načítám data...

A car is reborn. Díl první

18. srpna 2018, 00:25 21 komentářů Skipper

Ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: A car is reborn. Díl první

Blog na autíčkáři jsem začal psát až poté, co jsem měl větší servis u XJ12 za sebou a s XKR jsem právě finišoval. Nedávno jsem si ale pořídil další kočičí šelmu a vzpomněl sem si na jeden z oblíbených seriálů mého mládí – A car is reborn. V tomto seriálu na Discovery channel si jistý veterinář dával dohromady červený E-Type, tak mi napadlo se více méně online podělit o příběh jednoho auta renovovaného anesteziologem.

A co je to tentokrát? Daimler Super V8. Na první pohled další z řady X308, kterých je pořád relativně dost. Na druhý pohled se už ale ukazuje, že vše je jinak. Například na autě nenajdete žádný emblém Jaguaru, naopak všude jsou stylizovaná déčka a nápisy Daimler. Prosim neplést si s koncernem Daimler Benz. Britský Daimler byl samostatná značka, než se stal majetkem Jaguaru. Daimlery od té doby představují jakousi luxusní verzi běžných modelů, kdysi i s jinou motorizací (Třeba Mk II s osmiválcem). Taková starší a původnější variace na Lexus a Toyotu. Typicky se dá Daimler rozeznat podle zvlněné masky chladiče a madla kufru. V interiéru je to zase kůže Connolly, spousta dřeva a neskutečné koberce. A co to Super V8? Od generace X308 se do výroby dostávají moderní celohliníkové osmiválce a to super znamená superchargered, takže přeplňování kompresorem. A ano, je to přesně ten stejný motor, který pohání moje XKR a i sedany XJR. Jinými slovy je Daimler Super V8 luxusní variantou XJR. Tam, kde má XJR lišty černé a masku v laku, hýří Daimler spoustou chromu. A rozdíly pokračují dále v nastavení podvozku. XJR je sportovní, pevné a jisté, Daimler je naproti tomu nastaven na maximální pohodlí. Popravdě jsem ještě nikdy nejel pohodlnějším autem. Daimler je stejně jako XJR vybaven elektronickými tlumiči CATS, které zde ale fungují trochu jinak. Auto se chová jako velký pohodlný parník. Na rozbitých silnicích, kde ve zbytku svého vozového parku trpím, se Daimler jen plavně nese a do interiéru přenáší pouze minimum rušivých vjemů. Cílem je posádku zcela izolovat a to se opravdu daří. A to při klasickém odpružení, žádné vzduchové polštáře. Auto se taky naklání, ale jinak, než byste čekali. Příčné náklony zůstávají minimální, auto se naklání spíše podélně, co jen umocňuje pocit plavby na jachtě. V8 si tiše přede, pokud ale přidáte, kompresor začne krásně ječet a auto začne zrychlovat. Není to ale nic, z čeho bych si sednul na zadek. To XKR se stejným motorem je neskutečné pružné a vystřelí dopředu, zde ale hraje roli docela slušná váha. A podobně je to znát na brzdění.

Můj Daimler je dále prodloužen a pouze čtyřmístní. Tohle auto se netočí kolem řidiče a to platí doslovné. U krátkého XJ je řidič více méně osou otáčení auta. Zde sedíte více vpředu, takže celkový dojem je podobný, jako z řízení autobusu. Tohle auto je především o zadních sedačkách. Jsou pohyblivé předozadně, spolu s pojezdem sedáku dopředu se sklápí opěradlo, takže vznikne pohodlné křeslo. Celek doplňují koberce z jehněčí vlny a dřevěné stolky. Tohle byl luxus v devadesátých letech a ne tisíc asistentů. A tak se mi to i líbí. Pokud XJR působí dojmem auta pro padouchy, tak Daimler Super V8 je auto pro arcipadoucha. Zahrálo si i v Bondovi, kde právě jako padoušský vůz sloužilo. X308 hojně sloužilo i Britské vládě a královna ho používala jako svoje osobní vozidlo. Měli to hezky rozdělené – vládní jsou Jaguary a královské jsou Daimlery. 

Daimler je prostě to nej z Jaguaru. Poprvé jsem ho naživo viděl na srazu, byl to nádherný modrý Double six – minulá generace s dvanáctiválcem a trochu hranatějším interiérem. V podstatě lépe vybavená verze mé XJ12. Ten interiér mě naživo nadchnul, je teda pravda, že byl v perfektním stavu. Ale jednu V12 již mám a s Daimlerem bych jí asi začal zanedbávat. Takže v mých snech zaujala místo generace s osmiválcem a nutně jsem jí potřeboval do své sbírky. Nicméně vše zůstáválo v rovině jednou, možná…

Jednoho dne jsem sháněl další díly na svoje XKR a pán na telefonu mi jen tak mezi řečí sdělil, že by měl nějaká auta na prodej. Jan tak z legrace jsem se zeptal, jestli by nebyl Daimler Super V8. Tak prý jo. A dlouhý? Jo. Barva? Vínová. Interiér tmavý nebo světlý? Světlý. Můžu se zítra stavit? A už se jelo do Prahy.

Prvotní dojem byl nic moc. Auto bylo lakováno, na některých místech ne zrovna zdařile. Nějakého psychotického Holanďana taky napadlo nalakovat masku chladiče a udělat z toho asi nejtrapnější pokus o napodobení  XJR, jaký jsem kdy viděl. Na předních blatnících a začátcích prahů koroze.

Kola z X300, která se mi teda nikdy nelíbila.

V interiéru mě přivítala špendlíková variace na hvězdné nebo jako v Rollsu, vytečené zrcátko a opět jsem vypustil několik nadávek na předchozího majitele – všechny kapsy dveří mají v sobě díry od cigaret. Co to bylo za hovado? Řidičova sedačka má popraskanou kůži a dřevo bylo taky místy popraskané. Zezadu se při jízdě ozývalo hučení, CD měnič chyběl a zadní světla byla opět z X300. Odradilo mě to? Odpověď asi znáte, neodradilo, stala se z toho výzva a potřeba zachránit další auto.

Pozitivum byly udělané rozvody, docela obsáhlá servisní historie, originální vlněné koberce – ty jsou prostě boží, prakticky nesehnatelné a často je už nemají ani mnohem dražší auta. A dalším pozitivem byla barva. Jedná se o Maroco red, která se dávala na XJ40, ve vzorníku na X308 není, takže individuální barva. No a co Vám budu povídat, prostě jsem se do ní zamiloval. Je vínová, ale jak vykoukne sluníčko, tak hází fialové odstíny.

Po zvážení plusů a mínusů jsem se rozhodl, že to auto chci. Cena se usmlouvala na 230 000, co celkem jde, protože hezké se prodávají o dost dráž.

Auto jsem dovezl domů, kde doteď více méně odpočívalo, chtěl jsem mít nejdříve hotová zbylá auta. V mezičase jsem na ebay sehnal přední masku (nová stála nesmyslné peníze, pokud se nepletu tak v součtu to bylo kolem 18 000) a taky originál 17ti palcová kola, která na to auto patří. 16tky jsem dal protiúčtem. Můj mechanik vyměnil zadní ložiska, ale bohužel hučení přetrvává. Takže nás čeká výměna diferenciálu. Nechal jsem spravit popraskané dřevo a rozhodl jsem se, že na tomhle autě se pokusím spravit co nejvíce věcí sám. Začal jsem tím, čeho jsem se bál nejvíc – stropnicí. Nová přijela z Anglie od firmy Myrtle. Původní jsem z auta vytáhl celkem snadno, horší bylo dostat dovnitř novou, nakonec se to přes zadní dveře povedlo a po hodině pasování, šroubování a nadávání se dílo zdařilo.

Dnes jsem poprvé v životě na autě vyměnil svíčky a pocítil jsem hrdost z dobře odvedené práce. Dalším krokem bude výměna všech náplní (kdoví, možná po výměně oleje přestane diferenciál tak hučet, otázka je, jestli v něm vůbec nějaký je). V plánu je opět dostat auto do perfektního stavu a vyladit ho tak, aby vypadalo jako v den, kdy vyjelo z továrny (možná i malinko lepší). Asi to bude docela dlouhý boj, takže postupně budu přidávat pokračování, podle toho, jak práce půjde.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
18. srpna 2018, 11:40
4

Ty ses dobrej pacient, po tobe bych chtel nekdy kupovat auto :)

reagovat
Skipper
18. srpna 2018, 16:16
4

To není tak úplně jednoduché :) Většinou si kupující vybírám ;)

KS
18. srpna 2018, 17:50
0

Ač mě britská auta moc neberou, starší Jaguary/Daimlery mají fakt pěkný profil, zvlášť štíhlý kufr. A v té vínové je to top, asi neexistuje žádná vhodnější. Je super, že se každému líbí něco jiného, alespoň je to pestré. A pocit z vlastnoručně provedené práce na autě je nenahraditelný. Přeju čím dál větší úspěchy, hodně čtivý seriál :-)

reagovat
Skipper
18. srpna 2018, 18:55
0

Děkuji. Já se k anglickým vozům postupně propracovával, ale neznamená to, že bych potřeboval jen je. Ale obecně můžu auta z konce devadesátek. Profil trochu kazí prodloužené dveře, krátký sedan je vyváženější, ale i tohle má něco do sebe. Pro mně krásná placatá limuzína. A vlastnoruční práce - je to tak. Ještě před rokem bych ani nedotáhl šroubek :D Teď ale asi přijde fáze, kdy budu muset svěřit auto profesionálům.

beastar
18. srpna 2018, 18:35
0

Tyhle auta úplně nemusím. Ale ta barva je super. Je to exot a vůbec dobrá investice. Tak hodně štěstí s dalšími úpravami. Že to jezdí po našich tankodromech skvěle vím přes dvěma lety sem jednoho prodával v havarijním stavu a přesto to bylo supr. Kde to je koupený?Prodejce nebo soukromník?

reagovat
Skipper
18. srpna 2018, 18:58
0

Děkuji! Akorát s tou investicí nevim. Když se třeba koukám na ceny XJ Series I-III, tak nic extra. Ale uvidíme, je to docela vzácná top verze, tak možná. Nedávno mě pobavilo, když jsem našel cenník z roku 1998 a zjistil jsem, že to, co mám v garáži, by tehdy souhrnně stálo přes 10 mega. A auto je od prodejce, myslím, že i teď má na bazoši nějaké XJR.

Ronoath
18. srpna 2018, 18:39
0

Máš můj obdiv. Ale to auto za to stojí, a to jen koukám na fotky...

reagovat
Irwinek
18. srpna 2018, 19:32
0

Měním se na tetku závist :-D
úžasné auto, a já holt nemám garáž, tak by u mne trpělo :-(
držím palce :-D

reagovat
PeterLuk
18. srpna 2018, 22:18
0

Toto je také to auto (resp. autá, týka sa to aj ostatných Jagov a Daimlerov z "tej" doby), u ktorých neviem, či sa mi páčia, alebo nie (vyzerá to zároveň celkom dobre, ale až príliš "usadle" a konzervatívne, najmä zvnútra - samozrejme nepochybujem, že to je určite pohodlné a že to dobre jazdí) :D Každopádne sú to zaujímavé autá, príjemné spestrenie na cestách, a majú dačo do seba. Vidno že máš tieto autá rád, čo je super, a hlavne sa tvoje články dobre čítajú. Len tak ďalej a nech to jazdí. ;)

reagovat
Skipper
19. srpna 2018, 08:22
2

To je trochu jako se ženami ;) Každý máme svůj typ. Někdo je na hubené, někdo na macatější. Někdo na mladší, někdo na starší. A tak je to dobře, tak to má být :) A další věc je, jestli se jedná jen o krátkou aférku, nebo dlouhodobý vztah. Vyspat se s modelkou je asi fajn, ale žít s ní už být výhra nemusí.

beastar
22. srpna 2018, 14:20
2

Asi a nemusí.... Viděl si někdy odlíčenou modelku:D Tj asi jako Krabova 911 po setkání s Cliem zblízka.

Skipper
19. srpna 2018, 20:33
1

A dnes se zadařilo. Couval jsem a zničeho nic se zprava vyrojila červená fábie, zrovna ve chvíli, kdy jsem se koukal do levého zrcátka a jsem bez zadního nárazníku...

reagovat
Nimrod
20. srpna 2018, 05:26
0

tak to je nemillé. ale pokud to odnesl pouze nárazník a jinak nic, tak to ještě mohlo dopadnout hůř. navíc je to další věc, kterou budeš muset vyřešit a tedy o důvod víc, proč mít lepší vztah s daimlerem :-) těším se na pokračování

krab
22. srpna 2018, 11:56
0

Gratuluju taky k novému přírůstku! Krásný Daimler a moc zajímavá barva.
Tohle je navíc teda extra nevídaná verze, označení Super V8 má taky něco do sebe :)

reagovat
Skipper
22. srpna 2018, 14:49
1

Děkuji. A to označení ano, nicméně, když jsem do hlášení o dopravní nehodě pro pojišťovnu psal typ vozidla Super V8, tak jsem se cítil trochu divně :D

MartinCoupe
22. srpna 2018, 12:35
0

Nádherná klasika!

reagovat
Adam
23. srpna 2018, 17:21
0

Ne kazda Super V8 ma takovy stesti na majitele...

reagovat
Skipper
23. srpna 2018, 18:16
0

Jejda, chudák... Co se jí to stalo?

sheogh
24. srpna 2018, 12:01
0

Je dobre videt nekoho se stejnym vkusem na auta :-) Paradni kousek, a je zajimavy, ze je projev motoru takovej rozdil proti XJR. Tam je ten zatah fakt navykovej

reagovat
Skipper
24. srpna 2018, 20:30
0

Děkuji! Já už bych se někdy moc rád kouknul na ten Phaeton ;) Jinak rozdíl je to proti XKR. A je to dáno pouze hmotností auta. Je to jen o porovnání. Pro někoho, kdo v XKR nikdy nejel, je Super V8 raketa. Všechno je relativní ;)

StanS
20. června 2020, 06:58
-1

Daimler Super LWB Fourseater. vzácný kousek.

reagovat