načítám data...

Alfa Romeo Stelvio 2.2D MultiJet: Na co si to hraješ?

Svět se zbláznil. Maserati vyrábí naftové sedany, z linek Range Roveru sjíždí kabriolety a Alfa Romeo? Ta se pustila do produkce vozu do terénu. Dává to alespoň trochu smysl?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Přišlo to náhle. Najednou jsou stromy pestré a barvy z nich opadávají, aby na zemi utvořily vrstvu šustivé nálady. Slunce bodá do těch barev ostrými paprsky, které však už neheřejí. Přišel podzim. Silnice tonou v mlžném oparu a jejich oslizlý povrch nás benzínové hlavy nutí si přiznat, že letošní sezona končí. A právě touto ospalou zamlženou krajinou se řítí červený objekt. Nebojácně se pouští do zatáček a jeho rudý lak se skvěle vyjímá na barevném pozadí. Autíčkář testuje novou Alfu Romeo.

Alfu Romeo Stelvio se zážehovým motorem jsme již našemu redakčnímu testu podrobili. Dnes tu ale máme plnou porci kontroverze, toto je totiž naftové SUV od Alfy. A naftové SUV nebývá to první, co člověku při zmínce legendární značky vytane na mysli.

Když se Stelvio usadilo v showroomech prodejců Alfy Romeo, ozvalo se z řad nadšenců pochopitelně remcání. To už tak mezi petrolheady patří k dobrým mravům. Tentokrát však ono remcání nemělo ani zdaleka takovou intenzitu, jakou bych očekával. Nejdříve jsem se lekl, že ostří hoši mezi alfisty vymřeli. Potom jsem ono smíření se s SUV s logem Alfy Romeo přisoudil tomu, že v dnešní době už toto zkrátka nikoho nemůže překvapit. Svá SUV mají legendární sportovní zančky jako Maserati, Jaguar či Porsche. Dalším faktorem potom je jistě i nová platforma, která vrací Alfy Romeo mezi špičku sportovního segmentu. No dobrá, ale pořád je to SUV. Pohon všech kol, vyšší těžiště a tak – může to být zajímavé i pro nadšence sportovní jízdy?

První dojem je veskrze příznivý. Ano, je to SUV, ale nepůsobí nijak monstrózním či zavalitým dojmem. Design se hrdě hlásí k novému tvarovému jazyku nastolenému konvenčnějším sourozencem – sedanem Giulia. Nic tu nechybí, nic tu nepřebývá. Ač jsem zarytý odpůrce kategorie SUV, v rámci objektivity mi nezbývá než přiznat, že tohle auto vypadá opravdu dobře. Záď zdobí velké ozdobné koncovky výfuku, přídi dominuje nezaměnitelná maska. Celek působí vyváženě a kompaktně. Rád bych se zde rozohnil nad zbytečnou masou kovu, nesmyslným nakynutím automobilu – jenže prostě nemůžu, nebyla by to pravda.

Uvnitř nepřichází žádné velké překvapení. Interiér je velmi podobný tomu, jaký již známe z Giulie. A je to tu pravá Alfa Romeo. Oku lahodící linie nenarušují zbytečnosti, kabina se snaží působit až spartánským dojmem. Obrazovka radiomapy netrčí do prostoru, je elegantně zakomponována do středu palubní desky, všechny ovladače jsou potom ergonomicky dobře rozmístěné a přehledně uspořádané. Snad jen startovací tlačítko má člověk tendenci hledat všude jinde, jen ne na volantu – za ten pocit, že startujete skutečný sporťák spřízněný s Ferrari, to však stojí.

A potom jsou tu ty páčky. Respektive nejsou tu ty páčky. Tento nešvar se netýká jen Alfy Romeo, z aut prostě mizí páčky. Místo nich se pod volantem i na místě voliče převodovky usadily joysticky, které se neustále vrací do středové polohy. Já opravdu nevím, co bylo špatně na staré páčce blinkrů nebo proč nemůže volič převodovky zůstat posunutý do polohy, kterou si řidič přeje, a není tak nutné pokaždé na obrazovce kontrolovat, že skutečně systém přijal příslušný pokyn. Pokud někdo víte, co za onou páčkovou revolucí stojí, napište to prosím do komentářů, opravdu by mě to zajímalo.

Naopak pádla řazení pod volantem jsou čirá radost. Vysochaná z chladivého kovu, připevněná napevno ke sloupku řízení a s oním krásným mechanickým cvaknutím při každém přeřazení – toto už snad ani lépe udělat nešlo. A ani ke zbytku kabiny nemám výhrad. Sedadla jsou pohodlná, poskytují dostatečnou oporu a rozumný rozsah nastavení, prostoru je uvnitř tak akorát a i na zavazadla zbylo místo.

No dobrá, máme tu tedy hezkou karoserii hlásící se k odkazu značky Alfa Romeo, máme tu sportovně střižený interiér s pádly řazení pod sportovním volantem – ale pořád tu před námi stojí naftové SUV. To zavání trapasem, k čemu bude všechna ta hra na motorsport, když vysoké těžiště všechno zničí? A jestli nám zásahy ESP v menší a nižší Giulii přišly až příliš přísné, jak asi bude stabilizace krotit rozlet Stelvia?

Jenže chyba lávky, přátelé, je zbytečné vás napínat, Stelvio jezdí skvěle. Neměl jsem dosud možnost okusit jízdní vlastnosti konkurenčního Porsche Macan, všechna ostatní SUV však Alfa strčí hravě do kapsy. Zatímco v Giulii s pohonem pouze zadních kol vyvolávaly zásahy neodpojitelného stabilizačního systému občas rozpaky, pohon všech kol Q4 ve Stelviu se stabilizací pracuje ukázkově. Automobil i s Q4 preferuje zadní nápravu, ESP povolí korekci směru plynem a toto všechno cítíte. Skutečně. Je to zvláštní, už jsme si málem zvykli, že zpětná vazba je věcí minulosti, že dnešní překomplikovaná řízení tak dokonale odfiltrují vše včetně informací o dění pod koly. Mysleli jsme, že je to daň za technologický pokrok, za variabilní převod a další vymoženosti. Ale Alfa dokazuje, že to tak nemusí být. Tohle SUV má v řízení více citu než leckterý hothatch. A nadto je to řízení skutečně ostré a reagující na sebemenší pohyb volantem, tedy přesně takové, jaké máme na Alfách tak rádi.

Alfisté jsou někdy považováni za podivíny, za lidi, kteří podlehli líbivým tvarům karoserií a technickou stránku věci hájí zuby nehty už tak nějak z principu a skoro až zaslepenosti. Jistě i na tom něco pravdy bude, Stelvio je však jasným důkazem, že Alfa Romeo nejsou jen líbivé tvary a hezké logo. Typická konstrukce přední nápravy, jejíž kola i v plném rejdu zůstávají za všech okolností kolmo k vozovce, motor posunutý za přední nápravu pro ideální rozložení hmotnosti, chytrý systém pohonu všech kol, který neubírá nic z výhod ‚zadokolky’ – to nejsou jen líbivá cingrlátka, to opravdu funguje.

Pohonné ústrojí samotné už tolik překvapení nepřináší. Osmikvalt ZF patří dnes k tomu nejlepšímu, co na trhu je, a se vznětovým agregátem pod kapotou Stelvia spolupracuje velmi dobře. Samotný motor jsme již měli možnost vyzkoušet v Giulii a ve Stelviu pracuje stejně dobře, 210 koní je dostatečnou porcí i pro ostřejší jízdní styl. Jeho jediný neduh – zvuk až příliš připomínající agrární pohonné jednotky – se mu v SUV snáze odpouští, spotřeba 8 l/100 km v průběhu náročného testování také nezavdává důvod k nespokojenosti.

Možná to teď působí, jako by Stelvio bylo naprosto dokonalé…Ne, není. Vlastně ona sbírka drobných chyb je poměrně rozsáhlá. Couvací kamera svým rozlišením i velikostí obrazu vyvolává nechápavé grimasy, sedadlo řidiče po vypnutí motoru odjede kamsi za B-sloupek, odkud se nedá vystoupit s tou pravou italskou elegancí, automatická dálková světla mají tendenci ignorovat BMW v protisměru. Nevím, proč právě BMW, faktem však je, že v obou případech, kdy systém zaspal, byl oslněným nešťastníkem právě řidič BMW. Třeba to ale není chyba, ale skrytý záměr vyvolaný odvěkým rivalstvím. Kdo ví. Dokonalá tedy Alfa není, je však stále svá a staví na hodnotách, které jsou mi blízké.

Verdikt

Alfa Romeo Stelvio není typické SUV. Má vyšší stavbu karoserie a všechny výhody, které SUV přináší. Běžný (a v České republice legální) terén, omezující se na nějaké ty vymleté polní cesty a travnaté svahy ,zvládne a přidává k tomu jízdní komfort ještě o kousek lepší, než nabídne už tak značně pohodlná Giulia. Především se tu však Alfě Romeo podařilo zkrotit jízdní neduhy vyšší karoserie a stvořit automobil, který je radost řídit. A tím nemyslím jen ve srovnání s konkurencí SUV, ale obecně. Radiomapa nedosahuje kvalit systému od BMW, výbava lehce pokulhává za premianty segmentu a najde se tu i několik nedotažeností, to však jsou jen drobnosti. Zato zážitek z řízení srovnatelný se Stelviem jinde zkrátka nedostanete. Volba je jen na vás…

Hell Detail

Stelvio je vybaveno elektronickou parkovací brzdou s automatickou aktivací i deaktivací. Pokud však řidič není připoután, automobil se sám neodbrzdí. Bezpečnost nade vše.

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.143 cm3
Výkon: 210 koní (154 kW) v 3.750 ot./min
Točivý moment: 470 Nm v 1.750 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1659 kg 
Maximální rychlost: 215 km/h
0-100 km/h: 6,6 s 
Kombinovaný spotřeba (udávaná): 4,8 l/100 km 
Cena (2.2D MultiJet 210k Q4 Super): 1.277.000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
20. října 2017, 09:09
0

Kdeje Beastar? tady se chválí alfa a nemá to kdo poplivat... (vtip ;) )

reagovat
luknav
20. října 2017, 13:39
0

Taková recenze, Křečku, to mě umí potěšit. Stelviem asi nepojedu ani bych to neměl s čím porovnat a kromě nových poznatků, co od tebe můžu předat dál v hospodě, je pro mě vypovídající hodnota nulová. Ale bezva počtení. A ty fotky od Davida??? Wow. To se mi moc líbí. Za mě dneska super pochvala a zpříjemnění dne.

reagovat
David Marek
21. října 2017, 00:02
0

díky, jsem rád, že se fotky líbí, potěší to :)

Evžen Masopust
20. října 2017, 16:28
0

Super auto, super článek, super úžasný fotky. Tato přidaná hodnota byla to, co mě uchvátilo, když jsem sem omylem před dobou zavítal... A myslím, že tu číst přestanu až se smrtí. Ať už mou, či webu =D

reagovat
David Marek
21. října 2017, 00:02
0

díky, tohle potěší :)

beastar
20. října 2017, 16:33
0

Dává to smysl. Velmi originální a neobvyklé fotky (k takovým testům) Dělají vážně pěkné interiéry. No a zbytek? :D Uvidíme jaké budou prodeje. Dobré určitě ne konkurence nikdy nespí a je sakra silná.

reagovat
David Marek
21. října 2017, 00:04
0

díky, hned má člověk chut něco zase fotit :)

VK
VK
20. října 2017, 17:13
1

Ty řečené výhody SUV bych se moc rád dozvěděl. Kromě ježdění do lesa a po polňačkách, ale na to si člověk nebude pořizovat Alfu.

reagovat
Honza Hamster Křeček
20. října 2017, 17:53
1

Nejsem fanda SUV, takze moje odpoved bude vychazet z toho, co jsem od fandu SUV pochytil. K prednostem SUV patri vyssi posaz kvuli vyhledu (pocitu lepsiho vyhledu), snazsimu vystupovani, vyssi odolnosti v terenu (ale to plati nejen v lese, ale i u obrubniku a bezpeci (ci pocitu bezpeci). To vsechno Stelvio zvlada bez problemu.

Romus
20. října 2017, 18:02
0

To člověk tak nějak pochopí, až s tím rok-dva jezdí a pak přesedne do normálního auta

beastar
20. října 2017, 18:42
3

No já mám takzvaně "normální" auto a i SUV. Je to znát když člověk přesedne SUV má tendenci působit mnohem větší, než je. Odtud asi falešný pocit bezpečí. Určitě je pravda, že i díky výšce prostě projedeš tam kde by si s nižším autem už nemohl. Potom je taky důležité jestli to je 4x4, nebo ne. Lepší nástup a výstup podle mě můžou řešit jen tlustější spoluobčané a hodně staří případně chabrus. Hlavní hnací síla pro většinu lidí je pocit jakési "nadvlády" a opulentní velikosti a hlavně..... je to v módě. Jenže já mám prostě pochyby, že lidi chtějí suv od výrobce jako je AR. Fanoušek buď na to nebude mít prachy, nebo chuť to kupovat (to suv) Konzervativní typický zákazník dá přednost osvědčené nudě v podobě vozidel zejména z Německa. A magoři, co si chtějí zařádit a zároveň sdílet módní trend a cítit se náležitě posh si koupí SUV od BMW, nebo rovnou od Porsche.

Takže kdo teda zbývá na tu Alfu? Manželky protože design a pár borců, co jsou fakt zarytý příznivci Italských aut a budou na to mít přes ten pověstný mylyón!

Honza Hamster Křeček
20. října 2017, 19:05
0

Porsche i BMW prodava SUV dobre, proc by to Alfa nezkusila take. S Porsche bohuzel srovnani nemam, ale BMW na Alfu jizdnimi vlastnostmi nema.

beastar
20. října 2017, 19:40
0

Tak potom je tady v závěsu ještě Mercedes, nově Škoda/VW, Audi ,Infinity. Prostě s tím začali moc pozdě. Zkusit to můžou, ale aby je to finálně nepoložilo. Oni totiž bohužel BMW nejsou zejména pověstí a finančním zázemím. A jistě nemusím připomínat jak to vypadá s taky "novým" samospásným modelem Giulia. Zejména prodeje jsou fenomenální, že už i vedení se bojí o místečka. Abychom se nestali svědky dalšího pádu do propasti za Lancii a dalšími. Jinak teda před designem toho auta klobouk dolu respektive obou jmenovaných. A jen, tak na okraj ono totiž ty jízdní vlastnosti v té SUV škatulce nejsou tak úplně na prvním místě.

PeterLuk
22. října 2017, 15:30
0

Tak nejak nechápem to všeobecné nadšenie zo Stelvia (ešte to pochopím v prípade Giulie, aj keď tá tiež nieje práve nádherná). Teda, verím že dobre jazdí, aj interiér vyzerá super, ale vonkajší dizajn je pre mňa veľkým sklamaním. Videl som ho už párkrát a je to úplne obyčajné nezaujímavé SUV strácajúce sa v dave, taký F-Pace, ale aj napríklad Mazda CX-5 mi prídu oveľa podarenejšie. Hlavne zo zadu vyzerá to auto tlsté, z boku vynikne veľká masa plechu a tie dlhé predné svetlá vyzerajú ako z nejakého čínskeho auta. Chýba tomu nejaká myšlienka, elegancia, vyváženosť... Na mojom názore nezáleží, Stelvio si nekúpim a ani by som si ho nekúpil, keby som naň mal, ale Alfy mi vždy prišli odlišné od zbytku áut, zaujímavejšie, vždy keď som nejakú zbadal som si ju s radosťou obzeral. Taká 159, hoc často kritizovaná bola medzi ostatnými autami úplným zjavením... Zato Stelvio je podľa mňa úplný priemer, aj taký "obyčajný" Sportage mi príde po dizajnvoej stránke zaujímavejší a originálnejší.

reagovat
beastar
22. října 2017, 17:53
0

Moje řeč Peťo. Mimochodem ani moc nevěřím tomu, že je to nějak lepší co do jízdního zážitku, než další SUV na trhu. Možná subjektivně to tak může vypadat a třeba, než ta Sportage to asi jízdně zajímavější bude. Každopádně kdo si kupuje suv kvůli řádění na okreskách? Primárně nikdo. Pro chalupáře to moc není a do terénu se s takto načrtnutým autem taky podívá jenom blázen. Podtrženo, sečteno to auto přišlo na trh s křížkem po funuse stejně jako ta Giulia, která bude jízdně super, ale při bližším pohledu připomíná designem současné BMW. Oni nebojují ani cenou a ta kvalita se zatím neměla čas ukázat. Já sem sám zvědav jestli tomu ty chvalozpěvy a positivní recenze pomohou u Giulie to nepomohlo vůbec ničemu a stejně se to neprodává.

VK
VK
23. října 2017, 13:13
0

"Nebojují ani cenou" je tuším ten největší kámen úrazu. Jinak totiž neexistuje žádný skutečně přesvědčivý důvod, proč si kupovat ausgerechnet A-R místo konkurence od BMW, Mercedesu, Audi,, Lexusu, Infiniti, nově už i Hyundaye, Kie. Důvod natolik silný, aby stejně drobné nevýhody převážil s rozdílem třídy.

beastar
23. října 2017, 14:45
0

On ale objektivně pro většinu reálných kupců neexistuje. V recenzích si můžeme psát cokoliv venku je reálný svět tady je to jinak. Karty jsou rozdány. Neuděláš z ničeho best suv na trhu. Kupce tohohle auta přes milion nezajímá jak se to chová v zatáčkách ani ergonomie interiéru. Zajímá ho image a jméno a to jak bude vypadat v Úterý na golfu a jestli to rovně jede 250.... A v poslední řadě CENA. Neprodáš auto bez pověsti za takovou ránu nebo jo ale ne masově. X5 a další konkurenti již jedou několikátou generaci. Uvidíš řekněme si za půl roku v prodeji;) Recenze jsou jen subjektivní názor autora v případě moto novináře s jinými preferencemi, než má klient v tomhle segmentu.

ToMyx
23. října 2017, 09:16
1

Moc pěkné čtení, zajímavé fotky s nápadem. Tenhle typ článků můžu!

reagovat
beastar
23. října 2017, 14:48
0

Fotky jsou fakt hodně pěkný, když vidím co se fotí běžně k testům jinde. Článek hezký o autě které je a bude vzácné na silnici. A jednou to bude fakt ceněný veterán:)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6 2003
Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
3 791 ccm objem