načítám data...

8 testovaček, které bych si znovu půjčil v zimě

22. listopadu 2020, 23:17 6 komentářů Adam Forman TopX

Zatím sněží jen v pohádkách a supermarketech, ale prý se nadílky letos dočkáme. Jenže v čem ji brázdit?

zobrazit celou galeriiTopX: 8 testovaček, které bych si znovu půjčil v zimě

Podívejte se z okna, vždyť začíná… Druhé léto? Metorologové slibují opravdovou zimu. Takovou tu, kdy i v Praze padá sníh. Zatím si tedy neposlušné počasí dělá z odborníků blázny, ale já pevně doufám, že si trochu toho bílého svi… prášku na silnicích užijeme. Jen považte tu krásu, když se z nebe líně snášejí chuchvalce vloček a v oranžovém světle pouličních lamp a nocí bez hvězd pokrývají jako bílé peří krajinu vůkol. Dálnice jsou neprůjezdné, v každém kopci visí kamion a časté dopravní nehody nutí řidiče vozit v autě kanystr benzínu a teplé spodní prádlo. Prostě zimní romantika se pomalu plíží do našich duší. Svatý Martin nejspíš letos vyměnil koně za kabriolet, ale naději nám ještě nevzal. Jenže v čem vyrazit na uklouzané silnice?  Kdybych si měl znovu vybrat nějakou testovačku do bílého pekla, která by to byla?

Jaguar XE 

Začneme hezky petrolheadsky a to rovnou Jagošem. XE je menší model určený spíše manažerům než majitelům továren. Přesto svoji posádku hýčká, jak se na značku věhlasného jména patří a snad jen trochu méně místa pro kolena na zadních sedadlech majiteli naznačuje, že by měl investovat do akcií. Jaguar jsem měl sice v zimě půjčený, avšak zima byla ten rok nejspíš zrušena, jelikož se mi za celý týden podařil sehnat jen jediný malý plácek se zbytky sněhové pokrývky. První hodiny se povedly záhy, a to se zapnutou stabilizací. Trpaslíčci tu jsou spíš proto, aby v případě nehody krčily rameny s výrazem ‚no co, aspoň jsme to zkusili‘ a dovolují řidiči užít si čtyřkolku s velkým důrazem na hnanou zadní nápravu. Od indického koncernu jsem čekal auto čínských kvalit s drahým odznáčkem, ale XE je opravdu Jaguar, tedy řidičský a zároveň komfortní sedan. Vyšší hmotnost, dlouhý rozvor, komunikativní řízení, skvělá poloha za volantem, to vše dává řidiči přehled o voze a dovoluje s trochou plynu projíždět zatáčky jako by právě točil shot Top Gearu. Hlavní rozdíl oproti konkurenci vidím v absenci strachu, že když při dovádění něco nevyjde, nutně umřete. Tohle není precizní německý stíhač, ale rozverný Brit, který si trochu srandy užije i bez prolité krve.

BMW X4M40d

Když už jsme ty Němce nakousli, tak tuhle kabelku na steroidech se mi málem podařilo zahodit do lesa i na suchu. Problém je právě v oné německé efektivitě. Téhle čtyřkolce sedí čistá stopa a pečlivě odbržděné zatáčky prověřující boční přetížení, které podvozek ještě dokáže udržet. To však také znamená, že když už se něco pokazí, hnědý poplach je zaručen. Ztráta adheze přichází až v opravdu vysokých rychlostech a někomu, kdo nejraději sedlá dodávky, tahle nátura nesvědčí. Přitom si dobře vzpomínám, jaká sranda byla s malou všehnanou dvojkou Active Touring. Povypínat trpaslíčky a vozit se bokem půjde nejspíš jen na sněhu a mě by zajímalo, jeslí se mě pokusí zabít i ve třicítce, nebo se naopak promění v rozpustilou hračku, co se nebere moc vážně.

UAZ Patriot

Už když jsem tuhle hranatou monstrositu viděl poprvé, rozjely se mi koutky do nejširšího úsměvu a znovu se setkaly až po týdnu, kdy jsem musel vrátit klíčky. Sice není dlouhodobě schopný jezdit rychleji, než 90 km/h, zato se mi ho nepodařilo v terénu nachytat. Jenže vyschlé lesy, ztvrdlý podklad terénního polygonu a brody, se kterými by neměl potíže ani křeček (myšleno hlodavec, nikoliv Honza) prostě nebyly pro UAZ důstojnou výzvou. Automobil stavěný pro podmáčené permafrosty Sibiře by si zasloužil pořádný test plný bahna, sněhu, ledu a nevyhnutelného skutálení se ze svahu a to půjde jedině v zimě. Navíc ‚hloupá‘ elektronikou nezatížená čtyřkolka je obyčejně ideálním receptem na klouzání se po neprosolených silnicích kolem vodních nádrží Seč a Křižanovice, které mám od domova, co bych kamenem dohodil.

Fuso Canter

Na zimu je přece nejlepší zadokolka! Delší rozvor a vyšší hmotnost s klouzáním také pomohou, ale co dělat, když mám nejraději užitkáče? No přece driftit náklaďákem! Těch bokem se deroucích bavoráků a Miat je všude přehršel. Nezatížená zadní náprava na listových perech a rámovém podvozku má tendenci pod plynem vybočit i na lehce oslizlé vozovce a hodiny se mi s náklaďákem ještě nepovedly. Navíc jen představa, kterak v synchronizovaném driftu za Toyotou GT86 a BMW 330i následuje pravý JDM speciál, je více než lákavá a jistě by potěšila nejednoho čtenáře. Čtenáři mají JDM speciality rádi.

Mazda CX-5 CD184 AWD

Překvapivě nejlépe se mi klouzalo v SUV od Mazdy. Benevolentní trpaslíčci si sem tam zablikali, ale na rozdíl od Jaguaru mě stále pomáhali udržet správný směr, a to i přes ztrátu adheze všech kol. Řízené smýkání obou náprav na oblíbené šotolinové cestě jsem si dopřával každý den testu a tvářil se při tom jako Stig Blomquist. Fakt je, že v tomhle autě mi prostě dovádění šlo nejsnáze, dokonce i přes přítomnost automatu a čtyřkolky preferující přední nápravu. Možná právě pro můj zvyk na předokolky se mi CX-5 tak dobře řídila a vždy jsem věděl, co si mohu dovolit a co udělá v následujícím okamžiku. Trochu sněhu na silnicích a čelní sklo bych mohl klidně permanentně nahradit výhledem z bočního okénka. Navíc mám Mazdy vážně rád. Jen si do nich sednu a jsem doma. Rozmístění ovládacích prvků, zpětná vazba volantu, pohonu i podvozku, vnitřní logika infotainmentu, haptická odezva tlačítek, kroutítek a tahátek, to vše jako by v Japonsku dělali přesně na míru mým potřebám a očekáváním. Tak mě napadá, už dlouho jsem žádnou Mazdu netestoval…

Mitsubishi L200 2,4 DI-D

Stejně jako u UAZu, i v případě L200 jsem neměl vlastně šanci pořádně prověřit terénní schopnosti posledního pravověrného užitkového pickupu na našem trhu. Amarokem bych do terénu ani jezdit nezkoušel, X-CLass a Navara jsou už tak oplastované a okrášlené, že bych se bál něco urazit, zato L200 si o nějaké ty bojové šrámy přímo říká. Testovaná verze byla nacpaná výbavou a já bych rád zkusil pro změnu nějaké to pracovní holátko. Vyšplhat se s bednou nákladu na nějaký ten zasněžený kopec, nebo zapadnout až na nápravy je něco, co bych ze západních aut chtěl absolvovat právě v tomhle. No možná ještě v Land Cruiseru series 80.

Dacia Duster 1,5 dCi

Driftovací Dacia. Musím to vůbec rozvádět? S Dusterem jsem už podnikl kde co. Zkusi ho převrátit, brodil řeku, dováděl na motokrosové dráze a zkoušel zapadnout na pískovišti a potvora přizvedlý hatchback splácaný bandou rumunů ze zbytků devadesátkových Nissanů a Renaultů si se  vším zdatně poradil.Jen bych raději důkladně oštřil dutiny, než bych vyrazil do sněhu a na prosolený asfalt. Říká se, že antikorozní ochrana Dacií by ještě nějakou úpravu snesla.

Peugeot Traveller 2.0 HDi 4x4 Dangel

S čím jsem se ještě nešel klouzat? S Dodávkou! Fakt je, že trčící zadní diferenciál náchylný k uražení poněkud vylučuje pokusy o jízdu v terénu a rýhy po sobě nechával i na docela nevinně vypadajících polních cestách. Navíc dlouhý rozvor vyloženě svádí k posazení na břicho při překonávání ostřejších zlomů. Čtyřkolka tudíž svoji vysokou cenovku může obhájit jedině na sněhu a ledu. Traveller jen díky příjemnějšímu projevu podvozku a mocnějšíému zátahu od nízkých otáček vyhrává nad nedávno testovaným Volkswagenem Multivan 4Motion. Už se těším, až do mixu přihodím plněpohonné Vito, vážně by mě dost zajímalo, která dodávka s čtyřkolkou bude tou správnou odpovědí pro chataře a hoteliéry v horských oblastech, kde místo sypačů dávají dobrou noc lišky.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pochtli
23. listopadu 2020, 10:12
0

K dodávce - stačí přepísknout nájezdovou rychlost na prudším sjezdu z dálnice v kombinaci s oslizlým asfaltem. Ozkoušeno s Renault Kangoo - výsledkem byl čitelný přetáčivý smyk a rohlík od ucha k uchu ještě půl hodiny.

reagovat
Sedrik
23. listopadu 2020, 11:45
1

Ad xDrive v BMW - ze čtyřky mám stejné zkušenosti. Ten pohon prostě drží čistou stopu co to jde a urvat to jde fakt jen ve vysokých rychlostech, nebo na opravdu uklouzaném povrchu.

A protože jsem se čtyřkou byl klouzat v Alpách na ledu, tak můžu myslím zodpovědně prohlásit, že xDrive je na sněhu/ledu naprosto super (nevím jak v SUV - ale myslím, že to bude podobné). Preference zadku umožňuje divočiny, ale pohon předku zajistí, že se (nejspíš) nezabiješ.
Takže i na opravdu hnusném povrchu se s tím autem dá jezdit velice rychle.

reagovat
beastar
23. listopadu 2020, 11:52
0

XE trochu znam:) A Traveller je hodne zajimavy v te ctyrkolce ja sem ho osobne neridil, ale zminovane Vito jo. Taky by me to zajimalo, co bude fakt jakov horach best. Jeste bych doplnil, ze jako taxiky kolem Arlbergu jezdi Multivany 4motion. A asi vzdy vsude dojedou.

reagovat
Adam Forman
23. listopadu 2020, 12:36
0

U těch Multivanů se nedivím, torsen uprostřed a možnost objednání uzávěry jsou opravdu vyjímečné na dodávku. Je to takový předstupeň opravdových offroadů jako GAZ Sobol.

Wa
Wakantanka
26. listopadu 2020, 22:36
0

Nechcem byť za rýpala, ale čo už je to Fuso za náklaďák? Taká trošku iná dodávka. Na poriadny adrenalín je lepší aspoň 12t a 8m dlhý stroj, namrznutá cesta a nárazový bočný vietor. Nepomohli ani blikajúci trpaslíci ... :)

reagovat
Jan Machač
27. listopadu 2020, 14:24
0

1?



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark  1968
Buick Skylark

1968 rok výroby
180 koní výkon
6 ccm objem

Cadillac Fleetwood Brougham 1984
Cadillac Fleetwood Brougham

1984 rok výroby
140 koní výkon
4 100 ccm objem

Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES 2005
Alfa Romeo 166 2,4JTDm Facelift Bez koroze ES

2005 rok výroby
175 koní výkon
2 387 ccm objem

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem