načítám data...

Autíčkářův týden: Žhavá Italka, české kupé a japonský prcek z Kolína

Uplynulý týden přinesl hned několik premiér. Vybrali jsme ty nejzajímavější.

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Škoda Auto/ Alfa Romeo

Škoda Enyaq Coupé RS iV

Je tomu přesně 32 let, co domácí automobilka Škoda nabízela ve výrobním program nějaký model kupé. Krásný koncept Tudor z přelomu milénia se do výroby bohužel nedostal a tak se prvního “kupé” po třech dekádách dočkáváme oficiálně až nyní. I když, to slovíčko kupé musíme vložit do pořádných uvozovek, protože nevím jak vy, ale já mám o kupé poněkud jinou představu, než jak nám ji teď prezentují mladoboleslavští. Tohle je dle mého jen klasické SUV se splývavou zádí a k regulérnímu kupé to má asi tak stejně daleko, jako já k účasti na olympijskými hrách. Ale co, marketingovým kouzlům se meze nekladou a tak tu před sebou máme kupé na chůdách. Světovou premiéru si novinka odbyla v Praze. Na co se můžeme těšit? Enyaq RS iV je nejsilnější Škodovkou v historii značky. Maximální výkon činí 220 kW a točivý moment je hezkých 460 Nm. Má to však jeden háček.

Foto: Škoda Auto

Tenhle výkon je k dispozici nanejvýš po dobu 30 sekund, přičemž teplota akumulátoru musí být v rozmezí 23 – 50 stupňů Celsia a úroveň nabití akumulátoru musí být nejméně 88%. Trochu zvláštní, když sám výrobce doporučuje v rámci zachování co největší životnosti baterií nabíjet maximálně na 80%, že? Obrázek si prosím udělejte sami. Oproti standardním verzím potěší zvýšená maximální rychlost, která v tomto případě činí 180 km/h. Díky vylepšené aerodynamice Enyaq kupé deklaruje také o pár kilometrů delší dojezd, oproti původnímu modelu a to vše při zachování maximální praktičnosti. Jestli je to pravda, to se dozvíme až při redakčním testu, který si rozhodně nenecháme ujít. Sluší se zmínit ještě cenovka. Enyaq Coupé RS iV bude nejenom nejvýkonnější Škodovka, ale také ta nejdražší. Základní cena činí 1 559 900 Kč.

Toyota Aygo X 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nejmenší kategorie automobilů je ohroženým druhem. Každou chvíli slýcháme, jak nějaký model nedostane svého nástupce. Ono se není moc čemu divit. Podmínky homologace jsou rok od roku přísnější a povinné technologie, které v moderních autech musí být, prodražují jednotlivé modely až na hranici únosnosti. Výrobcům se jednoduše nevyplatí už minivozy vůbec vyvíjet. Když se francouzské značky rozhodly vycouvat ze společného podniku s Japonci, jehož plody spolupráce vyjížděly z bran kolínské továrny, dlouho se nevědělo, jak to vůbec se středočeskou fabriku dopadne. Toyota se nakonec rozhodla, že do toho půjde sama, výrobu zachová a představila nový model Aygo X. Už na první pohled je jasné, že se zaměření vozu lehce změnilo. Zatímco původní Aygo byl typický minivůz, který nikterak nemaskoval fakt, že jde opravdu o co nejjednodušší a nejlevnější možné vozidlo, novinka se snaží hrát na stylovější strunu a jde naproti všem aktuálním trendům. Aygo X dostalo o něco vyšší stavbu karoserie, veselé barvy a plnohodnotnou konektivitu. Stále se však jedná o nejdostupnější automobil se znaky Toyoty, který si u nás můžete koupit. Se všemi možnými bonusy se dostanete až na cenu 299 900 Kč. Co za tyto peníze dostanete?

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Sedmipalcovou dotykovou obrazovku infotainmentu, podporující protokoly Android Auto a Apple CarPlay, 7 airbagů, adaptivní tempomat, předkolizní systém, udržování v jízdních pruzích, systém rozpoznávání značek. To není špatné, že? Přesto bych z uživatelského hlediska asi spíš doporučil připlatit si 13 tisíc a vzít minimálně druhou výbavu, která přidává dodatečné tlumící materiály a třeba i otáčkoměr či kryt zavazadlového prostoru a zrcátka ve sluneční cloně. O pohon tohoto prcka se stará osvědčený litrový tříválec s 53 kW. Jeho dynamika není zrovna omračující, ale potěší nízkou spotřebou a dlouhodobou spolehlivostí. Připlatit si můžete i za automatickou převodovku. Jsem docela zvědavý, jak si tohle autíčko povede, co do prodejů. Levných aut už na trhu moc není a tohle by mohla být jedna z mála zajímavých možností.

