načítám data...

Peugeot 3008 GT: Zaslouží si titul Auto roku?

Nejnovější přírůstek do rodiny Peugeot vyvolává velké vášně a to se jeho prodej teprve rozbíhá. Bude z něj bestseller nebo prodejní propadák?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Letošní volba Evropského Auta roku vyvolala velké vášně a zvedla obrovskou vlnu nevole jak mezi odbornou, tak i mezi laickou veřejností. Dokonce i naše redakce měla potřebu se k této diskutabilní anketě vyjádřit. Jak je možné, že v konkurenci takových skvělých aut jakými jsou nový Mercedes třídy E, Volvo S90 či kouzelná Alfa Romeo Giulia, mohlo vyhrát něco tak všedního jako Peugeot 3008? Přiznám se, že sám nevím. Neznám přesně hodnotící kritéria, či jinou motivaci volitelů, ale nemohla 3008 vyhrát skutečně proto, že Peugeot vytvořil opravdu dobré auto? Jestli se mu to povedlo a svůj titul si nová ,tři tisíce osmička' zaslouží, to jsme zjišťovali během klasického týdenního testu. 

Původní 3008 byla kompaktní crossover někde na pomezí nafouklého kombíku a MPV. Co si budeme nalhávat, příliš krásy nepobrala. Vypadala trochu jako naštvaná velryba. Tehdejší designový jazyk Peugeotu nebyl zrovna líbivý. Ani jízdně to nebyl žádný zázrak. Oblibu si tak tento model získal především svou variabilitou v interiéru a celkovou prostorností. Přes to všechno si však dokázala své zákazníky najít a ve výrobě vydržela dlouhých 8 let. U nové generace ale Peugeot otočil kormidlem o 180 stupňů a vyměnil trochu praktičnosti za velkou dávku stylu a líbivosti. Jestli je to dobrý tah, to ukáže až čas. Kvality nové 3008 si ovšem ukážeme již dnes.

 

Design. Nemůžu si pomoct, ale mně se ta věc prostě líbí. Přestože jsem spíše vyznavačem klasických tvarů a obdivuji sedany, případně větší kombíky, 3008 na mé smysly funguje skvěle. Podle ohlasů veřejnosti soudím, že nejsem jediný komu se líbí. Celý týden, co Peugeot parkoval na jednom nejmenovaném sídlišti na severním okraji Prahy, kolem něj proudili lidé a zastavovali, aby si mohli francouzské SUV prohlédnout zblízka. Vrcholem pak byl sobotní rodinný oběd ve vynikající řecké restauraci v Davli. Chvilku poté co jsem zaparkoval, zastavil za mnou jistý velmi oblíbený roadster s mrkačkami, z něj vystoupil mladý a pár a okamžitě se jal okukovat tohoto francouzského lva. Vážně by mě nenapadlo, že někoho se zálibou v puristickém roadsteru může okouzlit i tak odlišný vůz. Pro Peugeot jenom dobře, aspoň se zapomene na dlouho dobu temna, kterou odstartovaly modely končící sedmičkou. Přestože i tahle modelová řada ze začátku milénia měla jisté kvality (např. praktičnost takové 307SW je dodnes obdivuhodná), design mezi ně nepatřil. Málokdo je považoval za hezká auta, poznávacím znamením tehdy byla především velká tlama. Tomu je naštěstí konec, francouzští designéři se rozhodli hrát na city a emoce. A daří se jim to na výbornou. Nová 3008 je vzhledově sebevědomá a do té správné míry agresivní. Svalnatá příď s ostře profilovanými světlomety, čelní maska s negativním sklonem, sebejistý boční profil se stoupající linkou v oblasti zadních dveří a zadní svítilny s jedinečnou grafikou. Tohle se opravdu povedlo. Na první pohled víte s kým máte tu čest. V našem případě design podtrhuje výbavový stupeň GT. Dvoubarevné lakování upoutá pozornost, i když já bych se bez něj asi dokázal obejít. Vnější design je opravdu silnou stránkou tohoto francouzského crossoveru. 

Pokud vás oslovuje exteriér 3008, pak věřím tomu, že najdete zalíbení i v jeho interiéru. Já osobně dlouhou dobu bojoval s interiéry nových Peugeotů. Neseděl mi malý volant, umístěný někde mezi koleny. Nezvyknul jsem si na budíky vytažené ke spodnímu okraji čelního skla a vůbec největší problém jsem míval s integrovaným infotainmentem, který sdružoval všechny ovládací prvky vozu. Nová 3008 kombinuje úplně všechny prvky, které mi vždy vadily. Nicméně, světe div se, tady mi to z nějakého záhadného důvodu vůbec nevadí. Na miniaturní dvouramenný volant jsem si zvyknul než jsem dojel na první semafor. Infotainment stále sdružuje téměř všechny komfortní prvky vozu, ale funguje mnohem lépe než dřív. Konečně se povedlo odladit software, takže systém je svižný a nezadrhává se. Dobrý nápad jsou také klasické čudlíkové ovladače na palubní desce pro rychlý přístup k jednotlivým funkcím. Když chcete ku příkladu nastavit klimatizaci, již nemusíte hledat ikonku na dotykovém displeji a snažit se do ní za jízdy trefit, abyste se vůbec k nastavování dostali. Prostě jen zmáčknete obyčejné tlačítko a na displeji se okamžitě zobrazí ovládání klimatizace. Vůbec největší nadšení ve mne budil velký 12,3 palcový displej nad volantem, který nahrazuje klasický přístrojový štít. Má velmi dobré rozlišení, je skvěle čitelný a přehledný, se širokými možnostmi nastavení. Preferujete klasiku a máte rádi obyčejné budíky? Není problém. Chcete mít přímo před sebou navigační mapu? Jasně, i to umí. Vážně pěkné. Velmi se mi líbí také orientace na řidiče. Všechny ovládací prvky jsou natočeny směrem k vám a jsou pěkně po ruce. Člověk se tak nemusí nikam natahovat, vše je tam kde má být. Peugeot označuje svůj interiér souhrnným názvem i-Cockpit a je na něj patřičně hrdý. Má být proč, funguje výborně. Peugeot 3008 boduje také prostorností vnitřku, i dozadu se vejde dospělý člověk  a do kufru jsem bez problémů složil kočárek. Za mně schváleno. Líbí se mi černé čalounění stropu, to je opravdu praktické. Interiér se opravdu povedl a mohu jej pochválit, i když pár přešlapů by se zde také našlo. 

Za prvé, vážně je nutné obložit celý interiér lacině vyhlížejícím pseudodřevem? Hliník by podle mého vypadal určitě lépe, tím spíš u sportovněji pojaté varianty. Za druhé, středový tunel by mohl být užší. Člověk běžné velikosti se vejde bez problémů, ale jakmile má vaše oblečení velikostní štítek XL, pak se budete cítit trochu stísněně. Třetí stížnost věnuji sedačkám. Vypadají velmi zajímavě a extravagantně na pohled, že? Sedí se na nich přesně tak jak si myslíte. Zvláštní prošívání mě celou dobu tlačilo do zad a nemohl jsem si na to zvyknout. Aspoň že jsou dimenzovány i na velkého člověka a můžete si prodloužit sedák, což se na delší cestě opravdu hodí. Další věcí, která mě poněkud rozčilovala, byla parkovací kamera. Umí sice pohled z ptačí perspektivy a přiblíží vám detail když se blížíte k překážce, ale to rozlišení. Škoda, že Peugeot použil patrně nějakou web kameru z roku 2005, protože kvalitní displej, jaký je v interiéru by si zasloužil mnohem lepší kameru. Můžete mi také někdo vysvětlit proč se auto, které je vybaveno bezklíčovým přístupem, neumí samo zamknout když se od něj vzdálíte? Proč je nutné pokaždé ohmatávat kliku? Tyhle věci by si zasloužily při nejbližší příležitosti napravit. 

Crossovery a SUV nebývají zrovna synonymem pro zábavné svezení. Nebudu vám nic nalhávat, ani 3008 není výjimkou, přestože se honosí přídomkem GT. Není se ani moc čemu divit, když je postavená na platformě Citroënu Picasso. Tři tisíce osma jezdí přesně tak jak se sluší a patří na moderní crossover. Je poměrně pohodlná, i na velkých 19 palcových kolech filtruje nástrahy českých silnic v podstatě bez problémů. Snad jen na krátkých příčných nerovnostech se ozývají větší rány než by bylo záhodno. V zatáčkách je těžkopádná, ale pokud jedete na kvalitním asfaltu, nechá si líbit překvapivě dost věcí a neztrácí sebedůvěru. Jen řízení mi přišlo poněkud hyperaktivní, v takovém autě bych si dokázal představit i vláčnější reakce na pohyby volantu. Nemile překvapen jsem ovšem byl na méně kvalitních okreskách. Jakmile je silnice rozbitá, a že teď po zimě jich najdeme více než dost, pak Peugeot rychle ztrácí jistotu. Zadní náprava nehezky poskakuje a kupodivu i přední kola ztrácí přilnavost. Výsledkem jsou velmi časté zásahy stabilizačního systému a samotná jízda má do plynulosti a rychlosti daleko. Daleko přirozenějším prostředím než okresky, jsou pro 3008 dálnice. Na nich odhalí všechny své přednosti. Směrová stabilita je příkladná a poměrně vysoký Peugeot se nenechá vykolejit ani silným boční větrem. Co mě však nejvíc překvapilo a zároveň potěšilo? Zcela jistě akustický komfort. Ten je vynikající a téměř prémiový chtělo by se říct. Do nějakých 160 km/h nemusíte zvyšovat hlas při debatě se spolujezdcem, ani otáčet kolečkem hlasitosti u audia doprava. Také motor je pro dálnici jako stvořený. Dvoulitrové HDI má rovných 180 koní a nechybí mu síla. Není to žádný trhač asfaltu, ale rozhodně se jedná o zcela adekvátní pohonnou jednotku. Na poměry naftových čtyřválců se jedná o vcelku kultivovaný motor, rozhodně vás nebude obtěžovat nemístným hlukem. Spotřeba se dá udržet pod sedmi litry na sto. Velmi příjemným společníkem je také šestistupňový automat, který řadí hladce a rozvážně. Není z nejrychlejších, ale je velmi povedený. Má i zajímavý, trochu futuristický volič a pro případ potřeby také pádla pod volantem. A když říkám pod volantem, tak opravdu myslím pod, jsou totiž ukotvena na sloupku řízení. Hezký detail, že? 

Asi jste si všimli, že jsem se celou dobu snažil vyhnout otázce položené v úvodu. Zaslouží si Peugeot 3008 titul Auto roku? Zodpovědět tuto otázku není vůbec jednoduché. Velmi záleží na úhlu pohledu. Alfa Romeo Giulia je skvělá z pohledu nadšence do aut, je hezká a výborně jezdí. Mercedes třídy E je úžasný z pohledu technologického nadšence, všechny systémy, kterými disponuje jsou jako z budoucnosti. A Volvo? To je brilantní a super bezpečný kus techniky vysochaný snad z jednoho kusu ledu. Téměř dokonalé dílo pro nadšeného obdivovatele architektury. Čím tedy může v takové konkurenci bojovat Peugeot 3008? Objektivně vzato, zřejmě ničím. Je to však téměř ideální auto pro běžného uživatele, kterého auta zas tolik nezajímají. Je dostatečně velký a prostorný, skvěle vypadá, má výborný interiér, moderní výbavu a je cenově dostupný. Pokud se francouzským inženýrům někdy v budoucnu podaří vyladit podvozek tak, aby lépe fungoval na nekvalitním povrchu, bude mít jen málo chyb. Nemohu říct, že si 3008 ten titul zaslouží. Nemohu ale také říct, že si ho jisto jistě nezaslouží. Jestli je tedy tím správným autem roku, to už záleží čistě na vás a vašich preferencích.  

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

gr
greg
20. dubna 2017, 08:05
0

Keď už SUV nefunguje ani na menej kvalitnej ceste, to mi pripadá na kandidáta auto roku maximálne keby tú anketu hodnotil šáša Krusty :)

reagovat
M P
20. dubna 2017, 10:13
1

Tady asi bude vznikat lehké nedorozumění. Ona totiž spousta starších SUV a terénních aut moc nezvládá rozbité silnice, ať už kvůli tomu, že je odpružení tuhé kvůli vyšší stavbě karoserie, nebo proto, že podvozek mlátí, a celé auto se v zatáčkách hrne ven jako cisterna plná vody, jak kdysi trefně poznamenala Zlokočka. Potom stačí, když v zatáčce přijde lehká roleta, a takové auto je ztracené. Musíme se na to ale podívat pohledem běžného řidiče, který těžko kdy bude testovat meze přilnavosti na rozbité silnici, schválně si někdy povšimněte, jak pomalu lidé jezdí po těch nejhorších cestách, a to zejména do zatáček.
A jestli se 3008 v podobných situacích dostává k mezím přilnavosti, stále bych to neviděl jako nějaký klíčový nedostatek. Ano, dnes spousta aut zvládá i opravdu nechutné povrchy, ale stále je dost těch, které mají ve vyšším tempu mírné obtíže, takže to není důvod 3008 odepsat jako nezpůsobilou.

Polar Bear
20. dubna 2017, 08:13
0

Tak bodujeme:
Vzhled - z fotek se mi to nelíbí. Musím kouknout naživo
Interiér - vzhled nic moc, ale: plus za designové oddělení prostoru řidiče a obrovské plus za to, že se dá digitálně "zmizet" naprosto zbytečný rychloměr a dát tam něco užitečnějšího. Plus za ticho
Motor - ropa, no comment. Doufám, že mají v nabídce i nějaký rozumný benzín nad 200 koní (teda pokud ta věc neváží dvě tuny - pak 300 koní je adekvátní)
Převodovka - za mě plus :) Jízdní vlastnosti podle popisu spíše mínus

E Auto roku - hloupý vtip
Koupil bych si to - asi ne, není to můj šálek kávy
Akceptoval bych to jako služebák na jakékoliv trasy - absolutně no problem. V této roli bude skvělý (pokud to nepodělají ty sedadla - ale sedačky od frantíků mám rád, tak snad.. )
Ze článku bude asi moje hodnocení tak zkreslené (až na to auto roku, za tím si stojím), že to nemá význam. Ale článek (recenze) dobrý, všechno na co bych se zeptal je tam :),

reagovat
briza
20. dubna 2017, 12:10
0

Čéče Medvěd, ty máš na ty výkony nějakou zvláštní obsesi, ne? 400 koní v Oktávce, 200 -300 v téhle krabičce... To aby koncern dal třeba do Q7 rovnou motor z Širóna, smysl by to dávalo zhruba stejný...

Polar Bear
20. dubna 2017, 13:10
0

Nevím, možná ano. Ale mluvím z vlastní zkušenosti. Moje hrobařská dodávka má 2t a 300+ koní. A je to tak akorát. Doporučuju :)

MartinCoupe
21. dubna 2017, 21:52
0

Tuhle nemoc mam taky

MartinCoupe
21. dubna 2017, 21:58
0

A myslim, ze s temi 400Ps slo spis o to mirne zavadejici pojmenovani RS obecne, nez o jeden konkretni model Skodovky :-)

Ro
Ronoath
20. dubna 2017, 09:36
0

Velmi hezky napsáno! A zcela se ztotožňuji i s pohledem na zisk titulu "Auto roku". Záleží na preferencích.

reagovat
krab
20. dubna 2017, 09:38
0

Auto roku. to je taková reklamní záležitost... V dávných dobách vítězili auta, které v tom roce přinesly něco inovativního, snadno se dalo vystopovat proč zrovna ten rok, to které auto...

V dnešní době nemáme vyloženě špatných aut a vyloženě vynikajících aut. Rozdíly se zmenšují a zákazník si vybírá podle svého vkusu a patrně i ovlivněním reklamou a její dobře udělanou kampaní. Vlastně sám nevím přesně podle jakýho klíče si většina zákazníků dnes vybere auto v nižší nebo střední třídě. Každopádně 3008 podle toho testu nepřináší nic závratně nového. Jezdil jsem dva dny pouze malou 208 a ten design přístrojovky ( podobný jako vidím tady) mě nesedl. Myslím tím, že jsem se v tom necítil příjemně. 3008 nevím...

Dobře na mě ze současných Peugeotů zapůsobila 508 Combi, tu bych dokonce preferoval v té třídě před mnoha jinými autami a 5008, která mi za tu cenu přišla náhodou hodně praktická pro rodinu, takže smysl jsem pochopil.

reagovat
M P
20. dubna 2017, 10:21
0

Nesoudil bych i-cockpit podle zkušenosti s 208. Tam mi to taky moc nesedlo. 2008 už byla o kus lepší a taková 308 absolutně bez problémů. Já ty jejich kabiny mám vlastně celkem rád. A dokonce i ten volant ve tvaru fazole v obyčejných verzích dokážu tolerovat, a líbí se mi, jak je nízko.

Matěji Matěji, že ty máš ten Peugeot nakonec rád. Abys tady za chvíli nezačal mluvit francouzsky a každé druhé úterý stávkovat :)

krab
20. dubna 2017, 10:34
0

Matěji, Matěji, mě by se Peugeot taky moc libil :) .. ale ta nesehnatelná 309 GTI z obrázku Vavrisova článku ze včerejška....

Máš ale samozřejmě pravdu. Není nic idiotštějšího než hodnotit něco co neznám. 3008 jsem člověče snad ani na živo neviděl, nebo si toho nevšimnul. Nepřijde ti náhodou, že to trošku vykrádá concept "DS Automobiles" ? ( myslím DS4..)

BobAsh
20. dubna 2017, 21:39
0

Krabe, mám teď na test 508 RXH, a že by to byl zrovna korunní klenot Peugeotu... no... možná je to lepší než Opel Insignia. Možná.

PeterLuk
21. dubna 2017, 00:00
0

508 podľa mňa vyzerala, minimálne keď bola nová vynikajúco, ale naživo mi prišla... nudná. Sterilná, nezáživná. Bol som z toho trochu sklamaný, v porovnaní s Mazdou 6. Ale oproti Superbu či Passatu (B7) mi tam chýbali akurát tie odkladacie priestory, ináč si nemajú, podľa mojich krátkych skúseností čo vyčítať.

bitner
20. dubna 2017, 10:32
1

Karel Gott roku...

reagovat
PeterLuk
20. dubna 2017, 23:58
0

Nemýliš si to s anketou Auto roku v ČR/Auto roku na Slovensku? Tam to stále vyhráva jedna a tá istá značka a k tomu to vážne sedí. Niežeby táto anketa mala nejaký večší zmysel, ale Peugeot vyhral Coty naposledy v roku 2014 a predtým 2002. Či záslúžene, tým si v rokoch 2014 a 2002, vrámci konkurencie niesom istý, ale why not...

bitner
21. dubna 2017, 08:22
0

Popravde se v tom neorientuju. Myslel jsem to tak, ze to nema smysl sledovat, protoze z toho nic zajimaveho nikdy nikde nevzejde.

Pochtli
20. dubna 2017, 11:15
1

Nějak mi přijde, že poslední dobou je design aut čím dál "složitější" až přeplácaný, se snahou šokovat různými patvary (viz světla u tohohle).

reagovat
briza
20. dubna 2017, 12:07
0

Zastávám názor, že v jednoduchosti je síla, čili tahle zplácanina si k mému srdičku najde cestu těžko. Nějak mi to připadá jako snaha o originalitu za každou cenu. A to se bavím o exteriéru. Interiér klasická děs bída a utrpení a to se nebavím o tom, že se mi designově hnusí, ale hlavně o tom, že je, alespoň pro mě, totálně nefunkční. Od doby, co začali takhle řešit budíky, jsem se projel v pár Béžotech a ve chvíli, kdy jsem si nastavil sedadlo na svojí kolohnátskou postavu, přestal jsem částečně vidět na budíky, protože mi je jednoduše zakrýval volat. Prostě radost až na kost. Nehledě na to, že ridičsky jsou ta auta naprosto tupé, byť už to asi není taková hrůza, jako třeba minulá generace 308, s níž jsem trochu ostřeji projel sjezd z Modřanské na spojku a vlnit se přestala až u sjezdu na Krč :)

reagovat
Ke
Kebek1
20. dubna 2017, 19:00
0

Můj otec loni vybíral auto
Zajel do Peugeota kde zrovna vyložili 3008GT ,byla to láska na první pohled a otec byl první kdo se svezl
Nedávno jsem viděl papíry a má objednanou konfiguraci za 1M

reagovat
Po
Pospis
20. dubna 2017, 20:46
0

Hmm k 3008. nevím jak ve verzi GT ale v normálních konfiguracích mi vadí krátké sedáky nemožnost nastavení sedaček. Nepohodlné sezení bez bočního vedení. Bídně zpracované a špatně svítící halogenové světlomety.... a hlavně poruchovost.

reagovat
PeterLuk
20. dubna 2017, 23:53
0

Asi by som si ho nekúpil, ale: som za toto auto rád. Vždy keď ho vidím, pôsobí medzi ostatnými autami ako zjavenie z budúcnosti. Ten dizajn medzi ostatnými autami fakt vyniká.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem