načítám data...

Made in China

08. února 2017, 12:43 28 komentářů krab

A zfušovaně! A není to náhodou už trochu jinak? Pojeďme s Krabem na výlet do Asie.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Made in China

Titulek velmi velice skvělé knížky od Paula Midlera „Poorly made in China“ jsem si vypůjčil proto, protože bych vám měl chtít napsat něco zase o autech. Anebo o Číně nebo o Taiwanu? Sám v tom mám trochu zmatek. Už vím. Minulý víkend jste si přeci mohli přečíst nápaditý a vtipný editorial od Matěje, kde ústřední roli hraje jakési rozverné driftující Hyundai. A my všichni řešíme, jestli je doopravdy rozverné, sportovní a driftu schopné. A k tomu navíc nevíme, jestli je víc české nebo vlastně Korejské nebo jak to doopravdy je. A já se ptám, není ono náhodou z velké části Čínské? A víte, jak je na tom soused z Boleslavi? Jen se zadívejte na auto na obrázku. Co vidíte. Je to Volkswagen? Je to Seat? Je to Škodovka? A Není ten váš služebák tedy z Číny?

Na cestu na malý ostrov Formosa, objevený holandskými mořeplavci a dnes běžně označovaný jako Taiwan se pokaždé moc těším. Mám tam výborné kolegy, s kterými pracuji a taky tam mám jednoho velmi dobrého kamaráda původem z Evropy. Někdy mu závidím, žít na tak krásném tajuplném ostrově zrovinka jak z verneovky a někdy si zas připadám, že jako Evropan se často cítí spíš jako Gulliver na cestách.

Žije svůj život uprostřed lidí, kterým zdánlivě rozumí, ale vlastně většinou vůbec ne. A s těmi auty to je tak nějak podobné. Japonská kultura je v téměř ve všem odlišná od té Taiwanské, ovšem za dlouhé doby japonské okupace se tyto ostrovní národy kulturně hodně sblížily. A asi proto je moje snad druhá nejoblíbenější aktivita na Taiwanu návštěva japonské restaurace. A jaká je ta první? Ne. Vím, co vás napadá, Taiwan není Thajsko! To pozor. Nejlepší aktivitou je pojídání korýšů (jak morbidní, při mém nicku na tomtu webu) a popíjení Tajwanského piva „Golden medal“ s tímto zmíněným kamarádem. Jak asijské a jak současně evropské. Akorát v naší české vesnici, kde bydlím, bychom si dali podstatně lepší pivo a podstatně horší sekanou s feferonkovým salátem, než jsou ti korýši.

Zmínil jsem to Japonsko. Japonci jsou ve své kultuře velmi odlišní od Evropanů, avšak jak je možné, že jejich autům my Evropané docela rozumíme? Někdy jim rozumíme až příliš, vždyť vidíte ten seriál blogů o jednom nejmenovaném voze a nejen to. Nabalují se další, jež si tento ryze asijský automobil plný evropské vášně pro automobilismus objednávají. Svým způsobem je to nepochopitelné, vždyť v době, kdy tovární testovací jezdec Jaguaru Norman Dewis sedl do auta a dojel prvním E-typem po ose do Ženevy na autosalon 1961, Japonci vyráběli leda takovéhle tříkolky. Japonci totiž vymysleli něco, čemu říkají Kaizen. Kaizen není žádná hightech záležitost. On jen říká, že každý, kdo pracuje pro svoji společnost, bude při té práci přemýšlet a pravidelně přijde s nějakým nápadem, s nějakým zlepšovákem. U nás v Evropě je to ale jinak. Angličané padesát let nepřestali oslavovat Jaguar E-Type a dvacet let zkoušet nabízet zákazníkům stále stejné MGB. Francouze napadlo vyrobit po válce konečně sériově 2CV z vlnitého plechu a založit si odbory. Italové si například dopřáli kafé pauzy tak dlouhé, že karoserie stihla zreznout, než dojela na konec výrobní linky. A Němce napadlo ukrást český koncept automobilu a pak neustále vylepšovat toto autíčko s motorem vzadu, nápadně se podobající sluníčku sedmitečnému. Kdybyste náhodou nevěděli, jeden jejich vývojový exemplář mám dokonce doma. Už tedy chápete? Japonci na rozdíl od nás, od věků tříkolky pracovali. A každý přispěl se svým malým Kaizenem. My Češi to máme podobně. Akorát, že na rozdíl od Toyoty, kde se vymýšlí stále nový a nový Kaizen pro lepší a lepší Corollu, která pak může hrdě opustit brány továrny, český výrobce se také řidil leta stejnými principy. Ovšem v drtivé většině případů nechal vymýšlení Kaizenů, až na finálního zákazníka. Znáte ten vtípek naších tatíků o Škodě 1000 MB a „DoDo“?  Zkrátka „tisíc malých bolestí“ a „dodělej doma“.

Teď se nám ale poněkud v blogu ztratili ti Číňani. Kniha Paula Midlera humorně, ale realisticky a o to víc humorně pro člověka co s nimi denně pracuje popisuje, že Číňan totiž kromě japonského smyslu pro kontinuální zlepšováky ovládl další zajímavou dovednost. Rád vše okopíruje, pokud se domnívá, že na tom může vydělat peníze a kvalitu toho jaké to bude, odvíjí od toho za kolik to zákazník chce koupit. Nic složitého v tom není.  My se tu trápíme s nějakými EURO směrnicemi, kolik má obsahovat co v čem, jestli okurka o délce deseti centimetrů je stále okurka anebo zelené jablko se smí označovat jako jablko. Číňan na to jde fikaněji. On vám vyrobí auto s deseti airbagy, kontrolou stability splňující tu nejpřísnější EU normu, ale taky vám dokáže vyrobit to úplně stejné auto splňující nějakou starou EU normu, obsahující jen dva čelní airbagy a bez stabilizačního systému a takové nabídne za poloviční cenu. A zkouší, jestli se to chytne. Aby pochytal i nějakou místní prestiž, umístí headquarters do Taipei na Taiwan a nazve své výrobky Luxgen. U nás Luxgen zní tak trochu jako šampon na vlasy nebo vodní vysavač, ale podle místních markeťáků, by měl ten název evokovat něco jako „Jen počkej Lexusi, máš to od nás spočítané“. Pravdou je, že každým rokem, každým novým Kaizenem, vídám tato auta na ulicích Taiwanu a říkám si. Hergot, ty jsou docela pěkná. Nakonec, a to nechci být prorokem, i samotný pan Kabaň se možná s nějakým příštím faceliftem domácího liftbacku k jejich designu dokáže víc než přiblížít.

Minimálně všechny Taiwanské montovny japonských aut, především Toyota, Nissan a Mazda se mají před Luxgenem na pozoru. Jde mi to samotnému dost skrz prsty. Poprvé, když jsem jel na Taiwan, čekal jsem silnice plné driftujících Nissanů Cefiro a realita byla tedy poněkud víc než jiná.

Člověk nemá sledovat jen ty Japonská manga seriály. Silnice v okolí Taipei jsou pak plné docela nudných klonů japonských předokolek a rozverných pickupů či dodávek zvaných Veryca, takových zvláštních napodobenin něčeho na způsob Suzuki Carry Family. Ale zpátky k tomu Luxgenu. Jasně, v Evropě se máme tendenci snažit těmto strojům vysmívat a vytvářet dojem, že se Čínou prohánějí akorát tak taxíky VW Santana, jakožto první generace VW Passatu. Realita ovšem je, že v Shanghai je toto auto pouhým koloritem, něčím jako je Londýnský taxík v Londýně. A okolo nich vesele frčí většina ostatních v Bentley Bentayga. Ten svět je tam jinde, než se nám většinou totiž pozdává.

Na druhou stranu, letíte hodinu někam do vnitrozemí Číny a tam to vypadá jako z dalšího Verneova románu, Ocelové město. Vlastně to vypadá ještě hůř. Spíš jako z nějakého nového postkatastrofického filmu režírovaného Melem Gibsonem. Zlatý EU srágoroviny. Možná přicházíme o trochu té přirozené reakce na plyn v našem denním přibližovadle po městě, v porovnání s těmi delikátně jemnými podněty u Favouška s karburátorem Pierburg, zato opravdu dýcháme čerstvý vzduch i na IP Pavlova. Jenže Číňan toto taky mění a chce měnit. Ještě sice nepochopil, že doma má prodávat tu verzi Luxgenu, která splní objektivní bezpečnostní testy a nebude tolik smrdět, ale pro trhy venku už je velmi připravená nabídnout to co zákazníci chtějí a legálně jim mohou nabízet. Takže, když se vozí vlakem z Číny do Evropy kusy Mercedesů, Bavoráků a Volkswagenů sem a a tam, proč by někdo nedal do pár těch kontejnerů nějaké hezké Luxgeny. V Rusku už je mají, a dokonce i s montovnou. Nemají se ti dva sousedi poblíž Boleslavi klepat strachem?  Podívejte se, jestli pak si náhodou tento blog nečtete na svém Xiaomi a nebo Huawei smart phonu? A jééje, už je to tady!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Woyta
08. února 2017, 14:25
0

Číňané jsou tam kde Korejci před pár lety. Zatím se všichni smějí ale Hyundai dnes nenabízí vůbec špatná auta. Pár let a Němci nebudou vědět kam dřív skočit.

reagovat
sumy
11. února 2017, 07:09
0

Tak zacali na rozumnem zakladu(licencni mitsu), pak se chvilku placali a nakonec dotahli mainstream. Sam mam jeste sonatu z 89. Vlastne galant se "samoriditelnou" zadni napravou, 2,4 a designem od Guciariho co kyho talose :-) To auto bylo/je moc dobry.

krab
11. února 2017, 09:13
0

To je jak píše Goldies někde o kus níž a jak píšeš ty Sumy. Do blogu se mi to už moc nevešlo, ale co mě zajímá je, jak budou na ty nový značky z Číny nahlížet další mladší ročníky než jsme my.
Myslim, že generace našich tatíků, žila u nás v těch 90tkách euforiíí všeho novýho co přišlo odjinud než ze států východního bloku. Taky proto mnoho z nich toužilo po těch licenčních korejských Opelech Kadett. A korejci se v 90tých let na evropu jako cíl docela vrhli. A jak mohli, investovali. První byla třeba Kia Sportage, s karoseríí myslím vyráběné u Karmanna v Osnabruecku, souběžně ty Sonaty. Táta jednu taky měl. Mě se špatně řídila, ale on natrefil na auto nějaké výprodejové za opravdu směšnou cenu. A to auto nemělo oproti např BMW E60 co měl taky absolutně žádnou poruchu. Nikdy. Jízdními vlastnostmi ale krám (:pozn. byla to Sonata cca 2007 rok výroby)
A dneska jsou Hyundai a Kia víc než konkurenceschopné. Ale taky jsou to drahá auta.
Generace nás (30-40) si myslim je spíš v Evropě konzervativnější a raději si koupí něco co má nějakou značku kterou znají. Takže mobily spíš to nakouslé jablko nebo Samsung ( zajímavý - jak si Korejec umí udělat i image) a v autech spíš zavedené značky, než ochota jít do experimentu a koupit levnější čínský třeba ten Luxgen. (kdyby se tu prodával)
Generace mladší (20-25) , ti co teď po školách začínají pracovat, ale můžou věci vidět jinak. Víc si o věcích zjištují a tak třeba právě mobilují rádi v Xiaomi, protože vědí, že nabídne za své peníze třeba lepší konfiguraci než Samsung. A ty já vidim jako možný zákazníky nějaký nový Čínský značky. Navíc když to nabídnou na velmi dobrý operativní leasing.

Když už jsem se rozepsal. Další věc ale je, jestli se to Číňanům vyplatí snažit se jít na zdánlivě malý evropský trh, navíc notně zregulovaný. Takže, za prvé by se muselo vedení společnosti umět psychicky připravit na to, že klasické "shanzhai" nejde v Evropě provozovat a co nevadí v Rusku, vadí v Evropě. A pokud by chtěli uvést na trh například docela pohledné sedany Luxgen S3 nebo S5, budou muset vyrobit hatchback a liftback v případě toho většího. V Rusku jsou sedany populární, v Evropě je chce málokdo. A další věc jsou bezpečností testy, které už dneska vlastně mají dobré a rapidně se lepší. No a poslední a asi nejzásadnější věcí jsou motory. Ty benzínové 1.8 a 1.8 turbo co používají pro Taiwanský a Čínský trh například, jsou objektivně určitě super. Navíc spojené s moderníma 5st automaty. Jenže pro Evropu to znamená : všechno špatně. Budou mít CO2 nad 200g/km nebo jak se to měří a museli by za každý prodaný kus platit odpustky. To se jim pak začne nevyplácet. Takže by museli tím pádem nakoupit od někoho (PSA , Korejci, Koncern, atd) dieselový motor a vlastně i benzínový co bude mít to CO2 v mezích co nejmenších odpustek. Takže, možná na evropu kašlou a stačí jim Asijské trhy + Rusko.

Mě to docela zajímá to sledovat, jednoznačnej názor na to co bude a jak je co správně nebo jestli vůbec ten ode mě nečekejte. Ten nemam. Jsou dvě strany mince. Jedna je ta EU byrokracie z regulací a ztíženým podmínkám pro podnikání takového číňana co by třeba měl chuť tu prodávat, ale ta druhá strana , je že když by to Evropa otevřela, mohli bychom tu za 10let žít ve smogu jak v tom Wuhanu nebo Chongqingu.
Realita se asi bude dít něke uprostřed. Technika jde dopředu, takže čínská auta nás asi neminou, ale snad budou už čistší a lepší, takže negativní vlivy to nepřinese.

Možná udělaj i zadokolkové kupé! Co víme :)

Chosé
08. února 2017, 15:21
0

Čtu to na LG, jsem ještě v klidu. :D

Popravdě souhlas s Vojtou, takový Hyundai jako služebák nebo auto na 3-5 let je naprosto dostačující. Je vcelku levné, pohodlné, vybavené a za 5 let se koupí nové.

Mě se na čínských automobilkách nelíbí jejich design, zatím mě opravdu neoslovil, ale hrozba velmi, ale velmi levných aut, které jsou dostatečně vybavené nás čeká a nemine. Je jen otázkou času, kdy začneme potkávat po silnicích tebou zmiňované Luxgeny a nebo všemožné kopie úspěšných modelů ať z Evropy nebo Japonska.

Nyní naštěstí po silnicích jezdí ostrašující příklady Ssang Yongu.

reagovat
Franz Kafka
08. února 2017, 15:45
0

Tak o té moderní Číně jsem přesně čekal jestli dopíšeš i tu realitu té průmyslové, hororové části a bylo to tam! Výborně. Taiwan je taková zvláštní věc (oni vlastně považují kontinentální Čínu za svoji a naopak)tady se toho o tom moc neví já to vidím tak, že tam může Luxgen fungovat stejně tak v Rusku, ale na Evropu je to zatím málo, ovšem zatím což si taky popsal. Klepat strachem se asi úplně nemusí Škoda třeba nemá v Číně vůbec špatné prodeje a už teď soupeří s těmi místními značkami vcelku úspěšně, protože ten trh je obrovský. V Rusku se zatím prodá všechno, co má kola což dokazuje poslední Lada a na silnicích můžeš běžně potkat luxusní BMW a za ním v řadě 30 let stará Samara taková je tamní realita a v Číně to vypadá podobně.

Čtu to paradoxně na monitoru ASUS a telefon mám LG .

reagovat
krab
08. února 2017, 19:06
0

Ta hororová část, ta tam být musela. Taky jsem pěkně hledal ve svých fotkách nějakou pěkně odpornou. Je, ale pravda, že asi třídenní pobyt v dvacetimilionovém městě Wuhan, kde fotka je z hotelu v centru města, fabriku jsem fotit nesměl, tak ten byl depresivní. Možná to bylo ročním obdobím, ale takovej hnusnej nezdravej opar a smog, no buďme rádi, že bydlíme, kde bydlíme.

A ty auta, to je zajímavý, ty úplně nový se fakt tomu korejskýmu co se u nás běžně prodává hodně dotahují. A to i pobytem uvnitř, jízdním komfortem atd... ale jak jsem si z toho dělal srandu, Číňan rád vše kopíruje, takže ona se tam někde ta muška objeví. A to asi nejspíš v momentě kdy do něčeho nabouráš.

Woyta
09. února 2017, 10:35
0

No tam se teď taky hodně zlepšují. Nebylo loni nejbezpečnější auto v ncap z Číny? Quoros jestli si pamatuju dobře. Nakoupili Saab a získali tak jejich know how. I v Číně se teď zprisnovali předpisy. Číňané nekecal a jedou. U nás se ve vývoji řeší spousta zbytečných ptakovin .

krab
09. února 2017, 20:27
0

No, je to tak. Vlastně tak nějak blogové sdělení asi mělo být tak trochu sice snad zábava, ale i na zamyšlení jestli a nebo kdy, se třeba evropský běžný zákazník vybírající nové auto běžné třídy začne rozhodovat mezi zavedenými značkami a těmito legračně znějícími fungl novými z Číny. A ten příměr k mobilům tam je záměrně, protože tu je vidět jak zákazník pochopil, že není nutno mít předsudek před Xiaomi, protože se to nejmenuje Samsung, ale Xiaomi.

Ale taky mě neberte za nějakého obdivovatele číňanů s červeným vítacím kobercem. To ani náhodou. Ale i když sedím za tou velkou zdí a komunikuju s nima jen digitálně, fyzická návštěva pár mist v té zemi mě pořádně nutí k různým zamyšlením.

Třeba tenhle obrázek, urbanisticky a jinak lidsky naprosto hnusně a depresivně vyhlížejícího zhluku mega paneláků... tahle fotka je blbá, focená z taxíku, a takovejch výjevů člověk vidí docela dost bohužel. ( Ale ne v obchodním city centru v Shanghai... tam je to jiný svět)

M P
08. února 2017, 17:44
0

Hmm, super. Člověk odloží služební telefon s emailem, vezme si svůj soukromý (ano, je to Xiaomi), a co nevidí. Kaizeny. Jsem ještě stále v korporátu, nebo už jsem doma? :D Kdy přijde na řadu six sigma a další? A co tak nějaký annual personal development assessment, nedáme si meeting? :D

Tak vážně, oceňuju tenhle pohled na asijskou automobilovou a průmyslovou kulturu. Teď se přepravuju po novém Toyotou Yaris (všímáte si? krab má taky yarise. Takže bych měl logicky časem přijít k 911) a musím jenom uznale pokývat, jak to ti kluci japonští vymysleli. Na půdoryse o maličko větším, než měl Fiat 500, postavili auto pro 4 lidi, se 4 dveřmi, a slušným kufrem. A spotřebič je to opravdu solidní, dokonce ani montáž ve Francii nemohla nadělat velkých škod.

Na druhou stranu, nesčetněkrát jsem slyšel zkazky o japonských kancelářských pracovnících, kteří jsou známí svou nekonečnou pracovní dobou, usínáním, případně rovnou kolapsy přímo na pracovišti, že vlastně nejsou nijak prudce efektivní, a proto musí dohánět právě hodinami. Tak nevím, zda je to pravda, nebo jsme si to akorát vymysleli u nás, abychom se uklidnili, že to s námi není tak špatné.

reagovat
Franz Kafka
08. února 2017, 18:33
0

Koukal jsem na nějaký dokument ohledně těch kolapsů a brzkých úmrtí a mám pocit, že pravda je taková že oni jedou na krev až to prostě tělo nevydrží. Tohle co si popsal si myslím platí spíše pro nás Evropany (nechci psát Čechy, protože by to nebyla pravda) jsme v práci dlouho, ale uděláme toho polovinu co oni. Tam byly potom dále popsány nějaké sociální dopady a je to dost problém obecně něco jako u nás korupce.

Yaris je povedený ve všech generacích do města jedno z nejlepších malých, velkých aut. Tak ono k tomu Porsche nemusí být tak daleko, když prodáš potom toho Yarise a něco si přihodíš. Co máte za služební telefony ? Samsung nebo Huawei?

krab
08. února 2017, 18:48
0

Matěji, ty tvoje komentáře jsou bezva. Víš co ty buď rád, i já jsem rád, že ty naše korporáty jsou ve skutečnosti americké :)

Na Taiwanu, to chlapci a holky taky mají hodně striktně rozdělený. A práce pro Americký koprporát oproti Korejskému a Japonskému a nebo domácímu, to je nebe a dudy. I když, někdy o tom s úspěchem pochybuju.

Tenhle blog vlastně vzniknul tak trochu jako jeden z pokusů, zda pan Krab taky dokáže ještě napsat něco jiného než o Porsche 911 a taky jestli se mu povede v textu vynechat to slovo "MIATA". A že by se mi tam někam k těm japoncům a taiwancům určitě propašovat mohlo. A když ne to, tak alespoň "JINBA ITTAI".

Navíc, vy jste takový výborní pokusní čtenáři. Vždycky mi k tomu něco zajímavýho napíšete.

A LSS (Lean six sigma) to může přijít příště, pak si dáme kafíčko z korporátního kávovaru a sejdeme se Matěji v meetingovce :)

M P
08. února 2017, 23:34
0

Krab: no hele já myslím že bychom se měli konečně potkat i mimo digitální prostor, tak letos bude dost příležitostí :D dělal jsem jednu dobu ve výrobě automobilových součástek, a tam měla six sigma i kaizeny a 5S velké opodstatnění. Zkušenost z výroby je kolikrát k nezaplacení a viděl jsem že se tím rádi chlubí i top level CEOs atd.

Franz: my jedeme jabka, iphony všech generací. Je fakt, že předtím to bylo blackberry. Nově je možnost využívat pro služební účely soukromého telefonu ale kdo by to dělal, že :)

Franz Kafka
09. února 2017, 02:56
0

Tak to je vidět, že jste společnost na úrovni. Ehm, přesně tak, kdo by to dělal když denně přispíváš společnosti svými nápady a nezlomnou snahou k dosažení zisku tak si zasloužíš i ten služební Iphone.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. února 2017, 08:55
0

Hmm, tak ja to ctu z mobilu Motorola. Uz tuhle znacku tako koupili Cinani a bohuzel na kvalite je to znat. Od te doby sla strasne dolu.

reagovat
Franz Kafka
09. února 2017, 19:00
0

Já měl Motorolu před tím telefonem co mám teď a mezitím jsem měl Lenovo (Čína) Ta Moto byla skvělá, prachotěsná a částečně odolná proti prachu z dnešního pohledu byla docela malá. Chtěl jsem něco od nich znovu, ale bohužel mě nic nenadchlo takže to co píšeš bude pravda.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. února 2017, 19:42
0

Ja pouzivam Motoroly uz hromadu let a maximalne mi vyhovujou, navic jsou opravdu kvalitne postaveny a i z kvalitnich materialu. Ta moje je opravdu s kovovym ramem a vzadu je prava kuze, zadny plast. Ale posledni modely uz se na nasem trhu neprodavaly, takze uz nekolik let mam mobily v anglictine. Coz sice pro mne neni problem, ale tady pisu bez diakritiky, protoze cestinu v tom founu proste nemam. Jenze loni Motorolu koupilo cinsky Lenovo a novy modely uz podle toho vypadaji. Vyrobeno z recyklovanych PET lahvi. Asi tak bych to hodnotil.

Franz Kafka
09. února 2017, 20:02
0

Určitě Motorola měla svoje kouzlo pro mě to bylo taky tak, že jsem nechtěl telefon od výrobce jako má většina lidí. Jestli je koupilo Lenovo tak se nedivím, že kvalita a vůbec všechno je opustila. Měl jsem Lenovo 6 měsíců nic s ním nebylo, ale po této zkušenosti jsem přesedlal raději na LG což taky není výhra, ale kupoval jsem to kvůli kladným recenzím jako jeden z nejlepších "foto" mobilů.

Navíc to taky není úplně věc která tady má na růžích ustláno tak se kluci snaží v základním balení byl na výběr mimo jiné taky kožený zadní kryt, který teda nakonec nepoužívám protože to mám stejně v pouzdře.

peca
10. února 2017, 21:48
0

Na podzim jsem si z nostalgie koupil RAZR jako druhy telefon :-) Na to, ze lezi doma a chodi na nej sms je to dobre, ale jinak je strasne videt kam se technika posunula. pri predstave, ze bych mel zahodit iPhone a pouzivat RAZR se mi rosi celo.
Jinak mi prijde, ze se Motorola celkem drzi. Koupil jsem pritelkyni moto G a je z nej uplne nadsena. Prvni jeji telefon, ktery se da pouzivat i po vic jak pul roce. A to ani nestal o moc vic nez Acer a LG, co mela predtim.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. února 2017, 22:21
0

Ja mam Moto X 2. gen. Je to fakt hodne kvalitne zpracovanej telefon. Kupoval jsem ho primo od Motoroly na Moto mods, takze tam mam nakonfigurovanou vetsi vnitrni pamet, kuzi podle vlastniho vyberu, uvitaci motto po zapnuti a podobny voloviny. To umi malokterej vyrobce. Ale novy Motoroly made in Lenovo uz stoji za houby. I kdyz teda porad si drzi ty svoje neuveritelny prislusenstvi. To je naprosta bomba. Jen ta kvalita materialu uz je bohuzel cinska.

Goldies
09. února 2017, 23:14
2

Ja teda kdyz si vzpomenu, jak jsem se smal Dacii kdyz vylezla s Loganem a dneska? Duster i Sandero davaji pro mladou rodinu prekvapive vetsi smysl nez ojeta skodovenka... Tim padem si myslim ze i autum z Cinske provenience se budeme na zacatku smat a tukat si na celo, ale nejspise nas casem (horizont 10let?) dost prekvapi... A to at uz prodeji v evrope, nebo kvalitou zpracovani - i hjonde a kia se za poslednich 10 let hodne zvedli...

reagovat
Goldies
09. února 2017, 23:15
0

Ps: psano na nakousnutym ovoci :-D

VK
VK
11. února 2017, 23:28
0

Dacie nedává smysl pro kohokoli s jenom trochu bolavými zády. Ale to Škodovka taky ne.

Irwinek
10. února 2017, 22:11
0


Hmm, soukromě ještě Sony Ericsson z Filipín, pc od nakousnutého jabka je snad ještě z usa, no v dosahu 5 metrů je čínský jen zong a čaj, co je v něm ( ale ten je výborný :-D)
ale odjinud : byl jsem v kině na velké čínské zdi v domnění, že jde o americký film - jak jsem se mýlil - amerika dodala pouze know how a dva (!) herce, vše ostatní je čína a to až tak dalece, že v titulcích na místech, kde jsem zvyklý u téhle kategorie filmů číst lucas film a spol bylo taky cosi čínského. Svážeme se sami nesmyslnými předpisy a žluťáci nás sežerou i s chlupama. A když jde o peníze, jde národní hrdost do ... a to nejen ta naše. Němci a rakušáci o našich potravinách neřeknou slušné slovo, ale cpou se až k prasknutí, protože je to levnější. Do švajcu jsem svého času vozil náš rum z brambor po kartonech - cena + " ta vúně grogu z českýho rumu je neskutečná ".

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. února 2017, 22:27
0

Prijd se podivat k nam do baraku. Tady je to jeden rakosnik vedle druhyho. :-( Ze Sapy se rozlejzaji do dalsich casti mesta.

Irwinek
10. února 2017, 23:21
0

Sem se zas stahujou rusáci ( ukrajinci, moldavci, azerbajdžánci,...) to si nevybereš. Jako Češi jsme prostě vyřízený :-(

Franz Kafka
10. února 2017, 23:30
0

No jo je fakt, že část 4 (Libuš) už je malá Hanoj. Údajně chtěla koupit nějaká vietnamská firma celé to sídliště nahoře naproti Sapě, všechny domy a lidi vystěhovat aby to měly pro "svoje" a nakonec z toho sešlo. Na Barrandově je zase malá Moskva a samozřejmě v návaznosti na to ostatní východní národy. Nevím jak jinde, ale Praha už v tomhle začíná být "mezinárodní":)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
11. února 2017, 07:47
0

Stodulky uz jsou taky mala Moskva. Mam pocit, ze Cechu je v Praze cim dal min.

Adam
19. února 2017, 17:08
0

Iphone to jistí... I když je tam aspoň vyrobenej :D

reagovat