načítám data...

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet HYBRID: Kolama pevně na zemi

Suzuki Vitara bývalo funky autíčko pro radost mimo cestu. Časem nám ale zcivilnělo. Ozvěna starých časů tu však zní stále silně a lahodně...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Kdysi dávno jsem si u maminky vyškemral Suzuki Vitara Raid v modré barvě a velikosti 1:43. Bylo to jedno z mých nejoblíbenějších autíček nejen proto, že bylo modré. Bylo hezky vyvážené, trčely z něho kolečka a mělo střešní okno. Moderní Vitara je proti tomu taková… No moderní. Ale jak už to tak bývá, pod obalem poplatným době se může nacházet cokoli.

Když se zdržím u designu, musím se bohužel svěřit s tím, že nejsem zrovna fanouškem. Ale to se dá říci o celé plejádě moderních SUV, těžko za to můžeme odsoudit jen Suzuki. A co je ostatně lidstvu po mém vkusu. Auto má ale červená cingrlátka a modré detaily ve světlech mi dokonce vykouzlily úsměv na tváři. Jinak jde o design poplatný době a trendům a trošku mě mrzí, že z něj nejsem nadšený.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Protože hned při předávání auta jsem samozřejmě vyzvídal, co že je zrovna na tomhle modelu super. A jsou to věci neviditelné. Auto má systém pro sjíždění svahů, umí uzavřít mezinápravovou spojku natvrdo, umí i při vypnutém ESP a protiprokluzu stále brzdami chytat protáčející se kola a já tohle všechno moc neměl kde vyzkoušet, protože nepršelo. Ve výsledku je ale vidět, že Suzuki bere celou věc vážně a i do relativně levného SUV vám umí – s přirozeností starého osobního sluhy – namontovat výbavu takovou, že když zapadnete, už se k vám nikdo nedostane.

Druhou neviditelnou vlastností, kterou jsem tentokrát dokonce mohl plně otestovat, je nízká hmotnost. Pohotovostní je u hybridní čtyřkolky jen 1 345 kg a na projev auta to má blahodárný vliv. Oturbená čtrnáctistovka spolu s mild hybridním systémem nemá problém s autem upalovat až překvapivým způsobem. A to i s pouze šestistupňovým automatem Aisin. Když na to šlapete, začne se sice zepředu ozývat klasické – trochu plastové – drnčení přímovstřikového benzínu, ale auto je tak čiperné, že mu to odpustíte.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Navíc je cítit všech 48 voltů malého hybridu. Možná budu za heretika, ale naprosto mi vyhovovalo, jak se celý systém chová. Při rozjezdu je srdnatý a neznatelný, ale při rekuperaci je jasně cítit, kdy se "zapne". Ne, že by to autem škubalo, ale je to cítit a na palubce je nesmazatelná kontrolka, která vám to i vyžvaní. Pak už jen stačí buďto něžně přidat a auto toho nechá, nebo to nechat být a rekuperovat. Přišlo mi to mnohem přirozenější, než leckteré "automatické" rekuperace, které se někdy snaží příliš a já pak jako řidič moc nevím, co se stane, když sundám nohu z plynu. Ale to je moje preference, můžete to mít jinak.

Celému tomu ansámblu upřímné techniky sekunduje podvozek, který je naladěný spíš na polňačku, než na nějaké ty utažené okresky, ale přesto se s ním i díky mile fungující čtyřkolce dá drandit více, než dynamicky. Opět tady pomáhá vyladěný pohon zapojující zadní nápravu přesně tu pikosekundu předtím, než proklouzne předek. Vitara vás nikdy nenechá jet zadkem napřed a nebude vás tlačit ze zatáčky stejným způsobem, jako nějaký primárně zadohnaný vůz, ale nabídne vám efektivitu rozumně postavené čtyřkolky.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Pokud to chcete ve zkratce: Vitara je pravověrný vůz postavený inženýry, kteří chtěli být první a až potom uhlazen zbytkem osazenstva tak, aby byl trendy. Ne naopak. Jak osvěžující!

Interier pak reflektuje celou filosofii auta. Dveřní výplně jsou levné, lehké a funkční a nepodstatné, budíky jsou filigránsky vyladěné "do pěkna", protože Suzuki ví, na co se řidič dívá a radiomapa uprostřed má jen pár základních funkcí a je za každou cenu zjednodušena až na kost. A má lesklý display. A Android Auto a Car Play. A neotravuje a hezky reaguje. Prostě to, co chcete, když si neujíždíte na barevných prezentacích revolučních řešení.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Celé to rozumné řešení je pak zakončeno sedadly se semišem uprostřed, který možná trošku více hřeje v létě, ale zato vás podrží v zatáčce i bez toho, abyste byli obestavěni sportovní sedačkou jako Vatanen. Tady si ledvinu o postraní výztuhu sedačky holt nenarazíte. Ale také z té sedačky nevypadnete.

Verdikt

Po dvou dnech ježdění s tímhle Suzuki jsem si začal říkat, že kdyby to stálo pod sem set tisíc za motorizaci, mohu to doporučit. Z auta přímo kape ten pocit, že ho někdo sestrojil proto, aby bylo bezva a čert vem moderní hlouposti a v plné výbavě stojí o 30 méně, než jsem čekal. Jestli tohle je Suzuki – tedy automobilka dělající auta střízlivě, levně a chytře – pak si říkám, jestli lidstvo potřebuje něco víc… Možná ani ne…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
01. července 2021, 07:07
0

ad budíky:
co je, do háje, špatnýho na černým podkladu a bílých indexech? Proč ta stříbrná mezikruží? Jinak teda koukám, že ještě pořád používají ty plastový čudlíky zapíchnutý v přístrojovým štítu, předpokládám, že pro nastavení palubního počítače. Nenapadlo mne, že to v r.2021 ještě někde uvidím.

Chtěl jsem tak nějak tradičně nadávat na cenu, protože 700 t za low cost Vitaru zas tak málo není, ale je to čtyřkolka s automatem, tak nechť. Ale asi bych se projel i v Korandu od Ssangyongu (a pro jistotu i v ASX od Mitsu, i když to už je taky veterán), který to pod těch 700 umí taky a hlavně u Koranda by mne zajímalo, jestli bych za svoje peníze třeba nedostal víc.

reagovat
Pochtli
01. července 2021, 12:23
0

Pokud chceš nějaký terén tak ASX nevím nevím.. To je spíš klasická "SUV pozéřina", která mi tenkrát rychle vypadla z výběru.

ro
rock
01. července 2021, 15:16
0

Skoro bych si tipl, že 9/10 prodaných Vitar nikdy horší terén než polní cestu nebo udusanou louku nezažije (teda pokud do toho horšího terénu nepočítám městský ulice).
Ale ASX mi obecně připadá jako hodně stará škola (eufemismus pro 15 let starou konstrukci), do té závorky jsem ji napsal jenom pro pořádek.

Pochtli
01. července 2021, 16:04
0

Poměr 8/10 - 9/10 "neterénních" zákazníků si myslím, že byl i dřív u offroadů od vitary po landcruiser. Jejich "pozérskou" úlohu pak přebrala SUV. Strýc od manželky je myslivec, já zas mám hromadu koníčků "mimo cesty", takže se snažíme ten poměr "měšťáků" zvrátit :o)

ASX - upřímně - kolik myslivců, geodetů či lesáků jsi viděl v ASX? A kolik ve vitarách či dusterech (nepočítám offroady od toyoty, nissanu)?

ro
rock
01. července 2021, 16:42
0

Myslivců, lovců a lesáků jsem si jednu dobu všímal dost. V ASX nikdo. V Dusterech dost, ale ve Vitaře úplný minimum. Když Suzuki, tak překvapivě často vídávám Samuraie z 90. let. Určitě častěji než ty novější Jimny. No a pak je velikostní skok na auta ála Patrol a samozřejmě pickupy.

Pochtli
01. července 2021, 17:53
0

Nová vitara u lesních mužíků zatím moc vidět není, to je pravda, ale předchozí generaci u nich vídám často.

MMM
02. července 2021, 19:38
1

Ssangyong nekupovat, shnije to na kaši. Denně to tady mám... tisíce aut/ssang. mi prošlo rukama.
Za 50-120.000 dobrý, pokud máte 15-100t na servis. Jen repase zadní víceprvkové nápravy... 30 nestačí. Upadávají kola/vypadne čep, výrobce to ví od roku 2006. Ceny ND jsou pomalu na úrovni značkových aut. Raději lehce starší Ravku, Land Cruiser, Vitaru, než nový Ssang. Navíc Rexton už nemá rezervní kolo. Jen výfuk 1ks začíná na 6000 a vydrží Max 2-5let.

Míra MGRR

Ha
Habakukk
01. července 2021, 08:59
3

Nebýt tam těch červených prasečinek tak řeknu pěkné decentní auto. Takto je to jako nepovedené tuzing od Franty z dědiny.

reagovat
JanSevera
01. července 2021, 11:39
0

Přesně tak, ale je to asi pod heslem "to tam loni nebylo, tak to musí být lepší".

Jakub Pospíšil
01. července 2021, 13:52
6

Přitom stačí trocha méně freestylu v konfigurátoru a může to být fakt pohledné auto. 567 tisíc.
https://www.autickar.cz/clanek/suzuki-vitara/

Adam Forman
02. července 2021, 06:28
2

On se fakt najde někdo komu se to nelíbí?! No nic, jdu si hrát zpátky se svými hot wheels...

Pochtli
01. července 2021, 11:59
3

I na klikaticích se s tím dá (ne)pěkně řádit ;o) A projede to kde co - pokud není limitem řidič, pak je limitem jak jinak světlá výška (dá se ale zvednout).
Ty červený prvky venku to auto dost vizuálně zprasily, navíc maska bez chromu, která se dává na tu nejlevnější verzi..
A jestli je cílová cena 700, tak to už je poměrně dost na to, že před 2,5 roky jsme to kupovali za 535.. To už bych začal pokukovat o po tom sangyongu, jak už je tu zmíněno.

reagovat
ro
rock
01. července 2021, 15:26
2

Pravda, ať si vybavím kterýkoliv test, vždycky tam chválili podvozek...
Před těmi třemi léty to byla o něco málo dražší alernativa vybavenýho Dustera a jako taková to byla suprová koupě. Pak přišli s hybridama a najednou jsou ty ceny o stovku sebevědomější...

Pochtli
01. července 2021, 16:11
0

Podvozek je super hlavně na kvalitním povrchu. Jediné, kdy si člověk musí dát bacha je prudší zatáčka v kombinaci špatného asfaltu a houpáku (typická Vysočina). To je pak lehký zadek schopný o kousek ustřelit (blbý pocit), ale to dělala i MX-5.

RBMK
01. července 2021, 19:24
0

Teď jsem to potkal někde za Kladnem. Je to fakt hezké auto, v tomhle barevném provedení.

reagovat
ransom
03. července 2021, 14:32
0

Podobná barevná kombinace se tu objevila hned dvakrát po sobě (o pár článků tuhle Suzuki předběhl henten oný Bavorák).
No, nelíbí se mi to, což je samozřejmě můj problém. Ale konečně už vím, koho mi to připomíná!
https://images.app.goo.gl/JSAECPWAbP2iykbp6

reagovat
HandyMan
03. července 2021, 22:32
0

Ehm, nějak mě to tahá za uši - nemělo by to Jeníku být "koly pevně na zemi"?

reagovat
ransom
05. července 2021, 18:25
1

Kolamy.

HandyMan
18. července 2021, 18:50
0

Jasně, chápu. "Kolamy" - čeština pro lamy :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Roush 2013
Ford Mustang Roush

2013 rok výroby
310 koní výkon
3 700 ccm objem

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem