Jsou automobilky, které chrlí jeden model za druhým v takovém tempu, že i zkušený automobilový novinář má občas problém, udržet pozornost a správně se zorientovat. Pak jsou tu automobilky, jejichž kadence uvádění nových modelů je pomalejší, ale pořád máte tak nějak pocit, že se u nich aspoň něco děje. No a pak tu máme Alfu Romeo, která za posledních 12 let představila pouhopouhé tři modely. Každý z těchto modelů však přitahuje tolik pozornosti automobilového světa, že by jiní mohli závidět. Nová Alfa je prostě takový malý svátek pro automobilové entuziasty. A přesně tento svátek jsme si nedávno mohli užít, když se představilo nové kompaktní SUV jménem Tonale. S tímto autem už jste na našich stránkách mohli krátce seznámit začátkem roku, kdy se nám do rukou dostala základní verze. Dnes však budeme mít tu čest s tou nejsilnější motorizací z celé nabídky. Co myslíte, bude to zase ta správná Alfa, která chytí člověka za srdce?
Vývoj Tonale neprobíhal zrovna dvakrát snadno. Několikrát se posunul termín uvedení na trh, přičemž za to částečně mohl Covid a částečně také nespokojenost vedení s fungováním především hybridní verze. Nakonec jsme se tedy dočkali v loňském roce. Tonale využívá platformu malých Jeepů, konkrétně nejblíže má ke Compassu. Na první dobrou byste to však nepoznali, neboť funguje docela jinak než Jeep. Ale o tom až později, teď se na chvilku zastavím u vzhledu.
Design Alfy je naprosto osobitý a rozhodně si Tonale nesplete s ničím jiným na trhu. Je originální, snadno zapamatovatelný a dost výrazný. Italům se opět povedlo postavit pěkné auto. Každý, komu jsme toto kompaktní SUV během testovacího týdne ukázal mi řekl, že se mu líbilo. Vážně, nenašel jsem nikoho, kdo by vnější vzhled aktuálně nejmenší Alfy neocenil. Především ten lehce zamračený výraz čelních světel a typické masky chladiče, která k Alfám neodmyslitelně patří, se povedl. Originální je také zadní světelný podpis. Fotky Tonale trochu křivdí, v reálu to funguje mnohem lépe a musím přiznat, že i mně se to líbí. Alfě se podařilo vtisknout emoce i kompaktnímu SUV, což je nelehký úkol. Při prvním setkání mě překvapila velikost vozu. Podle fotek bych řekl, že se jedná o auto velikosti třeba Kamiqu nebo něčeho podobného, Tonale je však poměrně velké. Délka přesahuje 4,5 metru a řadí se tak k těm větším zástupcům daného segmentu.
Potěšen jsem byl také interiérem Alfy. Ten je kvalitně sestavený, nabízí překvapivě dobrou ergonomii, což u Alfy nebývalo vždy zvykem. Najdete tu spoustu fyzických tlačítek a ovladačů, což jistě potěší. Některé použité plasty sice působí trochu lacinějším dojmem, u entry modelu značky to však možná lze pochopit. Dá se říct, že mě uvnitř asi vyloženě nic neštvalo, a to určitě není běžný stav. Naopak mě potěšily jednotlivé detaily, které dotváří celek. V prvé řadě to byl skvělý volant, který perfektně padne do ruky. Fantastická jsou pádla pod volantem, která jsou kovová a mají dokonalý chod, zakončený krásným cvaknutím (jen pozor, jsou dost velká, takže mohou trochu překážet páčkám blinkrů a ostřikovačů). Velmi povedený je i multimediální systém, který má logické ovládání a velmi jemné rozlišení. To je natolik jemné, že když zapnete Carplay, tak jeho zobrazení je poměrně malé a třeba napsání adresy do navigace může být pro někoho s většími prsty složitější úkon. Pochvalu mohu vyseknout i pozici za volantem, která se dá prohlásit za řidičskou. Uvnitř je též dostatek místa k žití. Na zadní sedačky se posadí dospělý člověk, aniž by trpěl klaustrofobií. Snad jen kufr je poněkud malý, což je však specifikum PHEV verze, která přišla o značnou část kufru kvůli bateriím.
Na našem trhu si můžete Tonale pořídit hned se čtyřmi motorizacemi. Můžete volit mezi přeplňovanou benzínovou jednapětkou o dvou výkonových variantách, jedním dieselem a právě plug-in hybridem, o kterém bude dnes řeč. Tento hybrid jako jediný nabízí pohon všech kol Q4, tvořený elektromotorem na zadní nápravě. PHEV je tvořen přeplňovanou zážehovou jednatrojkou o výkonu 180 koní a elektromotorem disponujícím dalšími 122 koníky. Dohromady to dělá krásných 280 koní normovaného výkonu. Elektromotor je doplněn 15,5 kWh baterií (12 kWh využitelných), což by mělo zajistit zhruba 60 km čistě elektrického dojezdu. Toliko suchá čísla, jak to však funguje v reálu?
Inu, trochu jinak, než je zvykem. Většina PHEV aut se totiž snaží upřednostňovat především elektrický pohon, tím spíš při pohybu městem. Spalovací motor se obvykle připojuje při běžné jízdě a nabitém akumulátoru až při úplném sešlápnutí plynového pedálu na podlahu a potřebě naprosto maximálního výkonu. Alfa ne. Ta totiž připojuje spalovací motor pokaždé, když je potřeba více než 40 kW výkonu a to i při plně nabité baterii. Což je asi tak polovina plynového pedálu. Z tohoto důvodu je tak prakticky nemožné jezdit s nulovou spotřebu fosilního paliva. Snad ani jednou se mi nepodařilo projet Prahou jen čistě na elektřinu. Pochválit však musím sladění obou pohonů, které je zcela hladké a přirozené, to se povedlo. Není tu žádné nepěkné škubání a cukání, celý proces připojování jednotlivých pohonu funguje velmi dobře. Výtku však mám k výkonovému projevu celého systému. V režimu Normal je totiž pohonná jednotka taková lehce letargická, jako kdyby se jí nechtělo. Musíte ji víc pobízet a čekat, jestli si všechno správně spočítá. Tohle však řeší režim Dynamic, který je jako když mávnete kouzelným proutkem. Ten tam je veškerá ospalost a netečnost. V Dynamic módu obě jednotky fungují skvěle, agilně a okamžitě cítíte, že máte pod pravou nohou dvěstěosmdesátihlavé stádo. Bonusem je také moc pěkný zvuk, který umí vykouzlit relativně malý čtyřválec. Spotřeba se pak odvíjí od toho, jak moc si chcete užívat tento výkonový potenciál. Dá se říct, že je možné jezdit tak někde od litru a půl až po deset.
Samotná jízda s Alfou je pak také poměrně specifický zážitek. V první řadě tu najdete skvělý adaptivní podvozek, který je radost vodit zatáčkami. V každém nájezdu do zákruty je cítit jeho jistota a klid. Bez potíží zvládá i náročnější pasáže a na danou kategorii je rozhodně nadprůměrný. Dokonce jej nerozhází ani horší povrch. Celé to funguje moc hezky, když nikam nespěcháte, můžete si užívat příjemného cestovního komfortu. Zároveň si můžete užívat skvělého naladění, když máte náladu trochu divočit. S tím se pojí i velmi rychlé řízení, které podporuje vrozenou agilitu Tonale. Alfa se totiž řídí už od středové polohy, stačí relativně malý pohyb volantem a Tonale už chce zatáčet, což může být zpočátku trochu nezvyk. Na co jsem si však zvyknout nedokázal, to byl až neobyčejně přecitlivělý posilovač řízení. Díky němu nemáte zpočátku jasnou představu, co se děje pod koly a to je vážně škoda, vzhledem k jízdnímu potenciálu auta. O něco málo se to zlepší v dynamickém režimu, ale i tam bych si dovedl představit o něco tužší nastavení. Kombinace strmého řízení a aktivní středové polohy, by potřebovala určitě jiné nastavení posilovače.
Verdikt
Alfa Romeo Tonale je zajímavým kusem techniky, který to ovšem na automobilovém trhu nebude mít jednoduché. Konkurence je v této třídě obzvláště silná. Praktický každá automobilky tu má své zastoupení a všechno jsou to velmi dobré vozy, na kterých se složitě hledají chyby. Na rovinu říkám, že Alfa není bez chyb. Nabízí však zajímavý mix vlastností, které by mohla ocenit i relativně velká skupina zájemců. Já osobně bych si dovedl Tonale představit ve své garáži, protože to není jen sterilní kus něčeho, co odpovídá společensky přijatelným tabulkám. A to v dnešní době není úplná samozřejmost. Jsem rád, že se Italům povedlo nakonec přivést Tonale k životu. Silnice tak mohou být zas o kousek zajímavější. Díky za každou novou Alfu.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 332 ccm + elektromotor
Systémový výkon: 206 kW (280 koní)
Točivý moment: 270 + 250 Nm
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 206 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,2 s
Objem zavazadlového prostoru: 385 l
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,3 l/100 km (17,7 kWh/100 km) kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 3,7 l/100 km kombinovaná
Cena vozu (Veloce): od 1 349 000 Kč
13. listopadu 2023, 07:22
-1
PHEV co nezvlada jezdit ciste elektricky po meste? To tu naposledy bylo u Hyundai nebo Kia, co topily motorem… od koho tohle reseni proboha maji?! A chybi fotka nebo udaj obsahu kufru, kdyz tedy ma byt spis mensi. Pokud by to nekoho zajimalo, je to 385 litru oproti 500 u ostatnich motorizaci.
13. listopadu 2023, 10:44
0
Díky za doplnění, přidáno v tabulce.
14. listopadu 2023, 10:43
1
"Soused souseda" co má Tonale PHEV mne tvrdil, jak je super, protože jízdní režimy prý ovlivňují na co pojede. Jezdí prý čistě na elektřinu v jízdním režimu "a" (nevím, zda mu to nastartuje benzíňáček, když dá kick down, on sám nevěděl), naopak v "d" benzíňáček zase prý jede furt. Prý i díky této funkcionalitě si pořídil právě Tonale, protože ostatní třeba umí jezdit jen na baterii, ale zase pokud si baterii vytříská, tak prý nechce, aby ten motor furt zhasínal.
15. listopadu 2023, 12:21
0
Initial C Než tu začneš dávat moudra, tak si první zjisti, jak to ve skutečnosti je. Tonale PHEV samozřejmě dokáže čistě jezdit na elektřinu. Podívej se třeba zde:
17. listopadu 2023, 08:27
0
Jedine “moudro” byl objem kufru, a to se zdalo byt vitano. Nebo se neshodneme, ze PHEV nejezdici ve meste ciste na elektriku je nesmysl? Video by si mel spis pustit autor testu, ktery pise, ze toho nebyl po Praze schopen: “ Alfa ne. Ta totiž připojuje spalovací motor pokaždé, když je potřeba více než 40 kW výkonu a to i při plně nabité baterii. Což je asi tak polovina plynového pedálu. Z tohoto důvodu je tak prakticky nemožné jezdit s nulovou spotřebu fosilního paliva. Snad ani jednou se mi nepodařilo projet Prahou jen čistě na elektřinu.”
13. listopadu 2023, 10:10
2
Díky za každé nové benzinové nezvýšené auto :(
13. listopadu 2023, 10:25
0
Ji, neco takovyho jsem chtel napsat, ze sedanu by to sluselo urcite vic
13. listopadu 2023, 10:48
4
Tak zrovna Alfa v nabídce placatý sedan má, dokonce i za podobné peníze. Jen ho nikdo nekupuje (pro srovnání na českém trhu se prodalo od začátku roku 18 Giulií a 96 Tonale), takže zkoušet další sedan, co by nikdo nekupoval, by asi nebyla nejlepší strategie
13. listopadu 2023, 10:57
0
Diky za info, netušil som, že to je až taký prepadák. To 18 aut za rok tak na úrovni saabu po krachu nie?
13. listopadu 2023, 11:46
0
To si musíte na ty podskříňáky vylobbovat nějaký kvóty.
13. listopadu 2023, 12:03
0
No me je to jasny, ze to neni "crossover" jen tak nahodou, ale tech giuliii zas tak malo nejezdi.. moc taky ne, ale ze by jen 18 rocne? To je dost malo
13. listopadu 2023, 13:08
2
kvóty kvóty... keby ekofašisti za niečo naozaj stály tak už dávno majú SUV na sebe nejakú špeciálnu daň...
13. listopadu 2023, 13:24
2
Len pre doplnenie, lebo Tonale je cenou výrazne nižšie, na každú Giuliu sa predajú v ČR zhruba 2 až 3 Stelviá. Na domácej pôde v Taliansku je ten pomer bližšie 1 ku 6. Nie je vesmír v ktorom by sa to auto dožilo nástupcu. V porovnaní s Tonale je ten sedan štatistická odchýlka, nič viac. Kupujte, nebudú!
13. listopadu 2023, 15:13
0
Len tak letmo som sa pozrel do cenníku, a RWD 200k benzín tam už nie je, takže benzín len 280k a 4x4... eh.. no dobre, je to o 20kw silnejšie ako 330xi, a cenníkovka začína tiež nižie (1.35 vs 1.4), takže asi fajn, úplne blbé to nie je. Ak teda niekto chce awd sedan... bolo by zaujímavé zistiť kolko 330xi v sedane predá BMW.
Imho tým, že nerobia rwd a kombi si to proste sami zarezali... ale je asi dosť možné že by to neprežilo ani tak
13. listopadu 2023, 17:36
4
Giuliu nikdo nekupuje, a proto postavili zvýšený hatch, co nabiješ, ale on pak nedokáže jezdit jenom na elektřinu. Prostě super kauf, to se bude určitě prodávat.
14. listopadu 2023, 19:52
0
Jo, to zni jako hit :-D
14. listopadu 2023, 23:54
0
Asi takhle. Vznikl zvýšený hatchback tedy městské SUV dnešní doby. Mimo jiné i proto že Giulia už je odepsaná. Její doba měla být v době jejího vzniku. Na klíčových trzích totálně propadla (ano tím trhem skutečně není Česká Republika). Nakonec ono ani Stelvio není žádná prodejní pecka s tím rozdílem že od něj to nikdo nečekal. V čem vidím osobně problém u Tonale tak je relativně vysoká cena obecně nejen pro střední Evropu. A pak ne úplně šťastně se vydařilo vyřešit vnitřní prostor a interiér. Materiály jsou průměrné a design... Je subjektivní ale prostě vypadá to nakonec staře. Celkově je jasný že to nebude žádný trhák jako některé modely v minulosti. Nová doba Alfě ale i samotnému Tonale příliš nepřála.
Podařilo se postavit pouze průměrné auto a to nebude na průlom stačit. Giulia naproti tomu je skvělé auto. I když pár slabin se také najde. Otázkou zůstává co reálně dnes vyrobit pod tou značkou aby to mělo šanci. Ne opravdu to není sedan ani roadster na benzín s V6. A taky je třeba se smířit s tím že dobrý nebo zajímavý auta už nebudou nikdy za málo peněz. Tím neříkám že tohle jakože vyšší smysl. Nicméně jedná se o čistě spotřební model žádné sportovní náčiní nebo limitku.
19. listopadu 2023, 06:43
0
V létě byla Tonale v AutoTipu ve srovnávacím testu s Volvem XC40. Že Volvo vyhrálo, to mne až tak nepřekvapilo. Ale že Alfa nevyhrála ani v disciplínách jako je ovladatelnost, agilita, řízení a koneckonců i zrychlení, pružnost, reakce na plyn nebo převodovka, to už stojí za zamyšlení, co vlastně chce Alfa tímhle modelem dosáhnout.
Mimochodem asi nejvíc Alfu strhali za příliš citlivé a strmé řízení - což jak čtu byl problém, na který narazil i pan autor tady.