načítám data...

4WD-L, za dva a pomalu vpřed, aneb Jak jsem se naučil mít rád offroad

02. září 2018, 09:50 42 komentářů M P Editorial

Život přináší nečekané zvraty. Někdy třeba naleznete oblíbenou aktivitu vlastně úplně náhodou, a může být zcela odlišná od toho, co jste měli rádi dřív...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Konec října, 2017. Příšerné počasí. Neutuchající déšť a krutý vichr bičují tatrovácký polygon v Kopřivnici. Zahradní nábytek se dává do pohybu. Já jsem ale v suchu a je mi teplo. Vlastně mi možná začíná být trochu horko. Sedím totiž ve zbrusu novém Range Roveru Velar, jako jeden z prvních “novinářů” u nás a právě se chystám na první cvičení v programu Land Rover Experience. Dívám se na rampu, jejíž boční náklon se postupně zvětšuje, a nevěřím tomu, že si Velar nelehne na bok. Z vysílačky se ozve jen strohý pokyn, a že je to v pohodě. A tak tedy jedu. Říkám si, co jsem sem vlastně přišel pohledávat…

Konec srpna, 2018. Bývalý vojenský prostor Milovice. Sedím u stánku s občerstvením, dopíjím poslední kafe před cestou domů, kouřím jednu z mnoha cigaret toho dne, jsem unavený a čeká mě dlouhá cesta domů. Koná se zde Summer Offroad Party, kterou pořádá místní klub příznivců offroadu. Hodnotím celý uplynulý den. Kdo by to byl řekl, že se vyskytnu právě tady, abych se dobrovolně povozil v terénu, a že najdu dostatek odvahy a celý den strávím za volantem terénního vozu. Divím se tomu. Avšak i přesto, že jsem unavený, prochladlý a hlava se mi pořád ještě houpá a kývá do stran v pomalém rytmu, jsem šťastný. Právě jsem prožil jednu z nejlepších aktivit, jakou jsem s autem doposud dělal. Myslím to vážně. Nalezl jsem v offroadu zalíbení. Hledám mezi těmi mohutně upravenými Patroly a Land Cruisery “svoje” maličké sériové Suzuki a za volantem cestou domů přemýšlím, proč mě offroad tolik chytil.

Zde je několik mých pozorování, na nichž se pokusím ilustrovat, proč se mi ježdění v terénu tak zalíbilo. Zkušení offroadeři prominou, jestliže má pozorování nebudou trefná, nejsem nic než nadšený samouk a velký začátečník.

 

Offroad je jiný

Jakkoli banálně může tohle tvrzení znít, je pravdivé. Zcela očividně, chtělo by se říct. Jenže, podívejte se někdy, jak moc se takové terénní auto liší od vašeho běžného, nemluvě o autech upravených na okruh. Tady málokoho zajímají jízdní vlastnosti na asfaltu. Maximální rychlosti jsou také nepodstatné. A většina aut do terénu by byla pohledem leštičů a konzervátorů (ahoj, Krabe!) hodnocena jako hnusná. Ano, jsou hnusná, ale v tom pravém slova smyslu. Všechno je funkční a většinou se taky používá. Pokud se divíte, proč má někdo svůj starý Patrol GR tak šíleně nazvedaný, pochopíte to, když se ten pekelný stroj elegatně dostane na druhou stranu nečeho, co vypadá jako protitankový příkop. 

Přes všechny odlišnosti a speciality, jimiž se offroad vyznačuje, je to stále druh automobilismu. To znamená, že i když se většinou nikdo nehoní za co nejrychlejšími průjezdy zatáček, nebo neměří zrychlení z nuly na sto, a Severní smyčku by leckdo považoval spíš za druh uzlu vhodný na vlečné lano, stále se jedná o to samé, jako v ostatních odvětvích. I zde totiž jde o spojení dokonale připravené techniky a zkušeného řidiče a neustálý boj s podmínkami ve snaze o zlepšení svého umění, což je ve výsledku odměněno také fanstastickými zážitky.

 

Offroad je pomalý…

Víte, já nejsem rychlý. Jeden můj kamarád (ahoj, Martine!) o mě dokonce prohlásil, že si mě nedokáže představit vykonávat pohyb rychlejší, než je uvolněná chůze. Bude na tom něco pravdy, nějaké zbytečné kvaltování se pro mě zkrátka nehodí. Ostatně, kam se honit. Neříkám, že mě neláká rychlé svezení v okruhovém speciálu, nebo v kdesi v nitru netoužím po bravurním zvládnutí zadokolky za všech podmínek, byla to však právě ta pomalost offroadu, která mi učarovala. Musíte se však taky připravit, že všechno kolem offroadu trochu trvá.

Rozvaha a klid budou vašimi společníky, bez nich se nikam nedostanete. Často budete nuceni vysednout z auta a podívat se, jak vypadá cesta dál. Pak to pomalu zkusíte poprvé, což bude ale možná pomaleji, než by bylo vhodné, takže se zastavíte. Ale žádný strach, tady vám stopky neběží (pokud zrovna nesoutěžíte), prostě se uklidníme, couvneme si a zkusíme to znova. Ve finále vám nesmí chybět rozhodnost a jistý důraz, ale klid a rozvaha, to je to, co vás krom redukce a uzávěrek dostane přes všechny překážky. Kolega Machač by nesouhlasil a řval teď cosi o Trophy Trucku a nitrometanech, ale on tu teď není…

 

…přesto však není nouze o drama

Ptáte se, proč byste měli trávit svůj den někde v přírodě, špinaví, promrzlí a unavení z nekonečného projíždění nerovností a překážek? Protože i přesto, že je to činnost rozvážná a ne právě rychlá, o zážitky, včetně těch dramatický, nouze rozhodně není. Abyste si to nevyložili špatně, i v terénu je občas zapotřebí rychle reagovat a rozhodnout se, to třeba v případě, kdy jedete napříč přes svah a ten boční náklon už je prostě moc. A co teď? Tam se musíte rychle rozhodnout a konat. Ale právě rozvaha, klid a dobré vyhodnocení situace je to, co vás může zachránit od následného dramatu. 

Offroad však může být intenzivní i v situacích, které jsou naprosto v pořádku. Představte si například, jak sedíte v autě, které balancuje na dvou kolech v protilehlých rozích karoserie, a vy nevíte, na které se straně se zastaví. Na to nejsme ze silnic zvyklí, takže zažijeme pořádné nervy. Okolo stojící partička zkušených jezdců se jenom baví vaším bojácným výrazem, aby vás pak ukonejšila a pomohla bez poskvrny provést sérií překážek, o kterých jste si ani nemysleli, že by je vaše auto zvládlo, o vás nemluvě. Ono totiž z kabiny vypadá všechno o něco intenzivněji, než ve skutečnosti je. Je to ale jako se vším. Správný trénink a opakování vám pomůže vypěstovat ten správný cit a vy se pak můžete bavit vyděšeným výrazem nováčků, které vezmete k sobě do auta.

 

Offroad a příroda jednou jsou

Kdo by neměl rád přírodu. Byla tu dřív než my, je tu s námi, a pravděpodobně tu bude i tehdy, až ji zcela zničíme, což způsobí naše vymření, ale příroda se obnoví a bude krásnější, než kdy dřív. Offroad vás dostane na místa, na která byste se možná pěšky ani neodvážili, nebo jsou příliš daleko. Z auta je na přírodu také jiný pohled, a kdo říká, že si její krásy z auta nevychutnáte, ten asi neslyšel o tom, že auto může dokonce i zastavit. Jaký div…

Často se však setkáte s názorem, a jeho šiřitelé jsou obvykle ti nejméně znalí, o to však hlasitější, totiž že offroad přírodu ničí. Na to nezbývá než říct, že přírodu může ničit úplně cokoli, záleží, jak to děláte. Offroad tak může naopak přírodě i pomáhat. Jistě, umím si představit, že představa kouřící trucktrialové tatry nebo obrovského zlého terénního speciálu téměř utopeného v bahně leckterému aktivistovi zrovna vonět nebude. Proč jsou tedy každoročně povoláváni jezdci se svými teréňáky na různá místa, kde se vyskytují ojedinělé a vzácné druhy rostlin a živočichů, aby některé oblasti rozjezdili a narušili jejich povrch? Tito lidé jsou dokonce za možnost legálního ježdění ochotní si ve vymezené oblasti vykácet dřeviny, které nejsou pro daný biotop žádoucí. 

Všechno samozřejmě záleží na tom, jak se rozhodnete svoje offroadové choutky ukájet. Jestli hodláte ničit cizí lesy a louky jen proto, že je to pohodlné a vy jste líní, nebo zajedete někam, kde se může jezdit legálně, terénní auta jsou tam vítána a za tři stovky vás tam nechají blbnout celý víkend.

Takže tedy offroadu zdar, legálnímu zvlášť! A pokud vás nelákají zákoutí naší krásné vlasti, stačí jen hledat, lidí, co jezdí na expedice, nebo je přímo organizují, je spousta a obvykle postačí se poptat v komunitě.

Jak jste si mohli všimnout, za poslední dobu se nám v redakci začala objevovat nákaza, která se vyznačuje tím, že někteří redaktoři čím dál častěji prahnou po terénních autech, je tedy docela dobře možné, že se s podobnými tématy budete setkávat maličko častěji (ale raději moc neslibujeme). Nemůžeme přeci všichni jezdit jenom tam v těch… no vy víte v čem :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PB
02. září 2018, 11:04
3

Ano, začínáme mířiti správným směrem :)

reagovat
Goldies
02. září 2018, 12:45
0

Sakra a neřekneš :-D jen mi napíšeš, že testuješ Jimnyho :-( Taky bych rád otestoval co ta moje 2,5T potvora zvládne v terénu! Ale jinak pěkné počtení :-)

reagovat
sumy
03. září 2018, 08:21
1

Příští víkend. Aro sou v Redhosti u Loun. Tam 100% najdeš i to co už nepojede, nebo na co nebudeš mít koule :-)

ma
martinw
02. září 2018, 13:12
0

Me to prijde legracni kdyz s tim nazvedanym autem parkuje chlapek denne před Billou a ma to tedy jako daily car. Zajimavej 'sport' ale mista kde se muzete vyzit jsou omezeny, me by to nebavilo leda jezdit do prace cestou pres les abych si to uzil... Coz neni povolene.

reagovat
sumy
03. září 2018, 08:27
1

Legraci to být může, ale je to často pouze o neznalosti. Jasně že spousta lidí a auta udělaný jak na apokalipsu a maximální terén co zdolali je obrubník u Tesca. Ale taky jsem 2 roky používal nazvedany auto jako dailinu. Přes les se jezdit může (pozor na právní rámec a samozřejmě že ne po všech a vždy) A tech míst kde se to dá využít? Jakákoliv zácpa, kde nejsou svodidla :P, prostoru na ježdění je v ČR mraky. A hlavní důvod pro mě? Cestovani. A tak už máme žena i já, každej svyho :-)

PB
03. září 2018, 09:32
0

Jelikoz jezdim jako duchodce, prijde mi lehce zvedle auto ok :) koneckoncu, aspon je z toho lip videt. Spis je mi pripadne lito gum. Mel jsem kdysi Patrola a dve sady pneumatik les/silnice ...a byli jsme s heverem nejlepsi kamosi :D

sumy
03. září 2018, 10:35
0

Já si našel své univerzální favority. Goodyear Duratrac. No a když jsou dobrý I pro poladenyho raptor, tak jsou dobrý I pro měj h 92 kW. Než je sjedu na smutnejch 7mm, tak na kroutí 50-60tkm.

Ha
Habakukk
03. září 2018, 21:10
0

Šestej rok jezdím Kunho KL71 a nemůžu si stěžovat letos odjetý kamenitý Balkán tak dostaly hrany zabrat tak už moc do bahna nejsou, ale příští rok pořídím asi stejný gumy.

sumy
04. září 2018, 08:19
0

Me zas mile Duratracky překvapily, když jsem jí vzal v Romále bokem o šutr. 7cm proriznutejch skrz a přesto udržela tlak a zvládla ještě ujet 50m, kde už byl sklon míňjak 20-30%. Ufoukla se až když jsem prstem zkoumal co se vůbec stalo. Co je na nich ale nej, fungujou na 100% I v zimě :-O

Irwinek
02. září 2018, 19:15
0

Většina ofroudů se mi moc nelíbí, ale kdyby se dal provozovat ekvivalent tohohle, tak bych se možná nechal zlákat :-D
a kdyby jsi se cestou z tankodromu koukl do díry u trosek vědeckotechnického centra, mohl jsi si vyzkoušet jízdu s rc :-D

reagovat
sumy
03. září 2018, 08:30
2

Si kup tu potvoru od suzuky. V podstatě Vitra. To se v terénu neztratí

Ha
Habakukk
03. září 2018, 08:35
0

Taky mám řešení řešení barva podobná i korbu to má.

Irwinek
03. září 2018, 13:05
1

Sumy - jo, tímhle už jsem jel, ale tamto bylo ruské a je to 40 let staré:-D v tom je to kouzlo

sumy
03. září 2018, 19:58
0

Chápu :-)

Ju
Junior
02. září 2018, 22:40
1

Pajero is the new Miata.

reagovat
M P
02. září 2018, 22:51
0

Say no more... spíš ale Suzuki Jimny :D

beastar
03. září 2018, 01:29
0

Sorry já si tě v tom autě v tom bahně nedokážu představit:D To už tě víc vidim v triku beastar u nějakýho placatýho 40 let starýho nesmyslu jak se ploužíš někde v Provence po okresce....ale offroad..ty woe. Skoro jako by se Babiš dal na modlení.

reagovat
M P
03. září 2018, 06:48
8

:D no a to bys ještě měl vědět, že jsem na tuto akci přijel v saku

Ha
Habakukk
03. září 2018, 08:31
1

No jak bych to řekl 10 minut slávy v bahnité louži a 6 hodin strávených opravou auta. Já od bahnění na tankodromech postupným vývojem přešel na offroadové cestování v končeném důledku je to levnější a člověk se podívá i za hranice všedních dní.

reagovat
PB
03. září 2018, 09:34
0

Jojo, to je nejlepsi.... ale chce to neco vetsiho.. Seikel RUlezz!

Ha
Habakukk
03. září 2018, 09:49
0

Nevěřím ničemu co má Haldex řízený počítadlem. Pokud dávku tak Sprinter nebo Iveco.

PB
03. září 2018, 10:34
0

No pokud bych chtel jezdit s dodavkou opravdu opravdu offroady, tak jo, nebo Buchanku... ale s tim, co po tom potrebuju (cti: dojet si na plaz a nebo nekam k peknejm vyhledum) s troskou uprav a dobrejma kolama to staci. Mel jsem sice takovy choutky, ale ty predrazeny vylitany vrany co byly v dobe porizovani k sehnani nestaly ani za plivanec. Nastesti si lidi myslej, ze VW T5 je nahouby: predevsim ti, co koupili peklo s najetym trictvrte mega, stoceny na pul, lejou do toho poctive olej z Tesca kazdejch 5O tisic a milujou produkty ze Strachlajnu :))

Matt
03. září 2018, 10:58
0

Není bahno a brodění, není off road :-). Ne, dělám si legraci, ale tohle je fajn. Daly by se rozšířit autíčkářový srazy i na Milovice nebo Oldřichov apod., ne jenom na asfalt.

reagovat
Ha
Habakukk
03. září 2018, 11:28
0

Myslím, že Jihlavský bahno je dosti kvalitní produkt který milují altrenátory a startéry.

sumy
03. září 2018, 12:32
0

Ale nejvíc je Redhoštský jílobahno. To nejde umýt ani napalmem :-) To ty auta normálně v učně a nepustí :-) Jo, taky už mi tam zakokrhat alternátor. Ale co, poradny auto to dá :-) Jen na 95Ah baterku jsme zvládli ještě celý den závodů a následně 200km po silnici domu. Za 500 Kč a 10 minut práce pak bylo opraveno.

Woyta
03. září 2018, 13:47
0

No nekde naopak tezkou techniku kvuli ekologii povolavaji. Treba Plachta u Hradce Kralove. Tam pravidelne jezdi BVP aby provzdusnili teren. a unikatnim rostlinam se lepe darilo.

reagovat
Ev
Evlo
04. září 2018, 14:29
0

Nejvetsi problem offraoadu v CR, ze neni kde legalne.

reagovat
M P
05. září 2018, 06:26
0

Minimálně Milovice nebo Jihlava. Jasně, je to omezeny, ale jde to.

sumy
05. září 2018, 19:32
1

Něco tu je, hlavní kouzlo offroadu však osobně vidím v cestování, kde si pak už jen podle peněz a odvahy zvolí, jak velkej "off areál" pojedeš. Jako naprostý extrém pak týpek co sám s kockou(čtyrnohá nalezená) bere patrol Em zeměkouli koulem dokola. Na xichtoknize:Expedice patrolem. Doporučuji shlédnout. To je už za hranicí čehokoliv

Ha
Habakukk
06. září 2018, 07:56
0

Tak lidi jezdí kolem světa na kole, myslím že kluk jel před nějakou dobou na Yamaze R1 nebo češi dvojkovou Oktávkou v dnešní době nevidím nic extra zajímavého, že kluk vezme robustní off a jede kolem světa je to jen o penězích a času to je vše. Auto má vymazlený asi pěkná cesta, ale dnes už bylo vše objeveno a trasy co se daly projet jsou projety. Jsou to jen takové výlety pro různě kvalitních cestách. Možná proto nemám rád slovo Expedice ve spojení s cestováním.

sumy
06. září 2018, 08:38
0

Já ti rozumím. Většinou se slovo expedice používá zcela mimo původní význam. Ale tohle je jiná. Nebo považuješ třeba přeplutí Bajkalu na vlastnuručně spíchnutém voru i s patrolem za něco easy? Projetí BAMky, kterou ani sami rusáci nejezdí a zdolatelná je tak 5 týdnů v roce? Kdepak, tohle je jinej level. A kolo a motorka? To je taky mazec, ale pořád je to něco, co odneseš, vyprostíš i v jednom. NA 3,5t naložený auto někdy ani dalšíma dvěma autama ne. Opravdu, tohle je jinačí level. To není o 14 dnech, po kterých s chutí hupneš do sprchy. Jestli se nepletu, časový plán má ještě na 1,5 roku.

sumy
06. září 2018, 08:40
0

Jo a fotí to Mavicem, to jen pro rejpaly, jak může řídit a fotit se, když je sám. Navíc, vyrazili dva, ale jeden toho po nějaký době nechal a ta hlavní frajeřina je v mých očích to, že to taky nezatnul, ale jede dál.

Ha
Habakukk
06. září 2018, 09:35
0

Jasně výlet pěknej o tom žádná na fotky jsem se díval Asie je fajn. Přeplutí Bajkalu je slušnej punk to zase jó, ale zase BAM jeli jedním autem Bronco namiesto hotela kdy jim tam pro zajímavost ještě nasněžilo. Ano každý by chtěl vyrazit na pořádnej výlet než pitomých pár týdnu co umožní pracovní proces, ale hromada z nás má rodinu hypotéky tak si prostě tento luxus nemůže dovolit.

sumy
06. září 2018, 09:49
0

Ano, ta poslední věta vystihuje mnohé... O Bronkařích vim, to jsou taky dobří pacienti :-) Na druhou stranu, 99% lidí si klepe na čelo už jen z toho, že vyrazíš jedním autem i s dětma v podstatě za roh do Rumunska nebo na Ukrošku. A ono upřímně... I tam je to občas o strach. Před 3 lety jsem tam málem zakokrhal... Dál nesjízdný, otočka na jediném místě kde to ještě šlo a už se mi to houplo přes dvě... Nebýt rychlé reakce, tak jsem to měl kututlulu tak 200m dolu do rokle. Od ženy co na mě z venku koukala a ukazovala kam ještě můžu jsem pak dostal takovej céres... Ale alespoň se mi potvrdilo, že mě má i po těch letech ještě ráda :-D
Sázím na to, že během 5-7 let mi 3 ze 4 dětí vyletí z hnízda, hypo už bude z krku a hurá na cesty.

Ev
Evlo
06. září 2018, 12:49
0

No ja si treba rikal, ze bych si to normalne vyzkousel poradne, nez zapadlej v pustine na sibiri zjistit, ze z by to chtelo navijak.

sumy
06. září 2018, 13:05
0

Naviják je potřeba dle předpokládaných cest. Jinak je to po 99% času zbytečných cca 50kg před přední nápravou. Pravda, po prvním složitějším zapadnutí, kdy manželka stačila uvařit oběd a všechny děti se najedly, zatímco já takřka hodinu heveroval a vypodkládal, hupcukem trhal okolní náletové stromky... A to bylo jen v "blbym" Rumunsku (teď jsem koukal podle googlých map, cca 20km pěšky od prvního "městečka") Stejně ve výsledku, za 2 roky co ho na autě mám jsem sebe tahal 3x, někoho zapadlého tak 5-7x :-) Ale jo, občas s ním tahám dříví a jiný věci, co jsou moc těžky do ruky :-)

Ev
Evlo
06. září 2018, 13:28
0

Tak rucni budu brat stopro, ale to byl takovej priklad, spis me to i bavi, takovy to houpani a zdolavani cest a necest, kde by auto fakt nemelo projet, natoz dodavka, ale vadi me, ze proste neni kde legalne, a ty milovice - to jsem nikde stejne nedohledal, kdy je tam mozne jet, kde presne to je, proste nic.

Ev
Evlo
06. září 2018, 13:33
0

Ano, presne to pisu.

sumy
06. září 2018, 13:38
0

Pouze osobně volat 601654654 a nebo na předem avizované akce. Nební to žádná superuper komerční akce, ale parta lidí, co sse o prostor stará.

Ha
Habakukk
06. září 2018, 14:55
1

Vono když se v blbým Romale člověk tahá navijedlem z kopce dolů páč koleje od Lakatoše jsou proklatě hluboký ten naviják ocení. Obecně terény RO, UA jsou díky těžbě v lesí poměrně náročné proti tomu balkán HR, BiH, MNE je pohoda jen tam trpí podvozek a gumy na kamenitých cestách. Tam navijedlo není třeba, ale zase je tam super cyklon protože se tam sakra práší.

Ma
Machy
06. září 2018, 14:29
1

Ja preferuji takove to offroad cestovani, Rumunsko, Albanie atd.... 2000km od domova sam a auto, idealni dovolena ????

Pristi rok bych rad jel Gruzii, tentokrat uz dve auta ????

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem