logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Editorial

Tři nová auta, která bych si klidně koupil, a dvě, která spíš ne

Poslední prosincové dny jsou mimo jiné časem různých ohlédnutí. Tak jsem si pro vás jedno připravil. Jaké nové auto bych si pořídil? A které ne?

Konec roku je vždy plný bilancování. Každý se ohlíží za uplynulými 365 dny a přemítá, v čem se mu dařilo, co se mu líbilo, kde se cítil dobře a naopak kdy to úplně zalité Sluncem nebylo. Výjimkou není ani Autíčkář. Vždy na Silvestra vzpomínáme na náš nejlepší zážitek. I letos se tohoto článku nejspíš dočkáte. K tomu ještě na našich sociálních sítích pravidelně uvádíme tři nejlepší auta, jimiž každý z nás jel. 

Já si však k tomu letos dovolím přidat ještě jedno ohlédnutí za svým vlastním řidičským rokem. Vím, že podobných textů je teď všude na internetu hodně a možná vás už nebaví, jenže já to z vnitřní potřeby udělat musím. Nutí mě k tomu fakt, že v již zmíněném seznamu tří nejlepších aut pro Facebook a Instagram jsem konkrétně já jmenoval jen starší vozidla. Vybral jsem si za sedany Citroën DS(uper), za kupé Audi R8 a za kabriolety Jaguar XK8. Ani jeden model už dnes v showroomech automobilek nepotkáte. 

foto: Jan Machač, autickar.czMým důvodem k takovému výběru je, že jsem letos měl to štěstí vyzkoušet si řádku fascinujících legendárních vozů, které prostě byly řidičsky a emočně zajímavé do té míry, že je nová auta neměla šanci překonat, i kdyby se rozkrájela. Protože si ale myslím, že i některá aktuální vozidla, jež jsem letos řídil, si zaslouží, abych je zmínil a pochválil, tak vám dnes předkládám jejich seznam. A bude třímístný, abych se neodkláněl od tradic našeho magazínu.

autor: Tomáš StrachJelikož však nechci opakovat Markův článek ze začátku prosince, ve kterém vypsal deset nejlepších aut co projížděl, vyberu si taková vozidla, která možná nejsou nejzajímavější řidičsky, ale jejichž pořízení si pro výbornou kombinaci vlastností dokážu obhájit i v hlavě, ne jen v srdci. Víte co, kdybych měl mluvit pouze o nových automobilech, u kterých jsem se za volantem nejlépe bavil, mohla by Toyota použít tento článek jako PR, poněvadž já si nejvíc užil GR86, Supru a LC500 Cabrio.

foto: Radek Kukuš

Jenže pro kolik z vás tyto modely představují alespoň rámcový průnik potřebných vlastností? Řekl bych, že takových lidí bude hrstka. Pro naprostou většinu populace to jsou auta nádherná, ale vlastně kvůli svému jednoúčelovému zaměření docela irelevantní. Takže proto v dnešním článku bude hlavní roli hrát “rozum”. Aby to však nebyla úplná nuda, tak se přece jen trochu roztáhnu nad rámec limitu pro sociální sítě a zmíním i dvě auta, jež bych si zase moc koupit nechtěl. Jdeme na to.

Dovedu si představit vlastnit:

1) Dacia Sandero

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Soudím, že plánované vyznění dnešního článku více než dobře ilustruje už první zástupce. Ano, ze všech testovacích vozů, které jsem letos řídil, si jedno z pouhých tří pódiových míst vysloužil ten nejlevnější, nejmenší a víceméně i nejobyčejnější z nich. Jenže Dacii Sandero není v současné generaci radno podceňovat. Je to moc dobré auto.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

V průběhu času totiž neuvěřitelně dospělo. Už to není jen beztvará krabice plná laciných plastů a zastaralé techniky. Kdepak, dnešní Sandero je bez přehánění pohledné venku i uvnitř, prostorné, pohodlné a nabízenou výbavou i jízdními schopnostmi zcela na úrovni západní konkurence. K tomu se pořád prodává za velmi dobré peníze. Nene, tato Dacia je super a dodnes na týden s ní vzpomínám. Pokud nepotřebujete “fancy značku”, určitě ji zvažte. Více se dozvíte zde.

2) BMW iX1

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

„A je to tady! Hrůza! Hnus! Děs! Už i Soukup nám cpe elektromobil!“ Jako bych vás slyšel. A do jisté míry to chápu, protože elektromobilita a její přinejmenším sporné prosazování ve jménu ekologie je a ještě nejspíš dlouho bude ožehavým tématem. Avšak já se na iX1 nekoukám takto. Hodnotím ji z pohledu spokojenosti uživatele automobilu, bez přihlížení ke zdroji energie pro pohyb.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Viděná takovou optikou je iX1 výborná! Je zvenku pěkná a vevnitř úžasně vzdušná a prostorná. Také je kvalitně zpracovaná a umí působit hodnotným dojmem. V návaznosti má natolik povedený podvozek, že i přes svou vyšší SUV stavbu funguje moc dobře na dírách i v zatáčkách. Návdavkem díky dvěma elektromotorům opravu skvěle sviští. Je vážně podařená a za celkem solidní cenu. Vybíráte-li podobné auto, nezapomeňte na ni. Její test k přečtení zde

3) Lexus ES 

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Pokud bych si však měl vybrat jedno jediné nejlepší nové auto roku 2023, zvolím Lexus ES. A myslím to dokonce i ve vztahu ke zmiňovaným sportovním toyotám z úvodu. Už v květnu jsem napsal, že mi učaroval a že si ho chci koupit. Do konce roku se na tomto tvrzení nic nezměnilo, zůstal mým číslem jedna. To nejhezčí pak na něm je, že je díky svým vlastnostem vhodný i na tento “rozumný” seznam, takže vám o jeho dokonalosti můžu napsat znovu.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Myslím si, že je bezpečné tvrdit, že je nádherný. Jeho karoserie je dlouhá, široká, nízká, elegantní, důstojná a nepřeplácaná. Úplně stejně se dá mluvit o jeho skvostném prostorném interiéru, jenž se za mě nachází přesně v tom bodě, kdy už působí zcela prémiově, ale ještě není přezdobený. Auto má také výborné šasí a perfektní, vysoce efektivní hybridní pohon. Aby toho nebylo málo, v rámci své třídy je i skvěle naceněné. Zvažujete-li business sedan, běžte si ho vyzkoušet. Víc důvodů ke koupi dostanete zde.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Než přikročím k autům, které úplně nechci, udělám jednu vsuvku. Některé z vás možná trklo, že žádné nové auto, jehož vlastnictví je v mých očích mozkem obhájitelné, není letos zkoušený Citroën, což v mém případě může působit překvapivě. Neznamená to však, že bych je nepovažoval za dobré. Naopak, jak C4X, tak větší C5X jsou fajn nabídkami. Jen mi u každé z nich vadí drobný detail, kvůli kterému je převýšila jiná auta.

C4X umí za málo peněz vykouzlit opravdu hodně muziky. Splňuje tři důležitá P, protože je Praktická, Prostorná a Pohodlná. Jen se mi nějak vzhledově nelíbí. Za celý týden jsem nedokázal najít úhel, ze kterého by mi vizuálně sedla. Proto v seznamu není. Pokud vy tímto omezením netrpíte, klidně si ji kupte, budete spokojeni, jak popisuji zde.

V případě C5X mi pak vadí, že je její výborný aktivní podvozek s elektronickými tlumiči k dispozici výlučně s naopak ne úplně dokonalou 225k variantou plug-in hybridu. Mně sympatičtější 300k verze není k dispozici a šikovný tříválec si musí vystačit s pasivními tlumiči s hydraulickými dorazy. A i když ani toto řešení není špatné, platí, že vrcholná verze je mnohem dál. Jestli ale vy nemáte s tímto konkrétním hybridem od Stellantisu problém, pak se vám auto bude líbit. O spoustě jeho kladných vlastností se dočtete zde.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Moc si nedovedu představit vlastnit:

1) DS3

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Na druhé straně mého žebříčku stojí ještě jedno francouzské auto, které mi v roce 2023 prošlo rukama. Jmenuje se DS3. Bohužel, v jeho případě si úplně nedovedu představit, že by mi říkalo pane. Velmi špatně byste mě však pochopili, kdybyste čekali, že je tomu tak proto, že mi to auto přišlo hrozné. Naopak, ono vůbec špatné není. Funguje jako moc fajn Citroën. Nejednou mi svým pojetím připomnělo mou C4, která ve své době také představovala stylovější alternativu k praktickému Peugeotu 307.

autor: Jaromír Soukup, autickar.cz

Problém mám s tím, že přestože funguje jako fajn Citroën, stojí skoro jako tři fajn Citroëny a já za celý týden nedokázal zjistit proč. Zatímco loni testovaná DS7 měla oproti C5 Aircross aspoň povedené adaptivní odpružení se skenováním děr a pohon 4x4, v tomto autě není ve srovnání s levnějším bratrem C3 Aircross navíc nic. Najdete v něm víceméně stejné plasty, elektroniku, motory i podvozek. Přihazuje jen kus alcantary nebo kůže na palubní desce a zajížděcí kliky. To mi přijde málo. Ostatně tvrdil jsem to už zde.

2) Toyota bZ4X

Foto: Tomáš Strach

Test druhého auta, jehož pořízení si před sebou samým úplně obhájit nedovedu, jste si mohli přečíst teprve nedávno. Řádky jsem v něm věnoval elektrické Toyotě bZ4X. Jedná se o SUV střední třídy sdílené se Subaru (u něj se prodává pod názvem Solterra), které hraje roli prvního elektrického auta značky. Ani u tohoto vozu nebudu nadávat na to, že by byl vyloženě špatný. Není.

Jenže onen fakt, že je to první elektrická Toyota, je na něm občas cítit zbytečně moc. bZ4X trpí na dětské bolístky, jež už mnohá konkurence dávno vyléčila. Nedokázal jsem si najít důvod, proč bych za danou cenu měl chtít zrovna tento bateriový vůz. Nicméně protože se bavíme o Toyotě, je jasné, že už příští generace bude podstatně vyladěnější. Takže já bych zatím zvolil nějaký hybrid (ty naopak automobilka umí parádně) a těšil se na světlejší zítřky. Více informací se dozvíte zde.      

Foto: Tomáš Strach

Taková je trojice mnou testovaných nových aut, jejichž koupi bych si bez problému dokázal obhájit i se zapojením mozku, a dvojice těch, u nichž to neplatí. Jak jste na tom vy? Která tři nová auta by vám dovolil rozum koupit i dnes? A která dvě naopak tak nějak ne? Jaké jsou vaše důvody? Vyjádřete se v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

yorkin
01. 1. 2024, 11:23 0 reagovat

U toho Lexusu mám jednu konkrétní obavu. Business sedan musí být naprosto suverénní na dálnici. Jet tachometrových aspoň 160 km/h bez zjevné námahy a obtěžování řidiče. A já nevěřím po zkušenostech z RAV4 2.5 hybrid, že to zvládne.

Marek Brunner
01. 1. 2024, 12:50 0

Zvládne, Jardovi jsem ho vezl a uvnitř je při té rychlosti klid, pohoda (jakože to fakt netočí čtyři tisíce) a ještě to nic nežere.

Sato
01. 1. 2024, 16:53 0

tell me more, napr aka je spotreba pri 160? hluk v porovnani so superbom?

Anonym
01. 1. 2024, 19:47 1

Môžem porovnať so Superbom 2,0 TDI EVO 110kW.

Spotreba pri 160 okolo 7,4l vs 5,8l. Určite menej hlučné ale ideálna rýchlosť je tak do 150 kmh. Dynamika zhruba rovnaká. Pri 160 už nič moc. Komfort jazdy lepši než DCC pri nastavení Comfort.

Marek Brunner
01. 1. 2024, 19:52 3

Sato: pfff, no do Brna jsem dojel se spotřebou asi 5,5? Dálnici jsem jel tachometrových 150-160, co provoz dal, a sjížděl někde za Velkou Bíteší, takže jsem trochu tu spotřebu po okreskách asi stáhnul - reálně třeba 6,5-7? To mi přijde dost v pohodě, ten Sup 147 kW, který jsem testoval nedávno, žral při této rychlosti dost podobně. Samozřejmě je Lexus o dost dál v kvalitě zpracování a odhlučnění oproti zmíněnému Superbu, to se snad nedá srovnávat.

yorkin
01. 1. 2024, 20:29 0

Ještě chvíli chvály a půjdu ho fakt vyzkoušet :-). RAV4 s tím čtyřhrnkem vydávala při 150-160 takové zvuky, že mě bolela hlava ještě dva dny po návratu z Londýna. Ale asi prostě musí nějak odlišit Toy a Lex.

Sato
01. 1. 2024, 20:42 0

Díky za info. Keby sa mi poradilo superba predčasne vrátit tak z našeho koporátneho listu možností na OL je toto celkom vysoko (je na to 30% zlava), ale tak reálne až za rok+ keď už nebude potreba kočárek. toto alebo holé bosé 318i :)
Spotreba o chlup nižšie ako superb 110kw benízn, to by som tak nejako +- očakával, ale odhlučnenie je príjemný plus, pri US car by som to pri vyššej rýchlosti nečakal. Jediný problém by som videl v príliš malej nádrži, a ešte s otáznou využitelnosťou, kolega má UXko viac ako 45L tam ešte netankoval...

Anonym
01. 1. 2024, 20:56 0

ES ma 50l nadrz. Jazdim tak 70% dialnice a nadrz staci na tych 650km (ak si chce clovek nechat nejaku rezervu). Pre mna najvacsi minus oproti 1200km dojazdu s naftou.

Marek Brunner
01. 1. 2024, 21:06 0

yorkin: no, já měl po předání auta Jardovi docela mrzení, že jsem při výběru svého auta dal přednost EL značkám a neuvažoval racionálněji, na ES i Camry umí udělat fakt pěkné ceny, že v současnosti (kdy EL značky přichází takřka o všechny výhody během příštího roku) bych si vybral to ES.

Jaromír Soukup
01. 1. 2024, 21:08 2

Já bohužel srovnání se Superbem nabídnout nemůžu, protože jsem ho nikdy neřídil a nikdy jsem v něm nejel rychleji než 70 km/h (znám ho výlučně jako městský taxík), ale co píše Mara je pravda. S ES jsem kromě ježdění po Brně a okolí otočil i Ostravu (okolo 140 km/h) a Znojemsko a i tak jsem ho po 1200 km vrátil se spotřebou 5.7 l/100km. Stejné je to s odhlučněním. Jediné, co za ten týden bylo občas vzdáleně slyšet, byla na hrubých površích kola. Jinak nic, úplné ticho. RAV4 je za mě o dost hlučnější (tu jsem řídil, verzi PHEV, slyšíš v ní víc motor, podvozek i vzduch). Ani dynamiky se není třeba bát. Neříkám, že ES trhá asfalt, ale pomalé není. Jen tím, jak je celé to auto takové jemné, tiché a odizolované (díky planetové převodovce logicky ani nepřeřazuje a necuká), tak se ti zdá, že jede pomalu. Ale ne.

mazany_lisak
03. 1. 2024, 14:26 0 reagovat

Za mě právě LC500 představuje dokonalý průnik potřebných vlastností. Možná až na jednu a to, že nestojí tři výplaty bohužel :(

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte