načítám data...

Suzuki Swift Hybrid AllGrip: Radostně rozumný

Bývaly doby, kdy se i u nás po silnicích proháněla hejna ojetých Swiftů, jejichž konstrukce se datovala do osmdesátých let. Suzuki byla hlavně levná alternativa. Ale ta doba je naštěstí dávno pryč.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Suzuki Swift Hybrid AllGrip: Radostně rozumný

Uprostřed karantény vcházím na dvorek zastoupení Suzuki a odemykám malou modrou věc. Oproti minulé generaci, která byla hranatější a jakoby přisátá k zemi, je tahle trošku vykulenější a uhlazenější. Jako by tu starší generaci někdo vzal a přeleštil.

A hned po nasednutí nechávám oči koukat na budíky. Jsou krásné. Už jsem to asi zmiňoval, ale analogové budíky BMW 2 považuji za malý klenot (i když jsou plastové) a tenhle Swift mne uhranul asi stejně silně. Budíčky mají soustředné vroubkování, takže se hezky lesknou, oranžové podsvícení v kombinaci s převážně modrou grafikou displeje uprostřed ladí tak trošku kolotočově, ale jako celek musím za tohle řešení Suzuki pochválit. Grafika je čistá, střízlivá a je vidět, že se nad tím někdo zamyslel.


Foto: Jan Machač, Autíčkář

A stejné je to i s hybridním systémem. Auto má manuál, elektromotor je až za spojkou a celý systém je jen slabá malá věc snažící se vysát energii v momentě, kdy by se jinak ztratila v teple kotoučů a desek. Nevím, nakolik se podílí na snižování spotřeby nebo nakolik pomáhá malému motůrku při akceleraci, ale můžu říct následující: Tenhle hybrid se chová jako velmi slušně postavený atmosférický motor s manuální převodovkou. Nic víc a rozhodně nic míň. Pokud tedy trpíte vyrážkou pokaždé, když před vás někdo položí písmena C, V a T, pak tady můžete být v klidu. Navíc o chodu řadičky jako takové mohu pouze citovat kolegu Křečka: "Hele a voni to řazení jako dělali s Glockem, nebo jak?” Krátká řadička, jasné dráhy a každé zařazení dokončené lahodným zacvaknutím.


Foto: Jan Machač, Autíčkář

Konstrukcí motoru pak Suzuki ukazuje, že ne vše musí být nutně tříválec. A ač mám rád brblání tříválečků, často se automobilkám stává, že je zvukový projev nakonec tak nějak plastový a nepěkný. Peugeot sice nebyl plastový, ale zase zněl jako warťas… Inu tady je čtyřválec, který se radostně vytočí do šesti a půl, převodovka s rozumně poskládanými převody a zvukový doprovod připomínající mouchu na okně. Tak to má u japonského auta být, nicht wahr? Ani start-stop jsem nevypínal, protože mě ani jednou nevypekl. A to se nestává, jsem řidič nepozorný a v době koronavirové navíc trpím tím, že si ke každé ženě zahalené rouškou domýšlím přehnaně optimisticky zbytek obličeje, načež jihnu a sním. A přesto mi to na žádné křižovatce nechcíplo.


 Foto: Jan Machač, Autíčkář

O exterieru jsme se už bavili, navíc je vidět na fotkách, takže si to zhodnoťte. V interieru není Swift nijak přehnaně originální. Kombinuje kulaté a hranaté výdechy klimatizace, ale nevypadá to nepořádně a marně jsem hledal místa, na kterých bych se mohl nabažit pocitu, že mne někdo okradl. Radiomapa je zde v podstatě stejná jako v jiných modelech Suzuki, a i když nad ní Kubajs v Jimny trošku frflal, tady se hýbe slušně, dělá, co je potřeba, a umí Carplay i Android Auto. Možná není nejlepší, ale nazývat ji jen držákem na přísavku mobilu jako třeba ve starších Toyotách by bylo obrovskou urážkou. Navíc má sice dotykové ovládání hlasitosti, ale tak šikovně udělané, že to vůbec nevadí.

Sedačky mají tak akorát bočního vedení, sám za sebe jsem si sedl v pohodě a výsledný dojem se dá asi shrnout do jednoduchého: Vypadá to tu solidně a jen těžko se hledají místa, do kterých se zakousl účetní.


 Foto: Jan Machač, Autíčkář

A to jsme si ještě neřekli nic o podvozku a řízení. Z volantu toho moc neucítíte a já se trošku zdráhám hodnotit, protože jsem mimo Swiftu v testovacím týdnu řídil jen stará auta, která se chovají v tomhle směru dost odlišně. Co ale můžu říct, je, že síly v řízení jsou tak akorát a přesnosti se asi nedá moc vytknout.

A zapomeňte na hrabání z křižovatky na suchu. Tady je kardan dozadu napojený na viskózní spojku. Žádná elektronika, žádná točítka s vánocema a kaktusama, jen jednoduché a funkční řešení. A o asi 25 mm vyšší světlá výška. To vše by mohlo znamenat nudu a nervózní čekání na zimu, ale on je svišť milý i na jaře. Podvozek se pocitově trošku víc naklání, ale nádherně se stáčí při ubrání plynu a v dlouhých zatáčkách je cítit, jak ve vlnách proudí síla na zadní kola. Auto se dá i na suchu mírně ovládat plynem a pokud se zbavíte pudu sebezáchovy, možná i šlajfem by jelo. Já jsem ale stár a špatně pojištěn, takže jsem žádné vylomeniny neprovozoval a jen si užíval sympatický podvozek a čitelnost čtyřkolky.


 Foto: Jan Machač, Autíčkář

Vytáhl jsem tedy nakonec malou modrou věc na své oblíbené silničky západního Ráthova a asi dvě hodiny si jen tak jezdil. Auto mi dělalo radost i přesto, že bylo zřejmé, jak se mu některé mé klukoviny nelíbí. Jestli tohle není dobré vysvědčení pro hybrid, tak pak už fakt nevím.


 Foto: Jan Machač, Autíčkář

Verdikt

Swift dospěl, vyhladili mu vrásky a nadělili relativně obyčejné řešení, u kterého strávili neobyčejně mnoho času laděním detailů. Suzuki prostě zase ukazuje, že malá auta umí a že doby, kdy se nad elegancí jejich řešení mohli radovat jen mechanici, jsou dávno pryč. Pokud potřebujete čtyřkolku, ale nechcete zbytečně velké auto, rozhodně se na Swift podívejte.

Technické údaje:

  • Motor: Čtyřválec, 1242 ccm, komprese 12,5:1, výkon 66 kw (90 k) v 6000 ot/min
  • Zrychlení 0 – 100 km/h: 12.6 s 
  • Maximální rychlost: 170 km/h
  • Spotřeba: 4.8 udávaná, Machač krmil 8 l / 100
  • Délka: 3840 mm
  • Hmotnost: 1035 kg 
  • Cena od: 377 900 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MikeEM
12. dubna 2020, 14:57
0

Jeník že je stár na vylomeniny? Svět je naruby

reagovat
whitenight
12. dubna 2020, 15:19
3

Nebude i test Sportu?

reagovat
Franz Kafka
12. dubna 2020, 17:19
3

Když Suzuki ČR dá bude i Sport. A možná přijde i kouzelník.

Csaba
12. dubna 2020, 19:22
3

"Bývaly doby, kdy se i u nás po silnicích proháněla hejna ojetých Swiftů, jejichž konstrukce se datovala do osmdesátých let. Suzuki byla hlavně levná alternativa. Ale ta doba je naštěstí dávno pryč."

Staré dobré časy! :) Vážilo to míň jak dva moravští chasníci, jelo to jak z praku, ty motůrky byly opravdu točivé, dveře šly zavřít malíčkem jak byly lehounké, sloupky uzounké, prosklení obrovské => skvělý výhled ve 360°, vzalo si to 6 litrů na sto, vešli se tam 4 i náklad (pak to tak dobře nejelo, pravda), v Rakousku se toho válely mraky takže díly taky byly...
Já si teda na "starého sviště" (88-03) nestěžuju ani trochu :-)

Z těch novodobých generací se mi nejvíc líbí ta první, pak mi to přijde jakože se dizajnově "zacyklili" a ze stejných ingrediencí a se stejným postupem doufají v odlišný výsledek. V tom 1.6 92kW jsem jednou dělal mitfáru, to byl děs běs jak ta krabička od sirek stále chtěla jet, rychleji a rychleji :-)

Jo a ještě jsem si vzpomněl jak jsem asi před 13-15 lety stál v Brně na semaforech, vedle mě zastavil pán min. o 15 let starší právě se svištěm a na zelenou vystřelil dopředu tak, že jsem jenom koukal. Když jsem ho dojel na dalších bylo mi všechno jasné, měl právě tu 1.6 16V Sport :)

reagovat
Csaba
12. dubna 2020, 19:27
2

Tenhle "závoďák od Matchboxu" dnes mít, tak jsem maximálně spokojenej a "jen si pískám" :-)

Opelfahrt
12. dubna 2020, 21:28
0

Včera jsem viděl na parkovišti tu předchozí generaci taky ve verzi Sport s tou jedna šestkou. Třídveřovou, velká kola, nějakž ten spoiler. To byla poslední generace, kdy to auto při své malé velikosti vypadalo pěkně – tahle současná, co je v testu, už bohužel asi ne. Vepředu vykulený oči, vzadu jakýsi schod pod oknem. I když tu službu to asi udělá.

beastar
12. dubna 2020, 23:22
0

Vidíš mě se to auto nelíbilo nikdy v žádné generaci. A ta generace co tady postnul Csaba, tak ta vypadala zastarale už tenkrát:)) To si pamatuju vtipnou historku. A předesílám že Suzuki Swift to fakt není auto který bych někdy zkoumal, nebo potřeboval znát. Fakt sorry, ne. A to takhle stojím na benzínce a kamarád dorazí v tomhle "voze"... To byla ta hrůzná asi první generace (FL nebo nevim jak to značí) co končila 2003. Já na to koukám třídvířko modrý to si pamatuju jako dneska. Řikám ty vole, co to máš za starej děsnej pekáč... A on na mě ty vole to je nový to mám od šváry půjčený já mám sedmičku v servise... myslim že byl rok 2006 ... takže viděno tehdejší optikou to fakt jakoby nový bylo. Já nevim tříletý auto, co ve mě evokovalo, že je to tak 1995 strop to asi mluví za vše.To nebyla taková ta generace jak vypadá jak nákupní košík se střechou. To byla asi nějaká poslední série toho, co tady postnul....
-
Komentář upraven 12. 4. 2020, 23:23:33

Pochtli
13. dubna 2020, 10:32
3

Jako poskakovadlo po městě a okolí to bohatě stačilo, samozřejmě se s tím dalo i dálky (vzadu spíš za trest), žralo to s mojí cihlou na noze 6,2, technický problémy (až a výměnu prorezlého výfuku) nebyly. Pak se na něm naučila moje drahá polovička a pak taky spokojeně jezdila (protože malá krabička na parkování).

Jo, výbava jak z osmdesátek, estetika nic moc a hlavní problém japonců - kovomorka už mu dávala dost na prdel, takže šel z domu. Ale jinak jsem ho měl do loňského podzimu 13 spokojených let.

Pochtli
12. dubna 2020, 20:56
0

Jenom 66kW a spotřeba 8l/100?? Nějak moc, ne..

reagovat
Jan Machač
12. dubna 2020, 21:10
0

Ale tak to je dost pvlivneno tim, ze jezdim jako matlak ;-)

Zajda
13. dubna 2020, 01:20
0

Spotřeba je reálně někde na úrovni Citigo 1.0 MPI, tj. minimum možné u benzinu, takže zhruba vím jak jízda za 8 mohla vypadat :-)
Za vypíchnutí stojí že s tím jejich zdvojeným nepřímým vstřikem motor i při plnění posledních EURO norem svižně reaguje na plyn nahoru i dolů.
Viz první sekundy videa:



Jaký kontrast proti klenotům typu 1.0 MPI nebo 0,9TCe, kde máte chuť vytrhnout řadičku jak při odstavení plynu v 6000 padají otáčky tempem dobíhající cirkulárky.

Pochtli
13. dubna 2020, 10:38
0

Takhle akcelerace na videu nevypadá špatně, i když to tahá tunu. Klasika jak u starších generací - do stovky živé, pak už je to o dost horší. Bohužel to vypadá, že je tam ta elektrika jen kvůli papírovému snížení CO2.

bkralik
13. dubna 2020, 13:21
0

Tak v tom videu to 0-100 dělá snad za 9 sekund podle tachometru, to mi přijde na mětstkou krabičku jako dobrej čas :-)

Zajda
13. dubna 2020, 13:40
0

Podle GPS to je za 11, což je pořád míň než udává výrobce.
To auto je hlavně i pocitově mnohem živější než naše 1,3 68kW z roku 2009.
Se kterou jsem mimochodem s motorem v nejlepší formě a 165 mm gumách prolomil 200 km/h GPS :-)

Pochtli: paradoxně hybrid vnímám jako přínos spolehlivosti, nemusí se pak měnit co dva roky autobaterie kvůli selektinímu dobíjení vysokým napětím jen při brždění, jak to mají nová auta. Navíc stačí obyčejná olověná. Dobíjí se konstantním napětím z přídavné Li-Ion, do které alternátor rekuperuje.

saage
12. dubna 2020, 23:11
0

Recenze pobavila: Jsem star, a spatne pojisten :-)
Pekne vtipne sepsano. Zajimave priblizovadlo, dokazu si ho predstavit v garazi. ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3 1973
Chevrolet Monte Carlo Big Blog 7,44 cm3

1973 rok výroby
245 koní výkon
7 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1990
Chevrolet Caprice Station vagon

1990 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Caprice Station vagon 1986
Chevrolet Caprice Station vagon

1986 rok výroby
104 koní výkon
5 000 ccm objem

Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022 2003
Citroën C5 3.0i V6 Exclusive TK do 5/2022

2003 rok výroby
210 koní výkon
2 946 ccm objem

Chrysler LHS  1999
Chrysler LHS

1999 rok výroby
257 koní výkon
3 518 ccm objem