načítám data...

Renault Avantime: Odvážnému štěstí nepřálo

Jedno z nejoriginálnějších aut nového milénia se dnes po právu těší pověsti legendy. Jeho stvoření ale stálo život slavného francouzského výrobce automobilů.

zobrazit celou galeriiHistorie: Renault Avantime: Odvážnému štěstí nepřálo

Minulý týden jsem ve článku zavzpomínal na vůbec nejjednodušší auto, které jste si mohli koupit. Jak se ukázalo, výroba prvoplánově levného auta není receptem na prodejní úspěch. Dnes se podíváme do Francie na opačný konec automobilové produkce. Luxusní materiály, avantgardní design, fenomenální podvozek a silný motor vypadají jako o dost lepší základ pro úspěšný vůz. Jenže ani Renault Avantime neměl na růžích ustláno a jeho příběh končí v červených číslech.

Abychom pochopili důvody vzniku Avantimu, musíme se vrátit hluboko do historie. V roce 1964 kupuje francouzský koncern Matra (Mécanuque Aviation TRAction) automobilovou továrnu René Bonneta a pod novým názvem Matra Automobiles začíná vyrábět sportovní vozy. Modely jako Matra Djet, nebo Matra 530 znají asi jen odborníci, pravděpodobně si ale vzpomenete na slavnější Murenu, Bagheeru, nebo terénní Rancho. Fanoušci motorsportu znají Matru jako vítěze poháru konstruktérů F1 v roce 1969, nebo vítěze závodu 24 hodin LeMans v roce 1972, 1973 a 1974. 

Začátkem sedmdesátých let změnila Matra Automobiles majitele a většinový podíl zde získal americký Chrysler. Proto se Matry začaly objevovat pod názvem Matra-Simca. Právě pod Chryslerem vznikly ony výše zmíněné slavnější modely a značce se konečně začalo dařit. Snad proto se Jean-Luc Lagardère, generální ředitel Matry, rozhodl, že automobilovou divizi odkoupí od tehdy finančně strádajícího Chrysleru v roce 1984 zpět. Obratem navazuje spolupráci s Renaultem a přichází s revolučním modelem Espace. Tou dobou Chrysler zrovna představuje svůj zbrusu nový Voyager. Jestli je to náhoda, nebo jestli Matra okoukala recept u amerického majitele se asi nedozvíme. 


Matra Bagheera

Nicméně z Espace je téměř přes noc prodejní trhák, historicky jde o jeden z nejúspějšnějších Renaultů a Matra Automobiles z něj má velmi slušné zisky. Vyrábí i druhou a třetí generaci vozu a vše běží jak na drátkách. Jenže v létě 1998 začíná Renault pracovat na čtvrtém Espace a Matru již k vývoji nepřizval. To znamená, že penězovod z velmi slušně se prodávajícího MPV měl krátce po přelomu milénia vyschnout. Bylo tedy třeba vymyslet nějaký nový zdroj peněz. 

Do hry tak nastupuje Philipe Guédon, schopný manažer a automobilový konstruktér, toho času zároveň vedoucí vývojové sekce v Matře. Přichází s myšlenkou, že lidé, kteří si v polovině osmdesátých let koupili první Espace, na němž taktéž pracoval, již trochu zestárli, děti jim vylétly z hníza, a tak už nepotřebují vozit sedm sedadel. Místo toho si zaslouží trochu luxusu. Zároveň si ale takoví zákazníci už zvykli na vyšší posez a bohatě prosklenou kabinu, takže nemělo smysl je přesazovat do nízkých kupé nebo hatchbacků. Na konci roku 1998 tak s Renaultem podepisuje smlouvu o vývoji luxusního MPV, které využije částečně základ nově vznikajícího Espace 4. generace. 


Renault Espace

Design vozu dostal na starost Patrick Le Quément, zkušený designér stojící třeba za Fordem Sierra, který si vzal Guédonovu ideu “dospěláckého” minivanu za svou a pokřtil ji jako Coupéspace. Zajímavý název, bohužel se neuchytil, ale dobře ilustruje, čím měl nový model být. Tvar karoserie vycházel ze siluety Espace, protože šlo ale o vůz pro dvojici stárnoucích rodičů, měl už jen čtyři sedadla a dvoje boční dveře.Ty měly unikátní systém otevírání na dvojitém pantu, díky čemuž se z vozu dalo důsojně vystoupit i na stísněném parkovacím místě.

Absencí B-sloupku a prosklené střeše měl vůz připomínat luxusní čtyřmístné kabriolety, přesto tu ale nechyběl vyšší posez a velmi slušná úroveň pasivní bezpečnosti, na kterou byli zákazníci zvyklí z Espace.

Zásadní pozornost byla věnována interiéru, který opět nezapřel svůj původ v MPV, ale celý koncept pozvedl směrem k futuristickému luxusu. Byl vyvedený ve světlých barvách, prim tu měla hrát kůže, sklo a hliník. Nechyběly nejmodernější technologie, displeje v opěrkách hlavy, satelitní navigace a pokročilé asistenční systémy. Styling karoserie hýřil výraznými designovými prvky, účelem prý bylo, ale každý pohled (přední, boční i zadní) znovu šokoval a přinesl něco nového. Pracovní název Coupéspace nakonec vystřídala složenina Avantime, která měla upozornit na pokrokovost vozu (Avant – fr. napřed, v předstihu; Time – eng. čas).

Představení vozu na autosalonu v Ženevě v roce 1999 vypadalo velmi slibně. Vůz na sebe strhl obrovskou pozornost, netradiční tvary a vzdušný interér plný moderních vychytávek učarovaly mnoha potenciálním zákazníkům. Renaultu se začaly scházet předobjednávky a už už to vypadalo, že se povede zopakovat fenomenální úspěch, jakým byl před patnácti lety první Espace. Avantime dostal zelenou a Renault slíbil, že se tento “vůz pro nové tisíciletí” začne prodávat symbolicky již 1.1.2000.

Bylo tu ale pár “drobných” problémů, které bylo potřeba vyřešit. Ať už kompletní zpevnění karoserie, která se dost kroutila, vyladění podvozku, který si tak úplně neuměl poradit s vyšším těžištěm, nebo úprava interiéru, který musel sdílet prvky s ostatními Renaulty, jinak by jeho výbava stála nereálné peníze. Cesta od konceptu k produkčnímu autu je zkrátka dlouhá. A v případě Avantime se protáhla až do května 2001, o téměř rok a půl oproti smělému plánu. 


Koncept vs. realita. Ne, ani tak to není špatné, ale místo slíbené futurističnosti jste dostali plastový volant z pět let starého Espace. A to nevypadá u auta za necelé dva miliony moc dobře.

Což mělo, kromě rozmrzelých zákazníků a posměšné přezdívce “Aftertime” ještě jednu zásadní nevýhodu. Avantime šel na trh současně s modelem VelSatis, který mu byl v lecčem dost podobný. Jenže stál méně peněz a nabídl druhý pár dveří. Už tak relativně malí skupina zákazníků toužících po luxusním avantgardním Renaultu se tak ještě rozdělila. Navíc onen upravený interiér ztratil dost ze své futurističnosti, místo skla a hliníku se tu objevily plasty působící dosti lacině a kusy z prvního roku výroby navíc trápilo všudypřítomné vrzání.

V té spoustě kritiky tak úplně zapadlo, že třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 210 koní dával vozu opravdu slušnou dynamiku, se kterou si navíc s grácií poradil fenomenálně naladěný podvozek. Jízdní vlastnosti Avantimu byly na svou dobu opravdu velmi dobré, zvlášť uvážíme-li, že šlo o MPV. Jenže v dobách krátce po roce 2000 hrály prim naftové motory. Narozdíl od dnešní doby byl turbodiesel považován za dost možná to nejlepší pohonné ústrojí, které jste si do auta mohli pořídit. A Avantime ho zpočátku nenabízel, za to VelSatis ano. Do nabídky se dostal, společně s menším benzínovým dvoulitrovým čtyřválcem, až na jaře 2002.

Tou dobou už byla odstraněna i většina dětských nemocí. Povrzávání interiéru i špatné těsnění bezrámových oken se povedlo eliminovat a s trojicí nabízených motorů se z Avantimu stal konečně plnohodnotný konkurent ostatních luxusních aut. Ale tou dobou už bylo bohužel pozdě. Pověst vozu byla pošramocená a prodeje stagnovaly na nízkých desítkách kusů měsíčně. 

Což byla pro Matru velká rána, protože počítala s produkcí dvou a půl tisíce aut měsíčně. Není divu – Avantime se vyráběl v továrně, která předtím zvládla odbavit na šedesát tisíc kusů Espace ročně. Provoz předimenzované továrny stál spoustu peněz, navíc počítejte další miliony Eur, které stála přestavba na produkci nového modelu. Do ledna 2003 vzniklo pouhých 8557 kusů. A právě tehdy Matra Automobiles vyhlásila bankrot. Výroba ze dne na den skončila. Renault na nabídku odkoupení továrny a pokračování produkce nepřistoupil a tak příběh tohoto nevšedního vozu skončil smutnou kapitolou plnou rozzlobených věřitelů, exekucí a dluhů. 

Nadčasový Avantime byl velkolepý projekt, který zkrátka nevyšel. Nedá se říci, že by za to mohla jen jedna skutečnost, byla to spíše souhra nešťastných okolností, které nakonec poslaly netradiční vůz do kategorie slavných propadáků. Říká se, že Avantime předběhl svoji dobu. Těžko říci, dvoudveřová luxusní MPV stále do módy nepřišla, ale dost možná nás to ještě čeká. Konec konců – Avantime si zahrál v nejednom Sci-fi snímku, jmenujme třeba Ready player one, nebo Potomky lidí. 

Oklikou se vrátím zpět k Tatě Nano, kterou jsem zmínil v úvodu. To byl prostě krám par excellence a jeho zkáza byla zasloužená. Renaultu Avantime je mi ale líto. Bylo to fakt skvělé divné auto. Poslední dobou si čím dál častěji říkám, že bych si ho snad i koupil. Jen tak pro radost. Jen jsem na to ještě asi moc mladý, do cílovky, na kterou vůz mířil, se dostanu tak za dvacet let. A tou dobou už to bude legendární veterán za desetimilionové sumy. Těm z čtenářů, kteří hledají ideální auto do situace, kdy děti vylétly z hnízda a Mustang v kabriu křičí “krize středního věku” až moc nahlas, jsem snad dnes nasadil brouka do hlavy. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
30. září 2021, 13:48
0

Kěž by aspoň fungovaly tak dobře, jako vypadají. Kamarád jednoho má a neustále řeší nějaké potíže s řídícími jednotkami.

reagovat
togi
01. října 2021, 06:19
1

No takže vlastně funguje stejně jako vypadá :D

Opelfahrt
30. září 2021, 14:39
0

Přesně tuhle modrou se stříbrnou střechou z první fotky jsem viděl v pondělí v Brně na parkovišti pod Globusem. Nádhera, ale sám bych nechtěl řešit elektriku u 20 let starýho renaulta.

reagovat
Černá Vovce
30. září 2021, 15:21
0

Tak on hlavně Avantime vyšlapal cestu druhému Metanu, který byl designové podobný a už tak moc nesokoval...

reagovat
Černá Vovce
30. září 2021, 15:21
0

*Meganu

beastar
30. září 2021, 16:35
0

Že? Přitom je to hnusné a zároveň neservisovatelné. Ještě že to státní podnik ustál. Tyhle kreace z budoucnosti. Teda spíš pro Startrek díly z roku 75..

reagovat
Avex
30. září 2021, 22:04
0

Musim souhlasit. I přes pokus o nějakej futurismus je to mimořádně hnusný auto.

sheogh
01. října 2021, 00:26
4

No, zase, vedle takovy Arcany nebo Kamiqu je to nadherny

beastar
01. října 2021, 02:17
2

No jo jenomže Archcanka i Kamrlik stojí třetinu co ve své době tahle stvura. Nikdo od nich nečeká technologie ani futurismus. Aneb nepeknych vozu je dost ovšem máloco si chce hrát na nedocenene auto. Tohle zmiňují novináři furt dokola přitom je jasny proč to bylo neúspěšný. Je to špatný auto. Ve všem. I v Renaultu to umí líp a hezčí.

Jakub Pospíšil
01. října 2021, 09:08
8

Hele mi se to fakt líbí. Vždycky jsem byl na takový ty sci-fi hračky a tohle se trefilo naprosto přesně do futurismu na přelomu milenia, takhle měla vypadat budoucnost, když jsem chodil na základku. Nad tím autem jsem tehdy slintal, bylo vyfocené v takovém tom každoročním autokatalogu - ročence v rubrice "koncepty".
Objektivně to není moc vzhledově vyvážený, působí to v některých detailech skoro až levně a stálo to nesmysl. Ale stejně si toho svým způsobem vážím a jsem rád, že to auto vzniklo.
-
Komentář upraven 1. 10. 2021, 09:10:50

beastar
01. října 2021, 23:46
1

Kubo tomu se říká nostalgie. Ze stejného důvodu frčí ty stodváci, fáčka a jiné super investiční stroje. Já to viděl naživo zblízka, zdálky, fotkách a nevidím tam nic než zoufalství. Cvičení designového oddělení a plýtvání penězi francouzských občanů. Kteří dřou 30 hodin týdně za bídný plat 5,000 eur hrubého aby si zachovali Renault. A on co. Jde a plodí zlo v podobě těchto pokusů. Já bych chtěl vidět ty odhady výroby a zájmu. Určení cilovky a podobně. Padlo určitě hodně Bordeaux, špeků a určitě i kurvy z Rumunska byli..

PachezZ
02. října 2021, 13:42
1

Přijde mi to krásný auto - bez nostalgie :) Prostě francouzská avantgarda která neni pro každýho...

Frankie
01. října 2021, 20:01
1

Toto auto, v benzínu V6 mi tak nějak pořád vrtá hlavou, zda si jej neporidit. Ale mám obavy z toho udržet jej v provozu, zejména Elektro stránka. Stačí mi hruzostrasne story kamaráda s Lagunou z té doby. Ale je to fakt svebytne auto, takový jednorožec své doby.

reagovat
Moses
03. října 2021, 10:30
0

Skoda, ze z toho neurobili aj F1 verziu XD

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
103 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Ranchero Ranchero  GT 1977
Ford Ranchero Ranchero GT

1977 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Apache  1957
Chevrolet Apache

1957 rok výroby
140 koní výkon
3 850 ccm objem

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem