Asistenční systémy jsou spolu s elektromobilitou jednoznačně nejrychleji se rozvíjejícími oblastmi. Chytré hlavy vymýšlejí stále dokonalejší a sofistikovanější zařízení, abychom na našich cestách mohli jezdit komfortněji a bezpečněji. A všechna tahle nezměrná a skvěle odvedená práce je následně zcela zničena jedním hloupým detailem.
Před časem jsem se vracel z víkendových kratochvil zpět do hlavního města a za povinnostmi. Byla to klasická nedělní cesta lehce okořeněná všudypřítomnými dopravními omezeními zapříčiněnými stavebními pracemi. Zkrátka silniční vopruz osmého stupně. Prakticky celou dálnici D11, čítající dnes už přes sto kilometrů, jsem proplynul v souvislé řadě aut.
Nemám tohle řízení rád. Doprava sice plyne relativně rychle, stačí ale jeden necitlivý manévr kdesi vpředu a vlna brzdění se už šíří kolonou a nabírá na síle. Řešením je nechat si bezpečnější rozestup, jenže to se potom hned objeví nějaký ten závodní jezdec na odpočinku, který jakmile vidí mezeru, musí se do ní vmáčknout a je jedno, kterým pruhem vás začne předjíždět. A z toho je potom zase brzdění a zase ty vlny. Nezlobím se na takové šoféry, chápu je, však sám Ayrton Senna říkal, že když závodník vidí ve starovním poli škvíru a nevyužije ji, nemůže si říkat závodník.
Nezlobím se, ale zároveň takové lidi před sebe nepouštím. Však i já čekám, až pomalejší auta přede mnou opustí levý pruh. Člověk tak musí být celých těch 100 kilometrů maximálně ve střehu a udržovat optimální rozestupy. Ta poslední cesta ale byla vlastně docela relaxační. Seděl jsem za volantem testovaného Lexusu, jehož recenci už najdete na našich stránkách, poslouchal jakýsi moudrý podcast, usrkával dobrý zázvorový čaj a jen tak sledoval provoz. Většinu řidičské práce za mě dělal Lexus.
Moderní auto je vybaveno skutečně nepřeberným množstvím asistenčních systémů. Postupem let se jednotlivá zařízení vylepšují a dokáží zastat víc a víc práce. Moje vlastní stařičká Lancia vznikala v samých počátcích toho všeho. Před patnácti lety dostala do vínku hlídání v pruzích či třeba automatické parkování. Obojí to jsou systémy ve své podstatě a z dnešního pohledu primitivní, pro hlídání v pruhu je navíc nutné funkci pokaždé ručně aktivovat.
Když někdy došla v kruhu motoristických nadšenců řeč na asistenční systém, s až nudící pravidelností ihned odněkud přiletěl názor „tohle já nepoužívám, nechci, aby mi auto kecalo do řízení”. A já tomu naprosto rozumím a zároveň nerozumím ani trochu. Já asistenční systémy v autech využívám často a vlastně rád. I to hlídání v pruhu mi přišlo už tenkrát jako skvělý nápad, a když jsem na dálnici nebo široké silnici první třídy, tak si ho prostě zapnu.
Proč vypínat něco, co mi může reálně zachránit život? Stát se může lecos, zakoukám se do mapy, zapomenu se při přepínání skladby a malér je na světě. Můžu být sebezodpovědnější řidič, můžu mít chvilkovou nepozornost jednou za milion kilometrů – i to stačí. Systém mě nijak neobtěžuje, jen hlídá, že jsem ve svém pruhu, a kdybych z něj vyjížděl, lehce mě pinkne zpátky. Jediné, co po mě chce, je mít alespoň jednu ruku na volantu. Nic víc.
Jakmile se dostanu na užší silničky, kde není tolik místa a občas tu čáru zcela záměrně přejedu, systém prostě zase vypnu. Tady mi příliš nepomůže, sem se nehodí. Ale to není jeho chyba, byl zkrátka navržen pro určité situace a tam jej používám. Dálková světla jsou mi ve dne také povětšinou k ničemu, ale nebudu proto tvrdit, že jsou zbytečná.
Co tedy vede řidiče k tomu, že asistenční systémy odmítají a někteří je dokonce zcela otevřeně a se vší upřímností nenávidí? Vyzkoušel jsem si hezkou řádku nových aut a odpověď je prostá – lidé si zkrátka nepřejí být obtěžováni. A bohužel, automobily dnes tuhle hranici, kdy se z asistenčního systému stává obtížný spolucestující, překračují čím dál častěji. Výrobci jsou v tom přitom mnohdy zcela nevinně.
Spolu s asistenčními systémy se vyvíjí i legislativa, kterou se výrobci musí řídit. Je to naprosto správné a logické - pokud něco má dostat homologaci pro naše silnice, musí to být prověřené a bezpečné. Potud nemám námitek. Jenže tady se nám to začíná komplikovat. Žijeme v demokratické společnosti a legislativu tak tvoří volení zástupci lidu. Věřím, že to většina z nich myslí dobře, bohužel problematika pokročilých systémů v autě si k plnému porozumění žádá více času, než kolik který poslanec na něco takového má.
Výsledek je doslova katastrofální. A teď nepřeháním. Asistenční systémy, jeden ze skvělých nástrojů pro zvýšení bezpečnosti na silnicích, se stávají kontraproduktivními a neskutečnou spoustu práce inženýrů i konstruktérů (a obrovské balíky peněz utopené ve vývoji) prostě vyhazujeme na smetiště, aniž by někomu docházelo, kde nastala chyba.
Dám vám několik příkladů ze života. Začneme třeba zmíněným systémem pro udržování v pruhu. Ten je v současnosti povinný, najdete ho v každém novém autě na našem trhu a je aktivní při každém nastartování auta. Kromě samotných zásahů do řízení toto zařízení také kontroluje, zda jste se náhodou nerozhodli svěřit se plně do jeho rukou (není to žádný autopilot, nic takového v autech není a hned tak nebude) a skutečně stále řídíte. To řeší buď kapacitní volant nebo to lze vyhodnocovat senzorem natočení volantu.
V praxi to znamená, že po vás auto čas od času chce, abyste „převzali řízení”, přestože normálně řídíte. A vyžaduje to tvrdě a za protivného pípání. To je nejen skutečně otravné, ale navíc to vyžaduje vaši pozornost. Onen alarm totiž může znamenat lecos od zmíněného požadavku na aktivní řízení po vážnou závadu, řidič je tedy nucen místo provozu okolo najednou řešit něco na displeji auta. Přispívá tohle k bezpečnosti?
Druhým povinným systémem je inteligentní asistent rychlosti. To je takové to zařízení, které pomocí různých nástrojů detekuje maximální povolenou rychlost na místě, kde se auto právě nachází, a v případě jejího překročení vyšle opět varovný signál. Problém tohoto systému je, že je zatím poměrně nespolehlivý. A teď nemyslím to, že se splete v jednom z milionu případů, on se splete klidně v jednom z deseti.
Sami výrobci jsou si vědomi toho, že oba výše uvedené systémy mají své nedokonalosti. Systém pro udržování v pruhu se s vámi na úzké silničce, kde při vyhýbání se autobusu zkrátka musíte přejet na krajnici a přes čáru, bude prát. Ne moc, samozřejmě stále máte kontrolu nad vozidlem, ale komfortu a bezpečnosti řízení to v tu chvíli rozhodně nepřidá. A inteligentní asistent rychlosti je nepřesný prostě pořád. Výrobci proto často umisťují vypínače těchto systémů na lépe dostupná místa a uživatelé si už zvykají, že po nastartování auta je třeba ještě povypínat, co vypnout lze.
Inteligentní asistent rychlosti přitom v principu není špatný nápad. Sám si někdy nejsem úplně jistý, zda už nějaké rychlostní omezení skončilo či zda jsem nepřehlédl začátek obce, ujištění přímo na přístrojové desce je za mě vlastně fajn věc. A systém pro udržování v pruhu je bez přehánění skvělá věc. Kdo jste už někdy viděl záznam z kamery, která zachycuje čelní srážku právě po nějakém nechtěném přejetí do protisměru, dáte mi za pravdu. Je jedno, zda za to může dítě, které na sebe právě vylilo džus, nejasnost pokynu navigace či mikrospánek, následky jsou strašné.
A teď jsme se dostali do situace, kdy po nastartování auta tyhle systémy záměrně vypínáme. Děláme to ne proto, že by byly špatné, ale proto, že jsou otravné. Legislativci nás tou záplavou neustálého otravného pípání a falešných poplachů doslova nutí ta zařízení vypínat. Místo malé ikonky s aktuální hodnotou povolené rychlosti, kterou bychom i ocenili, na přístrojovém štítu nevidíme nic. A i na dálnici necháváme hlídání jízdy v pruzích vypnuté – ne proto, že by nám samo o sobě v něčem vadilo, ale zas jen pro to otravné pípání, že máme držet volant.
Co je tedy výsledkem? Nová auta, povinně vybavená těmito podpůrnými systémy, je mají po většinu času všechny vypnuté. A i pokud ne, ono kakofonické a vlastně zcela nahodilé pípání řidiče stresuje a reálně odvádí od řízení. Je tohle správná cesta? Za mě tedy rozhodně ne. Přitom samotné technologie, jak mi při oné cestě po nedělní D11 opět připomenul Lexus, jsou vlastně skvělé, a pokud nám je auto dovolí využívat správně, jsou jednoznačným přínosem nejen v komfortu, ale i v bezpečnosti.






































Beran
10. 11. 2024, 23:17Ve svem aute tyhle veci nemam a v zenine je vypinam.
ALE: Pasivni bezpecnost (tzn. plechy, tuhe struktury, pasy, airbagy...) uz se realne nemaji kam zlepsovat. Takze je cas pro aktivni bezpecnost, cili predchazet samotne nehode. Zacalo to automatickym brzdenim, pak hlidani v pruzich, ted pipaky na rychlost a pozornost. Pozadim je "uvedomely" cil snizovat pocet mrtvych danovych poplatniku na silnicich. Takze se dle statistik vezmou priciny nehod a prikaze se asistent, ktery ma tuto pricinu potlacit. A to se nejak musi potkat s aktualnim stavem techniky a snahou automobilek setrit.
Tim asistenty neobhajuju ani nechvalim, jenom doplnuju kontext.
Btw: Velke pokroky se dejou v po nehodove bezpecnosti. U modernich aut ma IZS presnou GPS polohu nehody, rychlost srazky, pocet osob v aute... vse co vidi RJ auta. A hasici maji presny planek, kde se jim bude auto dobre strihat nebo kde ma elektromobil nouzovy odpojovac baterie.
afro-r1
11. 11. 2024, 08:28Jakze to bylo o te ceste do pekla a dobrych umyslech?
Bivoj
11. 11. 2024, 10:44Je to jak v jakým autě. Kdyby ti asistenti 100% fungovali, tak by nebyl důvod je vypnout. U některých aut nefungují pořádně ani blbý automatický stěrače ač jinde fungují bez zcela bezchybně. V první řadě by se měli z aut kompletně zrušit ovladače na vyhřívání skla, stírání stěračů a dálková světla, to by mělo snad fungovat samo, k čemu to ovládat, že jo. Jo a až to bude fungovat, můžou zkusit něco složitějšího ;-)
bitner
11. 11. 2024, 21:14Uplne zbytecne ty povinne assistenty nejsou. Je to jeden z vice duvodu, proc si nekoupit nove auto (a nechat si to prumerne cesky 16 let stare) a tak prispet k ekologii.
Jinak ano, jsem jeden z tech, co uprimne nenavidi cokoliv povinneho. Na tomto prikladu je krasne videt, ze to nemusi byt vzdy jen chorobna neschopnost podridit se vyssi autorite.
scadar
12. 11. 2024, 09:07S clankem 100% souhlasim, zejmena s tim, ze s asistenty neni problem, dokud dobre funguji. Teda krome ISA, ktery bude otravny vzdycky - ne, ze bych byl nejakej velkej pirat, ale ISA je proste nastaveny prilis agresivne. Kdyby zakon umoznl treba +5-10%, tak by to bylo v souladu s tim, jak (myslim) vetsina normalnich lidi jezdi - na 30 treba do 33, na 50 treba 54, na 130 treba 135. Pak by me to neobtezovalo v podstate vubec. Takhle proste zakonodarce bez rozmyslu zvolil tu nejprisnejsi variantu a tim vylil z vanicky i dite... I kdyz furt je tam ten faktor paternalizmu, se kterym mam principialni problem, ale to je holt hlubsi kulturni problem tady v evrope...
Nicmene, treba v mym bejvalym Golfu 8 se neda pouzivat ten asistent zadny. Nouzove brzdeni ma spoustu planych poplachu, jizda v pruhu je prilis agresivni v korigovani ridice. Adaptivni tempomat je neplynuly a asistent dalkovych svetel pomaly. Vsechno jsem to vypinal, vcetne toho nouzoveho brzdeni. Prislo mi to na palici to vsechno vypinat a dobrovolne se ochudit o pomoc, ale proste lepsi nez si vzdycky nechat privodit infarkt, kdyz auto vyhodnoti keř u cesty jako prekazku.
V mym aktualnim bavoraku G21 napriklad nema asistent nouzoveho brzdeni v podstate zadne falesne poplachy. Lane assist to samy a dokaze i velmi spolehlive vyhodnotit, kdy vyjizdim z pruhu umyslne (asi podle sily kterou vyvijim na volant), tak me taky neobtezuje, ani kdyz si treba zkracuju zatacku pres protismer (pozn. samozrejme tam, kde do zatacky vidim). A navic si auto pamatuje stav vypnuto/zapnuto, pokud jsem prihlaseny pres MyBMW. Ale treba rozpoznavani znace funguje v Nemecku slusne, v cesku uplne na hovno. Napriklad vubec nema naprogramovane, ze v cesku omezeni konci dalsi krizovatkou. Nastesti jste to neni to ISA, tak to na me aspon nepipa.
mariov8
13. 11. 2024, 09:33Je to dáno i kvalitou silniční sítě, její proměnlivostí, počasím a samozřejmě kvalitou mapových podkladů, které se pro systém jako jeden ze vstupů používají. Vypínám to skoro všechno, a to přesto, že mám auto, kde to většinou funguje docela dobře. Minimálně nadstandard. A to pominu, že mne ta idea, že řidič nebude auto řídit, nebaví.
tomaass2
13. 11. 2024, 14:02Schválně jsem si zaplatil za update podkladů v navigaci Škoda (ač používám přes mobil, tak aby mne to informovalo právě o rychlosti). Výsledek: úplně k prdu. Mapový podklad ve Strahovským tunelu říká 110, za nim to kamerou prečte 60 z návěsu kamionu…
Asistent co mne informuje je fajn. Asistent co informuje blbě, mi je k ničemu. Asistent co zasahuje do řízení, neni za to zodpovědný, a rozhoduje se bobě, prostě musím vypnout.
VK
12. 11. 2024, 09:10Další stupeň bude legislativně znemožněné vypínání asistentů. Příkladně u sledování překročení povolené rychlosti to hrozilo už nyní.
martin_100
15. 11. 2024, 21:35Ale nikdo ti legislativně nezakáže rozmlátit palubku kladivem na sračky. Pak už pípat nebude. To by byl muj případ v modernim otravnym autě
vanamond
13. 11. 2024, 12:53No, za mne autor vystihl jen jednu polovinu faktu - asistenti jsou otravní, občas velmi. A to osobně nechci. Ale pro mne stejně důležitý je fakt, kdo to auto řídí - buď řídím já - a jsem za to plně zodpovědný - anebo řídí i někdo jiný - ale pak za to musí být také zodpovědný. Situace, že řídím já a jsem za to zcela zodpovědný, ale do řízení mi sahá něco, co reaguje občas velmi chaoticky - ale není to zodpovědné vůbec za nic mi přijde nejen nenormální, ale až úchylná. Ať mi asistent jízdy v pruhu rozumně tichým pípnutí dá najevo, že jedu po čáře, to je OK. Ať mi asiatent hlídající něco v mrtvém úhlu rozsvítí ledku na zrcátku ve smyslu - hele, něco máš v mrtvém úhlu, to je OK. Ale jakmile ti asistenti zareagují strhnutím volentu, nebo bržděním, atk za tohle ale musí být právně zodpovědní, jinak to nechci, sabotuji to, likviduji jim ty čidla apod, protže prostě já nechci nečekané a mnou neovlivnitelné zásahy do řízení. A nechci to vypínat při každém startu, tuhle státně fabrickou buzeraci likviduji jak to jde a jak to půjde. Doufá, že jsem to vysvětlil pochopitelně. Je to samozřejmě můj postoj, každý to může mít jinak, ale za mne je to takhle.
bitner
13. 11. 2024, 14:06Mam to uplne stejne. Pasivni veci jako ABS beru vsema deseti, ale treba uz ESP me par dni zpatky nasralo, protoze jsem potreboval rychle odbocit doleva (z protejsi vedlejsi se vyritil remeslnik spechajici doprava) a ESP mi uplne zabilo motor. Tak vterinu jsem jel jak na neutral.
Nevim, jestli je k necemu v takove chvili pustit plyn. No udelal jsem to za odmenu jsem tomu nalozil do cervenych.
Ze by mi auto zacalo nesmyslne nouzove brzdit, nebo se se mnou rvalo o volant, nebo na me zacalo po gestapacku rvat, ze jedu o 1 tachometrovy km/h vic, nez si mysli, ze mam jet, tak na nejblizsi polnacce zastavim a zapalim to.
Honza Hamster Křeček
13. 11. 2024, 14:57ABS je pasivní věc? Ok, píšu si...
bitner
13. 11. 2024, 15:17Tak nemusis si psat kazdou blbost, kterou kdo napise na internetu.
Bono_
14. 11. 2024, 08:48Asi neni nutný se omezovat na zajetý termíny s omezeným významem.. ABS jako pasivní bych čistě dle významu slov v češtině vzhledem k tématu pochopil jako asistent, který prostě aktivně nezasahuje do jízdy sám od sebe, ale pasivně čeká na nějakou akci řidiče.
Rozepsáno je tu toho dost s čim se dá souhlasit. Za mě jen souhlas s tim, že v autě nechci nic aktivního co za sebe neplatí pojistku.
V práci skoro každej den převážíme nový auta různých značek, poslední dobou co se vozí MY25 jsem po práci jak v nebi, když si sednu do svý 18 let starý fabie, která startuje a jede hned, dělá co chci já a nekecá do ničeho. Ve svým autě mi nevadí jet přes celou republiku, z novýho auta jsem nasra*ej než dojedu z Prahy do Plzně, ikdyž povypínám co se dá. Věřim že někdo to dokáže nastavit příjemně, ale ve svým autě chci bejt pánem já, když jsem za svou jízdu zodpovědnej.
Naopak posun v bezpečnosti vidim přesně opačnej než inteleguáni od stolu vymysleli. Dneska do toho vleze každý netáhlo co projde s odřenýma ušima autoškolou(kde se MUSÍ učit zbytečný až neefektivní způsoby ovládání auta), a místo postupnýho zlepšování svých schopností ve starým jednoduchým autě(nutný řídit) dále degenerujou (z už tak bídný úrovně schopností) v novějších autech s asistenty na všechno....pak člověk už neni překvapenej že vidí novější SUV s majitelem řidičáku co jezdí z protisměru přes obrubník až na chodník a zpátky do protisměru. A ano, mladá pani nevěděla co se přesně stalo, protože má přece asistenty... O její jízdě předtim a potom by se dal napsat článek "Proč používat mozek při jízdě v autě". Ne že by netáhla nebyly ve starých autech, ale přijde mi že tam nějakej malej pokrok je vidět častěji než u netáhel v nových autech s asistenty, který nic nemusí protože auto to zvládne. To už seale dostáváme někam úplně jinam.=)
martin_100
15. 11. 2024, 21:40Bono - tesat do kamene. Mluvíš mi z duše.
Frankie
21. 11. 2024, 21:56V Oktavce se zatím snažím jet se vším zapnutým. Překročení rychlosti naštěstí nepipa a asistent pruhu, papání venuj se rozumí není tak časté a beru to spíš s humorem a třeba hláškou to se nemůžu ani podobat za uchem?
Co mě ale štve, že to neumí fungovat třebas tak na 98%. Alespoň. Jízda v pruzich: proč to neumí rozlišit tak hojně rozšířené pajdulaky nebo žluté čáry a přestat v ten moment mlátit volantem?
Rozpoznávání rychlosti s aktivním tempomatem. Za mě supr nápad. Ale jak mi na dálnici, kde nic není najednou ve 130 rozpozná 70 a začne brzdit, to je až nebezpečné. A zde řeknu, že opravdu tak 10% rozpoznání rychlosti udělá špatně. Prostě jej musím při použití hlídat. A to je špatně.
Prosím, udělejte je funkční a třeba s nastavením hlasitost, tonu apod. Pak budou supr.