Alfa Romeo Tonale

Foto: Alfa Romeo

Nová Alfa Romeo. To je vždycky velká událost nejenom pro věrné fanoušky značky, protože se tak neděje zdaleka tak často, jak bychom si asi všichni přáli. Alfa Romeo má totiž nepopiratelné kouzlo, které je poměrně unikátní a v dnešní unifikované době rozhodně výjimečné. Dnešní novinka dostala jméno Tonale a jedná se o kompaktní SUV, postavené na základech Fiatu 500X a Jeepů Renegade a Compass. Alfa si s tímto vozem dala poměrně na čas, Tonale tu mělo být už asi před rokem a půl, nicméně Alfa se tehdy rozhodla vzít prakticky hotový automobil a předělat jej. Původně se nepočítalo s tak velkou mírou elektrifikace. Dnes představené auto na elektrickou pomoc spoléhá vskutku výrazně. Však posuďte sami. Pod kapotou Tonale najdeme tři zážehové motory. Základ tvoří patnáctistovka o výkonu 130 koní, které dopomáhá mildhybridní systém, dodávající asi 20 koní. Prostřední verze o stejném objemu se může pochlubit až 160 koníky, které doplňuje stejný systém jako slabší variantu. Na vrcholu nabídky pak očekávejme PHEV o zdvihovém objem 1,3 litru a maximálním výkonu 275 koní. V tomto případě spalovací motor pohání přední kola a zadní obsluhuje elektromotor, takže se jedná o jedinou čtyřkolku v nabídce. Ostatní motorizace se spoléhají pouze na pohon předních kol. Plug-in hybrid by měl navíc umět asi 80 km v čisté elektrickém režimu. V prodeji by se měl objevit i jeden diesel, jednašestka o výkonu 130 koní. To bude patrně jediný motor, kterého se netýká žádná větší elektrifikace. Na manuální převodovku si nechte zajít chuť, všechny motorizace jsou spárované výhradně s automatem.

Foto: Alfa Romeo

Tonale se též chlubí moderní konektivitou, kterou by mělo zajišťovat zbrusu nové rozhraní HMI, využívající třeba funkcionality Amazon Alexa. Navzdory velkému centrálnímu displeji si zachovává též fyzická tlačítka pro ovládání nejdůležitějších funkcí a to je potěšující zpráva. Kuriozitou je využití NFT tokenu, který by měl sloužit jako taková rozšířená servisní kniha, což by mělo pomoci lépe mapovat historii vozu. Italové též slibují, že Tonale se bude na silnici chovat jako pravá Alfa Romeo. K tomu by měl dopomoci volitelný podvozek Koni, přepínač jízdních režimů D.N.A, strmější řízení či brzdy Brembo. Tohle všechno zní moc pěkně a už se nemůžeme dočkat, až si tuhle novinku vyzkoušíme na vlastní kůži. Kdy tomu tak bude, to je zatím ve hvězdách. Nejsou bohužel žádné informace o uvedení na trh, ani o cenové hladině.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
09. února 2022, 06:16
2

Tonale má přimhouřenej výraz, asi jako já, když jsem si přečetl, co za motory to bude mít ....

reagovat
Ha
Habakukk
09. února 2022, 07:13
0

Motory jsou v pohodě, ale čekal jsme, že bude i ve verzi 4x4 takto pro mě úplně nezajímavá věc.

Csaba
09. února 2022, 07:49
0

4x4 si musíš nechat přivézt z USA, jako bonus dostaneš zážehový dvoulitr se 188 kW.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/zachrance-alfy-romeo-ma-jmeno-tonale-suv-cerpa-z-minulosti-a/r~821aed8c88d611eca0d8ac1f6b220ee8/

esmo
09. února 2022, 08:44
0

V pohodě...no, no ...

Ha
Habakukk
09. února 2022, 09:16
0

Tak mě by připadala v úvahu jako služební za nějaké tři roky, tedy šedý dovoz je pasé. Bohužel to vše vypadá na Compass který je ve čtyřkolce v čr dostupný. Třeba budou prodeje hvězdné a čtyřkolky se dočkáme.

Autíčkový Jelen
09. února 2022, 13:21
0

Jako ve verzi 4x4 je, jen to pak musí být i plug-in. Jinak co jsem viděl ta pulg-in čtyřkolka je vcelku schopna pokud je stejná jako v compassu.

Ju
Junior
09. února 2022, 06:16
1

Alfa ma predni svetla z nejakych dilu Chironu co zbyly na sklade?

reagovat
Avex
09. února 2022, 08:26
2

Milion a půl, ale reálně spíš dva miliony za Škodovku. To je strašidelný.

reagovat
Sa
Sato
09. února 2022, 08:31
2

Konecne! Tak dlho som tesil na maly crossover od Alfy . Said no one ever.

reagovat
HeavySmoker
09. února 2022, 09:25
2

Úprimne netuším čo by musela Alfa vyrobiť aby sa to dobre predávalo. Podľa mňa je to de facto mŕtva značka ako Lancia. Miesto jej úspešnej histórie z 50tych rokov si ľudia pamätajú nespoľahlivé krámy (viac či menej zaslúžene) a asi by bolo jednoduchšie založiť nejakú novú značku a začať od nuly.

Avex
09. února 2022, 09:30
0

Je to tak, ještě bych možná přidal Maserati. I když to bych si z týhle trojky koupil stejně nejradši.

Autíčkový Jelen
09. února 2022, 13:27
2

U Maserati jsem ted zvědavej na to Gracale a snad MC20 zafunguje trochu jako halo car. Ale jinak souhlas, nevím co by museli vyrábět aby se Alfa prodávala ve velkým. Optimistický doufám, že to někdy najdou. Ale zároveň se děsím jak stellantis rozliší tolik značek...Alfa, Lancia, DS,...

Sa
Sato
09. února 2022, 15:20
-1

Pre začiatok by stačil nástupca Giulietty (a kombík pre Giuliu). Ale či by sa to predávalo neviem, s touto paletou motorov by som si to ja osobne nekúpil, to radšej budem jazdit v starých autách. A keby spravili nejakú top QV verziu za milion+ tak by som si to zase nekúpil nové kvoli cene no. Ja osobne ich s mojimi ekonomickými možnosťami nezachránim a po tom sformovaní koncernu spolu čínanmi už ani nemám ten pocit, že chcem. Fakt radšej nechať umrieť :(

HeavySmoker
09. února 2022, 16:30
2

Sato: Nástupca pre Giulettu je v článku, načo robiť hatback keď SUV na tej istej platforme s tými istými výrobnými nákladmi sa dá predať drahšie. Navyše ľudia to teraz chcú. To isté kombi od Gulie, už existuje a volá sa Stelvio. Akurát že je im to figu platné, pretože je to asi jediné SUV na planéte čo sa zle predáva. Dúfam že Alfa-Romeo Museo Storico zostane otvorené, aby bolo kam chodiť spomínať na časy keď mali funkčný management ktorý vedel ako predávať autá.

PeterLuk
11. února 2022, 20:12
0

Bohužiaľ, o tom, kam sa Alfa dostala svedčia predaje... Pôvodne na zánik určená Lancia, ktorá predáva jeden starší model snáď v jednej krajine má už po niekoľký rok v Európe väčšia predaje než Alfa, ktorá má tie modely dva, vychvalované vo všetkých testoch, a papierove fakt dobré... a predsa to nestačí. Neviem čo im ešte pomôže, či sú to dostupnejšie základnejšie modely, ako tento, alebo čo...

Osobne sa mi ale Tonale páči... Budem možno z menšiny, ale ako mi predok Giulie a Stelvia prišiel nemastný neslaný, toto je už iná káva, a celé auto pôsobí veľmi vyvážene a tak akurát. Škoda len toho pohonu... a tie reči ako budú mať všetky Alfy náhon vzadu sú tiež už asi niekde :) ale tak to chodí, a je to pochopiteľné, že používajú existujúcu platformu.

Ha
Habakukk
14. února 2022, 07:49
0

Tak Ital je v tom specialista, za těžké peníze postaví platformu a po jednom modelu ji vyhodí do koše a staví novou. Tedy pokud použijí platformu pro 500X, Renegade, Compass a Tonale tak je to vlastně pecka.

beastar
14. února 2022, 08:56
1

Bohužel u Alfy je do jisté míry patrná rezignace. S Giulii přišlo očekávání. Velmi se spoléhalo na USA a Čínský trh. Oboje se nepodařilo obsadit ani z 5% v rámci třídy. V Evropských státech se nedařilo navodit ten pocit, že je to nové auto. Dobrá technika a tak pár Alf putovalo do půjčoven, další do státní správy. A to opět zejména v IT, což je ale spíše tradice. Soukromé prodeje jsou malé a fanoušci rekrutující se z lidí vzpomínajicích na ojeté 156 za 30 opravdu nekoupí nové auto. A tak to není jen v ČR to myslím obecně. V zemích kde je velká kupní síla mezi tím přišla EV móda. Němci svoje modely v rámci třídy postavili opět dobře. FCA marketing spíše vlažný a nudný. Stellantis pokračuje v trendech.

Pak přišlo Stelvio. Opět planá naděje a na rozjetý trh pozdní příspěvek. Povedl se design. Jenže přišlo v době kdy lidi, co mají milion plus na auto seděli v něčem jiném. Maminky z předměstí naskálali do Volva. Modelky do Porsche z Mercedesu. Zbytek má VW, Audi a neomezený výběr dalších značek, kde každá dělá to svoje. Opět jsme se dočkali vlažné propagace. Relativně nudných testů, kde už většinou novináři ani nepredstirali že má Stelvio šanci oslovit víc, než jednotky zákazníků.

Stalo se nevyhnutelné. Prodejní čísla jsou níže než se čekalo. Bohužel za to už čistě může vývoj a pozdní uvedení na trh. Přestože Alfa zlepšila mnohé část aut zvládlo naplnit staré pověry. Některé Giulie v záruce navštívili servis i dvacetkrát kvůli závadám elektroinstalace, poruchám motoru 2l16v. Jako spolehlivá se nakonec ukázala hlavně nafta. Jaká ironie, mnohé modely těsně předtím se s dieselem také dožili dneška. Ano, ale Giulia nikdy nebude fleetový hit. Pohádka o Stelviu tedy skončila. Když vynechám vrcholné provedení, auto nejezdí ani nijak výrazně lépe jak ostatní konkurenti. Lákadla koupit Stelvio jsou minimální. A design dopracovala i levnější konkurence.

A tak se začalo mluvit o Tonale. Mimochodem to zastaralé letovisko nesnáším. Je to asi jako kdyby někdo pojmenoval auto Škoda Pec pod Sněžkou. To je jen detail. Pravda je že se snaží kombinovat to nejlepší ze všech konceptů. Vypadá rychlá. Takový jaguáří crossover style. A ano F Pace SVR je skutečně krásné a velmi, velmi rychlé auto. Motorizace jsou poplatné době. Ta totiž Tonale opět předběhla. Navíc auto přichází za krize nejen v automotive. Jeho segment je zaplněný. Jestli se něco prodá, tak snad hybrid. Prodeji už značku nezachrání. Jediné co by mohlo Alfu trochu podržet v budoucnu je lidovější auto s hybridní případně ev technikou za rozumnou cenu. Ideálně praktický hatch, nebo nějaké pseudokupé 4p. Jenže její pozice nedovoluje stavět levnější auta. Je vlastně zázrak že ještě nejsou mimo hru. Pořád to trochu drží domácí trh a enklávy ve světě.

Maserati tam je to trochu jinak. Po Ghibli jde určitě říct že nakonec to byl docela úspěch. Levante přes problémy s továrnou dokázalo přesvědčit pár kupců. Že to bude masová záležitost nečekal nikdo. To je zase jiný příběh.

Ha
Habakukk
14. února 2022, 12:37
0

Tempo uvádění modelů je tragické společně s poměrně sebevědomou cenovkou jsou asi hlavním problémem současného stavu. Kdyby bylo Stelvio Giulia o 300t Kč plošně levnější stane se zajímavou alternativou takto je to jen drahý exot. Stelvio jsem měl loni na víkend půjčené základní motor výbava Super a nějaké příplatky. Obecně jsem byl spokojen až elegantně zapracovanou obrazovku v interiéru na které není pořádně nic vidět. Letos si chci pro zajímavost půjčit Giulii, ale počítám, že to bude stejné jako u Stelvia.

ro
rock
09. února 2022, 09:34
2

České kupé... existuje teď vůbec nějaké?
Něco občas probleskne, ale 1. nevím, jestli se to opravdu dá koupit a 2. pokud ano, jestli jsou to vlastně české firmy...

reagovat
tomyks
09. února 2022, 11:19
6

Chtěl jsem se opět rozčílit na tím, čemu se dnes říká coupé, RS a SUV, ale nebudu si kazit den. Chápu, že jde o kšeft. Škodovce nepřeju nice zlého, jestli na tom vydělá, tak ať si to pro mně za mně pojmenují třeba GTR.

reagovat
Testosteronový král
09. února 2022, 18:35
3

baví mě, že ty pseudokupé si z pravých kupé neodnesly ani bezrámové dveře..



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem