načítám data...

Autíčkářův týden: Finalisté evropského auta roku, designové novinky a specialita od Citroënu

Napadlo by vás, že Dacia zaboduje designem? Nebo že Citroën představí kabrio začátkem zimy? To vše a mnohem víc v dnešní svodce novinek.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Známe kandidáty na Evropské auto roku. Vybrali byste stejně?

V automobilových soutěžích a anketách nacházím v posledních letech zvrácené potěšení. Zlí jazykové by je možná označili za pozoruhodnou směsici honimírství, politiky a ne vždy úspěšné touhy o objektivitu, mně však připadá, že moc hezky vypovídá nejen o světe motoristické novinařiny i o atmosféře doby vůbec. Představuju si v živých barvách, jak se snažím natřít kolegy originálním názorem, nepohněvat dobrého kamaráda z PR, dát lidu dobrou spotřebitelskou radu a protlačit značku, k níž chovám od útlého mládí něžné city. A to všechno najednou, pěkně prosím! Na výsledcích pak často vidíme, že sloučení všech zmíněných hledisek je nadlidský výkon, který by se dal dobře shrnout parafrází “jak dědeček kombinoval, až překombinoval.” Letos, či spíše napřesrok to zřejmě nebude jinak.

V prvním kole volby zvolilo jednašedesát porotců z třiadvaceti zemí celkem sedm finalistů. Nebudeme chodit kolem horké kaše, tady je máme:

Jeep Avenger
Kia Niro
Nissan Ariya
Peugeot 408
Renault Austral
Subaru Solterra/Toyota bZ4X
Volkswagen ID. Buzz 

S nepořízenou se domů vrátili následující kandidáti: Alfa Romeo Tonale, BMW X1/iX1, BMW i7, Citroën C5 X, Dacia Jogger, Honda Civic, Kia Sportage, Range Rover/Sport, Lexus RX, Mazda CX-60, Mercedes-Benz GLC, Mercedes-EQ EQE, Mercedes-AMG SL, MG 4, MG 5, Nissan X-Trail, Opel Astra, Toyota Aygo X, Toyota Corolla Cross a Toyota GR86.

Vítěz bude slavnostně vyhlášen před zahájením autosalonu v Bruselu už 13. ledna, tak se těšte! A přestože otázka v nadpisu je spíše řečnického typu, klidně nám dejte vědět v komentářích, jaké auto byste si za krále zvolili vy. 

Dacia urychluje zbrojení

Zatímco jedny automobilky chrápou, jako když pilou řeže (nebudeme jmenovat), jiné dnem i nocí pracují na zlepšování nejen svých vozů, ale i celkové image a vztahu se zákazníky. O Dacii si můžete myslet, co chcete, ale nelze popřít, že za poslední roky udělala pořádný skok dopředu. Nové logo a celou vizuální identitu, jak se dnes říká, jsme zaznamenali už v průběhu roku, ale teď jsme měli konečně možnost vidět i skutečná auta s novou přídí a vylepšeným interiérem. První modernizované Dacie jsou právě teď na cestě k dealerům. Jako první dorazily do prodejny TUkas na Praze 10, která je jedním z prvních showroomů v Evropě, představujících budoucí podobu prodejních míst Dacie.

Začněme tím, že nová auta vypadají fakt povedeně. Ano, jistou zásluhu na mém hodnocení bude mít i šedozelený odstín lakování, který mi osobně učaroval, ale posuďte sami. Řekli byste na první pohled, že se jedná o lowcost? Ani náhodou. Tohoto označení se koneckonců chce zbavit i samotná automobilka, která dává přednost “nejlepšímu poměru ceny a užitné hodnoty”. Ať už koukám na Spring, Jogger, Duster, nebo Sandero, všechno jsou to pohledná auta s originálním a dobře rozpoznatelným designem. Ještě větší překvapení přijde, když se kouknete do interiéru, který působí  – zejména díky lepším materiálům – hodnotnějším dojmem. Dacia skutečně nespí na vavřínech a za pár let se nejedna automobilka nejspíš podiví, jak schopná konkurence jí za krátký čas vyrostla. 

Pokud jde o další plány rumunské značky, jsou poměrně zajímavé. Neobsahují totiž žádné kroky směrem k elektrifikaci. Prý až bude zájem u zákazníků, bude i elektrifikace. Takže zůstává klasika v podobě benzinu, nafty a samozřejmě LPG.

 

Blíží se nový Hyundai Kona! Ale kde je Kona N?

V první linii mašíruje samozřejmě elektrická verze, která se pro všechny ostatní stala základem. Nebude chybět klasický hybrid, dále klasické spalovací verze (jestli budou zahrnovat i naftu, zatím nikde nepadlo, ale velký obnos bych na to nesázela) a sportovně laděná výbavová (!) verze N-Line. Že nikde nepadlo ani slovo o mém oblíbeném prdícím enku, není náhoda. Se skutečně sportovní variantou se už pro novou generaci nepočítá. Bylo to krátké potěšení. Nyní prosím o minutu ticha.

Konkrétních specifikací a technických detailů zatím máme pomálu. Víme, že crossover podstatně povyroste – délka o 150 mm, šířka o 25 mm a rozvor o 60 mm – a velikostně se tak posune od Bayonu spíše k Santa Fe. Pro všechny verze bude charakteristická průběžná linka předních světel, která u elektromobilu používá technologii parametrických pixelů, a tentýž designový prvek najdeme i na zádi. Celou řadou dalších detailů se však bude elektrická varianta od ostatních lišit, třeba pixelovým rastrem pod přední maskou a na zadním nárazníku, designem kol  nebo černou obvodovou linií a černou střechou.
V kabině  by mělo být více prostoru pro všechny cestující a její minimalistické pojetí hezky zapadá do trendu, který nastolil Ioniq 5. Na fotkách vidíme propojený displej přístrojovky a infotainmentu, ambientní osvětlení a pohodlně působící sedačky,  jestli si bude moci řidič stejně jako v Ioniqu při nabíjení dáchnout, ale zatím není jasné. 

 

Borec na konec: Citroën Concept Chariot made in Galia

Máte doma nevyužitého koně nebo obřího psa, který z nudy ničí zařízení? Zapřáhněte je do vozíku a užijte si bezstarostnou jízdu s větrem ve vlasech! Inspirací novinky se stal ikonický vůz Citroën 2CV neboli “kachna” a designéři značky dvoumístnému kočáru vtiskli základní hodnoty značky – komfort, technologie a odvážný styl. Již brzy u všech dealerů Citroën!

Bohužel, pokud nejste Guillaume Canet nebo Vincent Cassel, touhle novinkou se nejspíš nesvezete. Vznikla totiž výhradně pro natáčení nového filmu o dvojici potrhlých Galů – Asterix a Obelix: Říše středu. Objeví se v několika scénách, přičemž jedna z nich bude dle předběžného popisu přímo bondovská – Kovomatix představuje před dlouhou cestou nový kočár Obelixovi a ukazuje mu všechny vychytávky, jimiž ho pro účely rychlého a pohodlného cestování vybavil. Kromě “komfortu, technologie a odvážného stylu” dostane tento moderní dopravní prostředek střešní okno, světla inspirovaná galskými přilbami a kola z recyklovaných štítů. Ani Galové nesmějí zavírat oči před ekologií a udržitelností! 

V Čechách bude mít film premiéru 2. února 2023, takže pokud vás děti (nebo vlastní guilty pleasure) donutí k návštěvě, máte se na co těšit.
 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
21. prosince 2022, 21:16
2

Asi už jsem starej, ale mě se z těch finalistů nelíbí ani jedno auto.

reagovat
high_fish
21. prosince 2022, 22:03
10

To je ještě dobrý, já jsem zjistil, že u ani jednoho z nich nevím, jak vypadá:-D

riderhenry
21. prosince 2022, 23:00
2

No když to člověk porovná s tím, co se vypadlo (Jogger, Tonale, GT86, AMG SL), tak moc nejde pochopit, jakým klíčem se to teda vybírá. Není tam nejlepší "lidové auto", ani nic zábavného...

ja
jazet
22. prosince 2022, 07:58
1

High_fish já taky ne, díval jsem se na ně v galerii :D .

Sa
Sato
22. prosince 2022, 12:14
0

Veď to je až na buzzíka samé suv/corssover... proste "auto" roka

HeavySmoker
22. prosince 2022, 12:53
0

Anketa sa koná od roku 1964 a drvivú väčšinu ročníkov vyhrali nemastné neslané plechovky na ktoré si dnes nikto nespomenie. Takmer všetky autá ktoré redefinovali automobilový priemysel sa vždy úspešne vyhli výhre, napadnú mi možno tri ktoré dodnes niečo znamenajú.

ro
rock
22. prosince 2022, 12:54
0

Sato:
408 sice sama automobilka popisuje jako mix SUV, hatchbacku a sedanu a říká tomu crossover kupé, protože dneska je holt módní být cross-něco, ale podle mne je to prachobyčejný fastback (možná liftback) odvozený od 308. Má to vlastně docela podobný rozměry jak Octávka (s výjimkou abnormálně dlouhýho rozvoru).

Be
Beran
22. prosince 2022, 21:49
0

Heavy smoker: focus 1, fiat 500, AR156, omega, scorpio, kadet, audi 100, escort, delta. To jsou dobra auta sve doby.

Frankie
23. prosince 2022, 07:32
0

Přidám XM, a myslím, že bylo i Punto? A i to Mondeo si myslím, že bylo fajn.

Be
Beran
21. prosince 2022, 23:44
1

Dacia uz kroky k elektrifikaci udelala. Elektrickeho springa uz nabizi a pristi rok ma byt hybridni jogger.

reagovat
beastar
22. prosince 2022, 07:40
0

Já na ně dost vsazim. Že to bude ten Joker. Co zajistí průlom v EV cena vs výkon. Přivede na trh první použitelný auto nižší střední pro lidi všech barev a vyznání. Jen teda záleží jak se budou vyvíjet ceny materiálů atd ..

Liqid
22. prosince 2022, 14:56
0

Spring a Spring cargo už jsou v elektrice.

reagovat
Viola Procházková
22. prosince 2022, 17:12
3

Ano, ani mně neuniklo, že Dacia již má elektromobil v podobě Springa. Před časem nám prošel redakcí. Takže jsem měla spíš napsat "neobsahují žádné další kroky". Pardóón :)

reagovat
PeterLuk
27. prosince 2022, 22:37
1

Nemôžem si pomôcť, ale na mňa práve to nové logo Dacie a spôsob ako ho implementovali pôsobia veľmi lacno... ako nejaká anonymná čínska značka.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem