načítám data...

Renovace Porsche 911 a další údržba na Mitsubishi Lancer EVO VI

17. února 2024, 18:15 20 komentářů krab

Trošku jsem to posledními blogy pojal jako deníček oprav mých starých verglů. Může to být vlastně seriál s nekonečným množstvím epizod, skoro jako telenovala ...

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Renovace Porsche 911 a další údržba na Mitsubishi Lancer EVO VI

Opravíme trocha skryté koroze v zádveří Porsche 911

Přiznám se, že jsem tak nějak věděl, že oprava zádveří a obou prahů bude na mé staré 911tce docela náročná operace, ale vlastně, až když jsem to celé viděl odřezané a otevřené, tak jsem tu konstrukci samonosné kastle starých poršáků pochopil. Během loňska jsem si auto užíval. Po generální opravě převodovky a pár řekněme běžnějších servisních zásahů (alternátor, vrtule chlazení atd..) jsem nalítal asi 6 tisíc kilometrů. Dost z nich bylo i hezkých výletních se synátorem a měl jsem z auta obrovskou radost. Vlastně až takovou, že jsem nakonec i prodal jsou stálici, stříbrnou “Sally” 911 996, protože, kdykoli bylo hezky a trasa by seděla na to, že se svezeme poršákem, sáhl jsem po klíčku od té modré staré. To auto samozřejmě není tak rychlé a schopné jako daleko modernější 996, ale má prostě větší kouzlo při řízení. 

Přišla zima a řekl jsem si, že využiju šance, že budu mít k dispozici velmi šikovného autoklempíře, který se mi na ty prahy podívá. Samozřejmě, že se ukázalo, že poslední karosářská příprava auta před lakováním, které nechával dělat někdy před lety ještě starý holandský majitel stála za starou bačkoru. Byly špatně vyřešené kanálky na odvod vody, což byl zásadní problém, ale oni dokonce i zakytovali jedno poměrně velké místo koroze v plechu, na který dosedá zámek dveří. Na druhé straně to bylo v těchto místech výrazně lepší, ale našli jsme dost rzi naopak v přední části prahu uvnitř. Ve skutečnosti není na karoserích Porsche tohoto původního typu (ať už F model, nebo tento G model) zrovna tahle koroze pohledem nijak vidět. Je to vždycky schované v dutinách a díky tomu, že ta auta nemají žádnou ochranu podběhů, tak vlhkost a bordel zkrátka za ta léta udělají své. 

Totiž zajímavé je, že tahle karoserie je jinak všude velmi zdravá. Možná to na fotkách bude vypadat děsivě, ale třeba všechny plechy po odšroubování předních blatníků byly pěkné, zdravé, jen vidíte tu špínu co se tam vlivem otevřených podběhů nashromáždí a není jednoduché to vše dokázat na myčce pořádně vyčistit. Fakt jsem zíral co se tam nashromáždilo bordelu. 

Klempířina se na Porsche nedělá snadno, ale alespoň je fajn, že všechny dílčí díly můžu z druhovýroby koupit. Firma Dansk i několik dalších plechové díly dělá a šlo koupit samostatně vše k montáži prahu, což jsou vlastně konstrukčně tři vrstvy, pak i celé zádveří, kus zadního blatníku co jsme museli vyříznout, zvedací body a další výztuhy. To je třeba dneska už problém u spousta starých aut, že tu plechařinu, zkrátka nekoupíte.

Pak jsem se ještě vrhnul na obnovu olejového chlazení, ale je to důležitá věc pro zdraví motoru, správně ho uchladit, tak jsem holt ukápnul slzu a udělal poměrně výraznější investici do celého nového mosazného olejového vedení a dokoupil od FVD Brombacher lepší chladič oleje dopředu. To co vidíte na fotce auta bez předního blatníku, tomu se říká “lyra” , takový ten zamotaný kus olejové trubky. To měly poršáky standartně, ale pro závodní účely a pak během osmdesátých let už se montoval do předního blatníku klasický olejový chladič. Vzadu u motoru je termostat, respektive termostaty jsou tam dokonce dva, podle okruhů. Oba už jsou dnes také koupené nové.

Už se moc těším až s poršákem vyrazíme, zatím je pořád celý zaprášený od broušení, jedna strana už je sice nahrubo hotová, spoje se budou muset ještě vycínovat a připravit pro lakovnu, druhá strana se zrovna v těchto dnech tvoří. Pak přijde na řadu lakýrník a všichni doufáme, že se povede dobře trefit odstín, zkrátka na tom finiši hodně záleží, když už jsem se dostal až sem a dělám z toho prakticky nové auto :)

Asi vás zajímá, co taková legrace stojí. Předchozí majitel i já si pečlivě vedeme excelovou tabulku a doplňuju co se na autě dělalo a kolik to stálo. Už bych to skoro ani nechtěl vědět. Ne, pořád to není tak šílené. Tentokrát jsem už tedy utratil za všechny díly k novému chlazení cirka 60 tisíc korun, nějakých 25 tisíc stála veškerá plechařina, kterou potřebujeme. Kupoval jsem ještě nové propojovací olejové trubky do motoru, ale to už byla relativně malá položka. Cena práce a lakování, to teprv uvidíme, ale samozřejmě, že jen drobné to nebudou, protože ono je to opravdu hodně hodin práce. Důležité je, že budu vědět, že toto Porsche je skutečně bez koroze a skrytých problémů, protože už tak nějak jsem ho vážně viděl celé rozebrané a tak nějak člověk už ví, co a jak. Myslím, že s o to větší radostí s ním zas budu jezdit a už se prostě nemůžu dočkat.

Ani Lancer EVO neminula údržba …

Vzal jsem to teda poměrně zgruntu. Říkal jsem si, že když už jsem poslal v listopadu Alpinu B10 E39 novému nadšenci, tak že prostě nebudu šetřit na těch autech co mám, nebudu vymýšlet jakou další kravinu si koupím (v inzercích ale denně brouzdám i tak) a zkrátka si doladím ta svá auta, aby fungovala opravdu skvěle. U Lanceru už nebylo příliš co řešit, ale znáte to – rally kára, homolační speciál (anebo téměř) :)  Tahle auta potřebují údržbu v podstatě neustále, leda, že byste se na ně jen chodili do garáže dívat. A to by byla škoda.

Tím pádem jsem si udělal radost a na EVO koupil novou sadu tlumičů s uloženími. Pátral jsem až jsem natrefil na nadšence někde od Birminghamu, jistá firma Ross sport a ti nabízí (přijde mi snad jako jediní v Evropě, protože jinde jsem nenašel) tlumiče Kayaba přímo z Japonska. A na starší řady myšáků právě už nic moc koupit nejde. Dá se tam dát aftermarket od Teinu, to jsem byl varován, že je moc tvrdé, dá se koupit se speciálním adaptérem Bilstein B6, to má kamarád na EVO VIII. a to hezky funguje tedy a dá se koupit Öhlins road / track když člověk tedy hodně hluboko hrábne do kapsy. 

KYB je originální dodavatel tlumičů na Lancery EVO. Ostatně ty původní co jsme vyndali už byly označené jako Mitsubishi / KYB a nové světle modré KYB řady new SR special odpovídají prostě OEM specifikaci a fungují se sériovými pružinami. Uložení se pak dá koupit od Ralliartu, což jsem udělal a výsledek vážně stojí za to. Auto teď žehlí nerovnosti jako Mercedes S klasse, ale čím víc topím pod kotlem, tím líp to všechno funguje. Skoro jsem si říkal, že kdyby mi tohle moje EVO někdo cizí půjčil na test, na nějakým tom horizontu si s ním i skočím…

Celá ta věc vyšla na zhruba 40 tisíc korun a to je fakt méně než půlka za Öhlinsy, které by fungovaly líp snad jedině tehdy, kdybychom je dokázali perfektně nastavit a stejně si myslím, že OEM řešení je prostě OEM řešení. Originál je originál. Teď teda ještě budu řešit přední brzdy, protože bohužel kombo jednodílných ocelových kotoučů od Komvetu s Ferodo DS2500 destičkami nedělá dobře těm kotoučům, asi jsou z málo nauhličené oceli a lehce se pokroutily, takže mi při brzdění z vyloženě vysokých rychlostí trošku vibrují. Zase jsem poptal stejný britský zdroj jako u tlumičů a dostal jsem nějakou nabídku a více méně i vysvětlení, že zrovna tak ani oni nemají s Ferodama dobré zkušenosti. Respektive k těm DS2500 to chce vážně velmi tvrdý materiál kotoučů. Najelo se na nich nějakých 6 tisíc km, škoda těch vibrací, jinak by vydržely daleko víc. Doporučované kombo je teď s destičkami od StopTechu, tak uvidím. Vzadu to vůbec problém není, tam mám kotouče i destičky pořád úplně jako nové, jsou hladké, ty se nezvlní. 

A to je asi tak z aktuálního dění v garáži všechno, doplním “hrdě” až bude Poršák hotový, ještě možná doplním nějakou servisní poznámku k BMW Z4 Coupe (to mimochodem funguje skvěle) a dám vědět jestli se mi nezkroutila i ta nová sada, což by už mojí trpělivost teda potrénovalo až moc … Na druhou stranu jak teď jezdíme v “míí” jak přezdívá Mitsubishi můj kluk často spolu, asi ty brzdy tolik čoud nedostanou, přeci jen mám daleko větší pud sebezáchovy :)

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Stanley
18. února 2024, 11:10
1

Pěkný blog opět. Je to náhodička, mám už taky napsaný text o servisování mého peugeota, ale k tomu nejjednoduššímu, tedy ke zveřejnění, se neumím dokopat :-) Po mé vlastní maličké zkušenosti s novým versus starým tě naprosto chápu, žes přešel ke staré 911, udělal bych to stejně. Ono rychlosti a zrychlení se člověk nabaží velmi rychle, ale kouzlo při řízení je víceméně trvalé.

Taky by se mi hodil dobrý autoklempíř. Život s auty ukazuje, že když zrovna není problém nedostatek financí na celý koníček, tak nejsou díly, a když už jsou díly, tak nejsou lidi, co to umí dobře spravit. A když se dokonce objeví i lidi, tak je to na otevření dobrého rumu, protože šance na průnik těchto tří množin je asi dvouprocentní :-D

Jinak mladý Krab má v obličeji už teď přesně ten výraz, co bude mít, až se sám objeví na momentce v 911 ze srazu o 20 let později :-D

reagovat
krab
19. února 2024, 09:44
1

Díky za komentář a souhlas, jak říkáš, mám kliku, že jsem takhle na šikovný mechaniky natrefil, protože vím, že to není vůbec jednoduchý + mě baví se tam vždycky na dílnu stavit, pokecáme, přivezu jim nějaký díly, mrknu jak se to tvoří, dáme kafe , ruku k dílu nepřikládám, prej bych to měl potom dražší :-D Montovat se jim do toho nesmím ...

Jinak s klukem už se přesně na to Porsche těšíme až to bude, ono to ještě počítám nějaký možná měsíc může trvat než to bude, ale není spěch, ale aby to bylo pěkný, o to jde :)

af
afro-r1
19. února 2024, 18:51
0

Jsem rad, ze mam plecharinu a lakovani za sebou. Dobreho pul roku bez auta, ale jak vyse zmineno - zorganizovat vetsi skupinu lidi s nabitymi kalendari neni ulpne jednoduche.

Mechanik
19. února 2024, 09:22
2

Pěkné počtení, jako vždy.
Včera jsem vytáhl Feldu a udělal krátkou zahřívací projížďku, mě by to nenapadlo, ale dcerka se chtěla projet, když jsem sundaval plachtu z auta, naplácla se na blatník a říká jí jak jí miluje, pohladila jí po obroučce světla a vykouzlil se jí takový šťastný výraz. To ti taky přeju, to je prostě nejvíc. I když tam není topení, jeli jsme se střechou, obě děti si to užili a tím pádem i já, že.
A to už asi před třema týdny mě ukecali na Volhu, tak jsme jí taky projeli, tu i víc, že, není to kabrouš, tak tak je to pohoda i v zimě

reagovat
Vr
Vrooom
20. února 2024, 17:06
0

A ses si jisty ze mas krive kotouce? Mne kdyz to hazelo tak to bylo deskama, vetsinou to opravilo dat brzdam poradny zahul nekde na okruhu. Hazely mi brzdy kdyz jsem tak stredne brzdil a po prvnim kole na NS a naslednem vychlazeni od te doby krasne hladke brzdeni :-)

reagovat
krab
20. února 2024, 19:46
0

To jako právě na 100% nevím, ještě jsem ten novej set nekoupil, přemejšlím no ... Ono je to znát jen z rychlostí opravdu cca 110 a výš .. a přesně u tý střední intenzitě brzdění. Jako výrazně se mi to zlepšilo když jsem jim dal krátkodobě opakovaně záhul, ale zase se mi to vrací. No můj mechanik si myslí a já to teda cítím, když po kotoučích přejedu prstem, že prostě zvlnění tam cítit je. Ale je možný, že se mi prostě napeklo něco na ty kotouče a ne a ne to obrzdit pryč .. ale je to pravděpodobně prostě tím, že ty kotouče jsou na ty Ferodo DS2500 prostě příliš měkký, málo nauhličená ocel. Ale je to taková teorie. Může se mi stát, že koupím novou sadu, utratím desítku a za chvíli to bude zas jak teď nevím no ... uvidíme, zkusím tomu dát ještě zahulit pořádně jednou, třeba se mi to povede konečně správně zahořet .. on ten problém měl už předchozí majitel, kterej tam tohle kombo od Komvetu koupil. A jako víš co, jsme oba amatéři, takže možná se prostě špatně zajely / zahořely už tehdy ...

Sa
Sato
20. února 2024, 20:58
0

Na prvej Alfe sa mi stalo, že po dlhom (dva mesiace?) státi sa akoby otiskly doštičky do kotúčov, ale je možné že šla do garáže s horúcimi brzdami, akurát vtedy ju tam parkoval otec, každopádne tiež to kopalo pri brzdení. Vtedy ako študent som zvolil úsporné riešenie a nechal trošku stiahnuť s kotúčov na sústruhu z pomohlo to. Brzdy vydržali dalšie 3 roky, išlo teda ale o takmer nové kotúče.
Nechalo to na mne ale následky a dosť som sa strachoval o brdzy na mojej m135i aby som to neodstavoval vemi horúce, až do takej miery, že zo pár krát som prišiel domov a ešte išiel spraviť aspoň dva-tri km do vedlajšej obce nech sa to dochladí :D

krab
20. února 2024, 22:09
0

Jo, to je ale celkem základní věc, že člověk nesmí nechat auto zastavit a nechat stát s rozpálenýma brzdama, to myslím se nestalo, na to dbám, ale jako někdy je fakt, že s těma brzdama je to věda. V nejhorším holt koupím tu novou sadu z Anglie a snad to bude dobrý. Teoreticky by se i tyhle kotouče daly zkusit stáhnout na soustruhu, svým způsobem taky možnost, hranu žádnou nikde nemají , takže materiálu je tam dostatek, to je prakticky neojetý...

Ju
Junior
20. února 2024, 22:36
2

Toe tím, že brzdíš se střední intenzitou, tzn. moc brzo... :-)

Vr
Vrooom
21. února 2024, 08:49
0

Ano přesně na dálnici když člověk potřeboval zpomalit třeba ze 150 dolu kvůli kamionu, střední tlak na pedál a docela to vibrovalo.

https://www.scca.com/articles/2017183-bed-in-your-race-car-brake-pads-correctly To co tady popisuje pro zavodni destičky mi funguje.

A jak píše na konci očistit kotouče šmirglem. Tak nějaký podobný příspěvek jsem četl kdysi na IG, kde někomu na jeho nové GT3 doporučili vyměnit kotouče protože jsou křivé, ale majitel si udělal víkend v garáži s brusným kotoučem na vrtačce, očistil kotouče a voilà, opět to hezky brzdilo. Myslím, že tam používal něco podobného https://www.mojedilna.cz/kartace-na-cisteni-brzd-1-2-prumer-65-a-105-mm--sada-2-ks-asta

RRRampapapa
21. února 2024, 12:11
0

Ověřit zvlnění kotoučů úchylkoměrem není žádná velká věda. Navíc v dnešní době se dá pořídit za pár korun včetně fixtury.

;ab_channel=DIY-time

krab
21. února 2024, 12:40
0

Díky pánové za vaše postřehy, něco jistě ještě vyzkouším než definitivně koupím jinou a dopuručovanou sadu kotoučů a desek co k sobě dobře pasují. To obroušení např. můžu zkusit, na tom už není příliš co zkazit :-D

Vavris Vavrisovic
21. února 2024, 13:27
0

Jak píši ostatní - čoud a případně desky. I když DS2500 nejsou desky u kterých bych něco takového čekal...

Šel bych cestou:
- čoud
- kontrola/očištění dosedací plochy náboje
- jiné desky + případně stažení kotoučů, jestli jsou ještě dobré a mají dost masa

bkralik
22. února 2024, 15:40
0

Hele my jsme kdysi (jako pokus) vzali kopající kotouče normálním lamelovým kotoučem na flexe a světe div-se - přestalo to kopat/vibrovat a od té doby stále ještě fungují...

Sa
Sato
23. února 2024, 11:06
0

akože takýmto niečo sa to len preleštilo? http://eshop.esako.cz/branove_a_kovane_prvky/brusivo-brusne-kotouce/brusne-kotouce/brusne-lamelove-kotouce/brusny-lamelovy-kotouc
Sranda, povedal by som že práve tak sa tam narobia vlny.

bkralik
23. února 2024, 11:24
0

Sato: Jo, přesně tímto. A ano, taky jsme se tomu divili, ale sedí to s tím, že ty kotouče nekopou obvykle kvůli zvlnění, ale kvůli tomu že tam máš nanesenou tenkou vrstvičku nějakého jiného materiálu s jiným koeficientem tření - který tím lamelovým kotoučem sundáš. Ale samozřejmě, byl to fakt jenom pokus...

Vavris Vavrisovic
21. února 2024, 13:30
0

Ty jo, za tu 911 to bude pěkná cifra... Nechápu, že to někdo u takového auta takhle na prase zajebe. Na druhou stranu ten zbytek vypadá takhle od oka docela hezky. Tak snad se dílo zadaří. Malý krab už chytá tvůj řidičský výraz :D

reagovat
krab
22. února 2024, 23:47
0

No, bohužel. Ale je fakt, že já věděl, že oba ty prahy můžou skrývat trochu hororu uvnitř, takže nebylo to vysloveně překvapení. Je to prostě výsledek toho, když někdo něco nechá opravit lacino. Ať už aby následně vydělal na prodeji anebo protože prostě šetřil. Ta "renovace" resp. lakování toho auta proběhlo už někdy dýl do minulosti, takže příprava na prodej pro správnou kavku to nebyla, ale je možný že to tak bylo před delším časem .. každopádně auto, který kámoš koupil z toho Holandska v roce 2021 za 39950 euro, což byla fakt jedna z nejlevnějších hezky vypadajících na fotkách, do auta za rok nastrkal cca dalších 10 tis euro (250 tis v opravách/vylepšeních) stavu, pak jsem převzal za nějakých podmínek štafetu já a dalších cca 200 tis už do toho padlo, + teď ještě uvidím co bude za práci a to lakování. Takže prostě auto, který se koupilo původně za mega vyšlo kamaráda v nákladech na mega a čtvrt, já to za nějakých 1.2 koupil a dal do toho řekněme dohromady něco přes ty 2 kila, i kdyby to byly nakonec 3, tak furt je to celkově Porsche Carrera 3.2 za cca 1.5 , ale s tím, že už vím naprosto přesně všechno takřka do šroubku co jsme udělali. A dneska se tyhle prodávají po proklamovaných perfektních renovacích často v přepočtu i za 2 míče. Takže snad úplně blbě jsem to auto nekoupil, navíc se mi k němu za tu dobu celkem vytvořil "vztah" a je to prostě ta "moje 911" a doufám že na prodej nikdy nebude muset být a užiju si jí prostě dlouhodobě.

Pe
Peťas
22. února 2024, 12:07
0

Na moji Hondu byl celkem siroky vyber tlumicu v druhovyrobe. Rikam sahnu po japoncich KYB. Na tlumici vyrazeno made in czech rep. Pak jsem zjistil ze maji zavod v Pardubicich. Tvoje asi budou z jineho zavodu.

reagovat
Kr
Krocan
23. února 2024, 00:30
0

No a do KYB vozím trubky že Španělska. Globalizace; zatím.