načítám data...

Toyota Land Cruiser 70 představila minimalistický facelift. Má jen jednu velkou novinku

Letos slaví Land Cruiser 70 čtyřicátiny a svým fanouškům naděluje lehkou modernizaci. Co ukázala krátká první jízda?

zobrazit celou galeriiFoto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Životní cyklus běžného automobilu se počítá na nižší jednotky let, po nichž přijde modernizace neboli facelift, za podobnou dobu pak nová generace. Vývoj se stále zrychluje a nejnovější vylepšení je do aut potřeba dostat co nejrychleji, aby držela krok s konkurencí. To ovšem neplatí o Toyotě Land Cruiser J70, která letos slaví čtyřicítku. Během svého dlouhého života sice prodělala několik faceliftů, žádný z nich (kromě jednoho, který za chvilku zmíním) však nepřinesl zásadní změnu. Spíše se přidávaly nebo ubíraly motorizace a rozšiřovala nabídka karosářských variant.

Zvenčí vypadá auto v zásadě stejně celých čtyřicet let – a proč by taky nemělo, když jeho design vznikl jako ryze účelový a stejnou hodnotu vyznává i dnes. Vzhled youngtimeru se navíc postupně změnil v trademark, automobilka tedy spojuje příjemné s užitečným – neznepokojuje tradiční zákazníky křiklavými novinkami a zároveň si šetří práci s navrhováním. Sedmdesátkový Land Cruiser je dnes asi konstrukčně nejstarším autem, které můžete koupit nové, a představuje dokonalý příklad hesla: If it´s not broken, don´t fix it neboli Proč měnit něco, co funguje?

Foto: Dajbych 4x4

Když byl model J70 v roce 1984 představen, měl za cíl nahradit v nabídce legendární J40, oblíbený u ozbrojených složek i dalších profíků, vyžadujících hlavně nekompromisní odolnost a prvotřídní prostupnost terénem. Tuhý žebřinový rám, tuhé nápravy, minimum zbytečných serepetiček a k tomu již tehdy pověstná spolehlivost Toyoty představovaly recept na úspěch. První a nejvýraznější modernizace v historii přišla v roce 1999, kdy byla přední náprava opatřena vinutými pružinami pro lepší komfort a vyšší zdvihy kol. O osm let později přišlo rozšíření rozchodu předních kol za účelem vměstnání turbeného vidlicového osmiválce a zmizel přední nárazník připomínající radlici na nabírání nepozorných účastníků silničního provozu. Pod kapotou se vystřídalo několik motorizací patřičně objemné kubatury, v roce 2009 pak do nabídky přibyl vidlicový šestiválec 1GR-FE, který se těší zákaznické oblibě dodnes. 

Právě s touto motorizací dorazil „nový“ Land Cruiser 76 (číslo označuje pětidveřovou karoserii Wagon) na testovací jízdy v Hummer centru na východním okraji Prahy, aby se představil novinářům, věrným zákazníkům i dalším potenciálním kupcům. Uvedli ho - jak jinak – zástupci společnosti Dajbych 4x4, která se věnuje individuálnímu dovozu a rovněž terénním úpravám. V evropské oficiální distribuční síti LC76 nekoupíte, dovážejí se nejčastěji auta vyrobená pro arabský trh. Z karosářských verzí si můžete vybrat krátký třídveřový LC71, pětidvéřový station wagon LC76, dlouhý třídveřový Troop Carrier LC78 a také pick-upy single cab i double cab LC79 včetně šasí pro přestavby. 

Foto: Dajbych 4x4

Co přinesl facelift?

Že jde o modernizovanou verzi, poznáte na první pohled – má totiž kulatá světla, jimiž se vrací zpátky ke kořenům, navíc konečně LEDková. Nechybí tradiční béžová barva a charakteristický osmdesátkový dekor na karoserii. Láska na první pohled!

Asi největší novinkou je automatická převodovka, kterou si zájemce může do LC76 objednat vůbec poprvé. Jde o prověřený šestistupňový Aisin, který by neměl vnést do toyotí spolehlivosti žádný slabý článek. Na první pohled se jedná o drobnost, pro Land Cruiser je to však velký krok vpřed. Automatu se zákazníci dožadovali celá léta a vzhledem k určení auta není divu. Dálkové cestovatelé ocení pohodlí při řízení, vyznavači drsného offroadu zase volné ruce, které se v terénu hodí mít na volantu. A v neposlední řadě jsou tu firmy, kde jde auto z ruky do ruky, přičemž automatické řazení je přátelštější k řidičům, kteří na auto nejsou zvyklí.
Pokud si dobře vzpomínám, manuální řazení bylo snad jedinou věcí, jež mírně kalila radost z LC76, kterou jsem měla půjčenou na test před čtyřmi lety. Mnozí protřelí ofrouďáci sice na automat hledí s despektem, jenže to je právě ten problém – ti méně protřelí si totiž v terénu „užívají“ hlavně smradu spálené spojky. Řadička se svými dlouhými drahami navíc ze všeho nejvíc připomínala autobus. Takže třikrát hurá pro automat (i když manuál v nabídce zůstává). 

Foto: Dajbych 4x4

Nejpíš už bez nafty

Po technické stránce se jinak Land Cruiser nezměnil. Pořád je postaven na rámu a má tuhé nápravy, vpředu s pružinami, vzadu s listovými péry. Poháněna jsou primárně zadní kola, přední je možné připojit dle potřeby. Samozřejmě nechybí redukční převodovka a volitelné uzávěrky diferenciálů. 

Pod kapotu si můžete vybrat čtyřlitrový benzin – a to je pravděpodobně všechno. Dostupnost nového přeplňovaného dieselu o objemu 2,8 litru se sice stále prověřuje, podle zástupců společnosti Dajbych 4x4 však nejspíš do Česka nedorazí. Homologace motoru plnícího pouze Euro 4 by byla tak nákladná, že by učinila auto prakticky neprodejným. Důvod ke smutku to však není – benzinový šestiválec většinu zájemců nadchne mocným zátahem a kultivovaností. Výkon 227 koní a točivý moment 360 Nm vás nenechá ve štychu v žádné situaci. 

Foto: Dajbych 4x4

Kromě páky automatické převodovky v kabině najdete novou přístrojovou desku, středovou konzoli s 4,2palcovým informačním displejem pro řidiče a 6,7palcovou dotykovou obrazovku infotainmentu. Ten už dokáže pomocí kabelu zrcadlit smartphone. Modernějších funkcí se dočkala také bezpečnostní výbava, která obsahuje upozornění na vybočení z jízdního pruhu, asistenta dopravních značek, automatická dálková světla a volitelně také adaptivní tempomat. Ale žádný strach – poctivá tlačítka a páčky, jaké znáte z dřívějška, v kokpitu zůstávají. Cestovatele potěší zvýšená loketní opěrka s chladícím boxem.

V terénu se neunaví

Při jízdě je Land Cruiser – vzhledem ke svému zaměření – nečekaně komfortní. Velké zdvihy ho sice na výrazných nerovnostech dokáží pořádně rozhoupat, většinu času si ale budete připadat jako v normálním větším SUV. Samozřejmě s jednou výjimkou – na dlouhatánský převod řízení je třeba si zvyknout, rychlé řezání zatáček nepřipadá v úvahu. Na dálnici nejspíš leckoho překvapíte, neboť v přímce se auto dokáže pohybovat rychlostí, jakou by od něj nikdo nečekal. V terénu pak zařadíte redukci a LC76 se plynulým tempem probíjí kupředu, ať už se pod kola připlete cokoliv. Svahy, s nimiž si takříkajíc s prstem v nose poradí, vypadají zvenčí přímo vražedně a rozhodně byste je nechtěli zdolávat pěšky. Díky vysokému posezu, úzkým sloupkům a velkým oknům přitom máte dobrý přehled o všem, co se děje okolo. 

Už teď se těším, až si novinku budeme moci vyzkoušet v běžném provozu a také v pořádném bahně!



 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem