načítám data...

Výkony za babku: Ford 2.3 Turbo

26. prosince 2011, 17:32 3 komentářů Vojtěch Kubiš Historie

V uplynulých týdnech jste si na autíčkáři mohli přečíst seriál o nezničitelných motorech, dnes bych na něj chtěl navázat další serií, tentokrát ale z opačného konce spektra. Trvanlivý...

Zobrazit galerii

V uplynulých týdnech jste si na autíčkáři mohli přečíst seriál o nezničitelných motorech, dnes bych na něj chtěl navázat další serií, tentokrát ale z opačného konce spektra. Trvanlivý motor je fajn, hlavně když chcete najet hodně kilometrů, jenže co když vám stačí ¼ míle? A co když ji náhodou chcete ujet co možná nejrychleji? Tak potřebujete výkon, hodně výkonu. Jenže co když se vám pod polštářem zrovna neválí pár miliónů korun na nový supersport? Tak hledáte levný motor s velkým výkonem a ideálně ještě větší výkonovou rezervou.

Ford T-88 „Lima“ 2,3 l Turbo

Představte si, že jste v Americe na dragracingových závodech a v boxové uličce obcházíte auta s otevřenými kapotami. Při pohledu ty na naleštěné mnohalitrové osmiválce si říkáte, že v Evropě ty výkony mají auta se stejným objemem už v sérii. Jenže pak uvidíte něco, co snad ani nemá motor, jen množství leštěných trubek a všemožných kabelů a hadic. Přijdete blíž a z úzkého ventildeklu čtete Ford Fuel Injection Turbo. Říkáte si co je to zač a co to dělá na sprintech?

Takže pěkně popořadě. Základem čtyřválcové nabídky evropské divize Fordu v 70. a 80. letech byl motor s interním označením T-88. Ten byl v evropské verzi známý jako Pinto, podle nepříliš povedeného malého Fordu pro americký trh, do kterého se ale nakonec nikdy nemontoval. Pro americký trh byla totiž určena jeho o něco větší varianta, známá jako Lima, podle výrobního závodu ve městě Lima ve státě Ohio. Lima ale měla i přes nárůst objemu na 2,3 litru výkon jen mizerných 88 koní, ještě méně než dvoulitrová verze evropského Pinta. Což nezní zrovna jako recept na levné a oslnivé výkony. Naštěstí ale existovala i přeplňovaná verze, která se montovala do americké verze Sierry, zvané Merkur XR4Ti, do několika verzí Fordu Mustang a dokonce i do velkého Thunderbirdu TurboCoupe.

Motor ve své nejvýkonnější variantě v Mustangu SVO měl v sériové podobě jen 205 koní. To je sice více než osmiválcové varianty té doby, ale s přihlédnutím k potenciálu motoru o nijak oslnivý výkon nejde. S úpravami na sání, výfuku a se silnějším palivovým čerpadlem se však můžete i se sériovou řídící jednotkou a vstřiky dostat až na výkon 300 koní. Vyměňte původní vačkovou hřídel za ostrou aftermarketovou, přidejte větší mezichladič stlačeného vzduchu a máte dalších 50 koní navrch. Pořád málo? Fajn, tady už to začíná lézt trochu do peněz, ale úměrně tomu získáte výkon. Začněte tím, že vyhodíte toho zrezlého šneka, co sedí na výfukových svodech, vyberte si z obrovské nabídky turb přesně dle vašich požadavků a zainventujete. Sériová řídící jednotka a váha vzduchu na takový nárůst plnícího tlaku reagují odchodem do důchodu a vy kupujete nějakou z programovatelných řídících jednotek. S rozšířením sacích kanálků v hlavě se blížíme hranici 500 koní a seriové písty s ojnicemi se začínají tvářit, že už mají taky dost a některé protestují opouštěním motoru skrz blok. Štěstí, že díky popularitě motoru není problém dostat profesionální sportovní kousky. S dalším zvýšením plnícího tlaku, stage III nebo IV vačkovou hřídelí a s mnoha hodinami ladění se dostanete na dosah 600 koní, v extrémních případech a se značným zkrácením životnosti motoru až na 800.

Není se tedy čemu divit, že tento motor má obrovskou fanouškovskou základnu, navíc platí za jednoduchý a blbuvzdorný, mnoho lidí o něm prohlásilo, že je to nejjednodušší přeplňovaný motor vůbec. Má vůbec nějaké slabiny? Má, jako každý. Asi nejvýraznější je litinová SOHC hlava. Ta sice dobře snáší vysoké tlaky, ale je těžká a má slabý průtok vzduchu. Částečným řešením je rozšíření kanálků, ale pouze do určité míry. Když se to přežene, tak naopak ráda praská. Další možností je instalace DOHC hlavy z Volva nebo od nějakého z výrobců sportovního náčiní. Za zajímavost a v USA také nevýhodu se dá považovat fakt, že motor je vlastně původem z Evropy a tak jsou všechny šrouby s evropské specifikace, palcový rozměr nářadí tak nemusí vždy stačit. Naopak pozitivem pro Evropana je příbuznost s Pintem, která umožňuje jeho zástavbu do spousty u nás běžných aut. Tak co říkáte, docela zajímavý motor s obrovským potenciálem, že? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tr
Trinom
27. prosince 2011, 13:52
0

Ten už jsem někde viděl :-D

reagovat
De
Dejv
28. prosince 2011, 18:39
0

treba cossworth

reagovat
al
alfonzo
08. ledna 2012, 16:05
0

dobrej článek

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem