Volvo v posledních letech chrlí jeden povedený elektromobil za druhým. Nejmenší EX30 patří mezi nejprodávanější elektromobily na našem trhu a zároveň je nejrychlejším Volvem v historii, velká EX90 se konečně dostává k prvním zákazníkům a posouvá hranice komfortu na palubě. Automobilka však nepolevuje a dnes představila další novinku, Volvo ES90.
Než se ale dostaneme k nejnovějšímu Volvu, rád bych se ještě na pár řádků vrátil k EX90. Jarda se nedávno podíval za polární kruh právě se zmiňovanou EX90 a byl z vozu neuvěřitelně nadšený. Vychvaloval si ticho na palubě, komfortní podvozek a perfektní zpracování. Měl jsem tedy velkou radost, že ještě před prezentací novinky jsme dostali příležitost se s EX90 i omlazenou XC90 svézt. Byť byl čas s vozem omezený, v přímém srovnání vozů naplno vyniklo, jakým krokem kupředu elektrický sourozenec klasického spalovacího či plug-in hybridního vozu je.
Rozdíl v designu interiéru je samozřejmě viditelný už z fotografií, onen vychvalovaný klid a komfort se však musí zažít. XC90 patří mezi ty nejkomfortnější a nejtišší SUV na našem trhu, elektrická EX90 však posouvá vše na úplně jiný level. Interiér je znatelně uklizenější, odhlučnění je na úrovni vozů z vyšších tříd. Naladění podvozku je také o něco pohodlnější, ale i tak umí projíždět zatáčky mnohem rychleji než XC90. Musím říci, že už se nemohu dočkat, až budeme mít možnost EX90 otestovat v redakčním testu, který by měl přijít velmi brzy.
Nyní už k novince. Volvo ES90 boří zažité pořádky u této konzervativní značky a přináší tvarovou extravaganci, kterou byste čekali spíše od německých či japonských automobilek. Pojďme tedy rovnou začít tím nejkontroverznějším, co vozidlo přináší.
Je to sedan, není to sedan?
Názvosloví u modelů Volva bylo dlouhá léta jednoduché. Písmeno V v názvu značilo kombi, XC označovalo SUV (nebo přizvedlý kombík), vozy s C v názvu byly kupé (nebo třídvéřový hatchback, pokud zavzpomínáte na C30) a S označoval sedan. Nová ES90 však sedan pouze vzdáleně připomíná. Světlou výškou 18 cm je spíše na úrovni Kodiaqu, a pokud zvolíte vzduchové odpružení, dokáže se přizvednout až přes 20 cm. Nesmíme zapomenout ani na kufr, kdy se otevírá celá záď jako u liftbacku. Zkrátka jde pocitově víc o SUV kupé než o limuzínu.
Je to špatně? Nemyslím si. Když se podíváme na to, co dnes zákazníci Volva chtějí, zjistíme, že sedany už to prostě nejsou. Byť S90 a S60, čest jejich památkám, považuji za nejkrásnější Volva moderní doby, zákazníci zkrátka preferují praktičtější tvary karoserie a Volvo s novou ES90 jim jde naproti. Dle slov představitelů značky by měla novinka nabídnout kombinaci elegance sedanu, přizpůsobivosti fastbacku a prostornosti a vyvýšené jízdní pozice SUV.
Celkový design vychází z vlajkového SUV EX90, včetně výstupku pro LIDAR, záď vozu je však mnohem výstřednější. Například světla zapracovaná do zadního skla považuji za velmi zajímavý a neokoukaný prvek. Z některých úhlů možná design působí zvláštně, na celkový soud si však počkejme až na první osobní setkání s novinkou. Zamrzela mě snad jen absence “mrkajících” předních světlometů, jako to má právě EX90, tvar Thorova kladiva však zůstává stejný a následuje designový jazyk elektrických modelů Volva představený spolu s EX30. Bylo mi nicméně vysvětleno, že je to tak schválně, mrkat má jen vlajková loď.
Uvnitř jako v bavlnce
V interiéru naštěstí žádnou extravaganci nenajdeme, na první pohled vypadá vnitřek shodně jako v EX90. Hlavní rozdíl je na středové konzoli, která je vybavena držáky na pití i skrytou bezdrátovou nabíječkou na mobil. V neposlední řadě se navíc pod displejem nachází výstupek s tlačítky pro přepínání skladeb a ovládání hlasitosti.
Volvo se tradičně chvástá kvalitními materiály. Pokud se něco tváří jako kov, je to opravdu kov, a dřevo je skutečně dřevo – to dnes už standardem nebývá. V interiéru lze zvolit několik variant čalounění kůží Nordico nebo za příplatek i vlnou, která je pro Volvo již tradiční. Díky rozvoru 3,1 metru nabídne interiér dostatek prostoru i na zadních sedačkách – pro srovnání, Volvo S90 nabízelo rozvor 2,94 metru. Zavazadlový prostor nabídne kapacitu 424 litrů, po sklopení sedaček však zvládne pohltit až 733 litrů a do předního kufru pod kapotou (22 litrů) zase schováte kabely, abyste se k nim dostali i v případě plného zavazadlového prostoru.
Volvo ES90 samozřejmě nabídne širokou výbavu, a to už v základní specifikaci Core, kde najdeme například tepelné čerpadlo, čtyřzónovou klimatizaci, panoramatickou střechu, LED světlomety nebo elektrické otevírání kufru. Střední verze Plus přidává například audiosystém Bose, čističku vzduchu nebo head-up displej a vrcholná varianta Ultra nabídne elektrochromatickou panoramatickou střechu, odvětrávání sedaček i masážní funkci, HD světlomety s pixelovou technologií nebo třeba vzduchové odpružení.
Audiofilové si ve Volvu tradičně přijdou na své, nejinak je tomu i u ES90. Novinka se chlubí dosud nejtišší kabinou ze všech vozů Volvo, díky čemuž si perfektně vychutnáte skvělý příplatkový audiosystém Bowers & Wilkins s 25 reproduktory, které jsou třeba i v opěrkách hlavy, a speciálním režimem replikujícím akustiku legendárních londýnských studií Abbey Road Studios.
Elektromobil nové generace
Volvo novinku vybavilo supersadou technologických funkcí s výpočetním jádrem Nvidia Drive AGX Orin stejně jako EX90, což z vozu dělá nejen jedno z nejvýkonnějších aut z hlediska výpočetní techniky, ale i nejbezpečnějších. Auto sleduje pomocí LIDARu cestu před sebou a umí reagovat na hrozbu ještě dříve než řidič sám.
ES90 navíc na novou platformu SPA2, sdílenou s EX90, přináší 800V technologii, která umožňuje extrémně rychlé dobíjení i vyšší efektivitu. Novinka zvládá nabíjení rychlostí až 350 kW (na patřičné nabíječce), díky čemuž zvládne za 10 minut dobít až 300 km dojezdu a z 10 na 80% nabití to zvládne za pouhých 20 minut. Dojezd se dle WLTP vyšplhá až na 700 kilometrů v případě varianty Twin Motor s baterií o kapacitě 106 kWh (dostupná až příští rok), verze Single Motor Extended Range nabídne dojezd 650 kilometrů díky baterii o kapacitě 92 kWh. Vysoký dojezd nabídne nejen díky velké baterii, ale i výborné efektivitě nových elektromotorů a skvělé hodnotě koeficientu aerodynamického odporu 0,25 Cd, která je nejnižší ze všech dosud představených vozů značky.
Volvo je k tomu připraveno i na obousměrné nabíjení V2G (Vehicle2Grid) nebo V2H (Vehicle2Home), takže umožňuje vůz připojit k domu skrze patřičný wallbox jako zálohový zdroj energie nebo třeba vracet energii zpět do sítě. Funkce Plug and Charge zase zpříjemní nabíjení na vybraných veřejných dobíjecích stanicích – stačí zapojit kabel a auto se začne nabíjet, není třeba hledat ten správný čip po kapsách.
Volvo ES90 lze objednávat již nyní, zatím pouze ve verzi Single Motor Extended Range, vyšší varianty s pohonem všech kol přijdou do nabídky v příštím roce. Základní výbava Core začíná na 1 769 900 Kč, příplatek za verzi Plus činí 100 000 Kč, verze Ultra začíná na 2 075 900 Kč. Vozy se k prvním zákazníkům dostanou na přelomu příštího roku. A já se už těším, až se s ním potkám naživo.
Jardova hra na konec
Pokud by vám novinka v podobě ES90 nestačila, v jejím oficiálním reveal videu objevíte ještě jednu. Prozradil bych vám, jakou, ale to byste přišli o překvapení. Nebo bych vám mohl říct časový úsek, na který se soustředit, ale to byste to měli moc jednoduché. Tak jen abych nebyl úplně za necitu, vyslepičím vám, že se objeví na celých pět sekund. Video máte zde, šťastné hledání! :-)















































afro-r1
5. 3. 2025, 20:51Sedan nesedan... Zepredu chodci, zezadu aerodynamika, jakykoliv jiny tvar by byl sokujicim vitezstvim designu na strohou efektivitou.
VK
6. 3. 2025, 08:42Návrat Volva k tradici zadohnaných sedanů a kombíků. 😃
Tohle mi teda připadá už dost overkill, těším se na ES60
Jimi
6. 3. 2025, 10:00Když nízký hezčí 4dv. sedan může být coupé, tak tohle Volvo se může identifikovat jako cokoli. Jinak to je jenom podobné BMW 5 GT(nově 6). Subjektivně hezčí, ale taky dost vysoké, těžké a "tlusté" díky baterkové platformě. S touhle Ikeou v interiéru nemám problém.
sheogh
6. 3. 2025, 19:46No na prvni pohled vypada dost .... exuberantne? :-)
GanGreen
10. 3. 2025, 06:28Jo jo, je to hnusny :D
Sato
6. 3. 2025, 20:33Je to Cina? Neni to Cina?
riderhenry
6. 3. 2025, 22:29Je to Volvo na baterky? Pak to bude hádám Čína.