načítám data...

Rozloučit se s prvním

30. dubna 2018, 23:39 21 komentářů Kuře

První auto je důležitý bod v životě, vstupenka k dospělým, záruka svobody, volnosti a spousta možností. Co ale když je potřeba prvního kamaráda se čtyřmi koly poslat od dům dál?

Jsou to krásné vzpomínky.. Osmnáct let a zrovna nastupuji do letadla na letišti v Sardském největším městě Cagliari. Má stáž je u konce, vracím se domů. Něco málo nových zkušeností, pár kamarádů, v batoho drobet přes tisíc euro a v hlavě jediná myšlenka: zítra začnu hledat první auto.

A tak se také stalo. Rozpočet šibeničních třicet tisíc, snaha sehnat samozřejmě něco silného a prďáckého začínajícího na B končícího W s tím M uprostřed, za zády matka křičící cosi a miniaturních blbostech do města, otec otravující s moudry o 1.9tdi a přítelkyně vybírající boty… Poslední do debaty skončila ovčanda spící pod stolem, která pro sebe a své kamarády potřebuje kufr, a protože pro mě jsou psy jediný koníček ještě nad auty, vyhrála. Bude to kombík. A já mám kombíky rád. 

Ale i v této kategorii, a ano, dokonce i s tímto rozpočtem se dá koupit auto, co dokáže jezdit dobře. Co dobře, výborně. Proto v internetových inzercích nekompromisně padá možnost Focuse. Hledání to bylo dlouhé a urputné, ale nakonec ho, musím přiznat otec, našel. 

Krásný kus, kombi, motor zetec 1.8 o výkonu 85kw, bohatá výbava Ghia a krásná zelenomodrá metalíza… 207 tisíc na tom computříku dole v tachometru, 98. rok a cena rovných 30 s poznámkou o možné domluvě. Po kratičkém telefonátu domluvená prohlídka a po odsouhlasení pětitisícové slevy se plánovala cesta do Plzně. Tam příjemný usměvavý pán u pěkného rodiného domku s novým mondeem na zahradě a hned vedle to… moje.

Krátké povídání, projížďka otec, já, podpis a domů. Měl sem ho. 

Přeskočíme o 4 roky dále, do současnosti. Jen ve stručnosti. Za tu dobu se autíčko podívalo po celé naší republice, na Slovensko, do Německa, Rakouska, Polska, Švýcarska, Itálie a Francie, sjezdilo pole louky lesy, prošlo si pěkným i ošklivým, naučilo mě pořádně řídit, a při nedostatečně financované péči splnilo to, co bylo hnusné od něj očekávat. Onemocnělo jen jedinkrát kdy to vzdal alternátor, což je drobnost, jinak samé bezvýznamnosti. Na nefunkční klimu a podsvícení jejího ovládacího panelu, špatné dálkové zamykání a podobně si u dvacetiletého staříka nelze stěžovat, rez byla (zejména na starý Ford) přijatelná, vyžádala si jen výměnu pravého předního blatníku aby prošlo technickou. Zbytek problém byl, omlouvám se, Hrdino, moje chyba. Á, to bych málem zpoměl. Dostal přezdívku Hrdina a myslete si o mě co chcete, on si jí zaslouží!

Současná situace je taková že už přes půl roku pracuju v Anglii, o auto mi doma pečuje táta, a já se v září vracím domů. A co s ním. technickou má skoro novou, ale přesto.. ta potvora rez už dohnala i mě, respektive jeho a celkově už by každý, pro koho je auto… auto, modernizoval. Já ale ne. Já mám svého focuse rád. 

Z Anglie si přivezu řádově kolem tří set tisíc korun, za což už se dá koupit lecos, ale já nechci. Já si chci nechat hrdinu. A tady nastává to dylema. Kdybych si ho měl nechávat, tak mu budu muset dopřát zaslouženou péči, ale aby se auto dostalo do perfektního stavu, zaplatím víc, než za kolik sem ho před čtyřmi lety a sedmdesáti tisíci kupoval, a stejně se může kdykoli cokoli pokazit, prostě je mu dvacet. 

A navíc… čím se dá sakra takové auto nahradit? Já už sem přemýšlel nad vším. Ať už si Hrdinu nechat a koupit k němu… Miatu? 330ci kupé? Z4? Focus ST mk2? Fiestu ST150? A kdo mi bude platit dvě poviné ručení? A kde to budu v Praze parkovat? A já dvě auta stejně nepotřebuju… Nebo si koupit, v první řadě kapesníček, a v druhé nové kombi a zůstat u jednoho auta? A jaké? Mondeo mk4 2.5 turbo? Mondeo ST220? Subaru SpecB? Focuse combi mk2 sport? Já nic z toho nechci, já chci svýho Focuse. Achjo, ten svět je krutý… 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
01. května 2018, 04:05
1

Nasypej do focuse a udělej si z něj "nový" auto... Budeš všude za debila ale dušička bude mít klid :) já se o něco podobnýho taky snažím ale bude to na dýl než jsem asi čekal :D

reagovat
Nimrod
01. května 2018, 09:11
0

přesně tak. jen bych pak s ním nejezdil v soli...

Irwinek
01. května 2018, 10:04
0

Taky tak, nasypej do Hrdiny a jezdi :-D
Mazlíkovi je 23, slouží jako daily a místo výměny za jiné v něm přes zimu skončilo skoro 50 litrů

Kuře
01. května 2018, 12:31
0

Kluci díky za podporu, ale teda.. . Byl než jsem čekal, 50 litrů... budeš za debila... To vlastně ani nevím, na jakou stranu se mě to snažíte obratit:D

Irwinek
01. května 2018, 12:58
0

No, já na to koukal jako na auto, jsem trošku jinde, chtěl bych větší sedan s alespoň 6V, zadním náhonem a tak nějak nemusím vrtule. Tohle se tu už několikrát řešilo, a pak jsem prostě šel do toho, že opravím to své. Sice píši daily, ale mám k dispozici služebák, nemám garáž a najedu okolo 10 000/ rok. Faktem je, že kdykoli přijdu, mazlík nastartuje a jede. Teď budu řešit kontrolku hladiny kapaliny v ostřikovačích, takže taky pitomost. Nefunkční tempomat mne nechává klidným, i když uznávám, že při nekonečné dálnici do chorvatska je to super věc :-D

Letis
01. května 2018, 12:04
0

Za mě teda rozhodně nenechávat. Vždyť je to uplná blbost a to nejen finančně. Zkusit jiný auto je nakonec vždycky lepší, pokud je to správným směrem. Z výše vybraných kandidátů si myslím, že ti udělá radost v podstatě kterékoliv.

reagovat
Kuře
01. května 2018, 12:34
0

To je pro mě právě další problé, kterékoli je celkem velká mnozina:)
A to sem vyjmenoval jen co mě tak ž pátrá napadlo, jinak moje oči koukali po vselijakých divočinách, na ráji veteránů bylo nedávno jedno krásné capri, krabákova bota... skvělá daily, ne?:D

BigBen
01. května 2018, 16:58
1

Svoje si odsloužil, je čas jít dál. Nemá smysl cpát peníze do auta které je rezavé, pokud tedy nestavíš veterána. Já jsem své první auto taky měl rád, ale pak jsem potkal jiné, za dobré peníze, nerezavé a se silnějším motorem a bylo rozhodnuto. Ty jsi to své druhé auto ještě nepotkal, až o něj zavadíš tak ho koupíš :-)

Ronoath
01. května 2018, 19:05
1

Možná můj mozek je sestaven jen z logiky a nikoli citu, ale vidím to jasně - Focus kombi s 1.6 - nový. Nové je nové, a zas to bude Fíkus, to znamená, že kus z toho starého, oblíbeného kousku v tom dříme. A na pohodlí nového auta se rychle zvyká...

reagovat
Nimrod
01. května 2018, 20:40
0

nové nutně neznamená příjemnější na jízdu. a o jízdu jde především, ne? navíc z toho původního tam mnohdy zbydou jen ta písmenka...

Jimi
01. května 2018, 22:12
0

Taky jsem přemýšlel, že si z mé 20-ti leté e36 udělám nábytek do garáže, ale motor a převodovka pořád drží, vše funguje normálně...tak musím pořešit kovomorku, podvozek a pár drobností a jezdíme dál. Ten 6-ti válec má pořád co nabídnout...

reagovat
krab
01. května 2018, 23:50
1

To je moc hezký blog. Já taky nerad auta prodávám. Ale to další auto , jiné co chci vyzkoušet potřebuju typicky víc a tu nostalgii po tom současném autě to převáží. Jsou teda výjimky. A teď je to se mnou o něco horší. Vlastně jsem taky 2 auta trochu nelogicky zachránil. Jedno jsem si koupil podruhé, protože jsem tušil, že by to byla poslední šance vědět , kde je a druhé lehce nabourané se renovovalo. Přitom asi kombinace financí z pojistky + prodeje toho lehce nabouraného kusu by dohromady dala víc peněz než ono auto má dneska tržní cenu. Ale vlastně když už se to udělalo, o to víc jsem rád, že je celé a v pořádku.

Focus MK1 Combi je skvělý, ale neřeš to tolik. Prodej ho nějakýmu kámošovi, nebo najdi někoho, kdo se bude o něj dobře starat a hrdina bude žít dál. A ty se zase posuň dál.

Auta máš rád, něco jsi si vydělal, vyber Focus MK2 ST225. Já to auto měl taky a kamarád ho má doteď. Je vynikající. A i ty ovčandy se tam taky vejdou. Má to velkej kufr. Má to motor se zvukem co už nový hot hatche mít nebudou. :)

reagovat
Kuře
02. května 2018, 12:22
0

Díky za tip:) Jo, ten ST focus mě hodně láme, řídil sem ho už jednou a je to bezesporu to nejlepší, co se mi dostalo pod ruce....

Nevíš jak je na tom ta fiestka st150? Jestli by mi nenabídla skoro stejnou službu, jen levněji...

krab
02. května 2018, 14:39
0

Není zač. No já myslím, že Fiesta je trochu o něčem jiným. Já jí řídil už před lety a jenom krátce, takže úplný názor na ní nemám. Ale je to spíš tvrdší rychlejší nákupní taška. Fungovat určitě bude, jede to pěkně s tím 2.0 Duratecem a logicky je to i o něco levnější na provoz.

S Focusem ST získáš daleko větší všestrannost, krásný zvuk motoru Volvo T5 , pětiválec a auto, který nejen pobaví docela hravým podvozkem na okresce, ale taky umí pohodlně polykat kilometry. Je trochu těžší na předek a sedí se zbytečně vysoko. To jsou dvě takové nectnosti.

Hledej lepší kus, ne to nejlevnější auto v inzerci. Nemá cenu v tvém rozpočtu hledat faceliftový kus, stačí co nejzachovalejší ročníků 2006 a 2007 a počítej že za dobré auto dáš cca 220 tisíc. Motory jsou spolehlivé dost, občas odejde poloosa, spojka, brzdy, pneu a alternátor. Takové typické závady. Já měl 2006 model, za 2 roky a 45000km se na tom vážně nic nepodělalo. Ale jezdil jsem s tím taky slušně :) A nebylo čipované. Kamarád má své taky 2 roky asi 30 tisíc najel a taky v pohodě. Odstraňoval jen vůli na podvozku a brzdové kotouče vpředu, ale s tím opotřebením to už koupil. Teď má najeto skoro 160 tisíc a furt bez závad. Já to svoje prodal asi ve 125 tis. km.

PS: výhoda, že ty Focusy pořád drží cenu a za 200 dobrý kus vždycky prodáš
-
Komentář upraven 2. 5. 2018, 14:41:10

beastar
04. května 2018, 13:13
0

No koukám že sem asi jedinei co prodává auta rád;) Jeste jim u toho moc pěkně mává. Změna je život. A kombiky a vůbec rodinný auta jsou fajn, když fungujou. Jak je to shnily a rozpadá se to nemá to cenu. Mondeo st220 je řešení pro pejsky i řidiče.

KS
02. května 2018, 10:16
0

1) Je nesmysl vrážet finance do auta, které je skutečně po smrti, jen je potřeba si to přiznat.
2) Při uvedeném obnosu bych se snažil utratit za auto max polovinu, spíš třetinu, ale přitom aby to auto trochu vypadalo.

Slušně vypadající kombi za pár = AR159 (pokud bys zkusnul a risknul naftu, jakákoliv je relativně OK). V případě potřeby benzínového vozu bych bral 325i E91 před FL, sice dražší, ale jízdně skvělá kára.

reagovat
Kuře
02. května 2018, 12:17
0

K tomu prvnímu: to je sice pravda, háček je v tom že focus ještě před smrtí rozhodně není, zespoda sice trošku kvete, ale nic tragickými, na technický prošel před dvěma měsíci na první dobrou... To auto je vlastně v pořádku...:)

AR z období devadesátých let až po roky dejme tomu 2010 (zkrátka ty 156/9 a tak podobne) se mi nikdy nijak zvlášť moc nelíbili a naftu... naftu ja tolerují š největším sebezapřením v tátovo tranzitu, v čemkoli menším je to hřích:)
E91 si myslím že za polovinu mého rozpočtu seženeš stezí, a když tak staré olítané kusy se slabšími motory, ja kdybych ji kupoval tak bych určitě uvolnil nejmíň dvě kila a hledal hezký kus...

KS
02. května 2018, 12:36
-1

3er E90/91 už jsou vcelku za dobré ceny, 325i se, myslím, kolem 170tKč dá sehnat - bez navi a podobných opičáren, které se můžou jen pokazit a auto celkově prodražují. Prodat Focuse za ?15-10? a jsi na polovině. Hlavně na Alfě se zpravidla furt něco opravuje, u Báwa je možnost i nerušeného provozu. Vyhnul bych se volvímu 2,5T - praskaj stěny válců a špatně se to diagnostikuje.

gramo
03. května 2018, 11:06
1

Změna je život, není třeba se fixovat na jedno auto, jen by to časem žralo víc a víc peněz a šel bys dál a dál do slepé uličky. S prvním autem se loučí těžko, ale je to jen hmotná věc a vzpomínky a zážitky, které jsi s tím autem měl ti nikdo nesebere a ty jsou důležitější, než rezavějící plechy. To že Focus není po smrti a bez problému prošel na STK je jen dobře, můžeš ho slušně prodat a přitom máš čím jezdit, nemusíš na prodej spěchat a máš čas si vybrat nástupce. Jak jsem tak pochopil, máš celkem široký výběr, tak bych se předem neomezoval na nějaký konkrétní model, hlídal bych zajímavé nabídky, zkoušel, a co ti to sedne, koupil.
-
Komentář upraven 3. 5. 2018, 11:07:53

Fíša ST
04. května 2018, 22:12
0

Koukám že seš stejnej blázen jak já.I výběr aut máš podobnej. Já se naopak s prvním focusem celkem s radostí rozloučil.Dilema přišlo až s ST220, kde jsem dlouho váhal jestli prodat nebo dát dohromady. Nakonec to dopadlo tak, že do mondea zapluly nemalý peníze. Rozhod jsem se, že jsem si s tím autem prostě ještě dost neužil.

reagovat
Fe
Felicia gang Říčany
13. května 2018, 09:52
0

Nasypat do Focuse a držet ho dokud to jde. Před dvěma a půl lety jsem koupil Feldu. Ano, pro někoho je to pixla za pár korun, dojet technickou a zahodit. Pro nás s přítelkyní je to kus života. Všechno vyjma karosařiny si na tom uděláme sami, nějak si neumím představit se jí zbavit. Takže volba je jasná. Vyvařit a jezdit.

reagovat