načítám data...

Škoda Superb Combi 2.0 TDI L&K: Společník pro každý den

Škoda Superb prošla mírnou modernizací. Co všechno se změnilo?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Škoda Superb Combi 2.0 TDI L&K: Společník pro každý den

Hned na začátek se musím k něčemu přiznat. Ono to bylo asi trochu poznat z předchozích mých testů Škodovek. S novými modely značky mám problém a nedokáži si k nim najít tu správnou cestu. Víte, Škodovka pro mne vždycky byla synonymem pro sice nudná, ale kvalitní auta pro každý den jejichž hlavní devízou byl fakt, že svého uživatele ničím neštvala a prostě fungovala. To sice není něco, co by nadchlo automobilové fajnšmekry, ale pro běžného člověka, je to naprosto ideální. Jenže pak jsem prvně sednul do Scaly a přišlo zklamání. Jízdně slušné auto, které však trpělo řadou dětských chyb, jež otravovaly život. Mluvím teď především o infotainmentu vozu, který byl vskutku nepovedený. Pak jsem vyzkoušel Kamiq a bylo to úplně stejné. A nová Octavia jen pokračovala v tomto trendu. Takže se jistě nedivíte, že do modernizovaného Superbu jsem sedal s menšími obavami, jak to celé vlastně bude fungovat. Po týdnu ježdění však můžu říct jediné. Tady je svět ještě v pořádku. Tohle je Škodovka, jak ji známe.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Popisovat design něčeho takového, jako je Superb nemá význam. Chcete vědět, jak vypadá? Podívejte se z nejbližšího okna a udělejte si názor sami. Za sebe tak mohu jen poznamenat, že celkový vnější vzhled na mě funguje i po letech. Tohle se povedlo a mírný facelift, při kterém se jen decentně upravil tvar hlavních světlometů (nyní používají LED technologii a mají opravdu skvělý světelný výkon), změnil se lehce přední nárazník a provedly se dílčí retuše na zádi vozu, na tom nic nezměnil. Superb je stále hezké auto, i když to možná již nevnímáte v běžném provozu, protože je potkáváte na každém rohu. Snad jen ten nápis na zadních dveřích místo znaku nemohu pořád nějak uchopit, ale to se poddá časem. 

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

V interiéru se toho změnilo snad ještě méně než zvenku a na rovinu přiznám, že ani mé trénované oko nedokáže bez přímého srovnání postřehnout nějaké výrazné odlišnosti. Což však nutně neznamená, že je to špatně. Superb byl vždycky příjemným místem k životu, tak nač měnit něco, co funguje. Všude kolem sebe máte spoustu místa životního prostoru. Každodenní fungování ulehčují chytré detaily jako šikovný držák na multimediální zařízení pro zadní sedačky, což je skvělý způsob, jak zabavit děti na delší cestě. Integrovaný koš v kapse dveří zase pomůže, aby se po autě nepovaloval bordel od sušenek, bonbónu a žvýkaček, jako se obvykle stává ve voze, který sdílíte s celou rodinou. Světlé čalounění sice není úplně vhodné pro menší děti, ale vypadá velmi vkusně. Sedačky jako takové jsou velmi rozměrné a pojmou i mohutnějšího člověka, dovedl bych si je však představit o něco měkčí. Digitální přístrojový štít funguje na výbornou a z praktického hlediska k němu lze mít jen pramálo výtek. Jediné, co si tak říkám, že to vypadá v každé Škodovce úplně stejně. Ať už to máte v levné Scale za 400 tisíc, nebo v Superbu přes milion, pokaždé dostanete totéž. V tomhle bylo analogové provedení budíků zajímavější a rozmanitější.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

O pohon tohoto konkrétního vozu se staral základní diesel. To samo o sobě nezní kdovíjak lákavě, ale když jsme v redakci řešili zápůjčky Superbu, vysloveně jsem žádal, abych mohl otestovat právě tuhle verzi. Nechtěl jsem silný benzín, který je velmi příjemný na svezení, ale je občas možná až příliš akční. Nechtěl jsem nový hybrid, který všichni chválí, ale k cestovnímu naturelu Superbu se dle mého tak úplně nehodí a je to spíš řešení do města. Já chtěl vyzkoušet něco, co opravdu lidé kupují a chtějí. A tak tu přede mnou stojí dvoulitrový diesel o výkonu 110 kW s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Nejklasičtější možná specifikace. A zatraceně dobrá specifikace.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Modernizovaný dvoulitr s přídomkem EVO totiž funguje navýsost skvěle. Je překvapivě kultivovaný, rozumně silný, a především až nepochopitelně efektivní. Těch 110 kW je naprosto rozumná volba do běžného provozu a byť takové číslo v dnešní době nevypadá nijak převratně, věřte, že to naprosto stačí. Nemá problém rozpohybovat Superb na dvousetkilometrovou rychlost, přičemž i za dálničním limitem upaluje svižněji, než bych dle papírových předpokladů očekával. Úctyhodná je ovšem spotřeba. Není sebemenší problém pohybovat se pod pěti litry nafty a pokud máte hodně těžkou nohu, uvidíte na palubním počítači hodnotu pod 6 litrů. Klobouk dolů, to je provozní efektivita na jedničku a jestli někdo pochybuje o smyslu dieselu v dnešní době, tak tohle je pádný argument. Ani benzín, ani hybrid neumí být při podobném jízdním stylu stejně úsporný.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Druhá věc, která si po pohonné jednotce zaslouží pochvalu, je podvozek. Ten je totiž nastaven přesně tak, jak se sluší a patří na velký rodinný kombík. Ne, nečekejte zde nějakou zábavu, nebo snad generátor radosti za volantem. Tohle Superb opravdu neumí a není to v jeho repertoáru. Tohle je pohodový kombík, jehož hlavním úkolem je rozmazlování posádky. A v tom adaptivní podvozek DCC exceluje. V komfortním režimu dokáže natolik pohoupat a odizolovat od českých silnic, až to ve mně vyvolávalo vzpomínky na staré dobré hydro Citroeny. A protože jeden kolega takový vůz vlastní, vyprosil jsem si klíče od jeho “Cé pětky”, posledního Citroenu na hydropneumatice.

Foto: Dan Borský, Autíčkář.cz

Po přímém přesednutí z jednoho vozu do druhého mohu se vší vážností potvrdit, že Superb se co do komfortu jízdy téměř vyrovná Citroenu C5. Oba dva dokáží svou posádku hýčkat, byť na to každý jde trochu jinak. Zatímco Superb je houpavý a uvnitř člověk jasně cítí pohyby celého auta, Citroen pracuje především skrze své zavěšení. Ve chvíli, kdy jednotlivá kola neustále žehlí nástrahy českých silnic, samotná karoserie zůstává poměrně v klidu. Dvě cesty, jeden výsledek. Obě dvě auta jsou nadprůměrně pohodlná a záleží tak pouze na tom, jaký způsob jízdy máte raději.

Verdikt

Škoda Superb zůstává i po modernizaci tou správnou Škodovkou. Ničím vás nepřekvapí, ničím nenadchne, ale také vás ničím nebude otravovat a to je cenná vlastnost. Jako automobil běžné denní spotřeby funguje naprosto dokonale. Úsporný motor, pohodlný podvozek z něj dělají ideálního společníka na každý všední den. Při pohledu na ceny nové Octavie se mi zdá, že v případě Superbu dostanete o něco lepší auto, za velmi podobné peníze. 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 cm3
Výkon: 150 koní (110 kW) v 3 000 – 4 200 ot./min
Točivý moment: 340 Nm v 1 600 – 2 750  ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Provozní hmotnost: 1577  – 1785 kg 
Maximální rychlost: 213 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  9,2 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná: 4,4 – 4,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,1 l/100 km
Cena od (s daným motorem): 796 900,- (výbava Ambition)
Cena testovaného vozu: 1 142 549,-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Zajda
09. července 2020, 17:31
0

Kombinace tohohle dieselu a starosvětské velikosti nádrže 66l je asi to nejlepší, co jde vymyslet na dálkové presuny. Skutečná pořizovací cena by snad byla na té správné straně milionu. Manuál je tam ale asi nedopatřením.

reagovat
Daniel Borský
10. července 2020, 14:23
3

Ano, číslo dojezdu na plnou nádrž působí uklidňujícím dojmem. To hybrid neumí :)

beastar
09. července 2020, 18:01
1

Vzhledem k tomu, že cena téhle kombinace by se mohla po dohodě s dealerstvím a ujetí potřebného penza km srazit dost pod milion. Tak si myslím že to jde. Při jasné představě, že tohle auto je prostě pro firmy a retail u něj tvoří tak 3% je jasné, že to nabízí vše co si zákazník žádá. Je to vážně prostorný, designově vyvážený má to velmi dobrou výbavu. Akorát... podvozek je sračkoidní a to jak ten tak ten. Nejlepší je srovnání s Passatem na stejných kolech... prostě VW je lepší. Čili komfort jízdy na velkých kolech je zejména ve městě naprosto otřesný. Tahle nafta je ale pružná, žere to do 7 litrů a jede to 220 (vyzkoušeno za vás) Co víc si přát za služebák?

reagovat
Ca
Cartman
09. července 2020, 20:35
3

Ten Passat? :-)

beastar
10. července 2020, 12:02
0

Jo tj pravda. Passat, nebo A4, mozna CLA. Casemse to treba nauci kupovat. Uvidime.

Pa
Pajinex
09. července 2020, 19:59
1

Před rokem jsem měl tu čest v identické verzi, toliko s DSG na cca 400 povětšinou dálničních kilometrů. Ve všem se shoduji s autorem. Prostor, výbava, poměrně tichý motor a solidní stabilita do cca 170 km i s vozíkem s motorkou. Jen mi nesedla sedačka. Měřím cca 190 cm a už z fotek je zřejmý, že by se šikla delší opěradla. Nějak jsem si za celou dobu nenašel ok pozici. Starší verze Volva XC90 mě doslova hýčkala na jeden zátah až do Boloně a dle mého názoru i kdysi mi sloužící Croma v pětiválci měla lepší sesle.

reagovat
Ca
Cartman
09. července 2020, 20:41
0

To je takova klasicka vytka u Skody a VW. Myslim, ze je to 50 na 50 komu sedi a komu ne. Mam jen 184 a taky se tam nemuzu dokonale poskladat. Nevyhovuje prilis tvrda cast v oblasti beder. V podstate sem prisel na dve polohy, ktery po nake dobe stridam + pouzivam masaz. Ale v tomhle setupu su schopne ujet 400 km v kuse a nesu nijak rozlamane. Tim chci rict, ze to pro me neni fatalni.

Ha
Habakukk
11. července 2020, 05:55
0

Pajinex proč srovnáváš sedačky v Superbu a o polovinu drážním XC90? Super mě moc nebere, ale tvoje srovnání není moc fér.

Ch
Chochin
10. července 2020, 07:35
0

Nemate nahodou na test v blízkej buducnosti aj Superb Scout, ci ako sa ta outdoorova verzia vola? Niekde som cital, ze klasicky Passat a Passat Alltrack maju inak poskladane prevodovky a vraj Alltrack na dialnici toci viac nez ten klasicky, ze to je preto lebo pri vyvoji pocitali s tym, ze auto bude jazdit viac po horach nez po dialniciach, a ak chcete s audom jazdit viac po dialnici, tak je lepsia volba klasicke kombi nez Alltrack. Je to tak aj u Superba?

reagovat
Ju
Junior
10. července 2020, 09:53
0

Tak Alltrack je v první řadě zvýšenej. Takže dálnice nic moc.

Jakub Pospíšil
10. července 2020, 10:03
1

Scouta už mám otestovaného, převodovka je tam stejná, je tam jen o 1,5 cm vyšší světlá výška, čili DCC v komfortu houpe ještě víc. Pak jsou tam plastíky na náraznících, nápisy Scout, režim off-road a to je tak zhruba všechno.

-
Komentář upraven 10. 7. 2020, 14:29:02

Ch
Chochin
10. července 2020, 10:50
0

Diky za info :) takze iba kozmetika a par cm navyse. ak si pamatam tak to bol tusim ale pripad Passata B7, ze pri rovnakej rychlosti na dialnici tocil viac, neviem uz :)

Ca
Cartman
10. července 2020, 11:17
0

Ano mate pravdu, tenhle problem byl u B7.

esmo
10. července 2020, 14:05
0

Tohle je Škodovka kterou bych si dokázal představit doma před barákem. Neurazí, neotravuje...jen, zlepšilo se to DSG, nebo je to pořád líny na rozjezdy a naopak při trošce přidání to začně podřazovat jak zběsilý?
Otestujte mi tu 206 kW TSI variantu :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang GT 4,6 V8 2006
Ford Mustang GT 4,6 V8

2006 rok výroby
305 koní výkon
4 600 ccm objem

Cadillac deVille coupé 1968
Cadillac deVille coupé

1968 rok výroby
472 koní výkon
7 735 ccm objem

Ford Expedition  5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4 2009
Ford Expedition 5.4 V8 4x4 LPG LIMITED 4X4

2009 rok výroby
310 koní výkon
5 400 ccm objem

Renault Mégane  1996
Renault Mégane

1996 rok výroby
75 koní výkon
1 598 ccm objem

BMW Řada 1 118D  2007
BMW Řada 1 118D

2007 rok výroby
142 koní výkon
1 995 ccm objem