načítám data...

Zápisek z Krabíkovy garáže

05. ledna 2024, 13:07 31 komentářů krab

Máme tu Nový rok a já si sám pro sebe řekl a samozřejmě jsem to sdělil i kamarádům autíčkářům na společném chatu, že letos už rozhodně nic nekupuju! No, moc tomu nevěří popravdě nikdo...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Zápisek z Krabíkovy garáže

Předchozí rok sice nebyl tak šílený blázinec jak popisuje Vavris v blogu níž, který si určitě přečtěte, fakt se skvěle pobavíte, ale dost jsem prodával a dost taky nakupoval. Někdy se věci vyvinou tak, že vám kamarád třeba nabídne zajímavé auto a člověk v tom už lítá. A takhle se vyvíjely skoro všechny moje nákupy a prodeje za poslední rok nebo spíš dva roky …

Byl jsem vlastně naprosto spokojený. V garáži mi stála žlutá Elise 111R, která vypadala parádně a potřebovala každoročně vlastně jen základní údržbu a jezdila a jezdila, nebylo co řešit. Ostatně mé čtyři roky a 25 tis ujetých km v Elise bylo rozhodně nejlevnějších 25 tis km v ryze sportovním autě ze všech co jsem kdy měl. Lotusy s motory Toyota se nekazí, jsou lehké, spotřební díly na ně nejsou drahé a dokonce ani pneumatiky nestojí bůhvíco..

A tohle auto jsem obětoval (blbec), abych si od kamaráda mohl v prosinci 2022 koupit staré modré Porsche 911 SC, které koupil rok a půl předtím z Holandska. Byl to vlastně takový pokus. Sehnal jedno z nejlevnějších funkčních a opticky pěkných Porsche této éry, které nebylo dovozem z USA, ale originální evropská specifikace, s celkem slušnou historií, původní dokumentací ( bylo prodané nové v Holandsku v roce 78) a stálo tehdy jen 39 500 eur. To znělo jako sen, jenže dneska už víme, že lákavá prodejní cena nebyla jen tak náhodou. Auto má silnější motor specifikace ročníku 84-85, čili kódově 930/20 , má výkon 230 koní a jede jako vítr. Ostatně auto mi s 2/3 paliva v nádrži ukázalo na nákladní váze 1160 kg, takže je lehké asi jako dnešní MX5 a proto taky krásně jede za plynem. Potud to bylo všechno naprosto dobré a motor funguje dodnes, po nějakých 7 tis ujetých km stále skvěle. 

Problém byla vyběhaná převodovka typu 915, v ní jsem musel nechat repasovat vnitřnosti, ložiska , synchrony a s shortshift kitem už se řadí zase báječně. To přišlo hned po koupi. Auto dostalo i mnohé podvozkové díly a tlumiče řady Koni Classic a taky výfuk od firmy Dansk. Zvuk má opravdu super a to myslím podtvrdí i mnohé sousedky, když se na jaře chodím brzo ráno projet. Ostatně kdo má vedle v sousedství magora s tak libozvučným “budíčkem”, že? Během léta auto dostalo ještě repasovaný alternátor, jenž se odebral do věčných lovišť a sehnala se i nová vrtule chlazení i s řemenicí a nějaké další drobnosti. 

Dneska jsem udělal ale poslední jízdu a opět rovnou do dílny. I když auto vypadá krásně, prostor v zádveří a v prazích vzadu není v nic moc stavu, zkrátka holandský renovátor pár míst ošidil, obáváme se, že jen zakytoval starou rez a bylo … Porsche 911 je samonosná karoserie a není radno si s tím zahrávat a ještě štěstí, že mám právě kamaráda se “spřátelenou” dílnou, kteří starým poršákům skvěle rozumí, ví kde jsou rizika a tady mi bylo jasně řečeno – kamaráde jestli nechceš, aby se jednoho dne stal průšvih a ta kastle se ti vzadu zlomila, musíme to obrousit, vyměnit prahy, vyměnit zádveří a uvidíme co všechno ještě a dát do perfektně do pořádku. A tu náš příběh končí, protože v následujících týdnech budu vidět jak špatné to je a co všechno se tedy nakonec bude muset spravit a následně lakovat. Netěším se až to budu platit, to fakt ne, ale vlastně se moc těším na výsledek a budu mít radost, že auto bude perfektní už jednou pro vždy. 

To není zdaleka všechno…

Během jara mě ukecal kamarád, abych mu prodal zelený Mini Cooper JCW a já to vlastně ochotně udělal, protože jsem s ním stejně v uplynulém roce nejezdil zas až tolik, nejradši jsem vždycky vlezl do starého Poršáka, ale i tak se mi stala ta klasická věc – jakmile jedno auto zmizí, člověk místo toho aby měl klid a pokoj, hledá v inzerci další nepotřebné auto, které ale nutně musí mít. A já jsem v té době odhalil inzerci jednoho jistého BMW Z4 Coupe 3.0 Si, které jsem fakt chtěl a pak už jen asi dva měsíce hypnotizoval inzerci a čekal kdy klesne cena a auto mi tak zvaně “uzraje”. To se nakonec povedlo v srpnu a já se stal hrdým majitelem kupátka v barvě Carbonschwarz s výborným motorem N52 a samozřejmě manuální převodovkou.

Ovšem bez údržby ojetá auta nejezdí, takže první návštěva dílny (zásobuji vždy stále ty stejné kamarády) odhalila, že mám vzadu vůli, což jsem věděl, ale netušil jsem, že by byla nakonec ne v hardyspojce což jsem si myslel, ale až v diferenciálu. Ten se tedy musel rozebrat, vyměnit v něm nějaká ložiska a dokonce snad i planetová kola, no zkrátka zrepasovat. Pak dostalo auto nové silentbloky, hardyspojku a vrhli jsme se na ten podvozek nakonec pořádně. Takže jsem koupil čtyři nové Bilstein tlumiče, horní uložení, spodní ramena vpředu, no bylo toho dost. Do toho bylo nakonec potřeba i pořídit nové brzdové kotouče a destičky, ať už je to tedy celkově kompletní. No a staré a klouzavé pneu Kumho nahradily nové Micheliny Pilot Sport 5 a tím už doufám, že jsem na dlouhou dobu skončil, protože do auta nakonec padlo rovné “kilo” a ani nevím jak se to stalo.

Naštěstí byl motor ve velmi dobré kondici, vodní pumpa nová, DISA klapky v pořádku, ventilové víko už jednou přetěsněné, výfuková soustava bez chyb a já doufám, že tady nám to nějakou dobu takhle vydrží. Ostatně nájezd něco přes 140 tis. km s jasnou historií z Německa není zatím bůhvíjak vysoká hodnota na tuto techniku a tak bude snad stačit jen měnit náplně a filtry. Olej v motoru i v převodovce se samozřejmě vyměnil taky. Používáme oleje od Liqui Moly, dávám je více méně do všechn svých aut, jen různé podle specifikace a myslím, že jsou opravdu kvalitní. Minimálně u motoru BMW N52 zůstaly tiché hydroštely a motor žádný olej nebere … zaklepat na dřevo. A jako takovou laskominku na závěr, elektrikář a jak kamarád říká jeho “autotronik”, který jim v dílně pomáhá ladit řídící jednotky, repasovat elektriku všeho druhu je na BMW odborník a má zkušnosti s laděním i těchto motorů. Moc jsem nevěřil, že by s atmosférickou pohonnou jednotkou šlo něco hmatatelného dělat, ale opak je pravdou. ECU je naladěná nyní na používání oktanového čísla 98+ . Standartně je ECU laděna na široký rozsah 91-98 a rezervy tam jsou. Pár triků do kterých bohužel nevidím skutečně zvedlo výkon z původních továrních 265 koní na 286 koní. Je to tak odbržděné a já tomu naprosto věřím, protože motor ožil, v otáčkách nad 5 tisíc opravdu razantně a jadrně zatahuje, tak jako by pravý bavorácký řadový šestiválec měl. 

A v listopadu přišla osudová nabídka ..

Kamarád David kupoval byt a potřeboval prodat své Mitsubishi Lancer EVO VI. To bylo auto, o kterém jsem věděl více méně vše, nákup jsme taky nějak prožívali skoro dá se říct společně. Ostatně já jsem se v něm mohl svézt v podstatě krátce po té co ho přes pana Kalistu koupil a pak nám ve společném autíčkářském chatu pěkně referoval o všech servisních trablích a taky nákladech co auto s sebou neslo. Myslím, že to tu ještě najedeme v nějakém blogu. A já mám teda zatím kliku, protože jsem si jen vyměnil olej (zase Liqui Moly) a užívám si to auto plnými doušky, i když se mě pár kamarádů směje, že na něj nechci dát zimáky a jezdit až nasněží. Bojím se prostě soli a aby mi to nezrezlo a nemuselo se za pár let klempířsky opravovat.

Ale jinak jezdím a užívám si ho. Ostatně za necelé dva měsíce už jsem najel skoro 2 tisíce kilometrů a japonská spolehlivost zatím funguje. No, ovšem poté co se do auta za Davidova vlastnictví postupně nacpalo kolem dvou set tisíc v dílech a za práci. Já si nyní objednal v Anglii nové tlumiče od Kayaby z Japonska (v Evropě je nikdo bohužel nenabízí), uložení Ralliart a těším se, až vyměníme ještě tyhle ještě původní součástky a auto bude podvozkově ještě lepší nirvána než je to dneska. Ve skutečnosti je s podivem, že i 25 let staré tlumiče Kayaba fungují, ale věřím, že až dáme nové, bude poznat ten rozdíl. 

A zkrátka abych si mohl dovolit komfortně provozovat tenhle “lunapark” a to ještě nepočítám Lotus Elan+2 se kterým se bohužel loni najelo strašně málo a nebyl na něj vůbec čas, tak jsem se rozhodl během podzimu prodat i stálici garáže – 996 (Sally) a musím říct, že to byl fakt po těch sedmi letech docela emotivní moment. Ale já ani s odstupem teď cca 3 měsíců nelituju, protože vím, že jsem stejně jezdil věčně jen s tou vzduchem chlazenou a myslím si, že ani do budoucna už si asi modernější vodou chlazené Porsche nekoupím. Nějak nemám tu motivaci. Modrá stará “babka” 911 SC to totiž zvládne všechno a je to pro mě čirá radost s ní jezdit. Doufám, že v letošním roce zase najezdíme hodně …

Překvapivě nakonec v listopadu šla dokonce k novému majiteli i modrá Alpina B10 E39, která mě sice mrzela, že jsem jí prodal, ale nový majitel je nadšený, chtěl přesně toto auto a co vím, tak mu dává dál hezkou péči což bych já letos moc nedával, jelikož se chci soustředit na provoz staré 911 a EVA VI. a ani nemusím zdůrazňovat, že to nejsou úplně laciná auta na údržbu a provoz a nějaké rezervy člověk mít musí a ne jenom jako blázen nakupovat každou “magořinu” kterou zrovna v inzerci vidí. Ale stejně na ty bazoše, sauta, autofrcy a podobné u kafe koukám a vím, že v tom prokletí nejsem sám…

Vše nej do Nového roku přeju všem autíčkářům! 

Krab

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
05. ledna 2024, 20:58
6

Je to blázen hoďte na něj síť! ;-)

reagovat
sheogh
05. ledna 2024, 22:45
4

Ale dobrej :-)))) Jen tak dal Krabe! Ja se projel dneska, uplne zbytecne spalil par dinosauru a bylo fajn :-)

Frankie
06. ledna 2024, 11:17
0

To je tedy parádní stav garáže, palec nahoru. A jsi borec, že to dáváš.
Já se letos v zimě taky chystám do podvozku, tak uvidím, co se vše bude dělat a co to přinese na jaře.

reagovat
gr
greg
06. ledna 2024, 11:32
0

Pekná autičkárska garáž!
Obdivujem tvoju kapacitu riešiť stále tie nákupy a predaje a následné servisy. Ja som minulý rok kupoval nové auto a kým som okolo toho doriešil všetko čo som chcel dokúpiť a vybaviť tak som bol z toho pekne unavený. Vlastne ešte musím dokončiť zápis zimných kolies do TP 😀 Tento rok možno ešte budem kupovať jedno jazdené auto ale predtým by som si rád poriadne oddýchol a riešil pár mesiacov len jazdenie.
A ešte musím predať sportíka ale to som sa rozhodol odložiť na jar.

reagovat
beastar
06. ledna 2024, 14:27
5

Po pravdě poslední dva roky mě vůbec nákupy a prodeje nebaví. Vlastně největší radostí byla koupě nového Mercedesu. Ten je vlastně skvělý na takové to normální ježdění. Na QP sem vyřešil údržbu a opravy za opravdu obrovské peníze. A vážně nemám zájem to prodávat nebo cokoliv podobného. Úplně náhodou mi zůstalo ještě druhé staré Maserati které spokojeně odpočívá v Praze v garáži. A na denní bázi mě dokonale stačí Supra. To je sice vlastně také pořád nové auto, ale co jízdní vlastnosti špičkové. Pozornost to budí a i na dálnici je dobrá. Takové to hledání ojetých aut. Ježdění někam a podobně. To mě prostě vzhledem ke stavu a cenám aut vážně nebaví. A hlavně jak stárnu tak mě čím dál méně baví ty věci kolem aut. Technická, servis, údržba, mytí, pneumatiky, opravy, značky... Baví mě jezdit a občas někde opravdu sypat. Takže hezký že jsou lidi jako Krab. I se mi to líbí že má třeba tolik zajímavých aut. Pro mě tohle už asi definitivně není. Bylo tak před možná pěti, šesti lety.

A co víc. Já cítím že sem si spousty snů splnil v rámci aut. Řízení, ježdění někam, ringu, Spa, srazů. A za to jsem vážně rád. Aut sem měl desítky. Za řekněme dvacet let... A sem rád že sem stihl ještě ten závěr doby kdy se za 40 000 dalo koupit Porsche:)) A za 25 pojízdný, šestiválec BMW..

reagovat
krab
06. ledna 2024, 16:44
1

Každej máme nějakej koníček a já už taky nechci říct, že bych ve 42 letech stárnul, ale realita už skoro taková je ... no prostě už jsem si taky vyzkoušel všechno možný a doufám,že už do budoucna nebudu nebo aspoň nechci co se týče aut střílet tolik od boku a zkoušet různě až extra impulzivně.... Už mám takovou nějakou představu co mi za to starání se o ty auta stojí a co spíš ne. Překvapil mě ten bavorák ... že mi to velice řidičsky sedí a myslím si, za ty prachy, i včetně údržby (ale to co jsem udělal je +/- co čeká většinu aut co se prodává, protože já sleduju čím dál víc i od příběhů kamarádů, že auta klidně i dovezená z venku nejsou udržovaná zas až tak ideálně jak by se mělo. Olej lidi mění, to jo, ale typicky jen v motoru a málokdo nechává dělat dodatačné práce, právě na těch podvozcích, ještě o brzdy se lidi většinou starají, ale už ani Němci nejsou tak důslední ... navíc u aut v tý kategorii pod 20 tis euro se to nakonec dá i čekat.

Jinak ta tvoje Supra bude bezva, já jsem měl jednu takovou hlavní výhradu u Supry, když jsem se svezl a to, že se mi z toho hůř dívalo ven, připadal jsem si v tom moc utopenej a ono je to auto na menší okresky i dost široký a myslím, že tam dali už v sérii moc široký ráfky a pneu vpředu, bere to cit z volantu. Ale jezdí to samozřejmě hezky a překvapivě je i dvoulitr rychlej jako ďas ..

Jinak prostě u mě vedou ty starý ..proto se chci dál precizně věnovat Poršáku, to sériový zachovalý EVO VI, toho si taky fakt hodně vážím, protože je to málo ježděnej kus, je to na něm vidět, že prostě neměl drsnej život a tyhle káry už stojí za to fakt zachovat. Zrovna tak, kdbybych na to měl prachy, tak by mě lákala v budoucnu přikoupit Delta Integrale 16V, ale to je už utopie, protože ceny jsou fakt vysoko, navíc málokdo s nima dneska fakt jezdí a údržba není žádná sranda (prej). Ne, nechci mít těch aut moc , protože rád s nima jezdím a prostě jsem zjistil, že fakt ideál by byl 3, max ty 4 jak to mám teď ..

beastar
06. ledna 2024, 18:08
0

Jo souhlas. Ta údržba obecně podvozků, převodovek a i méně viditelných části karoserie. To je kámen úrazu už i na takzvaném západu Evropy. Já sem nedávno viděl i tady v bájném Švýcarsku tak hrozně shnilý Audi TT S. Že kdo to nakonec koupí bude zklamaný a hlavně problém to jsou věci které nejde opravit. Ano brzdy, olej v motoru a nějaká kosmetika. Kdyby si třeba viděl co sem řešil na tom QP za problém v elektrice (osvětlení) a jak to řešil majitel předemnou. Hrozný, izolepa a pájka styl. Mimochodem majitel Švýcar že... Prostě asi neměl prachy zrovna. Já jako raději prostě ty novější auta protože pořád docela najezdím km. A otravují mě ty práce kolem. Samozřejmě chápu že každý to má jinak a jako koníček čistě se to provozuje zase jinak.

A co do počtu. Zrovna tak ty čtyři auta mi v zásadě nevadí. Reálně používáme tři. Plus se občas svezu v něčem půjčeném a v práci. Kde samozřejmě máme nový modely k dispozici. Mě to zrovna zase tak nebere když v tom denně si. K těm starším autům jako je třeba to EVO, nebo právě ten bavorák. Nebo to moje M Granturismo. To ti dělá radost když to funguje. Jedeš se projet někam kolem domu. Ta Supra je o něčem jiném no. Tam já čekám že na Vánoce dojedu do Prahy. A zároveň se v tom vozím i kolem toho domu. A ty opravy řekněme to po mě nechce. Obecně údržba u těch Italských aut zvláštních a starších je složitější než u Němců. Teda to tvrdím na základě právě těch Maserati. Protože tam řešíš často velké množství i banalit.

Výhled ze Supry je horší sedíš tam trochu moc utopený za mě. Širší na okreskách je. Zase je díky tomu krásně stabilní na dálnici. Řízení je moderní když člověk sedne do staršího vozu z toho vidíš vcelku podstatné rozdíly. Je to taková hra spíš. Než že by člověk vyloženě cítil co se děje s autem.

krab
06. ledna 2024, 18:23
0

Vidíš, to máme podobnej poznatek, ohledně těch ojetin, že se to zkrátka ta údržba šidí i na západě ... ostatně ten můj starej Poršák, to je taky jasnej příklad ... kdyby to tehdy někdy v minulosti (a celej život to bylo registrovaný v NL) opravil svědomitě než to nalakovali a ne, že na zdravým autě prostě ošidí jedno místo kam nemáš šanci vidět a díky tomu to dneska musíme dělat více méně znova , to je k vzteku. Ale nejsem naštvanej, protože jsem věděl, že tam ty prahy a zádveří zevnitř můžou skrývat leccos a cena byla adektvátní. Ale prostě je na tom vidět, že i nějaká dílna v NL prostě umí tu práci bohužel částečně dobastlit taky ... i když víme prd, mohlo se to taky dělat klidně někde v Polsku pak se vrátit, to už se nedozvím kdo to naposledy lakoval to auto. Přitom lakování udělali v hezké kvalitě. Stačilo bejvalo utratit o relativně málo navíc a bylo to už pak nafurt. Ale taky to mohli dělat na kšeft a upřímně řečeno těch starých Porsche 911 po renovaci jsem taky viděl pár a drahých, kde se mi třeba kvalita lakování vůbec nepozdávala...

Jinak tu Supru chápu, když jezdíš ty dálky, je to nové, záruka atd ... třeba se mi to jednou taky tak stane, že si třeba fakt nechám jen to EVO, starýho Poršáka , měl tyhle dvě pro radost a na nějaký to víc běžný používání koupím něco z tý novější produkce. Buď auto typu BMW M2 nebo pořád se mi moc líbí Alpine A110 a nakonec i ta Supra je lákavá, i když je s třílitrem drahá. Zas je skvělý, že začali dávat možnost manuální převodovky, to je pecka.

Vavris Vavrisovic
08. ledna 2024, 09:28
0

Asi Beastarovatím :D Jsem úplně ve stejném stavu - hlavně teď nikam pro nic nejezdit a jen jezdit.... Jinak gratuluji k Supře - ani jsem nezaznamenal, že jsi nasál tuto věc. Velmi povedený vozíček.

beastar
08. ledna 2024, 13:56
3

Jo mám to necelý rok. A psal sem to tady úplně zběžně. Prodal sem Renault. A více méně to má být racionální řešení. Abych mohl právě ideálně jezdit a nic moc neřešit. Právě do těch starých aut sem nacpal opravdu moc peněz a i času. A mě to prostě už nebaví. Jak ta byrokracie kolem, tak řešit pojištění. Různý věci prostě kolem. Prostě se mi stane že jedu a řeknu si tvl i po tom milionu km mě to pořád baví. To se to ale musí sejít prostě dobře. Naopak sem teď byl na Vánoce v Praze. Mám tam to Granturismo tak sme s tím jely na jednu návštěvu. A prostě mě to nebavilo. Starý vergl, smrad v tom byl nějak se mi ani nelíbilo jak to jede. Pak mě to finálně nastalo že je to malý :D Ve stejnou dobu sem řešil jeden export a přehlášení. Na ty vyžírky na těch úřadech už nemám nervy. Arogantní pakáž kdy jedna slečna jen shodou náhod unikla minimálně verbální inzultaci o půl minuty... Jsou tady kolem mě mladý kluci, jsou to nadějný kluci a jsou to nadšený kluci. Který to baví. Já už nejsem ani jedno a s radosti jim to přenechám. Začínám čím dál víc spadat do kategorie lidí... Tak sme vole dojely tady no dáme si tu kolečko... Pak skočíme na oběd. Raději sem si jako koupil ten zánovní HH, případně něco "ozkoušené dvouleté". Než abych se bál že se mi starý špatně pojištěný Porsche rozsype...Jako nic proti ničemu ale už raději nasávám zážitky více přízemní a snazší.

Jinak jako jak sem psal. Krab to má úplně jinak než já. Rodinnou situaci, vztah ke starým autům atd. A když to tak zpětně proberu já měl to štěstí v době kdy třeba on těch peněz ještě tolik neměl. Tak já už je tehdy shodou náhod měl. Takže já si ty sny a takový ty kraviny plnil dávno. A ano měl sem pět aut (zbytečně) jezdil tohle a tamto. A rallye zkusil a musel se svézt v Lambu a Ferrari a já nevím v čem. No to je na samostatný blog. Prostě zasvěcení jistě pochopí kam mířím. A v zásadě to ani není tolik o těch penězích jako o prioritách. Jak říkám sem rád že jsou lidi, co to piplaji protože doba je jiná. Nemělo by to být vw versus Toyota... BMW vs Mercedes. Měly bychom jako autíčkáři držet při sobě víc než kdy předtím. Protože ten náš způsob života už se nám regulérně snaží vzít. Nebudu rozvíjet kdo jsou oni ale řekněme že to je celkově nastavení doby a regionu a části lidí.

krab
08. ledna 2024, 18:12
1

No, jako .... odhadl jsi to dobře. Jako já si splnil nějaký autíčkový sny i dřív, ale ty peníze moc nebyly, to je jasný, já jsem se v tom trochu zmátořil až cca před 10 lety ani ne ... ale jsem zase rád, že jsem tehdy předtím dal přednost koupi bydlení, protože kluci co jsou dneska o těch 10-15 let mladší, tak to mají fakt těžší, koupit nemovitost je šíleně drahá sranda a nejen kolem Prahy...

A pak teda když něco bylo navíc, tak jsem si ty radosti dělal a chci v tom pokračovat. Jen už víc chápu, že cílem není vlastnit 10 "pekáčů" (hrdinů minulosti a starých snů) v polofunkčním stavu, ale fakt mít třeba jen dvě, tři auta , prostě co člověk stihne užít a o to se starat a mít to v co nejlepším stavu, aby mě to bavilo a hlavně se to řídilo tak jak se ty auta řidit mají ...

Ale stejně vím, že mít doma stodolu jako Vavris dopadnu přesně blbě - nakoupím toho moc a nebudu na to pak mít čas. Současně jak říkáš - ta doba nám nepřeje, vlastně si říkám jak je to skvělý, že můžu lítat Lancerem Evo s celkem hlasitým vejfukem a je to furt celkem cajk, jsou země, kde už bych se s tím prakticky nesvezl - všude kamery na rychlost a já nevím co všechno. Ještě si to musíme užít než to bude možná jednou fakt horší, i když já jsem teda spíš optimista. Na druhou stranu jsem poslouchal tuhle takovej podcast z UK o tom, jak velké pojišťovny tak nějak lobbují za to, aby byla v autech nějakej digitální monitoring, řekněme černá skříňka (jak jsem to pochopil) a tam už se dostáváme do polemiky o tom, aby jednoho dne nebyl problém si starý a silný auto vůbec pojistit do provozu anebo se muset podvolit tam mít nějakej GPS tracking a pak je po srandě ... Ale snad nebude, ono je to citlivý téma a myslím, že nejsme ještě taková pitomá generace, že bychom se proti tomu aby nám ubrali dramaticky svobody bránili, doufám teda... Ale možná už to z pohledu např. Švýcarska vidíš jinak. Ostatně , mým Lancerem bych do týhle země pro jistotu radši už ani nejel :-D

Jakub Pospíšil
06. ledna 2024, 14:56
0

Výměnu Lotusu za staré Porsche chápu a plně podporuji.
Mini za Z4 bych osobně asi neměnil, ale já nikdy nebyl BMW guy.
Výměnu rodinné Alpiny za rodinné EVO na jednu stranu chápu (protože nejsem BMW guy) ale na druhou mi teď v lineupu chybí něco pohodlného na delší cesty.
A to že nejezdíš tím Elanem je teda škoda, ten mě z toho všeho láká skoro nejvíc.

reagovat
krab
06. ledna 2024, 17:20
0

Jo, ten Poršák je super a postupně ho takhle nějak zvelebuju aby byl fakt pěknej a baví mě tak nějak furt řídit asi opravdu nejvíc ...
Elanem letos snad zvládnu jezdit víc, prostě jak je malý dítě není vůbec čas , právěv tom je dobrý to, že do poršáka dětskou sedačku dát můžu a často jedem oba , v Lotusu více méně jen sám a ještě to auto mám v jiný garáži ne doma a to je další důvod ...

Elan je super na ty nejzakroucenější malý okresky, ale má 4 kvalt a třeba jet s ním někam vysloveně dalek po dálnici, na to má ty převody strašně krátký

Jakub Pospíšil
06. ledna 2024, 17:47
1

Jasně, Elan není auto na ježdění, ale na projíždění se. Ta možnost sedačky je zásadní, já jsem nejvíc kilometrů v Mustangu taky letos najezdil s obsazenou dětskou sedačkou na spolujezdci a je to super. Elan hádám asi nemá úplně vhodné pásy, že? Upřímně mě to vůbec nenapadlo, já si občas o nějakém veteránu sním, ale tohle by pro mě byl asi dobrý důvod ho nakonec nekoupit. Ono si můžeš syslit kdovíjaký auta na vlastním písečku ale ve finále je stejně nejhezčí, když dělají radost i někomu dalšímu a slouží jako kulisa k zážitkům.

krab
06. ledna 2024, 18:10
0

No, je to tak ... no a taky ono ten Elan, já tam tu sedačku sice nějakým způsobem dám a jeli jsme loni s prckem na jeden lokální sraz veteránů, ale na delší trasu to není úplně bych řekl bezpečný řešení. Navíc, je to plastový auto s páteřovým rámem,kdyby do nás kdokoli vrazil tak jsme asi mrtví..

Ten Poršák je sice taky velmi starej, ale přeci jen proti Lotusu působí bezpečně asi jako starý Volvo :-D A ono ani to v reálu bezpečný není, ale už je to takový dobrý auto i na delší celodenní vejlet a užíváme si to. V tom Elanu ho ale zas tak často vozit radši nechci se přiznám ...

Jakub Pospíšil
06. ledna 2024, 18:14
0

Tohle je vždycky ošemetná debata. Někdo říká, že nevozit děti "proti směru" vzadu do minimálně čtyř let je hrozně nebezpečný a já tomu asi i věřím, jenže celý život je o nějakém řízení rizika. Taky jsem si užil nějaké ty naštvané pohledy, když jsem dítě tahal z přední sedačky v kabriu, ale tak - vzadu fouká, tam ho přeci nebudu nechávat. Vlastně nevím, co je správný přístup, mám z toho pořád dost respekt.

krab
06. ledna 2024, 18:27
0

To jo, v tomhle se na mě asi leckdo může dívat jako na vyvrhela :-D ... Dost často vozím kluka ( letos bude mít v dubnu 3 roky) vpředu na dětský sedačce po směru, to v Z4ce Coupe i do Porsche, do Eva tam ho dám dozadu, ale taky po směru, vlastně proti směru jezdil jen nako opravdu mimčo v nějakým tom Cybexu nebo jak se to jmenovalo. Teď už mám takovou tu tenčí Britax Römer autosedačku a už je připooutanej vlastně klasicky samonavíjecím pásem. Ta má polohovatelnou opěrku, takže ta nám vydrží dlouho a on je už teď dost vysokej , skoro jak 4 letý děti...

martin_100
06. ledna 2024, 22:42
1

S tim voženim potěru je to vošemetný. Ba druhou stranu koukněte do statistik. Nejvíc lidí neumře v autě ale v posteli. Máme 11 měsíční slečnu a ve vajíčku jezdila protisměru vepředu. Teď už jezdí v normál sesli vzadu po směru. Ten isofix by ani protisměru nešel dát. To se bavíme o moderně. V téčku ani v brouku neni jiná šance než jezdit vepředu. Prostě vzadu nejsou pásy. Bezpečný? Nebezpečný? Nevim. Je to naše všechno ale zase člověk nemůže zalýzt někam pod šutrák atam se klepat strachem po zbytek života. Jasný se svištěmjede člověk trochen jinak než bez.

Sa
Sato
07. ledna 2024, 20:38
2

Zaujimava tema, ja som napr toto tiez zohladnoval pri vybere vikendovky ako cerstvy otec mi prislo sebecke kupovat auto kde to s dietstom nepojde resp pojde blbo. Do m135i F20ky dam v pohode dozadu Britax Dualfix kde sedi v protismere aj predne sedadlo je ako tak pouzitelne stale... takze all good, no ale realne za rok sa v tom aute viezla 2x :) a z toho len raz sme sli traja :) Tazke som kludne mohol kupit roadster a nic by sa nezmenilo, ale zase takto to je dobra vyhovorka ze to je vlastne rodine auto :D

krab
07. ledna 2024, 21:28
1

To jo no ... taky mám kamaráda jednoho a ten koupil jako rodinné auto Yaris GR ... hele a prošlo mu to :-D

Frankie
07. ledna 2024, 22:36
4

Jak jsem koupil Z4, tak dcera ještě sedala na tzv. podsedak. No fakt se tam vyjimal a pár lidí mělo k tomu připomínky.
Ale nejvíc mě pobavilo jak měla dcera tak 15 let, jsme na městě z toho vystupovali a jedna bába měla prupovidku no jo, auto na balení mladých žab...
Skratka to jsou auta co ve spojení s dětmi vyvolávají zajímavé zážitky

Mr.Mechano
06. ledna 2024, 20:03
0

u tý Z4 jestli nestálo za to dát samosvor, když ten stávající diferenciál nebyl ok?

reagovat
krab
06. ledna 2024, 20:55
2

Jo, to by bývalo asi i stálo a přemejšlel jsem ... Ale stejně, ty věci co jsme měnili, by se stejně museli vyměnit, jen by se musela ještě instalovat ta samosvorná část a teď je ještě velká otázka co tam vůbec dát. A ono to Z4 Coupe ve skutečnosti funguje dobře s tím otevřeným, teď se bavím na silničním využívání , já js tím na okruh nejspíš ani nikdy nepojedu, mám to na běžný ježdění. A když bych tam dal lamelák co dost svoří, možná by mi to zas mělo víc tendeci jít po předku ven, než se to utrhne, muselo by se nějak šikovně doladit i geometrii, no zkrátka bylo by s tím hodně práce, aby ten výsledek stál za to. Tak jsem to nechal OEM , i ty tlumiče jsem dal Bilstein B4, prostě zachoval i standartní výšku, pružiny nechal původní, to auto je teď docela dobrý i na horší silnici, protože ty Z4ky jak to někdo snižuje, tak jsou prostě najednou moc tvrdý. Možnosti do budoucna jsou, uvidíme, ale teď jsem s výsledkem jak to jezdí spokojenej. Ona ta zadní náprava fakt hezky drží, tím že jsou vzadu docela široký pneu , 255 a kvalitní obutí, tak to prostě funguje. Třeba auto typu MX5, nebo Toyobaru, když má vzadu cca 205 gumy, tak tam ten svor potřeba je, protože jinak si myslím, že u nich se to odlehčený kolo ve výjezdu z vracáku prostě protočí snáz , tím stylem "one tyre fire" ... Ale kupodivu to BMW k tomu sklony nemá a to i navzdory tomu, že třílitr má už i slušný krouťák, kolem 315 N.m ve špičce...

af
afro-r1
07. ledna 2024, 21:28
0

Tuhle vec uz mam rok rozdelanou. Cenove by si Krab za Drexlera na miru priplatil nejakych 2000€ + prace a material.
Jinak co clovek, to nazor. Me osobne to protaceni vnitrniho kola na kruhacich nebo ostrych vraceckach stve dost. A to mam kombik s tezkym zadkem.

Vavris Vavrisovic
08. ledna 2024, 09:36
0

No aspoň Quaife = torsen, za pár šušňů jsi tam měl dát - repasovat open diff mi přijde jako nesmysl, když je tato volba. Jinak souhlas s afrem - poprvé se mi teď vyskytly doma dvě zadokolky bez svoru a je to teda hrozné zlo :D Vůbec jsem si neuvědomil, jak jsem namlsaný tím ustavičným vlastnictvím věcí s lamelou nebo aspoň torsenem.

Jinak na (ne)fukčnost open diffu a one tire fire nemá ani tak vliv šířka pneumatik, jako spíš tuhost dané nápravy, respektive poměr tuhosti předek / zadek.

krab
08. ledna 2024, 09:55
0

Jo, Quaife mě taky napadl, to jsem tam dát fakt mohl, ale zní to sice divně, ale to kupátko fakt funguje hezky i tak jak to z tý fabriky bylo. Na výjezdu se mi i z ostrý serpentiny fakt jedno kolo neprotočí, to už bych musel fakt jít na plyn jak na rejč :-D Když s tím jedu plynule a přidávám postupně, tak se ta zadní náprava právě hezky drží a zatáčí to dobře. Tak jsem s na to vyprdnul ... navíc, ono už i tak jsem do toho auta utratil na údržbě hodně, víc než jsem si myslel a jezdím s tím beztak spíš jen do práce, z práce anebo tu a tam se synem někam na vejlet nebo k rodičům a tak... Když se chci svézt trošku pořádně, tak jedu modrým Evem, to je někde úplně jinde, ve skutečnosti jinej vesmír i kdybych s tím (a skoro by se dalo říct jakýmkoli sériovým bavorákem) udělal hafo úprav, furt to nebude tak ryze sportovní náčiní jako Mitsubishi...

Tak jsem to nechal sériové tu Z4ku a jezdím "na kochačku" :-D

Vavris Vavrisovic
08. ledna 2024, 09:57
1

Ufff, to zní jako hodně turbulentní rok. Po vydání mého blogu mi jeden kolega napsal "Ty jsi blázen Vavris", tak mu asi dám přečíst tohle :D
Jinak je to teda s tím Porsche smutné. To vypadá, že spolkne tak dvojnásobek mého polského francouze a propáleného pístu na MalibuStacy vozidle... brrr

Každopádně kombo Z4, 911 SC, EVO, je ultimátní. A za ty nekoupené zimní pneu se ti směju taky :D Ty vole - na co jiného to auto je, než na tahání do sraček? Však na suchu to skučí :D
X3 zůstala jako rodinný vůz?

-
Komentář upraven 8. 1. 2024, 10:46:14

reagovat
krab
08. ledna 2024, 10:28
0

No, asi to máme podobný, i když ty jsi řešil teda víc těch nákupů, prodejů, trablí ... já to tak jako zesumíroval a taky čumím. Ale ne, že bych byl z něčeho překvapenej nebo zklamanej. Spíš je to o tom, že na každý káře je nějaká ta údržba ... Ten poršák taky bude v cajku, ale holt škoda, že ty prahy a dutiny v tom zádveří a středním sloupku nějakou schovanou rez mají, ono to teda není nic neobvyklýho u starejch Porsche, spíš pitomci, kdo to dělali v minulosti, že to částečně zfušovali ...

To Evo, to je ještě sranda, že já mám z loňska zimní Continentaly na půdě ... jen to nechat přezout :-D David ten k tomu přistupoval víc jak srdcař, koupil zimáky, jel na první sníh a skončil ve škarpě, ta ještě, že byla mělká a měl kliku jak blázen, nic tam nebylo, nic netrefil. Pak už zas tady v naší středočeský zimě sníh nebyl :-D Já jsem asi prokoučoval 2 dny na začátku prosince jak tady u nás napadlo asi 20 čísel a mrzlo, takže fakt bylo bílo všude a tady u nás v okolí se kvůli rezervaci Karlštejnsko některý silnice nesolí , jen štěrkujou, takže bych si bejval pěkne okruh na nenasoleným našel. Možná se ještě povede v průběhu zimy, nachystám to a vyzkouším ...

Jinak člověče, Evo funguje skvěle i na suchu, překvapí jak pěkně se ovládá na mokru, ale i na tom suchým se ty diferáky nijak netrápí, musí se v tom hlavně měnit často olej no ... :-D Jedeš čistou stopu a já si užívám jak to funguje, výjezdy ze zatáček jsou s tím báječný. Těším se na ty nový tlumiče, to bude pecka úplně ...

James
09. ledna 2024, 20:07
0

Ta sůl to je dilema, taky mě úplně bolí jen pomyšlení, že do toho s jedním ze svých youngtimerů vyjedu. Přitom proto je ale přece máme, abychom s nimi jezdili a z toho ježdění měli radost. Když pak člověk koukne na kanál Kidston na YouTube, jak se tam nebojí jezdit ve sněhu (jasně, skoro určitě neposoleném) v autech jako Miura, Testarossa, ... a vypadá to tak správně.
Ono ale, když budou dutiny i podvozek čerstvě a pečlivě ošetřeny kvalitníma voskama, třeba od Dinitrolu, a pak se to aspoň na jaře zespodu pořádně opláchne tryskou, tak by to teoreticky velkou škodu mít šanci napáchat nemělo.
Co se pak týče parkování, jestli jen přístřešek nebo garáž, skvělý článek o tom kdysi napsal D-fens, jmenovalo se to nějak Jak nechat shnít auto nebo tak nějak.

Jinak to Porsche vypadá jako ultimátní volba, která Vám evidentně sedla. Docela ta sranda něco stojí, ale
- vypadá to cool a už vždycky bude jen víc,
- je to retro / veterán,
- přitom ale je to puristické řidičské auto, lehké a se slušným výkonem,
- unikátní koncepce vzducháč boxer vzadu + samozřejmě zadní náhon.
To je velice zajímavej mix prostě. Myslím že to má všechny předpoklady, aby Vás to bavilo a těšilo dlouhodobě. Nějaká ta koroze, převodovka, ... to je samozřejmě nepříjemné a v tomhle případě i docela drahé, ale to je holt asi ještě docela přijatelná cena za ten mix vlastností co to auto nabízí. Závidím, já jel v životě jen jednou chvíli v 912 jako spolujezdec. Snad na Vás aspoň někdy někde v zatáčce na tom Karlštejnsku narazím. :)

To Evo si neumím představit, jaký z toho ten pocit ve skutečnosti je. Ani po přečtení Vašeho blogu o tom. Ani po shlédnutí Initial D :D
Mitsubishi vždycky dělalo kvalitativně dost podprůměrná auta, na Toyotu/Hondu neměli ani náznakem, s tím ale, že Evo je něco co stojí naprosto mimo tuhle jejich pověst. Jako by to bylo od úplně jiné značky. O Evu snad nikdo nikdy neřekl nic jiného než chválu. Už jen tenhle paradox se mi těžko vnímá.
Jediné Mitsubishi jaké jsem kdy měl, bylo MightyMax. Ale to se u nás asi nikdy ani neprodávalo. To bylo relativně solidní auto.
To Evo by se snad dalo trochu srovnat s Imprezou STI bugeye? V tom jsem byl krátce na zkušební jízdě když to bylo nové, a dodnes si pamatuju, že mě to moc bavilo. Výkonu na silnici tak akorát + navíc vždy trochu rezerva, chování pod plynem v zatáčkách výborné, říkal jsem si tenkrát, že to by bylo ideální daily. Kdo by to ale jako daily chtěl živit a udržovat

Já sám přes zimu v garáži dochytám káry které už mám, ale cítím, že se teď na tuhle sezónu asi od aut trochu zase odkloním zpět k motorkám, to je jinej svět, takovej bezprostřednější, míň komplikovanej, i míň nákladnej. Jen se musí jezdit ještě s mnohem větší opatrností.

krab
09. ledna 2024, 21:05
0

Já to taky neberu dogmaticky, ostatně s Evem jezdím i v těchto dnech, akorát si prostě hlídám ty dny, kdy napadne, oni to rozsolí a je z toho vlastně prd, ani se pořádně nesklouzneš a auto pak celý od solanky, tomu se chci vždycky vyhýbat. Tím Dinitrolem, resp. jiným přípravkem od Liqui Moly tuším mám ty dutiny a podvozek vystříkaný u všech aut, ale bohužel jsem z praxe viděl, že ani to úplně nepomůže, jakmile je někde nějaký místečko, kde už něco povrchovýho je, což naštěstí na Evu není, ale často to bývá dost skrytý, tak přesně takovejm místům stačí pak jedna zima a vyrezne to. To jsem viděl jak sešlo během krátký doby starší céčkový AMG kamarádovi, tím, že to používal dvě sezony jako denní auto ve všech podmínkách...

Těším se spíš na nějakou situaci, kdy fakt napadne a jezdit jen v okolí co bydlím, kde se maximálně štěrkuje, ale moc velkej okruh tu nevymyslím, na většině silnic se stejně solí..

Jinak Poršák bude určitě v poho, zkrátka ho ladím, aby byl perfektní a baví mě to, je to jak píšeš, radost vůbec otevřít garáž a vidět ho, pak nasednout, nastartovat, ten boxer má zkrátka svůj specifickej zvuk a už vlastně to stačí k radosti. A řízení poršáků z týhle doby je opravdu skvělý. Jednou bych rád zkusil nějakou opravdu starou, ta 60. leta, jaký v tom bude asi rozdíl, ale jinak musím říct, že tyhle modely z přelomu 70/80 let a celá 80. leta to je super svezení.

James
11. ledna 2024, 12:57
0

Tak ať Vás to vydrží bavit co možná nejdéle, vypadá to, že už se Vám ta garáž postupně tříbí k nějakému definitivnějšímu výběru.

Já mám teď takové momentální choutky a možnost si to Porsche "suplovat" v rámci pracovní dodávky Transportérem T3 co má jako posledních motor ještě vzadu, na denní a skutečně pracovní ježdění.
"Bohužel" už bez boxeru, ty vzduchem chlazené jsou sice cool a mají cool zvuk, ale je to s tím dost podmotorované a ty motory navrch mají svoje problémy, ten vodní boxer pak ani nebudu zmiňovat.
Řízení/řazení je v tom už příšerně zastaralé, ale jinak je to pořád jednoduchá a celkově solidně zkonstruovaná věc a prostě to má něco do sebe...
Snad mě to zase rychle přejde :D