načítám data...

Mitsubishi L200 2.4 DI-D: Destilovaný pickup

Mitsubishi definuje podobu pickupu již 40 let a tenhle pečlivě vybroušený diamant se jim skutečně povedl.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Přiznám se hned na začátku, že pickupy se mi vždycky moc líbily. Doma mi stojí lehce vrakoidní kabriolet Chrysler s rádiem k prasknutí nacpaném rockabilly a blues. Jistě tedy chápete, proč jsem na poslední chvíli rád souhlasil, že se místo jinak zajímavého Subaru Forester ujmu málem opuštěného pickupu. Hned první nasednutí do něj bylo malým dobrodružstvím. Kolega Matěj, který právě testoval Volvo XC60, mi jej předal hned vedle říčního brodu, a kam nemohl ve svém sobovi on, rád jsem vyrazil já.

Popravdě, Mitsubishi si z mého počínání nic nedělalo. Na kamenitém dně bylo asi 20 cm průzračné vody, přitom výrobce udává brodivost při použití rázové vlny až 60 cm. Alespoň jsem si ozkoušel všechna ta magická tlačítka v interiéru spojená s pohonem 4x4. L200 si můžete objednat se dvěma systémy pohonu obou náprav. Levnější verze mají připojitelnou přední nápravu pomocí lamelové spojky. Testovaná nejvyšší výbava měla na palubě systém ‚Super Select‘ pocházející z Mitsubishi Pajero. Ten má uzamykatelný středový diferenciál a umožňuje bezproblémovou jízdu s připojeným předkem i po asfaltu. Terénní schopnosti pak ještě podporuje uzávěra zadního diferenciálu ovládaná tlačítkem na středovém tunelu. Vzhledem k tomu, že pár kluzkých kamínků a voda po kotníky nebyly pro teréňák na rámovém podvozku žádnou výzvou, vyrazil jsem raději domů po dálnici a přilehlých okreskách. Příjemně mě překvapilo odhlučnění od podvozku i motoru a nekonal se ani výraznější aerodynamický hluk typický pro vysoké vozy.

Typickým nešvarem terénních vozů s žebřinovým rámem jsou nekomfortní jízdní vlastnosti. Projev nezatíženého pickupu s listovými pružinami a tuhou zadní nápravou je sice trochu uskákaný, na druhou stranu se s každou novou generací L200 o kus přibližuje osobním vozům a současný model již lze docela dobře provozovat jako běžné auto. Jediné, co vám připomene, že vlastně sedíte v pracovním nástroji, bude splašené chování odlehčené zádi při příliš prudké akceleraci. Právě to mě při městském poskakování bavilo nejvíc, a ačkoliv jsem se kolikrát vážně snažil ovládnout pokušení poslat pětimetrové auto na štěrku či dláždění bokem se odolává těžko. Ještě že těžký motor nad přední nápravou a dlouhý rozvor pomáhají držet frajřiny v bezpečných mezích.

Když už jsem nakousl systém pohonu všech kol i zavěšení, představím ještě motor a převodovku: Naftová dva-čtyřka MIVEC má variabilní časování i zdvih sacích ventilů, což ještě pořád není u pickupů zvykem. Ve třech a půl tisících otáček poskytuje výkon 181 koní (133 kW) a vrchol krouticího momentu ve 2500 otáčkách činí krásných 430 Nm. Připojená pětistupňová automatická převodovka je k motoru připojená přes klasický hydroměnič a řadí přesně tak, jak se na rámový pickup s velkou zásobou krouťáku sluší a patří. Snad jen na dálnici jí docházejí ozubená kolečka. Kvůli chybějící šestce se na hraně legálních rychlostí vyhoupnou otáčky přes 3000, což se negativně podepisuje na spotřebě. V dálničním provozu  si Mitsubishi řeklo o více než jedenáct litrů nafty na 100 km a ačkoliv důsledně měřím spotřebu v kombinovaném režimu, nebyl bych tentokráte vůči L200 fér. Nadprůměrná dynamika a přetáčivá povaha snadno přepraly zbytky smyslu pro povinnost a tak jsem se pod 10l/100 km nedostal. Věřím, že kdybych polovinu ujetých kilometrů nevěnoval terénu a dálnici, byla by čísla mnohem přívětivější. S pohonnou soustavou se pak váže ještě užitečné zatížení vozu. Na korbě uveze L200 tunu nákladu a když sklopíte zadní čelo, pojme za sebou dvě europalety. Maximální hmotnost brzděného přívěsu je 3,1 tuny, což stačí na nějaké to šmelení škodovek z Německa. Škoda jen, že za výkony trochu zaostávají brzdy, které po ostřejším přesunu kolem Žďárských vrchů začínaly brzy vadnout.

Týdenní soužití s pickupem, coby hlavním dopravním prostředkem pro městské a krátké meziměstské přesuny se mi začalo velmi zamlouvat. Prostorná kabina zvládne pojmout pět dospělých osob, multimediální centrum s konzervativní logikou ovládání se bez potíží dorozumělo s mým telefonem a prostorná korba s hliníkovou roletkou poslušně spolkla cokoliv, co jsem potřeboval převézt. Testovaný kus měl v interiéru pohodlná černá kožená sedadla a přilehlé plasty svojí strukturou připomínaly, že dobře navržený a sestavený interiér z tvrdých plastů je lepší, než ergonomická katastrofa z kůže a dřeva. Výtku mám snad jedině k tlačítku ovládání palubního počítače, ke kterému je třeba prostrčit ruku volantem.

Jen co se přiblížil páteční večer, připravil jsem L200 na hlavní bod programu, zlatý hřbet motoristického testování, zkrátka na výlet s kamarády a basou piv. No dobře, i když jsem zrovna vyrazil chlapáckým autem, zůstal jsem u oblíbeného červeného vína, ale basa, grilovací brikety, nějaká ta flákota, to vše se nakonec na korbu dostalo. Po prohýřené noci byla na řadě terénní vyjížďka a tak jsem vyrazil do lesů, normálně obývaných dřevařskými traktory.

Většina pickupů trpí na dlouhý rozvor a z něj vyplývající problémy s terénními zlomy. V případě Mitsubishi L200 je strach o dosednutí ,na břicho' umocněný nízko položeným olejovým chladičem. Popravdě jsem se trošku rozpakoval do vyjetých kolejí pustit, ale sebral jsem kuráž a vyrazil do boje s bahnem. Zprvu jsem využíval střed a pravý kraj cesty tak, abych nemusel do kolejí, ale strom spadlý na kraji mě donutil najet na samou hranu a zadní kola nechtěně sklouzla do hlubokých brázd po pneumatikách traktoru. Pár metrů jsem pokračoval ,krabím' chodem, k velkému pobavení přepravovaných břemen. Bahno a koleje vedly až pod prudký svah porostlý mokrou trávou a po třech metrech výstupu došla trakce. Okolnostmi jsem byl nucen zapnout nejdřív pohon předku a poté i uzamknout středový diferenciál.

Zařadil jsem N, otočil ovladačem na polohu '4HLc' (4-kolka se silničním převodem a uzamčeným mezinápravovým diferenciálem) a kontrolka na palubní desce se rozblikala. Podle manuálu je zvolená možnost aktivní, když už kontrolky neblikají, ale svítí, jenže ty potvory pořád blikaly a ke všemu pode mnou začínal povolovat mokrý porost. Zkusmo jsem zvolil D, ale po sešlápnutí plynu se jen z korby začaly ozývat sprosté nadávky, zatímco se zadek zmítal ze strany na stranu. Přeřadil jsem opět na N a chvilku počkal, jenže čekat už se nechtělo podkladu a celý vůz se začal pomalu hrnout i s přilehlou zeminou nesprávným směrem. Když už jsem sahal po voliči převodovky k zoufalému pokusu vyjet svah jen na zadní nápravu, blikání ustalo a zepředu se ozvalo tlumené lupnutí. Bez prokluzu se Mitsubishi zvedlo a vyjelo si na kluzký svah, jako by byl z asfaltu. Suverénní projev pokračoval na prudkých stoupáních, křížení při otáčení se před spadlým kmenem i v hlubokých kolejích. Nakonec se mi ani nepodařilo opřít podvozkem do terénu a toulání krajinou ukončil až akutní nedostatek chmelových provozních kapalin v nákladovém prostoru.

Verdikt

Po zasvěcené debatě nad vínem (a pivem a pochybnou skotskou) jsem došel k názoru, že na tomhle autě jsou dva druhy věcí: Skvělé a zbytečné. Základem je výborný offroad a snadno a čitelně ovladatelný parťák pro každou situaci. Líbila se mi prostorná kabina i relativně nízké těžiště, poskytující vozu suverénní stabilitu v bočních náklonech. Skvěle jsem se bavil díky příjemně dynamickému projevu a schopnosti rozverně vrtět zadkem i nonšalantně hrnout vůz terénem přes zredukovaný převod. Určitě bych si odpustil kožené čalounění a ‚bodykit‘ v podobě nášlapů, nástavců lemů blatníků a zadního nárazníku, kvůli kterému nejde sklopit zadní čelo svisle dolů. Jenže to jsem celý já, jak nemá věc v autě praktickou funkci, hned mi začne překážet. Naopak někomu, kdo hledá nejen schopný offroad a pracovní nástroj, ale i auto, které se bude líbit nejen na vesnici, poslouží testovaná příplatková výbava L200 skvěle. Konečně to že umí především dobře sloužit dokazuje již 40 let.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 442 cm3
Výkon: 181 koní/133 kW v 3 500 ot./min
Točivý moment: 430 Nm v 2 500  ot./min
Převodovka: pětistupňová automatická HDM
Maximální rychlost: 177 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  12,2 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (7,5 l/100 km ) 10,6 l/100 km 
Základní cena 2,4 MIVEC 4x4: 797 650 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 983 565 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vo
Vorlosup
01. června 2018, 08:57
0

Na pracovní stroj přímo luxusní interiér, ale překvapila mě koroze podvozku, ty zadní péra jsou z vytažená z o 5 let staršího kusu?

reagovat
riderhenry
01. června 2018, 21:20
0

Taky mě to docela překvapilo, obzvlášť u tohoto typu auta.

Breakthru
02. června 2018, 22:51
0

než ty péra zhnijou, tak se zlomí dvakrát rám...

Ha
Habakukk
01. června 2018, 09:27
0

Třeba já preferuji u offroadu kůži případně alcantaru je velice praktická na údržbu kdy neřeším špinavé nebo promočené kalhoty. Prostě sednu a jedu po akci stačí sedačky utřít a jsou zase jak nové. Látka v takovém autě enormě trpí potahy už je takový kompromis.

reagovat
vonkreuz
01. června 2018, 12:06
1

Něco málo mám najžděno (pole. louky, lesy, pole, louky, lesy a silnice 2.-.3. třídy) v předchozí generaci s manuálem. Stále je tam tak málo prostoru na pravou nohu a celkově pod volantem? Po delší jízdě (80km) už mně v tom bolely nohy od kolen dolu. Muj otec, který je o hlavu nižší, ale má řádný břuch se tam naopak vejde bez problému. Na druhou stranu, na korbu se vejde 12 pulek prasat v jateční hmotnosti a nic nekouká nad hranu korby, nakulíme tam balík slámy/sena. V interiéru je pozitivní množství odkládacích ploch, takže je kam odložit kleště, nože, šroubováky, provazy, dráty, účenky, obaly od jídla a spousta dalšího bordelu, který by jinak překážel po kapsách. Jednou za čtvrt roku se udělá debordelizace a do týdne je to tam zpátky... :-)

reagovat
Adam Forman
01. června 2018, 13:18
1

Poslušně hlásím, že má pravá noha měla dostatek místa k existenci. Naopak odkládacích ploch bohužel ubylo.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. června 2018, 16:32
1

Pickupy mam rad, ale zrovna L200 bych si asi nevybral. Kvuli tomu zvlastne vajíčkovytýmu tvaru. Nejak jsem tomu na chut neprisel. Mam rad klasicky krabice.
Ty problemy se zarazenim 4x4 byly zpusobeny rukama nebo ta elektronika v aute vazne stavkovala? To by mohl byt docela problem v nejakym tezsich situacich.

reagovat
Adam Forman
03. června 2018, 16:31
0

Ono to prostě jen chvilku trvá, než se to po otočení tím voličem zaktivuje. Mechanická páka má v tomhle nespornou výhodu, jelikož je hned jasné, kdy se co zařadilo. Nakonec platí poučka 'nejdřív přemýšlet a řadit, a až pak vyrazit do terénu'. Ne jako já někam vyjet a pak zoufale mačkat na co dosáhnu ;-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. června 2018, 20:48
0

Tak to rozhodne. :-)

Franz Kafka
01. června 2018, 19:19
0

Zvláštní, interiér působí pěkně na to že primárně v tom bude bordel. Technicky tomu moc nevěřím. Dlouhověkost tomu nehádam. Každopádně ke mě do práce asi slušná volba. Bohužel se mi osvědčila Us konkurence a pro menší ježdění Dacie. Taky se mi nelíbí jak je to rádobydynamické. Kulatá kabina do téhle třídy nepatří. Zase je to za pěknou cenu. Do lesnické společnosti asi fajn možná statek, jezdit v tom pořád bude pěkná nuda.

reagovat
sumy
02. června 2018, 12:30
0

Ano, vajíčko design me take moc neoslovuje, ale jinak. Řazení 4x4 není o elektronice, jestli se nepletu, tak Mitsubishi stále používá podtlak. A to že něco bliká ještě nutné neznamená že to není zařazený, ale nevím, nechci fabulovat, konkrétní řešení u nový 200 neznám. Většinou je to o nedomacknutem čidle na disconectu přední poloosy. Jinak hlavní výhodou převodovek superselect je to,že se nechá vše krom redukce a zadní špéry řadit za jízdy. Výdrž a spolehlivost je to poslední, o co bych se obával, vždyť i ISIS má zalafetovaný verze-holt je to lacinější než hi-lux :-) Vlastně mi přijde škoda, že není na evropském trhu k dostání Pajero Sport, tedy 200 s normální kastlíku.

vonkreuz
17. července 2018, 10:58
0

O víkendu jsem potřeboval napnout slack line, ale nebylo 2 vhodných kotevních bodu. Jeden kotevní bod tvořil sloup ocelo kolny, druhý kotevní bod jsme našli na kouli tažného u tátovi Miciny, zatáhnout ručku, kvalt na jednotku a pod zadní kola pořádné kameny. Děcka i dospělí zkoušeli a chodili lajnu celý víkend. Míca se sice trochu třásla, ale zvládla to se ctí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem