načítám data...

Octavia 2017: Není to jen o světlech

Vydali jsme se do Portugalska, abychom se naživo podívali nové Octavii do tváře. A víme nejen jak vypadá, ale i jak jezdí.

zobrazit celou galeriiPředstavujeme: Octavia 2017: Není to jen o světlech

Když se faceliftovaná Octavia třetí generace poprvé představila veřejnosti, získala si její pozornost především svou poněkud kontroverzní přídí se čtveřicí světlometů. Tehdy jsem o ní napsal, že si netroufám hodnotit její designové kvality dřív, než jí uvidím naživo – posuzovat vzhled složitého trojrozměrného objektu z dvourozměrného obrázku může být zatraceně ošidné. Teď mám za sebou půlden strávený mezi reálnými exempláři, které jsem si mohl důkladně prohlédnout ze všech úhlů, zdálky, zblízka, v klidu i v pohybu. A díky tomu vám mohu s čistým svědomím říci… že pořád nevím.

Jedno je jisté – nová Octavia má výrazný vizuální charakter a rozhodně si jí nespletete s ničím jiným. To je věc, kterou jste o většině předchozích generací říct nemohli a změnit to byl patrně hlavní cíl faceliftu. Ani teď však tak docela nevím, jestli se mi nová tvář modly českých motoristů líbí nebo ne. Jsou úhly, ze kterých se mi začíná zamlouvat, nebo přinejmenším vypadá působivě (třeba když jí vidíte ve zpětném zrcátku s rozvíceným denním svícením). S jinými úhly jsem se pořád tak docela nepopasoval a stále mě provokuje spodní linka vnějších světel, která očividně provádí nějaké zvláštní věci s perspektivou a neustále mě nutí zkoumat, jak a kam vlastně vede.

Hodnotit design je však především věc ošemetná a zrádná – jde o záležitost osobního vkusu a ať bych z něj byl nadšen nebo zhrozen, nebude to znamenat, že ostatní to budou mít také tak. Zajímavé je podívat se, co si o tom myslí širší průřez publika. Když jsem se o nové tváři Octavie bavil s přítomnými kolegy, dostal jsem celou škálu názorů, od negativních po pozitivní, a našli se jak lidé, kterým se čtveřice světel líbila na obrázku a v reálu je zklamala, i (znatelně větší) část těch, kteří si postupně zvykají a jejich počáteční nechuť je přechází. Už to samo o sobě je důvodem považovat tento výtvor za přinejmenším zajímavý – narozdíl od faceliftu druhé generace, který se zkrátka nepovedl, je inovovaná "trojka" spíše kontroverzní a provokativní. Obávám se, že teprve čas ukáže, jak moc si na ní zvykneme… Ať to ale dopadne tak či onak, na prodeje nového modelu to nejspíše nebude mít žádný zásadní vliv.

Octavii si totiž lidé nekupují kvůli tomu, jak vypadá, ale proto, co jim nabízí. A tady je důležité se podívat na to, co novinka přináší z pohledu praktického a technického. Když se do novinky, alespoň pokud jde o špičkově vybavenou verzi, jaké jsme dnes měli k dispozici, posadíte, všimnete si jako první zásadního přepracování infotainmentu. Starý dobrý Columbus s mačkacími tlačítky kolem displeje a kolečkem hlasitosti, které týralo všechny OCD řidiče, nahradil nový, elegantnější a čistě dotykově ovládaný systém. Namísto odděleného displeje a tlačítek teď před vámi svítí velký skleněný panel. Z pohledu designového to vypadá skvěle a z pohledu funkčnosti, zvláště pokud jste technický hračička, také. I fungování samotné udělalo další krok vpřed, mapy jsou hezčí, ovládání rychlejší, zobrazení čistší, s displejem se lépe pracuje. Jedinou, pro někoho možná podstatnou vadou, je zavržení tradičních fyzických tlačítek a točítek. Ovládání hlasitosti dotykovými tlačítky je elegantní a když chcete kolečko, máte jedno na volantu, ale při navigaci neznámými končinami Portugalska se nám občas zastesklo po kolečku, kterým bychom si mohli přiblížit nebo oddálit mapu.

Stálicí jsou také "Simply Clever řešení". Ať si lidé dělají legraci ze škrabky v nádrži jak chtějí, jsou chvíle, kdy přemýšlení inženýrů Škodovky nad zdánlivými blbůstkami oceníte. Novinkou je tentokrát například deštník pod sedadlem a z většího Superbu byl převzat i vychytaný držák na pití, ve kterém byste měli být schopni otevřít PET láhev jednou rukou. Mám temné tušení, že tato funkce bude pro mnoho řidičů mnohem využívanější než například sportovní režim podvozku.

Čímž se dostáváme k pro mě asi nejzásadnější změně. I do standardní Octavie si nyní můžete objednat podvozek DCC, který jako jeden z mála adaptivních podvozků dokáže opravdu signifikantně proměnit charakteristiku pružení. Objednejte si Octavii na kolech nějakého příčetného rozměru (obě, se kterými jsme strávili odpoledne, jezdily na sedmnáctkách), přepněte do režimu Comfort a máte skutečně pohodlné auto. Ne tak plavné jako Superb, který jsme testovali před časem, ale mnohem komfortnější, než bývá v této třídě zvykem. A dušička závodníka ve vás se může utěšovat tím, že neřídíte žádné rozměklé auto pro důchodce, ale kdybyste chtěli, můžete kdykoliv zvolit agresivnější režim Sport. I pokud si ale DCC neobjednáte, dostanete vylepšené zavěšení a zadní nápravu, jejíž rozchod narostl u verzí s torzní příčkou o zhruba 2 cm a u multilinku dokonce o tři. Po krátkém svezení na neznámých silnicích vám nemůžu s jistotou říct, jaký efekt to přineslo, ale lze očekávat, že Octavia jezdí zase o něco lépe.

A potom už tu jsou jen různé drobnosti, které se sice mohou zdát nepříliš podstatné, ale ve výsledku mohou zásadně ovlivnit rozhodování o nákupu. Třeba to, že pokud vám bývá zima na ruce, můžete si poprvé objednat vyhřívaný volant (nevěřili byste, jak zásadní to pro některé z nás může být). A nebo věc, která vlastně tak úplně drobnost není – totiž přední LED světlomety s vykrýváním vozů před vámi, které vám umožní jezdit "furt na dálky" a přitom neoslňovat. Dnes jsme je nemohli vyzkoušet, protože testování už je u konce a ještě nepadla tma, ale zcela identický systém používá nedávno testované Audi A4 Allroad. A u něj nás světla jednoduše nadchla (jsou ještě lepší než podobný, ale na xenonových výbojkách založený systém v modelu Superb).

Takže, jaký je závěr z první krátké projížďky? Octavia neprošla žádnou revolucí, ale její evoluce bezpochyby udělá radost těm, kterým vyhovovaly předchozí verze. Je zase o něco lepší v tom, co vždycky dělala dobře – být nenáročným služebníkem, který vás neoslní charakterem, nebude vyčnívat na parkovišti ani si jí nebudete kupovat srdcem a nadšením. Ale bude dělat to, co od ní chcete, tiše, nenápadně a poslušně. 

A ta světla? Jen čas ukáže, jak si na ně zvykneme, až jich budeme vídat každý den desítky…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Chosé
06. února 2017, 20:49
0

Začnu pozitivně - konečně zmizlo kolečko hlasitosti z Columbusu, to bylo fakt příšerný se na to dívat. :D
Ten držák na pití zní taky super, líbí se mi naše české myšlení, ale design předku se mi nikdy líbit nebude. Prostě ne, to vnější světla tam prostě bije do očí a nemá žádnou spojitost se zbytkem předku. Jestli to odkazuje na papírovou krabici v kufru je mi celkem šumák...

reagovat
briza
07. února 2017, 20:36
0

Ještě by mohli něco udělat s vyhříváním sedaček, resp. zhasínáním diod při ubírání intenzity. Momentálně zhasínají pro obě sedadla stejným směrem, takže jakmile už svítí jen dvě nebo dokonce jen jedna, tak to vypadá hrozně nesymetricky... :)

Chosé
08. února 2017, 08:03
0

Ahoj OCD kamaráde. :) vyhřívání sedaček jsem zatím ještě nezaznamenal, možná je to proto, že naše služební Octavia je buď nemá a nebo jsem je nikdy nepotřeboval. :)

O víkendu bych chtěl přehodit tlačítka vyhřívání sedaček v Lexusu, když je to zarovnáno vlevo, tak to vypadá dost divně. Chce to vycentrovat. :)

briza
08. února 2017, 23:58
0

Já teď mám to "štěstí", že používám sen českých rodin jako daily a trpím jako zvíře. No považ sám...

Ra
Rade520
06. února 2017, 21:37
0

Ten vyhřívaný volant mě překvapil,ve svém 19let starém autě tuhle vymoženost mám a je to hodně příjemné třeba když v zimně škrábu okno,zapínám při každé jízdě.Taková drobnost a jak to dokáže zpříjemnit řízení. Na tohle přišli ve škodovce až teď?
Světla jsou podle mě hrozná,ale dávám plusové body za velkou odvahu tohle udělat.

reagovat
HerrHobler
06. února 2017, 23:50
0

Zase se vidím jako to prapodivné individuum co bude tuhle Octávku oblézat ze všech stran a zkoumat, jestli se mu to vlastně líbí nebo hnusí. Už se těším.

reagovat
Ho
Honza I
07. února 2017, 08:04
1

Gratuluju ke zpravodajskému zásahu - mám pocit, že jste první, kdo něco zveřejnil (kolegové z auto.cz pro jistotu neuvádí přesný čas zveřejnění a článek na novinkách nepokládám za relevantní). Bylo by možné napsat nějakou "reportáž" ze zázemí prezentace?

reagovat
Pólin
07. února 2017, 12:01
0

Pravda, taky by mě zajímalo, jak to vypadá v zázemí takovýchhle předváděček v tomto odvětví. Kdysi psal Honza Červenka o prezentaci Lamborghini ve Vegas a to bylo docela zajímavé čtení.

BobAsh
07. února 2017, 21:22
1

Ono na tom není nic extra zajímavého. Někam doletíte, tam vám půjčí auta, nechají vás s nimi jezdit, potom vám o nich něco řeknou, potom se najíte, napijete, jdete spát a druhý den letíte domů.

Tedy, zajímavé historky samozřejmě jsou, ale ty nemůžu psát veřejně :)))

Pólin
07. února 2017, 21:48
0

A právě ty by mě zajímaly :D Napsat je klidně můžeš i veřejně, zvláště, když se nestaly Vojtovi Dobešovi, ale například Frantovi Kocourkovi:). Dostáváte třebas nějaké extra propagační materiály? Já třebas dostal na prezentaci Porsche Cayman krásnou "brožuru". Brožuru píšu v uvozovkách, protože je to krásně zpracovaná knížka v tvrdé vazbě:)

jc
07. února 2017, 09:43
2

Pro mne je kazda prodana Oktavka (a momentalne jakakoliv Skodovka) dalsi promarnena prilezitost jak se vymanit z te Oktavkove metalicke sedi. IMHO je zivot moc kratky na to, abychom jezdili nudnymi auty. Na druhou stranu chapu lidi, kteri to udelaji. Nemaji chut nebo odvahu vycnivat a tak utikaji k te sve overene jistote. Nakonec jezdit to bude a v zadnem ohledu to nebude vylozene spatne. Snad jen v te nudnosti.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
07. února 2017, 21:30
1

Ber to tak, ze vetsinu lidi auta vubec nezajimaji a pak si proste koupi neco, o cem vsichni vi, ze to tak nejak funguje a neobtezuje to. A ta odvaha vycnivat? Treba moji znami zavodne tancuji a jde jim to skvele. Vycnivaji v tomhle. Auto maji jen na presuny mezi tanecnima parketama. Proc by meli chtit neco jinyho, nez posunovadlo, kdyz jejich zajmy jsou uplne jinde?

jc
07. února 2017, 22:19
0

Cti cele: "chut nebo odvahu vycnivat". Takze nemaji chut. A o tom samem jsem psal i ja, nekdo to proste neresi. To nic nemeni na tom zbytku co jsem napsal.

Franz Kafka
07. února 2017, 13:08
2

Nejvíce se mě líbí zásadní a především maximálně pravdivá věta "na prodeje nového modelu to nejspíše nebude mít žádný zásadní vliv". Opravdu to nebude mít vliv, protože to je v zásadě lidem co jezdili všemi evolucemi tohoto auta jedno a fleet managerům taky a když se prodávalo něco tak odpudivého jako Oc II a to dobře, tak už nic nepřekvapí.

Já napíšu to co vždycky do rodiny jako druhé auto klidně, do firmy určitě, pro autopůjčovnu proč ne, pro taxi ideální, ale jako auto pro sebe v žádném případě:)

reagovat
Ev
Evlo
07. února 2017, 13:25
0

Na novinkach maj fotku vnitrku a to leskly radio vypada hrozne, snad v socka verzi bude nejaky matny.

reagovat
Ev
Evlo
07. února 2017, 13:26
0

Fakt skoro tak nechutny jak tesla, a teslu si proste nekoupim dokud tam budou davat takove zrcadlo.

RCNP
07. února 2017, 13:26
0

Taky nějak nevím, co si o tom myslet. Jelikož nemůžu říct, že by to bylo ošklivé, ale vím, že mi tam něco nesedí. Nějaký proporce tam nehrajou, který moje oko nedává. A tak bych asi jen kvůli tomu, vybral něco jiného, kde budu mít jasno. Třeba Cupru, když bysme se chtěli držet VAG. Ta na mne působí mnohem jednoznačněji. Vím, že spoustě lidí je fuk jak auto vypadá a jakou má barvu a tak, ale já osobně nevím proč bych se měl nutit k tomu aby se mi něco líbilo. Navíc když je dneska na výběr z tolika alternativ a to i jen uvnitř koncernu VW.

reagovat
martin_100
10. února 2017, 11:45
1

No nevim jestli si zvyknu až jich uvidim denně desítky.... při venčení psa vidim denně desítky hov.... exkrementů ale že bych si na nějak zvyk nebo že by se mi dokonce začaly líbit? Hmmm to asi ne.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem