načítám data...

Nejrychlejší motorka světa

Motorky nejsou pořád jen touha po rychlosti. Často ale ano a my jsme si vlastně ani neřekli, která je aktuálně nejrychlejší.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pro lepší pochopení a zasazení do souvislostí se musíme přenést na začátek. První motocykl vyjel na silnice již v roce 1894. Bez pochyb se jednalo o nejrychlejší motocykl na světě, z části proto, že konkurence ještě neexistovala. Obávám se, že to nemůžu brát úplně podrobně, a tak velký kus přeskočíme. Trochu přeházíme čísla v tom letopočtu a ocitneme se v roce … 1948? zrod Citröenu 2CV! Huš Jardo! Měl jsem na mysli 1984, kdy Kawasaki přichází s doslova přelomovým strojem GPZ900R. Poprvé v historii se o pohon staral řadový čtyřválec se šestnácti ventily chlazený vodou. Recept, který se od té doby vlastně už nezměnil. Mnohými je tento model považovaný za první Superbike nové generace – tak jak je známe dnes. V Americe se dokonce, poprvé v historii značky, objevuje obchodní označení „Ninja“. Z dnešního pohledu „pouhých“ 115 koní stačilo k prolomení bariéry 150mph (240km/h), což z ní učinilo nejrychlejší motorku své doby.

commons.wikimedia.org

Pyšnit se nejvyšší dosaženou maximálních rychlostí je kvalitní zázemí pro marketing samo o sobě. Jenže PR tým Kawasaki neusnul na vavřínech. Další logický krok k upevnění tohoto postavení? Účast tří kusů v závodě na ostrově Man a obsazení prvního a druhého místa, což mimo jiné vedlo k zisku pozornosti jistého Toma Cruise. Možná jste o něm už slyšeli. On je shodou náhod fanda do motorek a přesně v téhle době se zrovna podílel na natáčení filmu, o kterém jste už možná také slyšeli, totiž Top Gun. V němž jeho hlavní postava sedlá přesně tuhle motorku. Když jsem film viděl poprvé, někdy v ranném mládí, ještě jsem neměl rozum a o motorkách nic nevěděl. Zpětně ale musím uznávám velice trefnou volbu. Copak snad svéhlavý elitní pilot, jehož náplní práce je létat s bojovým letadlem na samé hranici možností, bude po zemi jezdit ve Volvu? Legendární scéna se vzlétající stíhačkou za doprovodu „Danger zone“ už byla jen pomyslná třešnička na dortu. Představuji si, že jen málo věcí bylo v osmdesátkách více cool. Film měl enormní úspěch. Armáda údajně zaznamenala až pětinásobný zájem o vstup do letectva a námořnictva. Na skutečného Mavericka to však dotáhl málokdo. Na druhou stranu, pořídit si stejnou motorku a sluneční brýle mohl naproti tomu (skoro) každý.

Od všech těch legendárních vzpomínek už uběhlo hodně let. Ano, všichni stárneme. Tedy snad kromě Toma Cruise. V Kawasaki se však nezahálelo. Občas vystrkovali růžky s několika modely řady ZX, které díky motorům přerůstající jeden litr neměly problém s návštěvou rychlostní hranice pro motorky, začínající trojkou. Při zvětšování objemu motoru však musíte v určitém bodě zvětšit i motor samotný, a to znamená váhu navíc. Tyto motorky tak byly skutečně sice nejrychlejší, ale nikoliv moc obratné, spíše takové GT kategorie. Na závodních okruzích se stále, vlastně i dodnes, prosazují ještě „relativně kompaktní“ litrové superbiky. Pokud však chceme mluvit o skutečném zvratu, hodného srovnání s příchodem původní GPZ, budeme opět muset pár let přeskočit.

kawasaki.com

V roce 2015 spatřila světlo světa dvojice modelů H2 a H2R. Ty spolu sdílejí mnohé, ale také se v několika zásadních věcech liší, proto je budeme muset probrat zvlášť. Aby se zamezilo dalšímu nekontrolovatelnému růstu motorových rozměrů, a s tím související váhy, v Kawasaki se rozhodli vydolovat dodatečný výkon formou přeplňování. Řešení minulosti v podobě turbodmychadel se jim však nezamlouvalo, především kvůli nevyhnutelnému lagu. Volba tudíž padla na malý dvourychlostní odstředivý kompresor, který zajistí lineární nástup výkonu. Jeho pohon zajišťuje kliková hřídel skrz řetěz a planetovou převodovku. Díky němu motor produkuje 200 koní v 11500 otáčkách. Kroutící moment má hodnotu 133Nm@10500min-1 ale měl by být velice dobře dostupný již v nejnižších patrech otáčkoměru, takže se tolik nenatrápíte s řazením. Mezichladič netřeba, stlačený vzduch se ochladí samotným vstříknutím paliva. Na motorku je tahle porce opravdu hodně. Nezbytnou součástí je samozřejmě i propracovaná elektronika, která vám pomůže udržet vámi zvolený směr a obě kola na zemi. I hmotnost se zadařilo celkem udržet na uzdě, na stále rozumných 240 kg. Někdo se teď možná jízlivě uculuje. I přes skutečně impozantní hodnoty, jsou to přece čísla dosažitelná i s atmosférickým plněním a trochou snahy. K tomu se ještě dostaneme níže.

No a na kolik se umí rozjet? Rychlostní rekord pro H2, který by se dal nazývat oficiálním, proběhl v roce 2018, kde jinde než na solných pláních v Bonneville. Testovací jezdec Kawasaki, Shigeru Yamashita se rozjel s téměř sériovým modelem až na 337 km/h. Ano, správně zvedáte obočí u slovíčka „téměř“, bohužel se mi nepodařilo dohledat přesné úpravy, ale pravděpodobně se jednalo skutečně o drobnosti v podobě demontáže zrcátek, deaktivaci omezovače, případně úpravě převodů apod. Dokonce i výfuk zůstal sériový. Ano, H2 je totiž jinak homologovaný silniční stroj, který můžete provozovat v běžném, pomalém světě, proto ho jindy omezovač nepustí přes třístovkovou hranici. To byste pak mohli být nebezpeční sobě a/nebo okolí. V roce 2022 se taktéž objevila v remaku Top Gunu a jelikož je film plný nostalgických vzpomínek a odkazů na svého předchůdce, našla si v něm cameo taktéž GPZ.

ridermagazine.com

Všichni uculující se pochybovači, zpozorněte. Když už v Japonsku investovali tolik práce, peněz a vývoje do osazení motoru kompresorem, tak si řekli: „No a co kdyby tu nebyla žádná pravidla a omezení.“ a postavili H2R. Verzi, která sice nemůže tak docela na silnici, mohla by mít drobný problém s emisemi, za to má pár es v rukávu navíc. S odhozením legislativního břímě a rozsáhlejšího použití karbonových dílů spadla váha na pouhých 215 kilogramů. Takže by hned měla jet trochu rychleji, ne? No ano, ale oni ještě pro jistotu přepracovali celý motor. O trochu se snížil kompresní poměr, aby bylo možné pořádně využít celý potenciál onoho kompresoru. Ten se roztočí na 130 000 otáček a pracuje s plnícím tlakem až 2,4bar. Výsledkem čehož je vyšší výkon. Mnohem vyšší. 325 koní. (slovy tři-sta-dvacet-pět) ve 14 000 otáčkách. Omezovač není přítomen na palubě. Kawasaki tvrdí, že s touhle raketou můžete letět až 380 km/h. Při slavnostním otevření mostu Osmangazi (čtvrtého nejdelšího na světě) ho bývalý závodní jezdec Kenan Sofoglu pokřtil prvním průjezdem, kdy za pouhých šestadvacek sekund dosáhl rychlosti 400 km/h. Bohužel se ve světě dosahování maximální rychlosti nejedná o oficiálně platný rekrod, jelikož nebyl měřen nezávislým zařízením ani potvrzen druhým průjezdem v opačném směru. Dokonce ani na Isle of Man TT s ní nemůžete. Přeplňování nepovolují pravidla. V rámci kvalitního PR s ní však James Hillier zajel jedno předváděcí kolo. I přesto že nezávodil, na rovince Sulby dosáhl rychlosti 337km/h. Více než kterákoliv závodní motorka. Dle jeho slov to bylo „zajímavé

mcnews.com.au

Pokud jste nabyli nutkání si tyto úžasné stroje pořídit, není to vůbec žádný problém. Civilní H2 vás vyjde na 600 tisíc, její nahou verzi dokonce pořídíte „již od“ 460. Celkem hodně, ale dostanete něco, co nikde jinde nenajdete, podle mě za to stojí. Na kolik vyjde auto, které umí tři sta z místa? Nakonec s ní ani nemusíte jezdit přehnaně rychle, protože každé zavření plynu doprovází jeden z nejkrásnějších zvuků. Náhodou jsem měl to štěstí si ho poslechnout i na živo, doporučuji!

H2R je za 1 400 000Kč. Jestli H2 stála hodně, potom tohle stojí ještě dva a půl krát tolik. Pokud se vám cena nezdá, nevadí. Stačí se otočit a jít ke konkurenci pro jinou tříset-koňovou motorku s kompresorem … jo, počkat vlastně. S H2R už asi pomalu jezdit nemůžete, protože to prostě nejde. Navíc s ní na spoustě míst jezdit nemůžete vůbec. Kromě normální silnice dokonce ani na některých okruzích, kvůli hlukovým limitům. Jenže … kolik stojí auto, které si sáhne na metu 400 km/h? Vždyť je to pořád vlastně levné!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
07. března 2023, 09:47
0

i přes nezájem o motorky, tak H2R jsem zaznamenal. Musí to byt opravdu spektakulární zážitek.
Ale raději rychle pryč, nebo zase začnu koukat do inzerce po motorkách.

Vždycky mě zajímalo, jak se na motorce v rychlosti 300+ dá udržet, vždyť to musí člověka odfouknout jen co vykoukne ze zákrytu plexi.

reagovat
David Střítežský
07. března 2023, 11:37
0

Na H2 anebo 300 obecně jsem ještě nejel, tak nevím, můžu se podělit jen o skromnou zkušenost do cca 250.
Každej sebemenší kousek plexi je obrovskej rozdíl, mnohem větší než se na první pohled zdá. Na naháči bez ničeho to začne být "méně komfortní" už nad 150. Okolo dvou set to začne být i trochu nepříjemný a už se musíš fakt držet a ideálně přilehnout, abys nebral tak velkou plochou, na předjetí ok, ale držet to celou D1 je meh :/

Dokud se nezvedáš je to ok, jsi zapřenej o stupačky a hrb na sedle (schválně se koukni jak vypadá na té starší GPZ oproti H2)

yellec
07. března 2023, 11:57
1

Prostě nesmíš vykouknout. Když se k těmto rychlostem propracováváš postupně, není to až takový frmol. Rozdíl mezi 180 a 200 je sotva znatelný, to samé mezi 200 220 a tak dál a tak dál. Co je větší problém je gyroskopický moment kol. Ke změně směru je potřeba zatlačit na řidítka čím dál větší silou a v rychlostech 300+ i jen přejetí na dálnici z pruhu do pruhu dá docela zabrat. O to větší obdiv ode mě mají jezdci na TT co těmito rychlostmi jedou nemalou část tratě a závod má 5 kol.

riderhenry
07. března 2023, 14:04
1

Přiznám se, že za mě cokoliv někde nad 200 km/h prostě znamená ležet za plexi a už moc nevnímám, jestli to je 200 nebo 270 km/h. A popravdě jsem nikdy nevnímal ani tak velký rozdíl co se "tlačení" motorky do náklonu týče. Určitě nejsem pacient, abych jezdil zatáčky 200 km/h v nějakých výrazných náklonech, na to nemám odvahu. Ale na dálnici mi to přišlo ještě relativně OK. Ale já jsem zvyklý na 600 ccm sporotvní motorku, tedy celokapotovanou.

Zajímavé je, že jsou pro mě daleko méně komfortní vysoké rychlosti v autě, než na motorce. Tam mi to přijde takové přirozené a moc se nebojím, že by ten stroj udělal něco, co nečekám. Autu mám tendenci nějak míň věřit.

kotzitzaq
07. března 2023, 15:02
1

Já si dal skoro 270 km/h "tachometrových" na naked biku (s malým větrným štítkem) a tam už byl cítit pomalu každý km/h. Ale na kapotě to může být absolutně jiný vjem. Taky jsem při rychlostech 200+ nikdy neměl potřebu (a schopnost) nějak zásadně zatáčet a kličkovat :-).

sp
spooon
09. března 2023, 08:43
0

chlapi, dík za reakci. Já mám nejvyšší rychlost na motorce tak 70km/h na fichtlu z prudkýho kopce :-D a ještě vlastně nějakých 150, když jsem si před dávnými lety půjčil od bráchy Hondu NSR 125. A tam mi právě přišlo, že z toho člověk při větších rychlostech musí ulítnout. Chápu, že hodně dělá soužití se strojem, já to měl jen půjčený, takže to člověk vnímá jinak.

af
afro-r1
07. března 2023, 11:11
0

Na rychle svezeni po dalnici bych sahnul spis po Acabionu.

reagovat
Jimi
07. března 2023, 13:08
1

GPZ900 moje první velký svezení před 30-ti lety. Nostalgie. H2H je jiný vesmír.
Sériovka H2 SX na značkách v porovnání s Hayabusou- to přeplňování jenom vyrovnává pozice. Objem ničím nenahradíš, hmotnost motorek prakticky stejná, spotřeba s kompresorem o dost vyšší. Trochu vyšší posez u Kawy, Haya jako starší klasika. Design- každý podle vkusu. Doma je starší Blackbird, zatím ideál na cesty a i na blbnutí. :)

reagovat
Pajinex
08. března 2023, 15:32
0

Tři kila jsem viděl na tachu v sedle MV F4 na tříproudé italské dálnici a zúžila se fakt hodně. Jeden musí potlačit tendenci se při brždění v téhle rychlosti hned narovnat. Měl jsem tu čest se Z H2 a kluci japonský ten motor vyhladili až neuvěřitelně. Njn, kompresor, ale čekal jsem po pravdě větší let. Streetfighter V4 by jí zatlačil oči. A ta kila navrch jsou ve vinglech znát. H2R klasicky skončí jen ve sbírkách a okruh bych si s ní dal asi jen v Nardó. Ale klobouk dolů před nádherným kusem techniky!

reagovat
yellec
08. března 2023, 23:19
1

Pravda při brzdění z 300kmh jsem si narovnat okamžitě po zmáčknutí páčky taky netroufl. Ale při brzdění ti naopak vítr pomáhá vyrovnat setrvačnost co tě chce přehodit přes řidítka. Moje S1000rr má na budících měřák a při běžném brzdění z větších rychlostí se dostanu k 1g, protože k účinku pneu se přidává aerodynamika narovnaného těla. A jen díky větru se v pohodě udržím. Čet jsem rozhovor s myslím Doviziozem co jezdí MotoGP. Jejich stroje prý brzdí 1,5-1,8g. Říkal že občas jezdí trenink s čidly co měří životní funkce. A doktor mu pak vyčetl, že při brzdění nedýchá.

Liqid
14. března 2023, 21:35
0

Na YT kanále Jednoustopou byla super recenze

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem