načítám data...

Autíčkářův týden: Smutek v Japonsku, povedený e-Skyactiv X a útok elektromobilů

Jaro je v plném proudu a probouzí se i hibernující svět automobilů. Mazda přijíždí s novým motorem, Tokio smutní (a Šanghaj se veselí) a elektromobilů se vyrojilo tolik, že je nestačíme odhánět.

zobrazit celou galeriiNovinky: Autíčkářův týden: Smutek v Japonsku, povedený e-Skyactiv X a útok elektromobilů

Patříte-li mezi pamětníky, jistě si vzpomenete na Autíčkářův týden, v němž jsme (nejčastěji skrze Adamovu klávesnici) přinášeli shrnutí novinek uplynulých dní. A pokud jste ho měli rádi (týden, ne Adama), veselte se, neboť jsme se rozhodli, že ho chceme zpátky. Na následujících řádcích najdete směsici všeho, co nám v posledním týdnu přelétlo přes nos, ať už nám to voní, nebo nevoní.

Mazda představuje skvělé nové motory Skyactiv X 

Ne, neprobrali jsme se po dvou letech zimního spánku. Ano, víme, že motory Skyactiv X nejsou žádná horká novinka. Důležité je slovo ‚skvělé‘ – to totiž novinka je. Když Mazda před pár lety ohlásila motory, které dokáží fungovat v režimu vznětovém i zážehovém, s kompresorem i bez kompresoru, hotová královna Koloběžka, strhl se kolem nich obrovský hype. A ten pak zas postupně upadal. Ne že by s motory bylo něco špatně, ale obří očekávání prostě nenaplnily. 

Nová generace, která dostala název e-Skyactiv X , má startovní pozici o něco lepší, a to hned ze dvou důvodů. Jednak měli konstruktéři dva roky na to, aby stihli vychytat mouchy, jednak už nikdo nečeká revoluci ani zázrak, nikdo tudíž nemůže být zas tak otráven. Oproti předchůdci má e-Skyactiv X snížený kompresní poměr, modifikovanou hlavu válců a vylepšené časování sacích ventilů, mildhybridní technologie má poladěný software pro rychlejší reakce a vyrovnávání točivého momentu při přechodu ze zážehového do vznětového režimu a naopak. Přibylo 6 koní a 16 Nm, spotřeba naopak klesla o 0,5 litru a emise CO2 o 10 gramů na kilometr (a to je sakra hodně). Tolik teorie. 

Protože jsme měli možnost se s novým motorem krátce svézt ve faceliftované trojce, přidáme i postřeh z praxe: je to boží! Jasně, komu chybí turbo, tomu bude chybět dál. Ale kdo má rád hladké rozjezdy, vysoké otáčky a precizní ovládání, prostě všechno, co dělá Mazdu Mazdou, ten bude v sedmém nebi. Motor je neskutečně tichý a přechody mezi režimy vůbec nezaznamenáte. Uchovává si svůj atmosférický charakter, aniž by byl zdechlý v nižších otáčkách, ty vyšší si pak doslova užívá. K tomu přidejte jako obvykle perfektní podvozek a dobře zpracovaný interiér, a dostanete auto, které je i bez laciných efektů a útoků na první signální prostě parádní. Už se těšíme na týdenní test!     

Tokijský autosalon se poprvé od roku 1954 ruší

Japonsko zahalil smutek a všechny významné budovy se potáhly černým suknem. Maličko teď přeháním, ale opravdu jenom maličko. Poprvé za dobu své existence, což je celých 67 let, byl tokijský autosalon kompletně zrušen. Plánován byl sice až na říjen, ovšem epidemiologická situace se v Japonsku povážlivě horší a není divu, že se pořadatelé zdráhají pouštět do organizování tak obří akce s nejistým výsledkem. „Došli jsme k závěru, že by bylo příliš obtížné zajistit návštěvníkům hlavního programu bezpečné prostředí,” komentoval verdikt Akio Toyoda, který kromě Toyoty šéfuje i Asociaci japonských výrobců automobilů. Situace je o to chmurnější, že v sousední Číně právě teď tisíce lidí vesele juchají na autosalonu v Šanghaji.

Na rozdíl od mnoha jiných akci se v případě tokijského autosalonu vůbec neuvažuje o možnosti přesunout konání do virtuálního prostoru. Osobní zážitek a ‚osahání‘ si nových technologií prý nedokáže nahradit sebelepší přenos. 

Tokijský autosalon se od roku 1954 konal každé dva roky a naposled v roce 2019 přivítal přes 1,3 milionu návštěvníků. V průběhu let zde debutovaly takové legendy jako Mazda Cosmo, Subaru SVX, Lexus LFA nebo Toyota GT86. A teď si dá poprvé v historii pauzu. Organizátoři se již nechali slyšet, že čas využijí k tomu, aby akci podrobili důkladné revizi a napříště ji pro návštěvníky připravili po všech stránkách vylepšenou. Detaily prozatím neznáme – kromě jednoho. Název Tokyo Motor Show bude vyměněn za přiléhavější Tokyo Mobility Show, což bude lépe odrážet stále větší podíl alternativních druhů přepravy.

Budeme se muset rozloučit s Buchankou?

Zatímco česká média zděšeně spekulují o budoucí tragédii na ruském trhu, kde je Škoda šestou neprodávanější značkou, my máme úplně jinou obavu. V rámci nově nastavené politiky diplomatické rovnosti a svrchovanosti našeho státního útvaru by mohlo v případě sankcí uvalených na česká auta na ruském trhu dojít k recipročnímu opatření. A to by pro některé české nadšené motoristy a milovníky ruské techniky mohla být přímo pohroma. Oba se totiž svého snu o sovětském zázraku techniky s roztomilou přezdívkou ‘Buchanka’ odmítají vzdát.

Mohlo by se zdát, že pro jisté kulturní a společensko-ekonomické rozdíly mezi naší domovinou a Ruskou federací nebude případná ztráta vozů UAZ na našem trhu až tak citelná. To je však velký omyl. Zatímco evropská auta se pomalu stávají spotřebním zbožím a přestáváme si jich vážit, v Rusku je ještě vztah automobilu a jeho majitele vyrovnaný a neposkvrněný. A právě Buchanka je krásným příkladem tohoto motoristického rovnostářství.

Vůz již často veze člověka, aniž by bylo třeba jej tlačit, za to však očekává, že člověk poskytně svým tělem deformační zónu pro ochranu cenného motoru v případě nehody. Automobil se přibližně řídí pokyny řidiče, avšak kvůli tomu ještě není nutné, aby se ponižoval ústupky a třeba pedály kvůli tomu musel mít nutně tam, kam dosáhne řidičova noha.

Zkrátka vše je tu o vzájemném respektu a úctě, Buchanka nikdy nebude pouhou věcí, která funguje, aniž byste si to doopravdy zasloužili svým potem a krví. Takové stroje už na našem trhu téměř nenajdeme a velice by nás mrzelo, kdybychom o ně přišli úplně. Proto držme palce diplomacii a věřme v urovnání vztahů s východní bývalou mocností.

 

Elektrické novinky

Zapomenout bychom neměli ani na novinky ze světa elektromobility. Není to zrovna nejpopulárnější téma pro typické automobilové nadšence, ale těžko tento trend ignorovat. Navíc se v posledních týdnech roztrhl pytel s představováním vcelku zajímavých elektromobilů, a proto se sluší, abychom se na ty nejlákavější elektro novinky podívali o kousek blíže.

Patrně největší rozruch vzbudila světová premiéra elektrické vlajkové lodi Mercedesu. Stuttgartská automobilka představila vrcholný model EQS, který by měl určovat trendy v elektromobilitě. Jedná se velký luxusní liftback, který stojí na nové platformě EVA. Pro začátek bude dostupný ve dvou verzích. Slabší s označením EQS 450 (výkon 333 koní) a pohonem zadních kol a silnější EQS 580 (524 koní) pak bude mít poháněná všechna čtyři kola. Překvapivé je, že Mercedes se rozhodl pro 400V architekturu, což znamená, že maximální nabíjecí výkon bude 200 kW a tudíž nebude schopen využít maximální dobíjecí výkon na těch nejlepších dobíjecích stanicích. Spotřeba energie by měla být 15,7 kWh (respektive 21,8 kWh u silnější verze), což by ve spojení s velkým akumulátorem o kapacitě 107,8 kWh mělo umožnit dojezd až 770 km.

Mercedes se chlubí i propracovanou aerodynamikou. Koeficient odporu vzduchu je Cx=0,20, čímž překonává dosavadního rekordmana Mercedes třídy A sedan (Cx=0,22). Technologické hračičky jistě potěší nový interiér, který se honosí možností Hyperscreen, což jsou vlastně spojené displeje přes celou palubní desku. Vypadá to zajímavě a jsme opravdu zvědaví na reálné využití této funkcionality. Dostupnost na našem trhu ještě nemáme potvrzenou, stejně jako cenu. Mluví se však o základní cenovce 100 tisíc euro.

Trochu ve  stínu EQS proběhla premiéra menšího modelu EQB, který by měl pro změnu oslovit širší masy lidí. EQB je elektrický dvojník modelu GLB, který nás svým fungováním příjemně překvapil. První prezentovanou variantou je EQB 350 4Matic. Ta disponuje výkonem 292 koní a pohonem všech kol. Využitelná kapacita baterie 66,5. V kombinaci s normovanou spotřebou 19,2 kWh/100 km by to mělo stačit na dojezd okolo 420 km. Na našich silnicích se měl tento model ukázat někdy koncem letošního roku. Později by měly dorazit i slabší verze s větší kapacitou akumulátorů a také silnější AMG varianta. Cenu zatím neznáme, ale pokud mám tipovat, tak bych hádal, že se vejde do 1,5 milionu korun.

S německými elektromobily se doslova roztrhl pytel, důkazem budiž pohled k Audi. To představilo sériovou podobu modelu Q4 e-tron (včetně verze Sportback). Tento vůz je postavený na platformě MEB a jedná o sourozence VW ID.4 a Škody Enyaq. Na výběr bude ze tří výkonových specifikací označených 35, 40 a 50 e-tron, přičemž výkonové spektrum se pohybuje od 170 koní až po rovných 300. U nejslabší varianty počítejme s baterií o kapacitě 52 kWh (využitelných) u silnějších až 77 kWh, což by mělo zajistit dojezd až 528 km. Q4 E-tron již můžete předobjednávat za 1 157 900,- a první kusy by se po našich silnicích měly prohánět již létě.

Druhým elektromobilem od Audi, který si v posledních dnech odbyl premiéru, je zajímavě vyhlížející model A6 e-tron, který stojí na zbrusu nové platformě PPE (Premium Platform Electric), již vyvíjí Audi společně s Porsche. Dojezd by měl činit 700 km a o dostatečnou dynamiku se starají elektromotory s výkonem 476 koní. A6 e-tron také ukazuje dosud neviděné technologie v podobě projektorů, pomocích kterých auto komunikuje s okolím. Například když zaparkujete, tak se projíždějícím cyklistů může ukázat, že se budou otevírat dveře, případně promítá na silnici ostatním účastníkům provozu aktivní blinkry. Celý koncept vypadá velice zajímavě a docela se těšíme na finální podobu vozu, který by se měl dostat na trh v roce 2023.

Závěrem bychom ještě měli informovat o dvou novinkách, které právě dostaly svou českou cenu a tudíž se blíží uvedení na náš trh. Tou první dobrou zprávou jsou ceny nejdostupnějšího elektromobilu vůbec. Dacia Spring začíná na 449 900 Kč a slibuje dojezd 230 km. Její dynamické parametry jsou spíše úsměvné (maximální rychlost 125 km/h a zrychlení na stovku za 19,1s), ale u ryze městského vozu by to nemuselo tolik vadit. Nemůžeme se však dočkat dne, kdy si František vyzvedne Spring na test a vydá se s ním na dobrodružnou cestu po D1. (Víš co Dane, že jo? – pozn. F.) 

České ceny dostal i Hyundai Ioniq 5 , což je elektromobil, který by mohl trochu zamíchat kartami. Co všechno umí, to jsme si představili již v dřívějším článku. Podle všech dostupných informací to vypadá na skutečně použitelný elektromobil. Dost možná by mohl vyhovět i náročným řidičům. Cena startuje na 1 099 900 Kč, což nezní vůbec špatně. Tohle by mohl být hit.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
27. dubna 2021, 09:32
10

Politiku sem tahat nechci, ale když se neurovnaji vztahy s bývalou východní mocností a nebudou se sem dovážet buchanky, tak to asi přežiju.

reagovat
Jakub Pospíšil
27. dubna 2021, 09:41
4

Původně jsem na to koukal a říkal si, co to je zas za zprávu, pak jsem si ale všiml, že mezi autory Autíčkářova Týdne je i Honza Křeček. Protože elektronovinky psal Dan a to o Mazdě hádám asi Viola, je to jeho dílo. A když si představím, jak to říká Honza, tak z toho zhusta kape ironie.

Jimi
27. dubna 2021, 09:52
0

To jsou ty pozitiva a sociální jistoty. :)

reagovat
ransom
27. dubna 2021, 17:11
0

Oteplilo se a tak si můžete buchanky nalovit v kdejaké tůňce nebo rybníčku.

reagovat
riderhenry
27. dubna 2021, 22:15
0

Přemýšlím, jestli by nešlo vytvořit v nastavení profilu nějaký filtr na elektroauta. Ušetřil bych si pak spoustu času a hlavně nervů.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
27. dubna 2021, 22:56
1

Já bych ty internety zakázal uplně... :-)

po
potkanX
27. dubna 2021, 23:19
2

zaujala ma jedna vec, ktora mi vlastne uz dlho beha hlavou. ten odpor vzduchu udavany u dnesnych aut. pred nejakym casom som sa snazil dopatrat nejakej metodiky ktoru dnes vyrobcovia pouzivaju, ale moc uspesny som nebol. dopatral som sa ku vseobecnym tvrdeniam, ze odpor vzduchu je bud vypocitany alebo merany na modeloch v polovicnej velkosti.
ale toto je absolutne nicnehovoriace cislo. ale aspon trochu by to vysvetlovalo tie absurdne hauznumera ktore vyrobcovia prezentuju.
v osemdesiatych a devatdesiatych rokoch sa za odporom vzduchu hodne nahanalo. co si pamatam, tak xedos6 s kridlom mal Cx 0,29, calibra tusim 0,28 a slavny litrovy volkswagen tusim 0,27, a to aerodynamike bolo podriadene uplne vsetko. lenze vtedy sa odpor vzduchu meral na realnych autach. ktore maju spary na karoserii, realne podvozky a aj take nechutnosti ako brzdove hadicky. toto vsetko robi strasne velky aerodynamicky odpor. a vsade kde som cital technicke texty sa vravelo, ze kazda tisicina pod 0,3 je sakra obrovsky problem.
a tumercedes len tak medzi recou vyhlasi ze znizili odpor z 0,22 na 0,2? verim tomu ze dnesne moznosti simulacie toku kvapalin v navrhovom procese su niekde uplne inde ako pred tridsat rokmi, ale cifre 0,2 proste neverim. toto nie je v realnom svete mozne.
zaujimave by bolo, keby niekto zobral realne auto do aerodynamickeho tunelu a skusil porovnat marketingove kecy s realitou. ked mozu redakcie skumat desatiny litra spotreby, kilometre dojazdu a litre kufrov, mohol by niekto sa aj kuknut, ci aerodynamicky cisar neni tak trochu nahy.

reagovat
MB
MBMB
28. dubna 2021, 01:28
1

Měření odporu vzduchu je naopak dnes poměrně přísné, protože se přirozeně používá i pro přesné určení emisí. Měří se reálná auta v certifikovaných aerodynamických tunelech, které dle WLTP musí simulovat vozovku. Tzn. že se musí točit kola a pod autem musí po celé délce běžet pátý pás. To dříve vůbec nebylo, měřilo se statické auto. Zároveň se musí měřit hodnota pro každou výbavu, která ovlivňuje aerodynamiku, což jsou typicky například kola. (A mimochodem se uvažuje i hmotnost výbavy, každé konkrétní prodané auto má pak vlastní hodnotu spotřeby a emisí). Tyto marketingové hodnoty cx jsou vždy přirozeně ty nejlepší dosažená, tj. s nejlepšími koly a nejlepší kombinací exteriérové výbavy.
S čísly u starých aut to tedy nelze úplně srovnávat. Jednak kvůli té chybějící simulaci vozovky a jednak ty podmínky byly o dost volnější, čili se s tím dalo i trochu kouzlit. Každopádně důvodů, proč jsou nová auta tak dobrá, je několik. Jednak je to zakrytovaný podvozek, navíc ještě může být doplněn kryty náprav. U elektromobilů jako v případě EQS lze pak relativně snadno dosáhnout úplně dokonale hladké podlahy. Dále jsou to aktivní prvku chlazení. Mnohá moderní auta umí uzavřít alespoň část chladicích otvorů, případně komplet, což je jistě případ EQS. EQS má taky mít stavitelný vzduchový podvozek, tuhle hodnotu tedy určitě naměřili v nejnižší poloze, kterou by si běžné auto na pružinách nemohlo dovolit. A pak to je prostě to, že tomu dnes zas o něco více rozumíme, věnuje se tomu více času a umíme to i nesrovnatelně lépe simulovat. Aerodynamika je do značné míry o na první pohled pro laika detailech a lze udělat i skvělé auto, které nemusí vypadat úplně jako VW XL1.

Be
Beran
28. dubna 2021, 08:43
-1

S vyse uvedenym souhlas.
A hlavne aerodynamika je jedna z rozumnejsich cest snizovani CO2. Takze ty cx uz nejsou jenom marketing, ale tvrde vyvojove cile a skutecne hodnoty.

Sa
Sato
28. dubna 2021, 10:44
0

Hlavne by to chcelo uvádzať okrem Cx aj čelnú polochu, resp rovno už vynásobené číslo, nech sa to dá porovnať.

MB
MBMB
28. dubna 2021, 15:25
0

V čelní ploše jsou na tom nová auta bohužel naopak podstatně hůř. V marketingových údajích to člověk běžně nenajde, oni se chtějí chlubit jen tím, jak aerodynamicky to auto vytvarovali. Naštěstí jsou i jiné zdroje.

Cu
Curdin
28. dubna 2021, 08:31
0

Původní skyX byl pro mě trošku dost zklamáním....prostě na ty papírové parametry líná mr... takže jsem celkem zvědavej jestli tyhle změny pro něj budou živá voda.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem