Musím se přiznat, že nad touhle otázkou jsem přemýšlel celý minulý týden, který jsem strávil za volantem nového BMW M3 Touring, jehož test si přečtete již zanedlouho. Myšlenka tohohle auta je totiž na papíře naprosto skvělá. Máte rodinný kombík, který vám dokonale poslouží při každodenních povinnostech. Nabídne solidní vnitřní prostor, rozumný kufr, umí být překvapivě pohodlný při každodenním hopsáním ucpaným městem. Když chcete (jakože moc chtít nebudete), zvládne být i vcelku úsporný, v rámci mezí. Na druhou stranu, když zahodíte rozum a trochu vypnete mozek, na silnicích nenajdete soupeře. Budete suverénně nejrychlejší široko daleko, můžete se kochat dokonalou efektivitou, či jak puberťák jezdit všude bokem, tenhle kombík prostě zvládne všechno a vy se u toho budete královsky bavit. Nezklame vás samozřejmě ani na závodní dráze. Repertoár schopností ďábelského bavorského kombi je fakt zdánlivě nevyčerpatelný, umí fakt skoro všechno, na co jen pomyslíte. A umí to skvěle.
Světe div se, ono to není jen na papíře, ono to opravdu funguje i v reálném světě. Kolega Marek se dokonce vyjádřil, že kdyby si to mohl dovolit, právě pro jednu takovou ostrou M3 s kufrem by si šel, a nepotřeboval by už žádné jiné auto. Ano ten Marek, který čas od času přemýšlí, jestli nevyměnit svůj legendární roadster z Japonska s jedním z nejtočivějších motorů za splašené trubky od Caterhamu, či jinou takovou extrémní jednoúčelovou věc. Až takhle silně na něj M3 Touring zapůsobila. Na druhou stranu já jsem v tomhle mnohem kompromisnější člověk a mnohem víc mi vyhovují právě univerzální řešení. Nemám možnosti pro parkování více aut a nechávat stát nějakou specialitku na obyčejném sídlišti mi nedává úplně smysl. Vždy jsem tak spíše hledal auto, které právě zkombinuje hned několik tváří v jednu a budu jej moct používat jak pro běžnou každodenní rutinu, tak i pro zábavu. M3 Touring by tak měla být pro mě dokonalým vozem. Jenže já ve výsledku strávil celý týden přemýšlením nad tím, jestli bych si to šel koupit, kdybych měl ty možnosti. Zvláštní, že? Zkusím to trochu vysvětlit.
Za prvé, je tu otázka ceny. Jasně při automobilovém snění je to věc celkem nepodstatná, ale v reálném světě je to dost důležitý parametr při nákupu. M3 není levná záležitost, to by snad nikdo nečekal. Víceméně každý se při specifikaci dotkne třímilionové hranice. A to už je docela hodně peněz, které obvykle nevyděláte lusknutím prstu. A pokud ano, pravděpodobně budete vybírat v docela jiném automobilovém spektru, než mezi „obyčejnými“ kombíky. M3 je vpravdě je geniální auto, o tom žádná. Skvěle vypadá, funguje prakticky bezchybně, ale pod všemi těmi superlativy je to pořád trojkové BMW. Nechtěl bych za trojku už něco výjimečnějšího? Fakt nevím.
Za druhé je tu samotná otázka oné všestrannosti. Víte, my autíčkáři jsme často takové automobilové děvky. Dlouho vymýšlíme, jaké dokonalé auto bychom si pořídili, pak si konečně vybereme, nějaký čas si jej spokojeně užíváme, načež opět začneme přemýšlet, jestli by naše tužby přeci lépe nenaplňovalo něco jiného. A tak je to pořád dokola. Prostě primitivní touha, zkoušet stále něco nového, která nás žene dopředu. Ono je to neustálé hledání pověstného svatého grálu, který nikdy nepřijde, ale už to samotné hledaní je vlastně onou zábavou, kterou si občas rád dopřeju. Trochu si říkám, jestli by mě o to pořízení dokonalého auto jaksi nepřipravilo. Vlastně mám takový strach, že dokonalé auto, které by zcela naplňovalo všechny mé představy, by mi ve skutečnosti vzalo radost z takových těch maličkých a mnohdy nesmyslných věcí a řečí okolo aut. Že to nedává smysl? Dost možná. Ale ve výsledku, byť je zrovna tohle BMW opravdu prakticky bezchybným autem, bych se jej nejspíš nekoupil, abych nepřišel o radost i starost z nedokonalosti.
Jako to máte vy? Koupili byste si dokonalé auto, které by pokrylo všechny vaše potřeby a byli s ním spokojeni až do konce světa? Nebo vás mnohem víc baví rozmanitost. Zkoušíte rádi stále nové věci, nebo byste tuto automobilovou otázku nejraději jednou pro vždy vyřešili a měli od procesu výběru auta navždy pokoj? Diskuze je vaše.
13. června 2024, 08:36
3
Otazka je pro me polozena naruby. Bud vice aut dokonalych k urcenemu ukolu, nebo jedno ktere umi slusne vse a dokonale nic.
M3T je v hodne ohledech vyborne auto, ale s matraci, tremi koly nebo pytlem posekane travy bych s nim jel nerad. Tam je libovolna dodavka lepsi reseni.
Navic ma jedine auto nevyhodu v absenci nahrady. Servis, srazena srnka, defekt - a nemate alternativu.
13. června 2024, 09:03
1
Vidím to podobně. Můj ideál je jedno auto, ve kterém se zabydlím a které bude zvládat všechno, co od něj budu požadovat. A které pak budu mít, dokud se nerozpadne.
Akorát v případě M3 bych měl morální zábrany dát trojku za model, který začíná na 1,1 M.
13. června 2024, 10:32
1
Dokonalé auto neexistuje, dokonalé věci neexistují, takže za mě, když člověk může mít víc aut, je to super a pak ani není nutné bejt děvkař. Já mám stále svoje první (25 let), druhé (23 let), třetí auto ( 22 let) atd.
13. června 2024, 11:15
13
Řekl bych, že je to trochu souboj ideálu a udržitelné reality. Každý víme, že jedno auto zkrátka nikdy nemůže splnit všechna očekávání. I sebelepší kompromis bude vždycky jen kompromis. U M3 Touring nikdy nepůjde sundat střecha, nebude mít styl starého youngtimeru, nebude mít přímočarost a syrovost pravých sporťáků a lesní cestu k chatě do kopce s ní asi člověk taky nevyjede :-) Na druhou stranu, všichni víme, že starat se o 5 aut je časově náročné tak, až to jednoho otráví a že ve výsledku většinu jízd a času chceme jezdit právě v nějakém skvělém kompromisním autě (a ne např. v nějaké nudné mule).
Takže za sebe říkám:
JEDNO auto NESTAČÍ
za obecně NEJEFEKTIVNĚJŠÍ řešení považuji vlastnictví dvou multitalentovaných vozidel
Za velmi ZAJÍMAVOU cestu (kterou právě prozkoumávám) považuji sdílení jednoúčelových aut (jejich nákupu a provozu) s jinými lidmi - ale je třeba takové důvěryhodné lidi, ochotné sdílet, najít.
IDEÁLNÍ řešení je mít 7 miliard dolarů, 20 skvělých aut pro různé účely a 1 full time pikolíka, který je bude udržovat.
13. června 2024, 13:41
1
Jedno auto nedokáže suplovat různá auta, toho jsem se už dávno přesvědčil.
Ať je M3T jakkoliv super, tak prostě na pohodlnou limuzínu, dodávuk a víkendovej sporťák to prostě nemá ... ale namlouvat si to majitelé mohou, to jo :-)
14. června 2024, 15:41
0
S tímto lze pro veškerý život jen souhlasit. Jedno auto nemůže bý ve všem skvělé a zastat vše, ale je vlastně dobré, když je ve většině funkcí a potřeb prostě dobré.
Z ryze praktických důvodů mám jen jednu "optimalizaci", pohodlnou limuzínu a dodávku řeší jeden velký kombík ( v případě pořeby dodávky párkrát za život jsem si vypůjčil), ve kterém samozřejmě vozím nejčastěji plno vzduchu. Když je ale třeba, s dodávkou si až tak moc nezadá .A jak píše nahoře "rock", když je spokojenost a zabydlím se, jezdím s ním až do počátků rozpadu. No a ten víkendový sporťák, jak jsem zjistil, je fajn.
Jinak pro hladkou logistiku rodiny byl dříve nutný a velmi užitečný ještě rozvážkový "prcek", malé Clio za málo peněz. Nicméně s trochou nadsázky lze říci, že v konečném finančním výsledku šel daný kilometrový nájezd za podobné peníze objet snad i taxíkem...:-))...jen byla ta časová svoboda...
15. června 2024, 10:55
1
Kdyby šlo o to, utratit tři miliony, koupil bych auto za milion na užitek, a za zbylé dva autogyru pro zábavu.
(Za mého mládí to byla autogira, ale správně se to po našem jmenuje vírník.)
15. června 2024, 20:23
2
Jedno urcite ne. Ideal je mit dve. Da se stihat servis a da se stihat je ujezdit. Pro me elekromobil + roadster, veteran, V12, motorka, proste co je komu po chuti.
18. června 2024, 13:15
0
Dnes sli susedia s dvoma malymi detmi autom na 3 tyzdne na juh Grecka. Co by si im zo svojich aut odporucil? Elektromobil ci roadster?
18. června 2024, 18:50
0
roadster a pro deti najit hlidani :-D
19. června 2024, 11:07
0
Jyrki, na to sa da povedat jedine: "I'm Winston Wolf, I solve problems"
19. června 2024, 16:51
1
Elektromobil, nebo letet, nebo nejezdit do recka.
18. června 2024, 13:30
1
Tak hlavne M3 kombi rozhodne nie je univerzalne auto. Chodit s tym denne v Prahe do roboty a z roboty v case spicky urcite nepotesi motor ani penazenku.
Na okruhu si mozes vykrajovat zatacky, ale M4 uvidis prvy krat spredu az ked ta predbehne o kolo. Je nemile prehravat s takmer sportovym autom.
A servis M3 je o poznanie drahsi ako cesky gral Octavia.
Takze je M3 touring je po serii kompromisov vyborne univerzalne auto.
Inak za velmi univerzalne auto povazujem Porsche Cayman. Na golf je to ako stvorene, do mesta chodim v ine casy ako obcania do prace a navyse zaparkujem vsade. A aj na dovolenku s rodinou (teda ak by som nejaku mal) staci ponuknut kamaratovi na vymenu Cayman za jeho Passata. Kluce mi donesie este pocas telefonatu. Minuly mesiac mi moj stary servisak vymenil brzdove kotuce Brembo za 300 skutocnych penazi (x25 na penizky). Takze ak ma clovek dobre zorganizovany zivot tak je Cayman najlepsia volba. Navyse ak mam k tomu na zimu este aj BMW.
Predchadzajuci odsek je vtip, treba citat s porozumenim.
A hlavne nezabudat na staru mudrost:
Najlepsie terenne a nakladne auto je z pozicovne.
25. června 2024, 14:09
0
Řekl bych víc aut. Jedno by měl být dobrý sluha všedního dne a I v případě potřeby dopravce na dovolenou. Jednoduše spolehlivý, prakticky, nenáročný. Tohle stačí velké části populace. Ale kde chce od aut víc, tak si poridi další. Něco na zábavu. Něco kde se dá na výletě přespat. Nějakého dělníka. Prostě dle potřeb, klidně i aktuálních.
Tady mě ale napadla podotazka. Stačí na zábavu jedno auto? Nebo jich musí být víc? Vždyť i zábavná auta mají tolik podob. Kabriolet, hothatch, supersport, V8, offroad, veterán...