načítám data...

Jak jsem si koupil Lancer EVO VI místo S-Maxu

02. ledna 2023, 16:55 16 komentářů wdave_t

Koupil jsem si rally legendu z konce 90. let. A přitom to začalo tak nevinně…

zobrazit celou galeriiDavid .: Jak jsem si koupil Lancer EVO VI místo S-Maxu

Jak jsem vybíral auto

Měl jsem toho času C32 AMG jako rodinné daily, Miatu mrkačku na letní víkendy a srazy a Fiestu ST  jako ex-daily, z doby kdy jsme se ženou ještě neměli dítě, potom na občasný svezení pro radost, když není počasí na Miatu (anebo když je nepojízdná, ale o tom jindy).

Jelikož přišel podzim a já měl roupy, přemýšlel jsem nad nějakou obměnou v garáži. Záminka se najde vždycky, že? První tedy byla, že C32 nahradím za něco ekonomičtějšího, novějšího a díky tomu začnu šetřit na palivu a budu mít dobrý pocit ze zánovního auta, snadněji tam naházím všechny krámy na cestách s rodinou, atd. Tak jsem začal přemýšlet směrem k naftovému S-Maxu, z čehož jsem měl rychle depku. Tak co třeba radši zhruba pětileté BMW 5-Series anebo X3 s tím opěvovaným 30d? Hmm, jenže když já tu naftu tak moc nechci. Kolega v práci má pěkný kombík 540i xDrive, který bude příští rok na prodej, ale to už bylo dost mimo rozpočet a navíc by to zas byla ujetost. Čím víc jsem tento nápad nechal marinovat v hlavě, tím víc jsem byl zpruzelej… a uvědomil jsem si, že C32 je vlastně skvělá a není důvod ji teď měnit, protože jsme se zatím vždycky vešli a je spolehlivá. A s mým nájezdem by ten rozdíl ve spotřebě zas tak moc stejně neušetřil, speciálně když se cena benzínu zase zmírnila.

Takže jsem si dal chvíli voraz, ale po chvíli to ve mě začlo zase hlodat. Hmm… jo, už to mám, vždyť je to jasný! Fiestu ST jsem si zkraje minulého roku pořídil jako svůj hlavní povoz, ale od té doby se nám narodila dcera a jezdíme spíš Medvědézem. A i když Fiestu mám rád a jezdí jako drak, tak to přece jenom byl kompromis kvůli každodenní použitelnosti a není to zrovna šílenost se kterou bych se těšil na víkendovou projížďku. Tak co takhle prodat Fiestu, přihodit nějakej bakšiš a jít na lov nějaký víkendový ujeťárny?! To zní jako plán!

Tak co vlastně chci? Chtělo by to něco odvážnějšího, ale pokud to bude aspoň trochu možné, tak s (alespoň nouzovými) zadními sedačkami, abych mohl občas vyrazit i s rodinou – zkrátka aby bylo víc příležitostí se v tom svézt.

Nejdřív jsem teda postupně zavrhnul všechny více či méně šílené dvoumístné varianty, jako Z4, MR2 Mk2 Turbo, Boxster S (986), Corvette C5, S2000, 350Z. Z těchto mě nejvíc lákala MR2 a C5, ale přišlo mi že na slušnou C5 to chce větší rozpočet a za MR2 Turbo se mi nechce vysázet takový nesmysl, navíc bývají RHD (volant na blbé straně). Pěknou Z4 nabízel kamarád, ale přišlo mi to jako taková moc “bezpečná” a očividná volba – ne dost jebnutá. Ta by mi dávala smysl spíš jako daily (kdybych neměl rodinu), ale jako víkendové kábro je pro mě lepší moje NA Miata, protože jsem ujetej na 90s auta.

Pak jsem se byl jen tak ze sportu podívat na jednu podezřele levnou E55 AMG v kombíku – já vím, dvoutunová almara by byla fakt úžasná víkendovka. Kromě toho, že to bohužel byl hroznej pelech (poplatně té nízké ceně), tak mi ta projížďka dost otevřela oči. Sice to opravdu jede jak debil, ještě šíleněji než moje C32, ale taky je to daleko masivnější stodola. Konečně jsem tedy přestal řešit horsepower wars se svým kolegou z práce :D a soustředil se na důležitější parametry.

Jeden kamarád zvažoval prodej své Audi S8 D2 AWD v manuálu (jako z filmu Ronin), tak o tu jsem nějakou chvíli neúspěšně usiloval. V tu chvíli jsem se nadchnul pro představu silného všehrabu s manuálem.

Pak jsem zvažoval různá GTčka jako Ford Mustang (okolo r. 2011 tedy ještě ten pěknej, ale už s 5.0 coyotem). Německý klasiky jako BMW 335i nebo Audi S5. Případně japonskou specialitku Sůbo Legacy SpecB.

Na ty mustangy už jsem se trochu začal zaměřovat a plánoval objet nějaké inzeráty, když v tom mi do nějaké prohlídky něco hodilo vidle. A mezitím se mi v hlavě zrodila myšlenka: proč ne vlastně Subaru Impreza WRX STi? A ve chvíli kdy zvažuju Rezu, tak proč sakra ne Evo (Mitsubishi Lancer Evolution), který mi odjakživa bylo sympatičtější?!

Chtěl jsem šílenou víkendovku, tak 90s homologační rally speciál by něco takového mohl splnit beze zbytku. Ale je fakt, že jsem nikdy v něčem takovém nejel…

Hledá se Mitsubishi Lancer Evolution

Tak jsem rozhodil sítě, začal projíždět inzerci a hledal co nejlepší a pokud možno sériový stav. Nebyl jsem pevně rozhodnutý, jestli budu koukat po novějších evolucích 7-9 anebo po šestce, která je historicky významná díky svým výhrám ve WRC. Šestka má podle mě výrazně hezčí předek, ty novější zase hezčí zadek. Jízdně by mělo být obojí super, i když novější mají aktivní středový diferák a díky němu větší flexibilitu v tom, na kterou nápravu pošlou kolik výkonu, což v kombinaci s mnohem delším rozvorem usnadňuje jízdu bokem. Na druhou stranu starší bude víc old school, trochu syrovější. Roli hraje i to, že teprve Evo 8+ se vyráběly s volantem na správný straně, ale řada (i starších) jich byla předělána z RHD na LHD. Zkrátka každá generace má nějaké svoje výhody, takže jsem se nebránil ničemu a spíš vybíral podle stavu a svých možností. Mé možnosti výběr omezily spíš na šestky a sedmičky a ještě k tomu spíš RHD (auta po LHD konverzi bývají pochopitelně dražší). V inzerci je toho dost, ale i to co se tváří pěkně, tak bývá v drtivé většině případů děsně olítané, zbědované a/nebo zrezlé. A když ne to, tak na můj vkus až moc překopané – tuning mi obecně nevadí, ale radši mám plně pod kontrolou co se tam dělo a preferuji decentní, široce používané funkční úpravy před demencí, za kterou považuji zatmavená světla.

Jeli jsme se s kámošem podívat na jednu šestku (RHD), která měla být dle popisu úplně dokonalá a s velmi nízkým nájezdem. A v autosalonu, kde ji měl prodejce vystavenou, opravdu vypadala nádherně. Později se ukázalo, že je zespoda hodně zrezlá a nefunguje půlka výbavy, svítí kontrolky, atd. Takže dobrá spíš jako výstavní kus do muzea anebo na velmi náročnou záchranu podvozku, kterou nikdo nechce dělat.

Stejný kámoš mezi řečí zmínil jednomu rally závodníkovi, který mu upravoval jiné auto, jestli náhodou neví o pěkném Evu na prodej a on že ví o šestce (taky RHD) v dnes už nevídaném stavu, která není v inzerci. Tak jsme ji šli taky omrknout. Zvenčí nevypadala tak dokonale, jako ta první zmíněná: sice krásná barva, původní kola, ale zahlédl jsem někde malý důlek, opravované dveře, ošklivé gumové lišty, které by snesly důkladný detailing. Nicméně interiér byl také velmi zachovalý, nájezd pod sto a co je nejdůležitější, zespoda to vypadalo nádherně, jako zánovní auto. Tak nás svezl (a připomínám, že to je rally závodník), šli jsme si vyměnit spodky a já měl víceméně jasno: ještě se musím kousek svézt sám, potom prolézt celý interiér a vše otestovat a když nenajdu zásadní překážku, tak ho nasaju.

Zkrátím to: Svezl, prošel, nasál.

Koupil jsem EVO VI s volantem na blbý straně

Projel jsem se a usoudil, že se s RHD zvládnu naučit a v nejhorším kdyby to přece jenom nebylo ono, tak zbývá možnost předělat to na LHD (i když se bavíme klidně o 200 tisících za konverzi).

Tak jsem vysolil peníze, domluvili jsme se ještě, že vymění všechny oleje, opraví pár drobností a po vyřízení papírů jsem o pár dní později vyrazil na svou první jízdu divočinou v autě s pravostranným řízením a s manuálem. Úspěšně jsem ho odvezl do garáže, kde jsem prozíravě s předstihem nechal zadat RZ do systému, aby se mi automaticky otevřela závora, až k ní přijedu. U závory jsem zjistil, že systém asi neumí číst americký (dvouřádkový) formát značek, takže mi to bylo k prdu. Čeká mě tedy při každém vjezdu do garáže akrobacie, kdy musím vyřadit, zatáhnout ručku, odsunout sedačku, vyhrabat z kapsy kartičku, stáhnout okýnko u spolujezdce, natáhnout se přes sedačku spolujezdce ke čtečce karet, rychle si sednout zpátky, přisunout si sedačku, odbrzdit a jet, než se závora zase zavře. Přál jsem si k Vánocům chňapátko a dostal ho!

S každou další jízdou bylo snadnější nezapomínat, kde je řadící páka a kde jsou blinkry. Také jsem po první jízdě přestal neustále najíždět nebezpečně blízko svodidlům, kvůli tomu nezvyku. Píšu to trochu s nadsázkou. Prostě zatím si myslím, že s tím zvládnu žít bez konverze, jen ten rozhled při předjíždění je trochu voser.

První problémy, výdaje a ladění

Jako první věc jsem koupil zimáky. Během první delší projížďky najednou přestalo tlačit turbo bez známky jakýchkoliv dalších problémů, prostě se to najednou začalo chovat jako atmosféra. Ukázalo se, že se zasekla pružina v baňce wastegate. Ta byla zdarma vyměněna prodejcem, i spolu se svíčkama, protože to za studena startovalo docela pofidérně.

Po několika spokojených jízdách jsem takhle jednou naložil kolegy do Eva, že zajedem na oběd do vzdálenější oblíbené restaurace. Bez varování začala prokluzovat spojka jako svině. Tak jsem to otočil zpátky a rovnou si sehnal odtah, protože to vypadalo, že by už nemuselo dojet ani kousek po městě do servisu. Ještě při minulý jízdě přitom spojka držela bez náznaku prokluzu. Při jedné z dřívějších projížděk se mi nepovedl jeden rychlejší rozjezd a spojka mi zasmrděla dovnitř, ale potom to jelo normálně a nenapadlo by mě, že mě čeká tohle, nicméně čekalo. Těžko říct, na kolik už byla načatá a na kolik jsem ji sám dodělal, ale jelikož to je spotřebák, a tím spíš v takovémto typu auta, tak jsem rovnou upgradoval na stage1 spojku s heavy-duty přítlačákem a setrvák z Evo IX.

To se mi svým způsobem hodilo, protože se naskytla možnost nechat naladit řídící jednotku od 4turbo.pl, což jsou vyhlášení specialisté, kteří zrovna měli cestu do Prahy a ladili tu i další Eva. Výměna spojky byla naštěstí provedena včas na ladění. Kromě zdravého nárůstu výkonu a krouťáku (laděno na bezpečnost, žádný nesmysl) jsem si od ladění sliboval, že mi to vyřeší horší studené starty a následné rozjezdy (protože svíčky i baterka OK), což se stalo. Během ladění se zjistilo, že palivová pumpa ve vysokých otáčkách nedodává dostatek paliva, tak byla vyměněna. Výsledkem ladění je 360 koní okolo 6500 otáček a 470 Nm od necelých 3500 rpm. Evo je tímto silnější než moje daily :)

Když bylo naladěno, přišel čas nechat důkladně smýt sůl a navoskovat podvozek a dutiny. A rovnou také vyřešit různé věci, na které jsem narazil, jako seřízení ostřikovačů, výměna gumiček stěračů, upevnění různých uvolněných drobností, atd. 

Popis interiéru & první projížďka

V této sekci je pro mě mnoho překvapení, protože se přiznám, že jsem od Eva nečekal zas až tak moc. Nevěděl jsem, jak diametrálně odlišné to je od všeho, co jsem doposud řídil a že toho nebylo úplně málo. Nic z toho mě však nepřipravilo na tohle. Ale pojďme to projít postupně. Popíšu to z pohledu prvních dojmů.

Vlezu dovnitř, zapadnu do sériové Recaro sedačky a říkám si, že to je fakt super, pasuje mi to jako oblek ušitej na míru. Před sebou mám malej odsazenej sportovní volant s logem Ralliart a nad ním po pravé straně dodělaný budík s tlakem turba.

Na středovém panelu je ovládání klimatizace s jednoduchým, ale pěkným displejem. Všechna okýnka a zrcátka jsou el. ovládaná. Mám tu oproti běžným osobákům ještě tlačítko na ostřik intercooleru. No a kromě toho je tu ještě originální rádio s kazeťákem.

Nastartuju a ten zvuk studeného volnoběhu mě okamžitě přepíná do závodního naladění. Je to fakt bordel, v tom nejlepším slova smyslu.

Levou rukou zařadím jedničku a opatrně vyrazím kupředu, akutně si vědom toho, že řídím z blbé strany auta a že musím dávat fakt velký pozor, abych to okamžitě někde neočesal kvůli tomu nezvyku. Zvykám si na to celkem dobře a rychle, ale udělat debilní chybu hned při první jízdě je rozhodně naprosto možný, takže jsem opatrnej.

Už při městském kodrcání si to sem tam zlověstně odfoukne, ale teprve když jsem se konečně vymotal na nějakou klidnější cestu a dal tomu pořádně napít, jsem si začal uvědomovat, co to je za šílenou bestii. To se prostě mezi 3 a 4 tisícema otáček nadechne a táhne úplně hovadským způsobem až do 7,5 tisíc. Pětistupňová převodovka je krátká, takže s plynem na podlaze je potřeba reagovat briskně a včas řadit. Když ve vysokých otáčkách pustím plyn, odfouknutí je fakt mocné – turbo standardně tlačí až 1.5 baru.

No a pak přijdou zatáčky, které lze projíždět čistou nebo téměř čistou stopou nesmyslně rychle, protože gripu je tu na rozdávání a tady se pak začne narážet na nedostatečnou boční podporu sériových sedaček. Prostě dřív vypadnu z okna, než ztratím grip. Pod sebou cítím mechanicky pracovat všechnu tu parádu. Vepředu samosvor, vzadu spojky systému AYC.

Na jednu stranu se tu fúra diferenciálů stará o maximální rychlost a grip v zatáčkách, na druhou stranu to není blbuvzdorný auto a kontrolu trakce či ESP tu nenajdete.

Jinými slovy to je při snížený trakci (mokro, sníh, rozhození váhy nějakým skokem) schopný začít hrabat v nesmyslných rychlostech a je tedy dobrý nápad držet volant oběma rukama a hlavně za ním používat mozek.

Co musím vypíchnout jako ultimátní zážitek, tak to byla samozřejmě moje první projížďka na sněhu. To, že všehrab bude mít víc gripu než FWD nebo RWD nikoho nepřekvapí, ale to jakým způsobem to nabírá rychlost i na sněhu, to je prostě na palici a hlava mi to nebere. Celou dobu jsem se chechtal a když byl prostor, tak jsem se to snažil trochu utrhnout pro zábavu (jen plynem) a opravdu se to jen tak nepodaří a když už jo, tak to je na hnědý bezpečnostní trenky a radši to budu víc trénovat někde na odlehlým plácku anebo zimním trackdayi, až zas napadne.

Závěr

Tak konečně závěr, protože už ten zápisek začíná bejt delší než ochlupení Lociky a mám ho v šuplíku tak nesmyslně dlouho, že Krab mezitím stihnul napsat 3-4 články o svém Porsche :) Ale takhle máte všechno v jednom, aspoň nějaké základní dojmy a příběh.

No, co dodat, z textu je asi zřejmé, že jsem z auta nadšen a i když počáteční výdaje za pojištění, spotřební díly, údržbu, servis a palivo jsou celkem brutální, tak si ho užívám kdykoliv to jde. Šel jsem do toho s tím, že na projížďky nemám tolik času jako dřív, tak když už se nějaký naskytne, tak ať to za to stojí. A tohle mi Evo VI splňuje do puntíku.

A to, že z toho mají radost i ostatní – což je vidět z toho, kolik při každé projížďce dostanu palců, kolik lidí se usmívá anebo uznale zírá – to je parádní třešeň na dortu. Je to zajímavé vlastnit auto, které určité skupiny lidí (ruku na srdce, především kluků a chlapů) znají, ale většina z nich ho nikdy naživo ani neviděla a pokud jo, tak leda někde vystavené na Legendách.

Kašlete na S-Max nebo Galaxy. Běžte si taky koupit nějaký homologační rally speciál. A jestli chcete ten nejlepší, tak ať je to Evo ;)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
03. ledna 2023, 09:04
2

Davide Gratulace! A blicí pytlíky rodinným příslušníkům do povinný výbavy :-D

reagovat
esmo
03. ledna 2023, 09:16
0

Auto mých dětských snů, trochu závidím :-)
Co se ale koukám na mobile.de, tak ty ceny jsou pořád celkem úlet, jestli se dívám správně ....

reagovat
wdave_t
03. ledna 2023, 09:20
1

:)
A jiný už to nebude - je jich čím dál tím míň v pěkném stavu a i díly ubývají. Naštěstí lze různě upgradovat díly z novějších modelů a i když to občas vyžaduje nějaké modifikace, tak jsou lidi, co to mají prošlápnuté.

Sa
Sato
03. ledna 2023, 10:50
2

C32 a Evo 8, tu si niekto vie užívať zivot :) Super!
Len to RHD si neviem predstaviť v premávke, ale tak asi to nejako ide.

reagovat
wdave_t
03. ledna 2023, 10:57
0

Taky si říkám, že mám teď super line-up. Rychlý daily, šílená víkendovka a roadster do pěknýho počasí a na srazy :)
Uvidíme, jak dlouho mě to bude bavit, než zas začnu vymýšlet kraviny.
Na řízení RHD si lze zvyknout dobře, ale opravdu jsou situace, ve kterých je to nepříjemný a naprd. Speciálně to, že nevidíš jestli můžeš předjíždět a že musíš couvat do drive-thru, když jedeš sám :)

esmo
03. ledna 2023, 11:44
3

Na druhou stranu, zase by mě to spolehlivě odradilo jezdit právě do toho drive-hru :D

beastar
03. ledna 2023, 12:16
1

Asi bych raději šel dovnitř do fastfoodu. Horší jsou závory kde si musíš vzít lístek. Bez spolujezdce trochu gymnastika. Předjíždění třeba kamionu je potom docela peklo. Zase s takovým autem člověk nejezdí úplně běžný provoz tak se to dá.

af
afro-r1
03. ledna 2023, 12:19
0

On by stacil kazdodenni prujezd zavorou do kancelare nebo obchodaku.

wdave_t
03. ledna 2023, 12:30
0

Právě že bohužel v garáži kde parkuju musím takhle debilně tancovat, popisoval jsem to v tom blogu a je to důvod, proč jsem si k vánocům přál takovej ten podavač pro seniory (chňapátko) :D

Trinom
03. ledna 2023, 12:58
2

Ono to má celkem jednoduché řešení - čip na tyčce nebo to chňapátko a při předjíždění se nelepit na prdel tomu, koho chci předjet. Pak je kolem něj dost vidět i s RHD.

beastar
03. ledna 2023, 13:00
4

Jasně vše je řešitelné. Ono některý okýnka a závory bývají na hovno i s volantem na levé straně.

beastar
03. ledna 2023, 12:19
1

Řídil sem Evo IX. Je to tak čtyři roky. Ve Španělsku. Skvělý auto. Naprosto jiná liga a přesně moje krevní skupina. Přesto ho nemám. Nějaký věci kolem toho mě prostě odradili od toho to chtít doma. Každopádně obecně Evo je super. Takže za mě skvělá volba a hlavně to někde nenamotej na stromořadí. I proto je jich tak málo:D

reagovat
Mechanik
03. ledna 2023, 12:56
1

Brutální stroj, splněný sen. Přeji hodně pozitivních zážitků.

reagovat
martin_100
04. ledna 2023, 12:28
3

Tak tuto je přesně ta kulervoucí věc která se mi neskutečně líbí. Taky je to věc kterou nikdy mít nebudu. A ikdyž bych to děsně chtěl mít tak nějak vim že to vlastně nechci. A tak jsem rád, že to mají ostatní a tak mam možnost to obcas někde třeba potkat.

reagovat
Frankie
06. ledna 2023, 12:34
2

Paráda a gratulace. Odvážil jsi si splnit sen. Přeji ti s ním hodně radosti.

reagovat
Pajinex
06. ledna 2023, 19:03
1

Připojuji se s gratulací! Měl jsem možnost jet tuším jednou z posledních verzí s pětistupňovým automatem. Převodovka mi nesedla, ale to auto! Jak jsi napsal, točivost toho turba je neuvěřitelná. S launchem předvedlo na šotolině odpal, že se přiožralým kámošům vzadu víc než přitížilo.. Shodou okolností patřilo kamarádovi a jeho brácha měl STi v hatchbacku tuším 2008/9. Měl jsem tehdy krátkou možnost srovnání. Evo mi přišlo tužší a ostřejší, o něco náročnější na řízení. Subo naopak robustnější, urputnější ve stopě a boxer mi zní líp. Úplnou plíseň snad nejezdím, ale i s vědomím nesmím rozsekat mi přesto přišlo Mitsu na okreskách kolem Nižboru o něco svižnější. A taky zhruba v průměru 25 ku 20 žravější. Jen samou radost!

reagovat