načítám data...

Bez krabice, ale pořád Volvo

10. ledna 2018, 13:29 34 komentářů Chase

Život s "podtáckem pod kamion" není vždy jednoduchý, ale má své kouzlo...

zobrazit celou galeriiMatěj Vozdek: Bez krabice, ale pořád Volvo

Když jsem poprvé potkal Volvo C70 na živo ve svých velmi mladých letech, byl tento vůz žhavou novinkou. Už tehdy jsem jej obcházel s respektem, ale rozhodně by mě nenapadlo, že za dalších 14 let bude jeden kus, tohoto pro Volvo notně iracionálního modelu, stát u mě před domem a říkat mi pane.

Psal se rok 1999 a předemnou tehdy stálo témeř pětimetrové coupé v béžové kůži, hudební aparaturou s jedenácti reproduktory a duální automatickou klimatizací (v té době dost nezvyklá věc). Vidím ho jako by to bylo dnes. V Mango metalíze a na sedmnátipalcových kolech vypadalo prostě dokonale. Když jsem pak měl možnost si na sedadle spolujezdce vychutnat seriových 240 koní, stal se z tohoto vozu vlhký sen jednoho puberťáka.

Čas šel ovšem dál a do plnoletosti bylo takových snů ještě mnoho, abych následně z čistě racionálních důvodů, ve stejný den co jsem obdržel malou ružovou kartičku opravňující sednout legálně za volant, nasedl do Renaultu 19. To je ovšem zase příběh na jindy.

Vzpomínka na Volvo se mi vybavila až o mnoho let později, když jsem byl požádán, abych měsíc opečovával a zaroveň i využíval vůz jednoho známého po dobu jeho pobytu v zahraničí. Když jsem tenkrát stál před jeho garáží, bylo to menší deja vu. C70 v Mangu (někdo říká v Saffronu, ale správně je C70 opravdu odstín Mango), na sedmnáctkách v bežové kůži a s motorem T5. Opět mě uchvátila. Když Peter Horbury (tehdejší šefdesigner Volva) při představování C70 v roce 1996 prohlásil „Zahodili jsme krabici, ale hračka zůstala uvnitř.“ dokázal v jedné větě vyjádřit základní pocity z tohoto vozu.

Volvo = velká hranatá věc, ideálně v kombíku, za jehož volantem si představíte prošedivělého pána bez jakýchkoliv ambicí na sportovní zážitky… ale kde že. C70 má do krabice daleko a i když za to občas schytává posměšky od pravověrných příznivců značky (právě odtud onen “podtácek pod kamion” z úvodu) je to pořád Volvo (za tohle mě někdo z RWD ultras nejspíš sejme :D ), ovšem usedlostí, nýbrž promyšleností s jakou bylo toto auto vyrobeno. Kvalitou, důrazem na bezpečí posádky a jeho pohodlím. Když automobilka na začátku devadesátých let navázala pro vývoj nového modelu s karoseií coupé spolupráci s TWR (Tom Walkinshaw Racing), věděla moc dobře proč (Vzpomeňte třeba na Kubaisem nedávno krásně popsanou letící cihlu 850 estate v BTCC).

Vývoj vozu probíhal z větší části právě u TWR poblíž anglického Oxfordu. Ve stejné garáži měl také Tom Walkinshaw svoji sbírku automobilů. Volvo mělo na starosti základní technickou konstrukci a charakteristiku výsledného vozu, TWR pak dodávalo design a nastavení výroby. Právě díky spolupráci s TWR a velké volnosti, které se vývojovému týmu od Volva dostávalo, vzniklo na poměry této značky tehdy až nepatřičně zakulacené a nekrabicoidně vyhlížející coupé (a později i kabrio), které díky svým nadčasovým tvarům vydrželo ve výrobě dalších 9 let (Coupé se vyrábělo do roku 2002, kabriolet pak dokonce až do roku 2005).

Každopádně zpět k “mangovému zjevení”, měsíc trávený s tímto strojem ve mě opět oživil pocity mladého kluka a i přes určitou archaičnost interiéru jsem si ho zamiloval. Pubertální projev 2,3 litrového pětiválce dopovaného turbem mě dostával do situace, kdy člověk nevěděl, zda si užívat užasného zvuku nejvyššího tovarního audiosystému od Dynaudio, nebo nechat radio vypnuté a s plynovým pedálem zaraženým do podlahy být stále znovu okouzlován pokusy procpat vás, za opojné árie výfukového systému, skrz přední sedadlo až do kufru. Většinou vyhrávala druhá varianta. Měsíc utekl jako voda a já s těžkým srdcem odevzdal C70 jejímu pravému majiteli. Asi tehdy se mi hlavě pevně uhnízdila myšlenka, že jednou bude takové auto stát u mě doma.

Ten okamžik nastal o dalších pár let později, kdy jsem změnil zaměstnání. Už nebyl třeba velký sedan pro pět lidí a já se rozhodl, že prostě chci coupé. Volba byla jasná, C70 T5 ideálně v Mangu se světlým interiérem, ale člověk míní a… víte sami jak to je. Nabídka vozů byla žalostná, Mango témeř žádné a když už T5, tak za nesmyslnou cenu a v absolutně žalostném stavu. Po projetí mnoha aut z inzerátů, od kterých jsem utíkal co to jen šlo, se v inzerátech zjevil jeden kus přímo v Brně. Bohužel však italka v modrém laku a co hůř, jen dvoulitr s nízkotlakým turbem. Na druhou stranu za velmi lákavou cenu a podle fotek i s docela slušně zachovalým zjevem.

Když se poprvé otevřela vrata servisu jehož majitel (respektive jeho bratr) auto pradával, nebylo už cesty zpět. Stav auta a cena byly natolik zajímavé, že jsem mu okamžitě odpustil i modrý lak a “plebejský” motor (120 kW), který jak se později ukázalo, zase tak plebejský nebyl. Auto však už několikátým rokem stálo, což si relativně brzo vyžádalo svou daň a za své vzala ramena, horní uložení přední nápravy i obě přední ložiska. Stále však jezdilo a finance do jeho oprav byly stále únosné.

Když se poprvé rozsvítila chyba neslavně proslulé elektronické škrtící klapky od Magneti Marelli (mezi majiteli vozu přezdívanou “Magneti Maléry”), začal jsem chystat peněženku na docela solidní hubnoucí kůru. Změnu nálady tehdy přinesla až diagnostika, která nehlasila chybu škrtící klapky, kterou jsme všichni očekávali, ale klapka si stěžovala na příliš velký kroutící moment motoru. V ten okamžik jsem začal stříhat ušima a následná instalace budíku na hlídání tlaku turba osvětlila to, proč mi přišlo, ža na “pouhých” 120 kW jede toto né zrovna nejlehčí auto, až podezřele dobře. Seriové nízkotlaké 12T turbo vesele tlačilo 1 bar, místo výrobcem nastavených 0,4 bar!

V ten okamžik bylo jisté, že si s motorem, respektive jeho řídící jednotkou, ve slunné Italii už někdo hrál a taky to, proč jsem si občas všímal modrých obláčků za kufrem. Ono malé turbo se při tlačení takové dávky vzduchu zapotilo natolik, až se z toho začalo potit doslova… nepotilo však krev, nýbrž olej… kam to jen šlo a pořádně. Když se spotřeba oleje dostala ke krásnému jednomu litru na 1000 km, bylo jasné, že bude muset ven.

Jenže kdo by repasoval malé nízkotlaké turbo, které by dříve čí později opět neuneslo italskou školu a začalo by lít olej kam to jen jde, že? S pomocí pár přátel se podařilo sehnat 16T ve slušném stavu a k němu rovnou svody z S60R. Repase? Proč, vždy je přece dobrý, ne? Bylo… asi půl roku…

Takže druhé kolo a 16T ven z auta, následná repase ve Special Turbo a znovu do auta. Měsíc pryč a já mohl zase bez obav jezdit. Jak bláhové to myšlení, pár měsíců byl klid, ale v květnu 2017 to opět vypuklo. Turbo si začalo popiskovat a v kabině sem tam zavládl odér výfukových spalin. Při poslední větší jízdě z Brna do Běšin na celorepublikový Volvo sraz, jsem si chvikami připadal, že sedlám parní lokomotivu. Nezdravý pískot turba kombinovaný s modrým oblakem za kurfem céčka bavil celé okolí a nevěstil nic dobrého.

Opravdu blbá nálada mě nepřešla ani po již třetím sundání turba a jeho doručení na reklamaci. Na turbu totiž praskl skrz na skrz výfukový housing, což byla příčina ono pištivého zvuku a spalin v kabině, nikoliv však modrého oparu, stoupajícího z výfuku kdykoliv auto stalo déle na volnověh a přidal se plyn. Aby toho nebylo dost, výfukový housing nebyl výrobcem turba uvolněný do aftermarketu, takže co teď?

Jediná možná cesta byl performance výfukový housing z USA, jehož samotná výroba měla trvat víc jak měsíc a další nespecifikovanou dobu pak cesta přes oceán, aby doprava nebyla dražší než celý díl.

V tento moment se psal červen 2017 a já na krátký okamžik, téměř čtyřletého soužití s modrým švédem, poprvé zauvažoval, jestli náhodou nebude snadnější hodit ho ze skály. Ovšem láska i hory přenáší a tak byla myšlenka na veřejnou krémaci céčka zapuzena již v zárodku a začalo výmýšlení plánu na to, jak dát (v ten okamžik rozebrané) coupé zpět do pojízdného a hlavně zdravého stavu.

Přesně v ten okamžik se také vrátila touha po T5. Shodou okolností se jeden motor 2,3 T5 naskytl. Kolegu z klubu sundal opilý řidč v Peugeotu a jeho V70 T5 druhé generace splnila to, k čemu byla postavena. Po velmi tvrdém čelním střetu byl řidič až na pár oděrek nezraněn, ovšem V70 za to zaplatila daň nejvyšší a její záchrana již nebyla reálná. Byť byla přední část těžce poškozená, tak motor i převodovka byli bez úhony.

Asi už tušíte, jak to pokračovalo. Motor byl i s převodovkou převezen do Brna a v US byl krom výfukového housingu objednán i nový intercooler od SNABBu. Vzhledem k tomu, že motor je z mladší generace a úplně jiné modelové řady, nastalo pár komplikací při jeho zástavbě, ovšem nic neřešitelného. Software do řídící jednotky po dalších komplikacích s původní jednotkou, zařidilo volvocesky.cz a do auta se tak nastěhoval soft ARD stage2 (na předělané jednotce z s80). Auto dostalo podvozek a brzdy akdekvátní výkonu motoru a mohl by to být štastný konec příběhu… no, už se snad blíží. Ono se nám to totiž s tou dopravou z US trochu zamotalo, dnes je 10. ledna 2018 a auto stojí již půl roku v servisu.

Když dnes píšu tento svůj průřez historie soužití s C70, vím, že za pět dní konečně dorazí půl roku naháněné a toužebně očekávané díly z US (IC + exhoust housing). Blíži se tak doba kdy tento modrý podtácek pod kamion znovu ožije a oblaží své okolí řevem (tentokrát ještě vzteklejšího) oturbeného pětiválcového srdce, které bude tepat pod jeho dlouhou modrou kapotu. Držte mu pěsti, už za pár týdnů bude muset absolvovat to nejtěžší za svůj život. Nastatrovat po celkové konverzi na T5. Udělalo se toho hodně a je tak také hodně šancí, že se něco nepovedlo. Když to zvládne, bude to už brnkačka… teda pokud mě nenapadne nějaká ptákovina, jako třeba jít přes těch cca 310 koní zavřených aktuálně v té hračce uvniř nekrabice. :)
 

 

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Raspby
10. ledna 2018, 17:23
0

Gratulace...C70 coupe téhle generace (a vlastně i Cabrio) se mi líbí už od doby kdy jsem ji viděl v soudobém Autokatalogu. A navíc právě v té Mango barvě. Tak se swapem na T5 verzi držím palce. A doufám, že se příští sezónu někde potkáme na K&K nebo trackdayi :)

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 17:32
0

Díky. Mango se shání fakt blbě (ale tím neříkám, že to nejde :) ).
Párkrát za rok s na brněnském K&K vyskytnu, na trackday možná až budou na autě tužší stabíky a svor. Takhle by to bylo spíš na ostudu a pálení pneu při každém výjezdu ze zatáčky. Pořád je to hlavně GT a ne okresková ještěrka. :)

Raspby
10. ledna 2018, 17:34
0

Aha...já jsem z Prahy takže v Brně na K&K asi jen tak nebudu :) tak snad v Mýtě třeba..alespoň na kukačku :)

Chase
10. ledna 2018, 17:55
0

Uvidíme, při troše štěstí bych se někdy v Mýtě aspoň na kukačku ukázat mohl. :)

ToMyx
11. ledna 2018, 10:30
1

Jsem další, kdo bude v mýtě vyhlížet tuhle modrou krásku! Je to krásné a nadčasové.

Perníček
10. ledna 2018, 18:18
0

Krásné auto a krásný článek. Taky mám jednu takovou radost, akorát ve verzi bez střechy. Ten zvuk pětiválce je něco úžasného. Auto se sice snažím už přes půl roku prodat, ale i tak jsem stále na vážkách, jestli si místo toho koupit Saaba, pořídit to stejný, ale v kupé, nebo jestli nebude nejlepší si to prostě nechat.
V Brně jsem skoro každý den, ale tvého krasavce jsem tam zatím neviděl, tak třeba budu mít někdy to štěstí. :-)

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 18:35
0

Vzhledem k tomu, že už půl roku odpočívá v servisu, tak teď vidět není. :) Jinak máme každý druhý a čtvrtý čtvrtek v měsíci Brněnský Volví sraz, tak nám někdy dovez toho svého kabrouše ukázat ;) Aktuálně nejbližší je tento čtvrtek v 18:00 na ulici Lipová v restauraci Koliba (Nikacentrum).

Perníček
10. ledna 2018, 21:21
0

Bohužel, kabrouš je aktálně zazimován v garáži a spztky jsou v depozitu. Ale můžu se ukázat s jiným Volvem, máme doma ještě V40 a S40, tak uvidíme, jak mi to časově výjde. Díky :)

Chase
10. ledna 2018, 21:29
0

Neřeš a klidně dojeď čímkoliv. Aktuálně se taky neúčastním Volvem, ale služebním Rapidem :)

Nimrod
10. ledna 2018, 18:59
0

tvé radosti a strati lehce sleduji na fóru volvoklubu, ale takhle detailně a po kupě je to přece jen lepší :-) t5 je úžasná. znám jen první verzi z 850, ale patří k tomu nejlepšímu, co jsem měl možnost řídit. nicméně moc nerozumím tomu, že kamarád pak nechal přečipovat motor a během dvou dnů umřela m56. přitom jezdí relativně dost upravených t5 se snad originální převodovkou a celkem v pohodě. nebo tam cpou všichni m66 a podobně? nikdy jsem to moc neštudoval, ale když píšeš o tom, že tě to možná chytí, tak mi to vytanulo na mysl

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 19:12
0

Ona i sériová T5 dokáže časem sežrat m56. Je to vždycky o tom, jak s tím jezdíš, pokud s tím budeš jezdit sprinty, dřív nebo později to zabalí asi každá převodovka. Každopádně úmrtí m56 není až tak častá záležitost. Samozřejmě se zvyšováním výkonu jde ruku v ruce snižování životnosti dílů a hnací soustava dostává společně s motorem zabrat nejvíc :) Každopádně ke tvému dotazu, nechává se m56. M66 jsem v P80 ještě neviděl.

Nimrod
10. ledna 2018, 19:24
0

co vím, m56 hodně odcházela na d5252t. kamarád se sériovým nafťákem odrovnal dvě. m66 se do p80 dávala, znamenalo to dát baterku do kufru, neb už na ni nezbylo příliš prostoru. nicméně už díky tomu bych si dal na nějaký úpravy pozor, protože volvo není z těch, kteří by mysleli na "stará" auta a tudíž dostupnost náhradních dílů je mizerná. mám pocit, že už nejdou sehnat některý synchrony do m56, ale nechci kecat

Chase
10. ledna 2018, 20:58
0

O těch synchronech jsem něco zaslechl taky, takže si pro všechny případy držím druhou převodovku :)

Jakub Pospíšil
10. ledna 2018, 20:21
0

Paráda. Kabrio z C70 mě nikdy nějak nebralo, ale coupé samotné...sakra, to má grády. Tohle a velké zadohrabné sedany jsou Volvo šlechta. K té jsem se bohužel zatím nedopracoval. Ale na svojí V70 nedám dopustit už teď. Už jen kvůli tomu, že je to ideální štít proti opilým řidičům v Peugeotu.
Mimochodem, poslední dobou se s těma článkama o starých Volvech docela roztrhl pytel. Mám z toho fakt radost. Ještě aby se Nimrod pochlubil jak se žije s devítkou a budu úplně nejspokojenější :)
A sakra, ty tvoje sedačky bych strašně potřeboval. Úplně ten interier pozvednou na vyšší úroveň.

-
Komentář upraven 10. 1. 2018, 20:23:11

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 21:07
0

Jen dobře, nějakou dobu mi připadalo, že Volvo (když pominu pár novinek) je tady tabu. Naštěstí se to mění a i o starších Volvech se konečně mluví. Představa, že Volvo je nudná značka s pohodlnými sedačkami je velmi oblíbená, avšak naprosto mimo (až na ty sedačky, které jsou prostě geniální :) ).
Ten interiér byla velká náhoda, protože za tohle příplatkové zbarvení by člověk musel normálně dát ledvinu. Tady prodávající nerušil co prodává a já nutně potřeboval vyhřívané sedačky :) Podobným způsobem mi aktuálně doma zaparkovaly dvoudílné origo R18 alu BBS Nebula... Už se těším na jaro, Céčku budou slušet ;)

Nimrod
11. ledna 2018, 05:12
0

cítím se polichocen, že bys rád četl nějaký můj výplod, ale byla by to jen snůška prvních dojmů a vyčtených mouder, protože 17.11. jsem si volvátko přivezl a 18.11. po najetých 350km zazimoval :-) to spíš irwinek by mohl lecos napsat, stejně tak o pažoutu 505, a to by mohlo být velmi zajímavé. bohužel asi nemá na to čas, ale když ho budem sborově dostatečně dlouho otravovat... :-)

Lenny
10. ledna 2018, 20:32
0

nádherné auto a super článek :) Nebyl jsi s tou příšerkou v sosnové, když tam jezdila i jedna zelená V70 ? :D

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 21:12
1

Díky :) Ne, ne, v Sosnové jsem s ní nebyl. Poslední roky spíš jezdí po klubových srazek Volvoklubu :)

beastar
10. ledna 2018, 20:38
0

Super auto v pěkném stavu. Navíc bonus, že jich jezdí nejen u nás jako šafránu. Já mám ale Volva z těch let (na rozdíl od pravověrných fans Volva) dost rád všechna. Libí se mi právě ten přerod kdy konečně přestali dělat krabice od bot (se skvělou technikou) a začali vyrábět taky trochu design. Tak krásný jako Zonda to nikdy nebude, ale jinak je to paráda.

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 21:15
0

Díky. Máš pravdu, Zonda je podstatně vyšší liga, navíc pro běžného smrtelníka co zrovna nevykradl banku téměř nedostupná. :)

Inženýr
10. ledna 2018, 21:41
0

To se divím, že nikdo ještě nepochválil ty fotky. Hlavně na titulní fotografii vypadá C70 úžasně! Fakt se podařilo trefit úhel, ze kterého to auto vypadá tak nějak nejlíp. Rád vidím prancing moose! :) Doufám, že o tomto autě si toho přečteme víc.

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 21:51
0

Díky, věřím že na jaře bude nová sada fotek na 18'' BBS, Tak by mohla C70 vypadat ještě o něco málo lépe :)
O autě by bylo co psát, konec konců když si zrovna nedává delší pauzu v servisu, absolvuje semnou i dovolené v Bulharsku. Problém je spíš majitel, který si většinou nestíhá sednout a něco použitelného vyplodit :)
PS: bez vzpínajícího se losa to prostě není ono ;)

yo
yorkin
10. ledna 2018, 21:57
0

Spolužák z gymplu právě také kupé s T5 v saffronu (sorry, mango mi fakt nejde přes pysky ;-)) měl někdy v roce 2001 a od té doby na něj (teda to auto, ne spolužáka) mám solidní crush. Škoda, že šíleně rychle ubývají a hledání kousku ve slušném stavu začíná připomínat hledání jehly v kupce sena, a to i když je člověk ochotný se projet za hranice...

reagovat
Chase
10. ledna 2018, 22:32
0

Vzhledem k tomu že se jich vyrobilo nějaký necelých 25 tisíc kusů, to bude jen a jen horší. Je to jedna z věcí, která mě na tom autě baví. Prostě ho Jen Tak na silnici nepotkaš a když už, tak se oba řidiči můžou umávat :)

Knightrider
11. ledna 2018, 09:20
1

Interiér je příšernej, ale zvenku je to moc hezký auto. A podařilo se ti udělat fakt dobrý fotky. Tak ať vyjede v dobrý kondici a dělá radost.

reagovat
C70C
11. ledna 2018, 09:51
0

Podle mně jedno z nejstylovějších kupé nejen svojí doby. Už dlouho si lámu hlavu, čím by hypoteticky šlo moje C70 cabrio nahradit, ale najít takhle elegantní, neobvyklý, prostorný a pohodlný auto v kombinaci s dokonalým zvukem a trvanlivostí se prostě nedá. Doufám, že zůstane napořád. Sice není v mangu a se surround-audiem, ale tyrkis na Propusech taky vypadá skvěle. A přesto že jsem měl jak 850R, tak V70R AWD obě v manuálu a 184kw, tak paradoxně těch 120kw mi sedí nejvíc a je to první auto co prostě nechci prodat i přesto, že se do něj už jako rodina nevejdeme. Snad nebude vadit, že bych lehce upravil překlad výroku P. Horburyho.. "Vytáhli jsme hračku z krabice." Jinak krásné auto, fotky i článek..

reagovat
Chase
11. ledna 2018, 11:20
0

Díky. Jinak celou citaci jsem sem dával tak, jak ji prezentovalo české zastoupení značky když loni slavila C70 dvacet let od svého uvedení na trh. :)

C70C
11. ledna 2018, 12:39
0

To nebyla kritika na Tebe, jen to přeložili hrozně šroubovaně.. ještě mohli připsat kam tu krabici uklidili a co je to za hračku :-D

Chase
11. ledna 2018, 13:30
0

Však úplně v pohodě :D

liška
11. ledna 2018, 10:26
1

Parádní příběh a super auto, držím palce ať se dá co nejdřív do kupy.

reagovat
krab
11. ledna 2018, 13:39
2

Teď jsem si taky dočetl. Výborný blog a díky za ten průřez do vlastnictví, dnes už můžeme říct youngtimeru.
Je to super, že se tu na Autíčkáři scházíme, pacienti, kteří zkrátka oživují kulhavé hrdiny minulosti, přitom by už dávno místo toho mohli lítat s novým hot hatchem po okreskách a na okruhových dnech.

Tohle Volvo je jedno z nejhezčích. Obzvlášť kabriolet má velké kouzlo.

reagovat
Chase
11. ledna 2018, 16:12
0

Díky za pochvalu. :)
Pacientů je nás tady asi většina. Když si spočítám investice za 4 roky provozu, tak už bych nejspíš pomalu měl na XC90 V8. :D Céčka má prostě svoje kouzlo a byť toto konkrétní letos oslaví 20 let, tak je to veskrze pubertální mladík. Navíc s nájezdem 180 000km je zatím, na poměry Volva, stále v záběhu. :)

ra
rainero
11. ledna 2018, 15:25
0

Spätné zrkadlá a projektorové svetlá sú zrejme aftermarket. btw svietia lepšie? Uvažuješ aj nad xc grilom? Inak fajn recenzia.

reagovat
Chase
11. ledna 2018, 16:07
0

Díky. Ano, zpětná trcátka s diodovými blinkry jsou dodělávaná a z výroby je C70 první generace neměla. Projektorová světla také nejsou origo, ale s Xenony svítí lépe než origo vroubkovaná světla (Origo čirá optika po facelitu by vypadale a možná i svítila lépe, ale aktuálně znám lelší způsoby kam na tom autě uvalit dvacet litrů :D ).
XC maska je v plánu, ale ještě jsem nenašel takovu, který by mě oslovila cenově, každopádně už se možná něco rýsuje. Stejně tak jsou v planu faceliftové zadní lampy :)