načítám data...

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Premium: Stará škola, nové zvyky

Tradiční schopné SUV se skvělým motorem a příjemným podvozkem. Umí snad něčím zklamat?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Značka Suzuki šla vždy mimo můj směr zájmu. Tedy, vždy jsem měl rád Swift Sport, to bývala zkrátka taková zábavná krabička pro rozumné lidi – nežralo to moc, ostudu to neudělalo, bývalo to i levné a zároveň s tím byla hromada zábavy. Dodnes neokoukaný sedan Kizashi jsem jednu dobu dokonce okukoval na inzerci jakožto zajímavé každodenní svezení, ale strach z nedostatku dílů a druhovýroby nakonec vyhrál. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Vitaru jsem bral vždy spíše jako takové milé SUVko vhodné do horských oblastí – vysoký podvozek, rozumné rozměry, nízká spotřeba a šikovná čtyřkolka se přece v horách hodí vždycky. Byl jsem tedy při převzetí tohoto kousku na fotkách poměrně překvapen, že se vyrábí i verze s pohonem pouze přední nápravy – ale ono to dává přece smysl, SUVka si přece kupují i lidé do města a tam čtyřkolku ocení člověk jen málokdy. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Vitara se aktuálně vyrábí ve dvou motorizacích – hybridní DualJet 1.5 s automatickou převodovkou, nebo mild-hybridní BoosterJet 1.4 s manuálem. Na test jsem dostal právě verzi s manuálem, a díky za to – pomalu už si nevzpomínám, kdy jsem naposledy měl možnost usednout za volant nového nesportovního auta s ručním řazením. Manuálů zkrátka ubývá a tady vůbec není špatný – nemá extrémně dlouhé dráhy ani převody, příjemně se s ním funguje, snad jen spojka by mohla být trochu těžší pro více zpětné vazby, ale přeci jen sedíme v normálním autě. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jak už jsem zmiňoval, s manuálem se pojí čtyřválcová jedna-čtyřka o výkonu 95 kW (129 koní), což nezní jako moc. Jenže díky tomu, že se hmotnost povedlo udržet na velmi rozumných 1200 kg (fakt, takový hubeňour to je) a nutnosti řadit si sám, Vitara je pocitově docela svižná a nedělá jí problém ani předjíždění na okreskách. Navíc, a to musím opravdu v dnešní době vyzdvihnout, je motor naladěný velmi příjemně a nepůsobí ani trochu zkroušeně emisními normami. Díky za to, takhle živý motor už v dnešní době snad jinde v normálním autě pro normální lidi nenajdete. Navíc umí být opravdu střízlivý a na pumpě si s prodavačkou nepotykáte – s rozumnou nohou se dá s Vitarou jezdit mezi pěti až šesti litry benzínu na sto kilometrů, ale ani při svižnější jízdě si snad neumí vzít více než osm litrů. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

I když tu dnes nemáme verzi s pohonem všech kol, předokolka dokáže být také schopná mimo silnice. Díky vysokému podvozku projedete průměrnou i lehce promáčenou polňačku bez problémů, podvozek umí nerovnosti poměrně dobře polykat i díky pneumatikám s vyšší bočnicí, kontrolu trakce vypnete velmi jednoduše a krátce podržením tlačítka (!) a pro jistotu tu máme stále klasickou parkovací brzdu. To kdyby náhodou…

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Ale Vitara je fajn parťák i do města. Větší nerovnosti překoná s přehledem, na těch menších už si decentně drncne, ale nikoliv tak, aby to posádku vyvedlo příliš z míry. Navíc je zpoza volantu slušný výhled, takže s Vitarou není problém ani parkování u chodníku – a díky vysokým bočnicím pneumatik jsem neměl přehnaný strach, že budu vracet auto s drahými ráfky obdařenými lišejem. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Praktičností si nijak nezadá s hlavními konkurenty. Zásadním rozdílem v interiéru třeba oproti Kamiqu je pocitově použitelnější kufr, i když za cenu menšího prostoru na zadních sedačkách – za sebe si však sednu bez větších problémů. Na předních sedačkách je místa samozřejmě dostatek, byť pozice za volantem pro mě není úplně ideální, spíše tak připomíná sezení na záchodě – ale to je bohužel v této třídě automobilů poměrně běžné. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Horší to je už s celkovým pocitem z interiéru. Vitara zkrátka nezapře takřka deset let na trhu a facelift vnitřek vozu takřka vůbec nezměnil – pokud nepočítáme náhradu stylových hodin na palubní desce kamerou pro sledování pozornosti řidiče, zkrátka působí už poměrně “staroškolsky”. Ano, v levném autě se nachází levné tvrdé plasty, to se dá samozřejmě očekávat, ale osobně bych si dokázal představit méně pazvuků na kostkách ve městě od palubní desky a hlavně bytelnější pocit z interiéru, který se zkrátka pod promáčknutím neprohýbá jako tanečnice salsy. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Od infotainmentu Suzuki jsem neměl velká očekávání, a veskrze musím konstatovat, že právem. Pro letošní rok představený facelift sice přinesl vylepšení systému a větší devítipalcový displej, ale bohužel není nijak zásadně rychlý. Ano, přehlednost mu nechybí, vše najdete poměrně rychle, ale na dotyk reaguje opožděně a občas vůbec. Zpětnou kameru s kvalitou obrazu jako u staré Nokie bych také u auta vyrobeného letos také nečekal, ale vzhledem k zaměření a ceně auta to lze prominout – i když si nemyslím, že lepší kamera by byla znatelně dražší na výrobu.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Největší problém jsem měl ale se spojením CarPlay, které je zde snad jen bezdrátové (i když se na zdířce USB-A nachází symbol datové konektivity), padá snad každou půlhodinu jízdy a pro opětovné spojení je třeba navštívit nastavení a čekat. Že se často auto s mobilem nespojí při startu samo, to už nepočítám snad ani jako výtku. Ano, problémy s bezdrátovým CarPlay se nevyhýbají takřka žádnému výrobci aut a snad bych to ani nerozebíral, kdyby tu aspoň fungovalo klasické drátové spojení. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Pár odstavců zpět jsem také nakousnul sledování pozornosti řidiče – to samozřejmě není jediný povinný asistent, kterým Suzuki oplývá. Jako všechny nová auta, i Vitara musí být vybavena systémem ISA pro čtení dopravních značek a otravování řidiče pípáním při překročení rychlosti. To, že v žádném autě tento systém značky nečte správně, na to už jsme si zvykli, já osobně tento systém vypínám pouze v případě, že je doprovázen opravdu otravným pípáním, jako třeba u Korejců. U Vitary však pípnutí není takřka slyšet, zejména na dálnici jej takřka přehluší aerodynamický hluk a hluk od kol bez problému, ve městě stačí přidat trochu více rádio a už pípání jen tak nepostřehnete. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Problém nastává, když jej chcete vypnout – tento asistent se totiž nachází v hlubokém nastavení palubního počítače, který se ovládá pomocí tyčinky u rychloměru. Skutečně nikomu nedoporučuji se o to pokoušet za jízdy (možná to snad ani nejde), navíc je v angličtině a najít správné políčko (takřka všechny jsou totiž pouze zkratky názvů) k deaktivaci mi zabralo dobrých dvacet minut, během nichž jsem povypínal ani nevím co. Pokusil jsem se tedy asistenta deaktivovat “na Kubajze”, použitím neprůhledné lepící pásky přes kameru, jenže ouha – Suzuki si značky pamatuje i pomocí databáze z navigace. Přitom na místě, kde se nachází vypínání ostatních bezpečnostních asistentů pomocí tlačítek, je volná záslepka na tlačítko – možná automobilka ponechává prostor pro domácího kutila, možná se adaptace systému řešila na poslední chvíli a normálního tlačítka se dočkáme u dalšího faceliftu nebo nové generace. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Závěr

Suzuki Vitara je poměrně povedené schopné auto. Ano, některé části interiéru mohou působit až příliš lacině, ano, infotainment nepatří mezi to nejlepší. Jenže prodeje stále dokazují, že věrné zákazníky takové zbytečnosti nezajímají a radši ocení poctivou techniku, která funguje. Jen škoda té ceny. K testu jsem nedostal kousek “se vším”, ale poměrně rozumně vybavené auto. A za necelých šest set tisíc bez pohonu všech kol bych asi začal pokukovat i u konkurence, která umí nabídnout více i za méně peněz.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1373 ccm 
Výkon: 95 kW  (130 koní)
Točivý moment: 235 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 sekund
Provozní hmotnost: 1180-1227 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,5 l/100 km kombinovaná
Základní cena motorizace: 552 900,- Kč
Cena testované verze: 591 900,- Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Opelfahrt
30. října 2024, 00:44
1

Jo, sezení jako na záchodě, to opravdu sedí, auto je tragické pro vyšší postavy. Malé sedáky, málo místa. Dobré možná tak na krátké jízdy na chatu na kopci. Ex post dodělávané asistenty není ani potřeba komentovat, to je popsáno přesně.
Svezl jsem se s tím jako spolujezdec po cestě na Zulassungsstelle. Milerád jsem vystoupil a šťastný jako blecha odjel v tom zmiňovaném Kizashi, což je jediné původní Suzuki použitelné pro kohokoli. Další takové auto (na převážení lidí, nikoli různého bordelu – je to sedan) už Suzuki nepostavilo a asi ani nepostaví.

reagovat
sheogh
30. října 2024, 11:58
1

Ja podle tech negativ clanku, komentovanych "vzdyt je to lacine auto" cekal cenovku "jiz od 399000" ... a ono pres pul mega :-)))))
Ten obraz ze zadni kamery je fakt spatnej, to mam lepsi na aute z roku 2007 :-/

reagovat
Klatic
30. října 2024, 21:38
3

pořídil jsem si ji pře pár lety zcela cíleně se čtyřkolkou do hornaté vesnice s atmosferickou 1,6 vvt, která je věčná. To auto bez čtyřkolky vůbec nedává smysl a dá se sehnat spousta lepších. Koupil jsem to za 350000 s 20k najeto z německa jako nové, bez debilních asistentů jen s lehce vypnutelným startstopem a radarovou automatickou brzdou také na tlačítko. Čtyřkolka tomu dodává reřím sport, kdy přiostří plyn a přidá zadní nápravu do zatáček a na zimu a do bahna režim Snow a Lock s tlačítkem na vypnutí protiskluzu, to z vitary spolu s hmotností 1,2 t dělá geniálně úsporné horské a podhorské auto které s nástřikem dutin a kvalitním olejem vydrží věky (né nadarmo jsou alpy atd. vitar plné). Navíc mě stím prostě baví jezdit jako s klasickou japonskou atmosférou a pěkne v otáčkách to posílat do zatáček na okresce a tlemit se u toho a v zimě si užívat zasněženou prázdnou podhorskou silničku, ta nízká hmotnost se prostě ničím nahradit nedá. Jo plasty stojej za prd a odhlučnění taky, ale to mě nijak netrápí a poslechnu si vytáčení motoru, takže ojetá za dobrou cenu jako buranské podhorské SUV s kterým je sranda a vydrží super, jako předokolkové stylové SUV do města určitě nebrat.

reagovat
ro
rock
31. října 2024, 06:29
1

Todle "levný" a provedením laciný auto rozměrově konkuruje zhruba tak Kamiqu, který lze v dané ceně pořídit ve výbavě Monte Carlo. A dalších 5-10 aut podobné velikosti, ale o generaci modernějších.

reagovat
ro
rock
31. října 2024, 06:31
0

...pokud se tedy bavíme o SUV a crossoverech 4x2 bez terénních ambicí.

martin_100
01. listopadu 2024, 10:55
1

Vitara je fajn. Svezl jsem se s 1,6 a libilo se mi to. Posez mi nepřišel nikterak špatnej. Byla to 4 kolka a kus jsem s ní stoupal lesní hodně vymletpu cestou se zapřaženym naloženym vlekem a jako nic.
U.ěl bych si s tim predstavit život. A nějaký spojování mobilu mě netrápí. To jsem nikdy nepotřeboval a nejspíš to ani nikdy nepoužiju. Takže za mě to je jistě fajn auto což u novych už vždy říct nejde.

reagovat
Ja
JardaB
04. listopadu 2024, 12:52
0

Ono je to s tím výběrem v dané ceně (600) docela problém, buď to jsou auta s 3válcem nebo prapodivnou spolehlivostí nebo dražší elektro. Jsou to modely kupované podle "ksichtu", ... já tomu říkám automobilní baroko. Auta jsou dnes konstrukčně tak podobná (váha, motor, infotaiment), že v dané kategorii 4,2 m délky jsou pro mně rozdíly jen v pohodlí odpružení a Android aut jen drátem nebo bezdrátové a možná pohodlí sedaček a pak (mnohdy) blbý výhled dozadu. Pak ještě variátorová převodovka, kterou mimo skútr mít nechci ??

Ty nejpodstatnější věci se člověk v testech nedozví - mluví se o plastech, velikosti displeje, výrazu masky vozu a podobných píčovinách. To že blinkr vpředu není vůbec vidět protože má 5 cm a je těsně vedl denního nebo tlumeného světla, že je v tom randál, repro že je z papíru se už nedozvíte. O choulostivosti laků vůči malým kamínkům mluvit nebudu.

Pro mně jen to odpružení mohlo být víc komfort :-)

Infotaiment nikoho za jízdy nezajímá s vyjímkou mapy nemůže zajímat - řidič potřebuje rychloměr, možná otáčky a pak ujeté km. Kdo by se v pom pořád hrabal.

Pak vrazíte do auta 80 za odhlučnění a slušnější repro, 24 za folii na předek a 17 nástřik spodku. Pak se dostanete kvalitou výš než auta za 900-1.300 tis

Na auto si zvykám --- adapt tempomat super, korekce řízení super, automatická světla v noci (tlumené - dálkové) super

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Edsel Pacer  1958
Edsel Pacer

1958 rok výroby
123 koní výkon
0 ccm objem

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem