logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Volvo EX30: Nejmenší Volvo se představuje

Svou českou premiéru si odbylo Volvo EX30, nejmenší vůz z modelové nabídky značky. Proč je právě tento prcek tak důležitý?

Volvo EX30 se českým novinářům a odborné veřejnosti představilo v Křižíkově pavilonu v pražských Holešovicích ve velkém stylu. Vůz odhalil Alican Emiroğlu, generální ředitel Volvo Car Czech Republic, své nám o něm pověděli Monika Zietek a Francesco Speciale, dva členové projektového týmu, který provázel model EX30 od samého začátku.

Foto: Volvo

Proč je kolem toho takový humbuk? Vždyť se jedná o nejzákladnější a nejlevnější Volvo, to nejobyčejnější, co v showroomech značky můžete vidět. Jenže to by byla hodně zjednodušená verze skutečnosti. Pravdou totiž je, že Volvo EX30 představuje skutečně důležitý a možná až přelomový vůz. Pojďme se na něj tedy podívat blíže.

Foto: Volvo

Volvo EX30 je kompaktní crossover. Někde se objevuje i pojem SUV, ale já bych zůstal u toho crossoveru, auto má skutečně kompaktní rozměry a být jen o maličko nižší, byl by to hatchback jako vyšitý. Ostatně rozměrově je to nejmenší Volvo od chvíle, co z linky sjel poslední kus modelu C30. A je to Volvo. Design si s ničím nespletete, severská značka se vydala svou cestou a jen těžko by tyto tvary kdokoli připisoval jinému výrobci. Přesto jsou tu ale věci trochu jinak. Stejně jako u většího sourozence EX90 je i v případě nejmenšího Volva design posunutý zas o krůček dál. Všechno je zjednodušené, principy designu jsou oholené až na základ. 

Foto: Volvo

Třeba zadní světla – stále vytváří onu vlnu a dále se šplhají vzhůru po sloupku karoserie, jen tady je to vlastně jen takový náznak. Ve skutečnosti na sebe spodní a horní část lampy vůbec nenavazuje. A stejné je to i vpředu, typické ‘T’ jako světelný podpis i diagonální linka napříč maskou chladiče tu jsou a jasně hlásají, že tohle je Volvo. A až když se zadíváte podruhé, uvědomíte si, že tu vlastně ona maska chladiče už vůbec není. 

Foto: Volvo

Zda se design povedl či nikoli nechám už na vkusu každého jednoho z vás a přesunu se k tomu, proč že tu ona maska chladiče není. A vy už určitě správně tušíte, že tu není ani žádný konvenční chladič motoru, protože EX30 je elektromobil. To ostatně dnes už asi nikoho nepřekvapí. Volvo nabídne novinku ve třech konfiguracích pohonu. Základ představuje kombinaci menší baterie a pohonu zadních kol, prostřední varianta přidává větší baterii a tedy i dojezd (zde až 480 kilometrů dle metodiky WLTP) a pro náročné piloty je připravené vrcholné provedení, které ze stejné baterie pohání hned dvojici motorů. To znamená o něco menší dojezd (460 kilometrů), ale také pohon všech kol a brutální zrychlení z nuly na sto za 3,6 vteřiny.

Foto: Volvo

Zajímavá je ale i ona úplně základní varianta. Jistě, díky baterii o skromnější kapacitě jen 51 kWh (oproti 69 kWh vyšších verzí) je dojezd jen 344 kilometrů, díky rychlému nabíjení to ale u auta určeného především pro městský a příměstský provoz nemusí představovat žádné omezení. A naopak, jiné omezení tady padlo. Za onu základní variantu si totiž výrobce účtuje 869.000 korun včetně daně. A to je málo. Při pohledu na konkurenci z řad elektromobilů jde těžko najít srovnatelnou nabídku. Cenou dokáže EX30 předčít snad jen MG4. A ještě než začnete do komentářů horečně ťukat, že MG je sice čínské lacině udělané auto, ale Volvo už je přece taky čínské – věřte mi, není to totéž. S oběma značkami mám své zkušenosti a ať už Volvo patří komukoli, stále staví auta solidním ‘západním’ způsobem. Ostatní vozy na trhu jako třeba Jeep Avenger nebo Renault Megane E-Tech potom zaostávají buď cenou nebo parametry. Nebo rovnou obojím.

Foto: Volvo

Co je ale ještě důležitější – ona cena je konkurenceschopná i v případě, že do řad soupeřů zahrneme i auta se spalovacími motory. Odpovídající kompaktní crossover od kteréhokoli z prémiových výrobců nepořídíte za menší obnos bankovek. EX30 s prodlouženým dojezdem a pohonem zadních kol (což bude asi nejprodávanější a zároveň nejrozumnější konfigurace) se stále vejde do jednoho milionu korun a ani za to nejnašlapanější provedení s plnou výbavou nedáte přes milion a čtvrt.

Jak toho ve Volvu dosáhli? V případě základního provedení je klíč v použití LFP baterie, větší baterie je potom již klasické NMC Li-Ion. Výkon jednomotorové verze je bez ohledu na baterii 272 koní, dvoumotorové provedení nabízí 428 koní. 

Foto: Autíčkář.cz

Auto je jednodušší, je znát, že tohle není vlajková loď značky, pořád bych ale ono ‘šetření’ nazval velmi důstojným. V EX30 není nic na první pohled nekvalitní, odfláknuté či nedodělané. Třeba kovové vnitřní kliky mě svou solidností i designem vyloženě potěšily. A je tu i ten správný odkaz severu a skandinávského stylu. Ambientní osvětlení v barvách letního slunovratu či polární záře, různé funky typy čalounění a obrovský kus skla přes celou střechu auta. Snad jen absence jiného než středového displeje mě úplně nepotěšila. V Tesle 3 to uživatele ale očividně netrápí, tak to možná bude jen o zvyku. Naopak mě potěšily konvenční kliky dveří namísto nějakých vysouvacích rádoby-cool nesmyslů. Někdy je fakt zbytečné znovu vynalézat kolo. Nebo kliku.

Foto: Volvo

Taky jsou tu už v základu všechny ty volvovité věci. Bezkonkurenční je poměr recyklovaných materiálů, důraz je kladen i na minimalizaci odpadu při výrobě a všechny ty věci, co přispívají k udržitelnosti, klimatické neutralitě a snad lepší budoucnosti. Pokud vás toto až tolik nebere, nevadí, jsou tu i věci, které ocení každý. EX30 posouvá úroveň bezpečnosti zas o krůček dál. Asistenční systémy nově dokáží zabránit kolizím nejen při odbočování vlevo, ale také třeba otevření dveří do dráhy jinému vozidlu, cyklistovi či třeba koloběžce.

Foto: Volvo

Zároveň jsme byli ubezpečeni, že se zvlášť velký důraz kladl při vývoji na to, aby asistenti řidiči sice pomáhali, ale neobtěžovali ho. Jejich úkolem je zasáhnout, když je třeba, ale zároveň zůstat v klidu, když má řidič situaci pod kontrolou. Zazněl i příjemný detail – systém pro udržování vozu uprostřed jízdního pruhu rozpozná auta v sousedních pruzích a přirozeně se od nich snaží držet trochu větší distanc, tedy nejede striktně ve středu svého pruhu. Kdo někdy předjížděl kamion, který se trochu moc lepil na středovou čáru, v autě s aktivovaným systémem udržování v pruhu, ten jistě chápe, proč je toto skvělý nápad.

Foto: Volvo

A tohle všechno máte již v oné základní výbavě. Teda všechno ne, třeba tu panoramatickou střechu ne, ale ony asistenty a podobné věci ano. Zdá se tedy, že se elektromobil opět o něco přiblížil cenové hladině, na kterou jsme zvyklí z konvenčních aut. A to je zajímavá zpráva. Volvo přichází s elektromobilem s dostatečným dojezdem, bohatou výbavou, atraktivním designem (teď mluvím za sebe, ale stovka v ČR podepsaných objednávek na auto, kterým se ještě nikdo ani nesvezl, naznačuje, že se EX30 asi obecně docela líbí) a velmi rozumnou cenovkou.

Foto: Volvo

Zní to možná až příliš dobře? Na podrobnější soudy si musíme počkat na komplexní redakční test, při kterém zjistíme, zda se dá žít jen se středovým displejem, zda slibované neobtěžující asistenty skutečně neobtěžují a především – zda je Volvo EX30 opravdu dobré auto. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
MBMB
5. 10. 2023, 07:40

LFP baterie je rovněž typ li-ion baterie. Ta větší baterie je tedy přesněji řečeno NMC, aby se to rozlišilo.
Zarazilo mě, co za barvu by měl být letní slunovrat. :D Co jsem dohledal, tak v angličtině tomu říkají "Midsummer", což dává mnohem větší smysl. Slunovrat sám o sobě samozřejmě nemá žádnou speciální barvu, ale evidentně to v češtině chtěli nějak ozvláštnit.
Jinak, ano, vzhledem k ceně určitě zajímavý model, který se podílí na snižování té cenové hladiny, což je dobře.

2 reagovat
VK
5. 10. 2023, 10:03

Palec nahoru za zadohnanou koncepci.

Třeba VW trvá u ohlášené elektro lidovky ID2 na předním náhonu.

1
mariov8
5. 10. 2023, 10:19

Můj jediný pozitivní zážitek ze zkušební jízdy s idBuzz, vlastně 2: díky zadnímu pohonu se to neskutečně příjemně řídí a značný rejd kol = malý průměr otáčení. Tady není důvod trvat jako u malých aut se spalovacím motorem na předním pohonu. Souhlas, palec nahoru!

-1 reagovat
Frodo
5. 10. 2023, 11:54

Tohle jako budoucnost pro lidi co rádi řídí nezní vůbec dobře. Zní to přímo odpudivě. Čínský ošklivý vysavač? Děkuji, nechci!

0 reagovat
Liqid
5. 10. 2023, 12:34

Opravdu přijde někomu dobré, mít displej jen uprostřed a muset tam pořád otáčet hlavu? Jako řidič jsem to zkoušel v nějakém Hjundai a bylo to dost nepříjemné.

-1
Michal Lenc
5. 10. 2023, 20:43

Já mám displej uprostřed v Picassu. Co tam ukazují tak důležitého, že tam furt potřebujete koukat?

0
kotzitzaq
5. 10. 2023, 22:02

Já to měl kdysi v Yarisu. Člověk si zvykne na cokoli a nějak zásadně mě to neobtěžovalo, ale stejně bych byl tehdy radši, kdyby měl Yásir klasické řešení, které je jednoznačně lepší.

3 reagovat
Sato
5. 10. 2023, 14:02

Takze ta prelomovost toho cinsko svedskeho capturu na baterky je vlastne len v cene? Keby som si vyberal "premiovy" maly bezpohlavny corssover tak beriem Lexus UX, na ten davaju zlavy snad kazdemu len na pozdravenie aj ked cennikovka jen vyssia. Ale neviem co by sa my teda ako muselo stat, asi lobotomia, kastracia alebo tak neco...

Akoze sorry ale fakt sa to nedalo citat, text je ako opisany marketingovy canc priamo od volva...

Ale aby som len nekritizoval "generální ředitel Volvo Car..... Czech Republic..." to ma fakt pobavilo :D

2 reagovat
sheogh
5. 10. 2023, 20:36

Oda na asistencni systemy? Cilovka jsou zrejme lidi, co rizeni nesnasi a nezvladaji. Jinak je to fakt skaredy, zvlast od b-sloupku dozadu.. Kufr taky vypada, ze nic moc. Jinak velky plus za zadohrab, konecne!

-1
Honza Hamster Křeček
5. 10. 2023, 22:53

Ano, řízení moc nezvládám a především upřímně nesnáším. Co naplat…

3 reagovat
Opelfahrt
6. 10. 2023, 00:33

Takhle čtvercový volant jsem viděl nedávno v poslední Corvette s motorem uprostřed. Tam to byl opravdu nesmysl, ale v tomto se to hodí. Chytneš se toho za horní vodorovný díl jak tyče nahoře v tramvaji a čumíš společně se spolujezdcem na maxitablet uprostřed, nevím teda na co, asi na instagram nebo na počet lajků.... Tak na to to asi bude dobrej spotřebič.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte