načítám data...

Audi A4 Allroad 3.0 TDI: Všestranné řešení

Mělo by být autem, které nabídne všechno pro všechny. Muselo své všestrannosti něco obětovat? A může auto umět všechno a mít charakter?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dobrodružství je v dnešním životě čím dál vzácnější. A auta jsou jedním ze způsobů, jak si tento deficit nahradit. Čím dál častěji však nejde o to, že byste snad mohli nějaké dobrodružství zažít přímo za volantem. Dnešní automobily pro volný čas mohou dobrodružně vypadat a také vás dokáží dovézt tam, kde něco dobrodružného zažijete. Ale za volantem? Těžko.

Na první pohled by to mohlo znít jako stesk nebo kritika. Ale ve skutečnosti je to poklona. To, že je jízda za většiny okolností spíše nudná, poklidná a adrenalin vám do žil nevyplaví ani za nepříznivých podmínek, je známkou toho, jak perfektně moderní auta dokáží plnit své úkoly. Vždyť pro většinu řidičů znamená spojení slov “dobrodružství” a “automobil” obvykle především to, že se něco pokazilo.

Modely Audi Allroad už dlouho patří k oblíbeným autům těch, kteří hledají dobrodružství v cíli cesty a ne na cestě samotné. Na pohled poměrně nenápadné kombíky navenek sice nevyzařují chlapáckou drsnost typickou pro SUV, ale jejich zvýšené podvozky s regulací světlosti a pohon všech kol jim umožní dostat se zcela v klidu a nedobrodružně i do míst, kam si obvykle berete terénní auto.

Nejčerstvějším přírůstkem do této rodiny je nová A4 Allroad. Na první pohled se velmi podobá svému předchůdci, ale ve skutečnosti te to úplně nové auto na modernější platformě. Zůstává ale raison d’être Allroadu, tedy nabídnout většinu schopností běžného crossoveru či SUV v karoserii na pohled obyčejného kombíku. A je to také skvělá příležitost podívat se, jak funguje nejen nový Allroad, ale i nová A4/A5 obecně. Takže, jaké to je?

O celkové zkušenosti s novým Allroadem asi nejvíc vypoví to, že první věcí, která mě opravdu hluboce zaujala, byly světlomety. Jakkoliv to může znít nudně a nezajímavě, dokázal jsem si je představit jako hlavní důvod pro koupi. Ani totiž nemusíte mít částečně šeroslepou manželku, abyste ocenili systém LED Matrix, který nejenže úžasně svítí, ale navíc díky možnosti zaclonit protijedoucí auto svítí v podstatě “pořád dálkami”. No a pokud vaše manželka špatně vidí v noci, tak vám je jasné, že můžete stokrát chtít Alfu Romeo Giulia a stejně byste museli jít pro to Audi co tak skvěle svítí.

Ve stejném duchu pak pokračuje většina věcí, které vás na nové A4 Allroad zaujmou. Třeba multimediální systém MMI, který byl vždycky skvělý, ale s dotykovou ploškou pro zadávání písmen a čísel je ještě lepší. Plně digitální palubka, která se z nudného pseudo-analogového zobrazení umí přeskládat do informačně bohatšího rozvržení. Rychloměr a otáčkoměr se zmenší a zbytek displeje zůstane pro – v běžném životě užitečnější – údaje jako je přehrávaný song, navigace nebo údaje palubního počítače. A samozřejmě je tu také celá řada asistentů, kteří vám umožní řídit co nejméně nebo někdy (třeba při parkování) skoro vůbec.

O tom, že vám A4 udělá radost i zpracováním své kabiny, snad ani nemá cenu mluvit. Kvalita zpracování interiérů Audi je donekonečna omílaným klišé a pravděpodobně jí jako argument v automobilových debatách používají i dítka školou povinná. Kovová tlačítka z kovu, na omak příjemné povrchy, to všechno očekáváte tak nějak samozřejmě. Co však mile překvapilo byl šedý interiér v kombinaci kůže/alcantara a zejména pak téměř šokující fakt, že za ně není nutné připlácet.

Zkrátka klasické Audi, jen opět o něco lepší než bylo. Změní se to, když se dáte do pohybu?

Hned na začátku je nutno říct, že testovaný vůz byl vybaven přesně tou konfigurací pohonného ústrojí, která mi subjektivně dává nejmenší smysl, přestože to zajisté mnoho zákazníků bude mít přesně naopak. Audina v quattru, v třílitrovém tédéíčku a v déesgéčku? Co může být lepšího?

Upřímně řečeno, třeba tatáž Audina, ale poháněná silnějším třílitrem, ke kterému se již nemontuje převodovka DSG, ale náš oblíbený osmistupňový automat ZF. Ne že by snad testovaný exemplář s 218 koňskými silami byl pomalý – pokud se nepohybujete daleko v kategorii “pirátů”, budete i v poměrně ostrém tempu se slabším 3.0 TDI naprosto spokojeni. A i když postrádá ohromující schopnost napodobit zvuk benzínového osmiválce, který nabízí špičková 3.0 TDI biturbo ve vyšších modelech, je tento motor i velmi příjemně kultivovaný. I když jsem k testu použil největšího odpůrce dieselů, jakého znám, nebyl zpočátku s to zjistit, na jaké palivo vlastně jedeme.

Skutečným důvodem pro volbu silnější motorizace je ale převodovka. Zatímco automat od ZF byl v každé aplikaci, v jaké jsem se s ním zatím setkal (včetně A6 Allroad s nejsilnějším 3.0 TDI), naprosto uhlazený a kultivovaný, DSG občas naráží na limity své koncepce. V naprosté většině situací a jízdních režimů je fantasticky rychlé a změny jeho rychlostních stupňů skoro ani nepostřehnete, jsou tu okamžiky, kdy si na jeho existenci vzpomenete velmi jasně. Typicky tehdy, když při dávání přednosti téměř zastavíte a následně se opět rozjedete. Než se převodovka dostane zpět do záběru, nastane nepříjemné zaváhání následované znatelným cuknutím. Ne snad že by se s tím nedalo žít, ale proč si nepřiplatit za klasický automat.

A motor samotný? Z pohledu typického uživatele je těžké najít důvod, proč by třílitrové TDI nemělo být pro tohle auto dokonalou motorizací. Vlastně možná i pro lecjaké jiné auto. Je silné, je úsporné, je kultivované a ať už se potulujete po městě, spěcháte po dálnici nebo polykáte kilometry na státovkách, bude solidním společníkem. Je velmi snadné zvyknout si na fakt, že můžete jezdit opravdu svižně (či přímo jako pirát) aniž by se to nějak drasticky projevilo na účtech za palivo.

Pořád ale nemůžete tak docela uniknout před faktem, že motor je u Audi tradičně umístěn skutečně vpředu a z velké části před osou přední nápravy. Což v případě těžkého naftového šestiválce znamená dvě věci. Jednak citelnou nedotáčivost, kterou sice v drtivé většině situací rozptýlí pohon všech kol a většina řidičů si jí nejspíš vlastně ani nevšimne, ale v jistých situacích vám může být nepříjemná. A potom takový neurčitý pocit nevyváženosti, zejména v komfortním nastavení podvozku. Zkrátka trochu cítíte, že se něco těžkého nachází mimo rozvor. Pokud jste právě nestrávili týden v perfektně vyváženém sportovním sedanu s motorem téměř až za přední nápravou, nejspíš si toho ani nevšimnete. Ale je to tam.

Patříte-li mezi ten typ řidiče, kterého víc zajímá vyváženost než spotřeba paliva, pravděpodobně vám lépe poslouží benzínový čtyřválec 2.0 TSI. Jsem si jist, že s ním Allroad dostane mnohem více lehkonohý charakter a navíc v takovém případě nejspíš budete ten typ člověka, který chce benzínové auto prostě proto…

Verdikt

O Audi Allroad v obou velikostech jsem vždycky tvrdil, že je to v mnoha ohledech dokonalé auto. Pokud hledáte kombinaci rychlosti, pohodlí, praktičnosti a schopnosti překonat většinu “terénních” překážek, se kterými se kdy v reálném životě setkáte, je nejspíš perfektně racionálním řešením vašeho problému. V nové generaci je navíc hezčí, má ještě lépe zpracovaný a chyteřjší interiér a opět skvěle jezdí. Že je možná až moc chladně dokonalé na to, aby mělo opravdový charakter? To už je otázka volby – auta, která mají charakter, zase nebývají chladně dokonalá. Allroad zkrátka není auto, které by vám mělo samo nabízet dobrodružství. Je to auto, které vám umožní dojet kam chcete, aniž byste se s dobrodružstvím museli potýkat. A to se často docela hodí.

 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 967 cm3
Výkon: 218 koní v 4 000 – 5 000 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 250 – 3 750 ot./min
Převodovka: automatická dvouspojková sedmistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1 660 kg 
Maximální rychlost: 245 km/h
0-100 km/h: 6,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,7  l/100 km
Cena s testovaným motorem: 1 330 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 038 599 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sk
skodafil
25. ledna 2017, 18:13
0

Motor je podélně, předpokládám? Proč je tedy tak vepředu? Převodovku stejně před přední nápravu nenacpou. Konkurence tímhle netrpí. V čem je tedy u Audi problém?

reagovat
BobAsh
25. ledna 2017, 19:54
1

Je to primárně předokolka, narozdíl od konkurence která je obvykle nativně RWD. To by mohl být ten rozdíl.

sheogh
26. ledna 2017, 10:28
0

Me to u A8 D2 neprislo nejak extra nedotacivy. Jasne, neni to zadokolka, ale neprislo me to vylozene tragedie

Franz Kafka
25. ledna 2017, 20:20
1

Hmm, vyvážená recenze na vyvážené auto kterou bych tady nečekal (takhle pozitivně laděnou) Jsem rád že se tady najdou (v redakci a okolí) lidé kteří píšou o autech tak jak to cítí a ne podle osobních preferencí. Díky Vojto.

reagovat
M P
25. ledna 2017, 22:17
1

Jak to cítí a osobní preference jdou přece ruku v ruce, ne? Ale jinak o tohle se snažíme pořád, podívat se na auto očima potenciálního kupce, bez unáhlených soudů a hlavně za pomocí dojmů, které auto v jezdci vyvolává.

A to se pak stane, že pochválím crossover, a je oheň na střeše, hehe :D

Franz Kafka
26. ledna 2017, 00:38
0

Napsal jsem to špatně. Myslel jsem asi něco jako dle skutečných dojmů a nebo třeba dle svých sympatií nebo antipatií k dané značce (typu) vozu.

Vavris Vavrisovic
26. ledna 2017, 08:07
0

V tomto ohledu to máme velmi jednoduché - jakožto automobilové děvky žádnými sympatiemi ani antypatiemi netrpíme :)

Franz Kafka
26. ledna 2017, 18:30
0

Tak ono to je lepší přece jen potom se to asi lépe píše. Nedovedu si představit jak by ortodoxní fanda nějaké značky mohl objektivně posoudit "kvalitně" auto značky jiné.

Romus
25. ledna 2017, 21:43
1

Audi krásné, ale takové chladné, ideální služebák :o) Zase nechápu ty fotky interiéru, to je záměr jak vypadají?

reagovat
BobAsh
25. ledna 2017, 22:40
1

No má to dva důvody - jednak mě víc baví hrát si s detaily, druhak je jediný můj slušný objektiv pevná 50 mm a tou nic jiného vyfotit beztak nejde :)

Slibuju, že si pořídím lepší nářadí.

krab
25. ledna 2017, 21:56
3

Ta nedotáčivost přes těžkej čumák, to se zdá je teda pořád bolest většiny Audin. Možná to tak ladí leta schválně :)...
Co mě docela zarazilo je cena. Když tohle auto hodim do konfigurátoru, tak tenhle motor, tyhle kola, čalounění a to jsem vůbec neřešil příplatkovou výbavu vyjde na 1.45M, což s nějakou další příplatkovou výbavou hravě došplhá někam k 1.6 Mega.
A za ten silnější diesel s ZF automatem ( tuším že kvůli příliš velkýmu točivýmu momentu už nejde k tomuto motoru DSG) zaplatíte dalších 150tis navíc.
A pořád je to "jen" A4 ka. No, žádná láce to není!

Já bych si za ty prachy teda objednal radši výbavový holátko TT RS :) Když už by to muselo být to Audi...
To nemá stat víc jak 1.75M na českým trhu

reagovat
BobAsh
25. ledna 2017, 22:41
0

A to jsem ještě do testu nedoplnil specifikaci testovaného kusu, na což teď jdu. Stál by tuším 2.05M - ale taky v něm je fakt hodně věcí. Navíc mám pocit, že reálně by se to teď díky akční výbavě dalo naklikat levněji.

briza
25. ledna 2017, 23:53
0

Ta cena je prostě brutáles. Samozřejmě, to auto je fajn, o tom žádná, ale když si to člověk vybaví, je tam 1.8 jako prd a to už je, na takhle "malý" auto, fakt zvrácený. Za to už pořídím 90% trhu SUV a rozhodně to nebudou chudobky. Onehdá jsem si konfiguroval XC90 a V90CC. U obou jsem se dostal někam k 1.9 a to jsem se fakt nežinýroval.

BobAsh
26. ledna 2017, 00:15
0

Tak ono čím víc výbavy, tím víc je jedno, jak je to auto velký. A ostatně to dává smysl - to drahý je na autě technologie, ne železo.

Franz Kafka
26. ledna 2017, 00:42
0

Pane Krab ale to je přece úplně normální prémie:) A ještě navíc Allroad nemůže to stát stejně jako Mazda 6 nebo obyčejná A4 ani v základu. Drahé to skutečně je až předražené. Jasně že za ty peníze jde koupit hromada větších aut, ale třeba to nebude mít takovou image (asi) a nebo to nebude takový univerzál. Oni to asi jako auto pro široké vrstvy ani neprezentují.

No
NoName
26. ledna 2017, 06:42
0

No ono i když si dáš obyč. A4 ta cena je nadprůměrná za podprůměrné auto. Jednu takovou jsme měli doma po 5 letech 80ti tisících byl dotyčný rád, že se toho zbavil za desetinu ceny (byla to funglovka), jo a to nepočítám, že během těch 80ti tisíc padlo asi dalších 150 tisic kč za servis:-(. Takové auto rozhodně nikdy více.

krab
26. ledna 2017, 08:20
0

pane Franz Kafka, to je jasné! Já jsem to nemyslel tak, jako že "podívejte se jak je to předražený krám..." Mě prostě jenom zajímalo na kolik takový Allroad přijde. To je celé.

Obdobné BMW ( jako že přímo konkurenční model nemají) , takže buď X3 nebo X4 vyjdou v podstatě ještě dráž, nebo velmi stejně. Opravdu záleží jakou výbavu a funkce to auto bude mít.

Velký zkušenosti s Audi nemám. Párkrát nová (resp. předch gen. A4 se čtyčválcem diesel) a pak ta moje 100 C4 2.8 v dávnověku. Já neumim pocitově výrazně odlišit od levnější části VW group. Ba, dokonce bych před A4 měl tendency preferovat Passat, protože mi přijde pohodlnější a větší uvnitř.

Já bych v těchto vodách intuitivně pořídil Volvo. 2.5 letá zkušenost s jedním jejich výrobkem mě utvrdila v tom, že jako daily auto zase někdy v budoucnu Volvo bude. Ve Volvech totiž typicky cítíte určitou vyjímečnost a odlišnost od ostatních aut. Jsou zkrátka opravdu příjemné a promyšlené. Můj tip osobní preference by byla V90. ( CC nepotřebuju, po poli na vybírání brambor jedu jen 1x ročně) A objednal bych si T6 s 320koňmi, v R design paketu a červené barvě.

FamArt
26. ledna 2017, 09:33
0

prémia, ktorá je vlastne priemerne dobrá a nadpriemerne drahá. Dizajn audi sa uberá správnym smerom ale nastavenie jazdy je tragédia nech sa na mňa nehnevajú ale aby auto po rokoch malo stále tie isté muchy a bolo tak chladné aj s desiatimi režimami sport mi pripadá ako keby tam sedela tlupa amatérov. A najväčšia koncernová nechutnosť je poloha a účinok brzdového pedála

JLK
26. ledna 2017, 10:02
0

Podle toho, kolik vsude kolem vidim novych audin bych nerekl, ze tam sedi uplni amateri. jen mozna cili na jinou skupinu nez se sesla tady ;)

FamArt
26. ledna 2017, 10:16
0

to že sa páči, je obľúbené a predáva sa nemusí znamenať že za ním stoja kvalitný inžinieri (:

VK
VK
26. ledna 2017, 10:23
0

Znamena to, ze pedaly i v Audine tak koncernovsky priserne vysoko?

JLK
26. ledna 2017, 11:04
0

FamArt: Ale ty nedostatky jsou spise subjektivni veci. Podle prodeju cilovka tyto nedostatky nevnima nijak negativne. A automobilka tu je proto, aby prodavala a vydelavala, cemuz je logicky podrizena i prace inzenyru. Takze kdyz se to prodava a je oblibene, tak ti inzenyri a designeri svoje zadani splnili. Zda je zadani nastavene spravne nebo ne, neni otazka kvality tech lidi.

FamArt
26. ledna 2017, 12:06
0

vlastne ano, smer udáva samotné vedenie ktorému to je zjavne ukradnuté

briza
26. ledna 2017, 14:17
1

Vojta: To já samozřejmě nerozporuju, ale kdo tu výbavu dneska nemá, obzvlášť v téhle cenové hladině. Když třeba do těch Volvíček nasypu 700tis., abych dorovnal cenu A4, tak na tom budu možná i líp a pokud se budu krotit s motorem a nepůjdu vyloženě po T6, tak ten ceník vystřílím komplet a jako bonus se třeba nebudu muset bát naložit další 3 normálně vzrostlé lidi (čti 195+) Samozřejmě to auto i mnohem líp vypadá, ale to je čistě subjektivní, že :) Jednoduše, ta A4 mi neposkytne žádnou přidanou hodnotu, pokud teda nemá volant potažený kůží z velociraptoří předkožky a v sedadlech zabudovaný masážní kroužky prostaty, poskládaný z diamantů. Leda snad ty světla. Pokud je to stejná technologie, jako třeba u nové A8 a R8, tak to jo, to bych si nechal líbit. Jel jsem A8 a byť Tuřín disponoval bi-xenonem, měl jsem po přesednutí dojem, že to prostě nesvítí :)

Franz Kafka
26. ledna 2017, 18:41
0

Tak s čím souhlasím je, že ceny jsou u Audi opravdu nastavené vysoko ale lze to pochopit však potřebují v rámci koncernu tu značku nějak vymezit. V segmentu proti konkurenci (Mercedes, BMW především) ty ceny jsou odpovídající. O nekvalitním nastavení těch aut dost silně pochybuji s čím bych souhlasil tak že hůře jsou nastavené (už roky) sportovní verze RS a S moc se drží pohodlí a málo dělají to na co jsou ve srovnání třeba s M od BMW. Souhlasím tady s panem JLK, že kluci dělají asi svou práci dobře když jsou toho plné silnice.

Základní modely jsou trochu dražší, ale dost dobře to nemůže stát jako VW nebo Škodovka to už člověk vidí potom co dosedne do interiéru. V novém A4 allroadu v téhle výbavě jsem ještě nejel, ale na cestování to bude určitě super kára(prostor asi horší)

Já bych ale spíše uvažoval o CLA od Mercedesu když už bych šel do něčeho tak drahého a spíše "stylového". Taky bych musel platit dost přes milion a to je přece jen magická hranice.

Snowman000
26. ledna 2017, 17:39
1

Najvacsia vyhoda Allroadov vzdy bola a si este nejaky cas bude, ze je to snad jedine AUDI co sa nesnazi jazdit "sportovo" a ma ako jedina fakt podvozok kompatibilny s CSSR cestami.

reagovat
MG
MGRR
26. ledna 2017, 20:43
0

Tak to je přesně to dealerské auto, jak jsem tady někde psal, že jsem s ním zapadl ve sněhu v místě kde běžně jezdím starou AWD Previa z roku 1991. Audi v režimu sníh zapadla, lehla na břicho a konec. Nedokázala se vyhrabat... místo abych dupnul na plyn, cvrliká v tom elektronika, protiprokluzy, ani s vypnutým se to nehlo z místa. Nnásledovalo trapné volání dealerovy a ten se mi pokoušel vysvětlit co kde v menu navolit, že pošle odtahovku. Zvolil jsem off-road režim, vyrval jsem pojistku ESP, jako za starých časů u poctivých aut, dupnul na plyn, točil kolama kam to šlo, rozhoupával, kouřilo se od kol i z motoru... no nějak jsem to ven dostal a odvezl zpět dealerovi... přední nárazník je níž, než když si to lehne na břícho, takže bylo po něm, prahy poškrábané od sněhu... tady se to naštěstí neřeší, Německá pojišťovna zaplatí... prý nejsem první tento týden, ale jsem první který vyjel. Za mne strašné auto, není v tom místo. Místo řízení samé naprosto zbytečné informace, obtěžování tím jejich systémem... ale já to mám jinak. Na tom stejném místě v těch vyhrabaných kolejích a přes ně, se ta stará Previa bez elektroniky dokázala později otočit a vyjela krásně ven. Tak nevím, kde jsem udělal chybu.

reagovat
Kr
Krocan
26. ledna 2017, 22:14
0

Přemýšlím, možná trochu hloupě, zda by neměl ten Allroad konkurenci v Cayenne? Pořizovačky by mohly být podobné, ztráta ceny v čase také. Nějaká rozdílná spotřeba je (nebo by alespoň měla být) pod prahem vnímání potencionálního majitele (5 l/100 km rozdílu je na 200.000 km /a to se ty kiláky nechají jezdit a v osobáku jsou utrpení/při třeba šesti letech vlastnictví rozdíl čtvrt miliónu a ta auta spadnou o hodně větší cifry, než je mylyjón.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem