načítám data...

Toyota Aygo: Motoristovo minimální řešení

Dnešní auta jsou čím dál větší, složitější a přeplněná technologií. Co když ale chcete prostě jen auto, bez zbytečností? Toyota má řešení...

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Aygo: Motoristovo minimální řešení

Ve světě začínajících firem, takzvaných “startupů” je téměř zaklínadlem termín “minimální produkt”. Jde o koncept, který říká, že když rozjíždíte svůj byznys, měli byste na trh vstoupit ve chvíli, kdy máte připravenou minimální použitelnou podobu vašeho produktu. Že nemáte čekat, až se vyvinou všechny funkce a veškeré detaily. Máte zkrátka co nejdříve udělat to nejnutnější a jít s tím ven.

Ve světě motorismu se takové věci moc nenosí. Každé auto musí být co nejschopnější, co nejnabitější funkcemi a schopnostmi, a především co nejvíce univerzální. Musíte mít auto, které je prostorné, rychlé, pohodlné, vybavené, snadno ovladatelné, bezpečné, nabízí průchodnost terénem i požitek z jízdy, dynamický design i praktický interiér, rozumný poměr ceny a hodnoty i lákavou image. Zkrátka, všichni očekávají, že každé auto bude nabízet všechno pro všechny.

Mnoho motoristů si proto zoufá po starých časech, když auta nebyla plná “zbytečností” a kdy zkrátka jen plnila svůj elementární účel, tedy přepravovat lidi z místa na místo. Něco jako když telefony jen telefonovaly a nebyly kapesním informačním centrem.

Přesto však stále existují praktická cvičení v automobilovém minimalismu. Auta, která vám dají jen to, co potřebujete a nepřidávají nic navíc. Část jich naleznete v segmentech běžnému smrtelníku nedostupných nebo přinejmenším těžko ospravedlnitelných, ať už je to Ariel Atom, Jeep Wrangler či některý z našich oblíbených roadsterů. A jiná naleznete naopak ve třídě dostupné téměř komukoliv – totiž mezi minivozy, jako jsou Bratislavská trojčata (Městochoď, Nahoru! a Mííí) nebo jejich konkurenti z Kolína.

Jedním z kolínských vozů jsem před nějakým časem jezdil a  ve své recenzi jsem se zamýšlel nad tím, jestli náhodou malá městská auta nemají s legendárními zábavnými vozy minulosti společného víc než dnešní supersporty a gétéčka. Jestli to, co hledáme ve starých autech a nenacházíme v těch nových, není právě minimalismus.

A setkání s Toyotou Aygo bylo skvělou příležitostí se k této myšlence vrátit. Základní recept (a nejen ten) je stejný. Automobil tak malý, jak jen je možné, aby ještě dokázal úspěšně pojmout čtyři cestující. Výbava, kterou moderní člověk potřebuje, bez excesů a hračiček navíc Litrový tříválcový motor, jehož 69 koní neoslní, ale musí rozpohybovat jen nějakých 850 kg hmotnosti.

Rozdíly oproti sourozenci? Zdá se, že zatímco relativně usedlý design a vyšší posez Peugeotu cílí na ty, kteří u malého auta hledají nízkou cenu a snadné parkování, Aygo se snaží setřást konzervativní image své značky a zapůsobit především na mladé řidiče, kteří by od svého dost možná prvního vozu chtěli trochu té dynamiky a originality. A designu, který byl prý inspirován komiksovým hrdinou, se to rozhodně daří. Objednejte si ho v elektrizující modré nebo zářivé žluté a budete rozhodně středem pozornosti.

Podobným směrem míří i změny uvnitř auta. Zatímco v Peugeotu vás může od dynamického ježdění odrazovat vysoký posaz, v Aygu jsou sedačky o něco níže a lépe přizpůsobené tomu, aby vás za jízdy “objaly” a vyvolaly ve vás pocit, že opravdu sedíte uvnitř auta a ne “na něm”. A tříválcový motor, který již v Peugeotu měl roztomile chraplavý hlas, je tu ještě ostřejší a říznější. Už jen kvůli zvuku samotnému máte chuť neustále podřazovat, vytáčet motor a hrát si s meziplyny – i když se pohybujete zcela příčetnými rychlostmi, máte pocit trochu jako v závoďáku.

Dělá to z Ayga (mimochodem, všimli jste si, že to vlastně znamená “I go”, tedy “já jedu”?) nějakou netušenou řidičskou nirvánu? Ne tak docela. Řízení s elektrickým posilovačem zrovna neoplývá citem a při manévrování se vám často stane, že přímo narazíte do dorazu, převodovka má kvůli snížení spotřeby až absurdně dlouhé kvalty a podvozek je sice schopný a dobře vyvážený, ale rozhodně ne nějak extrémně sportovní. Ale o to vlastně nejde – od minimalistického vozu neočekáváte jemný cit v řízení a sportovní vlastnosti.

Od minimalistického vozu očekáváte, že vám s nejmenšími možnými náklady a složitostí nabídne radost ze svobodného pohybu i z řízení samotného. A to Aygo plní naprosto skvěle. Zároveň již v testované výbavě rozšiřuje onen “minimalistický” koncept automobilu o prvky, které možná za minimalistické nepovažovali naši otcové a dědové, ale pro mladou generaci jsou velmi esenciální – ať už je to Bluetooth připojení telefonu, bezklíčové startování nebo couvací kamery a infotainment s dotykovým displejem.

Verdikt

Auto nemusí být drahé, aby bylo zajímavé. Toyota Aygo je důkazem, že i z malého, slabého a levného auta můžete mít radost a užívat si jízdu. Není nejrychlejší, není nejpohodlnější a nepochybně najdete místa, kde se jasně projevilo šetření nákladů a hmotnosti. Ale nevoláme často všichni právě po levných, obratných autech bez zbytečností? Není občas hezké vrátit se k esenci motorismu, zvlášť když onen návrat bude znamenat spoustu ušetřených peněz?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mi
Michal Lenc
21. ledna 2017, 21:04
0

Teď to bude znít mnohem kousavěji, než to ve skutečnosti myslím, ale mohli by motorističtí novináři prosím přestat považovat bluetooth receiver v autě za nějaký nadstandard? Když to seřadíme podle nějakých nákladů, na ozvučení, tak nejlevnější je prostě aux vstup do zesilovače. Pak bluetooth receiver. Což je v nejminimalističtější variantě jeden čip, jedno tlačítko a LED dioda. A pak až FM rádio, které vždy bude dražší minimálně o anténu.

reagovat
BobAsh
21. ledna 2017, 21:09
1

Kdybychom nemluvili o autě z kategorie, kde ještě nedávno byl nadstandardem posilovač řízení, tak bychom BT určitě nezmínili. U auta, které v testované konfiguraci stojí ani ne čtvrt milionu, to ještě za zmínku stojí :)

Ni
Nikdo
21. ledna 2017, 21:30
0

S autorem souhlasím, nové Aygo vlastníme a jakožto daily driver je to opravdu zábavné vozidlo. Zadní sedačky nepoužívám a vepředu je mnohem více místa, než jsem kdy zažil u mnohem větších vozů. Mám 193 cm, neobyčejně dlouhé nohy a nemohu si stěžovat. A ten zvuk vás opravdu nutí neustále podřazovat! Měli jsme i minulou generaci Ayga a co se změnilo asi nejvíce je manuální převodovka. Nyní je přesná, solidní a práce s pákou je potěšením.

reagovat
PachezZ
21. ledna 2017, 21:58
0

Měl sem letos na Krétě půjčenýho většího sourozence - Yarise, nebo-li jarina... A byl sem překvapenej jak je to autíčko použitelný. V plným obsazení se v kopcích motor samozřejmě trochu nechytal, ale taky asi není primární cílovkou někdo kdo bude jezdit pořád ve 4 lidech...

reagovat
Ev
Evlo
22. ledna 2017, 01:10
0

Jak je to siroke pres zrcatka?

reagovat
M P
22. ledna 2017, 14:22
0

Všude se uvádí 1615 mm, ale to je přes blatníky. Takže se zrcátkama o 10, 15 cm víc?

Csaba
22. ledna 2017, 07:07
0

No, díval jsem se na fotky toho přibližovadla i na stránkách výrobce a musím říct že místo nadbytečných zbytečností typu bluetooth, bezkl. startování , couvací kamera a obzvláště "infot." s dot. displejem bych se rozhodně obešel, zejména pokud by díky absenci oněch nesmyslů byla cena vozu o dalších (snad aspoň) 20t. nižší. Bez čeho se však neobejdu nikdy, u žádného auta, jsou středové výdechy ventilace které jak vidím nahradila právě ona megačíčovina (dot. displej). Já teda nevím jak "cílová skupina" (mladí, svobodní obyvatelé větších měst? a všichni ostatní kupující) ale já jako živý člověk opravdu docela rád dýchám vzduch a od dubna do konce září opravdu velmi rád dýchám co možná nejchladnější vzduch, jelikož nerad od rána do večera "chcípám v tom zkur...ném horku" :)
Chápu tedy správně že současná generace mladých lidí nedýchá? :) Nebo jim v létě není horko? :) Nebo dávají "infotainmentu s dot. displejem" přednost před výdechy ventilace? Vím že to nemůže být stěžejní část popisu vozu (a testu), přesto by mne zajímalo jak se v tom autě "dýchalo" i autorovi testu, protože jak koukám jak koukám, tak místo normálních výdechů vent. vidím jen po stranách jakési kulaté cosi z něhož toho osvěžujícího vzduchu asi v létě moc nevyjde a uprostřed ten debilní displej. :(
Takže, pardon, Toyoto, jako případný zájemce bych před komiksoidním exteriérem i interiérem Ayga dal přednost něčemu praktičtějšímu a "dýchatelnějšímu" :-)
,

reagovat
M P
22. ledna 2017, 14:27
0

On středový výdech je asi nad tím displejem, ta velká mřížka.

Mi
Michal Lenc
22. ledna 2017, 20:50
0

Shodou okolností, jsem to psal v prvním komentáři. Ale kolik si myslíte, že může stát bluetooth rádio, bezklíčové startování, couvací kamera a velkej displej? Když bych vzal ceny z aliexpressu i s poštovným, tak to bude tak 30Kč, 50Kč, 150Kč a 1500Kč? A pro výrobce, tak pětina až půlka? To, že vám to v konfigurátoru prodaj za těžekj peníz vypovídá pouze o cenové politice výrobce, určitě ne o tom, kolik má dané příslušenství hodnotu.
Imho auto už asi levnější být nemůže, tak je tam alespoň tato základní výbava. Ostatně displej je nejspíš levnější než bambilion tlačítek, posuvníků apod. (Přičemž neříkám, že je lepší, sám mám staré auto, takže nevím.)
Dneska se už nedivím elektrickému stahování oken a klimitazici, takže časem se přestaneme divit i této základní výbavě.

martin_100
29. ledna 2017, 23:46
0

To je o zvyku ... já zase u všeho středový výdechy zavíram ... škodovky 100 a 120 je neměly, trabanti taky ne ... tak nejsem zvyklej a spíš mi luft z nich vadí. ;-)

krab
22. ledna 2017, 08:16
1

Moc pěkně napsanej testík a musím říct, že to vnímám podobně. Nikdy bych si dřív nemyslel, že budu radši jezdit v novém autě takovéto třídy, než v klasický nižší střední a střední třídě.
Už delší dobu pozoruju jak často mívám výhrady k řízení nových aut nížší střední a střední ( zde odkázán na většinou jedno či dvoudenní zápůjčky na služebky) a naopak jaká legrace to byla, když mě jednou přistavili s "omluvou" malé Aygo, že nic většího nemají. Žádná omluva.... skvěle jsem si s tím autem těch já nevím 400 km co jsem ten týden musel urazit užil. Kdyby mi přivezli Auris, tak už si dneska nepamatuju, že jsem s něčím takovým kdy jel.
Jako auto na denní ježdění máme taky malou Toyotu, o kapku větší a se čtyřválcem ( Yaris) a je to super autíčko.

reagovat
MG
MGRR
22. ledna 2017, 09:22
0

Mam tady Toyotu iQ, je v tom nejaky trivalec, ale na dvojku to jede 110, po dalnici si s tim frcim 170-180 a pohoda :) je fakt, ze bourat bych v tom nechtel... mala auta jsou primestsky fajn, ale rychla jizda je jako kdyz hodite kostkou u clovece nezlob se, jen jste uvnitr te kostky

reagovat
Romus
22. ledna 2017, 15:49
1

Nedalo by se prosím dělat něco s fotkama z testů? Už podruhé jsem si všimnul že nemáte nějaké normální fotky interiéru ale jenom detaily. Možná jsem blbej, ale to ovládání té klimatizace si vůbec nedokážu představit kde je, nebo jak je velký = je to sám o sobě nic neříkající detail. Stejně tak mi přijde že dávat k článku 12 fotek je zbytečné šetření. Díky za vyslechnutí

reagovat
PepaSFI
22. ledna 2017, 17:49
3

já tomu asi nerozumím ale v čem je to auto minimalistické? Je malé a má malý motor. A dál? Jsou v něm ty "nepostradatelné" věci jako v jiných autech, infotainment s dotykáčem a BT připojením, bezklíč, kamera, digitálněčudlikovací klima, mačkače na volantu a kdovíco ještě není vidět. Co by tam ještě muselo být aby to nebylo minimalistické? Kolotoč se slonama? Když se řekne minimalistické, mělo by to být jen to nejnutnější. Volant, pedály šaltpáka, rychloměr, tři kontrolky, páčka blinkrů, světla, stěrače a nějaký hejblata od topení. Čili Trabant, mini, F500, 2CV, brouk. Cokoliv navíc už je luxus. Já vím že to lidi chtějí, nedovedou si představit že by tam ty čudlíkátory neměli. Ikdyž to asi vůbec nepotřebujou a mám pocit že ani nevědí co tam mají protože návod čte jen ten kdo si nevěří. Skoro každé novější auto má připojení telefonu a přesto pořád potkávám na křižovatkách auta kde řidič provádí nějaké divné cviky na vykloubení rukou a pochroumání krční páteře. U některých aut je na panelu knoflíků jak na harmonice, v těch infotentononcech je tolik položek že to snad nemá ani ovládání elektrárny. Nevěřím tomu že to někdo zná a používá.

reagovat
M P
22. ledna 2017, 19:24
0

Tak ono to auto být minimalistické může, holt testovací konfigurace jsou většinou "fplný", ale to ještě neznamená, že v základu to taky nebude dobrý. A paradoxně, tahle auta v základu jsou asi nejlepší.

PepaSFI
22. ledna 2017, 20:11
1

když se to tak vezme tak Octavia Tour byla vlastně taky minimalistická, jenže u takového auta to vypadá směšně. Ikdyž vlastně, lidi co to chtěli to tak chtěli protože byli zvyklí na hodně ojetou Octavii I nebo Fabii HTP. U Toyoty bude složení zákazníků jiné, tam o holou holušu nejspíš velký zájem nebude. Lidi holt chtějí ty funkce. Připomnělo mi to dobu dávno minulou, dobu rozmachu videa. Pro mladší generace, to byly stroje na kterých se přehrávaly filmy doma na televizi když to ještě nešlo tahat z netu. Byly k mání přehrávače, ty stály tak od 5 tisíc a dalo se na nich jen přehrávat. pak byly videorekordéry, ty stály tak kolem 10 tisíc, typicky 9950 kč a ty už uměly nahrávat, dokonce i přes časovač rovnou z televizní antény. A pak byly přístroje s funkcema co uměly třeba na kazetu nacpat čtyři filmy místo dvou, jen v o hodně horší kvalitě, nebo třeba načasovat nahrávání podle čárkového kódu v televizním programu. Akorát že ty kódy v žádným programu nikdo netiskl. Jeden kolega pořád nosil do práce katalogy a vybíral co si koupit, pořád chtěl ty "funkce", chtěl ať mu poradím a hrozně se divil že mám video od divné značky Mitsubischi co nemá žádný funkce a na ovladači jen 16 tlačítek z nichž se v praxi používá tak 7. Pak koupil nějaký Panasonic co měl na ovladači asi 60 tlačítek, fakt nekecám, ten ovladač byl otvírací, z nichž se v praxi používalo těch tlačítek asi tak...7.

Franz Kafka
22. ledna 2017, 22:12
0

Ono to ale v základu třeba ten info-displej vůbec nemá je tam normálně vypadající panel rádia. Spousta věcí co je v článku je tam příplatková. Jen je rok 2017 takže se u všech aut počítá s tím, že lidi prostě chtějí "i ty funkce nó".

Minimalistické to asi být může stejně jako byla minimalistická Fabia Junior, ale samozřejmě Lotus 7, či Kaipan 16 z toho neudělají to by zase přišli o tu praktickou stránku věci. Videa pamatuji měli jsme Orion dovezený z Bavorska , umělo to nahrávat a ovladač vypadal tvarově jak obal čokolády Toblerone a měl asi jen 20 tlačítek... holt minimalistická rodina.

martin_100
29. ledna 2017, 23:54
0

Lidi je třeba ani nechtějí ale výrobci jim to furt cpou do nos....

martin_100
29. ledna 2017, 23:42
0

To se mi líbí ... hlavně ten faltdach je úžasnej.. trochu to evokuje starou nuova 500.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem