Pokud byste chtěli zjistit, jak se vlastně na svět dostala značka Wartburg, museli byste prolistovat archivy až do třicátých let dvacátého století. Těsně před vypuknutím Velké vlastenecké války se v nacistickém Německu prodával vůz DKW F8 s velice moderní koncepcí. Poháněna byla přední kola, a to pomocí dvoutaktního tříválcového motoru. Toto pokrokové řešení ponechávalo dostatek prostoru posádce i zavazadlům a zároveň umožňovalo udržet nízké výrobní náklady. Nástupce F9, který se měl do autosalonů dostat v roce 1940, však zůstal pouze na prknech konstrukčních kanceláří, jak se automobilový průmysl postupně přeorientoval na válečnou mašinerii. Z výrobních pásů koncernu Auto Union (dnes Audi) tak namísto levných DKW sjížděly pancéřované Sd-Kfz 222. Poté co se ve vybombardovaných zdech továrny v Eisenachu usídlili nejdříve sovětští a později východoněmečtí vojáci, vyvstala potřeba zásobit socialistický lid automobily. Zrodil se tak Wartburg 311, pojmenovaný podle hradu tyčícího se nad továrnou. Jako základ tehdy posloužil nerealizovaný DKW F9 . Na ocelovém podvozkovém rámu se usídlil předválečný dvoutakt s výkonem 38 koní pohánějící přední kola s pomocí manuální čtyřstupňové převodovky s řazením pod volantem. Rámová konstrukce umožnila výrobu mnoha karosářských verzí a tak mimo klasického sedanu a kombi vznikla překrásná verze Coupé, otevřený roadster či čtyřmístný otevřený terénní speciál pro potřeby Volkpolizei. Přestože pohonná soustava byla tragicky poddimenzovaná, koncepce auta byla již dvacet let za zenitem a celkově se nejednalo o kdovíjak ekologický či spolehlivý vůz, jedno se prvnímu Wartburgu nedá upřít. Obvzlášť ve ‚sportovní‘ verzi vypadá prostě nádherně a dvoubarevné lakování ještě podtrhuje mimořádně vydařené proporce. Jen škoda, že posádka otevřené verze musela poslouchat ohavný lomoz vycházející z pod kapoty.
načítám data...
Poslední komentáře
- Volvista_Volvař, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Dobré ráno.Děkuji vám,za vložené názoru a svého pohledu... - Perníček, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Netuším, kolik je tady v tom procentuální poměr nadsázky... - Perníček, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Jak píše rock, Škoda může být ráda, že skončila ve VW Group.... - rock, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Honda S2000 Lotus Elan (M100) Toyota MR-2 (W30) btw i W20 je nádherná... - MMM, Tato auta zrají jako víno: Modely...
MG ZT-T... Koupil jsem jej cilene v nafte. Bezhodnotne, ale zajimave... - S.h.I.t., Ručičkové stopky, řev motorů a štěstí...
Ono to jde :) , predstav, ze to co vezes na kline mas pred sebou... - XTad, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Upravil bych to - kolik přesně zůstalo ve SVĚTĚ samostatných... - jbigllesCZE, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
měl jsem to štěstí na tom dělat autoškolu. V kurzu byly... - Habakukk, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Škoda by dopadla jako Zastava kterou koupil Fiat a udělal z ní montovnu. - Viola Procházková, Ručičkové stopky, řev motorů a štěstí...
To by se mi do půl hodiny zavařil procesor :D - Ronoath, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Krásně zachovalé auto a parádní fotky se skvělou atmosférou.... - rock, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Samostatný vývoj a nástupce Favorita.... Promiň, ale včil... - PB, Opel Combo-e Van: Dotační expres
Drahej krám k ničemu. Za milion. - xMeda, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Porovnavat ojetinu s novym autem je nesmysl. To i dnes se da rict,... - xMeda, 1994 Škoda Forman Silver Line: Rodinné...
Central byl opravdu bezne volitelna vybava i pro tuzemske Blackline...
Poslední inzeráty
Moskvič Ostatní Šlapací
1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat
2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature
2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem
Ford LTD Coupe
1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem
Rušné diskuse
- Tato auta zrají jako víno: Modely s nadčasovým designem, který vypadá skvěle i po letech
48 komentářů - Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut
36 komentářů - Autíčkář se ptá: Chceme v Česku takeovers?
33 komentářů - Bazarový snílek: S nebem nad hlavou a kamarády za zády
32 komentářů - Volvo EX30 Twin Motor: Malé auto, velké plány
29 komentářů - Ford Expedition: Řešení občasné rodinné dopravy?
24 komentářů - Řídit odbor dopravy jako firmu
23 komentářů - Volvo XC90 T8 Recharge: Konec dieselů netřeba oplakávat
22 komentářů
04. srpna 2022, 16:12
0
https://www.autickar.cz/auto-dne/wartburg-311/642/
06. srpna 2022, 22:16
0
auto je to fakt pěkný. Koncepce určitě zastaralá na svou dobu nebyla ani náhodou - spíš byla velmi progresivní. Už na začátku 60-tých let se pracovalo na samonosné karoserii pro W353 a tragický byl pouze ten dvoutakt, který ovšem měl taky své výhody a na ekologii se tehdy nehrálo.
26. srpna 2022, 21:01
0
Jako sorry, ale ten text k obrázku je totální blábol. Wartburg je jedna z nejstarších automobilek světa, založená už v roce 1896. Jeden z prvních Wartburgů z té doby je i v Národním muzeu v Praze. Před první světovou válkou se přejmenovala na Dixi a mmj vyráběl model DA3/15 (licence Austin Seven). Ve dvacátých letech eisenašskou fabriku koupilo BMW a jejím prvním modelem bylo právě DA3/15. První sportovní model BMW se jmenoval DA3/15 typ Wartburg!! Nekecám. Auta BMW se zde vyráběla až do druhé světové války. Po ní se výroba rozjela znovu, ale pod vedením komunistů, takže de facto byly 2 značky BMW, což se v Mnichově nelíbilo a musela se značka přejmenovat na EMW (Eisenacher Motoren Werke). Dále ale produkovali předválečné modely BMW. Mezi tím v nedalekém Zwickau se musel koncert Auto Union (4 kroužky značí spojení 4 značek - Audi, DKW, Wanderer a Horch) odstěhovat do západního Německa. Značky Audi, Horch a Wanderer úplně zanikly. Zůstala jen obnovená DKW, která před válkou vyráběla dvoutaktní modely, vč. typu F8 (dvouválec!). A měla vyvinutý model F9 (už tříválec). Ve Zwickau se nejprve rozjela výrova F8, ale už pod značkou IFA. Následně podle plánů DKW připravili model F9, který se ale výrobně přestěhoval do Eisenachu, kde na jeho základě vyvinuli typ EMW 311, prodávaný jako Wartburg 311.Následovaný typem 353 a v roce 1988 1,3. Když se vrátím k DKW, tak ta začala vyrábět tříválcový model 3=6 (podobný F9), který se vyráběl nejvíce a nejdéle v Argentině. Následovali typy Junior, F11 a F12. Mezitím DKW koupil Mercedes a donutil Auto Union vyvinout typ F102 (stále dvoutaktní tříválec 1,1) a k němu do stejné karoserie zabudovali motor Mercedes 1,7. A aby to komerčně oddělili a pozvedli, tak čtyřtakt dostal obnovené jméno Audi (model F103). Pak už ale Auto Union koupil VW a dál už to znáte.
11. března 2023, 07:05
0
Jen malé upřesnění. Prototyp DKW F9 tak úplně na prknech nezůstal ale po válce se v Eisenachu s drobnými úpravami vyráběl jako IFA F9 s motorem 900 ccm o výkonu 29 PS co by předchůdce W311, který už ale měl výkon zvýšený na 38 PS. W311 - 1000 ccm a mezityp W312 (karoserie W311, podvozek pro 353) a W353 do 04/1969 měli výkon 45 PS a W353 po 04/1969 50 PS.
A o nějakém "tragicky poddimenzovaném výkonu" W311 se z dobového pohledu také nedá zcela mluvit. Byl to tehdy, v dané kubatuře, spíše takový běžný průměr. Např. motor soudobé Š440 (Spartak) měl sice o 2 PS vyšší výkon ale z objemu 1089 ccm a ještě v r. 1976 měla Š 105 výkon 45 PS. Nicméně W311 byl oproti Š 440 už z principu funkce a projevu dvoudobého motoru o něco živější. To platí i o W353 v porovnání se Š 105/120. Pokud se ovšem budeme bavit o hospodárnosti provozu, tak logicky vyhrávají čtyřtakty i když zrovna W311 a Š 440 ještě na tom byly s udávanou spotřebou při ustálené jízdě prakticky stejně.