načítám data...

Range Rover Velar D300: Pochybné detaily a božský celek

Nejnovější Range Rover je velvyslancem futuristické avantgardy, zůstala mu však osobnost tak typická pro jeho britské předky.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Range Rover Velar D300: Pochybné detaily a božský celek

Po stylovém crossoveru Evoque, který prodejními výsledky vyrazil dech i nejoptimističtějším plánovačům koncernu JLR, je tu další novinka, o nic méně odvážná. Velar, postavený na platformě Jaguaru F-Pace, má zapůsobit v první řadě na estetické cítění, v té druhé pak nabídnout všechny výhody pravověrného Range Roveru. Jako první z naší redakce se s ním seznámil Matěj, tentokrát jsme však dostali Velar se šesti válci pod kapotou…

Produkční verze se od původního konceptu liší jen minimálně. Oproti klasickému Range Roveru je Velar protáhlý, štíhlý a placatý. Díky extra tenkým spárám mezi jednotlivými plechy působí jako odlitý z jediného kusu, což lépe vynikne se světlejším lakem, karoserie však vypadá dobře v jakékoliv barvě.  Kliky po startu splynou s plochou dveří, a dojem minimalistické studie je dokonalý. Výrazné tvarování světel a nízká silueta dávají autu vysokou míru ‚fear faktoru‘, a když se vám jeho výhružný výraz zjeví ve zpětném zrcátku, vypadá jako puma, která právě zahájila útočný sprint za kořistí. Pusťte na každou dálnici pár cvičených Velarů, a levý pruh bude vyklizený jedna báseň.

Málokteré auto je stejnou potěchou pro oči zvenčí i zevnitř, ale u Velaru se můžete těšit na hezkou podívanou, ať právě nastupujete, či vystupujete. Za chvilku se sice dostanu k mouchám (bez kterých by vůz z rodiny JLR nemohl být kompletní), z hlediska designu je to ale bez nadsázky umělecké dílo. Pochopila bych, kdyby ho majitel parkoval na ulici před domem jen proto, aby na něj občas mohl zálibně popatřit z okna a nemusel kvůli tomu lítat do garáže.

Jeden displej za druhým

Po usednutí do kabiny si člověk připadá, jako by skočil v čase o pár desítek let kupředu. Dva velké displeje, z nichž spodní je bez jediné spáry vtělen do středového pásu, grafikou připomínají spíš televizi než infotainment v autě. Ptáčkové na střeše si cvrlikají, že Velar je průkopníkem nových technologií, které budou následně použity i v ostatních modelech značky. Když vzpomenu na frustrující radiomapu z druhdy testovaného Evoque, chce se mi zvolat: Heuréka! Tohle je cesta, na jejímž konci čeká dokonalost, i když ještě bude co vylepšovat.

Na horním displeji se ovládá navigace, audio a telefon, na spodním pak ventilace, sedačky a jízdní režimy auta, které jsou ilustrovány velmi vkusnými vizuály. Pogumované kolečko měnící funkci podle toho, jestli chci pracovat s teplotou v kabině nebo třeba s vyhříváním sedadel, funguje jako hodinky, a i když někdo může namítnout, že je při každém zásahu potřeba jeden ‚klik‘ navíc, věřte mi, že nejde o žádnou velkou oběť. Poprvé v životě sedím ve voze koncernu JLR a mám pocit, že radiomapa funguje přesně tak, jak potřebuju, a i když je její dvojitá obrazovka obrovská, nevyrušuje mě od řízení ani potmě. Nadšení lehce opadne, když se pokusíte spřátelit s displejem přímo před sebou a začnete bloudit jako Goro po ostrově Hokkaidó. Nastavit se tu dá zobrazení všeho možného, ovšem když se potřebujete dobrat nějaké konkrétní informace, v mém případě průměrné spotřeby, jde o nesplnitelnou misi. Nemůžu vám tedy říct, kolik Velar žere, ale zato vám prozradím, že celou plochu displeje lze vyplnit kupříkladu mapou navigace. A to vůbec není špatné. 

Malým uměleckým dílkem je rovněž volant, na nějž se místo čudlíků nastěhovaly multifunkční minidispleje. Na pohled je to krása, na používání už moc ne. Do správných ‚tlačítek‘ občas není snadné se trefit a multifunkčnost si chvílemi dělá, co chce. Samozřejmě je tu možnost, že po důkladném nastudování manuálu bych pochopila, jak celá ta věc funguje, a třeba nakonec i přehodnotila svůj postoj k návodům obecně…. Každopádně na volantu ovládám většinou jen audio a telefon, takže jsem nijak zvlášť netrpěla. 

Na horách ve svém živlu

Zástupci JLR prohlašují, že ze všech Land Roverů je Velar ten ‚nejsilničnější‘. Ono se na něj stačí podívat. Něco tak krásného nechcete vláčet přes bláto ani kameny. Na rajtování po lese si každý příčetný člověk pořídí vrak bez techničáku, který si značí zpáteční cestu pomocí upadávajících dílů. Jenže víte co? Pokud náhodou nejste příčetný člověk, Velar se do terénu vydá vcelku ochotně. Navolíte si ten správný režim, celé auto se houpavě zvedne o několik centimetrů a systém Terrain Response se postará, aby se točila přesně ta kola, která v dané vteřině potřebujete. Klasický Range nebo Discovery mají větší světlou výšku a lepší nájezdové úhly, na rozdíl od nich má taky Velar místo tří diferenciálů a redukční převodovky jen elektronickou spojkou připojitelný přední pohon, v porovnání s jakoukoli jinou přímou konkurencí však zůstává férovým offroadovým náčiním. 

Obvykle mám ve zvyku testovat terénní schopnosti celkem bez zábran (ne vždycky to dopadne dobře), s Velarem mi ale nápad zdolávat lesní pěšinky připadá padlý na hlavu. Beztak většina prodaných exemplářů nic než asfalt nepozná. Kdepak, pojedu hezky po silnici a vyzkouším si, jestli je auto sebejisté, pohodlné a dobře ovladatelné i v zatáčkách. Náklony karoserie člověk zaznamená, ale kola jsou usazená ve zvolené stopě jako závodník na skokanském můstku a díky vzduchovému odpružení se jízda podobá plachtění na létajícím koberci.
Jak se blížím k Jizerským horám, začíná sněžit a ostatní účastníci silničního provozu začínají zdržovat. Z kapitánského můstku to sice nějakou dobu pozoruju s blahosklonností a tolerancí, za chvíli už mě ale otravuje, že musím jet krokem, když je tu legální devadesátka a já mám auto, které se bez ohledu na sníh chová pořád stejně. Nadmořská výška stoupá, na silnici leží tlustá bílá peřina, silničáři mají zřejmě napilno v okolí větších měst a silniček v lesích si moc nevšímají. Tady už musí i Velar zvolnit a do zatáček najíždět hezky plynule, aby nesvištěl jako saně rovnou za nosem. Při zachování elementární opatrnosti však vystoupá i do příkrých kopců a na horskou chatu vyveze ve sněhové vánici i naprostého řidičského amatéra. Ať se za oknem děje cokoliv, v kabině setrvává pocit sucha a bezpečí, zatímco motor si pod kapotou klidně přede. 

Motor bez kompromisů

Ano, tentokrát má testovaný vůz pod kapotou opravdový motor. Třílitrový naftový šestiválec se dvěma turbodmychadly, třemi stovkami koní a točivým momentem, který by pohnul i menší vilkou. Aniž by posádku obtěžoval hlukem nebo vibracemi, táhne v jakékoliv rychlosti a doutunovým autem pohybuje tak svižně, že máte téměř pocit lehkosti. Osmistupňový automat pracuje v naprostém utajení, takže byste skoro řekli, že tady žádná převodovka není. Společně s motorem tvoří profesionální a dokonale vyladěné duo.
Zatímco u čtyřválcových dieselů musí člověk sám sebe neustále přesvědčovat, že „to vlastně docela jede“, a chlácholit se rozumnou spotřebou, tady vás přesvědčí jízda samotná a na spotřebu kálí Bílý tesák (stejně ji v palubním počítači nenajdete). Tenhle motor zkrátka do Range Roveru patří. 

Verdikt

Velar dělá čest jménu Range Rover, navíc ukazuje, že ani tak klasická značka se nemusí bát experimentovat. Není dokonalý. Box v loketní opěrce se otevírá podivným ostrým výstupkem, vyhřívání volantu po chvíli pálí a kovová obroučka zase studí, průkopnická designová tlačítka mají vlastní hlavu, automatické světlomety zmatkují, když se potkají s chuchvalcem mlhy, a ten plast uvnitř výsuvných klik tam zřejmě zapomněli z hliněné makety. (A taky nikde nenajdete průměrnou spotřebu.) Přesto je skvělý. Jízdou, komfortem, krásou i voňavou kůží vytváří přesně tu atmosféru výjimečnosti, jakou od Range Roveru očekáváte. Sesterský F-Pace nabídne sportovnější svezení – jenomže jenom na silnici. Německá SUV nabídnou logičtější ovládání i preciznější zpracování, ve srovnání s Velarem však působí nudně a studeně. Když nad tím tak přemýšlím, nakonec bych se asi naučila milovat i ty svéhlavé čudlíky na volantu.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2 993 cm3
Výkon: 300 koní (221 kW) /4000 ot./min
Točivý moment: 700 Nm v 1 500-1 750  ot./min
Převodovka: osmistupňová ZF 
Maximální rychlost: 241 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): neznámá 
Cena verze R-Dynamic s danou motorizací od 1 930 797 Kč
Cena s výbavou SE od: 2 267 298 Kč


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Anorex
17. ledna 2018, 12:50
1

Za mě není momentálně hezčí SUV na trhu než právě Velar. Jak exteriérem, tak interiérem....

reagovat
Matěj Podhorský
17. ledna 2018, 12:57
1

Já už jsem svůj test vydal, takže to můžu konečně říct: JO, taky to mám stejně! Snad první auto, které naprosto žeru i v šedé nebo stříbrné. Vypadá jako koncept, vypadá jako by mohl klidně jezdit na elektřinu, a kdyby to bylo vznášedlo na antigraviční pohon a psal se rok 2045, tak mi bude stejně připadat cool.
Ale na fotkách se mi třeba zas tolik nelíbí...

RCNP
17. ledna 2018, 16:17
0

Naživo nevypadá tak rybovitě jako na fotkách, což je dobře. Ač na druhou stranu v reálu zase vypadá, hlavně ve společnosti ostatních RR, jako takový kombík než SUV. Což je ale spíš nezvyk, když je člověk zvyklý na ty škatule co vyráběli posledních tisíc let. Na druhou stranu může mít člověk všechny hračky "velkých" RR v normální velikosti, což je fajn. Měl jsem možnost sedět v předprodukčním prototypu a ten interiér nemá konkurekci. Je to tak akorát ultra techno, přitom to není německy strohý a člověk by čekal, že tam někam schovali kus leštěnýho dubovýho dřeva aby tam byla cítit ta britská atmosféra. Navíc fyzickej čudl na klimatizaci a rádio je dar z nebes. Navíc jak je to tam implatovaný do těch displejů je bomba. Fakt moc pěkný. Ač čistě subjektivně mi přijde jako nejhezčí SUV, co se týče exteriéru, možná Stelvio (červený) nebo F-Pace (zelenej s černejma blbinkama).

Matěj Podhorský
17. ledna 2018, 17:21
0

Ryba! Jo to je přesně ono. Ale naživo je to dost sexy. A fyzická točítka jsou super. Vlastně jsem používal jen to kolečko, na volantu jsem to moc nezkoušel, reaguje to zmateně:)

Sedrik
17. ledna 2018, 12:54
0

Pěkně napsáno + krásné počasí pro test schopného SUV. Kéž by chtělo zasněžit i v Praze :p

Já jsem na Velar zvědav na živo. Musím se přiznat, že z fotek mě zatím moc nepřesvědčil (jako - je to hezké auto, o tom žádná. Ale to jsou vozy od JLR posledních 5 let tak nějak všechny). Hlavně ta záď (z pohledu auta jedoucího přímo za) na mě působí tak nějak....opuchle?

reagovat
Ka
Kavis
17. ledna 2018, 17:49
0

V technickych udajich by to chtelo opravit ten pocet valcu :) jinak jedno z mala suv, ktere me dizajnove oslovuji,mam rad, kdyz na koncept prcnou spz a zacnou prodavat..

reagovat
Zlo Kočka
17. ledna 2018, 18:18
0

Oops, díky, opraveno.

Náhodný Kolemjdoucí
17. ledna 2018, 18:08
0

Já si taky myslím, že na spotřebu defekuje Goro, ale když už to do testů píšete, tak prosím pořádně. Copak je takový problém to změřit podle tankování? Pp dle mých zkušeností ve většině aut kecá..

reagovat
Zlo Kočka
17. ledna 2018, 18:27
0

Za těch pár dní, co mám auto na test, se mi občas celou nádrž projet nepovede. Navíc se přiznám, že počítat zrovna u RR přesnou spotřebu nebyla úplně priorita. Velmi hrubým odhadem to jezdilo za 9-10 litrů v režimu město, hodně rychlá dálnice, zasněžené okresky.

Romus
17. ledna 2018, 18:48
0

U auta ze 2 mega je důležitý kolik ujede na nádrž a ne jaká je spotřeba :-D Myslím že zrovna na autickar.cz by se spotřeba řešit nemusela vůbec...

GanGreen
17. ledna 2018, 19:29
0

Souhlas, spotřebu bych neřešil, stejně tomu každej při testování dává za uši a tak by byla stejně nereálná jako ta kterou si vylže výrobce :D Takže bych prostě psal to co se oficielně povídá a je hotovo...

beastar
17. ledna 2018, 20:39
1

Obecně to je nic neříkající udaj kdysi sem jezdil s 523 za 9 litrů a všichni mi řikali jak to neni možný. Taky sem ale jel s Fabii 1.4 16v do Plzně za 11,4. A rozhodně to nebylo o technickym stavu aut :D U auta co má parametry 2,2 miloše, 700nm a ZF automat, 300hp a vypadá jak klon vesmírný lodi a keporkaka je pravda spotřeba všem zájemcům u zadní části těla.

Ju
Junior
17. ledna 2018, 21:52
0

Bea: Maminám do města to u prdele je. Ale na přesuny to prostě chce nádrž. Pokud to není RR Supercharged. Tam bylo i 100 litrů málo. :D

GanGreen
18. ledna 2018, 06:22
0

Jo jo, nadrz je u auta vzdycky dobra vec...

beastar
18. ledna 2018, 15:07
0

Tak jako vyplatí se to. Pokud se teda to auto nejmenuje Tesla a nejezdí na elektriku zadarmo z peněz všech poplatníků elektřiny (takže všech)

Ju
Junior
17. ledna 2018, 21:54
1

No ale sedíš ve Velaru a vedle tebe na semaforu zastaví týpek v opravdovým Range Roveru. A veškerej feelin je pryč :/

reagovat
Matěj Podhorský
18. ledna 2018, 06:47
1

Neřekl bych, že to je takhle. Dokonce jsem zažil s Velarem situace, kdy se lidé, co maji RR, případně Sport, zajímali o Velar. Samozřejmě, že plnotučnýho mají většinou proto, že je prostě nejlepší (největší, nejpohodlnější atd), ale Velar se prostě líbí. Na druhou stranu třeba ty displeje, které byly při uvedení Velaru největší inovací, dostal už i Sport a plnotučnej, oba po FL.
Co do řízení bych ale řekl, že je to opravdu nejřidičtější RR, přičemž zachovává ten důležitý pocit z Range, který ti Evoque prostě nemůže nabídnout.

Zlo Kočka
18. ledna 2018, 07:16
2

Pravdu díš. Zaparkovala jsem vedle aktuálního Range, zrovna se vrátil majitel a následovalo čtvrthodinové vyptávání. Jenom cenu jsem mu nebyla schopná říct, a když jsem pak o tom přemýšlela, to moje "Já přesně nevím, ještě jsem se nekoukla" mohlo znít docela vtipně :)

MGRR
18. ledna 2018, 19:41
0

Junior: Drive jsem Range Rovery (ty prave) resil, porizoval pouze vybrane limitovane verze a jezdil v nich (daleko to nedojelo, proti Land Cruiseru, ktery jsem mel soubezne).

Jedno je u mne bez diskuse: Range Rover, je jen jeden! Ten pravy a drahy. Stejne jako 911, nebo Land Criuser 200/V8. Nejsme tak bohaty, abychom kupovali levne veci... je fakt, ze nektere zeny v multikulturnich zemich, mluvi o tom, ze muzi uz moc nejsou muzi, Je sice fajn, ze uklidi, umyje nadobi, vysaje a postara se, ale do haje, uz mne jednou za cas neumi ohnout... jako driv :) To jsou slova v cizine zijicich kamaradek.

Ona ma pravy Range Rover/on Sport ; Ona 911 997/on Boxster ; Ona Ferrari/on Focus ; Ona Superb/on Fabia :) Emancipace je hezka :)

beastar
18. ledna 2018, 20:14
0

Ona kadeřníka, pedikůru, solárko, fitko, třikrát tejdně karoten a masáž. On čivavu.

Ju
Junior
18. ledna 2018, 20:38
0

Když jsme u té emancipace: Po Karlíně jezdí jedna krásná 997 Turbo S. S velmi udržovanou dámou za volantem.
A btw. ano. Znám pár párů, kde se paní (za manželovo prachy) promenáduje v naleštěném SUV (X5, Q7, Lexus žádné mrdky z Asie) a manžel jezdít 10-15 starým konfekčním vozem. A to většinou on jezdí dálky za byznysem a partnerka po městě na nákupy. To není emancipace, ale podpantofláctví :)

beastar
18. ledna 2018, 21:38
0

Není to Porsche černý? Btw tfuj Karlín:)) Jinak to je jak u nás já rok starý japonský vergl a stará Bmw( sorry máňo jestli čteš) tomu se říká pravý machismus;) Alespoň že ta Zonda člověku udělá radost. Hlavně teda spotřebou.

MartinCoupe
18. ledna 2018, 21:40
0

Dej jí do CNG, usetříš...

Ju
Junior
18. ledna 2018, 21:49
0

Už v Karlíně naštěstí nedělám, přesunul jsem se na Pankrác. To Porsche je modrý, krásná metla :)

beastar
18. ledna 2018, 22:20
0

Tak já potkávám černou. Teda majitelka je bílá ale auto černý. V Karlíně jezdí v 911 jedna taková namyslena primadona občas na kafe do Charlestonu. Snad nemysliš tu:)) Karlín čtvrť asociálů kterou zachranili povodně:)
Cng ne přemýšlím o lpg to je prej supr do dvanactiválce.

Ju
Junior
19. ledna 2018, 19:00
0

Ono kousek od Karlína má kancly třeba KPMG+v těch barácích směrem k řece sídlí poměrně dost IT firem, tam se na 911 vydělat rozhodně dá.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Explorer 4.0 XLT 2001 LPG 2001
Ford Explorer 4.0 XLT 2001 LPG

2001 rok výroby
204 koní výkon
4 011 ccm objem

Chevrolet K30 CHEVY VAN 1992
Chevrolet K30 CHEVY VAN

1992 rok výroby
1 koní výkon
6 200 ccm objem

Hummer H3 3.5 164kw LPG r.v.2008 2008
Hummer H3 3.5 164kw LPG r.v.2008

2008 rok výroby
223 koní výkon
3 500 ccm objem

Buick Century 1974 1974
Buick Century 1974

1974 rok výroby
222 koní výkon
6 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1978
Chrysler Cordoba

1978 rok výroby
200 koní výkon
6 551 ccm objem