logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Kdo je Autíčkář?

Kdo vlastně jsme? Máte rádi dinosaury? Spíte kvalitně? a jak s tím souvisí obézní děti?

Kdo je Autíčkář?

 

Poslední dobou přemýšlím, kdo vlastně komunitu autíčkářů tvoří.

Co nás ( pokud se do téhle komunity počítá i v lese pracující individuum s Fiatem Multipla jtd u domu) spojuje? Pro koho vlastně tyhle stránky vznikly a běží? A co bude dál?

 

Na jedné straně jsou mezi čtenáři fandové-teoretici, kteří by pro tu svoji značku byli ochotni skoro i umřít, ( nebo roky jezdit MHD, což může v dnešní době znamenat prakticky totéž, co pomalá smrt) jen aby si svůj sen splnili.

Na straně druhé tu máme sběratele-praktiky, kteří mají aut několik a vědí, v čem jsou i ponožky z fanshopu té jejich značky lepší, než ty od konkurence.

Pak tu jsou fandové jednoho konkrétního auta, které je v tu chvíli středobodem autoprůmyslu a prakticky nejlepším vynálezem lidstva od zažehnutí ohně.

Skrz prokliky z vyhledávačů se tu sem tam mihne i laik, jež je v diskuzích obvykle po zásluze potrestán, nepochopí-li nadsázku některé z místních diskuzních stálic.

Čím dál víc ale získávám pocit, že skoro nikdo z pravidelných návštěvníků se auty neživí. Nejspíš mi sice někdo dokáže, že se pletu, ale obecně bych odhadoval, že podíl profíků k těm z nás, pro koho jsou auta něco na stupnici hobby-posedlost-prokletí, je tak 1:9.

Tak co je to, co místní komunitu spojuje? Každý přece není nadšený řidič (a vzhledem k tomu, pro jaké mašiny tu někteří mají slabost, je skoro namístě se ptát, jestli pár jedinců postižených sebedestruktivními sklony řízení spíš nemají v nenávisti). Ani se všichni každou svoji volnou chvíli nevrtáme pod kapotou, nebo neutrácíme každou vydělanou korunu za úpravy.

Nespojuje nás ani přiměřená dávka stříbrné lepící pásky, ani to tu neběží jako na drátkách díky použití dostatečného množství WDčka.

Paradoxně, při zálibě něčem tak hmatatelném, jako jsou všechny možné vehikly je potřeba hledat pojidlo jinde.

 

Ač by se to mohlo z některých diskuzí zdát jako mýtus, pojí nás radost z radosti druhého. Orosená peněženka při nafocené ráně na stroji kamaráda. Jedním slovem respekt.

Když čtu blog o putování Toskánskem velkým britským GT, o nehodě 911 cestou na Ring, nebo pro mě za mně i o vozovém parku v Íránu, je to jako bych to prožíval sám. Je to o schopnosti předat emoce. Je skoro jedno jaké, (samozřejmě ideálně ty pozitivní, protože opačné spektrum teď jde čerpat všude)a je jedno jestli v komentáři pod článkem, nebo ve vlastním blogu. Zkrátka, emoce.

Ať chceme, nebo ne, jsme banda dinosaurů, povětšinou zpátečníků, kteří si v různém měřítku plní svoje sny. Sny o minus další vteřině na kolo, sny o velkém cestování, o polofunkční V8, o kombíku, co uveze dvě ledničky, bagr, lokomotivu a přitom žere do 5l, sny o autě pod kterým nebudu muset co víkend ležet. Nebo třeba sny o silnicích tak báječných, že i na nákup rohlíků člověk dorazí s jedním na obličeji. Je to radost a možná vášeň, ale spíš je to šílenství a zároveň spojnice lidí, co by se za normálních okolností nepotkali. A taky vášeň pro kterou v okolí většinou těžko hledáme pochopení, protože auto je jen větší kávovar. Když zastará, koupí se nový. A nový. A nový. A..pak většinou už nic.

 

Zdá se, že při současném vývoji automobilizmu se blížíme k bodu, kdy budeme muset svoji zálibu častěji a častěji obhajovat. Provoz našich obstarožních pekáčů spalujících kandované dinosaury, žabičky a mloky, bude třeba omezovat až vymýtit úplně. A z našich klenotů (a teď nemyslím Multiplu, ale třeba žlutý, značně obnošený, bezstřechý povoz s logy Pininfarina, co čeká na příští sezonu v garáži) budou statické dekorace.

Ta doba se mi ještě nedávno zdála naprosto nesmyslně daleko. Dneska se ale motorizmus poháněný fosilními palivy pomalu dostává přes horizont. Nejděsivější na tom je, že (snad až na některé US automobilky) poslední spalovací model na rozloučenou nejspíš nebude hromově burácet svojí V8 do západu slunce.

   Nejspíš se mu bude pod kapotou krčit a chvět tříválec udušený emisními normami a doplněný elektrárnou. Takový ekvivalent obézního dítěte v železných plicích s roubíkem v puse.

Neříkám že vždy je to špatně (myslím auta s tříválcem, ne obézní děti s roubíkem). Například současný, všeobecně adorovaný Yaris GR je třeba čestná výjimka a zároveň důkaz, že by to šlo i jinak.

Klíč k odvaze opustit hlavní proud a jít si po svém je totiž úplně stejný jako to, co spojuje komunitu Autíčkáře: Umění předat emoce. Pravda, dlouhá léta Toyota vyvolávala zhruba tolik emocí jako igelitka, šedivá barva, nebo radiátor v kouplně.

Dodnes vzpomínám na služební auta v jednom z mých bývalých zaměstnání. (Ba ne. Nevzpomínám. Normální člověk taky nevzpomíná na ponožky co nosil před lety..), čili spíš “matně si vybavuji”

Ta auta nejspíš vznikla podle zadání:

Vyrobit spolehlivý mechanizmus na čtyřech kolech sloužící k přesunu osob a materiálu.

Myslíte auto?

Auto v žádném případě! Spolehlivý mechanizmus na čtyřech kolech sloužící k přesunu osob a materiálu, o autech nechci ani slyšet!!

…A tak milé děti, tak vznikla Corolla.

Dnes v čele Toyoty sedí člověk, který se sice nechává vozit ultrafosilní Toyotou Century, jenže takovou, která z linky záhadně propadla až do garáží závodního oddělení GRMN. (poznámka pro údržbu: zkontrolovat korozní ochranu linky!!)

Exot, který pod pseudonymem závodil mimojiné i na 24h na Nürburgringu.

Blázen do aut. Dinosaurus. Jeden z nás. Autíčkář.

Ono totiž nezáleží na postavení, na preferované značce, ani na technických schopnostech.

Záleží na emocích, které umíme vydolovat z hromady kovu, plastových součástek, drátů a gumy.

Přesně pro takové jedince je psaný tenhle web.

 

Dokud tedy smíme jezdit po silnicích, měli bychom si to užívat za volantem něčeho, co máme rádi. Není čas na nudné káry.

Při všem co se dnes děje, je cestování ve vlastní kapsli jedna z mála vcelku bezpečných radostí. Měli bysme si ji proto na cestách i mimo ně dopřávat. Splňte si sny. Jindy to nepůjde. Manželku přesvědčte, že nový nábytek je naprd a dovolená v Dubaji riziko. Stojí to za to.

Jeďte se jen tak projet a třeba o tom napište.

Spolu tvoříme to, co dělá Autíčkáře tím, čím je. Tím, čím jsme my sami..

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
FidoBlack
2. 3. 2021, 07:27

Krásně napsáno!

3 reagovat
krab
2. 3. 2021, 19:10

Moc hezký zamyšlení a blog.... nejdřív jsem si říkal, jestli to není x krát oprášené téma o tom kdo je petrolhead, ale ne, je to moc příjemný čtení a úplně s ním souhlasím.

Možná se to bude trochu opakovat, ale příkladem tady toho autíčkářství je fakt ta naše výletní skupinka a i ty nekonečné debaty , sdílení zajímavých inzerátů a kecy všeho druhu kolem aut, jejich oprav, radostí z jízdy apod v tom našem společným diskuzním whatsappu... Každý má něco jinýho, každýmu se líbí trochu jiné auto, vyznává malinko jiný styl třeba, ale výborně se to doplňuje. Dokonce si nějak dovedeme úplně v pohodě rozumět mezi sebou lidi co nás baví fakt už stará auta a ti co mají klidně fungl nový sporťák.

Jak jsi to napsal nebo naznačil, to pojítko mi přijde je fakt ta radost z aut, ježdění, opravování, prostě takový ten nekonzumní přístup.

0
C70C
2. 3. 2021, 22:17

Díky moc. Tak nějak si dělám vnitřní inventuru a tohle z toho vzešlo. Tyhle stránky jsou super a naše zastaralá radost je na vymření, tak jsem si říkal, co nás u toho vlastně ještě vůbec drží..

0 reagovat
jiris
2. 3. 2021, 21:03

pecka :-)

0 reagovat
Staromil
2. 3. 2021, 22:34

Moc hezké zamyšlení, dobře napsané, výstižné a trefilo se i do mých pocitů ze zdejší nesourodě sourodé komunity. Díky za trefnou charakteristiku účastníků tohoto zábavného, podnětného a velmi inspirativního zájezdu !

0 reagovat
Ragnarok
3. 3. 2021, 15:28

Já jsem to původně ani nechtěl číst. Říkal jsem si, že na tohle téma se nic objevného už napsat nedá. Ale dal jsem to jedním dechem a vůbec nelituji!

0
Ragnarok
3. 3. 2021, 15:30

Tak mě to nějak zahřálo u srdíčka. Dneska je hrozně fajn, že část lidí spojuje něco pozitivního.

0
C70C
3. 3. 2021, 19:38

Dneska spojuje "něco pozitivního" bohužel velkou část republiky.. A proto je potřeba si udržet aspoň nějakou duševní hygienu a občas vykloktat ponorkovou nemoc za volantem..

0
Chochin
4. 3. 2021, 10:02

Aj samotny Autíčkář je vyborna psychohygiena :) rano, ked zapnem PC, obcas preletim len tak spravy, co je nove u nas a vo svete a tak, a Autickara si necham nakoniec, na ukludnenie. clovek to potrebuje, ked sa dozveda co vseko sa deje okolo nas.. toto je taky ostrov pohody :-) a okrem toho sa tu da aj vela nového dozvediet, a je to podane prijemnou a citavou formou. nech to tak aj zostane

0 reagovat
coolibra
5. 3. 2021, 17:37

Ano, básníče dne. Jsem překvapen, že v lesních to hvozdech a zřejmě i při práci, nacházíš prostor k tomuto zamyšlení. Protože v této době kdy žijeme de facto každý na svém písečku a já osobně u nás v Prdelákově neznám moc podobných bláznů s kterými jak říká Krab se dá prokecat půl dne o nastavení tlumičů, jsem nesmírně rád, že nás ono neviditelné pouto i na tu dálku spojuje. Je to skoro jediná činnost, kterou můžeme v této době provozovat v klidu a bez buzerace. Myslím jízdu krajinou a to příznačné kochání se, v káře , kterou máme tak rádi. Dámy, fotbalisti a metalisti mí milení, prominou ale pro mě je to bohovský relax. Žel začínám na sobě pozorovat, že s přibývajícím věkem a současnou nemožností jezdit do okolitých krajin se mi zhoršuje umění řidičské a začínám snižovat rychlosti a již se nesnažím driftovat s předokolkou. Na každého to jednou přijde, že si to uvědomí, nicméně to nadšení a ten úsměv od ucha k uchu nám snad již nikdo nevezme.

0
C70C
5. 3. 2021, 17:49

Neprovozuješ tak náhodou tu krasavicu tady u nás v podhůří Jeseníků? Mám za to, že jsem tu Calibru podobné barvy viděl..

-1 reagovat
martin_100
7. 3. 2021, 21:15

Hezky sepsáno. Ale ty vole ten dělník s multiplou v lese mě zaujal. Skoro mam pocit jako bys psal o výjevu jež jsem pár týdny naz5 když ještě padal sníh. Šli jsme s drahou púolovičkou a psem na procházku v lese mezi Mrtníkem a Rybnicí. No a tam uprostřed lesa stála u vodárny otlučená špinavá multipla s jakous cedulkou o práci v lese a o kus dál byl igráček v lesácký výzbroji.

3
C70C
7. 3. 2021, 21:23

Hele, podle názvů co zmiňuješ pro tebe mám mnohem horší zprávu, než že jsem to byl já..


Je nás očividně víc..

1 reagovat
Viola Procházková
8. 3. 2021, 09:58

Části tohoto textu bych z fleku použila do prezentace o tom, kdo jsme a co děláme. Boží a napsala bych to steně. Do závěru bych snad jen dodala prosbu, ať jsou autíčkáři trochu tolerantnější k tomu "něčemu, co máme rádi". Oni fakt existují lidi, co mají rádi své čoudící TDI, městskou nákupní tašku, ba i ten elektromobil. Jak se říká – každému po srdci svému.

0
C70C
8. 3. 2021, 11:06

Děkuji a vkládám do rukou poukaz na bezuzdné kopírování.. ;) je pravda, že tohle je hezky vidět když ještě bývaly K&K, že žádný sen není nad ostatními.. Dobře, tak u Mclarenu vedle Žigula to byla trochu jiná liga, ale obě auta může mít člověk rád. Tam to rozlišuje jen míra deviace.

1
beastar
8. 3. 2021, 12:43

Vsechno beru. Elektromobil mít rád to nejde. To jako mít rád ledničku, nebo sušičku na prádlo. Jako je to užitečný ale jinak to akorát zabírá místo. Elektromobily by měli zakázat, nebo alespoň hodně zdanit. Daň z luxusu že mají takový prachy na auto. A samozřejmě daň ze znečištění ovzduší takzvané nelokální emise ročně tak 58% z ceny auta a zrušit všechny nabíječky se slevou a zdarma. Vše zdanit. Potom ať si tomu klidně fandí a mají svoje cheerleaders.

1
Jakub Pospíšil
8. 3. 2021, 12:46

Vidíš, já to s těma elektromobilama vnímám přesně opačně - ty musíš mít rád, jinak by sis to nepořídil. To je jak stará Alfa Romeo. Je to drahý, funguje to hůř, než jakákoli cenově srovnatelná alternativa, ale z nějakého nepochopitelného důvodu si to určitá skupina lidí stejně kupuje...

1
beastar
8. 3. 2021, 14:00

Tak asi každý pochopí že sem trochu parafrazoval to skrehotani některých taky fanoušků elektromobility. Jinak máš pravdu.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte