načítám data...

Chevrolet Camaro SS V8: Mullett už se dávno nenosí!

Americké žně na Autíčkáři pokračují! Protože tu ale Mustang už byl dvakrát, podíváme se také na Camaro coby odvěkého rivala.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Chevrolet Camaro SS V8: Mullett už se dávno nenosí!

Chevrolet Camaro je již od šedesátých let rivalem Fordu Mustang a nic na tom nemění ani skutečnost, že právě píšeme rok 2019. Od představení Camara uplynulo neuvěřitelných 53 let a v současné době se po silnicích prohání již šestá generace, která nedávno prošla faceliftem. Vzhled Camara tato plastická operace změnila docela výrazně a právě to je asi první věc, kterou všichni komentují. Ten předek je prý zvláštní, slyšel jsem to už tolikrát. Jestli vám facelift poslední generace Mustangu připadal smutný, tak z Camara budete zděšeni. Kontroverzní černá prostřední část nárazníku se však týká pouze verze SS, nižší specifikace LS a LT, případně královská verze ZL1 faceliftem tolik neutrpěly. Volba stříbrné barvy je také poněkud diskutabilní, ale stále lepší než třeba bílá.

Zdá se, že se Chevrolet snaží najít u Camara vlastní směr bez prostého využívání designových odkazů na legendy dob dávno minulých, těžko říct, zda je to správně, nebo ne. V porovnání s Mustangem nebo Challengerem je to ještě očividnější. Jestli vás však zevnějšek Camara děsí, raději se ani nedívejte dovnitř. Ono by to asi nebylo tak zlé, nebýt naprosto ohyzdného volantu a opačně skloněné obrazovky infotainmentu. Kdo tohle vymýšlel? Samotný infotainment ovšem nelze než pochválit. Lze tu nalézt ii prvky, které jsou vyřešeny velice vtipně. Třeba nastavení teploty klimatizace se provádí otočením rámečku výdechů na středovém panelu, což je milý detail a není vůbec tak nepraktický, jak se může zdát. Pro milovníky barviček máme také dobrou zprávu, ambientní podsvícení interiéru jich umí asi 50. O tom to ale vůbec není, o takových věcech jste si sem číst nepřišli, takže se budeme věnovat tomu, na čem u amerického sporťáku záleží.

Dobrou zprávou pro mnohé z vás je, že nás tentokrát nečeká žádný downsizing, žádná turba, nebo nedejbože tříválce. Ani start-stop zde nenajdete. Přesto se v útrobách Camara SS jedna ekofíčurka skrývá, ale povím vám o ní později. Camaro SS pod kapotou ukrývá starý dobrý small block, zvaný LT1. Označení starý je na místě, a to nejen kvůli rozvodům OHV, a označení dobrý je na místě taktéž, protože tenhle motor je prostě poklad. I přes svých 6.2 litru objemu není nijak obrovský, takže se vejde do mnohem menších aut a jeho přívětivost k úpravám mu vydobyla patrně nenahraditelné místo v srdcích všemožných šílenců, kteří chtějí dostupný výkon. V této aplikaci nabízí 455 koní a 617 Nm točivého momentu. A věřte mi, obojího je dostatek. Snad jen toho zvuku by mohlo být o chlup víc, small block totiž zní fantasticky. Na volnoběh se navíc hezky přinasraně chvěje, což budí očekávání (nebo bylo půjčovnové Camaro už za zenitem?), která nakonec nezůstanou nenaplněna.

Novinkou pro Camaro je automatický desetikvalt, což nezasvěceným bude připadat jako převodovka z náklaďáku, vždyť ani leckteré autobusy nemají tolik rychlostí. Mustang je na tom však stejně, pony cars holt dneska mají deset rychlostí. Pokud si však nehodláte řadit pádly pod volantem, ani ve snu vás nenapadne rychlosti počítat. Jasně, převodovka řadí velmi často, protože v klidném režimu udržuje motor na co nejnižších otáčkách, ale jinak je produkt spolupráce Fordu a General Motors dobrým parťákem pro nerušenou jízdu. I tak však musím říct, ačkoli to dělám jen zřídkakdy, že bych si zde přál manuál. Když totiž Camaro vytáhnete na nějakou zatočenou silničku, tak budete řadit stále. Přitom motor má tolik krouťáku, že ve finále rezignujete na nějaké ideální otáčky a budete se pohybovat mezi trojkou a čtyřkou. 

Automat má však jednu velkou výhodu, zejména pro ty, co neumí burnout s manuálem. Možná mě teď budete mít za burana, ale troufnu si tvrdit, že pořádný burnout je přímo elementární součástí osobnosti pony a muscle cars. Camaro ho navíc umí tak nádherně, že i jemný mladý muž vybraných způsobů (jakože já) snadno podlehne. S automatem je to brnkačka, ale abyste si byli zcela jistí, že vám auto neujede a vy neskončíte někde v plotu, v kaktusu nebo v davu lidí, instaloval Chevrolet do Camara funkci linelock. Zdá se, že co má Mustang, musí mit i Camaro, že? 

Výsledek toho, když někdo do fleetu autopůjčovny objedná osmiválcové zadokolky, můžete vidět na přiloženém obrazovém materiálu. Stručně bych princip linelocku popsal asi takto: poněkud složitá aktivační procedura v menu palubního počítače za současného tlačení brzdového pedálu na podlahu vede k odpojení zadních brzd, přičemž ty přední drží auto na místě, zatímco vás systém nechá 15 sekund měnit zadní pneumatiky v teplo, hluk a kouř. Opakujte do zblbnutí, výbuchu zadních pneumatik, nebo zadušení po inhalaci bílého dýmu. Burnout pro děcka z Instagramu jak vyšitý, protože se během toho dá vytvořit a nahrát IG story.

Dobře tedy, máme tady Camaro, které vypadá podivně a v převodovce má trochu moc koleček. Na druhou stranu, legendární (to slovo sem patří!) osmiválec zaručuje spousty zážitků. A kdybyste to náhodou s rychlostí přehnali, je tady pan Brembo, aby se staral. Takže jak ta věc vlastně jezdí a jak si stojí v porovnání s Mustangem? 

Popravdě, čekal jsem, že Camaro bude sice dost rychlé, ale taky těžkopádné, ale doufal jsem, že se snad nechá přemluvit k nějakým zatáčkám. 

Rychlé tedy je, a to za všech okolností. Výkon 455 koní sice není v dnešní době nijak oslňující cifra (jak jsme se to krásně rozmazlili poslední dobou, že?), ale nenechte se mýlit, málo to fakt není. Živě si pamatuju, jak jsem si málem nadělal do kalhot po svezení s M5 E39, která váží podobně a koní má 400. Podstatná část výkonů Camara však spočívá v záplavě točivého momentu, samozřejmě díky velkému objemu. Většinu času se totiž nepohybujete ve vysokých otáčkách, Camaro však překvapuje okamžitou reakcí prakticky kdykoli si vzpomenete, na otáčky nehledě. Stačí lehký pohyb pravého kotníku a Camaro vystřelí kupředu a nepoleví, dokud nebudete sami chtít. Je to velmi návykové a osobně se mi projev small blocku i přes kombinaci s automatem líbil více než v Mustangu Bullitt, kde mi navíc vyloženě nevyhovovala odezva na plynový pedál.

Zvukový projev Camara SS mě také oslovil více než “filmové” dunění Bullittu, přitom ale vím, že Fordí 5.0 Coyote umí úžasné divadlo, zejména pokud je osazen průchozím výfukem. Camaro SS dává prostor spíše zvuku motoru, který se s otáčkami mění ve velmi jasný a agresivní řev, přicházející zepředu, až pak je výfuk, a to jen občas, v kabině slyšíte hlavně motor. Moc často jsem si zavzpomínal na naši oblíbenou RX7 s osmiválcem. Tohle zní stejně, jen trochu tlumeněji. 

S těžkopádností Camara to není až tak zlé, ono je to auto vlastně velmi schopné. I bez adaptivních tlumičů se nijak zbytečně nenaklání, řízení je navzdory poněkud otravně vysokému odporu ve sportovním režimu přesné a rychlé a Camaro nemá zvláštní sklony k nedotáčivosti. Kdyby vám zavázali oči a posadili vás na místo spolujezdce na nějaké rychlejší okresce, těžko budete hádat, v čem to vlastně sedíte a amerika by vás nenapadla asi vůbec. Mustang Bullitt jsem sice řídil jen krátce, ale Camaro na mě působilo jistějším dojmem. Dalo by se říct, že působí sportovněji, v dobrém i zlém. Mustang trochu připomíná Mondeo, což rozhodně není výtka, je ale pohodlnější. Camaro zase celou dobu vypadá, že je natěšené, až jej někde pořádně proženete. 

Ve finále jsou si ale obě auta projevem velmi podobná, takže volba bude vyloženě o tom, co vás víc chytne za srdce. Tedy pouze za předpokladu, že se bavíme o ponycars. On je tu ještě totiž Challenger. Jistě, Challenger je sice o kus větší auto a jako jediný odkazuje na pravé muscle cars, ale v USA stojí všechna tři auta podobné peníze a nabízejí podobné výkony, takže si logicky lezou do zelí, byť základní osmiválec v Challengeru na Mustang GT ani Camaro SS nestačí, musíte vzít 392 Scat Pack, který má koní 480. Jenže opět, je to větší auto a v porovnání s Mustangem či Camarem není tak obratné. Navíc oba ponycars jsou ideální na každý den, takže pokud vám stačí coupé, budete spokojeni i na delší cesty. S Camarem se dá ujet 1200 kilometrů za den bez sebemenších potíží a díky odpojování válců zvládnete cestu za 8.5 litru paliva na 100 km. To je ta ekofíčurka, o které jsme mluvili na začátku.

Verdikt

Takže jak bych si vybral, kdybych mohl? Bylo by to Camaro, nebo Mustang? Nebo hřmotný Challenger? Těžko říct, protože každé auto má své přednosti. Nejlépe tyto přednosti popíšu tak, že si poskládám svoje imaginární auto. Vezmeme design Challengeru Widebody a zmenšíme jej na velikost Camara. Pod kapotu dáme smallblock z Camara (klidně s kompresorem) a interiér si půjčíme z Fordu Mustang, tedy krom onoho stupidního nápisu Ground Speed na rychloměru. Z Mustangu si také vezmeme aktivní výfukový systém. A je to! 

Nacházíte-li se však v situaci, kdy tuto volbu řešíte nejen v rovině fantazie, ale potřebujete si opravdu vybrat, buďte v klidu. Jak Mustang, tak Camaro nebo Challenger jsou skvělá auta. Možná trochu specifická, ale skvělá rozhodně. Navíc u nás koupíte všechna tři, i když pravdou zůstává, že Ford má velkou výhodu v podobě oficiálního dovozu a nabídne nejvíce výkonu za nejméně peněz. V USA to však tak zcela neplatí a osobní preference pak hrají velkou roli. Ať už jste však fanouškem Fordu, Chevroletu nebo Dodge, jedno je jisté, žijeme v krásné době, kdy mají auta obrovské výkony a rozmanitost nabídky je fantastická. Tak si toho važme!

A vy, kdo ještě pořád tvrdíte, že americká auta neumí zatáčet, se svezte a přestaňte s tím, protože to není pravda :)

Technické údaje

Motor: zážehový atmosferický osmiválec 6 162 cm³
Výkon: 455 koní (339 kW) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 617 Nm v 4 600 ot./min
Převodovka: desetitupňová automatická
Maximální rychlost: 288 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 3.9 s 
Provozní hmotnost: 1718 kg 
Průměrná spotřeba (v testu): 8.5 – 10 l/100 km
Cena testovaného modelu: od 37 995 USD

 

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
22. dubna 2019, 08:33
0

Vlasy "na Jágra" asi nosit už nebudu, ale žít v USA, asi bych v tomhle chtěl jezdit :-D
Hezkej článek Matěji, dokonce mě to teď přimělo otevřít US stránky Chevroletu a prokousat se konfigurátorem. Chevy už má taky hromadu modelů co jsou asi tak zajímavý jako u nás korejský auta, ale je tam naštěstí oddělení performance a tady se dají koupit pořád parádní auta.

No, moje Camaro by nakonec bylo v červený metalíze Garnet red tincoat, manuální převodovkou a přidal bych SS 1LE Track performance package a pár dalších drobností. Měl bych to za necelých 50 tisíc. Další věc je, že konfigurátor sice nenabídne tolik individualizací, ale máš to za 10 minut vybrané to auto. A ještě ti dají odkaz na "skladovky" ve tvé konfiguraci, pokud jsou k dispozici.

Dokonce jedno modrý, nový s manuálem a touhle výbavou - recara, magneride atd. je u nás na prodej za 1.3 m s DPH, bych skoro čekal, že to bude s tím dovozem vycházet hůř...

reagovat
Matěj Podhorský
22. dubna 2019, 18:19
0

To fakt? Za 1.3 je to dobrý kauf! Stříbrný nemělo ani recara ani magneride nebo jak tomu říkají. Otázka pak je, co přidává verze 2SS, jestli se to vyplatí. Každopádně překvapení je to více než příjemné, akorát vzhled, to je největší kontroverze.

Řídil jsem i pátou generaci, tenkrát mě to za srdce kdovíjak nechytlo, ale tohle je o tolik lepší, skoro jiné auto, řekl bych.

Sedrik
23. dubna 2019, 08:04
0

Ad Krab: jedno přesně takový bylo v sobotu pod Blaníkem :) ZL1 1LE vypadá skvěle :p

peca
24. dubna 2019, 08:08
0

Stribrne bylo 2SS, pridava to HUD, chlazene sedacky, lepsi klimu a podobne prkotiny.

Matěj Podhorský
24. dubna 2019, 19:01
0

AJo, máš recht. Potom ale adaptivní tlumiče jsou furt za příplatek :(

CerVus
22. dubna 2019, 13:59
1

Tak nevím ale ten facelift se stejně jako v případě minulé verze vůbec nepovedl.

reagovat
Slower
22. dubna 2019, 18:34
0

Me Camaro 6 prijde jako super auto, oproti 5. generaci ve vsem lepsi - vykonejsi, lehci, zame i pekny interier (a volant mi prijde OK) a navic magnetic ride a dual mode exhaust i pro SS. Jen hnusne vypada. Jako fakt hnusne. Mozna mu prijdu na chut, stejne jako Mustangu 6. generace, ale moc tomu neverim. To pred faceliftem je snesitelne, jen ta maska mi nesedi. A po FL ani ty zadni svetla a maska mi nejenze nesedi, ale je primo odporna.

Spis by me zajimalo co za cernou magii jsi musel provozovat, aby jsi se dostal na 8.5l/100km. Ja s 5. generaci (SS, cabrio) jsem se v Texasu nedostal pod 11 (konstantne 70-75MPH a opravdu jen dalnice, samozrejme se strechou nahoru. V CR jsem mimochodem kolem 15). Dlouhodobe jsem mel skoro 13l po USA. Speed limit v Arizone umoznuje jizdu kolem 75-85mph, takze to je podobne. To je takovy rozdil v te 10 stupnove prevodovce? A je i efektivnejsi? U 5. generace byly ztraty u automatu kolem 20% (oproti 10-15% u manualu) A k tomu jezdis opravdu klidne? Nebo tam hrajou roli jeste jine kouzla?

reagovat
Matěj Podhorský
22. dubna 2019, 20:43
0

Asi to bude kombinace desetikvaltu, vypínání válců a dálniční jízdy :) samozřejmě když se tomu dá napít, tak spotřeba letí nahoru. Takhle jsme normálně cestovali

Slower
22. dubna 2019, 22:12
0

Hmmm, zajimave :) taky mi to vypina valce, ale 8.5 je fakt z rise snu. Na nejakych 10 bych se nejspis dostal pri super plynuje jizde (jako je na jihovychode USA). S takovou spotrebou nejezdi ani spousta 2.0 TSI :)

Matěj Podhorský
22. dubna 2019, 23:19
0

Já jsem známý hypermiler :D ale tuhle cestu jsme dalo s kolegou napůl a auto prostě vzalo oběma směry to stejný. Příjemné překvapení.

Ronoath
22. dubna 2019, 18:49
0

Teď tu fakt chybí test Challengeru! Začínají se mi články o amerikách čím dál tím více zamlouvat :-)

reagovat
Daniel Borský
22. dubna 2019, 19:09
0

Nechybí :) test Challengeru tu byl před pár lety: https://www.autickar.cz/clanek/dodge-challenger-srt-hellcat-pekelny-mazlik/

beastar
22. dubna 2019, 22:21
0

Nemyslim špatně. Tak sem si to přečetl. A je masakr jak šel od té doby Autíčkář nahoru... V kvalitě článků a celkovém zpracování. Dneska by to takhle bylo dobrý tak do sekce "Poslední blogy". Sorry tehdejším autorům:))

Matěj Podhorský
23. dubna 2019, 00:00
0

A tak to děkujeme! Tohle potěší ;)

beastar
23. dubna 2019, 01:02
3

Z toho tam je cejtit to tehdejší nadšení, že máme prostě jakože hustý auto:)) A musíme toho o tom napsat kurva hodně jinak to nebude mazeček a čtenáři nám to nebudou věřit. Dneska se mě líbí, že už to není upocený a máte napříč redakcí jednu solidní úroveň. Taky když čtu jinde články na těch méně známých webech, tak mě baví jak se sem chodí kucí "inspirovat". Ať už jsou to pokusy o fresh, lidský psaní tak třeba výběr "zajímavých" aut. Přijde mi to minimálně úsměvný jak jsou ty Čechy upocený v tomhle směru:D

Jináč nejni zač!

Skipper
22. dubna 2019, 21:07
1

Muscle cars asi nebudou mým šálkem čaje. Teda nemyslel jsem si to, dokud jsem se neprojel prvním novodobým eetro Mustangem s V8 s automatem. ta věc byla asi lehce potuněná, ale díky randálu jsem myslel, že mi vevnitř upadne hlava. Po přidání plynu následovalo nic nic nic podřazení a následně zběsilý boj s autem, které se zmítalo ze dtrany na stranu... Věřím ale, že to byl výsledek ,,tunění zkoušeného kusu. Nicméně, pokud bych si měl vybrat, tak jednoznačně Challenger. A z původních Muscle cars Charger.

reagovat
beastar
22. dubna 2019, 22:23
1

Tak to jsme na tom podobně. Dával sem tomu šanci opakovaně. Dnes se raději již zdržím dalších komentářů. Prostě americký auto kde se výkonem nešetří je asi super. Pro mě je problém ten zbytek co obvykle obklopuje motor. Teď myslím muscle cars a vůbec sporťáky s US. Naopak některý velký sedany, suv se mě dost líbí a dokonce bych to i koupil kdyby to nebylo mnohdy až zbytečně opulentní.

Caddy
25. dubna 2019, 12:05
0

Design by byl fajn, dkyby nepodelali predek a zadni svetla. Camaro zatim razi cestu "cim novejsi, tim neme hezke" :(

A to, že je Challenger vetsi, je prave jeho nej vyhoda, jediny vypada trochu dospele a o interieru se uz neni treb abavit vubec, ten ma jediny fakt na urovni (pominu-li fakt, ze palubka je vzdy cerna...ale v tom druzi dva nejsou o nic lepsi, defacto se daji menit jen barvy sedacek, kdyz i vypln ve dverich, je to vyhra)...ale zase ma obrovskou nevyhodu – nedelaji jej v cabriu :(

reagovat
Caddy
25. dubna 2019, 12:06
1

jinak ja bych to takto neresil a koupil si Chargera, 4-door je mi blizsi a i designem vypada zdaleka nejlepe, pokud to nema ten cerny naraznik, podobne jako toto Camaro :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

Cadillac Escalade jen 110 000km 2007
Cadillac Escalade jen 110 000km

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 199 ccm objem

Chevrolet Camaro  1975
Chevrolet Camaro

1975 rok výroby
200 koní výkon
5 000 ccm objem

Honda Civic FD7 2006
Honda Civic FD7

2006 rok výroby
138 koní výkon
1 799 ccm objem