načítám data...

Napraví Toyota S-FR to, co je na GT 86 špatně?

Toyota GT 86 byla očekávána jako druhý příchod Spasitele, ale její výsledky nejsou tak oslnivé, jak všichni očekávali. A Miaty se přitom prodávají jako housky na krámě. Možná víme, čím to je a jak by to menší S-FR mohla napravit.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Relativní neúspěch Toyoty GT 86, stejně jako jejího alter ega Scion FR-S a jednovaječného dvojčete Subaru BRZ, patří mezi nejdiskutovanější témata a největší ‚záhady‘ světa petrolheadů. Do světa, který roky tesknil po malých obratných sporťácích s pohonem zadní nápravy, vypustila dvojice uznávaných japonských automobilek technicky vytříbené dílo, které mělo být vším, po čem nadšení řidiči celého světa toužili. Očekávalo se, že se novinka stane stejnou legendou jako před čtvrt stoletím Mazda Miata. 

Ale nestalo se. V Evropě jsou ‚dvojčata‘ spíše neúspěchem, v Americe a Japonsku sice dvojice malých kupé uspěla, ale není to takový hit, jak se čekalo. Jak se to stalo? Kde udělali inženýři z Japonska chybu? Tím, že by za války stříleli Kamikaze do vzduchu to určitě nebylo. Tak čím?

Odpověď se skrývá už v otázce. Toyobaru totiž vytvořili inženýři, především pak ti zaměstnaní u Fuji Heavy Industries. A do výsledku očividně pronikla firemní kultura megakoncernu, který mimo aut staví také vlaky, popelářská auta, motory do lodí, větrné turbíny a spoustu dalších věcí. Většinou věcí, které musí být především funkční a až potom krásné.

Jak velký vliv to na sportovní dvojčata mělo, jsem si uvědomil nedávno, když jsem jedno z nich uviděl stát kdesi v rušném centru Prahy. Působilo tak trochu ztraceně, jako zvířátko, které jste vzali z jeho domova v divočině a uvrhli do nepřirozeného prostředí. V zástupech moderních aut působilo nenápadně a ušlápnutě, skoro až nemoderně. Bylo na něm vidět, že je to sportovní náčiní, určené na okresky a okruhy, nikoliv do ulic města. Nevypadalo stylově.

Na tom samozřejmě není nic zásadně špatného. BRZ a GT 86 jsou auta pro ryzí nadšence hledající jednoduché a skvěle ovladatelné kupé za rozumné peníze, které jim přinese spoustu zážitků a přitom bude s trochou dobré vůle stále použitelné jako dopravní prostředek. Zadání jeho tvůrci splnili perfektně.

Ale zapomnělo se na jednu věc. Většinu kupců malých sportovních kupé netvoří lidé, kteří dokáží skutečně ocenit vyvážený podvozek, precizní řízení nebo všechny výhody plynoucí z těžiště, položeného díky plochému motoru nízko nad zemí. Ne, většinu kupců tvoří lidé, které láká idea a image sportovního auta. Chtějí mít pocit, že řídí něco rychlého, placatého… a atraktivního.

Dokonce i část nadšených řidičů nakupuje z velké části očima. Když chcete utratit signifikantní část svých úspor nebo se upsat k pravidelnému splácení nemalé části platu výměnou za nepraktické, ale zábavné auto, obvykle chcete víc než jen ryzí zážitky na okreskách, kde vás nikdo neuvidí. Chcete auto, které si budete chodit do garáže hýčkat, auto, za kterým se pokaždé ohlédnete, když od něj budete odcházet, a auto, které budou ostatní obdivovat. Mnoho z vás bude tvrdit, že to tak není a vzhled není důležitý, ale jen u několika málo výjimek to bude pravda.

Chceme hezká auta. Chceme auta, která mají vizuální charakter, auta, která jsou nezapomenutelná.

A GT 86, BRZ ani FR-S taková nejsou. Jsou to hezká kupé. Ale postrádají švih, originální nápady a výrazný charakter. Vypadají jako generické japonské placaté auto – a k tomu dělají dojem, že vznikla před deseti lety. Není to auto, které bude lákat obdivné pohledy, když s ním pojedete nočním městem, a nebude si ho půjčovat vaše manželka, protože je hezké a sexy. A už vůbec si ho nekoupí vaše sekretářka nebo váš šéf v krizi středního věku.

Miata poslední generace ukazuje, co Toyobaru chybí. Jako řidičské auto není o nic horší – možná dokonce Toyobaru překonává – a zároveň funguje po vizuální stránce. Nepochybně se najdou zástupy lidí, kteří si novou MX-5 koupí čistě kvůli tomu, jak vypadá a především jak v ní budou vypadat oni. Přiláká je image klasického roadsteru, která pro ně bude mnohem důležitější než vyvážení nebo cit v řízení.

Totéž očividně pochopila Toyota, která dnes představila svůj nový koncept pro tokijský autosalon. Jmenuje se S-FR, je ještě o čtvrt metru kratší než Toyobaru, pod kapotou má patnáctistovku o výkonu nějakých 130 koní, váží necelou tunu, v kabině má (velmi překvapivě) stálá čtyři sedadla (nebo spíše dvě sedadla a poličku tvarovanou jako další dvě), má poháněná zadní kola, údajně optimální vyvážení a především – vypadá hravě, roztomile a přitom sexy. Design je inspirován klasickou Toyotou Sports 800 ze 60. let a je na něm vidět, že i po letech může být retro správnou cestou, jak postavit zajímavý sporťák.

Pokud se S-FR dostane do sériové výroby, čemuž by nasvědčovaly střízlivé tvary a interiér, který vypadá téměř ‚produkčně‘, může se snadno stát populární volbou nejen pro nadšeného řidiče, ale i pro hipstera, který chce cool retro kupé, a pro dívku, která chce roztomilé autíčko s velkými kukadly. Nebo pro všechny, kteří chtějí Miatu, ale potřebují alespoň nějaká zadní sedadla nebo nemají rádi, když jim fouká na hlavu.

A my pevně doufáme, že se S-FR objeví i na našem trhu. Protože i když nás zajímá hlavně to, jak auta jezdí, nebudeme zapírat, že jsme ještě o něco radši, když jsou také hezká…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Za
Zaujaty vlastnik
08. října 2015, 19:23
0

Miata je dokonala a Toyobaru je nezajimave a nudnej shit, chapeme. Dobrej pacient.

reagovat
BobAsh
08. října 2015, 20:22
0

Ne, Miata je sexy mainstream a Toyobaru je účelový design, který míří na puristy s krví v žilách.

Miata je Please Please Me, BRZ je Rubber Soul.

JayK91
08. října 2015, 19:32
0

já si myslím že problem není ve vzhledu ale v poměru cena/koně - hlavně v Evropě - je to japonec - kdo ho chce hezčí šáhne po bodykitu od nějakeho upravce ... (teď by jste mi mohli kontrovat tim že kdo chce koně šahne třeba po turbu .. ale proč by to evropan dělal když si levněji pořidi hatch s mnohem více koňmi?)

BTW jsem sám komu S-Fr přijde jako Image maker pro puberťačky? (nelíbí se mi) :(

reagovat
Trinom
08. října 2015, 19:48
0

Nic si z toho nedělej, mě se ten koncept taky nelíbí, ač mám kulatá auta rád. Toyobaru vypadá mnohem dravějc a sedí to k němu.
Spíš bych řekl, že největší problém Toyobaru je cena. To auto míří na mladý, ale většina z nás, byť pracujících, si ho prostě nemůže dovolit. Jak rád bych něco takového měl, ale nemůžu. A ne, výdaje do starých pekáčů v řádech tisíců za rok to opravdi nijak neovlivní.

JayK91
08. října 2015, 19:53
0

jj prostě evropská přirážka na japonce je smrtící ... :(

problem je že většina z mladych pracujících si nemuže dovolit žádné nové auto ktere není z kategorie mini aut a nemá tříválec :-( -_-

jc
jc
08. října 2015, 19:51
0

Tohle fakt napsal petrolhead? Neverim.

Design je subjektivni, mne se treba vic libi toyobaru. V kazdem pripade ma oproti Miate jedno obrovske plus - da se pouzivat jako daily car.

S prodejema je to tak, ze se na nove auto stale ceka 5-6 mesicu. Neprijde mi, ze by meli problem s odbytem. Tady je graf prodeju v Americe: http://jackc.teptin.net/tmp/toyobaru-prodeje_v_americe.png (u Mazdy je spatne oznacena generace, ma byt NC).

U nas se prodava kolem 30 dvojcat rocne, coz je asi dvojnasobek MX5. Co s tim udela nova generace se uvidi, ale neverim, ze to bude nejaky raketovy vzestup.

reagovat
ts
ts
08. října 2015, 21:13
0

Od nas z klubu pouziva nekolik lidi celorocne NC jako daily car.. jak s platenou, tak s "pevnou" strechou.. NC uz nehnijou :) a myslim, ze ND tohle jeste hodne zmeni..

Souča
08. října 2015, 20:16
0

Tohle má být sexy? S-FR vypadá zajímavě, ale vypadá to jako hračka. GT86 vypadá trochu zmateně, ale furt mi to přijde jako stylovka - rozhodně to není "nemastný, neslaný"

reagovat
Milan
08. října 2015, 20:42
0

Souhlas. Gt86 se mi líbi taky vic. Tohle je auto pro sekretářky a jejich kadeřníky. Gt86 mohlo bejt urcite uhlazenejsi. Člověk mimo pubertu v tom vypadá moc rychle a zběsile, obzvláště s tim aero packetem. Ale auto je to skvělý. Jeho největší problém je podle me cena a jeho výkon. Stoji to micudu a má to 200ps. Kdyby to bylo o třetinu levnější, tak dejme tomu, ale tyhle peníze podle me těžko někdo rád vyvali, aby pak poslouchal, že to má min koni a jede hůř jak nějaka nafta s upravenou mapou. Bejt to už v základu přeplňovany nebo s větším motorem, nestalo by je to o moc vic a prodali by toho 2x tolik. Tenhle novej koncept si nepovede o moc lip, protoze když se oprostim od toho divnýho vzhledu, tak kdo si koupi auto pro radost s mrtvou 1.5 se 130ps. Kdyby to melo motor z brz, bylo by to při tunový váze něco uplnejinyho. Ale vyvalit třeba 650 za 130ps. Ne diky

BobAsh
08. října 2015, 20:59
0

Malá sportovně laděná auta musí být navrhovaná pro sekretářky a jejich kadeřníky. Viz Mini - řidičsky jedno z nejúžasnějších aut na trhu, ale vyrábět se může jen díky metrosexuálům a stylovým slečnám. Miata to samé, kdyby si je v 90. letech nekupovali kadeřníci a sekretářky, tak dnes nemají petrolheadi nad čím onanovat.

A kdyby se S-FR prodávalo za 650 tisíc s "mrtvou" 130ps patnáctistovkou, tak si ho koupím milerád. Miata má taky patnáctistovku a nemá ani těch 130 koní - a očividně to ničemu nevadí. Při váze asi 960 kilo nebo kolik to má mít je 130 koní až dost.

jc
jc
08. října 2015, 21:08
0

Kolem 750k se da poridit nove dvojce...

Milan
08. října 2015, 20:25
0

Běžte už s tou miatou fakt do haj.....

reagovat
Caddy
08. října 2015, 20:40
0

no...BRZ je prost takovy nehezky obycejny japonec, tam souhlas. Miata taky moc krasy nepobrala a nevzala si nic z minulych generaci (pokud jde o vzhled a styl), ale je to proste roadster,co neurazi a da se prijmout...ale tohle...tohle je hnus naprosto jak vystrizeny, navic divny, mrnavy a srazeny, tohle snad muze chtit jen zenska a jeste ujeta. O te naprosto odporne palubce snad radsi ani nemluvim :)

reagovat
AspidMan
08. října 2015, 20:52
0

Myslel som si, že Subaru bolo zodpovedné len za motor, zvyšok vrátane designu bola práca Toyoty, či nie?
K téme, mne sa Toyobaru páči. A áno, problémom je cena... Novú ND som zatial naživo nevidel, ale rozhodne nevyzerá lepšie.
K môjmu prekvapeniu (najmä po prečítaní komentárov) sa mi S-FR páči viac než by som si priznal. Meno je hrozné, ale odkaz na Sports 800 je jednoznačne tam. Podľa mňa skvelá a lacná alternatíva k Mini. Ak bude za 15.000€, tak ju beriem. :-D

reagovat
hurkar
08. října 2015, 21:01
0

mne sa nepáči a povedal by som že je to dvojdverový plagiát Trevisa


http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/DAIHATSUTrevis-1149_2.jpg

reagovat
jc
jc
08. října 2015, 22:00
0

To budou zrejme ty vyjimky potvrzujici pravidlo :-)

reagovat
jc
jc
08. října 2015, 22:02
0

(to je reply na ts-ho informaci o Miate jako daily caru)

reagovat
Da
Dad
09. října 2015, 02:40
0

Je to tak, brz bych jako anglicak ani moc nechtel, tohle jo

reagovat
Mírus
09. října 2015, 13:33
0

Souhlasím s autorem, že na vzhledu záleží a to tak, že velmi - viz důvody zde uvedené. Větší výkon za stejnou cenu by pomohl, ale jen u "macho" kupců, a těch je určitě míň, než lidí oslovitelných povedenou stylovkou. Vzpomínám si, jak v průběhu dlouhého čekání na gt-86 přišla informace o změně jeho původního konceptu (lehké a LEVNÉ zábavné zadokolky) a to posunem do vyšší cenové kategorie. Takže S-FR v této souvislosti vypadá jako second servis od Toyoty.
Rozumím tomu, že ten správný vzhled musí být lehce rozpoznatelný a zároveň výrazný (nejlépe ikonický, když veřejné mínění dá), ale ten maxigril se mi moc nelíbí.

reagovat
CerVus
09. října 2015, 15:55
0

Tak nízké prodeje jsou spíše kvůli přestřelené ceně. Přeci jen 800k za malé kupé s pouze průměrným zpracováním interiéru je trochu moc.
A ano je mi jasné, že klady auta jsou úplně jinde.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
09. října 2015, 17:36
0

At se na mne nikdo nezlobi, ale tenhle zelenozlutej sliz vypada jak zvratky. Ona ani ta nova Miata neni zadna velka krasavice. ToyoBaru rozhodne designove nejlepsi, ale jak psal Trinom. Za tyhle prachy je to pro mlady fakt uplne mimo financni moznosti.

reagovat
CerVus
10. října 2015, 11:43
0

Tohle vyhraje pohár za nejošklivější sportovní auto na světě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem