načítám data...

Peugeot 308 SW GT BlueHDI 130: V barvách Francie

Po dlouhých letech představil Peugeot novinku v nižší střední třídě. Zůstal nové 308 francouzský naturel?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Automobilový svět je plný zbytečných předsudků, mýtů a pověr, které zpravidla nejvíce šíří lidé, jež s daným autem či značkou mají jen minimální, či vůbec žádné zkušenosti. Ne, opravdu není vtipné, pod každou zmínkou o Fordu, přidávat fotku vlaku. Stejně oblíbená je také říkanka o vyhýbání se všem autům, co začínají na písmeno F. To zase cílí především na „fšechny Francouze“. Je pravda, že najít si cestu k francouzským vozům může být pro některé jedince poněkud složitější, ale pokud jim dáte šanci, mohou vás velmi pozitivně překvapit. A to mluvím z osobní zkušenosti. Na začátku své řidičské kariéry jsem se na vozy francouzské provenience také koukal s mírným despektem. Jenže pak se objevily postupem času doma dva vozy ze země galského kohouta a oba dva se mi dostaly pod kůži. Světe div se, já si je oblíbil, byť každý z úplně jiných důvodů. Proč o tom povídám? Francouzi mají svůj svébytný naturel, který promítají i do svých aut. A přestože se někomu nemusí pozdávat, je super, když je ono unikátní DNA jasně rozeznatelné. A je škoda, když se snaží vyrobit „jiné“ auto. Nová 308 je pro Peugeot důležitým modelem, o tom nelze pochybovat. Povedlo se v ní však uchovat ten správný francouzský šarm? To si povíme na následujících řádcích.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pokud bych měl vybrat automobilku, u které se mi líbí bez rozdílu celá modelová řada, dost možná bych ukázal právě na Peugeot. Však posuďte sami. Malá 208 má prostě šmrnc a vypadá pořád skvěle. Větší 508 považuji za jedno z nejhezčích aut střední třídy. Snoubí v sobě dravost a eleganci zároveň. Povedly se i všechny crossovery od nejmenší 2008 až po rodinnou 5008. Na všechny Peugeoty se dá koukat a vypadají prostě dobře. A rozhodně to platí i pro zbrusu novou 308. Tenhle zástupce kompaktní kategorie dostal letos po dlouhých letech mezigenerační obměnu a náramně mu prospěla. Lehce konzervativní design předchůdce je ten tam. Novinka je extravagantní, dynamická i elegantní. Tohle se prostě povedlo, a pokud si k tomu vyberete výraznou barvu (buď testovaná červená či zelená), budete rázem středem pozornosti. Ani nevím, jaké konkrétní detaily se mi líbí nejvíce, to auto funguje jako celek. Každá linka má svůj smysl a dotváří celkový dojem. Na mě to funguje a vážně se mi líbí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Interiér je opět veden pod zaklínadlem známým jako i-Cockpit. Nebudu vám tvrdit, že vám to má vyhovovat a sedět, a že si na určitě časem zvyknete. Nemusí to tak být. Každý má rozdílné fyzické parametry a prostorové potřeby. Za sebe jen mohou říct, že já už si zvyknul a tohle uspořádání vnitřku už mi tolik žíly netrhá, byť zcela bez chybičky to pořád není. V nové 308 je toto řešení zase o chlup dotaženější a příjemnější, ale klasika to stále není, o tom žádná. Co však musím pochválit, to je dojem z interiéru. Takový ten subjektivní pocit vnímané kvality. Na tom u Peugeotu očividně zapracovali a výsledek je až neuvěřitelně dobrý. První dojem je skvělý, skoro mám pocit, jako kdybych seděl v interiéru nějaké prémiově značky. Plasty příjemné na dotek, stejně čalounění a všechna madla, na která přímo saháte. To všechno budí dojem kvality a dlouhé výdrže. A je to velmi příjemné. Stejně tak se povedlo vylepšit infotainment, který dříve sklízel poměrně velkou kritiku. Nový systém je výrazně svižnější, s hezčím uživatelským prostředím a je také jednodušší na ovládání. Rozhodně pomáhají programovatelná tlačítka, či spíše jakési widgety na druhém displeji, přímo pod tím hlavním. To je příjemná změna.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Bohužel jsem v interiéru vozu našel i pár věcí, které mi už takovou radost neudělaly. Za prvé sedačky. Ty mají být snad dokonce nějaké ortopedické, ale já si v nich pohodlí za celý týden neudělal. Přišly mi až moc tvrdé, zejména ve střední části opěradla, kde je takové zvláštní žebrování. Možná to bude problém koženého čalounění, neb kolega Jarda, který měl přede mnou 308 a stejné sedačky, ale bez kůže, si na nic podobného nestěžoval. Druhá potíž je o něco horší. 308 ani ve variantě SW nemá zrovna místa na rozdávání. Nejvíc to pocítíte, když instalujete dvě autosedačky. Já nejsem zrovna nějaký obr (184 cm), ale musel jsem si posunout přední sedačku blíž k volantu, než mi bylo milé, aby se za mne mohlo usadit pětileté dítko a nezlomilo si při tom nohy. Manipulaci s dětmi neusnadňují ani poměrně úzké zadní dveře. Potíže nastanou i v případě, že vezete většího spolujezdce. Designový zlom palubní desky míří přímo na kolena a nehezky to tlačí. Vnitřku vozu by prospělo i větší prosvětlení, především v zadní části je trochu ponuro. U Peugeotu rozhodně umí lépe obestavět vnitřní prostor, tady mi přijde, že spíš vyhrála forma nad funkcí.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Pod kapotou je to však pořád stará dobrá Francie. Naftový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,5 litru a výkonu 130 koní je už naším starým známým. Je to jediný diesel, který si můžete v tomto modelu dopřát, a uvidíme, jak dlouho se ještě Peugeotu podaří, udržet jej v nabídce. Projevem je to starý dobrý francouzský diesel. Je příjemně kultivovaný a odhlučněný, takže nic neruší a neotravuje. Nemá při sobě žádnou hybridní výpomoc, která by vyhladila výkonová okénka, takže k ideálnímu životu potřebuje aspoň 1500 otáček. Pak ovšem funguje moc hezky. Navzdory nevelkému výkonu nemá problém s předjížděním, na dálnici můžete nasadit i trochu rychlejší cestovní tempo a nebude to problém. Spojení s osmistupňovým automatem je zcela naprosto ideální a bez připomínek. Důležitým aspektem je také spotřeba. U mě se ustálila na 5,7 litrech, ale asketičtí jezdci se jistě dostanou i pod pět. A to se v dnešní době počítá. Tohle je pravé francouzské DNA.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

To se však bohužel někam zatoulalo při nastavování podvozku. Zkusím to vysvětlit. Nová 308 je jízdně velmi schopné auto. Je tužší a pevnější, což má blahodárný vliv na projíždění zatáček. Celé auto až překvapivě agilně reaguje na podněty volantem, do zatáček vjíždí s chutí, je příjemně neutrální a prostě funguje vlastně zcela správně. Když to řeknu na plná ústa, tak bych řekl, že jezdí jako Golf. A v tom vidím onen kámen úrazu. Opravdu chceme, aby francouzský kombík jezdil jako Golf? Nebylo by lepší mít trochu houpavější a konejšivější podvozek, který by tolik nezakopával na větších nerovnostech? Já bych možná vyměnil tuhle vyšší rychlost v zatáčkách za větší dávku typického francouzského komfortu. Tím spíš, když akustický komfort je na velmi vysoké úrovni. K tomu by se přeci houpavější nastavení náramně hodilo

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Celkové hodnocení Peugeotu 308 SW není jednoduchá záležitost. Rozhodně se jedná o povedený kombík, který má co nabídnout. Je krásný zvenku i uvnitř, má velký kufr a obyčejný diesel. To jsou rozhodně plusové body. Nemohu se však ubránit pocitu, že by si zasloužil ještě o chlup více onoho typického francouzského stylu. Na můj vkus tam vidím až příliš německých prvků.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 499 cm3
Výkon: 96 kW (130 k)
Točivý moment: 300 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1 475 kg 
Maximální rychlost: 208 km/h
0-100 km/h: 10,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 4,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,7 l/100 km
Základní cena modelu s daným motorem: 760 000 Kč
Cena testovaného kusu: 1 067 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
13. července 2022, 07:38
6

Moc krásnej kus auta. Ale jestli bych dal přes mega za 96kW Peugeot? Uffff....To bych si spíš volil tu limetkovou RS, která se tu před časem testovala...

reagovat
To
Tommas
13. července 2022, 09:49
-1

Já se přiznám, že u kombíku mi něco vadí na zadních partiích (nejspíš ten rozšířený zadní nárazník..nevím), ale neviděl jsem ještě na živo, takže možná jen fotky klamou, protože hatch je opravdu v současnosti asi nejpěknější auto ve třídě.
Jinak ale na tu Octavii RS jsem si při pohledu na cenu vzpomněl taky.

MB
MBMB
13. července 2022, 18:19
-2

To je nesmysl to takhle srovnávat. To je cena testovaného auta, které evidentně bylo v "novinářské" konfiguraci, která má příplatky za 300 tisíc. Octavia 2.0 TDI 110 kW se taky dá nakonfigurovat na 1,1 milionu, tedy na cenu RS.

Tahle motorizace začíná na 760 tisíc s automatem v ceně. Octavia s 2.0 TDI 85 kW a automatem začíná v Active na 660 tisíc, ale s tím, že oproti 308 nemá ani parkovací senzory, automatickou klimatizaci, litá kola či metalízu. Když jsem to pokusil dorovnat, tak ta Octavia combi vyšla na prakticky stejných 740 tisíc. Ta cena se tedy zdá v normě.

esmo
14. července 2022, 06:02
1

What? Právě že to smysl má. Top konfigurace 308 vs top konfiguraci Octávie ve formě RS. Co je na tom tak nepochopitelného?

MB
MBMB
14. července 2022, 06:51
1

To nevím, podle mě jsem to napsal jasně. V té testované 308 je narvané úplně všechno, co jde. Když člověk dá všechno možné do Octavii 2.0 TDI 110 kW Sportline, která je protějškem testované 308 GT 1.5 HDI, tak je taky na 1,1 milionu.
Čili 308 v tomhle nijak nevybočuje. To, že taková konfigurace pro většinu lidí nedává smysl a radši by si za podobné peníze koupili jinak naspecifikované modely, je věc jiná a je to pochopitelné.

Mrkef
14. července 2022, 08:50
0

No jo MBMB, jenže tyhle konfigurace jsou reálně maximálně prodejné na operativní leasing a tam bude mít Peugeot jedinou šanci u společnosti, kterou vlastní majitelé z Francie (a těch tu moc není) + za tu cenu máš docela dost na výběr i u ostatních.
A na finále bude zajímavá měsíční splátka u této 308, protože zůstatková hodnota pro naše leasingovky bude minimálně o 150k nižší, než u Okyny, takže odhaduji při cca nájezdu 30k ročně minimálně 15k+ měsíčně, což jsi už v teritoriu právě RSA a dalších ,,lepších'' aut, než tohle.

MB
MBMB
14. července 2022, 11:23
1

Jasně, že tohle nebude zrovna prodejní trhák, sám to píšu. Málokdo si do takového auta dá příplatkovou výbavu za 300 tisíc.
Proto píšu, že upínat se k ceně takového kusu není úplně směrodatné. Když člověk srovná hrušky s hruškama, tak ta Octavia stojí stejně.

Mimochodem nejvyšší PHEV varianta 308 e-GT s 165 kW stojí taky cca od 1,1 milionu, tzn. jako to testované auto a jako Octavia RS.

A že se dá za stejnou cenu koupit buď top motorizace bez příplatkové výbavy, nebo slabší s lepší výbavou, je snad jasné, to si tu nemusíme povídat. A každý holt preferuje něco jiného.

beastar
14. července 2022, 11:27
0

Moc jich není. A zároveň ani ty kde jsou Francouzi majitelem nemají francouzské vozy ve flotile. Viz. Příklad Zentiva. Francouzské služebáky má třeba Temo a to je tuším ryze Česká firma, kde ta auta určitě nejsou ve fullu. Naopak jestli si tohle někdo koupí v téhle specifikaci, tak podle mě jedině fanoušek značky a soukromě nebo na svou firmu.

BigBen
13. července 2022, 12:01
4

Nevypadá špatně, ale asi bych raději koupil benzinový ProCeed 150kW, kde mám maximální výbavu za cenu kde Peugeot teprve "začíná" :-)

reagovat
beastar
13. července 2022, 12:09
1

Pěkný ale ne za ty peníze s takto skvělým výkonem.

reagovat
HeavySmoker
13. července 2022, 14:03
7

Stellantis asi zabudol aké je jeho miesto na trhu a kto sú jeho zákazníci. Nemám pocit že by zákazníci modelov ako 308 alebo Astra túžili semi-luxusnom aute, vlastne som si úplne istý že v minulosti kupovali tie autá preto že dávali veľa hodnoty za peniaze a akceptovali kompromisné materiály alebo jazdné vlastnosti. Dealerom Kia/Hyundai určite nová 308-čka robí radosť.

reagovat
Be
Beran
13. července 2022, 20:51
0

Dane, jake mas detske sedacky? Se 182cm vozim vzadu 5 lete dite v etalonech mala mista vzadu (fabie 3, golf 4) a nic jim nechybi.

reagovat
Daniel Borský
14. července 2022, 09:21
0

Nic zvláštního, takovou tu běžnou klasiku. Britax Romer Kidfix 2S. A prostě tam malá neposkladala nohy, dokud jsem si nepřitáhl já sedačku k volantu.

bitner
14. července 2022, 09:34
1

To je leta tradovana hovadina, ze rodiny s malyma deckama nepotrebuji velke auto (misto vzadu). Extremni zrout mista je vajicko, sedacka uz je trochu lepsi. Male auto staci, pokud maji decka od 130 do 150 cm a potrebuji max podsedak. Jak uz pak rostou, tak uz je nutne je brat jako dospele osoby. Muj syn ma v necelych 15 letech 187cm, dcera v 11 170. Jestli jeste porostou nevim, ale Sup by se mi proste hodil. Nebo aspon Roomster se zadnima sedackama v zadni poloze.

Be
Beran
14. července 2022, 14:12
0

Dan: Asi Francouzi neumi delat proporce auta pro cechy :-)
Bitner: Ve vyse uvedenych autech vzadu vozim vajco, podsedak a britaxe pro 4 lete dite. Vic mista by to vzadu sneslo, ale zit se s tim da na pohodu. Vetsi problem bylo sehnat zadni stredni 3 bodovy pas do ctverky golfa :-D

bitner
14. července 2022, 14:18
0

Beran: tak zkus vyrust jeste 11 cm a pak za sebe v te F3 dat vajco.

Be
Beran
14. července 2022, 14:32
0

Ja uz muzu rust jenom v pase, takze to zkouset nebudu.
Pokud mas 193cm, tak jsi velmi nadprumerne rostly. Ja vychazim ze svych mirne nadprumernych 182cm a sve zkusenosti s detmi vzadu.
Btw nez Supa nebo Rumuna, koukal bych radsi na Alteu XL.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem