načítám data...

Aerodynamický koncept Arielu vyměnil křídla za přísavky

14. září 2016, 18:30 1 komentářů Dominik Valášek Novinky

Chcete-li velký přítlak, musíte mít velké křídlo. Alespoň jsme si to doteď mysleli. Jenže pravda může být docela jiná. Docela „přízemnější“.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Britský výrobce lehkých okruhových malosériovek Ariel, představil svůj nejnovější počin v oblasti aerodynamiky. Koncept Aero-P je zkratkou pro Aerodynamic Efficiency Requirements & Optimisation Project a bylo na něm spolupracováno s TotalSim a Delta Motorsport.

Na první pohled se vlastně jedná o docela obyčejný Atom, jen celý takový uhlazenější. Za tím stojí absence jakéhokoliv křídla či význačných aerodynamických prvků, které podporují přítlak za běžných okolností. Celý vtip spočívá v zástěrce táhnoucí se kolem celého šasi, pod kterou se ukrývá dvojice sice malých, ale o to výkonnějších větráků. Pomocí gumového okraje je Atom prakticky utěsněn na asfaltu, a jakmile začnou větráky táhnout, vytvoří podtlak a přisají vůz na zem silou, o které si mohou kdejaká křídla nechat jen zdát.

Vyšší přítlak ale není jediným plusem tohoto řešení, se kterým se již dříve experimentovalo ve světě závodních aut (takové řešení pak bylo obvykle zakázáno, viz vůz F1 Brabham BT46, nebo vůz série CanAm známý jako Chaparral 2J. pozn.red.). To, že se Atom zcela zbavil velkého přítlačného křídla, znamená, že může mít citelně nižší aerodynamický odpor. To znamená výrazně lepší dynamiku ve vysokých rychlostech a v neposlední řadě nižší spotřebu. Větráky pod autem jsou řízeny elektronicky, takže mohou být aktivovány v závislosti na situaci a přítlak je generován jen tehdy, když se to hodí. Jmenovitě je to při brždění, ostrém zatáčení, ale i při akceleraci. Tady se ukrývá další obrovská výhoda, neboť Aero-P umí generovat přítlak i tehdy, když stojí a při rozjezdu tak snáze přenáší výkon na silnici. Inženýři z Arielu dokonce tvrdí, že když se na stojícím autě systém zapne, kecne si viditelně k zemi.

Koncept Aero-P slouží v tuto chvíli výhradně jako prototyp pro vývoj dalších technologií a u toho se také s největší pravděpodobností zůstane. Přenášet podtlakový systém do produkčních modelů by bylo z mnoha důvodů značně nelogické a nereálné. Vezměme v potaz, o kolik se sníží světlá výška auta, nebo jak je systém náchylný na nerovný asfalt, o který na běžných silnicích není nouze.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
14. září 2016, 20:55
0

jako super, ale nevím co by to dělalo u nás na našich dírách. To by musela být sakra přizpůsobivá guma, aby dala rozdíl do 20cm.

BTW pamatujete na desku kritického brždění, která se taky přisávala k asphaltu? Taky se to asi moc neujalo...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem