načítám data...

Toyota Camry hlásí návrat na evropské trhy. Zašlape do země Škodu Superb?

14. prosince 2018, 11:23 M P Editorial

Toyota vrací do hry legendární model Camry. Mají se zavedené evropské stálice obávat, nebo půjde o pouhý výstřel do tmy?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Před nějakou dobou se v českých médiích objevila zpráva, že Toyota nám opět do Evropy vrací model Camry. Nové Camry, hezčí, hybridnější. Správně, tak jako třeba v Japonsku už to dělala minulá generace, u nás si také Camry koupíte jen v hybridním uspořádání. Což nemusí být nutně špatně, hybridy od Toyoty si vždy najdou své zákazníky. Celou dobu od představení si však říkám, zda je návrat Camry do střední Evropy, a Česka zejména, dobrý nápad.

Abych to uvedl, přiznám se, že Camry mám rád. Mám krátkou zkušenost s předchozí generací, byť bez hybridu, a ještě v americké verzi. Zkušenost to ale byla moc příjemná. Camry je totiž takový ten velký sedan, který je sice na první pohled obyčejný, ale po určité době se stává vítanou oázou klidu, k čemuž navíc nepotřebuje prémiové materiály, dřevo a ionizátory vzduchu. Camry je americký sedan, ačkoli japonský, funguje přesně jak byste čekali. Velké, nenáročné auto, snadné na ovládání, příjemný společník pro každodenní život. Taková ta věc, na kterou je vždy spoleh a nikdy vás nenechá ve štychu. 

Jenomže…

My jsme v Evropě. Americká auta tady sice mají svou komunitu věrných příznivců, ale pro ty je Toyota americká málo, byť se tak každým coulem projevuje. V Evropě navíc frčí kombíky, nafta, a poslední dobou také SUV. Lidé si raději koupí levnější SUV, které prostě nebude fungovat tak dobře, jako kombi za stejnou cenu. Teď nemám v úmyslu plivat na SUV, mám je totiž také rád, ale realita je taková, že lidé si raději koupí klidně laciné SUV, aby vypadali lépe. Nebo si koupí Octavii, když existuje Auris, který je v mnoha ohledech lepší a ještě navíc levnější. 

V Evropě navíc na Camry čekají vyzyvatelé zvučných jmen, totiž Passat, Insignia, nebo Superb. Citroën své snahy na tomto poli vzdal, což je škoda. Peugeot zase představil novou 508. Všechny tyto vozy navíc budou mít naftové pohony a varianty kombi. Je jasné, že Camry to bude mít velice těžké, byť má samozřejmě co nabídnout. Bohužel právě už první zprávy o Camry nezapomněly zmínit, že oproti konkurenci má menší zavazedlník, takže v mistrovství Evropy v přepravě vzduchu může na medaile pomýšlet těžko. 

Proč si ale koupit Camry a zapomenout na evropské stálice? Myslím, že se pár důvodů najde. 

Zaprvé, Camry vypadá sakra dobře, a na typickém korporátním parkovišti bude představovat menší zjevení. Přitom ale stále zachovává seriózní tvář, v této kategorii se výstřelky moc nenosí. O tom svědčí i šedočernomodrá paleta barev, z nichž jediná karmínová červená svítí jako drahokam. 

Zadruhé, skoro bych se vsadil, že Camry bude pohodlnější a tišší, než protivníci. Třeba sedadla jsou podle prvních posezení navrhována jinak, než zvykem u koncernu VW, a mám tušení, že komu nevyhovují sedačky v Passatu a Superbu, toho může právě Camry oslovit. Pořád je tu však ta Insignia, a Opel sedačky umí velice znamenitě. Mimochodem, právě v interiéru a porovnávání rozměrů si Toyota trochu naběhla. Při představení totiž zmínili, že na zadních sedadlech je nejvíce místa ve třídě, více než ve Škodovce. No, vážení, já teda nevím, jak jste měřili, ale Superb znám, a v Camry není ani zdaleka tolik místa na kolena, když sedím “za sebou”. Jako pokus dobrý. Na druhou stranu, interiér Camry je prostorný dost a víc místa by mi přišlo skoro jako plýtvání. Zkušenosti s předchozí generací navíc ukazují, že Toyota velký sedan umí udělat až nečekaně pohodlný.

Zatřetí, interiér, když už jsme se k němu dostali. Interiér a zpracování. Zde je opět patrná obrovská odlišnost přístupů. Evropská auta sází na jemné detaily, měkčené materiály, tenoučké plastové, tedy chromové, rámečky kolem každého tlačítka a podobně. Jako ono to vypadá hezky, ale k čemu to všechno, když z těch jemných dekorů máte jediný dojem, a to ten, že se to za pár let rozvrže, rozláme a rozpadne. Z inteirérů Toyoty jsem naopak měl dojem, že kdybych vevnitř odpálil ruční granát, tak mě akorát hasiči potom vypláchnou ven a až vnitřek vyschne, může nasednout další řidič. Kabina Camry navíc myslí na řidiče. Má velká tlačítka, fyzická tlačítka, která můžete mačkat poslepu, najdete je kdykoli, bezpečně víte, na co v daný moment saháte. Komu jsou sympatická americká auta, bude spokojen. Kdo preferuje jemné pochromované plastové rámečky, asi se zde nebude cítit dost cool.

Začtvrté, hybridní pohon. e-CVT možná nebude vyhovovat každému, ale celkový výkon téměř 220 koní a možnost jezdit čistě na elektřinu mi nezní nijak zle. Pravda, e-CVT vždy maskuje skutečnou dynamiku, stovka za 8.2s ovšem není špatný výsledek, navíc při očekávání velmi nízké spotřeby. Otázkou však zůstává, zda je tohle lákavé pro firemní fleety, kde se beztak prodá nejvíc aut podobné kategorie. Svou roli samozřejmě sehrají i pojišťovny, bez zvýhodnění hybridů totiž Camry deklasuje vyšší objem motoru. Mě osobně láká vidina ježdění hybridem více, než cestování naftovým konkurentem, a teď se bavíme čistě o pohonu. 

Jestli stále přemýšlíte, zda je dobrý nápad nasadit do Evropy Toyotu Camry, je tu ještě jedna věc. Prodeje. Prodeje mimo Evropu. Camry je velmi populární nejen v severní Americe, ale také na blízkém východě a v Asii. Navíc pro Evropu nebylo vyvíjeno žádné speciální Camry, Toyota prostě vyvinula jedno auto a nabízí jej nově u nás. To znamená, že je nemusí až tolik trápit evropské prodeje a jakýkoli kousek prodaný na starém kontinentu bude příjemným bonusem. Proč ne, tohle může fungovat. 

Tak či tak, ať už bude Camry v Evropě populární nebo ne, já Toyotě fandím. Velký solidní sedan amerického střihu tady chyběl. Takže díky, Toyoto, a budeme se těšit na možnost seznámit se s Camry trochu blíž.

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře