Ekologie. Magické slůvko, které ospravedlňuje všechny typy šíleností od domů bez oken až po mikiny vyrobené z PET lahví. Svět automobilů, strojů produkujících smrad a kouř, má v hledáčku zachránců planety výsadní postavení. Na nátlak environmentálních bojovníků se objevují vozy poháněné vodíkem, močí i koňskými koblihami. Skutečnost je však na hony vzdálená laboratořím a je dost dobře možné, že vám v garáži stojí ‚zelené‘ auto, aniž byste o tom měli ponětí. Jakou (na první pohled neuvěřitelnou) podobu na sebe může vzít ekologické vozidlo, jsme se snažili dát dohromady v následujícícm článku.
Mercedes W123 200D
Piáno je rozhodně zelené auto a to nejen kvůli barvě exempláře na fotce. Důvod je nepatrně více sofistikovaný a pravděpodobně v původní výrobě nezamýšlený. Představme si dokonalý živočišný koloběh – rodinný oběd v nedělní poledne, dozlatova smažené řízky a hranolky v notně použité fritéze a ještě notněji použitém fritovacím oleji, plné břicho a šlofík u fotbalového utkání. Skvělé. A vzhledem k většinovým stravovacím návykům Evropanů zcela nevyhnutelné. Až na to, že je potřeba vyjet na chatu, a jelikož je v rodinném vlastnictví hráškově zelený Mercedes W123 200 a rodina je značně zatížena eco-friendly životem, využije prozíravě služeb fritovacího oleje coby paliva do srdce Medvěda. Nápad je to takřka dokonalý, kolem cest svítí spousta poutačů na potenciální čerpací stanice v podobě nikdy nezavírajících fast-foodů a jiných restauračních zařízení. Koloběh je tedy uzavřen, uvaříte, sníte, projezdíte, co víc by si zelený petrolhead mohl přát – a ještě k tomu v Piánu, sponzorovaném vašimi chuťovými pohárky popřípadě fritézou z vaší oblíbené stravovny. Přímo tedy využijete odpad, který v případě nezodpovědného jedince zvyšuje podíl tuků v odpadních vodách a v případě systémového svozu by byl beztak využit k výrobě paliva – vy jej jako palivo využijete přímo, bez energeticky náročné rafinace. Navíc je Piano auto na věčnost (pokud tedy ochráníte jeho karoserii), takže se ho týká i další benefit, který nakousnem hned v následujícím odstavci…
Dodge pickup nebo benzínová Toyota Hilux
Nejdřív starý naftový Mercedes, který určitě nemá ani filtr pevných částic a o vstřikování močoviny si nechává zdát (ovšem pouze v nočních můrách), a teď starý americký pickup nebo jeho japonská alternativa? Určitě si myslíte, že už nám v redakci hráblo, nebo že Den Země považujeme za nějaký nejapný žert. Ale kdepak! Pokud si pořídíte pickup Dodge z šedesátých nebo sedmdesátých let s šestiválcovým motorem anebo pořídíte zachovalý Hilux, pak se vaše ekologická stopa doopravdy sníží. A víte proč? Protože už nikdy nebudete potřebovat žádné další nové auto, které se logicky nevylíhne ze stráně plné ocúnů, nýbrž jej smontují v továrně, spotřebují k tomu spoustu zdrojů a energie a ještě vypustí do ovzduší mrak emisí. Slant-6, jak se onen šestiválec z Dodge jmenuje, je motor na věčné časy. Hilux, jak prokázal Top Gear, je na věčné časy úplně celý. Podle dostupných informací odolají porcím kilometrů, které by stačily na několik cest na Měsíc a zpět. Myslíte na ty tuny CO2, které pickupy za svůj život vyprodukují? My myslíme, že nebezpečnost CO2 je značně diskutabilní a oproti oxidům dusíku, síry, těžkým kovům, plastům, jiným nerecyklovatelným odpadům a obecně drancování zdrojů, jež se při masivní výrobě (nejen) automobilů děje, jeho vliv opravdu nemá moc smysl řešit.
Tesla
Elektromobil značky Tesla. Jedněmi zavrhovaný coby slepá větev motorismu a pozlátko pro geeky, druhými vynášený do nebes pro své dynamické schopnosti a neklamný příslib, že elektromobilita nemusí znamenat jen potupné městské poskakování v bzučícím vehiklu, který připomíná golfový vozík. Kamkoli Tesla přijede, strhává na sebe pozornost. Svým zjevem a funkcemi uchvacuje i jedince automobilismem neposkvrněné. Ostřílené motoristy překvapuje výtečným zrychlením a ohlušujícím tichem v kabině. Ano, je drahá, ale časem bude dostupnější. Ano, výroba baterií je přesným synonymem neekologické výroby zmíněné na konci předešlého odstavce. V nové továrně Gigafactory se ale mají baterie recyklovat, aby se snížil dopad na životní prostředí co možná nejvíce. Je však opravdu ekologická, co se spotřeby týká? Elektřina se přece vyrábí z uhlí, ne? Ano, a taky z jádra. A ve vodních a větrných elektrárnách. Nicméně kdybyste si dali tu práci a spočetli veškeré úkony nutné pro výrobu elektřiny pro Teslu z běžného evropského mixu, a to včetně ztrát, a přepočetli to na srovnatelný ekvivalent v litrech benzínu, zjistíte, že taková Tesla Model S jezdí se stejnou spotřebou jako třeba benzínová Mazda 3, tedy od 5 do 7 litrů. Poskytovaná dynamika je ale srovnatelná s BMW M5 nebo Porsche Panamera Turbo. Pořád málo? Tak přidejte ještě noční špičky, kdy je elektrické energie nadbytek. Můžete buď honit vodu v přečerpávací elektrárně pořád nahoru a dolů, nebo nabíjet Teslu. A nebojte se, kdyby se vám zastesklo po nějaké té oldschool buranské zábavě – vězte, že Tesla se zadním náhonem ochotně spálí zadní pneumatiky mnohem efektivněji než váš oblíbený muscle car. Pokud přivřeme oči nad lithiem a výrobou baterií obecně, je Tesla skutečně ekologická. Minimálně lokálními emisemi ve městech.
Škoda Citigo G-Tec
Devět z deseti rozvážečů pizzy doporučuje pohon na stlačený zemní plyn neboli CNG, a to nejlépe v lehoučkém kapesním vozítku. Citigo G-Tec je tudíž jasná volba – přinejmenším pokud v autě jezdíte většinu času sami a vaším revírem není dálnice, nýbrž ulice velkoměsta. Auto tažené 68 koníky se přirozeně nesnaží excelovat na poli rychlosti či pohodlí, spotřebuje však jen 2,9 kg zemního plynu na 100 km (v ideálních podmínkách a s lehkou nohou), vypustí do světa 79 g CO2 na kilometr, ale hlavně naprosto mizivé zlomky škodlivých emisí, protože spalování plynu lze považovat za téměř čisté. N jednu nádrž – teda vlastně na dvě, ale naplnit je můžete najednou – ujede až 400 km. Hlavním důvodem, proč je dnes plynový pohon štědře dotován a tlačen vpřed zejména v oblasti hromadné dopravy, je právě skutečnost, že ve srovnání kupříkladu s modením naftovým motorem (a v době přímého vstřiku vlastně i s benzínovým) jsou emise jedovatých plynů i pevných částic zanedbatelné. Jinými slovy, méně smradu a čoudu. Nabízí se námitka, že jde stále o fosilní palivo, takže ekologické benefity nesahají dál než za nejbližší roh, chlácholit se však můžete aspoň tím, že zásoby zemního plynu jsou oproti ropě o něco větší.
A navíc je CNG šetrnější k životnímu prostředí – skládá se ponejvíce z metanu, z nejž díky jeho krátké molekule vzniká málo oxidů uhlíku i dusíku. -BobAsh-
Toyota Prius
Kategorie hybridů mezi skalními přiznivci spalovacích motorů mnoho nadšení nevyvolá, pokud ale řídíte i za jiným účelem, než je držení ručičky otáčkoměru blízko červeného pole a poslouchání toho správného soundtracku, může vám dávat hybrid docela dobrý smysl. A který automobil vám vytane na mysli, když se řekne hybrid? Jednoznačně Toyota Prius. Tolik oblíbený mezi příznivci šetrného chování k životnímu prostředí, módní ikona uvědomělých motoristů z Kalifornie i věrný společník klidného řidiče, Prius je tu s námi už téměř dvacet let. Zkušenosti z jeho provozu naznačují, že Prius je vlastně kombinací nezdolného Pickupu a ekologického elektromobilu. Vypadá to, že baterie Priusů, které jezdí i více než 10 let, stále dobře fungují – navzdory škarohlídům se nenaplňují zkazky o nutnosti časté, drahé a ekologicky devastující výměny balíku akumulátorů. Prius tedy produkuje nízké lokální emise a zároveň díky jeho dlouhověkosti můžete snížit svou ekologickou stopu díky tomu, že nový Prius nebudete hned tak potřebovat. Od hollywoodských hvězd to tedy nebyla póza… …tedy, kdyby každé dva roky nevyměnily Prius za nový…
Lamborghini Diablo
Milujete italské dvanáctiválcové sporťáky nade vše ostatní? Chcete, aby vaše auto bylo současně také hodně zelené? Přistupte blíže, lepší kombinace se hledá velice těžko. Dobrá, ten vtípek se zeleným autem už začíná být trochu otřepaný, ale těžko se mu odolává… Co ale dělá Diablo, plakátový idol a hvězda hry Need For Speed 4, na seznamu ekologických aut? Je to prosté. Když už totiž máte doma Diablo (nebo třeba Miuru nebo Countach), dá se docela dobře předpokládat, že toho s ním mnoho nenajezdíte. Je celkem jedno, jestli bude pořád rozbité (celkem pravděpodobné) a vy nebudete mít na jeho opravu, nebo bude jeho lak místo paprsků slunce znát spíše laskavé doteky měkkoučké utěrky napuštěné prémiovou autokosmetikou (ještě pravděpodobnější). Auto, které nejezdí, je velice ekologické. V našem případě je pouze nutné koupit supersport po někom jiném a nemalou ekologickou zátěž vyprodukovanou při jeho výrobě přišít prvnímu majiteli, který si takové auto zadal do výroby. Pokud však koupít ojeté Diablo, můžete si zachovat zcela ekologickou tvář – kytičkám a stromům zahubených během montáže placatého supersportu už stejně nikdo život nevrátí. Jedinou starostí tedy bude, aby Lambo ze svých útrob nevypouštělo příliš mnoho oleje a dalších provozních kapalin, to by bylo zaděláno na menší ekohavárii. Podobně můžete postupovat u jiných již vyrobených placatých a přitažlivých aut, které jsou známy neprůstřelnou poruchovosti či jistým investičním potenciálem a vašim cílem tedy bude jezdit s nimi co možná nejméně. Co třeba starý dvanáctiválcový Jaguar v britské závodní zelené? Chápete to naprosto správně! Za všech okolností mějte v garáži věc, se kterou nebudete jezdit.
Fahrradi FFX
To je bída, co? Den Země a na Autíčkáři dělají, že ani neumějí pořádně napsat Ferrari. Chyba! Jakkoli se to možná nezdá, jsme při smyslech a název je správně, tedy téměř. V celé kráse totiž zní: Fahrradi Farfalla FFX. Znalci němčiny už tuší, odkud vítr vane. A ostatní si možná vzpomenou na šlapací Porsche od stejného autora. Ano, je to tak, tohle není nic jiného než další šlapací auto pro dospělé, tentokrát s karoserií inspirovanou Ferrari. Vypadá jako kříženec mezi Enzem a LaFerrari, a ačkoli název napovídá něco o okruhovém speciálu s koníkem ve znaku, takové Ferrari vám v Maranellu nepostaví. Taky nebude bůhvíjak rychlé. Na druhou stranu je vozítko dvoumístné, a tak se můžete se svým kamarádem hipsterem cestou pro sójové latté a veganské sušenky pokusit překonat aspoň tu třicítku.
Vaše víkendové auto
Výběr ‚zelených‘ vozidel jsme prováděli s mírnou nadsázkou, přesně v duchu Autíčkáře. Pokud si ale stále říkáte, že ‚eko‘ není pro vás a chystáte se odejít na zahradu s kanystrem benzínu rozdělat oheň v grilu, ještě chvíli počkejte. Dokážeme vám, že se mýlíte. Oblíbeným mýtem jedinců propagujících co nejzelenější dopravu je totiž tvrzení, že stará auta jsou neekologická. Radši ani nemluvíme o autech pro radost, ta přece mívají astronomickou spotřebu, protože jízda pro zábavu se nerovná eko rally. Ale máte doma auto, se kterým jezdíte jen o víkendech, a pro denní cesty do zaměstnání volíte vlak nebo MHD? Nebo chodíte pěšky? Pracujete z domu a na rekreační ježdění si v garáží hýčkáte stroj s klasickým osmiválcem pod kapotou? A co když jste hardcore sportovec preferující nekompromisní silniční bicykl, ale bez trackdaye za volantem svého Caterhamu nemůžete být? Tak či onak, vychází z toho jediné. Chováte se ekologicky. I vaše auto je tím pádem ekologické. Přidejte si k tomu skutečnost, že velká část aut pro zábavu vyjíždí pouze za teplého a slunečného počasí, a můžete sbírat kladné body za to, že nepřispíváte špatnému ovzduší v době nepříznivých rozptylových podmínek. Tohle pojetí ekologie se nám líbí nejvíc.
Jakékoliv auto, ve kterém vezete alespoň 3 spolujezdce
Na úplný závěr uveďme naprosto bazální ekologický konstrukt, který je zcela funkční, nic nestojí, avšak stejně jej téměř nikdo nevyužívá. Když se kolem sebe rozhlédnete při každodenní honbě za prací, uvidíte převážně osamělé jezdce obklopené vzduchovou kapslí. Bohužel, kvůli našemu pohodlí a časovému presu jezdíme převážně sami. Kdybychom se efektivně naučili využívat spolujízdu, bylo by jakékoli pětimístné auto pohybující se na silnici minimálně 4x úspornější a ekologicky přívětivější. A to je opravdová ekologie!
22. dubna 2016, 08:52
0
Myslim, ze vim, kdo psal ty nejvic hilarious pasaze :-) Cista prace!
22. dubna 2016, 09:02
0
Tak na ten tip jsem docela zvědav! :)
22. dubna 2016, 09:15
0
Odstavec o Merglovi bych tipoval na BadCat. Pokud jsem se trefil, zkusim dalsi.
22. dubna 2016, 09:17
1
Hmm, netrefil no. Nevadí.
22. dubna 2016, 09:39
0
Jo, tak nic, pisete vsichni pekne :-) Navic jsem si zpocatku myslel, ze se autorsky podilel i Vavris a pak jsem si vsiml, ze tam ma pouze nekolik zasahu shury v podobe poznamek.
22. dubna 2016, 09:16
0
Super clanek! Jen tak dal :-)
22. dubna 2016, 09:39
0
Vysoké úrovne smogu bývajú práve keď je pekné počasie (nemá ho čo zmyť alebo rozfúkať)...
Ale inak, pekný článok, no čakal som, že sa viac obujete do zbytočného točenia nových áut (tj. auto = spotrebný materiál), a že tam spomeniete ešte aj jezdenky (niet lepší spôsob, ako ušetriť kopu znečistenia pri výrobe vozidla, než ho nevyrobiť vôbec)...
23. dubna 2016, 00:08
0
no ... byls někdy v zimě v Ostravě? :D :D když je mrazivo můžeš smog i jist, když je pěkně tak tu žádný smog není :D :D
22. dubna 2016, 09:57
0
To zelené piano chci !!!
22. dubna 2016, 12:13
0
kvoli takemu zelenemu pianu som zacal sledovat autickara. Mal to byt projekt ktory tu bude zdokumentovany, bohuzial sa to zrusilo
22. dubna 2016, 12:43
0
Jo, protože jsme se podívali pod něj, ukázal to klempířovi a zeptali se na cenu. Už je nejspíš rozřezaný na díly.
22. dubna 2016, 20:36
0
Tak nalijme si čistého vína pánové, udělat kastli na piánum, aby to k něčemu bylo, to máme tak 100k za karosařinu a 50k za kvalitní lak, a to ještě sehnat dobré řemeslníky, to je dnes taky kumšt...
22. dubna 2016, 14:13
0
Na den Země už to nestihnu, ale zítra jedeme v partě čtyřech amerických V8 na sraz Amerik, takže ze všech výfuků budou padat brikety. Tak ať se Země točí. :-)
22. dubna 2016, 18:19
0
Přesně. Nevím proč to svinstvo nechávat v zemi či pod mořem.
23. dubna 2016, 18:55
0
Vyroba CNG je pomerne snada a treba Audi plyn vyrabi pomoci vetrniku v severnim mori. (Coz je podle me mnohem lepsi nez to hnat do rozvodne site)
24. dubna 2016, 19:56
0
Vyrábí plyn? A z čeho?
24. dubna 2016, 21:35
0
Vodik myslim z vody a z nej pak metan.
25. dubna 2016, 00:49
0
CNG je zemní plyn a normálně se těží.
25. dubna 2016, 06:46
0
Woyta: Vzpomněl by sis kde jsi to četl? Docela by mě to zajímalo. Vidík se s pomocí obnovitelných zdrojů začíná vyrábět hlavně v Africe, ale že by z něj pak dělali metan jsem ještě neslyšel, takže se rád dovzdělám :-)
25. dubna 2016, 07:29
0
Mě by taky zajímalo jak se vyrábí plyn. Tak kdyby sis vzpomněl tak sem hoď prosím link.
25. dubna 2016, 07:34
0
Kde jsem to cetl uz netusim ale strejda google pomohl.
http://www.motoring.com.au/audi-unveils-the-car-powered-by-windmills-24861/
CNG se sice hlavne tezi ale dela se i treba z kravskych exkrementu.
26. dubna 2016, 02:36
0
jde dat do toho mercedesu i normalni olej ze supermarketu, ci nepouzity fritovaci olej ? anebo se ten olej musi nejak nejdrive ,,zahoret" ? diky
26. dubna 2016, 03:31
0
Jasněže. V zimě to moc nefunguje, ale přes léto se do toho dá normálně lít řepkový Tesco Value, když je zrovna v akci :)
26. dubna 2016, 07:04
0
Vycedíš zbytky checken McNugget a jedeš :-) Kdyby jen Mercedes. Felicia 1.9 D, Octavia TDi 66kW, Fiaty s 1.7 D prostě každej starej nafťák. Pokud máš zadáčo přísun oleje z místního mekáče, tak se vyplatí koupit sadu s předehřevem a dodatečnou naftovou nádrží. Startuješ na naftu a po ohřátí přepneš na olej. Strýc takhle provozoval MB W124 asi pět let a když občas i vyměníš palivový filtr tak je to v poho. Doteď mám chuť na hranolky když vidím bílý kombík :-D
26. dubna 2016, 08:28
0
Znám člověka, co provozoval piáno tak, že obrážel místní kauflandy, penny markety a podobné, kde se dala vytušil akce na řepkový olej. Na palubě nechyběly aktuální slevové letáky, to byl jeho seznam čerpacích stanic:D Jediným limitem prý bylo, kolik flašek mohl koupit na jeden nákup...
26. května 2016, 13:24
0
Děláte si srandu, že "jako" neumíte napsat Ferrari a přitom Fahrradi jste napsali blbě už v nadpisu jeho kapitoly :D (chybí vám tam jedno "R").
26. května 2016, 13:28
0
No dyť, neumíme no:) To je moje chyba.
23. dubna 2018, 16:38
0
Takže ekoideálem je víkendovka, s nájezdem tak do 3000 km za rok a jako palivo použitý fritovací olej, vyřešeno :-D
24. dubna 2018, 06:52
0
Asi jsem teda ekočlověk. Do práce chodím pěšky, po okolí často na kole a Fajrák ujede za rok v průměru 1500mil. Akorát to druhý auto bych musel zatajit, protože každoročně najezdí 10 000km a občas i víc.