načítám data...

Autíčkář se ptá: Který je váš oblíbený trpaslík?

Poslední dobou se rojí čím dál víc elektronických pomocníků, kteří mají naše řízení učinit bezpečnějším, snazším a také trochu sterilnějším. Najde se ale nějaký, kterého byste v autě opravdu uvítali, nebo ho dokonce považujete za nepostradatelného?

Zobrazit galerii

Uznávám, že je to s ohledem na zaměření našeho webu poněkud zvláštní otázka. V komunitě automobilových nadšenců se tak nějak nosí tvrzení, že elektronika v autě je špatná, ááááááno, a že nejlepší pro "pravé řidiče" by byl návrat k analogovým autům bez jakékoliv elektroniky, která by ovlivňovala řízení.

Ale přesto to zkusím. Elektroničtí trpaslíci tu s námi prostě jsou, zůstanou s námi a nejspíše se budou i množit. A my si na ně musíme zvyknout. Tak proč si mezi nimi nenajít ty, kteří nám opravdu usnadňují život a zbavují nás jen těch oblastí řízení, bez kterých bychom se rádi obešli?

Pro někoho může být nepostradatelným pomocníkem ESP s celou kohortou svých nohsledů, od ABS po nejrůznější brzdové asistenty. Vědomí, že vaše chyba nemusí znamenat okamžitý průšvih, může být leckdy příjemné, byť poněkud otupuje vaše "instinkty pravého řidiče".

Možná to neradi přiznáváme, ale většina z nás občas ráda přenechá práci elektronice

Pro jiného zase může být parkování natolik otravné, že by byl raději, aby ho auto zvládalo samo. Další je roztržitý a přehlíží dopravní značky, takže by je rád viděl na palubní desce. Spousta lidí určitě ocení launch control nebo naopak nejrůznější asistenty pro jízdu v terénu.

Já se zase přiznám, že předloňská cesta do Chorvatska v novém Audi A6 Allroad byla mnohem, mnohem příjemnější díky kombinaci adaptivního tempomatu, asistenta pro udržení v jízdním pruhu a nočního vidění s upozorněním na chodce a zvířata. Řídit auto v takovém režimu "polovičního autopilota" je mnohem méně vysilující, než když se o všechno musíte starat sami – a pokud máte urazit 1200 kilometrů, může to být rozdíl mezi spaním na benzínce a příjezdem do cíle v relativně svěžím stavu. Nicméně kdyby byl k dispozici autopilot úplný, asi bych se na dálnici nezlobil…

Co vy a elektronika? Máte svého oblíbeného trpaslíka?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sau
10. ledna 2014, 15:48
0

Dost dobře si nedovedu běžné auto představit bez posilovače brzd. To ale asi nebude jeden z "trpaslíků", co ? Z těch elektronických u mě osobně v autě vede tempomat, ten bych oželel velmi nerad.

reagovat
BobAsh
10. ledna 2014, 15:50
0

Posilovač elektronika moc není, no :) Ale s tempomatem souhlasím. Ještě by mohl být adaptivní...

David Marek
10. ledna 2014, 16:17
0

souhlas... adaptivní tempomat - ještě i ten co sám zatáčí

Ondra
10. ledna 2014, 16:56
0

Tak to se přiznám, že já adaptivní tempomat přímo k smrti nenávidím.

Osobně mám velmi rád bezklíčové systémy. Není to přímo trpaslíček ovlivňující jízdu, ale kupříkladu systém Renaultu, jenž je podle mě dokonalý, mi velmi ulehčuje život. Člověk přijde k autu, zatáhne za kliku a ono se samo odemkne. Sedne dovnitř, tlačítkem nastartuje. Stejně tak vypne motor, poté vystoupí z auta, zavře a auto se s pípnutím samo zamkne. Klíč, tedy karta, zůstává po celou dobu ležet v kapse.

HH
Hazoš Hazošovič
10. ledna 2014, 18:00
0

Nejlepsi trpaslici jsou jednoznacne
1. dalkovy odemyky zamyky
2. klima! :-D

Ps: adaptini tempomat nesnasim. Zkus ho mit zaplej kdyz ti nahle v tahly zatacce nekdo uhne kdo te predtim brzdil. Auto zabere jak blazen....coz potom na snehu

reagovat
David Marek
10. ledna 2014, 21:30
0

To mi příjde, že tím mercedes nějak netrpí, ta akcelerace neni nějak drastická - naopak plynulá.

BobAsh
12. ledna 2014, 00:25
0

Na sněhu je to úplně jedno, protože auto s adaptivním tempomatem bude mít určitě kontrolu trakce a tedy nezabere tolik, aby se protočily kola. A se zapnutým adaptivním tempomatem imho nepůjde vypnout TC a ESP.

Trinom
10. ledna 2014, 18:28
0

Centrál a klimu nepočítám, tam tý elektroniky fakt moc není. Co se týče jízdních asistentů, tak jsem spokojenej s ABS i ASR. Když potřebuju, tak si je můžu vypnout. Tempomat je taky fajn, ale to je teda spíš podtlakový trpaslík :-D (aspoň u T-birda).
Z asistentů, co v autech nemám, ale považuju je za šikovný, bych asi jmenoval ty off road pomocníky a pomocníka pro rozjezd do kopce (taky vypínatelný). Ono když nemáte klasickou ruční brzdu (což je případ většiny starších amerik), tak by se hodil. Ano, heel&toe je řešení, ale občas je to fakt opruz.

reagovat
PepaSFI
10. ledna 2014, 19:00
0

myslím že se s těma čudlíkátorama dostáváme do jakési schizofrenie. Kousek vedle debatujem o smyslu HUD displeje. Takže si dáme HUD na sklo abysme se nemuseli dívat na budíky. A na budíky si dáme displej s detekcí značek a chodců abysme se nemuseli dívat přes sklo ven.
Jinak teda já, kdybych musel v autě trávit spoustu času, což naštěstí nemusím, bych určitě chtěl jakožto zásadního pomocníčka automatickou převodovku.

reagovat
Spooker
10. ledna 2014, 19:07
0

Dobra pripominka...nekdy (cti vdycky) je mene vice :)

Greeny
10. ledna 2014, 20:08
0

ABS :) a v běžném autě nutně nepohrdám ani dobře fungujícím ESP, které lze kdykoli zcela vypnout krátkým zmáčknutím 1 čudlíku. A pokud se to počítá, tak pak nemusí být k zahození ani systémy jako natáčení zadní nápravy nebo aktivní diferenciály.. Naopak třeba na tempomat jsem si nikdy nezvyknul a připadá mi docela zbytečný :)

reagovat
František Čáslavský
11. ledna 2014, 12:18
0

Kromě tempomatu bych ses s tebou shodl. Já teda tempomat mám rád, minimálně ten normální, který nebude adaptabilní :)

De
Dejv
10. ledna 2014, 23:01
0

Autoradio pokud sem patri

reagovat
Vo
Vojta
11. ledna 2014, 08:51
0

Mě teda jako jedna z těch pár věcí vyhovuje elektrické seřizování sedadel a zpětných zrcátek, navíc s pamětí na několik řidičů. Pak samozřejmě tempomat, samozatmívací zpětné zrcátko, ABS a taky výhřev sedadel. Ale v mé pětadvacetileté Alfě to moc elektronický není.

reagovat
Ma
Martin
12. ledna 2014, 00:07
0

jednoznačně tempomat ( neadaptibilní ), vyhřívání sedaček, event. volantu - nesnáším rukavice, byť řidičské, vyhřívání zrcátek a čelního skla - stejný důvod + jsem líný :-D a to je asi tak vše :-D Mazlík toho o moc víc nemá :-D

reagovat
BobAsh
12. ledna 2014, 00:24
0

Vyhřívání sedadel nebo nastavování čehokoliv není "trpaslík" alias asistent, a není to dokonce ani elektronika. Asistent je něco, co o něčem rozhoduje nebo s něčím radí - adaptivní tempomat, udržování auta v pruhu, automatický parkování atd.

ja
jan
12. ledna 2014, 15:55
0

Já bych nejraději ocenil ty svítící hvězdičky na stropě. Jak bydlím ve městě, tak díky světelnému smogu ani nevím jak vypadá noční obloha.

reagovat
Vajtek
12. ledna 2014, 19:06
0

Kontrola trakce, případně stabilizace podvozku a klasický tempomat. Ostatní podle mě nemá už za tu cenu takový přínos, alespoň pro mě.

reagovat
ja
jagy
14. ledna 2014, 14:16
0

Dobre fungujici ABS. A to mi tak nejak staci...

reagovat
Sn
Snowman000
23. ledna 2014, 07:20
0

Napodobne...
Vsetko ostatne, bud nepouzivam (a je to tam zbytocne), alebo mi vyslovene vadi.
Proste cim menej tam toho je tym viac citim, ze som to ja co o vsetkom rozhoduje. V opacnom pripade sa citim viac a viac ako iba spolucestujuci.

Mi
Mira Pukl
21. ledna 2014, 17:17
0

ABS, ESP tj. cokoli, co pomůže dokončit požadovaný manévr (změnu rychlosti či směru) - neboť v krizi se každý zbytek adheze hodí. Vše dobře nastavené a vypínatelné.
To, co bych v dnešní dopravě uvítal je (zatím asi) neexistující "Zatáčkový radar" nebo "Kolonový periskop".

reagovat
PepaSFI
22. ledna 2014, 15:15
0

do těch zatáček asi bude muset stačit osvědčené "kam nevidím tam se necpu" ale kolonový periskop se dá pořídit. Můžeš si koupit lítadlo s kamerou, před pár lety to předváděli v Top Gearu a Jeremy to nabořil do světel ve studiu. Ale lepší je mít přehled dřív než v té koloně uvázneš protože pak už to není moc platný. I na to je řešení, CB vysílačka. Mají to skoro všecky kamiony a od nich se o zácpách často dozvíš v předstihu takže někdy stihneš včas sjet z dálnice.

Honza Hamster Křeček
02. února 2014, 11:27
0

Za mě teda určitě dešťový senzor a u nových aut s denním svícením taky senzor stmívání. Pak tempomat a ideálně taky nějaká forma automatické převodky, třeba typu DSG. Ale to jsou komfortní prvky, ty bych asi mezi trpaslíky ovlivňující jízdu zas tak nepočítal. Vypínatelné ESP je výborná věc, ale co bych opravdu ocenil ve svém autě je elektronická simulace samosvoru.

reagovat
BobAsh
03. února 2014, 02:03
0

Tak senzor stmívání jsem párkrát zažil, a nikdy nefungoval tak, aby mě neštval...

Honza Hamster Křeček
03. února 2014, 09:53
0

Mě neštval zatím v žádným autě a ani nevím, jak by mě mohl štvát. Prostě jak se sešeří, přepnou se denní světla na potkávačky, co na tom koho může štvát?

BobAsh
03. února 2014, 14:42
0

Třeba to, že je to obvykle spojený s automatickým přepínáním světel mezi potkávacíma a dálkovejma. A rádo to třeba tlumí dálkovky, aby to neoslnilo reflexní dopravní značku.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem