načítám data...

Autíčkář se ptá: Hrdinové z plakátů?

Snad každý z nás měl na zdi v dětském pokoji nějakou automobilovou modlu. Která byla ta vaše? Máte k ní i dnes vztah?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Říká se, že v každém dětském pokoji osmdesátých let visel plakát Ferrari, Porsche nebo Lamborghini. Já sice v osmdesátých letech vyrůstal, ale žádný supersport byste na zdi mého pokojíku nenašli. Dost možná to bylo tím, že v tehdejší ČSSR byl problém sehnat jakýkoliv zajímavý plakát, natož se shánět po něčem tak buržoazním jako bylo Lamborghini nebo Ferrari. Proto jsem se musel spokojit se závodním Peugeotem 205, který Ari Vatanen hnal dakarskou pouští. Dost možná to byl dokonce přesně tento obrázek, i když moje vzpomínky jsou v tomto ohledu dosti mlhavé…

Ale ani o supersporty jsem ochuzen nebyl. Sice v o něco menší, ale zato třírozměrné podobě. Nedlouho Sametové revoluci v mé garáži dítka tehdy sotva školou povinného přibyla po plastovém, z polska přivezeném Ferrarii 512 BB i ještě větší a ještě červenější Testarossa od tehdy uctívaného Bburaga, v královském měřítku 1:18.

Ovlivnilo mě to? V nadšení pro automobily možná ano, ale to by u mě prý nejspíš propuklo i bez autíček na zdi či v poličce, protože jsem byl vším, co jezdlo, od malička posedlý. Zlí jazykové (ahoj mami) dokonce tvrdí, že moje první slovo mohlo či nemuselo být “ávije”. Nicméně po čtvrt století na sobě nepozoruji žádnou afinitu k produktům maranellské značky s koněm ve znaku (a když už, tak by to nebyla Testarossa z roku mého narození), ani k šíleným Peugeotům. Napadlo mě sice, že bych si mohl koupit 106 Sport, ale koho to nenapadlo, když stojí asi šest padesát.

Možná jste to ale vy měli jinak. Měli jste v dětství nad postelí pověšené auto, které vás ovlivnilo dodnes? Střádáte na Countach, nebo snad stavíte kopii KITTa? Pochlubte se (nebo svěřte) v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

custom1
18. března 2016, 08:03
0

Chci Porsche 911 (G-modell z let 1974-1988). Na plakátu jsem ho sice neměl a nemám ho ani jako angličák, ale toužím po něm již od dětství. A když se mě někdo zeptá, jaké auto bych chtěl, bez váhání odpovídám: "Starou devětsetjedenáctku." ;)

reagovat
ja
jazet
18. března 2016, 08:42
0

Moc plakátů jsem na zdi zrovna neměl,jen to co se dalo vytrhnout z nějakýho časopisu (pitomej komunismus) ,ale jednoznačně to byl a stále zůstává Countach.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. března 2016, 08:51
0

Já měl na zdi hromadu plakátů a těch vytoužených aut byla celá řada. Mým autem snů byla vždycky Corvette. Za mých pubertálních let se vyráběla C4 a to auto bylo pro mně modla v té době, obzvlášť, když jsem jí chvilku po revoluci viděl poprvé naživo zaparkovanou na ulici. Mezi stodvacítkami a Žiguly působila jako naprosté zjevení z jiné galaxie. Pak to byl třeba seriálový KITT, měl jsem model Ferrari F40, ale za naprostý vrchol designu u Ferrari považuju F50. Obdivoval jsem i Hummera H1, Viper mně taky naprosto uchvacoval, Lambo Countach, Jaguar XJS, zkrátka těch aut bylo hodně. Dodneška mi u našich zůstalo z těch dětských let asi 15 modelů v měřítku 1:18.

reagovat
Ja
Jadd
18. března 2016, 10:03
0

Byl sem bez plakatu, takze u me taky auticka prvni bburago byla shodou okolnosti Peugot 405 dakar speciál, takze tesne vedle od 205 :) No a pak Ford Capri :) ruzovej, s cernou kapotou - starej matchbox po tátovi, kterej sme s brachou dostavali na hrani jen pod dozorem abychom ho neotriskali :) o to vetsi byla slast kdyz sme "dospeli" do faze, kdy nám byl oficialne predan, protoze uz ho neotriskame :)

reagovat
Hospodský
18. března 2016, 10:26
0

U mě se jiskra pro vozítka zažehla dřív, než jsem věděl co to plakát je. První slovo bylo prý avto, což máti dodnes těžce nese:-) Zdědil jsem to patrně po otci, který jako jeden z mála vlastnil Rencka R8, kterého pak bohužel zaparkoval do škarpy. Takže už v 5 letech, jsem věděl kdo/co je to Gordini a byl zásobován angličákama. Z těch mnoha mi utkvěl v hlavě tmavěmodrý Stratos a jednou, když jsem byl hodně nemocný a vypadalo to se mnou všelijak mi přinesl Jaguára E-type s hardtopem v závodní úpravě. Ten byl jedinečný a muselo mu dát sakra práci ho tehdy sehnat. Sbírka se rozrůstala, já pak vyrostl, vyletěl z rodinného hnízda a neuváženě autíčka schoval do krabice ve sklepě. Po letech jsem zjistil, že je má matka bez optání věnovala malému bratranci. To zase nesu těžce já:-( . Co se plákátů týká, měl jsem myslím jenom jeden. RS130 by Motokov.

reagovat
ri
riprex
18. března 2016, 11:23
1

V dětství jsem míval plakát AR164... tak jsem si ji i koupil :D Míval jsem i 156, ale tam hodně rychle po koupi došlo k vystřízlivění. Pak už jsem měl jen plakáty Tupperware...

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. března 2016, 12:10
0

Ještě si pamatuju na Tatru 815 v expedičním provedení kolem světa. Měl jsem jí plechovou, od Motokovu a taky jsem jí měl strašně rád. Bylo to prostě to cool cestovatelský auto, navíc ohromně atraktivní i vzhledově. Vlastně ani netuším, kde skončila za ty roky, co jsem odešel od našich. Něco u nich ještě zůstalo, ale většinu věcí už vyhodili nebo rozdali.

reagovat
Irwinek
18. března 2016, 13:15
0

Na střední měl spolužák tátu v motokovu, takže jsme všichni měli hromady " dakaráckejch " samolepek Liazek i Tater - to mne nijak neovlivnilo ( tedy kromě toho, že jsem byl zas jednou na čechy hrdej :-D )
a na základce jsem neměl svůj pokoj, takže plakáty na stěně se nekonaly a angličáky z tuzu od táty si značkově nepamatuji. Nejvíc mi asi utkvěly v paměti první ruské angličáky u nás _ Lady a Moskviče v 1:43, ale že by to na mě nechalo nějakej zípis, to tedy nevím :-D
Zato v garáži měl děda " plakát " embéčka, a tohle auto se mi líbí dodnes, a taky jsem jich pár měl :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. března 2016, 13:21
0

EmBéčko má něco do sebe i dneska, to je pravda. Když jsem chodil na střední, tak s ním jezdil do školy jeden spolužák. Dostal ho od táty nebo od dědy, už nevím, ale pamatuju si tu lahvově zelenou a krásný chromy.

Irwinek
18. března 2016, 13:29
0

O tom svědčí i jeho současné ceny, ale o tom už se psalo _ Š 1100 MBX 800 000 Kč :-(

Michal88
18. března 2016, 13:33
0

Plakátů jsem měl plný pokoj, ale nic mě nějak extra neovlivnilo. :) Spíš angličáky, pamatuji si, že jsem míval Corvette C2 ve žluté s černými pruhy a se split window, dodnes mi to přijde jako jedno z nejkrásnějších aut vůbec a moc bych jednu chtěl (ale spíš černou s bílým pruhem nebo tmavě zelenou s bílým pruhem, to jsou takové barvy, které moc nebývají, nejvíce jsou červené s černým a modré s bílým... Když jsem pak tohle auto viděl v prvním GranTurismo, bylo to pro mě jako zjevení.

Pak v GranTurismo se mi strašně líbily Skyline R32 a R33. :) Jelikož jsem byl mlád a školou povinnen, když přišli kamarádi zahrát, tak prý to bylo hnusné auto, že prý Corvette (C4) aj. jsou lepší... No a pak přišla ta sr-čka F&F a všíchni se mohli zbláznit z R34, kterou pak já nemohl ani cítit. :D

V GranTurismu jsem pak narazil na ještě jedno auto, které jsem znal a toužil po něm díky jednomu mizernému seriálu. Tím autem byl Dodge Viper. Až díky GT jsem ale přišel na to, že existuje i Coupé verze (holt tenkrát ještě nebyl net. :) ).

A v GranTurismu jsem objevil jiný klenot, tím je Honda NSX. To auto se mi tůze líbilo (nejen tím, že jako jedno z mála v GT mělo motor před zadní nápravou a hnanou zadní). :) A když jsem mluvil o Mitsu GT3000 TwinTurbo nebo FTO, nikdo moc netušil. :) A ta auta se mi též moc líbila. :) Ovšem naprosto všechna auta byla nad mé finanční možnosti. :( A co se týče toho Skyline R32/R33 a FTO, tak i dodávky, neboť se s levostranným řízením nedělaly a dotah byl nesmysl samozřejmě...

Kupodivu, Citroeny jsem vyvěšené moc neměl (nejen díky tomu, že v mainstreamu se obvykle nedají moc posehnat jak jako modely, tak i plakáty aj.), akorát z nějakého katalogu jsem měl C5 I break. K těm mě přivedl táta, jelikož měl několik XMek za sebou a měl jsem možnost se v těch autech vrtat už od mala...

Jinak

reagovat
Irwinek
18. března 2016, 13:48
1

Ba jo, vzpomněl jsem si na jeden plakát, který mne ovlivnil :-D
nebyl jsem sice tedy už dítě, ale v pracovním procesu a v jedné kanceláři u p.Tunkla se, mezi jinými, objevily plakáty tehdy zbrusu nových VOLV 960 a 850. 850 - tku ve žluté barvě vzala v r. 2002 povodeň, ale plakát s 960 - kou se objevil mezi věcma z půdy na vyhození, a tak je již dva měsíce zarámovaný u mne v ložnici a čeká na sklo a pověšení. No a tuhle 960 - ku, dokonce v té šedé metle mám už 9 let :-D
Jo, je to přefocený obrázek u mne :-D

reagovat
liška
18. března 2016, 14:14
0

já měl takovej ten sešitek do kterýho se sbíraly nálepky aut někdy počátkem devadesátek, v tý době sem začínal vnímat auta a tak nějak mě ta doba ovlivnila, takže teď často koukám po čtvrtstoletí starejch autech a už jsem měl i čest jich pár provozovat...

reagovat
bobo23
18. března 2016, 14:38
0

Já sdílel pokoj se starší sestrou, takže na zdi byly jen plakáty z Bravíčka. Ale vybojoval jsem si aspoň malý obrázek s KITTem. A ještě jako lunt jsem dostal dva plechové modely Tater z Dakaru. Ty mám do dneška vystavené.

reagovat
PachezZ
18. března 2016, 17:55
0

Auta mne začaly nějak víc zajímat až na střední, mno a to sem každej tejden chodil kolem zaparkovanýho Fordu Probe a hrozně se mi to auto líbilo... tak mám pátý :D

reagovat
Lu
LukePerry
18. března 2016, 18:49
0

Mne sa marí,že som mal na stene jeden čas nalepenú Italdesign Cala,asi zo STOPu.. No a v puberte už potom rôzne z Tuning Magazinu...

reagovat
pi
pickozudovozu
18. března 2016, 23:24
0

Já plakát v pokoji snad neměl ani jeden, ale ovlivňovali mě auta z kvarteta :D. Obzvlášť Maserati Shamal. Volksvagen W12 a tuším Vector. Ale jelikož jsem skromný hoch, tak by mi stačila v garáži Alfa Romeo 2000 gt Veloce.

reagovat
AspidMan
19. března 2016, 14:33
0

Určite som nemal steny polepené plagátmi, pretože si spomínam len na jeden a ten najpovolanejší - McLaren F1 LM.

reagovat
CH
CH88
19. března 2016, 16:21
0

Need for speed 2, McLaren F1......skoro jsem tehdy neuměl číst, ale tohle mě uhranulo a dodnes, když super sport tak McLaren...:D

reagovat
briza
19. března 2016, 22:39
0

Jo a na dveřích jsem měl samolepku A-R 147,tehdy žhavý novinky, ale ta tam byla hlavně kvůli tomu, aby zakryla díru, kterou jsem prorazil, když jsem přišel krklej domů po jednom nevydařeným zápase :)

briza
19. března 2016, 22:36
0

Plakáty jsem měl celkem 2, oba dotažený z Brna, konkrétně z okruhu, kde jsem byl s papá na závodech. Na jednom z nich byla motorka a víc si nepamatuju, ale na druhým byla Sierra RS500 Cosworth. Byli jsme tam 1987 na WTCC a akorát tehdy vyhrála. Ty plakáty byly dohromady tak veliký, že mi zabraly celou stěnu za postelí :)
Na tom se Sirkou byl konkrétně tenhel obrázek(mimochodem je to přímo to auto, co tehdy vyhrálo)

reagovat
Da
Dad
20. března 2016, 00:33
0

Plakaty jsem tedy nemel. Zato jsem mel ale asi pul milionu zadnich stranek nejakyho casopisu (svet motoru? VTM?) ktery obsahovaly vzdy tri karticky, osobak, nakladak nebo letadlo, a motorku. A mezi nima citroeny ds, sm a cx, nejuzasnejsi auta vsech dob

reagovat
Sa
Safa
22. března 2016, 22:12
0

Mně v dětském pokojíčku dlouhé roky visel plakát Fiatu 131 Abarth z Barum Rally 1981, kdy jsem ho také jako šestiletý prcek sedící na tátových ramenou viděl naživo nad klasické RZ Maják nad malenovickém hradem. I proto se tolik těším na nový závodní Fiat 124 Abarth, který byl nedávno představen na autosalonu v Ženevě. A tak trošku tajně doufám, že si ho nějaký ten český rally jezdec pořídí, abych se jím mohl pokochat na tratích českých soutěží. Homologaci FIA už má a do prodeje by měl jít už příští rok.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem