načítám data...

Tesla Model S 85D: Budoucnost nebo slepá ulička?

Už víme, že elektromobily umí být rychlé. Dá se s nimi ale žít každý den? A co Autopilot? Nafouknutá bublina, nebo předzvěst budoucnosti?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Těžko byste na dnešním automobilovém trhu našli automobilku kontroverznější, než je Tesla. Začalo to elektrickými auty, která jsou pro mnoho motoristů symbolem blížící se zkázy a úpadku. A potom přišel Autopilot, který hrozí, že nadšencům sebere něco ještě důležitějšího, než je zvuk benzínového mnohoválce. Totiž samotné řízení.

Je to už dva a půl roku od chvíle, kdy jsem se s vámi mohl poprvé podělit o dojmy z řízení jednoho z prvních Modelů S v Čechách. Tehdy jsem ale neměl příležitost vyzkoušet to, co je pro praktickou použitelnost elektromobilu nejdůležitější – tedy dojezd, nabíjení a to, jestli se vůbec elektromobil dá používat v běžném životě. Na tyto otázky do značné míry odpověděl Vojta Kubiš ve svém ‚dlouhodobém testu‘, ale kromě toho, že víc pohledů je vždycky lepší, se od té doby leccos změnilo. V neposlední řadě to, že by Tesla nyní měla nabízet schopnost (částečně) autonomního řízení. A pak samozřejmě různé ‚detaily‘, jako je přítomnost druhého motoru a tedy i pohonu všech kol.

Moje první zkušenost s Teslou trvala sotva hodinu. Tentokrát jsem si však měl elektromobil vyzvednout u společnosti Business Lease, která v ČR jako jediná nabízí na Teslu operativní leasing, v pátek dopoledne a na jeho testování jsem měl čas až do nedělního večera. A aby byl test o něco zábavnější a náročnější, potřeboval jsem toho za ony tři dny mnoho najezdit. V pátek mě čekalo focení (a samozřejmě také svezení ostatních členů redakce) v Praze a následně cesta domů do Pardubic. V sobotu jsem mířil zpátky do hlavního města, abych Teslu otestoval s  trabantím cestovatelem Danem Přibáněm, jehož text jste si mohli přečíst nedávno. Potom mě čekal návrat zpět domů a konečně v neděli cesta do Brna na Kafe&Káry a následně po D1 do Prahy, kde bylo zapotřebí vrátit auto v rozumný čas, aby se stihlo nabít pro pondělní odjezd do Rakouska.

Celkem můj plán zahrnoval nějakých 800 nebo 900 kilometrů za tři dny. Tedy v průměru 300 denně. To je víc než najedu drtivou většinu dní v roce, ale rozhodně to není nic světoborného. I nejdelší porce kilometrů, tedy nedělní cesta do Prahy přes Brno, měla i s četnými předváděcími jízdami po Brně i Praze jen něco málo přes 400 kilometrů. Protože jsem měl k dispozici Model 85D, tedy dvoumotorovou verzi se slabšími motory a bez režimů Insane či Ludicrous, která má ze všech Modelů S největší dojezd (oficiálně 435 kilometrů), mělo by se to dát zvládnout bez dobíjení ‚v terénu‘. Tedy alespoň pokud bych nemusel každému spolucestujícímu předvádět akceleraci elektromobilu…

Taková byla alespoň teorie, která počítala s tím, že elektromobil přeci není problém dobít přes noc ze zásuvky. Pravda, již zkušenost s pojistky vyhodivším Citroënem C-Zero a prodlužkou přismahnutou při dobíjení sesterského Peugeotu iON mě měly varovat, že to nemusí být tak jednoduché.

Na první pohled by v tom problém být neměl – Tesla nepotřebuje žádnou speciální nabíječku a navíc prostor pod mezipodlahou zadního zavazadlového prostoru (Tesla má i přední) u testovaného kusu zaplňovalo klubko nejrůznějších kabelů, adaptérů a nástavců. Teoreticky bych měl dobít téměř z čehokoliv.

S čím moje teorie nepočítala, byl fakt, že Tesla potřebuje elektřiny poměrně hodně. Vlastně by se dalo říct, že zatraceně hodně. Když jsem před lety testoval jedny z prvních elektrických vlaštovek na našem trhu, již zmiňovaný Citroën C-Zero a Peugeot iON, zjistil jsem, co to znamená 16A jistič a že šestnáct ampér nemá doma či v garáži každý. Na úspěšné dobíjení Tesly potřebujete spíše tak 30 ampér, lépe však 40 a víc. A na prodlužky rovnou zapomeňte – už legrační malé elektromobily s nimi dokázaly nadělat slušnou paseku.

Výsledkem bylo, že všechny mé plány na dobíjení v garážích či domech kamarádů selhávají. Tesla tedy stráví obě noci nečinně na parkovišti u našeho domu a dobíjení budu řešit, jako by se celý víkend slil v jeden dlouhý den a jeden dlouhý, osmisetkilometrový roadtrip. Tedy dobíjením na veřejných nabíječkách. Což v době, kdy v České republice nefungovala jediná rychlonabíječka Supercharger (první byla dostavěna až po našem testu), může být docela problém. Ale což – alespoň bude test zábavnější.

V současnosti najdete většinu veřejných nabíječek na našem území ve velkých nákupních centrech v Praze nebo třeba u sídel elektrárenských společností. Většina z nich zatím umožňuje dobíjení zadarmo nebo za legrační poplatky, obvykle formou měsíčního či jiného paušálu (v případě dobíječek ČEZ je to asi 150 korun měsíčně – při reálné ceně za kilowatt to není ani polovina jednoho nabití). Setkat se můžete nejčastěji se standardem Mennekes o 32 ampérech, který dobije baterky Modelu S naplno odhadem za 5 hodin, občas se ale již vyskytují rychlejší nabíječky ChaDeMo – těm při příkonu 40 nebo 50 kilowatt a proudu 100 ampér či více stačí přibližně hodina a půl ke kompletnímu nabití.

Pro praktický život to znamená, že pokud se vám podaří najít nabíječku ChaDeMo, stačí vám například k nabití na poklidnou cestu z Brna do Prahy skočit si na rychlý oběd – pokud si dáte i předkrm a kávu, nabijete auto kompletně. Na pomalejších nabíječkách Mennekes potřebujete hodinu či dvě bloumat po obchodním centru, abyste dojeli z Prahy do Pardubic. To už je mnohem méně lákavé.

A ještě horší to je, pokud máte tu smůlu a ve vašem městě žádná veřejná nabíječka není – nebo případně je, ale je přístupná, jen pokud jste majitelem Nissanu Leaf nebo v pracovní době autoprodeje, ke kterému patří. Potom se může snadno stát, že vám nezbude, než se kvůli získání elektřiny vydat do města sousedního (ano, jsou chvíle, kdy musí Pardubák uznat, že v Hradci mají některé věci lepší) a strávit tam hodinu a půl posedáváním v kavárně.

Dohromady jsem za ony tři dny strávil poflakováním se po různých městech odhadem nějakých osm hodin – což bylo někdy vyloženě otravné, jindy zajímavé a často to mělo dokonce své kouzlo. Když totiž v nějakém městě zkrátka musíte strávit hodinu, dvě nebo tři, nezbývá vám než se vydat na průzkum a máte tak ideální příležitost si ho pořádně projít. Pro dovolenkový roadtrip by tak mohla být Tesla naprosto perfektním dopravním prostředkem. Hledání elektřiny vám dá pocit dobrodružství a výjimečného zážitku a při čekání na dobití poznáte cizí města či země.

Ale co když potřebujete opravdu někam dojet a romantické procházky centrem Mechova vás nelákají? Potom budete potřebovat rychlou domácí nabíječku, protože jinak v našich podmínkách v rozumném čase nikam nedojedete. U Modelu S to samozřejmě není zásadní problém – málokterý kupec auta za přibližně tři miliony bydlí někde, kde by nedisponoval vlastním garážovým stáním. Ale s příchodem levnějšího Modelu 3 se tato otázka stane kritičtější. Bydlíte v historickém centru města nebo na sídlišti? Nejspíš jste v háji.

Tedy alespoň dokud se u nás nerozšíří rychlonabíječky Supercharger. S nimi dobijete na maximum za zhruba hodinu a čtvrt, na 80 % za 40 minut a za půl hodiny byste měli mít dost energie na cestu k dalšímu Superchargeru, které bývají zhruba po 200 kilometrech. Dostaneme-li se jednou do stavu, kdy bude alespoň v každém větším městě jedna taková, začne být provozování elektromobilu realistické i pro lidi bez vlastní garáže.

A jak daleko že dojedete, pokud už se vám podaří váš elektrovůz dobít naplno? To bylo jedním z nejpříjemnějších zjištění testu. Udávané hodnoty Modelu S totiž vycházejí z amerických norem měření spotřeby, které jsou o mnoho bližší skutečnosti než evropská notoricky nespolehlivá metodika NEDC. Při skutečně opatrném zacházení se vám pravděpodobně podaří překonat dojezd 400 kilometrů a přinejmenším 350 km (spíše však o něco víc) dojedete i běžným tempem po dálnici zcela bez ohledu na spotřebu – tedy tempem kolem rychlostního limitu, se zapnutou klimatizací, topením či vyhříváním čehokoliv.

Ještě zajímavější však byl náš pokus na trase do Brna, kdy jsme měli dobito na více než 90 % a věděli jsme, že v Brně bude opět příležitost k rychlodobíjení. Za necelou polovinu kapacity baterie jsme dokázali urazit vzdálenost Pardubice – Brno za zhruba hodinu a půl, což představuje tempo téměř srovnatelné s velmi svižným úprkem v Golfu R o pár týdnů dříve. Celkově by tak Model S v tomto jízdním režimu, jenž byl mírně za hranicí toho, co většina lidí považuje na veřejné silnici za společensky přijatelné, a jindy než v neděli dopoledne by byl pravděpodobně nerealizovatelný, urazil solidních 300 kilometrů.

Závěr

Na tolik propíranou otázku, jestli může elektromobil nahradit benzínové či naftové (nebo třeba plynové) auto už dnes můžu s klidným svobodným svědomím odpovědět: „Ano, ale…”.

Pokud bydlíte v domě s garáží, kam máte možnost instalovat nabíječku, a nejezdíte pravidelně trasy delší než zhruba 400 kilometrů naráz bez možnosti nabíjení, nebo o něco více s možností nabíjení v cíli cesty (cesta 300 kilometrů daleko na dvouhodinové obchodní jednání, po kterém si dáte oběd, je bez problémů i s pomalými nabíječkami), nebude pro vás Tesla znamenat žádné omezení.

Jestliže ovšem delší trasy jezdíte, máte dvě možnosti – počkat si na zahuštění sítě Superchargerů, nebo mít v záloze druhé auto na fosilní paliva. Vyrazit ‚na otočku‘ z Prahy do Frankfurtu zkrátka nemůžete. Z Prahy do Ostravy to není problém, pokud ovšem můžete v cíli nabít…

A pokud bydlíte někde, kde vlastní nabíječku mít nemůžete? Potom, bohužel, elektromobil zatím není nic pro vás. Alespoň pokud nejste extrémně dobrodružná povaha.

Vyplatí se to?

Často se mluví o tom, že elektromobil vlastně nakonec nemusí být ekonomicky ani ekologicky výhodný. Na rozebírání ekologie tu nemáme prostor, ale ekonomii jsme mohli za dobu našeho testu řešit důkladně. A výsledek? Podle toho, jak moc spěcháte, bude kilometr s Teslou stát něco mezi 0,90 a 1,30 Kč/km. Rozhodně to tedy není zadarmo a některá auta na fosilní paliva (třeba Octavia na plyn, kterou jsme testovali minulý rok) mohou být za určitých okolností v přepočtu na kilometr levnější. Největší výhodou elektromobilu je tak to, že se jeho spotřeba příliš nemění v závislosti na jeho velikosti a výkonu, který má k dispozici. Proto také nemají smysl menší elektromobily než připravovaný Model 3 od Tesly. Pokud ale srovnáváte Model S s jeho benzínovým ekvivalentem, kterým bude něco na způsob Mercedesu CLS 63 AMG S nebo Dodge Charger Hellcat, jde o auto úžasně úsporné. Pokud byste postavili elektrický ekvivalent Volkswagenu Golf nebo již zmiňované Octavie, bude spotřeba energie podobná jako u Tesly (podobná je dokonce i u maličkého Citroënu C-Zero), zatímco spotřeba ekvivalentního auta se spalovacím motorem bude najednou o mnoho menší a vzájemný souboj bude vyznívat ve prospěch spalovacího motoru.

Příště se podíváme na to, jestli se Tesla skutečně dokáže řídit sama, jestli je to dobrý nápad a jestli je důvod vůbec Teslu chtít vlastnit…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 08:30
0

Jako image maker tohle auto asi funguje dobre, ale jinak si nejak neumim predstavit jeho prakticky zivot s nim. Pominu jeho porizovaci cenu, ktera mne jednou provzdy diskvalifikuje ze seznamu kupujicich. Tohle co napisu dal, se asi bude tykat v podobne mire vsech takovychle aut.
Vojta tu mluvil o tripech. Za tri dny mam sraz s Vettou a partou dalsich lidi kdesi v horach v Italii, 1.100 km od Prahy. Podle googlu je to 12 hodin cesty, vesmes po dalnici. Pro Teslu by to znamenalo minimalne trikrat plne dobit a tudiz nekolikahodinove cekani, navic bude potreba sjet z dalnice nekam do vetsiho mesta a tam najit nabijecku, coz v celkovem souctu prida dalsich nekolik hodin. A to uz bude znamenat, ze takovou cestu za jeden den nedam. Muzu spat v aute, ale to neni nic pro moje bolavy zada, takze hotel. A tedy krome casu navic mne to bude stat i penize navic. A to uz mi tak romanticky neprijde.
Ted bydlim v Praze, takze s nabijenim by takovy problem nebyl, ale zaciname stavet barak 40km za Prahou, kde moznost nabijeni neni. Nevim, jake jsou naroky na vlastni nabijecku, ale predpokladam, ze nebudou male, takze smolik. To by pro mne znamenalo odvezt auto na noc nekam do Prahy nabit a odvezt se zpatky jinym. Jenze v takovem pripade neni duvod vlastnit elektromobil, kdyz budu potrebovat dalsi auto na to, abych se mohl skutecne premistovat libovolne tam, kam chci.
Sveho casu nas Tahoe jezdil na LPG. Bylo fajn jezdit za polovinu, ale pri kazde ceste mimo obvykle trasy bylo potreba cestu dopredu naplanovat tak, aby bylo kde natankovat. LPG stanic je po Cechach pomerne dost, ale i tak mi tenhle zpusob dopravy pripadal pomerne dost omezujici. Takze si neumim predstavit, jak bych ted zil s elektromobilem, kde tech nabijecich stanic je jeste mnohem mene. Nerikam, ze se to neda zvladnout, ale pripada mi to dost otravne. Do auta chci sednout a jet a nepremyslet nad tim, jestli s tim nekam dojedu a jak dlouho budu muset nekde tvrdnout, nez budu moci jet dal.
Nerikam, ze elektromobil je slepa ulicka. To urcite ne, naopak, pravdepodobne bude nasi budoucnosti, ale myslim, ze potrva jeste minimalne 20 let, nez bude normalne pouzitelny pro masy.

reagovat
Lo
Lovap
26. července 2016, 09:18
1

"...zaciname stavet barak 40km za Prahou, kde moznost nabijeni neni."
Vy nebudete mať na baráku zásuvku na 380 V? Dajte si ju spraviť, lepšie bude 380 V 32A a máte miesto na nabíjanie :-) . Nabíjačka je totiž vnútri v aute. Ohľadne cesty do Talianska - neviem kade idete, ale na supercharge.info si pozrite rozmiestnenie superchargerov. Tie majú vyše 100 kW a nabíjajú pomerne rýchlo.

petrklm
26. července 2016, 09:25
2

S tím dobíjením v garážích a nebo u domků bude ještě další problém - málokdo má domovní jistič o větší hodnotě, než 25A. Přitom minimální potřeba je 32A, raději více. A narážíme na to, že především ve starších zástavbách nejsou domovní přípojky dostatečně dimenzovaný (záleží na průřezu drátů, materiálu a pod.). Majitele domku a Tesly tedy nejspíš čeká vybudování (a zaplacení) silnější přípojky, pokud to tedy dodavatel (ČEZ) umožní. A teď si představme čtvrť starších vilek (v našich městech obvykle z třicátých let...) a jejich budoucí nároky na připojení... a to je pořád ta lepší situace. Nedovedu si představit i jen malý parkoviště (cca 50 míst) u paneláku, kde by u každýho stání musela bejt 32A přípojka, ke který by se navečer přicuclo 50 vyšťavenejch baterek. No a to ještě nemluvíme o ceně elektřiny z takový přípojky, nezdá se mi, že by pak bylo zajímavý elektrokáru provozovat (nějaký dotace opomíjím, ukrást někomu peníze a darovat je někomu jinýmu se mi silně příčí...).

ro
rowan
26. července 2016, 09:42
1

To jako fakt? Argumentace, že Tesla nezvládne Vette trip je asi tak stejná jako říct, že brusle a hokejka jsou na prd, protože se s tím nedá hrát vodní pólo. Prostě je Vette trip který je nějaký a pak bude třeba Tesla trip, kde budou majitele spokojeně zastavovat po 400km. A s tím, že chceš sednout do auta a neřešit kam dojedes, to je moc fajn. Ale ruku na srdce, kolikrát se ti stane za rok, že musíš jet trasu delší než 400 na jeden zátah. Ja najedu asi 40 tisíc ročně, ale těch dlouhých tras nad 400 km bych napočítal na prstech jedné ruky. Ale pro obchodní zástupce, který toceji každý den Praha - Hamburk to asi nebude, to je pravda.

bitner
26. července 2016, 09:43
0

No a jsme u toho. Elektromobil samotny neni nesmysl, nesmysl z neho dela neexistujici infrastruktura. A cim vic by tech aut melo jezdit, tim absurdneji se to cele jevi. Navic porizovaci hodnota je naprosto mimo (troufam si rict i v pripade 3) a naklady na "palivo" by v pripade masovejsiho pouziti podle me vyrostly nad benzinovy trilitr (on by vybudovani te infrastruktury musel nekdo nejak zaplatit).
Tak jak se uz 10 let mluvi o tom, ze zitra bude kazdy treti jezdit na CNG, tak uz 10 let leda hovno, protoze prestavba je drazsi nez v pripade LPG a protoze sit stanic je furt ve srovnani s LPG hodne spatna.

Trinom
26. července 2016, 12:03
0

Dovedl bych si to bez nejmenších zábran představit jako náhradu za Scorpio. Cesty nad 400 km jezdím málokdy, garáž s 3F zásuvkou mám a přes týden jezdím do práce na koloběžce, nebo MHD, protože to je prostě rychlejší.

BobAsh
26. července 2016, 12:41
0

petrklm, bitner: Infrastruktura je řešitelný problém, jen je potřeba vypadnout z nesmyslné představy, že si všichni nakoupí elektromobily v průběhu pěti let, a to včetně těch, kteří dnes mají 20 let stará auta. Obnova vozového parku je pomalá, takže i kdyby mělo jít o 50% podíl elektromobilů,bude to trvat spíš 20 let. Jestli jich někdy bude 100%, tak za mnohem déle.

Srovnejte to s tím, jak dlouho trvalo postavit infrastrukturu pro auta jako taková - od začátku 20. století do jeho poloviny se kvůli autům přestavěly skoro všechny silnice na asfaltové. A to se mezitím lidstvo zabývalo drobnostmi jako byly dvě světové války.

Nebo z doby, kterou jsme zažili - co kdyby vám někdo v roce 1990 řekl, že za 25 let bude téměř v každé domácnosti superrychlý internet, obvykle přivedený optickými kabely. A to se připojení k internetu platí z peněz, které jsou ve srovnání s provozem auta "drobné" (srovnejte, co platíte měsíčně za net a co za palivo).

bitner
26. července 2016, 13:39
0

"Srovnejte to s tím, jak dlouho trvalo postavit infrastrukturu pro auta jako taková - od začátku 20. století do jeho poloviny se kvůli autům přestavěly skoro všechny silnice na asfaltové."

Tohle hodne kulha. Ta auta byla schopna jezdit i po prasnych cestach, kamenitych, hlinitych. Asfalt se tam zacal davat, aby to vse bylo rychlejsi a pohodlnejsi. Jednalo se o zkvalitneni sluzby, ne o jeji umozneni. Elektroauta jsou dnes nepouzitelna a to ani trochu, kdyz nebudeme uvazovat velmi uzkou skupinu lidi se specialnimi moznostmi. Navic dnesni "ropna" auta jsou natolik dokonala a levna, ze jim jakakoliv alternativa bude moct konkurovat jedine za cenu naprosto brutalnich statnich zasahu, coz je velmi tezce politicky pruchozi.

"Nebo z doby, kterou jsme zažili - co kdyby vám někdo v roce 1990 řekl, že za 25 let bude téměř v každé domácnosti superrychlý internet, obvykle přivedený optickými kabely. A to se připojení k internetu platí z peněz, které jsou ve srovnání s provozem auta "drobné" (srovnejte, co platíte měsíčně za net a co za palivo)."

Tohle uz je uplne mimo, protoze na rozdil od elektroaut byla po vysokorychlostnim internetu od zacatku obrovska prirozena poptavka. Chtel to kazdy a tak to kazdy dostal.
Tesla muze rocne vyrabet statisice aut, ale porad to bude flusnuti do more.
Abych to zkratil: dokud nebude mozne "natankovat" za 15 minut na kazde aspon 4. soucasne benzince a elektroauta nebudou stat srovnatelne sumy s ropnyma autama, tak bohuzel kuzel.
Zatim mi to pripada jako modni vystrelek, ktery se nikdy nestane nastupcem soucasnych aut. Na to budou muset prijit technologie schopne zivota ze sve podstaty a ne z dotaci.

Ev
Evlo
26. července 2016, 14:49
0

Divny, spousta domu co se divam, kdyz vybiram dum proste nema moznost normalniho pripojeni.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 15:10
0

Rowan:
Hele ty chytraku, nez se zacnes rozcilovat, tak si poradne precti, co jsem napsal. Nikde netvrdim, ze Tesla stejnou cestu nezvladne, ale ze ji zvladne za podstatne delsi cas. Vojta tu pise, ze rychlo nabijecka ji plne dobije za hodinu a pul. Teda pokud nebudu mit smulu na tu slabsi variantu. Dojezd je cca 400km, coz znamena, ze minimalne trikrat budu muset plne dobijet, coz je celkem 4,5 hodiny nabijeni. Nebo taky muzu nabijet kazdych 200km z poloviny vytriskany baterky, coz zrejme bude znamenat i polovicni dobu a tedy 45 minut. V matice sice nejsem extra silnej, ale i tak si celkem snadno spocitam, ze 3x 1,5 hodiny vyjde uplne nastejno jako 6 x 45 minut. A to za predpokladu, ze budu moct dobijet na benzine primo na dalnici a ne, ze budu muset sjizdet nekam do mesta. S normalnim autem mi tankovani zabere 10 minut i s chcanim, tj. pokud by to bylo taky po 400km, celkem pul hodiny ztrata. Pochopili jsme ty rozdily?
A k nabijeni doma je potreba mit dostatecne dimenzovanou elektroinstalaci a jistice, coz v soucasne dobe ma malokdo, jak uz bylo receno vyse. To sice neznena, ze to bude neresitelny problem, ale prinejmensim to bude vyzadovat dalsi investice. Ostatne i Vojta tu sam pise, ze s tim nabijenim to neni takova sranda.
Jasne, ze clovek nejezdi pravidelne takovyhle streky, ale na druhou stranu, skoro 10 let jsem pendlovalezi Prahou a Brnem, coz sice na prvni pohled vypada, ze se da na jedno nabiti dojet tam i zpatky, ale jen za predpokladu, ze nebudu stat nikde v kolonach a ani v jednom z techhle mest uz s tim pojizdet nebudu. Jinak to nedam. Takze mne budou cekat dalsi hodiny nabijeni. Jak uz jsem psal nahore. Nezatracuju tuhle technologii, ale myslim si, ze pro pouziti normalnima smrtelnikama bude trvat jeste minimalne 20 let, nez bude bezne pouzitelna.

ro
rowan
26. července 2016, 16:25
-1

Já tě pořád asi nechápu. Říkal si něco o 1100 km, který musíš ujet během krátký doby. No fajn, logicky si na to nevezmes Teslu. Ale zaštiťovat se takovou cestou abys ukázal na konkrétním (a poměrně ojedinělém) případu, že Tesla není použitelná, to je dost mimo. Asi stejně jako kdybych napsal, že Vette není dobrá, protože v městských kolonách moc žere a dělá rámus a Tesla ne. Stejně jako s Vette nebudeš dělat mesengera po městě tak s Teslou nebudeš plánovat Alpský trip. Nic víc, nic míň. Obvyklý trip pro Teslu bude úplně jiný, než pro sportovní auto, takže to opravdu nemá cenu srovnávat

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 17:55
3

Evidentne vubec nechapes, co rikam, ale to nevadi. Tim si nelamej hlavu.

Lo
Lovap
26. července 2016, 09:21
0

Autorovi - nabíjať ste mohli aj v garážach u priateľov - Tesla má možnosť znížiť množstvo prúdu odoberaného autom. Takže - ak pichnete auto do obyčajnej zásuvky, nastaví sa 16 A - čo môže niekedy robiť problémy. Môžete to ale znížiť, mám taký dojem až na 8 A. Síce výrazne spomalíte nabíjanie, ale nevyhodíte poistky.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 15:39
0

Sice nevyhodim pojistky, ale jak dlouho to pak budu nabijet? Tejden? To si nemusim kupovat auto, kdyz s nim budu schopnej vyjet ctyrikrat do mesice.

Lo
Lovap
28. července 2016, 10:45
0

Reaguj na iného, nie na mňa. ja som to písal autorovi, nie tebe ... Je logické, že ak mám na Teslu, tak si zariadim aj elektriku, že ... Moja poznámka sa týkala len toho, že sa "vysypávajú" poistky pri nabíjaní elektromobilov.

Pa
Palo
26. července 2016, 11:23
2

Napad je to krasny, prevedenie super ale...
predstavme si ze tych aut budu tisice... tak akobenzinovych -> ako budu vyzerat "cerpacky" a ake velke budu mmusiet byt ked na kazdom mieste bude auto travit min. 1.5 hodiny ? Toto je najvacsi problem toho celeho -> pokial nebude mzozne baterkove auto dobit za cas zrovnatelny s fosilnym autom tak nieje sa o com bavit... pri masovom rozsireni by totizto neolo auto realne kde nabit kedze by sa vsade cakalo ako za sociku na banany...
Bol tu nejaky projekt ktory fungoval na principe ionizovanej vody ktora sa zmiesavala nejak a to vyrabalo prub a to uz by bola skor cesta ale tesla so sucasnym ponimanim bohuzial nie...

reagovat
Trinom
29. července 2016, 11:55
0

Tenhle argument není validní, protože na rozdíl od aut se spalovákem můžeš "tankovat" v garáži v době, kdy chrápeš. Proto není nutné mít tak obrovskou síť veřejných nabíječek s mnoha desítkami nabíjecích stání. A věř tomu, že každý, kdo si koupí takové auto si milerád tu garáž koupí, nebo aspoň pronajme, kdyby jen pro ten duševní klid, že mu to auto nikdo nebude ničit (což je ve velkých městech bohužel naprosto běžné).

Londoner
26. července 2016, 12:37
2

Jak uz pisou nade mnou, Tesla (a el. auta vubec) muzou fungovat jen pokud jich je par. Pokud je budoum mit vsichni tak je to se soucasnou technologii baterek nesmysl. A jasne, pokud mam auto na vikend tak davani si obeda muze byt ok, ale kazdej den ztratit 1-3h cekanim na dobiti - ne dekuji.

A vubec se mi nelibi ten koncept, ze se musim podrizovat autu. Auto ma slouzit me a ne naopak - takze planovani si dovoleny podle superchargeru a nutnejch 1-2h (kdyz tam bude misto - kdyz ne tak si pockame 10h treba, ze) zastavek na dalnici, misto uzivani si cilove destinace - dekuji nechci.

Je dobre, ze je v clanku zminena cena za kilometr ponevadz hlavnim argumentem zelenejch fundamentalist je "je to zadarmo"....neni a bude draz.

reagovat
St
StandaH
26. července 2016, 13:22
0

Na jaře jsem se pohyboval po Californii a zejména v LA patřily Tesly k nejčastějším značkám aut na silnici. Takže v místech velké populace to může fungovat výborně. Problém je, že u nás těžko bude někdo stavět před obchoďy, restaurace a hotely řady parkovacích míst s nabíječkou, protože se to zatím nevyplatí a bude dlouho trvat, než se to chytne aspoň ve městech. V LA to tak je hlavně kvůli snaze vytlačit emise mimo města a díky tomu, že většina lidí evidentně má dost peněz na pravidelný nakupování nových aut. U nás v okolí jsou 2 Tesly a obě slouží k pravidelným cestám do práce a nabíjí se doma v garáži.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 15:15
0

To je sice fajn, jenze u nas si auto za tri mega asi kazdej nekoupi, ze?

M P
26. července 2016, 15:40
0

Náš trh je prd platný a málo rozhodující. To je stejné, jako s dostupnými coupe a sporťáky. Ve světě je prostě Toyobaru považováno za levné a dostupné, u nás ne, a tak tady vznikají zbytečné emoce okolo toho, že si to na Autíčkáři dovolíme nazývat dostupným...

Jednou pro vždy: český trh prostě není klíčovým hráčem, a nebude.

Londoner
26. července 2016, 16:38
1

Tak LA je pro ne vystavni trh - pochybuju, ze je to stejne v Chicagu, Atlante, NY atd.. V UK obcas nejakou potkam, ale treba Maserati urcite casteji.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 18:00
0

No Mateji, to je sice pravda, jenze on si to auto za tri mega nemuze dovolit ani kazdej Nemec. Vlastne dost Nemcu si takovy auto nemuze dovolit. Tyhle technologie jsou sice zajimavy, ale myslim,ze driv, nez za dvacet let pro normalniho smrtelnika pouzitelny nebudou.

M P
26. července 2016, 18:16
0

To asi ne, a kdo ví, zda za 20. Pamatuješ první mobily s foťákem? Na to taky člověk zíral jako na zjevení... A představa, že by to mělo někdy být dotykové, se tenkrát nedala nikomu.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. července 2016, 19:05
0

Tak jasne. Ono je to s vyvojem kazdy technologie slozity. Tezko soudit, jestli je elektromobil spravna cesta nebo ne. To ukaze az cas. Tak jak ty auta fungujou dneska, tak nemuzou byt masove rozsiritelny nikdy, to je jasny. Jenze za dvacet - tricet let muze byt vsechno jinak. Baterie budou velikostne petinovy, nabijeni treba 10x rychlejsi, dojezd trojnasobny a co ja vim co jeste. Jasny je, ze nekde se zacit musi. A treba se casem prijde na uplne jinou technologii, ktera totalne zmeni individualni dopravu. Kdo vi. Ja si zivot s elektromobilem zatim predstavit neumim, uz jen proto, ze by mi lezlo krkem neustaly planovani nabijeni a cekani na nej, ale nekomu to treba problem nedela. Kazdopadne vzhledem k cenam techhle priblizovadel nad tim bude moct vetsina z nas polemizovat jen teoreticky.

BigBang
26. července 2016, 23:57
0

To čekání na nabití řešila jedna renaultí studie - baterie by byly normovaný a na „benzínce“ by jsi auto odstavil na půl hodiny „na dílnu“ kde by se vyměnila tvoje prázdná baterie za plnou.

Nicméně se současným stavem dostupné technologie stále vychází automobily s pohonem na fosilní paliva nejlépe. A to ať už se jedná o koncentraci energie na jednotku hmotnosti nebo v rychlosti „znovunaplnění“.

PepaSFI
28. července 2016, 19:32
0

to není renaultí studie, tohle vyměňování baterek skutečně fungovalo u elektromobilů už asi před 100 lety. Mohlo by to fungovat ale háčky to má. Musely by se ty baterie unifikovat, dejme tomu dva nebo tři typy podle druhu auta. a být ve formě nějaké škatule aby to bylo vyndavací a zastamdací. Auto by muselo mít nějaký z venku přístupný šuplík ze kterého by na dobíjecí stanici nějaký robotický manipulátor tu baterku vytáhl, strčil ji do regálu k nabití a jinou nabitou dal do auta. Asi by se tomu musel podřídit design a konstrukce aut a mám takovou obavu aby se z těch aut nestal unifikovaný vozík na převážení baterky protože ty konstrukční požadavky prostě určí úplně všechno. Ta dobíjecí stanice, to by musela být docela velká hala aby bylo dost baterek v zásobě. leda by se ty baterky převážely jako se vozí cisterny s palivem. Dobíječ nestíhá, přijede kamion s kontejnerem baterek, šoupne je do stanice a nenabité odveze někam do velkonabíjírny. Kolik by to sosalo elektriky radši nebudu rozpitvávat. Kdo si vzpomene na školní fyziku, snadno si to vypočítá a nejsou to hezký čísla.
Ale co by se muselo hlavně stát, to je změna vlastnictví. Baterie by nebyla součástí auta ale byla by pronajmutá, zálohovaná jak pivní lahev nebo plynová bomba k vařiči. Majitel vozidla by neřešil kolik má baterka naběháno, provozovatel dobíjírny by musel řešit testování a opravy aby mohl zaručit bezproblémové užívání. Tohle všechno asi přijde ale až hodně dlouho potom co se elektromobily masově rozšíří.

BigBang
28. července 2016, 20:43
0

Já si nemyslim, že by to mělo být nějak složitě zabudovávaný a auto stavěný kolem baterky. Stačí se podívatr na model s - baterie pod podlahou, de facto nijak neovlivňující design auta. Kdyby nebyla součástí rámu, ale jednoduše by byla chycená zespodu auta a měnila vy se taky spodem. Auto najede, otevře se „kanál“ a automatika vymění baterii. Buď jak buď, tohle se mi jeví jako nejschůdnější varianta pro masovější rozšíření elektromobilů, pokud to vůbec dovolí zásoby surovin...

BobAsh
29. července 2016, 01:19
0

Model S je navrhovaný od začátku s tím, aby taková výměna baterií byla možná. Tesla to dokonce i testovala, ale nakonec usoudili, že to nebude potřeba/nebude to fungovat/ještě na to není správná chvíle. Ale je to realizovatelný.

piwel
26. července 2016, 13:52
0

Tesla se mi jeví jako ideální taxík do větších měst. Tam horkotěžko najedou 400km a mezi prostoji si to klidně budou moci drožkaři nabít. Navíc nebudou v zimě znečišťovat ovzduší tím jak posedávají v nastartovaných koktách 1.9tdi aby jim neumrzly intimní partie. Je jasné že za Concerto bych to vyměnil hned :D ale za těžce vydřené peníze bych si to určitě nekoupil, za to se dá pořídit víc jiných, mě bližších aut.

reagovat
Ev
Evlo
26. července 2016, 14:46
0

A umi to na tom LESKLYM (protoze apple) velkym display alespon pustit spotify?

Ne, ze bych si to chtel koupit, leskly displaye nesnasim, ale i tak me to zajima.

reagovat
MG
MGRR
26. července 2016, 17:28
1

Článek jsem nečetl, to auto je neefektivní a zbytečné. Tady v Sasku a pár známých v Bavorsku Teslu mají, resp. někteří měli. Před pár lety to byla "bomba" spíš takové předváděcí auto, frajeřinka pro kučíky v tričku a límečkem nastojato. auto do práce a zpět... až trefíte na té jeejich suernabíječce frontu tří dalších kteří pospíchají a sám nemáte čas a stane se to vícekrát, humor přejde. Jezdili jsme s tím dost často, 2x jsme si volali odtah a několikrát taxi. Proč taxi? Protože jsme prostě několikrát nedojeli, auto jsme trapně odstavili u benzinky (tam vás pošlou do háje, když po nich chcete přípojku... geld, geld, geld, ale kolik???). Pamatuji si jednu cestu, nešlo o velkou vzdálenost, cca 100km po dálnici, ale mrzlo, do toho začalo sněžit a kolona. Jak to tak bývá, kolona byla na dlouho, stěrače raději vypnuté, topení také a baterie klesala a klesala... takže musela přijet odtahovka i pro nás. Ten kolega to auto prodal, je to spíš pro hračičky a dobrodruhy. Další věc byla, že neustále to auto stálo ne stovky, ale i tisíce eur měsíčně. Problém s nabíjením, pak s topením, pak zamrzl systém, auto sice jelo, ale display zlobil. Pak praskla stahovačka, u jiných aut běžná položka do +-200euro, tady stála oprava 2.000euro, bouchali čepy a další věci + drahé pneumatiky, atd. Ano, koupit, předvést se a pryč... je to takové drahé období života shrnul to kolega. Po Tesle jezdí v Lexusu GS podle jeho slov stojí servis pakatel, proti Tesle. Sám jsem měl firmu kde jsme používali běžné Priusy, ty se nikdy nerozbili. Deset kousků bez závady, sám jsem v několika z nich najezdil +-500.000km a fungují za 4,5-5,5L benzínu maximálně. Elektrárny jsou různé, atom a nechutný jaderný odpad, ale jsou i uhelné a emise z nich u zádi tesla vidět nejsou, ale chápu, že je to kšeft... nic pozitivního to nepřináší.

reagovat
PepaSFI
26. července 2016, 19:37
1

nejdřív musím říct že to auto se mi líbí. Konkrétně tahle modrá ne ale podle mě tmavomodrá nesluší vůbec ničemu a někdo jiný to může mít jinak. Líbí se mi jak to jezdí, jak je to vybavené, s výhradou, ano mám na mysli to ovládání šmrdlacím displejem. Mám rád technické blbinky a taky mám rád jako fanoušek scifi když se plní naše potrhlé scifistické sny. Ale na praktické věci se dívám jako praktik a často to nebývá radostný pohled. Což bohužel platí i v případě Tesly a elektromobilů obecně. Zkrátka, pokud se nestane něco fakt ale fakt kurva hodně moc převratného v technologii akumulátorů, přenosu energie a nabíjení, pak mají elektromobily problém. Něco už bylo zmíněno v článku, něco v komentářích. Já to obvykle shrnuju tím že matka příroda a její dcera fyzika jsou mrchy a je s nima těžký pořízení. Prostě fyziku neobechčijem a zákon o zachování energie platí. Narvat po drátě tolik energie do baterky není žádná sranda a já začínám pomalu očekávat kdy se něco stane. Co se stane? No vzhledem k tomu že mám jistou představu co se dá čím napájet a vím jak vypadá ten nabíjecí kabel, mám takový svrbění že dřív nebo později něco začne hořet. S nárůstem počtu elektromobilů a intenzitou jejich používání se ta pravděpodobnost zvyšuje a průser spolehlivě nastane až ty komponenty začnou šidit. A to se zcela jistě stane, stejně jako se to děje se vším co se začne masově používat.


No a pak tady je ta doba nabíjení. Benzinové pumpy jsou po pár kilometrech a dá se říct že snad kromě pozdních nočních hodin a kromě pump zastrčených někde bokem kde to znají jen místní, se málokdy stane že by netankovalo žádné auto. A to načerpání několika desítek litrů trvá i s placením pár minut. Byl jsem v neděli u jedné levné pumpy se špatnou pověstí a fronty tam byly až na silnici takže jsem to vzdal a natankoval radši o kousek dál dráž. Ovšem tam byla fronta taky. Když se bude muset auto krmit minimálně půl hodiny, kolik bude muset být nabíječek aby se s tím dal zvládnout srovnatelný provoz? V malém městě tady poblíž, které má asi 15 tisíc obyvatel i s přilehlýma vesnicema je 5 pump plus další dvě jsou hned vedle na dálnici, každá má několik stojanů. Kolik přípojek by muselo být aby se zvládl srovnatelný provoz kdyby v městečku začalo jezdit dejme tomu 50 elektromobilů?

reagovat
Ma
Malis
27. července 2016, 10:23
0

Ona má ta Tesla vyndavací baterii. A tím nemyslím že jí po půlhodině v servisu dostanou z auta. Jsou plánovaný Superchargery který mimo klasického dobíjení nabídnou i výměnu baterie. To už bude za poplatek, ale když pospícháš, je to možnost. Najedeš na místo k tomu určený, otevře se podlaha, robotizovanej systém vymění baterku za plnou a jedeš. Pár minut. Nevím, možná to už někde v LA funguje. A neoháněl bych se tu třema milionama, Model 3 má stát někam pod 900 000. I když by byl nakonec dražší (což se Muskovi stává) a stál milion, je to zase o kus dostupnější. Aby to nebylo pochopeno jinak, nejsem nějakej zarytej příznicve elektromobilů, jen mi přijde trochu nešťastný slepě házet bahno na něco o čem toho člověk moc neví. Neexistuje v současnosti žádná automobilka která toho za tak krátkej čas tolik dokázala. Povstali z ničeho, nedržel je v podpaží žádnej velkej hráč, nikdo jim nevěřil. Teď jejich auta jezdí i v Evropě. Za mě klobouk dolů Elone.

reagovat
xp
xp
27. července 2016, 12:02
1

"Povstali z ničeho, nedržel je v podpaží žádnej velkej hráč, nikdo jim nevěřil. Teď jejich auta jezdí i v Evropě. Za mě klobouk dolů Elone.""

Musk je jenom výborný obchodník s deštěm nebo, chcete-li, dobrý kuchař sekerkové polévky. Rád mluví o tom, jak vzal "všechno, co vydělal na prodeji paypalu a založil Teslu, SolarCity a SpaceX", přitom to není pravda, protože on si samozřejmě nechal něco (ne málo) bokem a pro tyto tři projekty použil "jen" cca 60M USD. Zbytek astronomických nákladů hradily miliardy dolarů na dotacích od US Government (celkem cca 6mld USD) a každoroční mínusová výsledovka je hrazena z investic od spekulantů a taky od těch 400 tisíc bláznů, co mu poslali 1000 USD jako zálohu na Model 3.

http://www.zerohedge.com/news/2016-05-24/tesla-compared-enron-ponzi-scheme-scathing-new-research-report

Ma
Malis
27. července 2016, 23:13
0

Tesla je v mínusech protože masivně investuje do vývoje a do stavby továrny. Kdyby šli ekonomicky špatnou cestou tak by automobilky jako Porsche nepřipravovali konkurenční auta. Musk společnost Tesla Motors nezaložil. To byli v roce 2003 pánové Martin Eberhard a Marc Tarpenning. Později s nimi začal v Tesle pracovat Ian Wright. Elon Musk přišel až v roce 2004 jako první velký investor (6,5 mil. $).
Až později se stal CEO Tesly a jeho investice samozřejmě rostly. A i když to sám rád prohlašuje, zakladatel není. Nicméně bez něj by se Tesla v prach obrátila, takže zásluhy mu upřít nelze. A nemluvím jen o finančních injekcích. Ty nejsou všechno, i když jsou nezbytné. Co se týče dotací od vlády, ehm, která jejich automobilka takové dotace nečerpala? Nebýt nich, tak by po krizi ovládli celý USA trh japonci. A to vláda USA samozřejmě dobře ví. Stejně jako ví, že se jí investice do Tesly vrátí.
Podporou velkého hráče jsem myslel sdílení technologického know how z Detroitu. Nikoliv dotace. Tesla potřebovala zoufale pomoct s nákupem komponent a rozjetím výroby.
A nevím co si Musk nechal bokem, když se během působení v Tesle a SpaceX dostal v podstatě na nulu.
Jestliže je Musk obchodník s deštěm, tak je testovaná Tesla Model S déšť, který nikdy nedopadl na zem. Stejně jako jsou rakety SpaceX odvar z topůrka. Bravo, NASA a vlády zemí po celém světě jsou hlupáci, že platí miliardy dolarů za sekyračku.
Nechci Muska démonizovat, nechci provolávat věčnou slávu elektromobilům, ale to co dokázali všichni lidé kolem těchto společností je obdivuhodné. Takže ač mě děsí autonomní budoucnost, tyto společnosti si úspěch zaslouží.

Da
Dad
28. července 2016, 02:14
0

Ja bych chtel eletrickou miatu, na vikendovy projizdky je dojezd akorat a delsim vyletum by to mohlo dodat tu zminovanou romantiku.
Ale volvicko na baterdy uz asi ne, precijen s nim musim kazdej den do prace a musi na nej bejt spoleh.
No a eletrickej range je uplna pitomost, zejo.

reagovat
Trinom
29. července 2016, 12:10
0

Hmm, neválí se někomu za humnama Tesla poslaná přes střechu? :)

By
BysTri
01. srpna 2016, 10:42
0

Zdravím, chtěl bych se zeptat autora, zda má testovaná Tesla 85D od Bussineslease dual charger 22kw a nebo pouze standartní 11kw? Děkuji za odpověď.

reagovat
By
BysTri
23. srpna 2016, 08:20
0

Tak můžu potvrdit, že obsahuje Dual charger (22kw)

reagovat
Ma
Malis
06. září 2016, 22:21
0

První část testu byla super, mohu se zeptat kdy se dočkáme druhé části? :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem