načítám data...

Opel Astra GS Line 1.6 Turbo 180 PHEV: Lepší než kdy dříve

První Astra v historii, která nevznikala pod taktovkou GM. Jaký to na ní bude mít vliv?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Opel Astra je jméno, které má zvuk. S Astrou se setkáváme již 31 let. Přesně 1. srpna 1991 nahradila kdysi oblíbený model Kadett a byla to trefa do černého. V dobách své největší slávy proháněla i VW Golf v prodejích na evropském trhu. V letech 2005 a 2006 se dokonce stala nejprodávanějším autem celé Evropy. Dnes tu před námi stojí generace číslo šest, která přichází s jednou velkou změnou. Jedná se totiž o vůbec první Astru v historii, která nevznikala pod taktovkou koncernu GM, nýbrž prvně využila všechny možnosti, jež nabízí skupina Stellantis. Bude stejně úspěšná či dokonce lepší než předchůdci? Podařilo se zachovat to správné DNA oblíbeného modelu? To si povíme na následujících řádcích.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Kdysi jsem v nějakém starším testu Opel napsal, že mám k samotné značce takový zvláštní vztah. Nikdy mě žádným svým modelem neurazila, ale taky asi ničím zvlášť nenadchla. Ani nevím, čím to bylo. Možná mě neoslovoval design, možná interiéry jejich aut, fakt nevím. Musím však přiznat, že aktuální designový jazyk Opel se mi líbí velice. Nová maska Vizor sluší každému modelu, na který ji Opel nasadil a konkrétně na Astře se úplně vyjímá. Nová Astra je názorným příkladem, jak vypadá takový chytrý design v praxi. O červeném hatchbacku byste asi neřekli, že vypadá nějak převratně nebo kontroverzně, že ne? Naopak, na první i druhý pohled vypadá vlastně relativně konzervativně. Pak si ovšem začnete všímat jednotlivých zajímavých detailů, dávat si to celé dohromady a vyjde z toho až překvapivě atraktivní vůz. Není to prvoplánová krása, která okouzlí každého na počkání. Je to chytrá krása, která se vám bude dostávat pod kůži postupně, až vás nakonec zcela pohltí. Prostě čistý atraktivní design, bez zbytečných výstřelků. Velmi dobře odvedená práce, musím smeknout.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohled do interiéru je možná ještě zajímavější, než zvenku. Dominantním prvkem jsou dva displeje před řidičem, které jsou spojené v jeden a celé pracoviště pilota tak příjemně obklopují. Využití displejů mi nevadí, když dává smysl a tady rozhodně dává, takže za mě dobré. Oba hlavní displeje potěší hezkou grafikou i rozlišením. Ten centrální, zprostředkující primárně infotainment vozu, navíc nabízí široké možnosti individualizace, takže si jej můžete nastavit přesně dle svého obrazu, což nebývá všude pravidlem. Staromilce Astra potěší tím, že zachovává fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace a rychlejší přístup k nejpoužívanějším funkcím. Zvláštní pochvalu si zaslouží dvě věci. Tou první jsou velmi dobré sedačky, které Opel prostě umí. I nadprůměrně rostlý jedinec si v nich najde dobrou pozici, ve které se dá přežít i dlouhá cesta napříč Evropou. Druhou věcí, která mě nadchla, je head-up displej. Ten je promítaný přímo na sklo, je překvapivě rozměrný a ukrývá v sobě i mapu. Vlastně tak člověk nemá potřebu koukat na budíky, protože všechno důležité má přímo před sebou. Po zkušenostech s novým Peugeotem 308, jsem se trochu obával, jak na tom bude Astra s vnitřním prostorem. A musím jen poznamenat, že pokud netrváte na netradičním uspořádání vnitřku, pak je zjevně mnohem jednodušší obestavět klasický vnitřek. V Astře s běžným rozestavěním interiéru se dají nastavit přední sedačky docela jinak než v Peugeotu a tím se získá cenné místo i na zadních sedačkách, kam se vejdou bez problémů dvě dětské autosedačky, s čímž jsem u francouzského sourozence trochu bojoval. Snad jen kufr by mohl být objemnější, ale to už je úděl plug-in hybridního hatchbacku. Někam se ty baterky strčit musejí. Na druhou stranu, 352 litrů je asi dostatečný prostor pro každodenní fungování. Na 14 denní rodinnou dovolenou bude potřeba asi ještě box na střechu. Vadit tak budou nejvíc asi poházené kabely v kufru, neb na ně není žádné vyhrazené místo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Už jsem nakousnul, že o pohon tohoto pohledného hatchbacku se stará hybridní ústrojí. Stellantis se snaží nahradit pomalu, ale jistě dieselové motory těmi hybridními. Je to jistě zajímavá myšlenka, ale má ještě pár neznámých. Například cenu. Ale o tom až později. Pod kapotou červeného hatchbacku pracoval osvědčený systém, který spojuje benzínovou jednašestku a elektromotor. K testu jsme dostali tu slabší verzi, jejíž systémový výkon se vyšplhal na hodnotu 180 koní a 360 Nm. Těmito čísly asi nikoho dnes neohromíte, ale na normální cestování je to více než dostatečná porce síly. Astra dosprintuje na stovku pod 8 vteřin a maximální rychlost se zastaví za hranicí 220 km/h. To rozhodně značí, že se nejedná o pomalé auto. V praxi je soužití jednotlivých motorů bezproblémové. Při nabitém akumulátoru se auto primárně snaží pohybovat na elektřinu, a to za každou cenu. Režimy si samozřejmě můžete zvolit ručně, ale většinou to člověk nechá na samotném voze, ať se stará samo. Přechody mezi elektrickým a hybridním módem jsou téměř neznatelné i díky tomu, že čtyřválcový zážehový motor je příjemně kultivovaný a dobře odhlučněný. Jediná situace, kdy hybridní soustava trochu zaváhá je ta, kdy se pohybujete čistě na elektřinu a potřebujete naplno přidat. Musíte chvilku počkat, než si auto uvědomí, co po něm chcete a zapojí všechny motory tak, abyste měli k dispozici maximální výkonový potenciál.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Zvyknout jsem si však nedokázal na brždění. Opel využívá jak rekuperativní, tak klasické brzdy, ale dělá to takovým zvláštním způsobem. Často se tak stává, že dobrzďujete za autem před vámi a máte stisknutý pedál brzdy určitou silou, kterou neměníte. Auto však v jednu chvíli z ničeho nic začne brzdit víc, aby v příštím okamžiku brzdilo zase méně. Výsledkem je takové lehce neurotické pocukávání, které není zrovna příjemné. Tohle by zasloužilo pečlivější kalibraci. Spotřeba se klasicky bude odvíjet od toho, jak pečlivě budete nabíjet, ale to už je u PHEV aut klasika, která nepřekvapí. Já ujel 800 km se spotřebou 2,1 litru na sto, ale každou volnou chvilku jsem využíval k dobíjení, i když to znamenalo, že se projdu třeba o kilometr dál, než by bylo nutné. Mé nabíjení bylo už patrně lehce za hranicí komfortu běžného užívání. Na druhou stranu, Opel umožňuje dobíjecí výkon 7,4 kW, což příjemně zkrátí dobíjecí časy a pomůže většímu využívání elektřiny. Čistě v elektrickém režimu ujede Astra asi 53 km. A kupodivu se podobné číslo umí dostat i na dálnici, když se jede plynule.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Trochu jsem měl obavu, když jsem se dozvěděl, že celkové ladění auta probíhalo výlučně v Německu. Tím spíš, když mi francouzský Peugeot přišel trochu tuhý. A jsou to obvykle Němci, kteří auto spíš přitvrdí, než změkčí, zatímco od Francouzů obvykle čekáme opak. Takže jistě chápete mé obavy. Chyba lávky. Podvozek Astry je bez přehánění vynikající. Je komfortní, pohodový a zároveň velmi jistý, co do rychlejší jízdy. Nebude vás bavit takovým tím starosvětským způsobem, ale je efektivní a umožní Astře vrhat se do zatáček až překvapivě neslušnými rychlostmi. Zároveň vás potěší i řízením, které vás nebude znervózňovat a naopak vám dodá jistotu. Ve chvíli, kdy nebudete mít náladu na takové hrátky, tak vás kompaktní Opel ukonejší příjemně komfortním podvozkem, který do interiéru nepropustí žádné nechtěné pazvuky či snad dokonce nepříjemné rány. Tohle se povedlo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Nová Astra je velmi dobrá. Skvěle vypadá. Má silný a úsporný (když se trochu snažíte) motor. Boduje i povedeným interiérem a opravdu báječně naladěným podvozkem. Je to prostě komplexní balíček bez výraznějších slabin. A také potvrzení toho, že na jednom základu mohou bez problémů vzniknout dva zcela odlišné vozy. Z francouzského sourozence jsem byl takový rozpačitý, ale Astra se mi opravdu líbila. Rozhodně si zachovala své DNA z dob minulých a přidala i trochu nového koření, pro lepší dojem. Jen si nemyslím, že bude opakovat prodejní úspěchy svých předchůdců, navzdory tomu, že co do schopností se jedná patrně o nejlepší Astru vůbec. Doba je jinde a trh si žádá jiné vozy. A nepomůže ani cena, která se v této specifikaci vyšplhala lehce přes milionovou hranici.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 598 cm3 + elektromotor
Celkový výkon: 133 kW (180 koní)
Točivý moment: 360 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická 
Pohotovostní hmotnost: 1 678 kg 
Maximální rychlost: 225 km/h
0-100 km/h: 7,6 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná: od 1,1 – 1,1 l/100 km (14,2 – 15,1 kWh/100 km)
Spotřeba v testu: 2,1 l/100 km
Cena základní verze PHEV (testovaná): 859 900 Kč (1 022 990 Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
21. srpna 2022, 22:09
4

Takhle. První problém je prostě cena. I když dnes samozřejmě nepřekvapí. Design se myslím povedl i když reálně sází hlavně na světla a jejich tvar. Vizor působí mile futuristický přitom s jistou dávkou historie. Přijde mi že trochu odkazuje na modely z osmdesátých let. Za mě je největší slabinou právě interiér. Když si odmyslíme displeje. Tak jsou to lány docela hnusný šedě a plastů. Nemá to duši. Ani vlastní originální nápad ten sklad Stellantisu;) Ten je tam moc vidět. Dobré rozlišení displeje měla třeba i Tesla už před sedmi lety ... Potřebuju víc abych dal milion za hatchback.

reagovat
ro
rock
21. srpna 2022, 23:13
2

No, já su chudéch rodičů syn, tak se dívám spíš na ty ceny "již od", ale ani tam Astra zrovna nezáří. Je to okolo 550 t, podobně vybavená Scala bude +- nastejno, Mégane o něco málo níž a KIA s Hyundaiem to podstřelí snad o stovku (což je teda v téhle cenové kategorii dost raketa).
Ale zase ve srovnání s 308 od Peugeotu je to za pusu, tam se Stellantis už úplně urval ze řetězu.

Mrkef
22. srpna 2022, 08:43
0

A máš tam i srovnatelné výbavy?
Nezdá se mi, že korejci a Scala budou mít dvou zónovou klimu, led světlomety, senzory vpředu a vzadu, multifunkční volant + srovnatelnou cenu u Scaly nebo o 100k níž.

vojtacz
22. srpna 2022, 10:01
0

Pokud bych bral jako to hlavní tebou vypsanou výbavu, tak třeba i30 Smart Family vychází na 465 tkč oproti základní Astře. To je rozdíl cca 75 tkč. A výbavu má minimálně stejnou

ro
rock
22. srpna 2022, 11:17
1

to Mrkef:
Astra v základu dvouzónu nemá. Aby Scala dorovnala cenu Astry v základu, bude ve výbavě Monte Carlo a tam to všechno je.
Hyundai porovnal vojtacz. Megane bude ve výbavě Techno, aby cenově dorovnal základ Astry a tam tyhle pičičandy už budou taky a spíš ještě nějaký navíc.

Ona Astra má v téhle generaci základní cenu nastavenou docela sebevědomě a dost mne to překvapilo ve srovnání s to předchozí, která byla vyloženě lowcost.

Daniel Borský
23. srpna 2022, 07:02
2

Ano Stellantis nastavil ceny v nové generaci svých modelů poměrně sebevědomě, ať už se bavíme o Peugeotu 308 či právě Astře, o tom není pochyb. Nicméně srovnání s i30, Scalou či Meganem není tak úplně fér. I30 je 6 let starý model na konci životního cyklu. Mégane je 6 let starý výběhový model. Jediná Scala je trochu modernější, i když ji teď čeká facelift. Ale zas stojí na menší platformě a místy je to poznat. Když se podívám na přímou konkurenci, která prošla v poslední době nějakou obměnou, tak Leon stojí nejméně 524k, Corolla 582k, Golf 608k. A mezi ně Astra za 540k celkem zapadá. Jo, auta jsou teď drahý.

ro
rock
23. srpna 2022, 07:10
0

A to, že je model na konci nebo v pokročilé fázi výrobního cyklu, to je v dnešní době pro zákahendikep nebo výhoda?

beastar
23. srpna 2022, 07:36
0

Jenom teda k těm startovním cenám. Ano Mégane je vlastně už na hranici životnosti modelu. A když se podívám dovnitř do základu. Kdysi moderní auto už působí hodně zastaralé. Hyundai i30 je na tom zrovna tak. Jenže ta cena je prostě úplně jinde. A to jsme u toho. Zákazník v Evropě si zvykl na nový model skoro co tři roky. Za akční cena. Jenže tyhle časy přesně končí.

A ty vyšší ceny ono je to trochu relativní. Protože reálně inflace nejen v Čechách není 17%. To je více méně nějaký průměr. Realita se promítla do zvýšení cen spotřebního zboží mnohdy někdy i procent 30. Navíc se příliš nedaří plnit poptávku takže je vlastně žádoucí na méně zákazníků naložit větší marži. Plus medián mzdy v Čechách jen za těch zmíněných šest let vzrostl o bezmála 9 000 CZK. Když vezmeme v potaz všechny vlivy dneška. Tak startovací ceny tolik nerostou. Problém je právě spíš vidět u highend verzí. Kdy jsou příplatky za nesmyslné částky. Jinak ten nárůst není až tak enormní. Ve srovnání s jiným zbožím skoro srovnatelný.

Fr
Frodo
22. srpna 2022, 09:09
1

Zdá se mi to, nebo je ten volant moc veliký a tenký?

reagovat
Frankie
22. srpna 2022, 09:18
0

Ten interiér mi přijde z fotek trochu jak z osmdesátek, vc. toho volantu, který fakt vypadá velký a tenký, z fotek.
Alfou a omegou bude cena, alespoň u nás v ČR. Myslím si, že soukromníci budou lovit v jiných vodách a cenách, tzn. nejspíš ne v kategorii PHEV. A jako služební u nás moc šancí mít nebude. Jinde toť otázka.
Za mě osobně nevím, muselo by se zkusit, zda bych zkousnul ten zmatek v brzdění.
Jinak ano, vnějšek vypadá hezky, atraktivně při tom jednoduše

reagovat
beastar
22. srpna 2022, 10:13
0

Předešlá generace i v Česku měla jako služební docela úspěch. Jenže ta tvrdě vítězila cenou. A to si řekněme že předešlá generace OC byla o dost lepší než současná. Tady máš asi celkově pravdu.

Soukromí kupující bude hledat v akcích a cenách již od v nižších provedeních. Firmy zrovna tak. Fanoušků Opelu v ČR zase tak moc není. Jinými slovy tohle je takový testovací novinářský kus. Ten na silnici moc nepotkáš.

af
afro-r1
23. srpna 2022, 16:24
1

Skoda, ze nejvetsi spalovak u PSA je jen 1,6...

reagovat
Mi
Michal Lenc
26. srpna 2022, 09:29
0

U PSA byl (alespoň v poslední době) největší motor ten 3.0 V6. A ten měl 140-155kW. To je méně, než umí toto hybridní ústrojí třeba v 508 (165kW). Čím víc půjdete do minulosti, tím se budou objemy zvyšovat a výkon klesat.
Tak záleží, jestli vám jde o objem, nebo o výkon...

af
afro-r1
26. srpna 2022, 17:29
0

Me osobne o objem, ale ostatni mohou mit jine priority.

za
zaplosak
23. srpna 2022, 16:51
1

Zezadu krásný, z boku také, na předek bych si asi zvykl ale interier je katastrofa, jen můj názor...

reagovat
af
afro-r1
25. srpna 2022, 10:11
0

Presne toto jsem si rikal u Clia V6...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem