Je to zase tu. Zase jsme nakupovali a po rozšíření redakční flotily o Xedos 9 s motorem MCE jsme šli s cenovým limitem ještě níže tak, abychom se vešli do rozpočtu na PlechCup speciál. Novým přírůstkem se tak stala Alfa Romeo 146 s motorem 1.8 Twin Spark v barvě Verde Arctic a vy už si možná právě klepete na čelo. Ale až čas ukáže, jak moc velkou pitomost jsem provedl.
Patrně si vzpomenete na příběh Sloníka, mojí červené E34 s řadovou šestkou pod kapotou. Můj vymodlený, vysněný, zbožňovaný bavorák. Tedy aspoň do té chvíle, než jsem se jej pokusil, vybaven nedostatkem financí a přemírou debility, pravidelně provozovat. Leč ukázalo se, že koupit auto jen proto, že se vám odjakživa líbílo, aniž byste tušili, do čeho jdete a byli náležitě připraveni, nebude asi ten nejlepší nápad. Proto jsem tentokrát zvolil přístup odlišný. Koupil jsem si auto, které se mi nikdy nelíbilo, a zbytek zůstal podobný. Opět netuším, co mě čeká. Legendy praví leccos o legendární nespolehlivosti alfí elektroniky, notorické náchylnosti motorů Twin Spark k sebevraždám a podobně, zkrátka koupíte-li si Alfu, jste automaticky většinovou veřejností vnímán jako excentrický podivín s dostatkem peněz a důvěrnými vztahy s množstvím automechaniků.
Svou první Alfu Romeo jsem řídil teprve loni, byla to černá Giulietta s turbenou 1.4, 170 koni, dvojspojkovou převodovkou a byla skvělá. Také byla nová. To se mi líbílo velmi, protože tou dobou jsem provozoval jiný nový vůz, italskou módní ikonu, Fiat 500. Miloval jsem jej pro jeho rozpustilost, veselý vzhled a schopnost udělat z každé jízdy hezký zážitek. I proto jsem mu leccos odpustil, a budu na něj dlouho vzpomínat. Začínám si myslet, že se mi italská auta svým způsobem líbí.
Ale Alfa 146 se mi nelíbila nikdy. Nechápejte mě špatně, i ona má svoje hezké části. Třeba přední polovina auta po B sloupek by se dala označit za velice pohlednou. Právě ta je také totožná s mnohem žádanějším modelem 145. Oba však stojí na platformě Tipo Due, pojící pokrevním poutem Alfu s Fiatem Tipo a Lancií Deltou ( A nebuď skromný Matěji, taky s Alfou GTV nebo Fiatem Coupe – pozn.Vavris). Modely 145 a 146 měly dokonce dva designéry. Hatchbacku vtisknul nezaměnitelný půvab kontroverzní mág Chris Bangle v Centro Stile Fiat, o vzhled liftbacku se v ateliérech desingového centra Alfy Romeo zasadil Walter de Silva. Mně osobně se na liftbacku nelíbí jeho masivní a opticky těžká záď, která však skrývá nesmírně praktický a prostorný zavazadlový prostor.
Podívejte se však prosím na následující nákres a řekněte mi, kde se na cestě mezi papírem a skutečným autem stala chyba. Vždyť na tom obrázku vypadá 146 tak krásně. No co, třeba si časem zvyknu.
Co je vlastně úkolem nového vozu ve flotile Autíčkáře? Úplně první zadání znělo “sehnat PlechCup speciál”. Mělo se jednat o auto, o kterém nikdo nebude vědět, přijede na PlechCup, všechno zostudí a až na stupních vítězů se ukáže, že šlo o redakční malou domů. Ruku na srdce, pravděpodobnost tohoto scénáře je velmi nízká, spíše mizivá. Zaprvé, srdnatých 140 koní sice může na papíře znít docela slibně, ovšem jen zkouška ohněm ukáže, kolik italských plnokrevníků již opustilo svoje původní stáje. Zadruhé, ani legendární Alfy Romeo nemají kouzelnou schopnost vyčarovat z řidičských jelit mistry volantu. Svou roli jistě bude hrát také faktor spolehlivosti, ale jsme teprve na začátku.
Po nějakém čase udělám malé shrnutí, na kolik vlastně provoz levné Alfy Romeo přijde spolu s výčtem věcí, které se pokazily. Doufám, že výčet bude co nejmenší. Popřejme tedy Alfě hodně kilometrů bez poruchy strávených s ručičkou otáčkoměru pěkně vysoko!
Jo, a kdybyste náhodou věděli o nějakém zručném garážovém kouzelníkovi, dejte vědět. Bude se to hodit.













Marshall
8. 6. 2017, 08:24Jsem zvědavej na kolik tě vyjde provoz jestli to bdueš mít jako daily. Za rok mě to u jedný nejmenovaný alfy bez paliva vyšlo na docela solidní šesticiferný číslo.
M P
8. 6. 2017, 08:31Tohle naštěstí není daily, tím je maličká Toyota... všechno musí mít svou protiváhu :D
krab
8. 6. 2017, 09:33Gratulace! To je Autíčkář jak má být :)
S nápadem Alfy si mě předběhl, ale já jsem za prvé zůstal čistě při bazarovém snílkovi, dostal důrazné varování od slečny Krabové a taky jsem umíněný mezek a nechtěl zarputile snadno dostupnější 146, nýbrž pouze dvoudvéřovou 145... No a pak se mi hlava bazarového snílka zamotala ještě víc, když kamarád radí, na to se vyprdni, pojďme hledat pořádnou Alfu, tedy model 75.
A víte, že jsem ještě v životě Alfu Romeo neřídil? Vážně! :)
Pólin
8. 6. 2017, 09:35Vypadá krásně...alfa je prostě parádní. Moc mě zajímá, jak to reálně bude s tím TwinSparkem...člověk čte hrůzostrašné příběhy o zadřených klikovkách, roztržených ojnicích atd...no věřím, že pokud se o to člověk stará a lije tam, co tam má být lito, tak to taková hrůza nebude...
M P
8. 6. 2017, 12:17Zatím pracujeme podle teorie "když se to nezadřelo do teď, tak už to přežije". Jezdilo to na selenii, aspoň teď v nedávné historii, tak uvidíme.
riprex
8. 6. 2017, 13:02Já... ač se to nezdá, mám Alfy rád. Ale tohle nebyl rozumný krok :D
stirling
8. 6. 2017, 13:06Mal som 145 QV 2.0 twin spark a to auto sa rozpadlo za ziva , nefungovali absurdne veci napr klakson, radio islo vzdy na skusacke nikdy nie v aute,klima odisla, olej tiekol vsade a prepalil sa ventil,.
Co bolo fajn bol vnutorny priestor, ten bol dost velky v tomto bola spokojnost.
M P
8. 6. 2017, 13:33Tak tady klakson funguje, dokonce všechna světla taky. Kupodivu i přístrojovka. Totální překvapení byla fungující klimatizace Climasystem s automatickým režimem. A třešnička na dortu - otevírání kufru tlačítkem na palubní desce funguje taky. A dokonce z toho zatím nic neteče :D
Franz Kafka
8. 6. 2017, 13:46No ale začne. V závislosti na nájezdu můj osobní odhad je po prvním Plechcupu konečná. To že to má špatnou pověst je pravda, ale realita je ještě mnohem horší. Pamatuješ tu reklamu? Tohle není Jim Beam... Tak tohle vážně není Bmw;) Je to jedno z mála aut ,které bych nechtěl ani zdarma tak snad jen ať vydrží alespoň do prvního P.cupu.
M P
8. 6. 2017, 13:50A to je celé právě účelem zkoumání :) se skoro začnu sázet. Je ale pravda, že s PlechCupu mám taky trochu vítr. Samotný cup jsou jen tři měřená kola a to se rovná cca 3-5 minutám vysokého zatížení. Je ovšem otázkou, kolik celkového času na tom okruhu strávím. Podrobný report bude samozřejmě následovat.
A to BMW mi ani nepřipomínej. Bylo sice krásné a vypadalo velice k světu, ale tolik věcí, co se tam muselo udělat, to fakt nebylo hezké.
krab
8. 6. 2017, 13:52On to Matěj vyzkouší v sobotu, pojede (určitě) Alfou přes půl republiky na slovutný veteránský sraz. Já bych Alfě věřil. Vždyť jsme všichni viděli ve starým top gearu co vydržela GTV Twinspark, 75 V6 a Spider do 1500 liber , ha ha :)
riprex
8. 6. 2017, 15:44Samotný to auto bude relativně v poho, toho bych se nebál. Pokud to někdo už předtím nedosral, což se dle popisu nezdá. Nicméně ten motor... ten prostě háklivej je. Dávat kvalitní olej, nehonit za studena... a věřit. Nic víc se dělat nedá :D
M P
8. 6. 2017, 15:54No, prý to jezdilo na Selenii 10w60, dokonce je v kufru ještě plechovka. Za studena nehoním nic a věřit budu usilovně :D
krab
8. 6. 2017, 16:13Tak tohle by si měl každý Alfista pamatovat. Až bude prodávat svojí starou rozpadající se Alfu, musí koupit holt za pětikilo litrovku Selenie 10w60 a dát do kufru :-D ... Šance na prodej se ihned z desetinásobí! :-D
....to je jenom takový škádlení Matěji a závist že tu Alfu nemám taky.... :)
M P
8. 6. 2017, 16:16Jako. Jo
Přesně tak to je :D počkej ještě, na trackdayi budeš s naleštěnou 911 smutně koukat jak se divoká 146 celý den v oblaku kouře prohání s Miatami a nakonec ještě prstíčkem na okýnko škrabkat s prosíkem budeš :D
Franz Kafka
8. 6. 2017, 21:06To je jasný každý totiž ví, že sedan od Alfy (značka od petrolheadů pro petrolheady takové FuBu) je lepší a obratnější, než nějaké slaboučké kupátko od Porsche. Navíc teda Krab bude zase osm kol zahřívat takže s tou Alfou mu ukážeš záda tak 2x minimálně. Noo a potom se uvidí :))
M P
8. 6. 2017, 21:08A v ten moment já už budu mít zahřáto, možná i přehřáto, a po vítězném boji vyklidím dráhu :D
Franz Kafka
8. 6. 2017, 21:17Za doprovodu bílého kouře a možná potlesku :))
krab
8. 6. 2017, 21:18Matěj má pravdu, já to uznávám :) Vybral jsem si kompletně blbě. Já jsem vždycky toužil po tom koupit si plechovku na blbnutí a vyřádění se a vždycky jsem nakonec koupil auto, ke kterýmu mě pak pojil nějakej sentiment a prostě jsem ho šetřil a opečovával. Vlastně jediný auto který jsem trochu rasil ( to už je promlčený ) byla mámina Honda Accord z roku 1988. Ta se vyskytla doma brzo po tom co jsem měl řidičák, jakožto auto na kterým se prý dle pana Kraba seniora máme oba s mámou ( začínala znovu řídit) naučíme.... Pár oprav musel senior zacálovat, který úplně nevznikly jen protože ta Honda už byl starý dojetý krám...
Ale já něco pořídím časem , budete koukat ! :)
Franz Kafka
8. 6. 2017, 21:24Myslím, že stará Alfa je dobrá volba. Aby si ale ještě bral tátovy Superba a plato. Víš jako jistotu že dojedete z okruhu taky zpět domů po ose. Takhle jak píšeš o tom Accordu tak jsem se "naučil" na Favoritu to byla střela i 169 km/h to jezdilo. Jednou mi ulítlo na dálnici kolo to bylo kouře jak na F1 dodnes nevím jak jsem to přežil zastavil jsem metr od lesa. Takže pár oprav bylo.
Plechcup pořád tady všichni vymýšlí jako "skvělou věc" koupit. Vítěz je stejně Felda 1.6 vybraná se slušnou převodovkou ( tak jak může být u toho auta) na širších diskách/pneu.
riprex
8. 6. 2017, 22:43Felda je vítěz čeho? Absolutně nejhoršího auta které se dá za peníze na plechcup koupit?
M P
8. 6. 2017, 22:57Ona nám tam jedna felda s 1.6 jezdívá, a vůbec si nevede špatně, leč začínáme mít podezření, že se pomalu do plechcupového rozpočtu přestává kvalifikovat. Uvidíme :)
Skipper
8. 6. 2017, 20:57Sympatický počin! A za sebe, mně se 146 vždy líbila víc, než poněkud zvláštní a překombinovaná 145.
Romus
8. 6. 2017, 22:24Měl jsem někdy v cca. 2010 1.6 boxer, stálo mě to asi 20 a za 2 roky to chtělo snad jen baterku, myslím že ani olej jsem neměnil. Jenomže já používal plechcupový speciály jako daily dřív než to bylo cool. Mám takovou teorii že auto pozná že patří do šrotu a drží se při životě tak nějak samo, když je pak majitel kreativní na STK tak "vraky" najezdí ještě hromady kilometrů.