Druhou generaci menšího městského SUV od Audi už jsme na Autíčkáři jednou testovali. Letos na jaře, zatímco většina redakce pálila gumy na Mustangu Bullit, se s ním svezla Zlokočka. Až na výtky ohedně pohonného ústrojí se jí šedivý crossover docela zamlouval, leč působil možná trochu zapomenutelně a usedle. A právě s touhle image by měla zamávat verze Sportback, kterou jsem k testu dostal já. Dorazila (opět) v nenápadné šedi, splývavá záď, dynamičtější výplet masky chladiče a svalnatější doplňky dávají ale tušit, že ambicí vozu není nahánět cenné litry v kufru nebo ubytovat na zadních sedačkách trojici basketbalistů. Vozy rozeznáte na první pohled, při srovnání z profilu obzvláště vyniknou všechny rozdíly.
Q3 a Q3 Sportback pěkně vedle sebe. Stačí relativně málo a proporčně jsou to najednou jiná auta.
Díky větším, ale jednodušším kolům, výraznějším blatníkům, nižšímu profilu a pocitově nižší kabině vůči pontonu získala Q3 Sportback proporce angličáku Hot Wheels, případně auta z komiksu nebo sci-fi počítačových her. A možná budu nazván kacířem, ale musím se přiznat, že se mi takový přístup líbí. V autě jezdím většinou sám, případně ve dvou, takže šampionátu v převážení vzduchu se účastnit nemusím a docela mě těší, když ‚moje‘ auto vystupuje z řady a neztrácí se v nekonečné šedi středních SUV opatřených samolepkami „Florentýnka jede”, nebo „Oliverek na palubě” (hele, já chápu, že je teď cool si pojmenovat dítě divně, ale uvědomujete si, že s tím bude muset žít celý život?).
Ve světle výše napsaného mě pak trochu mrzí zvolená barva testovacího kusu – šedivá je sice konzervativní a nikoho neurazí, ke komiksovému dopravníku by se mi ale více hodila nějaká trochu výraznější. Třeba v podobném stylu, jaký měla v létě testovaná A1 , by odvážné proporce vynikly mnohem lépe. Naštěstí je v konfigurátoru na výběr i pěkná oranžová metalíza, sytá modř, nebo červená. A kdyby to snad nestačilo, pořád lze sáhnout do nabídky lakování Audi Exclusive, kde jsou možnosti prakticky nekonečné.
V interiéru k žádným zásadním změnám nedošlo, vypadá víceméně stejně jako v klasické Q3. To je ale úplně v pořádku. Hranatý kokpit vysochaný z kvalitních materiálů, který se vine kolem dvojice displejů, vypadá totiž skvěle. V souladu s designovým jazykem značky je vnitřek prost samoúčelných oblin a kudrlinek, interiér působí technicistně a je ergonomicky skvěle zvládnutý. Nelze ale říci, že by byl nějak neútulný, neosobní nebo sterilní. K dispozici je široká škála možností přizpůsobení, ať už se bavíme o nastavení jednotlivých displejů, zobrazení palubní desky, nebo ambientním osvětlení.
K němu si dovolím napsat trochu více. Mám totiž tenhle (podle mnohých kýčovitý) prvek výbavy moc rád. Barevná světýlka v interiéru mě baví, v testovacích autech si jejich přítomnost vyloženě užívám. O to víc mě ale často mrzí jejich nevyužitý potenciál. Některé Mercedesy nabídnou v nastavení jen trojici barev, ačkoli mají hardwarově k dispozici celou RGB škálu, BMW vám umožní jen barevné kombinace, které považuje za vkusné, Volvo instaluje pouze dvě žmurkající diody, jejichž světlo pak prakticky není vidět, a Renault sice pokryje LED pásky kdeco, ale protože blikají na frekvenci 50 Hz, jejich světlo pak zbytečně “tahá” za oči, a když přes ně zrakem jen přejedete, zobrazí se rozklad RGB škály.
Audi to zvládlo skvěle a mohu s čistým svědomím říci, že jde o nejlepší ambientní osvětlení na současném trhu. Je tu na výběr ze třiceti (!) barev, intenzita svícení se dá nastavovat samostatně pro přední a zadní část vozu, podsvětlené je opravdu kdeco. Kromě obligátních pásků ve dveřích se žárovka nachází ve schránkách ve středovém tunelu, tlumená záře dopadá i na nohy cestujících. A podsvětlené logo značky v palubní desce u spolujezdce je opravdu pěkný detail.
Je mi jasné, že za chválu světýlek schytám posměšky a poznámky o kýčaření, kolotočích a podobně. Faktem ale zůstává, že tlumená zář dodává vozu hlavně v noci příjemný charakter a výrazně pozvedá pocit hodnotnosti. A mám dobrou zprávu i pro ty, kterým se tato vychytávka moc nezamlouvá. Jedná se o příplatkovou položku, takže řešení je jednoduché – stačí si ji prostě nenakonfigurovat.
Asi by bylo záhodno se i zmínit o tom, jak vlastně ‚kvétrojka sportback‘ jezdí. Testovaná základní dieselová jednotka má objem dva litry a na přední kola posílá 150 koní. To není nijak závratná hodnota, motor ale pocitově táhne v celém spektru otáček a s vozem se dá cestovat bez nějakých zásadnějích výtek k nedostatku síly. Žel agrární zvukový projev dieselového čtyřválce se nepodařilo potlačit tak, jak bych si na palubě prémiového vozu představoval. Jistě – v zásadě o nic nejde, zvuk motoru rozhodně nerve uši a rádio ho v klidu přehluší i na nižší hlasitost. Mocné zaklapání po nahození studeného agregátu ale úplně ignorovat nelze. I po zahřátí o sobě dává motor často vědět, zvláště přeleze-li ručička otáčkoměru dvouapůltisícovou hodnotu.
Nepříjemným překvapením se nakonec stala spotřeba. Ta se totiž po testovacím týdnu, který zahrnoval přískoky po Praze, nějaké ty okresky a dva delší dálniční přesuny, zastavila na hodnotě 9,5 litru na sto kilometrů. Jistě na tom má svůj podíl fakt, že šlo o novotou vonící vůz s nájezdem necelých dvou tisíc kilometrů, i tak mi ale přijde, že od tabulkových 4,7 litrů na sto kilometrů (dle NEDC) se liší přeci jen už příliš. A to si dovolím říci, že jsem jezdil relativně šetrně, navíc většinou sám nebo ve dvou, a bez nákladu.
Podvozek a řízení se snaží posádku co nejlépe odříznout od dění na silnici. I přes velká kola se dovnitř přenáší jen minimum vibrací a bouchání, narozdíl od některých jiných rádoby SUV, která musí být tvrdá, aby působila závodnicky, je Q3 Sportback celkem houpavá a nezáludná. Nějaký cit v řízení nečekejte, zážitky ze sportovní jízdy taky ne, není to ani na trhání rychlostních rekordů. Tohle auto by paradoxně asi dávalo největší smysl jako autonomní přepravník. A něco mi říká, že většině jeho potenciálních zákazníků by to ani nevadilo.
Je mi jasné, že většina našich čtenářů, kteří se vyznačují tím, že mají rádi auta a baví je řídit, by nad tímto vozem ohrnula nos a přidala pár nepěkných slov o neforemné škatuli. Jenže pro ně tenhle vůz není. Je to auto pro ty, kteří mají rádi individuální přepravu, ale není to pro ně nijak zvlášť zábavná činnost, ale spíše otázka pohodlí a možná prestiže. Jim pak za volantem udělá vymakaný systém ambientního podsvícení mnohem větší radost než komunikativní řízení (které strhává každá vyjetá kolej). Takovým lidem nevadí, že většina nasávacích otvorů v nárazníku je falešná, protože prostě vypadají dobře. A přesně pro ně je nová Q3 Sportback určena. A něco mi říká, že s ní budou nadmíru spokojeni.
Verdikt
Audi Q3 Sportback je zajímavě tvarované menší SUV pro ty, kterým záleží na stylu a na tom, jak je vnímá okolí. Nenabídne strhující řidičské zážitky, neboduje obrovským zavazadelníkem a Berounku s ním taky nepřebrodíte. Interiér potěší milovníky moderních technologií a lehkého sci-fi, svalnatý vzhled angličáku (zvláště v nějaké veselejší barvě) je příjemně přehnaný a v záplavě SUV se neztratí. Základní diesel je poměrně důstojná motorizace, leč hlavní výhoda naftového motoru, kterou je nižší spotřeba, se tu trochu ztrácí. Nemyslím si ale, že zrovna spotřebované litry paliva budou hrát při nákupu tohoto vozu nějak zásadní roli. Tady je to zkrátka hlavně o vzhledu.
Technická data
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1968ccm
Výkon: 110 kW (150 koní)
Točivý moment: 340 Nm
Převodovka: sedmistupňová S-Tronic
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,3 s
Provozní hmotnost: 1655 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,7 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 9,5 l/100 km kombinovaná
Základní cena vozu Audi Q3 SB 35 TDI: 1 083 900,- Kč
27. listopadu 2019, 16:49
1
Hmmm... ten zadek je hnusnej dostatečně, to se bude dobře prodávat...
-
Komentář upraven 27. 11. 2019, 16:49:48
27. listopadu 2019, 18:33
1
Kubajz, od Tvých prvních blogů jsem Ti věřil. A nezklamal si mě. Pěkné čtení neúplatného (zatím?!) novináře. Prosím vyděržaj a nenech se mamonem zlákat.
27. listopadu 2019, 23:25
1
Moc díky, to se čte hezky. Zatím mě teda nikdo uplácet nezkoušel, takže s tou neúplatností to není úplně relevantní příspěvek, ale asi bych byl docela drahý. Jak se v redakci s oblibou říká - pokud nejsou pětitisícovky zarovnané s roletkou kufru, tak to na pozitivní recenzi nestačí :)
27. listopadu 2019, 19:40
1
To jsou teda krivky... prdel jak styrskej valach a ty nozdry vpredu :-))) .. Interier naopak fakt peknej.. Grafika svetel taky paradni... To prirovnani k hot wheels pobavilo :-) me ty SUV-jakoze-coupe vzdycky prisly jako z Cars od Pixaru :-)
Jo Kubo, kudos za vyber polygonu :-) Vratil jsi to s obema narazniky?
27. listopadu 2019, 23:23
0
Bylo to o milimetry, ale nárazník to přežil. Do terénu to ale není. Měl jsem o to chvílemi trochu strach. Pak se pod tím začal na jedné haldě trhat svah, tak jsem jel raději domů. Převrácené bych to asi nevysvětlil.
28. listopadu 2019, 08:59
1
bylo by zajimave aby se redakce spolecne podelila o nejvetsi faily z testovacich jizd :)
28. listopadu 2019, 09:27
1
To jsou přísně střežená redakční tajemství, která se předávají výhradně verbální formou :)
A občas teda propálíme něco i v komentářích, ale je to takový bonus pro pozorného čtenáře.
-
Komentář upraven 28. 11. 2019, 09:29:36
28. listopadu 2019, 09:34
0
No jasně, né každý hned vykládá co se stalo jednou na hudebním táboře :D
28. listopadu 2019, 10:51
1
:-D Prave se me libilo, ze ses toho nebal, i kdyz to neni do terenu... co jsem pochopil, tak je to trochu disproporcni hatch se vsim, co k tomu patri :-) Jako jo, ten naraznik by se jeste asi vysvetlit nejak dal, ale jak rikas, pres boudu uz tezko :-D
A jsem taky pro odkryti alespon maleho cipu one rousky tajemstvi :-D
28. listopadu 2019, 10:59
0
Jenže divili byste se, oni ty naše texty a legrácky čtou i importéři. A ne každej má velkej smysl pro humor v těch korporátech :-D
Nebo takhle.. nic jsem jako nenapsal. Jen taková domněnka...
28. listopadu 2019, 11:01
3
Tak probublávají zvěsti třeba o demontáži motoru z nějakého Forda v nějaké zatáčce u nějakého perníkova. Ale to už je stará historka.
28. listopadu 2019, 11:15
0
A to bylo ještě v době před těma facebookama a instagramem... Dneska už ví každej všechno, i s fotodokumentací do pěti minut :-D
Jako výběr novinářských top "almost crashes, fails, atd." by ale asi bylo pro čtenáře hodně dobrý čtivo....
Jenže ne všude to prodje... když jsem propálil loni v článku na garáž o Cliu Sport 172, že majitel za volantem jezdil jednu zatáčku pro fotografa (což jsem byl v té chvíli já) tak poctivě, až v asi pátým průjezdu skočil přes mělkou škarpu. Vůbec nic se nestalo, ani autu, vlastně jsme se tomu pak vyloženě zasmáli... A tak jsem to nějak barvitě zakomponoval do textu, dobrá story, bude prča... A ono ne úplně. Hned se vyrojili v komentářích nevraživí důchodci hrozící holí s návrhy zákazům řízení na 100 let pro podobné vyvrheli anebo rovnou s trestem smrti. Pak jsem to radši rychle trochu předělal a učesal.. Politická korektnost vážení! :-D
28. listopadu 2019, 11:21
1
Tady se dá dohledat jeden článek o RX7-FC. Fotili jsme ji na Točné, po dešti. Takže samozřejmě v konfiguraci "tři mladá telata" nás nenapadlo nic lepšího, než chtít to vyfotit v driftu. Jenže ona ta mrcha na semislickách docela drží i na mokru. Takže když ani napotřetí nešla bokem sama, přišlo na ručku. No a taky to skončilo ve škarpě. Autu se nic nestalo, jen pod lízátko na nárazníku se zašprajcovalo pár listů, které nešly ven.
29. listopadu 2019, 13:13
1
Po smazání blogu v ostravštině o Bitnerovském SUV zázraku přece nejde čekat, že by se redakce chlubila tím, kde ty testovací auta málem zdechla...
28. listopadu 2019, 00:01
0
Je to hrozná sračka. Hnusný a k ničemu. Myslim, že to bude dost oblíbený. Co je ovšem nádhera, je ten vnitřek. Nemam rád nepastelový barvy v interiéru a nesnášim, když chybí imitace dřeva, ale fakt z toho uchcávám. Ze všech nových Audi interiérů. Je to umělecký. Honosný. Ale zase ne nabubřelý... Ani to neni nudný. Dlouho se mi žádnej interiér tak nelíbil!
28. listopadu 2019, 01:29
1
Jedno z těch méně povedených aut pro fanoušky nejen AUDI. Nicméně velmi povedený model pro dnešní trh a pro lidi, kteří jsou ochotní dát milion za malý krpatý auto s motorem ze Superba:) Mimochodem fakt to moc dobře nejede a docela to žere ( za mě asi tak 7,5l/100km ) Z těhle posledních interiérů se mi navaluje a bohužel dobu před 10-15 lety už asi nepřekonají. KVALITOU.
Každopádně pro byznys jsou tyhle hustokrutopřísný srágory to nejlepší, co si můžu přát. A7,Q3, A1,A5,Q7,Q8 to frčí... co nějaký TT, RS4 to je okrajovka, ale přesně tyhle maskulinní nahrbený krabice to táhne. Hned jak budou první dvouletý tak se s tim dveře netrhnou:D
28. listopadu 2019, 13:01
1
No tak co si budem povidat, interier ve stare osmicce D2 po 15letech a 300kkm ani nevrznul, to, jak pises, uz dneska nedostanes. Q3 je takovej klasickej mama-mobil, jeste spolu s GLS, GLC... jeste chybi GRC... :-)
28. listopadu 2019, 19:36
0
Hale ještě v C6A6 to bylo i po 500 000 úplně super. Lícovalo nevrzalo často nebylo ani moc opotřebení. A tak já vim co to jo. Však to píšu ne:)
28. listopadu 2019, 07:56
4
Z celého toho popisu mám pocit, že to auto je dobré akorát tak na honění ega. Jinak je to v podstatě horší verze běžné Audi A3. Auto s nepěkným nabubřelým exteriérem, co může nebídnout akorát možná povedený interiér (všiml jsem si obrovské podobnosti s novou oktávií). Vlastně to ani moc nejede, není to nikterak prostorný, podvozek je zřejmě průměrný a spotřeba vysoká... to auto je vážně akorát masírka se světýlkama pro někoho, kdo nemá na X6...