Elektromobilita rezonuje. Je to skutečnost, se kterou sice nemusíme vnitřně souhlasit, ale víc s tím nezmůžeme. Ze zábavy několika podivínů co nepotřebují jezdit nikam daleko se stala vcelku respektovaná alternativa ke spalovacím motorům, která sice stojí na hliněných nohách dotací, ale jen co elektromobily vlivem překotného vývoje a moderních technologií zlevní pod úroveň Dacie Sandero, přijde to skutečné elektrické Eldorado. (Myslím bájné město, přeneseně utopická realita, nikoli Cadillac. I když to neznamená, že se v něm neobjeví i elektrické Eldorado jako Cadillac. No nic, to jsem se do toho zase zamotal…)
Takovým etalonem vcelku cenově dostupných, avšak stále atraktivních vozů se začátkem letošního roku začaly profilovat hned dva modely amerických výrobců. Tesla model Y a Ford Mustang Mach-E. Oba budí patřičnou kontroverzi. Jeden svým svérázným zpracováním a osobou majitele automobilky, u nějž si nikdy nemůžete být jistí, zda zítra nevyhlásí generálním ředitelem Tesly opici, druhý pak “parazitováním” na snad vůbec nejikoničtějším jménu automobilové historie. A já vím, že si říkáte něco jako “dostupný? Vždyť to jsou auta za víc jak milion” ale chyba lávky. K testu jsem totiž vybral jejich verze, které si může dovolit opravdu každý.
Já vím, je to trochu dětinské, ale když jsem je viděl, jak vedle sebe visí v regálu, nemohl jsem nekonat. Oba vozy, jen tak pro pořádek, pochází z Tesca. Mustanga má na svědomí Matchbox, stál 39 Kč, oproti tomu Tesla z dílen Hot Wheels vyšla o desetikačku dráž. Co se zákaznického servisu týče, oba vozy dorazily zabalené v klasickém blistru na krátké kartě, nemusel jsem na ně čekat v pořadníku ani dělat žádné další otravné kroky, prostě jsem si je jen koupil. To dneska nejde snad ani u Fabie.
Potěšilo mě, že se oba vozy pyšní metalickým lakováním. Zatímco Ford volí klasiku, efektní červenou, Tesla jde cestou módní metalické bílé. Bohužel právě u Tesly jsem si všiml, snad v souladu s často kritizovanou nízkou kvalitou dílenského zpracování, že je vrstva barvy skutečně tenká a ve spárách prosvítá podkladový plech. Nepotěšil mě ani zalakovaný červený flek na dveřích spolujezdce – pravděpodobně od barvení zadních světel. Podobný přístup jako u lakování karoserie se projevuje i u kol. Ford má klasické chromovky, zato Tesla jde cestou moderních černých ráfků. Ty sice na fotkách trochu zanikají, ale v reálu působí o kousek hodnotněji a k bílé karoserii se opravdu hodí.
Oba vozy mají, jak bývá u základních řad angličáků zvykem, řešené přední i zadní světlomety klasickým malováním. Tady v přímém porovnání jasně vítězí Mustang od Matchboxu. Světlomety jsou mnohem detailnější, propracovanější a přesněji umístěné. Tesla obzvláště vepředu dost šilhá, pravý světlomet zasahuje hranou do nárazníku a je na první pohled jasné, že se tu na nějakou preciznost moc nehraje. Také ztvárnění loga automobilky je u “koníka” o dost detailnější a hezčí.
Oba vozy jsou vybavené prosklenou střechou, která prosvětluje interiér a nabízí pohled na zpracování sedaček a palubní desky. Hot Wheels zvolili u Tesly lehce do hněda laděné tónování, skrz které pěkně vynikne světlý interiér i tmavé přední koberečky. To u Matchboxu se Ford tak hezky nepovedl. Na první pohled to dokonce vypadá, že je tu lacině neprůhledný černý plast. To ale není pravda a při prosvícení (v galerii) se ukazuje, že jsou okná zkrátka jen příliš tmavá, nicméně interiér pod nimi je vyvedený hezky, dokonce mnohem detailněji než v Tesle. Škoda jen, že to bez baterky není vidět.
Co se jízdních vlastností obou vozů týče, mám jednoznačně lepší dojem z Forda. Je znatelně těžší, jeho kolečka se točí snáze a v ruce působí méně “fórově”. Ačkoli je kvalita moderních Matchboxů v poslední době dost kolísavá, tenhle konkrétní model se docela vydařil. Výtku si zaslouží jen, pro výrobce typické, zastavění o zhruba půl milimetru delších osiček, než by bylo nutné. Autu kvůli tomu lezou zbytečně kola z podběhů.
Tesla je typický “obchoďákový” Hot Wheels. Pořád jde za ty peníze o vcelku pěkně zpracované autíčko, ale hlavně nepřesnost tisků a nízká váha odhalují, že i u věhlasné značky se zkrátka musí šetřit. Potěšilo mě, že oba vozy drží rovnou stopu, nešmajdají a nemají tendenci se točit k jedné straně. Nevšiml jsem si ani žádné ovality koleček nebo otřepů, které zabraňují volnému otáčení.
Dost ale bylo keců, je čas na jízdní test. Co se týče dojezdu, oba vozy jedou tak dlouho, jak dlouho trvá vůle jejich řidiče k řízení. Tento způsob vzájemné kompatibility je generacemi osvědčený a nemá příliš smysl na něm cokoli měnit. Pohon je stoprocentně bezemisní (jakože skutečně bezemisní, ne s výfukem v elektrárně) a díky extrémně pevné konstrukci (vzhledem ke své velikosti) se nemusíte bát ani běžných provozních dopravních nehod, či pádů z výšek násobně převyšujících rozměry vozidla. Potěší i skutečnost, že po potopení vozu ho lze používat bez větších obtíží dál.
Závěrem jsem se rozhodl postavit americké elektromobily proti sobě v typické americké disciplíně. Sprint na čtyři dílce klasické Hot Wheels dráhy. Cílová čára byla vyznačena modře. Jistě chápete, že k tomuto exaktnímu testování jsem přistoupil skutečně zodpovědně a snažil se co nejvíce eliminovat vnější vlivy. Což vzhledem k tomu, že závod probíhal uvnitř nebylo zas tak těžké.
Vítězem se nepřekvapivě stala Tesla. Jednak je lehčí a pak je také lehčí, což je v závodech kde jsou auta uvedena v pohyb vystřelovačem ta nejdůležitější veličina. Do cíle dojela v lehkém driftu, což demonstruje výše zmíněnou horší ovladatelnost. Více napoví video z cílové rovinky. Zpomaleno 4x.
Verdikt
Elektromobily tu s námi asi ještě nějaký pátek vydrží, je proto rozumné je přestat ignorovat a dodat, minimálně v případě těch skutečně cenově dostupných, nejaké relevantní spotřebitelské rady. Vítězem dnešního duelu se pro mě nakonec stal Mustang. Bodoval u mě zpracováním, vzhledem a pocitem z jízdy. Tesla se ale nenechala zahambit, má lepší okna, zajímavou barvu a kola a také je rychlejší na dráze. Měl-li bych tedy dnešní test ukončit nákupní radou, říkám: Kupte si obojí. Dohromady nestojí ani stovku a odpadne vám otravné rozhodování.
Technické údaje
Tesla model Y
Výrobce: Hot Wheels
Série: HW Green Speed (1/10)
Barva: Bílá metalíza
Kód: 37/250
Cena: 49,- Kč (Tesco)
Mustang Mach-E
Výrobce: Matchbox
Barva: Červená metalíza
Kód: C0859
Cena: 39,- Kč (Tesco)
08. dubna 2023, 21:49
1
😂
09. dubna 2023, 00:11
2
Jsou stale jeste made in Macau?
09. dubna 2023, 11:27
1
Mazec, zrovna se chystám do Tesca. To musí být osud, takhle přesně má vypadat nákup vysněného auto, díky!
09. dubna 2023, 11:40
1
No, jestli jsou tohle Tvá vysněná auta :-(
09. dubna 2023, 18:45
0
Som jediny komu to pride lacne?
09. dubna 2023, 20:22
10
39 Kč za angličáka od Matchbox? Jo, je to sakra laciné při dnešních platech. Když jsem byl malý a platy byly dvacetkrát nižší, tak stály zhruba stejně...
09. dubna 2023, 21:41
1
Parádní easter egg
11. dubna 2023, 18:29
1
Tutu čast věty byvh ti opravil: "Ze zábavy několika podivínů co nepotřebují jezdit nikam daleko se stala vcelku respektovaná alternativa ke spalovacím motorům,"
Ma tam bejt: "Ze zábavy několika podivínů co nepotřebují jezdit nikam daleko se stala vcelku nechutně protlačovaná alternativa ke spalovacím motorům
11. dubna 2023, 18:56
1
ja by som zamenil nechutne za nelogicky
12. dubna 2023, 14:18
0
Našel jsem doma jedno bezemisní Volvo s individuálně natáčecími zadními koly a bezpaprskovými disky, aircurtain místo zadního skla a dlouholetým tuningem (0-3 roky) do stylu gypsy-toys… možná se zúčastní GumBalkan, tam prý tyhle krabice bodují :-)