načítám data...

Renault Talisman Grandtour: Vyšší střední je tu stále s námi

Poslední dobou se z různých stran ozývá, že se s námi pomalu loučí vozy střední třídy. Je jich možná méně, ale rozhodně nezmizely. Příkladem budiž pro dnešek tento modrý Talisman.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Automobil vyšší střední třídy od Renaultu byl v dávných dobách synonymem dobře vybaveného vozu, který neurazil jízdními vlastnostmi a hýčkal posádku pohodlím. Ať už si vzpomenu na mluvící Renault 25, který jsme v mých školkových letech měli doma, nebo povedený Safrane, který i bez legendárního biturbo motoru dokázal udělat radost a pohodlně odvézt posádku na dlouhé vzdálenosti. 

Pak přišla Laguna a opět bodovala. Sice trochu sestoupila do nižších pater, vlastně šlo oproti “šafránu” o automobilovou konfekci, ale zato veleúspěšnou. Byla pohodlná, hezká, prostorná a navíc i na svou dobu nebývale bezpečná. No a s představeném druhé generace se to celé pokazilo. Image poruchového a nespolehlivého krámu nakonec nevyžehlila ani podařená “trojka”, které nebylo objektivně mnoho co vytýkat a něšťastný název skončil v propadlišti dějin.Foto: autickar.cz

Naštěstí to tak ale nedopadlo s celou kategorií vozů vyšší střední od Renaultu. V současné době tu máme pro jistotu hned dva zástupce. Ten první je podařené něcojakoMPV Espace a pak je tu Talisman. Popravdě řečeno jsem se o něj dříve nějak zvlášť nezajímal, ale to se změnilo právě s testem výše jmenované krabice na kolech. Espace je totiž vybaven systémem 4control, který propůjčoval velkému autu překvapivou agilitu a ovladatelnost. Až jsem zalitoval, že systém nemohu otestovat v něčem trochu nižším, v něčem, co méně připomíná autobus a nesedí se tam jak na židličce.

A tím se oklikou dostávám k Talismanu, který je natáčením zadní nápravy taktéž osazen. Ani tenhle rodinný dostavník ale není žádný sporťák, to rozhodně ne. Je to prostě velké kombi (od letošního modelového roku v ČR oficiálně už jen kombi, sedan se již nenabízí), které zvenku zdobí hezká metalíza, velká kola a chromované doplňky. No a vevnitř je to podobné. Bílá kůže prošívaná do tvaru kosočtverců, ambientní osvětlení hraje všemi barvami, plasty jsou důkladně měkčené a sedačky vás na požádání namasírují, aby vám na dlouhých cestách neztuhla záda. 

Foto: autickar.cz

Jak už je u Renaultu zvykem, řidiči tu asistuje povedený systém R-Link, který se značce daří průběžně inovovat a zlepšovat a tak stále patří k tomu nejlepšímu na poli palubních softwarů. Displeje před řidičem i na středovém panelu jsou výborně čitelné, grafika přehledná a všechno funguje svižně a intuitivně. Líbí se mi i široká škála uživatelského nastavení v rámci řidičských profilů, kde se mi nejvíce osvědčila kombinace “rychlý motor, měkké řízení, “sportovní” 4control a měkký podvozek. To se pak ve městě stává z Talismanu překvapivě agilní a efektivní nástroj pohodlné přepravy.

A tím se oklikou vracím k natáčecí nápravě, o které jsem psal na začátku. Zdaleka už nejde o tak neobvyklé řešení, jak tomu bylo v dobách, kdy s ním Renault začínal, ale stále jde v téhle cenové kategorii o poměrně raritní výbavu. Nejprve trocha teorie – zadní náprava se systémem 4control má v zásadě tři funkce. Tou první a nejcitelnější je natáčení zadních kol ve směru zatáčky v rychlostech do 60 km/h. Zadní kola se vytáčí o zhruba pět stupňů a pomáhají zkrátit poloměr a posunou osu otáčení vozu blíže k jeho středu. Jevu si všimnete prakticky hned, působí to trochu, jako kdyby autu ustřelovala záď. Stačí ale pár kilometrů na vzájemné sžití a najednou to celé působí přirozeně a příjemně. Foto: autickar.cz

Od rychlostí nad osmdesát kilometrů v hodině se pak pohyb zadní nápravy obrátí a vůz naopak místo vykružování obloučků trochu klouže a protahuje oblouky. To se hodí hlavně při přejíždění mezi pruhy na dálnici, kdy se pak vozidlo nepohybuje v “esíčku”, ale prostě vyleze bokem jakýmsi pseudokrabím chodem. Bez mučení se přiznám, že tento jev se mi už smyslově zachytit nepodařilo a nezbývá mi, než věřit, že se tak děje. 

Poslední funkcí je pak schopnost kol “plužit” při panickém brždění, čímž by se měla zkrátit brzdná dráha. Dokážu si představit, že taková funkce může sice vůz skutečně pomoci zpomalit efektivněji, ale okamžitě mě napadá cosi o celkem zásadním opotřebení pneumatik a podvozkových komponentů. 

Foto: autickar.cz Ani sofistikované natáčení kol ale nedělá z Talismanu okruhový materiál (chápu, fotky mohou být trochu zavádějící). Dvoulitrový diesel si tu v klídku brblá, dvouspojkový automat je rozvážný tak, že jsem si před nahlédnutím do specifikace myslel, že je to hydroměnič, a celá modrá loďka se na adaptivním podvozku v klidu houpe směrem k cíli. Klidně v neslušných rychlostech, ale hlavně pohodlně. Tak, jak to dělávala ta stará dobrá pětadvacítka, nebo “šafrán”. Tady navíc s obrovským kufrem a nízkou spotřebou.

 

Verdikt

Talisman je přesně takový, jaký by měl velký Renault být. Technicky zajímavý, pohodlný a docela hezký. Přidejte k tomu široké výbavové možnosti a líbivý interiér a máme tu ukázkového zástupce pomalu vymírající vyšší střední třídy. Je ale otázkou, zda kupující v této cenové relaci raději nějaký ten desetitisíc nepřihodí a nepůjde pro srovnatelný, byť méně vybavený vůz k prémiové značce. Talismanů na našich silnicích nepotkáváme stovky, jde stále spíše o volbu nadšenců. Pokud ale hledáte velký kombík, stojí za to se na něj alespoň zajít podívat.

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný vznětový čtyřválec 1997 ccm 
Výkon: 139 kW (186 k)
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: šestistupňová automatická dvouspojková
Maximální rychlost: 221 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9,2 s 
Provozní hmotnost: 1658 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,7 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,7 l/100 km kombinovaná
Základní cena vozu: 965 000,- Kč
Cena testovaného vozu (Renault Talisman Grandtour Blue dCi 190 EDC Initiale Paris): 1 299 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
04. června 2021, 11:25
0

Jakej jsi mel dojem z te dvouspojky? Kdybys treba prirovnal ke koncernu (klasika passat 2.0tdi). Je to u Renaultu lepsi?

reagovat
Jakub Pospíšil
04. června 2021, 12:30
0

Je mnohem lepší. Vůbec necuká a to ani ve sportu. prakticky jsem o ní nevěděl. Přišlo mi to jako měnič.

sheogh
06. června 2021, 16:29
0

No vida, ze to jde. To rad slysim. DSG v Passatu B8 me dost zklamalo (najezd 41kkm, tzn zanovni)…

Jimi
04. června 2021, 12:36
5

Vyšší střední třída? Střední je jako Megane a nižší střední je Clio? Jeden motor a dva výkony 160/190k. Osobně bych to řadil k Passatu, co je myslím spíš střední třída. Safrane byl někdy vyšší střední, protože existovala Laguna.

reagovat
Opelfahrt
04. června 2021, 12:56
0

Souhlas. Jenom bych dodal, že v době uvedení Safranu (1992) ještě Laguna nebyla (1994). Před Lagunou ale dojížděl R21, který byl střední třída jak vyšitá (no a kombi Nevada byla už úplná velká kráva).

U toho Talismanu škoda, že se zbavili benzínu 1,8 turbo (225 koní) a že má tak malou nádrž (se systémem natáčení zadních kol myslím jen 47 litrů, pokud se to nezměnilo).
-
Komentář upraven 4. 6. 2021, 12:59:14

Kyjaq
04. června 2021, 20:43
2

Vyserte se na to, oficiální dělení aut do kategorií v Evropě v podstatě neexistuje. Jazykové a logické absurdum vyšší a nižší střední třídy, které ale nejsou součástí střední třídy, už je jenom třešínka na dortu. Všichni víme, co tím básník chtěl říct.

ransom
05. června 2021, 09:58
0

Správně by to mělo bejt "kratší" a "delší" střední třída, když už. Jestli to dobře chápu?

A ještě si říkám: Kdyby třeba Dacia udělala pětimetrovej sedan v kvalitě, výbavě a technologické úrovni Renaultu Thalia. Moje představa: 14" plecháče, H4 ve světlometech, švihadla, vyhřívání zadního okýnka za příplatek... Jaká by to vlastně byla třída?

mariov8
04. června 2021, 13:59
2

Ano, auta nám nám za posledních 10-20 let šíleně narostla. Tohle je dnes však zástupce střední třídy. Jinak i prohlášení střední třída je tu pořád s námi už dnes má svoji váhu. Protože co nám tady v klasické střední třídě zbylo... Když jsem zmiňoval ten růst aut, kolem roku 2000 měla střední třída kolem 4500mm, vyšší střední 4750mm a vyšší třída kolem 5000mm... takže ano, kde je dnes sedan nebo kombi nižší střední, byla kdysi střední třída a kde je dnes střední třída, byla kdysi vyšší střední.

reagovat
VK
VK
05. června 2021, 22:22
0

A pak že se velké kombíky/sedany přestávají dělat. C5 zmizela - věčná škoda za ní, to je pravda - Talisman přišel, takže z francouzské strany šul nul.

reagovat
mariov8
07. června 2021, 09:17
0

V tomhle segmentu si v Evropě bez dieselu pořád neškrtneš. Dnes tyto auta reálně váží 1,5 až 1,8t a často mají pohon 4x4, živit to z benzínu je pořád prostě minimálně za 8L a to v dlouhodobém průměru. V nižší střední je to už mix (byly doby kdy se nic jiného než 1,5dCi, 1,6HDi nebo 1,6TDCi, 1,6TDI a 1,7CDTI nebralo), čistka však opravdu proběhla u malých aut.

mariov8
07. června 2021, 09:17
0

Ups, to mělo jít o příspěvek níže.

eLzyx
06. června 2021, 12:35
-2

zajímavé, že většina automobilek od dieselu upouští a tohle nejde koupit v ničem jiném než v dieselu. Z mého pohledu je to tak naprosto nezajímavé auto.

reagovat
Opelfahrt
06. června 2021, 12:46
2

To je tím, že je to v podstatě výběhový model, stejně jako Espace. Prostě brzy nebude a nazdar.

Li
Liši
08. ledna 2022, 23:29
-1

Kolikrát jste během testu plužil, že vás to nutí přemýšlet nad opotřebením? Počítám, že za koho auto samo probrzdí gumy, neměl by řídit vůbec. A naopak, jestli mi to jednou zachrání život, ať se u toho kola klidně ulomí. :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem