načítám data...

Komu zvoní hrana aneb proč není snadné přijmout pokrok

24. března 2021, 11:34 26 komentářů krab

Poslední dobou všemi automobilovými médii rezonuje ona velká věc – konec spalovacích motorů.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Komu zvoní hrana aneb proč není snadné přijmout pokrok

Čtu texty oslavné k proklamované budoucnosti i ty, kde se hlavní protagonisté křižují a varují před zničující silou temnoty ze které již není návratu. A já vám nevím. Dokonce jsem nějaký z textů na toto téma v minulosti vyplodil a v jádru zůstal názorově někde uprostřed. Ale jde to vůbec? Když netančíš s námi v duchu elektrovalčíku, tančíš prostě proti nám. Nebo snad ne? Gordon Murray si poradil zcela mistrně – nové T.50 je fascinujícím strojem, který vznikl všemu a všem proudům navzdory. Bude dokonalý. A taky patřičně drahý…

Hodina trestu se přiblížila

My, běžní automobilový fanoušci na T.50 nikdy nedosáhneme. Spíš se obáváme, že brzy přijdeme o možnost řídit naše oblíbená auta na benzin nebo naftu, dokonce až paranoidním způsobem býváme přesvědčeni, že „oni“ (teď ještě zbývá najít kdo přesně jsou ti oni) nám ubližují a posadí nás brzy zpět na kola a koloběžky. A pak jsou tu opravdoví ekoteroristé. Nazvěte si je jak chcete, ale jsou mezi námi bojovníci, pro které jsou principy, kterým uvěřili silnější než svoboda, globální oteplení hrozba nejvyšší a lidstvo jen hnusný otravný hmyz, který nahlodává do planety Země již nezacelitelnou díru.

Podívejte se někdy na poslední dokument od samotného mistra oboru – Davida Attenborougha, tam to uvidíte. V globálu skutečně problémy máme, ale horší je způsob jakým si někteří myslí, že je vyřeší. My, lidská rasa jsme hyeny a osobní automobil, ideálně s velkou V8 pod kapotou zbraň, která kosí a ničí vše živé. Jak jsme se probůh opovážili dopustit takového ničení! Neptají se jen vědci, ale i jisté bystré (zá)školačky…

Svoboda nade vše

Víte co? Nikdy nemůže být tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. A jakmile přijdeme o svobodu, přijdeme o vše. Pravda je, a věřím tomu i já, benzínový fanatik, odpůrce všeho co má čtyři kola a strká se to do zásuvky, že planetu Zemi vážně ničíme, plýtváme se zdroji a chováme se prostě jako hovada. Aspoň někdy tedy určitě. Ale abychom se tu dobrovolně podvolili systému jako vystřiženému z Farmy zvířat od George Orwella, tak zle na tom zase nejsme. Jsme svodobní  a svoboda je nadevše. A proto budu vždy odmítat jakékoli násilím prosazované změny. A to je ten jednoduchý důvod, proč mě štvou všechna ta dotovaná auta do zásuvek. Možná čistě z technického hlediska dávají v určitém segmentu smysl, ale to může ukázat jedině čas, ne samolibé směrnice vytvořené početnou komisí jakéhosi politbyra.

;t=15s

Spalovací motory neřekly poslední slovo, ale ty dostupné už nejsou tak sexy

Velký problém dnešní doby je, že už jsme v mnohých technologiích tak pokročilí, že nás žádný nový vynález, žádný zlepšovák vůbec nepřekvapí, neohromí. A to je problém. Když se zanořím do historie, tak objevím tolik úžasných a přelomových věcí, které se staly hitem doslova přes noc. Co se může stát hitem dnes? Fakt nevím a to je asi ten problém. Já nejsem v jádru duše zpátečník, který by nepřijímal nic nového. Nakonec i auta v mé vlastní garáži nejsou žádné zastaralé škatule, ale auta, která ve svých specifických dobách představovala pokrok. Nejsem slepý ani hluchý.

Dobrá, vlastním MGB, které je přesným opakem. MGB je technika, které se eufemisticky vždycky říkalo „osvědčená“, to když výrobci (anebo komunisti – i v tom Leylandu nějací byli, nemyslete si) chtěli zakrýt fakt, že se auto vyrábí prostě už o dekádu déle než by asi mělo.

Ale když se zadívám zespodu například na můj Lotus Elan, vidím opravdu radikální technická řešení, která vzešla z první ligy závodění oné doby. Motor, který měl dvouvačkovou hlavu a výkon přes 100 koní z šestnáctistovky, to bylo v roce 1967 velmi sexy. Zvuk, chuť po otáčkách a výkon propojený s vynikajícími vlastnostmi podvozku, to je přesně co mě na automobilech baví. I proto jsem loni dal přednost Elanu před technicky velmi zastaralým Triumphem TR6 pro kterého jsem si původně jel. Svezení v pokrokovém Lotusu (pokrokovém pro svou dobu) mne přesvědčilo, že není důvod proč vzývat duchy v podobě zastaralého litinového šestiválce.

I „Sallyna“, Porsche 911 modelu 996, první vodou chlazené Porsche 911, bylo ve své době něco nového. Design navrhl japonec a motor byl úplně jiný než kdykoli předtím. Z původního vzduchem chlazeného nezůstal (nejspíš) ani jeden společný šroubek. Přesto je ono auto skvělá 911, i když staromilci brblali. Jo, tehdy už opravdu asi začínal tenhle proud, do jehož řad se občas dnes taky začlením.

Už se holt nedělají pořádná auta, vyjmenuj mi nějaké, které by stálo za to si koupit?

Přesně tenhle přístup aplikovali fandové vzduchem chlazených Porsche už v těch devadesátkách, kdy vyjela 996tka a tak trochu pozurážela celou tehdejší poršáckou komunitu. Jenže tenhle (dnes už starý) podvraťák pořád krásně jezdí a i starším lidem svítá v makovicích a dnes říkají, že to vlastně asi bude přeci jen taky pravá devětset jedenáctka. Staré křivdy byly odpuštěny.

Na sportovních autech je úpadek řidičskosti vidět nejvíc

Tuhle jsem posílal v chatu kamarádovi, který má velmi rád emková BMW povedené video představující fungl novou M3. Logicky bychom se na příchod nového sportovního sedanu z Mnichova měli těšit, ale realita je smutnější. I jemu, fanouškovi do emkových bavoráků je to šumák.

Víš, poslední M3, které jsem prožíval a užil si i krásné kilometry za jeho volantem byla ta osmiválcová, E90tka, odvětil“. Je to smutná realita, řeknu vám. Ale proč tomu tak je?

Můj osobní názor je ten, že je pro ty automobilky čím dál tím těžší překročit svůj stín, zkrátka vymyslet auto, které dokáže celkově překonat povedený a úspěšný předchozí model. Když Ford v roce 1998 představil po několikrát modernizovaném, ale pořád mizerném Escortu nový Focus, bylo to něco. Auto bylo pecka, novinářům se dostalo opravdu velkolepé prezentace a podvozek obyčejného hatchbacku fungoval úplně nadpozemsky. A jeho modrá třídveřová verze RS je lahoda i dnes. Nyní Ford představí nějaké auto a člověk (i fanoušek do aut) je rád, že si vůbec všimne, že něco nového na trh vůbec přišlo.

Celé to nadšení kazí totiž fakt, že všechno se dnes opravdu v automobilovém průmyslu reguluje z vnějšku. Preference a představy motoristů (a zejména firem), kteří kupují nebo dlouhodobě pronajímají nová auta se přeci jen liší a do toho všeho hází vidle různé regulace. Emisní limity spolehlivě zabily benzinový i naftový motor a to je právě ten úplně nejzásadnější důvod, proč se dnes nadšenci dívají bohužel ponejvíc jen zpátky do historie, kde lze čerpat ze studnice těch opravdu výkonných a krásně znějících motorů.

Když bych mluvil o skvělých výkonech motorů dřívějška, tak bych dost možná kecal. Luxusní elektromobil dnes zrychluje daleko líp než taková M5 E39 před dvaceti lety. Nemám problém si to přiznat. Nové Porsche 911 nabízí výkonově parametry srovnatelné s 911 Turbo před dvaceti lety. Výkony nám nechybí, dokonce jsou snad až přehnané.

Co opravdu novým autům chybí (a přinejmenším mě) je radost z interakce ovládání a možnost vůz opravdu plně řídit, tak jak tomu bylo v minulých letech. Volanty jsou do velké míry nepropojené „joysticky“ a lepšímu citu nepomáhají ani často úplně zbytečně příliš široké pneumatiky s nesmyslně nízkým profilem. Drtivá většina motorů je naladěna na extrémní pružnost v nižších a středních otáčkách a v těch vysokých nemají očekávanou výkonovou gradaci ani vytříbený zvuk, který je sám o sobě důvodem, proč je až k červenému poli chtít vytočit.

Letos jsem snad řídil zatím jediné nové auto, kde se mi projev jeho motoru líbil bez větších výhrad – tím byl nový GR Yaris. Z loňské sezony bych vypíchl projev motoru Lotusu Exige 410 Cup, který se mi zaryl pod kůži a z té předloňské dvakrát přeplňovaný šestiválec Alfa Romeo z modelu Giulia QV. A to je přeci jen trošku málo, nemyslíte?

Ještě před nějakými deseti, patnácti lety jsem hltal v motoristických časopisech většinu nově představených aut. Ano, vynechával jsem nudné diesely, Octavie anebo korejské výrobky, to mne opravdu nic neříkalo ani tehdy, ale těch sportovně střižených aut vznikalo pořád docela dost a důvodem, proč mi v garáži tehdy stálo (jako ostatně pořád stojí) obstarožní kupé MGB GT a ne zbrusu nová Toyota GT86 byl nedostatek peněz. A paradoxně dnes, když už si nějaké slušné peníze na zajímavé nové sportovní auto vydělat umím, mám problém si vybrat.

Možná je to jen můj problém a buďte šťastni, že jím netrpíte. Ale dost možná to vnímáte podobně. Opečováváte v garáži nějaký opravdu hezký kus sportovního auta z relativně nedávné historie a uvažujete jestli by stálo za to jej vyměnit za něco nového. A jste zrovna jako já v patové situaci. Přitom mám otevřenou mysl. Rád si vyzkouším vše nové, pokud se zrovna naskytne příležitost a na některé novinky se pořád i těším. Není jich však zdaleka tolik jak by u automobilového nadšence nejspíš mělo být.

Svět motorek je ještě naštěstí celkem v pořádku, i když i sem se plíživě infiltrují tendence montovat do výfuků různé špunty. Zkonstruovat úžasný točivý motor, přesný ve svém obrobení, výkonný a krásný na pohled a pak do jeho výfuku strčit špunt, no to je … to je jako kdyby kuchař restaurace s mišelinskou hvězdou vytvářel degustační menu, ale směl jej prodat jen v plastovém „takeaway“ obalu!

Má ten hejt vůbec nějaký závěr?

Koukám, že jsem se textově snad až příliš rozjel. Pointa je, že mě spoustu věcí v současném světě automotive nesmírně štve. A úplně nejvíc mne štve, když někdo, kdo absolutně nerozumí technice, elektrotechnice atd. horuje za elektromobily z pozice městského hipstera, který vůbec nevidí a ani netuší jaké jsou potřeby a možnosti normálních lidí „tam venku“. A štve mě, že už nemám příliš rád nová sportovní auta a já bych tak moc chtěl. Držím si v garáži objektině řečeno „staré šlupky“ jen proto, protože jejich motory krásně znějí, baví mě řídit a já se s nimi neumím rozloučit a vyměnit je za nějaké ryze moderní a pokrokové sportovní auto, které umí spoustu věcí líp, ale po emocionální stránce bývá prostě moc chladné, politicky korektní a v tom výfuku má prostě „špunt“.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
24. března 2021, 12:33
12

Jak rikal sarkasticky jeden citat - do 16 let bereme veci za samozrejme, 16-36 prichazeji skvele novinky a nad 36 let pro nas prevazuji nesmysly a zbytecnosti.

Jinak muj milnik u aut je rok 2005 - pred nim volna soutez, po nem (postupny) prechod na planovane hospodarstvi.

reagovat
krab
24. března 2021, 13:45
0

To je hezkej citát, dokonce ho ani neznám ... ale docela mi to připomíná přesně i moji situaci :-D

Adam
25. března 2021, 07:54
0

Bohužel, já jsem se do věku 36 let dostal cca v 19, tedy cca před 4,5 roky. Za konec nadšení z nových sportovních aut je pro mne bohužel nástup turbomotorů u BMW, následovaným Ferrari. Od té doby už se pro jejich auta nějak vůbec nedokážu nadchnout.

Pólin
24. března 2021, 13:34
1

To, že se neregulovalo z vnějšku platilo snad někdy do začátku 60. let... od té doby se už reguluje téměř vše a čím dál tím více... Kdesi jsem viděl zajímavé porovnání od nějaké americké automobilky, že v polovině 60. let dávala na PR asi 100x více, než na výzkum a vývoj bezpečnostních systémů...:D Ačkoli mám veterány radši, než nová auta (celkově), tak je potřeba rozlišovat, jestli je to auto na denní ježdění, nebo jen na pár kilometrů za rok. Taky bych radši jezdil celý rok v MGB GT, ale taky si uvědomuju, že by stačily 3 pořádné zimy a to auto shnije na prach... takže na denní ježdění se snažím mít auto co nejvíce vybalancované vtom smyslu, že nechci točit co 2-3 roky nové auto, ale zároveň nemůžu mít na denní ježdění 20 let starý pekáč, ať už kvůli bezpečnosti, tak proto, že by brzo shnil (to je částečně to samé). A k novým autům, které bych mohl mít jako daily: upřímně, je mě líto dát třeba 700k až 1,5M za auto, které bude ten denní dělník, který bude hrkat 10km do práce a 10 zpět, bude vevnitř zakopané od děcek a z venku odřené od hovádek na parkovišti. To si ty peňauze radši odložím a za chvíli bude doma nějaký ten starší Jag XK8, z čehož budu mít radost daleko větší, než třeba z nového BMW 3, kterého by mi stejně bylo jen líto... Ale jinak za mě jsou nová auta taky moc fajn (Mustang, BMW 340i, Jagy XE, F type...) jestli tohle nejsou fajn auta, tak už nevím co...

reagovat
af
afro-r1
25. března 2021, 17:25
0

Nejake regulace byly, ale pokud treba VW vyradi 2,0TDI z motorove palety Sharanu - ac se s timto motrem prodalo 3/4 kusu - pak je na vine socialisticke planovani vlad a ne chyba ve spatnem odhadu trhu. Fabii s 1,4TSI by se asi take prodalo vic, nez jen limitka R5. A tak podobne. Lide mavaji balikem penez, ale vyrobce rekne - rad bych, ale mam zakazano.

krab
25. března 2021, 18:03
0

Tohle mě přesně taky tak přijde... ono by se to dalo rozebírat zdlouhavě, ale fakt na trhu už nacházíme tolik konfigurací, který sice trh v zásadě fakt nechce, ale oni je potřebují prodávat, aby se to všechno strefovalo do limitů. A tak se ořezala nabídka o auta, o který zájem sice je, ale automobilce se nevyplatí je prodávat - viz. jak píšeš ten Sharana nebo benzinový malý auta - Citigo, Fiat 500 atd...

af
afro-r1
25. března 2021, 19:15
0

Ono je to zoufalstvi videt i v hornich patrech automobilek. Pokud je potreba mit nejaky koncept na 10 let dopredu, ale vlady ti s nejakym dvouletym predstihem reknou, co muzes vyrabet, pak jsi jednou nohou v bankrotu.
A soucasny stav - musim vyrabet, co lide nechteji (ztrata 1), nesmim vyrabet co lide chteji (ztrata 2 a nemoznost vydelat na ztratu 1) a navic podle nalad vlad ohledne viru zavirat vyrobu, prodejny, vystavy nebo nemoci dovezt soucastku (ztrata 3) zpusobil to, ze se hodne ted sedi na truhle se zbytky penez a se strachem se obhlizi aktualni situace.

krab
25. března 2021, 19:49
0

Přesně tak ... i když já věřím, že automotive průmysl nějaký dohody s vládami zemí a specificky tady pro náš EU region i s EU komisí nějakej dialog vedou, ale určitě chaoticky a ten business v riziku momentálně je a to ve velkým. V dlouhodobým plánu se mi zdá to automobilky v podstatě vzdaly a vsadily na přechod na elektromobilitu, s tím, že počítají, že jednotlivé země zainvestují do infrastruktur. A to se nejspíš všechno i díky Covidu jak píšeš protáhne, jenže vývoj těch aut už probíhá nebo proběhl, ale slíbené dotace nebudou nebo ne v tý míře a infrastrukura taky skutek utek. Takže výsledkem plánovanýho hospodářství bude průser. Já ho odhaduju už tak kolem roku 2025 ... ono se to blíží dost rychle. Ale nevadí, namažeme si řetězy, vytáhneme z garáže pumpičky, dofouknem kola a budeme se dopravovat na velocipédech :)

af
afro-r1
25. března 2021, 22:23
2

Je to takovy vecny kolobeh. Nejdriv jsou vsichni chudi, maknou, zbohatnou a pak z prezranosti zavedou nejaky -ismus (social, klima..) Ten okrade nejdrive bohate, pak chude a pak se zhrouti. A zacne se znova.
Problem s velkymi konglomeraty je ten, ze musi jakkoliv generovat zisk. A ve vedeni lide podobni politikum. Pokud bude vyhodnejsi vyrabet vysavace, kolobezky nebo elektroauta, hodi firmy spalovaky, manualni prevodovky nebo mestska vozitka pres palubu.
Stve me (ale neprekvapuje), ze sefove firem tu hru s politiky hraji a snazi se tech par svych let u korytka nejak prezit. Misto kritiky napriklad nesplnitelnych emisi se dohodnou na souhlasu s ni a k ni pribalene zkreslene metodiky mereni. Tim jsou po jistou dobu v klidu, ale pokud si politik vzpomene, kdykoliv je potopi. A to tu drive nebylo a ta nejistota a skepse v branzi z ni bere radost a tahne ji ke dnu.

Jakub Pospíšil
24. března 2021, 13:49
7

V každé době vznikala super auta, v každé době vznikaly krámy. Jak postupně zraje čas, na krámy se zapomnělo, skončily na vrakovištích, a zůstalo jen to, co se vyplatilo udržovat. Devadesátky byly super, ale po Kii Sephia se mi nestýská.

Ale to je pořád to samé dokola.

reagovat
beastar
28. března 2021, 17:02
0

Je no. Kia Sephia ještě nebyla úplně hrozná. Na tu dobu. Taková Nubira nebo Nexia či jak se ten krám jmenoval. Dacia Solenza, nakonec i ta felda byla dost krám. Obecně docela bída no. Je to určitý koloběh. Jinak se s tím názorem ztotožňuju taky. Plus téměř každá automobilka někdy vytvořila super auto a jindy shit.

StreetPro
06. února 2022, 08:16
0

Nubiru měl kdysi můj šéf (trochu se to stydím napsat, protože to evokuje zařazení nižšího podavače toaletaku na nádražních wc… což je v důsledku pravda :-) ), který se mi svěřil (jakožto petrolhead-friend) se svým plánem dokoupit ještě jednu tu věc (nepojízdnou) na ND… trochu jsem poposedl na židli (vedení bylo stále přerušené) a zeptal se, co tam je třeba řešit (z mého pohledu vše)… prý rezne olej vana, ale na té druhé je jen lehce chycená a možná mu ji nechá celou za 20tis… při představě té krásy někde doma na špalkách jsem mu tu investici pochválil a naštěstí změnil místo působení ;-)

jbigllesCZE
24. března 2021, 13:55
1

autor článku, nevím jakým způsobem, přečetl moje myšlenky a vložil je do článku. Doufám, že přečetl pouze tyto :)
za mně to vnímám úplně stejně...resp. drobná odchylka: hrozně moc fandím starým autům, a prostě si neumím najít nic na těch nových. Díky tomu jsem v rodině, jejíž vlhkým snem je naftový Duster, za kreténa.

Co mám ale opět s autorem články společné......tan Yaris....nechápu, ale musím ho mít. :) díky za počtení vlastních myšlenek

reagovat
krab
24. března 2021, 14:07
0

Tak to je sranda... je nás evidentně víc, "pacientů". Já mám taky samozřejmě nejradši starý auta. Ale právě mě už delší dobu mrzí, že frflám nad těma novejma namísto toho, abych se na ně těšil. Jinak ten Yaris mají už někteří kamarádi a nadšení zatím u žádného nevyprchalo. Mě je v tomhle směru spíš bližší třeba Alpine A110, protože co si budeme povídat, Yaris tu "estetiku" zkrátka nemá. Ale zase nestojí 1.7 milionu jako Alpine ...

jbigllesCZE
24. března 2021, 14:17
0

ta A110 je nádherná-to je všechno, co o ní vím (ale zase bych kecal něco o předchůdci(předchůdkyni), ale při stěhování na manželčin oblíbený pozemek (který je poměrně vysoko), jsem se nakazil čtyřkolkami, tudíž i když nechci, tak podvědomě na mne to 4x4 zapůsobí. Nadto mne baví malá auta, jedno old school i vlastním, takže to pro mne bylo hodně "wau" A jelikož nejsem zatížen tím "diskomfortem" v podobě naditého konta, tak v rámci snů si mohu přát jakékoliv auto bez ohledu na cenu :)

HeavySmoker
24. března 2021, 14:17
0

Mám rád svoje 15 ročné BMW Z4, freneticky sa snažím zohnať staré Porsche 996 a celkovo myslím, že mám staršie autá rád. Ale ak by aj zajtra zmizli z povrchu zemského, vždy mám možnosť nakráčať si do showroomu po nový Jaguar F-Type s V8čkou alebo Porsche s plochou šestkou. A úprimne, extrémne mlsne pozerám na BMW i8 a presviedčam manželku že je to vlastne výborné rodinné auto a vďaka zrýchlenému odpisu hybridov vlastne na tom zarobíme (servisné náklady som jej radšej zamlčal). Ešte aj Miata je v životnej forme. Komunikatívne riadenie vie dodnes robiť Lotus aj Porsche. Som pesimista ohľadom mnohých vecí, ale že by sa petrolhead nemal za pár rokov čím voziť si nemyslím.

Inak Krab, ak môžeš poradiť kde si zohnal tú krásnu 996? Všetko čo som za posledných 12 mesiacov videl bolo v značne dubióznom stave.

reagovat
krab
24. března 2021, 14:25
0

Říkáš to hezky... je to tak, 2021 je pořád plný (navzdory všemu strašení) zajímavých aut na která budeme vzpomínat. Ty obavy směřujou spíš k době za pár let, ale třeba se něco stane, já nevim, zázrak - euro 7 limity se neprosadí anebo určitá část produkce dostane výjimky, co já vím. Ale vzhledem k tomu, že díky debilním předpisům musí Morgan skončit s výrobou (resp. prodejem mimo Anglii) tak tržně okrajového a specifického auta jako je 3-Wheeler tak mám o příčetnost úředníků vážně obavy...

No nic, 996tka, hele já jí koupil od kamaráda, vlastně nabízeno mimo běžnou inzerci. Kdybych věděl o nějaký, napsal bych ti SZ, ale pravda je, že nevím. Pravděpodobně vydrž, snad se otevřou letos (někdy) i hranice a vyber si něco pěknýho v Německu. Těch 996tek se vyrobilo spousta a a ta auta na prodej jsou. Ale je pravda, že žádnou z těch běžně nabízených "bazarových" jsem teď neviděl, tak nevím. Tak odhaduju, že to bude chtít čas a trpělivost najít něco pěknýho.

HeavySmoker
24. března 2021, 14:55
0

3-Wheeler síce skončil kvôli emisiám, ale malosériový výrobcovia (napr. Ferrari) s produkciou pod 10 tisíc áut ročne majú úľavy pokiaľ ide o CO2 na kilometer, takže zaujímavé motory ešte chvíľu budú existovať. Len to bude chcieť peniaze na vývoj, ktoré Morgan žiaľ nemá, pretože na emisný profil sa žiadne výnimky neviažu. Euro 7 bude náročné, ale vždy keď som z toho smutný, spomeniem si čo všetko Fiat homologoval na Euro 6 a zas je mi lepšie. Súhlasím že doba dobrým motorom nepraje a interné spaľovanie to má spočítane (2035 a dosť), ale ľudia sú kreatívni a radi sa vozia, takže sa to nejak vymyslí.

Ďakujem za radu, obrním sa trpezlivosťou a budem dúfať že si svoj detský sen splním ešte toto leto.

krab
24. března 2021, 16:27
0

V tohle co píšeš vlastně taky doufám... a snad to tak i bude.
Ohledně výběru 996tky přeju šťastnou ruku, uvidíš, určitě se povede!

Slower
24. března 2021, 14:24
4

Me stale prijde, ze neni tak zle.
Nechci soudit jestli bylo driv lip, pac jsem tu dobu nezazil (a co koukam na rodice, treba tatku, tak ani pred 20 lety si novy pekny auto koupit nemohl).

Ale i v dnesni dobe se dela spousta aut, kterou bych si rad koupil a prijdou mi lakave. A ze spousty z nich se nejspis legendy jeste stanou. Nekoupim si je jen protoze na to momentalne nemam. Jen par vcelku dosazitelnych aut co me ted napadne:
Dodge Challanger Hellcat
Ford Bronco (ktery jeste ani neni v prodeji)
Jaguar F-type
Porsche Taycan/911/Boxster/Panamera
Cupra Formentor (bohuzel ted nemaji Leona s tim 2.0 TSI)
BMW 540i
Alfa Gulia
Fiat 500

reagovat
beastar
24. března 2021, 19:06
0

Hmm je to pěkný. Má to myšlenku. V jádru souhlasím. Když se odpoutám od mainstreamu. Dnes jsem řídil krásné černé Quattroporte 5, krásný zvuk, pohodlí a parádní pocit. To málokteré auto dnes nabídne a nebo za něj musíte záplaty opravdu moc. Řešení to zatím nemá. Tak dlouho se do ohně sahá až se popálíš. Analogie s Britokomunisty čistě náhodná. Kam dojel ostrovní automobil v té době víme.

reagovat
krab
24. března 2021, 22:02
0

No, jo QP, to má fakt zvuk! No, ke mě se dneska stavil na chvíli kamarád, odzimoval akorát Porsche 924, má to vymazlené. Tak jsem se v něm kousek svezl a přesně si vzpomněl na tu legrační analogii s Britokomunisty, protože v roce 79, kdy Autobahn brázdilo tohle Porsche s pětikvaltem klidně rychlostí těsně přes 200 se "good old MGB" pořád ještě stavělo... Teda je fakt, že v tý době nebylo ani Volksporsche za zrovna Volkscenu.

Možná oslím můstkem jsem v tom zamyšlení možná někde mohl dodat, že na tom fakt nejsme tak zle, že dostupný rychlý káry dneska pořád máme. Vlastně on to tak nějak trefně dodal v komentáři Slower.

Moctezuma
25. března 2021, 05:00
2

Pěkně napsáno. Souhlas. Jen si nemyslím, že skončí spalovací motory během mého života, který snad bude ještě dlouhý. Možná je zakážou v EU, tomu bych i věřil. V podřezávání větve jsme v EU vždy byli experti.. :-) Ale v USA, Canadě či celé Latince to určitě nehrozí. To by zde nastala větší revoluce, než ta bolívarovská. Auto je zde opravdu pracovní stroj a chtěl bych vidět elektickou budoucnost, jak tady nějaký taquero prodavač přijede se svým elektrickým pick-upem naloženým židlemi, stoly, pojízdnou kuchyní a bude na ulici prodávat taco a splácet mega a půl za elektrickou novinku.

Zatím se zde prodávají furt pěkná a zajímavá auta, jak psal Slower.

Jen bych to doplnil třeba o Chargera SRT/Demona, Durango SRT/Hellcat, Shelby GT500, Camaro, Corvette, Raptor, Ram TRX. Tyto auta budou zajímavá i za 30 let, tak jako nyní Dodge RAM SRT-10. A díky bohu se dají koupit i v EU.

Přemýšlel jsem o tom, zda třeba elektroauto má smysl pro rodiče (barák, dvě garáže). Ale když jsem dostal odpověď, že jim vydrží plná nádrž na měsíc a půl, tak to ekonomicky nevychází. Ty auta jsou opravdu jen pro velmi specifickou a úzkou skupinu lidí.

reagovat
Sa
Sato
25. března 2021, 10:15
0

Hmm niečo na tom bude :) Celkom to vidno aj na cenách niektorých starších kúskov, ktoré papierovo majú adekvátnu náhradu v novšom modeli ale "trh" si cení ten starší model na +- rovnakú cenu, čo nedáva z čisto "logického" hlasiska zmysel. A nemyslím len 458 Speciale Aperta a podobné uletenosti. Napr. aj ceny starých WRX STI, pekná second gen je za rovnakú cenu ako 2008-2011.. M3 e46 vs e92 atď atď. Posledne som objavil, že focusy, rs poslednej generácie sú cenovo tiež nie nepodobné ako MK2, čo na prvý pohlad dosť nedáva zmysel, FWD vs AWD:
https://auto.bazos.cz/inzerat/133118346/ford-focus-rs.php
https://auto.bazos.cz/inzerat/132088367/ford-focus-rs-mk3.php
https://auto.bazos.cz/inzerat/131294643/ford-focus-rs.php

reagovat
af
afro-r1
25. března 2021, 19:04
0

Pokud ma novejsi jen vic koni a spousty jineho treba horsiho, nebo jen vetsiho, pak preferuje hodne lidi starsi verzi.
Kdyz vezmu treba to E46 a E92, pak ma druhe vse vetsi, drazsi, slozitejsi a automatizovanejsi. A pri otazce, zda to vse na nedelni projizdce potrebuji a preferuji nemusi kazdy rici ano.

Frankie
10. dubna 2021, 09:30
0

Teď mě tak napadlo, jak naše děti budou cca za 20 let vzpomínat, jak bylo supr, když táta ovládal věci v autě už konečně pohybem ruky, jak ho začal strkat do zásuvky ale k tomu tam lil i benzín. Jak ještě mohl to auto řídit a občas porušit předpisy. Jak pořádně dupnul na plyn a motor řval... Jo to byly. Časy dnes už jen řekneš, kam chceš a sterilní procesem tě to tam dopraví. Ještěže máme ty staré okruhu, kde si hyckame ty staré palečky po otcich. Jen škoda, že benzín stojí už 500...

reagovat